• Ingen resultater fundet

DEMOKRATIETS DILEMMA

In document 1981 RET OG SKEL (Sider 116-123)

PO LITIK ER blevet k aldt det m uliges kunst, men også alle m ulige kunster.

D et e r sidstnæ vnte v ari­

ant, som m odsvarer nu­

tidens ulykkelige politi­

kerlede, m edens førstnæ vn­

te v arian t altfo r ofte fo r­

veksles m ed principløshe- dens m ellem proportional.

E rasm us M ontanuslogik- k en fø rer ikke sjæ ldent til bagvendte slutninger, såsom at det ilde hørte m å væ re en sandhed, og a t m an beviser sin k æ rlighed ved a t tu g te sin næste.

Sam m e skom agerlogik fø­

re r let til den fejlslutning, at den rigtige løsning på en konflikt m å ligge m idtvejs m ellem p artern es stan d ­ punkter. Den, söm sidder m ed hovedet i en bageovn og fødderne i et køleskab, h a r ikke m egen interesse i gennem snitstem peraturen.

DET KAN derfor ikke væ re u d try k for sta ts­

m andskunst i den øjeblikke­

lige politiske situation at ville form idle en gennem - snitsløsning på' det politiske hovedproblem : Ø D -forsla- get. E n Ø D -ordning uden centrale fonds er m enings­

løs, og en Ø D -ordning med centrale fonds er farlig for det pluralistiske samfund.

U den en central fond vil en overskudsdeling virke helt vilk årlig t og derm ed uretfæ rd ig t, idet kun m ed­

arb ejd ere i p riv ate virksom ­ heder k an få udbytte, og k un i dem der ofte på grund af tilfæ ldige k o n ju n k tu rer og investeringsbehov for ti­

den giver overskud.

Rent bortset fra at inve­

steringslysten k an svæ kkes af overskudsinteressen, så­

frem t m edarbejderne sam ti­

digt h a r væ sentlig in d fly ­ delse på beslutningsproces­

sen. Det v a r den jugoslavi­

ske erfarin g i 40’erne og 50’erne.

De centrale fonds vil på den anden side kunne friste en m agtfuld fagbevægelse til at investere i redning af urentable virksom heder af hénsyn til beskæ ftigelsen — eksem plet fra England og Sverige, hvor det er staten, som direkte h a r overtaget store dele af svæ rindustrien, er ej h eller opm untrende. I hvert fald ikke for dem, der ønsker af hensyn til økono­

m ien og dem okratiet at be­

vare et effek tiv t og diffe­

re n tieret p riv at erhvervsliv.

Men risikoen er måske h eller ikke så sto r for alle de m ulige kunster, eftersom LO’s form and jo h a r e rk læ ­ re t sam fundet krig, hvis m an ikke få r de centrale fonds. Risikoen skulle ligge i, at de fredselskende sm å­

p a rtier p å m idten skulle lade sig friste af B ertrand Russels berøm te slogan: H el­

lere rød end død!

ISÆ R ER DER grund til at advare de radikale mod denne fristelse og mod fri­

stelsen til a t indgå i en spin­

kel og uhellig alliance med regeringen og SF. Ganske vist kunne Socialdem okra­

tie t og de radikale endnu i første halvdel af 60’erne regere på et enkelt m andats flertal oven i købet en grøn- landsm inister.

Men d ette er ikke 60’erne og flertallet skabes ikke ale­

ne af de to partier, men kun m ed h jæ lp af SF. Og så er d er ikke tale om a t fordele overskud, hvortil Socialde­

m o k ratiet og de radikale er velegnede, m en om at udde­

le u n d erskud over en læ n ­ gere årræ kke. H ertil kræves, som K nud H einesen forsik­

rede i valgudsendelsen fo r­

ud for valget et b red t fler­

tal, der ræ k k e r lan g t ind over midten.

Heinesen havde jo allerede bedt om at blive afløst på dette tidspunkt, hvorfor han ikke skulle have v æ ret sat til at tegne Socialdem okra­

tiets frem tidige finanspoli­

tik. Men d erfor v ar det, han sagde, rig tig t nok, og kun beklageligt, at han ikke kom til al tegne firm aet, som væ lgerne m åtte tro det.

