• Ingen resultater fundet

Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie (15 ECTS) Undervisningsplan Modul 2

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie (15 ECTS) Undervisningsplan Modul 2"

Copied!
22
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

København, efterår 2014.

Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie (15 ECTS)

Undervisningsplan Modul 2

Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)

4. maj 2014 Modulansvarlig: Finn Holst (fihc@dpu.dk)

Undervisere: Sven-Erik Holgersen (svho@dpu.dk); Frederik Pio (frpi@dpu.dk); Finn Holst (fihc@dpu.dk);

Undervisningstidspunkt (jf. studiekataloget):

Følgende 12 mandage kl. 13-17:

d. 01.09; 08.09; 15,09; 22.09; 29.09; 06.10; 20.10; 27.10; 03.11; 10.11; 17.11; 02.12

Mål (jf. gældende studieordning):

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

- demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier,

- analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musik- området,

- analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i rela- tion til musiksyn og fagsyn,

- demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhi- storie,

- demonstrere overblik over musikundervisningens og –uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land,

- analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musiksko- le, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).

(2)

Indhold (jf. gældende studieordning):

- Centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier, - musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i for-

hold til forskellige almene dannelsesforestillinger,

- musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning,

- musikundervisningens og –uddannelsens institutionalisering,

- områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.

Undervisningssprog: Dansk.

Deltagerbegrænsning: Ingen.

Eksamen:

(3)

Tilrettelæggelsesform:

Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, workshop, seminar, diskus- sionsoplæg, kollektiv vejledning samt gruppevis hhv. individuel vejledning.

Litteratur:

Grundbøger:

Nielsen, Frede V. (1998 og senere). Almen musikdidaktik. København: Akademisk Forlag

(4)

Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Reimer, Bennett (2003). A philosophy of music education. Advancing the vision. 3. Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.

Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunn- lagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Supplerende vigtige bøger:

Johansen G. , S. Kalsnes & Ø. Varkøy (Eds.) (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artik- ler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk Forlag.

Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik – eine Einführung in das Studium. Augs- burg: Wissner-Verlag.

Ruud, Even (1996). Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforla- get.

Kaiser, H.J. & E. Nolte (1989). Musikdidaktik. Sachverhalte, Argumente, Begründungen. Eine Lese- und Arbeitsbuch. Mainz: Schott.

Hvorfor musik? Begrundelser for musikundervisning. www.dnmpf.dk (publikationer).

Vigtige opslagsbøger og artikelsamlinger:

Bresler, Liora (Ed.) (2007). International Handbook of Research in Arts Education. I-II.

Dordrecht: Springer.

Colwell, R. & C. Richardson (Eds.) (2002). The New Handbook of Research on Music Teach- ing and Learning. Oxford: Oxford University Press.

Colwell, R. (Ed.) (1992). Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New york Schirmer.

(5)

Helms, S., R. Schneider & R. Weber (Eds.). (2005). Lexikon der Musikpädagogik. Kassel:

Gustav Bosse Verlag.

Vigtige periodica:

Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok. – Nordic Research in Music Education. Yearbook.

Foreløbig 14 bind, 1997-2012. Udgives af Nordisk Netværk for Musikpædagogisk Forskning i Norges Musikkhøgskoles skriftserie, Oslo.

Bulletin of the Council for Research in Music Education Journal of Research in Music Education

Philosophy of Music Education Review

Zeitschrift für kritische Musikpädagogik www.zfkm.org.

___________________________________________

Vigtige primære studieobjekter er læreplaner og studieordninger for musik i folkeskole, gymnasium, musikskole og uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Der anføres yderligere litteratur i forbindelse med emner for de enkelte sessioner.

En række af de væsentligste tekster i undervisningsplanen er stillet til rådighed i kom- pendiet Tekster til musikfagets didaktik, 2014

(6)

FORLØBSSKEMA

Session 1: 01.09 Indledning (alle tre undervise-

re): 


og forskningsfelt.

FIHC/SEH/FRPI

Session 2: 08.09 Begrundelser for musik som fag i undervis- ning og uddannelse. Musikfaget i

dannelsesteoretisk belysning.

