• Ingen resultater fundet

LANDSHJÆLP, MORAL OG EGENINTERESSE

In document 1981 RET OG SKEL (Sider 172-175)

Måske vort største politiske problem

U- LANDSHJÆLP, MORAL OG EGENINTERESSE

OSCAR W ILD E var para­

doksernes og kynism ernes m ester, men han var ingen misantrop.

Han elskede livet og men­

neskelig skønhed og levede op til de bibelske krav om

at tugte deh, man elsker.

Hans største svaghed var villigheden til at sælge sin.

sjæl for en kvik bemærkning.

Tü gengæld må man lade ham, at ingen før eller siden har overgået ham i kunsten at klæde hykleren af til skin­

det, uden han opdager, at det er ham selv, der er til grin.

Overfor selvgodhed og moralisme var han nådeløs, især når den optrådte under dække af vammel og sødla­

den filantropi kamoufleret som næstekærlighed.

Optimisme og tilbøjelighed til at tillægge menneskene , gode egenskaber og motiver, siger Lord Henry i »Dorian Gray«, er udtryk for svag­

hed og angst.

Ved at tillægge andre gode egenskaber forsøger vi i vir- kejigheden at påvirke dem tifa t gøre det mod os, som vi ønsker, de skal gøre. Det er det samme som at trække en check på en bank,' hvori vi ikke har penge, eller som at smigre røveren, for at han skal lade os være i fred.

I DEN aktuelle debat om

u-landstyælpen og dens mu­

lige og umulige form er er det nyttigt at holde sig for øje, at næstekærligheden i kristen forsíand ikke er en naturlig menneskelig følelse, men derimod en etisk forpligtel­

se.

Professor Hammershaimb har i sin bog om dommedag­

sprofeterne påvist, at det ra­

dikale krav om kærlighed til næsten er opstået i det jødi­

ske folk under og efter det babylonske fangenskab.

Æ ndringen fra en oprindelig objektiv m enneskeopfattelse med slægtsansvar og slægt- sfølelse til individualisme og personligt ansvar hænger sammen med de israelske nom adestam m ers indvan­

dring til de palæstinensiske kystbyer.

I bysam fundets handels- og håndværksnæring med arbejdsdeling og pengeøko- , nomi har de gamel og bør­

nene ikke den samme værdi som i det statiske nom ade­

samfund, hvor de gamle rep­

ræ senterer en uvurderlig er­

faring og børnene de fremti­

dige forsørgere. Fra at dele hjordens udbytte mellem alle slægtens medlemmer efter status og behov, overgår man i bysamfundet til at be­

tale efter indsats og fortjene­

ste. Her kommer de gamle, de unge, de syge og de svage

til kort, og der bliver derfor behov for en ny moral, som kræver hensyntagen til de hjælpeløse.

Kristus radikaliserer dette krav, idet han udtaler, at det ikke er nogen kunst at elske de nære, de stærke, de smukke og de gode. D erfor forlanger han, at den kristne skal elske de grimme, de sy­

ge, de onde og de fremmede.

Du skal elske dine fjender.

Det er klart for ethvert normalt m enneske, at et så­

dant krav om kærlighed til det modbydelige, ikke appe- lerer til naturlige følelser.

Brødrene W esterm arek har i deres værk om de moralske ideers udvikling sandsynligg- jo rt, at de naturlige moralske følelser formentlig ikke stræ kker sig videre end den nærm este familie, og at al­

truismens udbredelse til at omfatte større og større kredse: nationen, udlændin­

ge, hele m enneskeheden, skyldes en kulturel udvikling af de etiske krav.

HVIS A LT dette var rigtigt, hvad der er gode grunde til at tro, er den moralske fø­

lelse altså sædeles upålide­

lig, jo længere man kommer bort fra kærnefamilien.

Desto større er også risikoen for, at en tilsyneladende mo­

ralsk følelse er en om skriv­

ning af svaghed og egeninte­

resse, som Wijde siger.

Lige som det er nødven­

digt at klargøre sig m enne­

skenes begrænsede mulighe­

der for identifikation med fremmede for at forstå fremmedhad og diskrimina­

tion, er det nødvendigt at klargøre sig den samme be­

grænsede følelse for at kunne forstå den almindelige skepsis overfor en ulmende uvilje nærmere overfladen.

I stedet for at føre sig frem ' med en skråsikker moralsk fordømmelse af u-landstøæl- pens kritikere, bør man be­

sinde sig på, at u-landsbist- anden er begrundet i moral og ikke i følelse. Og da der helst skal være en rimelig overenstemm else mellem moral og fornuft, bør u-landshjælpen derfor også udmåles og administreres med fornuft.

Den bør ikke blot have k a ^

rakter af almisse, som udde­

les for at bekræfte giveren i sin godhed eller for at dæmpe den dårlige samvit­

tighed over egen velstand.