JE G HAR tidligere erin - drat om K rags omvendelse i 1966, da han på selve valg­

aftenen endnu efter at »ar- bejderflertallet« var en kendsgerning, gentog, at han ikke kunne sam arbejde med »starutterne« i SF, m en alligevel næ ste form iddag efter at have tag et et nyt stan d p u n k t forhandlede med Aksel L arsen om »det røde kabinet«. Vi kan gæ tte pä, at LO dengang pressede K rag til at benytte sig af a r­

bejde rflertal let.

Men sporene burde

s k r æ m m e ikke alene rege­

ringen, men også SF, som jo revnede i 1967 netop ved en afstem ning om en lønpolitik, der ikke var næ r så skrap som det nuvæ rende forslag.

Og det ser ud til, at rege­

ringen ikke får lov til at krydse sig frem m ed skif­

tende flertal. I h v ert fald ville det væ re m æ rk v æ r­

digt, om firkløverpartiem te eller nogen af dem ville m edvirke til et p ris- og løn­

stop på de vilkår, som

rege-ringen ønsker at gennem fø­

re med SF og de radikale.

FORHØJELSEN A F ga­

rantilønnen vil udhule de- valueringsgevinsten, idet den givetvis vil føre til ge­

nerelle lønstigninger og stigning i ledigheden hos unge, kvinder og svage, som ik k e.k an tjene en tim e­

løn. Sæ rsk atten på lan d b ru ­ gets »de valueringsgevinst«

m odarbejder på sælsom m åde devalueringens fo r­

mål, som e r a t skabe en

bedre økonomi i ek sp o rter­

hvervene.

Selv om re n te frad ra g sre t­

ten for p riv at gæld u tv iv l­

somt er inflationsskabende og derfor bør neutraliseres, er det dog tvivlsom t, om re - geringsforslaget e r fo rn u f­

tigt, ligesom andre af skat-, teforslagene m odvirker op­

sparing og profit i erhvervs­

livet, hvorfor devaluerin­

gen forekom m er m indre velbegrundet.

Man m å derfor håbe, at regeringen bliver stillet

over for et k la rt Valg m el­

lem LO og et bredt sam ar­

bejde i Folketinget mellem de gamle partier. Skulle dette føre til et nyvalg, er dette trods a lt at fo retræ k ­ ke, problem erne bliver alli- g e v ¿ ikke. løst med de fore­

liggende regeringsforslag.

Og ikke m indst for demo­

k ratiets skyld m å m an håbe på, at forslagene falder, og at Folketinget ikke bøjer sig for trusler.

Den, der altid vil have fred, h a r aldrig fred!

Af

Stig Jørgensen

Professor, dr. jur.

fekt. E nten bliver han glæ ­ deligt overrasket, eller også opnår han glæ den ved at få r e t

Optim isten h a r det svæ re­

re. H an bliv er oftere over­

rasket, og da e r det ikke glædeligt. F or m enneskene er ikke, hvad de burde være. V ar de det, havde de nem lig ikke m oral behov!

F ortalen til Jy d sk e Lov, som i det væ sentligste gen­

giver sam tidens alm indelige kirkelige m oralfilosofi og ikke — som m ange fejlagtigt tro r — en n atu rg ro et dansk retsbevidsthed, u d try k k er den samme tankegang. Ville h v er m and nøjes med sit eget, da behøvede m an ikke nogen lov.

K ristendom m en form ule­

rede på én gang den n y mo­

ral, som v ar nødvendig, den gang m enneskene opgav det gamle slæ gtssam fund og eksperim enterede med nye sam livsform er i byer. Og den radikaliserede den ny m oral så stæ rk t, at det v ar selvindlysende, a t den ikke kunne realiseres.

Da kristendom m ens m en­

neske- og sam fundsopfattel­

se i vore lande form elt blev kanoniseret i 1241, var det m ere end 1000 å r siden, K ri- stus havde van d ret på J o r­

den, og der hengik m ere end 500 år, før den v a r slået igennem i lovgivning og retspraksis.

fortsæ tte langt ind i det 18.