FRPI

Session 3: 15.09 Didaktiske positioner og konceptioner i

musikfaget SEH

Session 4: 22.09 Workshop 1 SEH/FIHC/FRPI

Session 5: 29.09 Musik som fænomen. Begreber om musik, musiksyn samt deres teoretiske og historiske forankring.

FRPI

Session 6: 6.10 Didaktikkens indholds- og metodebegreber i

relation til musikfaget. FIHC

Session 7: 20.10 Professionsdidaktik i relation til musikfaget FIHC

Session 8: 27.10 Workshop 2 SEH/FIHC/FRPI

Session 9: 03.11 Komparativ musikdidaktik: Sammenlignende fagdidaktik. Musikundervisning og - uddannelse i andre lande.

SEH

Session 10: 10.11 Musikundervisning i tværinstitutionelt og tværfagligt samarbejde

FIHC

Session 11: 17.11 Workshop 3 SEH/FIHC

/FRPI Session 12: 2.12 Workshop 4 / Projektseminar med præsenta-

tion

SEH/FIHC /FRPI

(7)

Session 1

Dato og klokkeslæt: 1. september 2014, kl. 13-17.

Titel: Musikfagets didaktik som studieområde og forskningsfelt.

Underviser(e): Finn Holst, Sven-Erik Holgersen, Frederik Pio Sted: DPU, København

Læringsmål:

At den studerende får et indblik i musikdidaktikkens aktualitet samt dens emner, pro- blemfelter, positioner og centrale begreber.

Indhold:

Introduktion til fagdidaktik og musikfagets didaktik som studieområde. Fagdidaktik og almendidaktik. Musikdidaktikkens aktualitet. Deskriptiv og analytisk over for præ- skriptiv og normativ fagdidaktik. Musikdidaktik som forsknings- og teorifelt.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk forlag, kap. 1, (s. 13-51).

Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens Didaktikk. Cappelen, Akademisk Forlag. [Del 1, s. 15 – 32]

Reimer, B. (2003) A Philosophy of Music Education. New Jersey: Prentice Hall, kap. 1 (s. 1- 37)

* Nielsen, Frede V. (2012) Fagdidaktikkens aktualitet og kunstens nødvendighed. DPU. Af- skedsforelæsning.

*Nielsen, Frede V. (2004). ’Fagdidaktikkens kernefaglighed’. I: Karsten Schnack (Ed.).

Didaktik på kryds og tværs. s. 25-45. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

*Nielsen, Frede V. (1997, 1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hoved- begreber og distinktioner i genstandsfeltet. In: H. Jørgensen, F.V. Nielsen & B. Olsson (Eds.). Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 1997. pp. 155-177. Oslo: Norges Musik- khøgskole. Også som selvstændig publikation 1999: Skolefag, Læring & Dannelse, arbejds- papirer, 14.

Supplerende læsning:

Kraemer, R.-D. (2007) Musikpädagogik – eine Einführung i das Studium. Augsburg: Wiss- ner, kap. 2 (s. 41-66).

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur, forbered spørgsmål.

(8)

Session 2

Dato og klokkeslæt: 9. september 2013, kl. 13-17

Titel: Begrundelser for musik som alment undervisningsfag. Musikfaget i dannelsesteo- retisk belysning.

Underviser(e): Frederik Pio Sted: DPU, København Læringsmål:

At den studerende får overblik over dannelsesteorier i relation til musikundervisning og kan forholde sig kritisk til forskellige typer af begrundelse og formål for musik som alment undervisningsfag og i videregående uddannelse.

Indhold:

Didaktikkens begrundelses- og formålsbegreb. Centrale typer af begrundelse for musik som alment undervisningsfag. Dannelsesbegreb og dannelsesteorier. Musikundervis- ningens formåls- og begrundelsesproblematik anskuet i et dannelsesteoretisk perspek- tiv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk forlag, kap. 2 (s. 53-98).

*Frede V. Nielsen (2007a). Music (and arts) education from the point of view of Did- aktik and Bildung. In: L. Bresler (Ed.). International Handbook of Research in Arts Educa- tion, I-I,. pp. 265-285.

