• Ingen resultater fundet

1 af 15

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "1 af 15"

Copied!
15
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

UNDERVISNINGSPLAN

Uddannelse: Didaktik Musikpædagogik

Modul (nr. + navn): 2. Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie

ECTS: 15

Semester + år: Efterår 2016 Undervisningssted: Emdrup

Modulansvarlig og e-mailadresse Finn Holst fh@edu.au.dk

Øvrige undervisere og e-mailadresser Sven-Erik Holgersen svho@edu.au.dk Frederik Pio frpi@edu.au.dk

Undervisningstidspunkt (jf. kursuskatalog) Der henvises til timeplanen: link

Modulkoordinator bedes tjekke linket om lokaler og tidspunkter passer

Mål og indhold (jf. gældende studieordning) Der henvises til gældende studieordning: link

Prøveform/eksamen

Der henvises til gældende studieordning: link

Evt. tilrettelæggelsesform

I tilslutning til forelæsninger og holdundervisning tilrettelægges tre workshops, hvor konkrete pro- blemstillinger drøftes i relation til undervisningens temaer. I løbet af de tre workshops udvikler de studerende eksamensrettede problemstillinger individuelt eller i grupper.

I forbindelse med de tre workshops afleveres arbejdspapirer, som præsenteres på workshoppen som grundlag for udarbejdelse af eksamensprojekt. Godkendelse af arbejdspapirerne er en forudsætning for at indlevere den endelige eksamensopgave.

Vejledning og feedback

Vejledning gives i forbindelse med workshops og i grupper, der udmeldes af vejlederne.

Evaluering

Spørgeskemaundersøgelse fremsendes elektronisk til den studerendes AU e-mailadresse. Spørge- skemaet udfyldes individuelt af de studerende næstsidste undervisningsgang, og resultatet drøftes med de studerende holdet sidste undervisnings-/seminargang. Se nærmere:

http://edu.medarbejdere.au.dk/undervisere/undervisningsevaluering/

(2)

Grundbøger:

Nielsen, Frede V. (1998 og senere). Almen musikdidaktik. København: Akademisk Forlag

Hanken, I.M. & Johansen, G. (2013). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Reimer, Bennett (2003). A philosophy of music education. Advancing the vision. 3. Ed. Upper Sad- dle River, New Jersey: Prentice Hall.

Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunnlagstenk- ning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyl- dendal.

Supplerende vigtige bøger:

Johansen G. , S. Kalsnes & Ø. Varkøy (Eds.) (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk Forlag.

Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik – eine Einführung in das Studium. Augsburg:

Wissner-Verlag.

Ruud, Even (1996). Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforlaget.

Kaiser, H.J. & E. Nolte (1989). Musikdidaktik. Sachverhalte, Argumente, Begründungen. Eine Lese- und Arbeitsbuch. Mainz: Schott.

Hvorfor musik? Begrundelser for musikundervisning. www.dnmpf.dk (publikationer).

Kompendium

Til modulet udgives et kompendium som supplement til ovennævnte bøger. Tekster der indgår heri er markeret med *. Andre tekster, som er mærket med °, som kan hentes på nettet.

Vigtige opslagsbøger og artikelsamlinger:

Bresler, Liora (Ed.) (2007). International Handbook of Research in Arts Education. I-II. Dordrecht:

Springer.

Colwell, R. & C. Richardson (Eds.) (2002). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Oxford: Oxford University Press.

Colwell, R. (Ed.) (1992). Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New york Schirmer.

Helms, S., R. Schneider & R. Weber (Eds.). (2005). Lexikon der Musikpädagogik. Kassel: Gustav Bosse Verlag.

Vigtige periodica:

Nordisk musikkpedagogisk forskning Årbok. – Nordic Research in Music Education. Yearbook. Fo- reløbig 14 bind, 1997-2012. Udgives af Nordisk Netværk for Musikpædagogisk Forskning i Norges Musikkhøgskoles skriftserie, Oslo.

(3)

Journal of Research in Music Education Philosophy of Music Education Review

Zeitschrift für kritische Musikpädagogik www.zfkm.org.

Undervisningsplan

Session Tema Underviser

Session 1: 05.09 Indledning: Musikfagets didaktik som studieområ- de og forskningsfelt.

Finn Holst

Session 2: 12.09 Begrundelser for musik som fag i undervisning og uddannelse. Musikfaget i dannelsesteoretisk belys- ning.