århundrede, som slæ gten og ikke individet er m oralens og retten s grundlag.

Det gamle Testam ente, som rep ræ sen terer det æ l­

dre slægtssam fund, siger, at alt skal gengældes lige for lige, ondt som godt. Det ny Testam ente, d er indeholder loven for det frem tidige b y ­ samfund, siger, at m an skal elske sine fjender, de svage og hjælpeløse og gengælde ondt med godt.

ET VELUDVIKLET P Y ­ SAMFUND har ikke råd til fortidens hæ vn- og fejdesy­

stem, men h a r behov for fred til de vindskibelige sysler. Til gengæld h a r man ikke m egen behov for børn, gam le og ineffektive i en økonomi, hvor a lt h ar sin pris. I stedet h ar m an m ora­

len.

H vilken sam fundsform d er e r m enneskets »naturlige«

kan vi ikke vide, allerede fordi den ikke h a r eksisteret i historisk tid. Men selv om den havde, ville spørgsm ålet alligevel væ re meningsløst, eftersom m enneskene jo netop h ar æ n d ret deres ydre økonomiske v ilk år og derfor også nødvendigvis m å æ n­

d re den sam fundsm æssige organisation.

F or m ennesket er ikke alene et sam fundsvæsen, m en også et opportunistisk

frihed til at sæ tte sine re g ­ ler for sam fundets funktion under de æ ndrede forhold.

Det er det, m an kalder re t og moral, og som afløser d y ­ resam fundets uforanderlige instinkter, som styringsm id­

ler.

Men netop fordi m enne­

skene både er individer og sam fundsvæsener, er reg ler­

ne nødvendige for at af­

stemm e de enkelte indivi­

ders frihed i forhold til h in ­ anden af hensyn til sam fun­

dets interesser.

DEN »SOCIALISTISKE«

m enneskeopfattelse, som går tilbage til m iddelalderens moralfilosofi via oplys­

ningstidens natu rretslæ re, er optim istisk og går ud fra, at m enneskene overladt til sig selv i frihed til tilstræ be at gøre »det gode«, dvs. det, som er til samfund-sts gavn.

Den »individualistiske«

m enneskeopfattelse, som har udviklet sig i opposition til n atu rretten , er pessim i­

stisk, idet den går ud fra, at m enneskene uden ydre reg ­ ler og tvang vil rage til sig

på andres bekostning.

M æ rkeligt nok m ente Adam Smith, som i slu tn in ­ gen af 1700-tallet skabte den m arkedsøkonom iske te ­ ori, at de enkelte m enne­

skers stræ ben e fte r egen lykke tenderede mod at væ re til sam fundets gavn.

Indtil den nyeste tid h a r det væ ret en gåde, hvordan Sm ith kunne tro, a t indivi­

dernes egoistiske stræ ben kunne føre til fælles fordel.

Men nutidige fund af u d ­ kastet til en retslæ ré, som skulle supplere Sm iths psy­

kologiske moralfilosofi og kontante nationaløkonomi, viser at Sm ith i virkelighe­

den troede på m enneskets sociale n a tu r og Guds sty ­ relse, således at det, der tog sig ud som egoisme, i v irke ­ ligheden v ar udslag af sam ­

fundets og Guds vilje.

Men ligesom andre fatali­

ster, der tro r på udviklin­

gens nødvendighed såsom Calvin og den senere Marx.

m ente Sm ith altså også, at m an skulle gøre sig fo rtjen t til Guds eller historiens p å­

skønnelse, og at m an derfor handler i Guds og udv ik lin ­ gens ånd, n år m an a rb ejd er for det nødvendige. B eløn­

ningen ligger ikke alene i den fremgang, m an har, men også i bevidstheden om, at denne fordel e r b ek ræ f­

telsen på, at m an er på re tté vej.

A dam Sm iths forgænger, B. de Mandeville, v ar nok m ere i pagt med den gamle kristelige læ re om m enne­

skenes fundam entale syn­

dighed, selv om han mente, at individernes synder oftest førte til offentlig fordel.