*Nielsen, Frede V. (2010). Hvorfor musik? Om begrundelser for en almen musikunder- visning. Dansk Sang. Årg. 62(1), pp. 54-65.

Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunn- lagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, del 2, kap. 4-7, (s. 63-131).

Pio, F. (2010) ’Sanselighedspædagogik og livsduelighed’. I: Nielsen, S.G., et. al. (red.) Nordisk Musikkpedagogisk Forskning. Årbok 11 (2009), s. 139-166.

Pio, F. (2012) ’Bildung - Om forholdet mellem paideia og besindelse hos Heidegger’. I:

Introduktion af Heidegger til de pædagogiske fag (sektion G). Institut for uddannelse og pæ- dagogik. Aarhus Universitet 2012 (in press).

Supplerende læsning:

Hvorfor musik? Begrundelser for musikundervisning. Artikler af Lars Ole Bonde, Per Fibæk Laursen, Øivind Varkøy og Frede V. Nielsen publiceret på http://www.dnmpf.dk (publikationer).

(9)

Kraemer, R.-D. (2007) Musikpädagogik – eine Einführung i das Studium. Augsburg: Wiss- ner, afsnit 3.2 (s. 81-88).

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte grundlitteratur.

Forbered spørgsmål.

Forbered et kort diskussionsindlæg om, hvad du anser for vigtige begrundelser for al- men musikundervisning (som skolefag og i musikskolen).

(10)

Session 3

Dato og klokkeslæt: 15. september 2014, kl. 13-17.

Titel: Didaktiske positioner og konceptioner i musikfaget Underviser(e): Sven-Erik Holgersen

Sted: DPU, København Læringsmål:

At den studerende får indsigt i forskellige faglighedsbegreber, fagperspektiver og kundskabsformer i relation til musikfaget i undervisning og uddannelse. At den stude- rende kan forholde sig kritisk til forskellige didaktiske positioner og konceptioner i mu- sikfaget m.h.t. teoretisk grundlag samt deres begrundelse, formål, indhold og metode.

Indhold:

Musik som kunstnerisk, videnskabeligt og pædagogisk orienteret fag. Fagkonceptioner der knytter sig til musik som fag i undervisning og uddannelse. Musikfaget i forhold til andre fag, herunder konsekvenser af bestræbelser på faglig integration. Dette set i lyset af begrundelsesdiskussionen (introduceret i session 2).

I denne session udfoldes særligt begreberne position, konception og metode i musikdi- daktisk sammenhæng. Musik som sangfag, spillefag, musisk fag, sag-fag, samfundsfag, polyæstetisk fag, lydfag, bevægelsesfag og mediefag. Musikfagets aktivitetsformer som indhold og/eller metode samt færdighedsdimensionen i musikfaget. Evt. drøftes navn- givne metoder som fx Orff, Kodaly, Suzuki, Jaques-Dalcroze, Paynter, Gordon.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998 eller senere). Almen musikdidaktik kap. 5 + 6.

*Dyndahl, Petter (2004) Musikkteknologi og fagdidaktisk identitet. I: Johansen, Kalsnes og Varkøy (Red.): Muikkpedagogiske Utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag

*Elliott, David J. (1995). Music matters. A new philosophy of music education. Oxford: Ox- ford University Press. (heri især *kap. 3 om ”musicing”, side 49-77).

*Holgersen, Sven-Erik (2002). Musik som bevægelsesfag? In: S.-E. Holgersen et al.

(Eds.). Musikpædagogiske perspektiver. pp. 157-167.

Holgersen, Sven-Erik (2011). Færdighedsdimensionen. Færdighed og kropsligt betinget læring i sammenlignende fagdidaktisk perspektiv med særligt henblik på musisk- æstetiske fag. I: Krogh, Ellen og Nielsen, Frede V. (red.) Sammenlignende fagdidaktik.

Cursiv Nr. 7, 2011. Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aar- hus Universitet. pp. 119-135.

*Nerland, Monika (2004). Kunnskap i musikkpedagogisk praksis. I: Johansen /Kalsnes /Varkøy (2004), side 46-56.