Megen moderne social for ikke at sige socialistisk be­

vidsthed har dette bagvendte formål at tilfredsstille egen egoisme i andres navn.

Det er en velkendt erfa­

ring, at moralisten har me­

gen moral behov.

Af

Stig Jørgensen

N E M E S I S

Iris M urdochs bøger h an d ­ le r officielt om kæ rlighedens forviklinger og vildveje. Bag kulisserne udspilles altid e t spil om skyld og straf. D et e r religiøse rom aner.

U n d ertid en k an de have k a ra k te r af et klassisk sk æ b ­ n edram a, hvori årsag og virkning e fte r e t indviklet m ø n ster u d m ø n ter sig i h æ v n og straf.

I e n af h en d es sen este bø­

ger: »H avet, havet«, d u k k er en ung m and op p å scenen, som d en syndebuk, hvis voldsom m e død forløser p e r­

so n ern e fra d e res dæ m oni­

ske følelser og opløser de neu ro tisk e og dram atisk e knuder.

D enne unge ulykkesfugl h a r fæ lle stræ k m ed P an d u - ros evige n asseprins og lege­

barn , d er p å é n gang fo rtry l- le r og fra s tø d e r d en an fæ g ­ te d e hovedperson m ed sin så rb a re v æ rg elø sh ed og sam vittighedsløse u d n y tte l­

se af situationen.

D e t e r frih ed en s og over­

flodens affaldsprodukt, a d o p tiv b arn af usik re fo ræ l- d re, som ikke k an få s ty r på d e re s eg en tilv æ relse, og som d e rfo r stø d er b a rn e t ud i e n planløs og fo rv irre t u d ­ dannelse.

D en tid sty p isk e afm agt o v erfo r d en m oderne tilv æ -.

relses grundlæ ggende p ro ­ blem er, som n eto p gør ung­

dom m en til tab e re, m en som den i sin overfladiske d an ­ nelse kun k an re ag e re imod gennem virkningsløse p ro te ­ ster.

D a d en unge Messias, som ironisk h a r få e t tillag t d et p a te tis k e navn, T itus, bliv er sp u rg t om sin politiske an ­ skuelse, s v a re r h an e fte r no­

gen forvirring, a t h an h v e r­

ken e r v e n stre - eller h øjreo­

rien tere t, m en tilføjer, a t h an naturligvis e r for hvaler, m od forurening og mod atom affald.

M en ikke e t ord om de v el­

b jæ rg ed e, som i lighedens n a v n sk ru e r lønniveauet i v e jre t, så d e r b liv e r m ere til de stæ rk e og in te t a n d et end u n d e rstø tte lse til d e unge.

Og ikke e t ord om en erg ik ri­

se og faldende ov ersk u d i d e n industri, som skal be ta le forureningsbekæ m pelsen, m en som fo ru re n e r m ere og m ere, efterso m den m å gå til tilbage til kulfyring.

D en k ritisk e ideologi, som i slutningen af 60erne b eg ej­

s tre d e d en tid s unge m ed sin ap p el til følelse og frih ed i sin kam p m od m aterialis­

m en, in d u strik u ltu ren og sam fundsordenen, e r løbet u d i u k ritisk d yrkelse af m id­

delm ådigheden, d ile tta n teri.

og kvaksalverL

K ritik k en e r b le v e t til en dum p utilfred sh ed , som ikke k an bru g es til a n d e t an d ag­

g ressiv fo ru rettelse . D en bli­

v e r en afm æ gtig p ro te s t m od sym bolerne pA d e n v elstan d , som d e t oprindelige ung­

dom soprør h a r sa t sig pA, og som d e ts dårlige sam v ittig ­ hed d e rfo r k am o u flerer som fjenden.

Vel e r h y k leriet løgnens trib u t til dyden, og vel e r d en dårlige sam v ittig h ed e n høj pris a t b e ta le fo r lam m este­

gen. Men tro d s a lt e r lam m e­

steg m ed dårlig sam v ittig ­ h ed b ed re en d dårlig sam v it­

tighed u den lam m esteg.

A llerb ed st ville d e t v æ re , om vi alle k unne spise lam ­ m esteg m ed god sam vittig­

hed. Men d e t vil nok k ræ v e nogle k o rrek tio n er i d e poli­

tiske og økonom iske sty ­ rin g ssy stem er og en god del alm indelig folkeoplysning.

D igterne e r a ltid fo ran de­

re s tid. AltsA d e rigtige, som kan høre g ræ ss et gro, og som fo rstå r fuglenes sprog. D et, som engang v a r a n v a tg a r- den, b liv er m ed tid e n til rø ­ v en af fje rd e division.

S agt m ed v en era tio n fo r en dan sk jou rn alistik s store, gam le m æ nd.

Af Stig Jørgensen

professor, dr. ju r

In document 1981 RET OG SKEL (Sider 172-175)