Men det er en helt anden historie, som ikke passer sig for en m oralpræ diken ved nytårstide.

R E V O L U T I O N E N S D Y N A M I K

REVOLUTION betyder sprog-

% a t noget ru lle r tilbage, re - dvo, i m odsætning til (ex) volvo, a t ru lle bort fra et u d - n g sp u n k t Evolution er altså n gradvise udvikling i en be- smt retning, m edens revolution en drastisk ændring, som be­

der et b ru d m ed denne u d ­ kling.

Det e r k lart, a t d er h er er tale a glidende overgange. E nhver kald t udvikling indeholder an - :t og m ere end en bevægelse i re linie, ligesom revolution ke b are betyder en tilbagegå- ide bevægelse m od udgang- iiinktet. E nhver udvikling be­

der forandring, m en fo ran - in g e r udover én . bestem t æ nse opleves som en revoluti-Med nutidens sproglige iñ flati- i betegnes sn art sagt enhver randring som revolutionerende, det klichepræ gede reklam e­

trog, som er træ n g t langt ind i 5 halvdannedes nydansk, e r en- irer tanke, enhver opfindelse, ihver idé revolutionerende. Jo in d re tankerne bliver, desto ørre behov er der for at opleve

»m som store nyskabende.

R evolutionerende bliver ensbe- rdende m ed nyt, underforstået Dget positivt, eftersom a lt n y t r godt, og a lt godt er nyt. D ette etydningsindhold e r ikke alene strid m ed det oprindelige, som

> v a r en bevægelse tilbage mod dgangspunktet, m en det e r også ikteret af en ideologi, der op- itter det gamle, det trad itio n el-

;, som noget negativt, og det ye som noget positivt, netop

>rdi det e r nyt. N yt fordi det cke e r resu ltatet af en organisk, len en bevidst sty ret udvikling.

D et e r nem lig oplysningstidens ationelle m enneske- og sam - undsopfattelse, der udform ede o rt europæ iske

revolutions-begreb. Idéen om, at den m en­

neskelige tan k e ikke alene ved at forefindes tilstræ k k elig t m e­

get k an tæ n k e sig til »det gode«

og »det rette«, m en tillige plan ­ m æssigt sæ tte sig igennem i det enkelte individ og i sam fundet, idet m ennesket blot er en ren tavle (tabula rasa), som kan be­

skrives m ed hvad som helst. Den franske lib eralt borgerlige re ­ volution er et b arn af denne ide­

ologi.

Den russiske er derim od fo r­

m elt afledt af den m arxistiske eller socialistiske revolutionsteo­

ri, som på én gang fastholder det rationalistiske udgangspunkt, at det e r tanken, som alene indser, hvad der er godt og rigtigt, og at m enneskene ene og alene er et pro d u k t af deres omgivelser.

Men sam tidig h a r m arxism en optaget i sig en konsérvativ tro på udviklingens nødvendighed og vel a t m æ rke en nødvendig­

hed, der ikke alene fø rer til soci­

alismen, m en også ender m ed det socialistiske samfund. Indsigten i denne nødvendighed e r altså

»videnskabeligt« begrundet, og den m ålbevidste stræ ben mod denne endestation bliver derfor en videnskab.

I m odsætning d ertil e r kon­

servatism en evolutionær, idet den går ud fra, at m ennesket og derfor også sam fundet h a r en bestem t »natur«, der ligesom p lan ter og d y r m å udvikle sig organisk i overensstem melse m e d de bevægelseslove, som e r nedlagt i a lt levendes ophav. Li­

gesom planten udvikler sig orga­

nisk af frøet, udvikler m enne­

sket sig af sine anlæg. Således m å også sam fundet, sproget og re tten have loy til a t udvikle sig i frihed, idet rtteonesket — som den gode g artn er — k u n skal k u ltiv ere og gøde jordbunden sam t luge u k ru d t og vildskud

bort for pA denne m åde a t frem ­ m e den naturlige v æ k s t

SOM DET FREMGÅR af det foregående er der altså et n æ r­

m ere ideologisk fæ llesskab m el­

lem den konservative og den so­

cialistiske sam funds- og revolu­

tionsteori. Begge m enneske- og sam fundsopfattelser e r beslæ gtet i princippet, idet det ikke er in­

dividet, m en sam fundet som e r den enhed, tæ nkningen begynder med. I m odsæ tning h ertil stå r den radikale og liberalistiske ideologi, som b etrag ter indivi­

derne som den m indste enhed, hvoraf sam fundet herefter er bygget op.