Forslag til supplerende litteratur:

Hanken, Ingrid og Johansen, Geir (1998). Musikkundervisningens didaktik. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

(11)

Reimer, Bennet (2003). A Pholosophy of Music Education. Advancing the Vision. 3rd ed, kap. 6 og 8.

Forberedelse til undervisningen:

Forbered et diskussionsbidrag på to minutter om, hvad der definerer musikfaget inden for en given pædagogisk kontekst. Se fx Nye Fælles Mål for musik i folkeskolen eller studieplaner for musikuddannelser på konservatorium,

(12)

Session 4

Dato og klokkeslæt: 22. september 2014, kl. 13-17.

Titel: Workshop 1

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen, Finn Holst, Frederik Pio Sted: DPU, København

Læringsmål: At den studerende:

- fordyber sig i emnerne session 1, 2 og 3

- formulerer relevante spørgsmål hertil i forhold til egen musikpædagogisk praksis - udvikler kompetence til dialogisk at give og modtage konstruktiv feedback

Indhold:

- De studerende uploader på Blackboard et papir (Papir 1), der præsenteres for de øvrige studerende på workshoppen.

- Med afsæt i emnerne fra session 1, 2 og 3 formuleres i papiret nogle forskellige relevante spørgsmål hertil i forhold til egen musikpædagogisk praksis.

- De i papiret opstillede spørgsmål præsenteres som grundlag for dialog med de medstude- rende.

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer Forberedelse til undervisningen:

Man uploader sit eget papir og orienterer sig i det øvrige uploadede materiale.

(13)

Session 5

Dato og klokkeslæt: 29. september 2014, kl. 13-17

Titel: Musik som fænomen. Begreber om musik, musiksyn samt deres teoretiske og hi- storiske forankring.

Underviser(e): Frederik Pio Sted: DPU, København Læringsmål:

At den studerende får indblik i forskellige teorier om musik som fænomen, samt kan formulere sit eget musiksyn. Endvidere at den studerende kan analysere forskellige musiksyns konsekvenser for musikundervisning afhængigt af den aktuelle pædagogi- ske kontekst.

Indhold:

Teorier om og syn på musik som fænomen. Musikalsk mening og betydning. Særligt om musik ud fra et fænomenologisk perspektiv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998-). Almen musikdidaktik, kap. 3 + 4.

Reimer, Bennett (2003), kap. 1, 2, 5.

Pio, F. (2014) The phenomenology of the unheard. (Keynote NNMPF Stockholm).

Elliot, David (1995) Music matters: a new philosophy of music education. New York: Ox- ford UP (kap. 2, s. 18-48; kap. 3, s. 49-77).

Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal, kapitel 1, 2, 9, 6.

Forslag til supplerende litteratur:

Ruud, Even (1996) ”Relativisme, kvalitet og værdigrundlag” (s. 128-151). I: Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforlaget.

Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunn- lagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, kap. 1-3.

Nielsen, Frede V. (2012) Fagdidaktikkens aktualitet og kunstens nødvendighed. DPU. Af- skedsforelæsning.

Forberedelse til undervisningen:

Udvælg et eller flere stykker musik, som i særlig grad siger dig noget. Prøv at blive klar over (forklare), hvad det er musikken siger dig, og hvorfor den gør det. Hvilke konse- kvenser kan dit syn på musik have for musikundervisning?

(14)

Session 6

Dato og klokkeslæt: 16. november 2012, kl. 13-17

Titel: Didaktikkens indholds- og metodebegreber i relation til musikfaget.

Underviser(e): Finn Holst Sted: DPU, København Læringsmål:

At den studerende får dybtgående indsigt i didaktikkens og fagdidaktikkens indholds- og metodebegreber som funktionelle, relative og interdependente kategorier.