Det forekom m er sik k ert mange gode konservative i dagens D an­

m ark m indre indlysende, at den konservative ideologi i princip­

pet e r næ rm ere beslæ gtet med den socialistiske end den liberale og rad ik ale ideologi. Men ved næ rm ere eftertan k e vil de ægte konservative sik k ert i deres h je rte r finde den kæ rlighed til Gud, konge og fæ dreland, som netop sym bolsk afspejler tilh ø rs­

forholdet til den helhed, som en­

ten e r den danske sta t eller det danske folk.

P å samme m åde oplevede tid li­

gere tid ers m ennesker sig som forvaltere af en arv, som var overladt dem af tidligere gene­

rationer, af slægten, af standen, af lauget. Den enkelte bruger af jorden, det enkelte m edlem af standen og lauget, v a r derfor k u n b esty rer af en arv, som han havde pligt til a t forvalte til for­

del for efterfølgeren, der havde k ra v på a t m odtage den i m indst samme stand som forgængeren.

E fter denne opfattelse er det en­

kelte individ ikke uindskræ nket ejer af sine væ rdier og ikke sin egen lykkes smed, m en medlem af et fællesskab, som ræ k k er til­

bage i historien og ud i frem ti­

den.

K irken, adelen og kongemag­

ten oplevede tidligere en sådan aristokratisk forpligtelse overfor sam fundet som m odstykke til deres privilegier.M en også den enkelte bonde oplevede sig som et led i slægtens gang gennem tiderne. Det er først m ed den helt nye befolkning, der e rn æ rer sig med handel, håndvæ rk og sø­

fart, at denne følelse af at tilhøre en institution, der uforandret og uforanderligt lever gennem h i­

storien, afløses af en berusende følelse af at væ re sig selv.

Den gamle afhængighed af jo r­

den og andre ydre u d try k for noget varigt og håndgribeligt, afløses af uhåndgribelige forbin­

delser, hvorigennem arbejdsde­

lingen om sættes til kontraktlige rettigheder og pligter, medens væ rdierne udtrykkes i andre symbolske og flygtige forestil­

linger, som kaldes penge. I løbet af m iddelalderen ' forskydes m agtforholdene i sam fundet de fleste steder til fordel for det velhavende borgerskab, der k u l­

tu relt står for en selvbevidst h u ­ manisme, der frem hæ ver det en­

kelte individs umistelige væ rdi i forholdet til kirke og samfund. I slutningen af 1700-tallet form u­

leres denne idé rad ik alt af Im ­ m anuel Kant, som siger, at m en­

nesket altid er et m ål og ikke et m iddel for andre formål.

I forfatningskam pen her i lan ­ det i m idten af forrige århundre­

de afspejler disse brudflader i sam fundets ideologier sig ganske tydeligt på grund af det tilfæ ldi­

ge sam menfald m ed nationalitet- skam pen i de slesvig-holstenske hertugdøm m er. De konservative godsejere og højere embeds­

m æ nd om kring den enevældige konge holdt på helstaten, d.v.s.

det gamle st*tsfællesskab m el­

lem kongeriget, det oprindeligt danske hartugdøm m e Slesvig, og det tyske hertugdøm m e Holsten.

De nationalliberale, som re p ræ ­ senterede byernes dannede al­

m enhed hævdede, at det var in ­ dividernes nationale sindelag, som m åtte væ re afgørende, hvorfor m an gik ind for en fri forfatning for alle danske, d.v.s.

for D anm ark og hertugdøm m et Slesvig, uanset a t befolkningen i den sydligste del gennem å rh u n ­ dreder havde v æ ret tysktalende.

H er overfor stod den tilsvaren­

de slesvig-holstenske national­

bevægelse, der ønskede uafhæ n­

gighed af D anm ark for begge hertugdøm m er, som i å rh u n d re­

der havde væ ret en adm inistra­

tiv enhed. Den holstenske høj- adel var ikke alene loyal overfor kongen og helstaten, m en levere­

de tillige kongem agten dens le­

dende politikere.

Det tyske forbund ville accep­

tere en udskillelse af Slesvig- Holsten af helstaten, m en havde dog ikke h elh jertet støttet oprø­

re t i 1845—50, idet m an også var villig til a t finde sig i en fo rt­

sæ ttelse af den gamle helstat.

Derimod ville m an ikke accepte­

re en deling af Slesvig og Hol­

sten ved Ej deren. E t af de in te r­

essante men uafklarede spørgs­

mål er nu, om m an ville have af­

fundet sig med en deling efter sprog- og sindelagsgrænsen, som i 1920 kom til at afstikke den en­

delige grænse m ellem D anm ark og Tyskland.

Forslaget herom, der bl.a. blev støttet af politikeren og forfatte­

ren Hans Egede Schack, blev ikke frem ført af nogen stæ rk po­

litisk gruppe, skønt det i p rin ­ cippet m odsvarede de nationalli­

berales sindelagsideologi n æ r­

m ere end deres Ejderpolitik.

P å trods af at de konservative k la rt forudså og forudsagde, at en fælles fri forfatning for D anm ark og Slesvig ville føre til en krig med Tyskland, som vi ikke kunne vinde, blev resu lta­

tet, som det m åtte blive i denne tilnæ rm else til en dansk revolu­

tion. Form elt v a r der ikke tale om nogen revolution, eftersom det v ar den enevældige konge selv, som overdrog m agten til folket gennem en fri forfatning.

Og vel fandt udviklingen sted uden sværdslag, m en dog ikke uden retorik.

EN REVOLUTION v ar det i betydningen: en radikal foran­

dring, sélvom denne forandring v ar en tilbagegående bevægelse f.s.v. som befolkningen før 1100-1200-tallet form entlig hav­

de h aft .en a rt selvstyre, ikke byggede på adel- og k m a g t,jn e d på de enkelte ters rilagt og indbyrdes b a

Men en revolution v ar del i en anden forstand, nemlif at det v ar de irrationelle sera oprør m od den r*ti<

forstand. F or en revolution træ d er ikke, m edm indre di religger en revolutionæ r sii on, og en révolutionæ r siti er først til stede, n å r be ningens utilfredshed me<

herskende tilstande h a r nå udbredelse og en grænse, k an udløses af en bevæ som er i stand til at formuli k la rt m ål og at kanalisere fredshedens voldsomme mod realiseringen af dette

De nationalliberale forsti udnytte den voksende utilf hed og selvbevidsthed hc økonomisk og k u ltu re lt J voksende grupper p å landel byerne og kanalisere den nem nationalism ens ide Selvom det førte til nation økonomisk katastrofe, v ar b gelsen um ulig at standse.

F or følelse uden forstan blind, til gengæld er fon uden følelse tom. Og den, rid er på ryggen af en tige ikke selv bestemme, hvornå]

vil stå af.

Og det er enhver revolut skæbne: A t udnytte en fol utilfredshed i en højere idés neste. Derfor e r en revoluti bevægelse så vanskelig at s og derfor æ der revolutionen egne børn. F ørst ledes revol nen af dens ledere, senere dens ledere af revolutionen.

Ligesom et jordskæ lv ku de ydre krusninger på en ’ som indre rystelse, e r revol nens ydre form elle frem tn sesform k u n u d try k for større indre k ræ fter, som oi re r hele grundlaget for samJ slivet. D erfor skal m an ik k at m an kan argum entere revolutionen, ligeså lid t som kan argum entere m ed e t to;

vejr.

Det n y tter ikke det fjern e henvise til, at revolutionen læ gger sam fundet og ikke til de erklæ rede m ål, m en r

In document 1981 RET OG SKEL (Sider 116-123)