Temaer/indhold:

Undervisningsindhold som begreb. Indholdsbegreber. Metodebegrebets dobbelttydig- hed. Interdependens mellem indhold og metode.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Hanken, Ingrid M. & Johansen, Geir (1998): Musikundervisningens didaktik. Oslo:

Cappelen Akademisk forlag. [kapitel 5, 6 og 7]

* Nielsen, F. V. (2006). Didaktikkens indholdsbegreb og kriterier for valg af undervis- ningsindhold. I: Hansen og Tams (red). Almendidaktik. Billesø & Baltzer (side 249 – 271)

* Larsen, Carl Aage (2002). Om anvendelse af ordet metode i pædagogikken.

I: Jensen (Ed.) (2002) Didaktiske emner -belyst gennem 12 artikler af Carl Aage Larsen og C.A. Hoeg Larsen. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. s. 50-62.

* Holst, F. (2009). Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag. I:

F. V. Nielsen, S.- E. Holgersen & S. G. Nielsen (eds.) Nordisk Musikpædagogisk Forsk- ning Årbog 11 (pp. 237-254), NMH-publikasjoner. Oslo

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærerud- dannelse hertil. Phd-afdhandling. IUP (DPU) [Kapitel 2, s. 37-50]

*Jank, W & Meyer, H. (1994). Didaktische Modelle. Cornelsen Scriptor. [Kapitel 7, Dia- lektisch orientierte Didaktik (Klingberg), s. 235 – 246 og s. 257 – 263]

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur. Overvej forskellige former for interdependens mellem ind- hold og metode og de mulige didaktiske konsekvenser.

(15)

Session 7

Dato og klokkeslæt: 20. oktober 2014, kl. 13-17 Titel: Professionsdidaktik i relation til musikfaget Underviser(e): Finn Holst

Sted: DPU, København, Læringsmål:

At den studerende får indsigt i musikundervisningens institutionsaspekt i et didaktisk perspektiv samt forståelser af musikundervisning som en professionel praksis.

Temaer/indhold:

Forståelser af musikundervisning som en professionel didaktisk praksis og betydningen for såvel musikundervisningen, uddannelsen hertil og lærerens fortsatte kompetence- udvikling.

Institutionsdidaktik som generelt begreb samt i forhold til musikundervisningen med særligt henblik på de forskellige institutionsområder, forståelser og traditioner som mu- sikundervisningen indgår i.

Som eksempler på det institutionsdidaktiske og det professionsdidaktiske perspektiv inddrages aktuelle udviklings- og evalueringsrapporter.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Hanken, Ingrid M. & Johansen, Geir (1998): Musikundervisningens didaktik. Oslo:

Cappelen Akademisk forlag. [kapitel 4 og 8]

* Holgersen, S-E. & Holst, F. (2013). Knowledge and Professionalism in Music Teacher Edu- cation. In: Georgii-Hemming, E., Burnard, P. and Holgersen, S-E. (Eds): Professional Knowledge in Music Teacher Education. Ashgate Publishing Ltd. Farnham, UK

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærerud- dannelse hertil. Phd-afdhandling. IUP (DPU) [Kapitel 1, s. 11- 25 & Kapitel 2, s. 50 – 53]

*Mahlert, Ulrich (2001): Zur Didaktik und Metodik des Ensemblespiels in der Mu- sikschule. In: Kraemer und Rüdiger (Ed.): Ensemblespiel und Klassenmusizieren in Schule und Musikschule. Ein Handbuch für die Praxis. Augsburg, Wiessner-Verlag.

Baggrundsmaterialer:

Holst, Finn (2008): Ekstern evaluering af projektet: Musik til Alle – et samarbejdsprojekt mellem folkeskole og musikskole i Horsens Kommune. Musikpædagogiske Studier - DPU.

Bind 1. Institut for Didaktik, DPU. Side 74-80

(16)

Holst, Finn (2012): Musikalske Sociale Aktiviteter og ny struktur i musikskolen. Evaluerings- rapport. Skanderborg Kulturskole.

Holst, Finn (2013). Undervisningsformer i musikskolen. Et udviklingsprojekt i Musikskolen, Gribskov Kulturskole.

(Rapporterne kan downloades fra www.finnholst.dk) Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur og orienter dig overordnet i rapporterne.

Lav en kort beskrivelse af typiske praksisformer og institutionel struktur for en musik- pædagogisk genre.

(17)

Session 8

Dato og klokkeslæt: 27. oktober 2014, kl. 13-17.

Titel: Workshop 2

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen, Finn Holst, Frederik Pio Sted: DPU, København

Læringsmål: At den studerende:

- fordyber sig i session 5, 6 og 7 under inddragelse af de foregående sessions - formulerer centrale spørgsmål med henblik på opstilling af en problemstilling - udvikler kompetence til at give og modtage konstruktiv feedback i udvikling af en

problemstilling Indhold:

- De studerende uploader på Blackboard et papir (Papir 2), der præsenteres for de øvrige studerende på workshoppen. Papir 2 kan bygge videre på Papir 1.

- I papiret formuleres et centralt spørgsmål i forhold til modulet, som man finder særlig interessant.

- Papiret præsenteres med fokus på det formulerede spørgsmål som grundlag for dialog og feedback fra medstuderende som afsæt for opstilling af en problemstil- ling

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer Forberedelse til undervisningen:

Man uploader sit eget papir og orienterer sig i det øvrige uploadede materiale.

(18)

Session 9

Dato og klokkeslæt: 3. november 2014, kl. 14-17 Titel: Musikdidaktik i komparativt perspektiv 1) Sammenlignende fagdidaktik.

2) Musikundervisning og -uddannelse i andre lande.

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen Sted: DPU, København

Læringsmål:

At de studerende kan forholde sig kritisk og konstruktivt til musikundervisning og - uddannelse gennem

1. et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv

2. et komparativt perspektiv på forhold og betingelser på tværs af forskellige lande Indhold:

Med udgangspunkt i grundlæggende (musik)didaktiske begreber og aspekter drøftes musik som alment fag i forhold til andre fag. Ligheder og forskelle identificeres ud fra forskellige perspektiver på og implikationer af sammenlignende fagdidaktik.

Et komparativt perspektiv på musikundervisning og –uddannelse i forskellige lande fx i form af fagdidaktiske grundbetingelser, læreplaners struktur og indhold, mv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Cursiv Nr. 7, 2011. Sammenlignende Fagdidaktik. Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Uni- versitet. http://edu.au.dk/forskning/publikationer/cursivskriftserie/2011-7/

Følgende artikler:

Nielsen, Frede V. (2011): Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner.

Holst. F (2011) Sammenlignende fagdidaktik – om muligheden for at ’oversætte’ et fag- didaktisk koncept.

Cursiv Nr. 9, 2012. Sammenlignende fagdidaktik 2. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Cursiv/Cursiv9.pdf Følgende artikler:

Nielsen, Frede V. (2012): Fagdidaktik som integrativt relationsfelt.

Ongstad, Sigmund (2012): Komparativ fagdidaktikk?

Krogh, Ellen (2012): Det sammenlignende fagdidaktiske projekt.

Yderligere litteratur og baggrundsmaterialer:

Music Education in Schools.

http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/topics.html?m=0&c=0&lang=en Music Teacher Training in Europe.

meNet – music education Network, A European Network for Communication and Knowledge Management of Music Education

(19)

http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/topics.html?m=2&c=0&lang=en Forberedelse til undervisningen:

Med udgangspunkt i den anførte litteratur udarbejdes i grupper (eller individuelt) en kort præsentation af

- enten en sammenligning af udvalgte aspekter af musikundervisning eller musik- læreruddannelse i Danmark og et andet land. (se baggrundsmateriale)

- eller en sammenligning af udvalgte aspekter af musik og et andet fag

(20)

Session 10

Dato og klokkeslæt: 10. november 2014, kl. 13-17

Titel: Musikundervisning i tværinstitutionelt og tværfagligt samarbejde Underviser(e): Finn Holst

Sted: A 130 Læringsmål:

At få indblik i vigtige sider af musikundervisning og musikuddannelse gennem sam- menligning på tværs af professioner med henblik på professionelt samarbejde under inddragelse af praksiseksempler

Indhold:

Samarbejdende musikundervisning, didaktiske samarbejdsformer og tværfagligt sam- arbejde

Litteratur knyttet til undervisningen:

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærerud- dannelse hertil. Ph.D.-afhandling. IUP (DPU) [Kapitel 4, s. 117 – 138]

Baggrundsmaterialer:

De i afhandlingen omtalte rapporter findes på www.finnholst.dk

Holst, F. (2013). Kortlægning af samarbejde musikskole - grundskole. Faglig Enhed Musik- pædagogik. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Aarhus Universitet

http://www.finnholst.dk

Holst, Finn (2014) MusikUnik - et El Sistema-inspireret samarbejdsprojekt mellem Tovshøjsko- len og Aarhus Musikskole. IUP (DPU). Aarhus Univeristet

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur og orienter dig i materialerne.

(21)

Session 11

Dato og klokkeslæt: 17. november 2013, kl. 14-17 Titel: Workshop 3

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen, Frederik Pio, Finn Holst Sted: A 130

Læringsmål: At den studerende:

- fordyber sig i session 9 og 10 under inddragelse af de foregående sessions - opstiller en problemformulering og den hermed forbundne relevante teori - kan opstille en plan for udarbejdelse af eksamensopgave

- udvikler kompetence til at give og modtage konstruktiv feedback Indhold:

De studerende uploader på Blackboard et papir (Papir 3), der præsenteres for de øvrige studerende på workshoppen. Papir 3 kan bygge videre på Papir 2.

På grundlag af en valgt problemstilling opstilles en foreløbig problemformulering samt udkast til teori med henblik på behandling af problemformuleringen.

Papiret præsenteres for de medstuderende som grundlag for dialog og feedback i for- hold til præcisering af problemstilling og valg af teori

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer Forberedelse til undervisningen:

Man uploader sit eget papir og orienterer sig i det øvrige uploadede materiale.

(22)

Session 12

Dato og klokkeslæt: 2. december 2013, kl. 14-17

Titel: Workshop 4 / Projektseminar med præsentation

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen, Frederik Pio, Finn Holst Sted: A 130

Læringsmål: At den studerende:

- viser overblik over udarbejdelsen af eksamensopgave

- udvikler kompetence til at give og modtage konstruktiv feedback Indhold:

De studerende uploader på Blackboard et work-in-progress papir (papir 4), der præsen- teres for de øvrige studerende på workshoppen.

Papiret omfatter en disposition over opgaven med præcisering af problemstilling, pro- blemformulering, teori og metode mm.

Papiret præsenteres og en medstuderende udnævnes til opponent og forbereder kritisk- konstruktive spørgsmål til det fremlagte papir.

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer Forberedelse til undervisningen:

Man uploader sit eget papir og orienterer sig i det øvrige uploadede materiale.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Lisbeth Haastrup (formand, materiel kultur), Helle Rørbech (dansk), Tomas Højgaard (matematik), Sven-Erik Holgersen (musik), Julie Gade Donsig (SN), Max Steen Hen- riksen

Læs og bearbejd den anførte litteratur. Gennemarbejdning af eksempler og opgaver iflg. opslag på Blackboard.. 32 af 37. Session 26 ved IH

- 1. Demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte dele af stofområderne: geometri og algebra. Det planlagte indhold omfatter euklidisk geometri, analytisk geometri,

Undervisningen i organisationsteoretiske perspektiver skal give de studerende indsigt i, hvordan man kan forholde sig til kategorien ”organisation” ud fra forskellige perspektiver,

Undervisningen i organisationsteoretiske perspektiver skal give de studerende indsigt i, hvordan man kan forholde sig til kategorien ”organisation” ud fra forskellige perspektiver,

Undervisningen skal give de studerende mulighed for at arbejde analytisk i en workshop, hvor de studerende får til opgave at anlægge forskellige perspektiver på en konstrueret

Læringsmål: At de studerende bliver i stand til at analysere børnelitterære tekster inden for alle genrer ved brug af selvvalgt tekstanalytisk begrebsapparat og fortolke teksterne

De studerende får indblik i forskellige former for projektdesign med det formål at kunne diskutere relevante problemstillinger i forhold til udviklings- og evalueringsarbej-