Frederik Pio

Session 3: 19.09 Didaktiske positioner og konceptioner i musikfaget

Sven-Erik Holgersen

Session 4: 26.09 Workshop 1 Sven-Erik Holgersen

Session 5: 03.10 Musik som fænomen. Begreber om musik, musik- syn samt deres teoretiske og historiske forankring.

Frederik Pio

Session 6: 10.10 Didaktikkens indholds- og metodebegreber i relati- on til musikfaget.

Finn Holst

Session 7: 24.10 Workshop 2 og midtvejsevaluering Finn Holst Session 8: 31.10 Professionsdidaktik i relation til musikfaget Finn Holst Session 9: 07.11 Komparativ musikdidaktik: Sammenlignende fag-

didaktik. Musikundervisning og -uddannelse i an- dre lande.

Sven-Erik Holgersen

Session 10: 14.11 Musikundervisning i tværinstitutionelt og tværfag- ligt samarbejde

Finn Holst

Session 11: 21.11 Workshop 3, slutevaluering Frederik Pio

Session 12: 28.11 Workshop 4 Finn Holst

Session 13-14 Kollektiv vejledning (efter aftale)

Finn Holst Frederik Pio

Sven-Erik Holgersen

(4)

Titel: Indledning: Musikfagets didaktik som studieområde og forskningsfelt Forelæser: Finn Holst

Indhold:

Introduktion til fagdidaktik og musikfagets didaktik som studieområde. Fagdidaktik og almen- didaktik. Musikdidaktikkens aktualitet. Deskriptiv og analytisk over for præskriptiv og normativ fagdidaktik. Musikdidaktik som forsknings- og teorifelt.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk forlag, kap. 1, (s. 13-51).

Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens Didaktikk. Cappelen, Akademisk Forlag. [Del 1, s. 15 – 32]

Reimer, B. (2003) A Philosophy of Music Education. New Jersey: Prentice Hall, kap. 1 (s. 1-37)

* Nielsen, Frede V. (2012) Fagdidaktikkens aktualitet og kunstens nødvendighed. DPU. Af- skedsforelæsning.

*Nielsen, Frede V. (2004). ’Fagdidaktikkens kernefaglighed’. I: Karsten Schnack (Ed.). Didaktik på kryds og tværs. s. 25-45. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

*Nielsen, Frede V. (1997, 1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. In: H. Jørgensen, F.V. Nielsen & B. Olsson (Eds.). Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 1997. pp. 155-177. Oslo: Norges Musikkhøgskole. Også som selvstændig publikation 1999: Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14.

Supplerende læsning:

Kraemer, R.-D. (2007) Musikpädagogik – eine Einführung i das Studium. Augsburg: Wissner, kap. 2 (s. 41-66).

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur, forbered spørgsmål til emnet med udgangspunkt i egen musikpæda- gogisk praksis og erfaring.

(5)

Session 2

Titel: Begrundelser for musik som fag i undervisning og uddannelse. Musikfaget i dannelsesteo- retisk belysning.

Forelæser: Frederik Pio

Indhold:

Didaktikkens begrundelses- og formålsbegreb. Centrale typer af begrundelse for musik som alment undervisningsfag. Dannelsesbegreb og dannelsesteorier. Musikundervis- ningens formåls- og begrundelsesproblematik anskuet i et dannelsesteoretisk perspek- tiv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk forlag, kap. 2 (s. 53-98).

*Frede V. Nielsen (2007a). Music (and arts) education from the point of view of Did- aktik and Bildung. In: L. Bresler (Ed.). International Handbook of Research in Arts Educa- tion, I-I,. pp. 265-285.

* Varkøy, Øivind & Pio, F. (2012) ’Musical experience as existential experience’. I:

Philosophy of Music Education Review 20 (2), s. 99-116.

* Frederik Pio (2012) ’Musikfaget mellem læring og forældelsespres’. I: Cursiv 9, s. 113- 131.

*Nielsen, Frede V. (2010). Hvorfor musik? Om begrundelser for en almen musikunder- visning. Dansk Sang. Årg. 62(1), pp. 54-65.

* Pio, F. (2010) ’Sanselighedspædagogik og livsduelighed’. I: Nielsen, S.G., et. al. (red.) Nordisk Musikkpedagogisk Forskning. Årbok 11 (2009), s. 139-166.

Supplerende læsning:

Hvorfor musik? Begrundelser for musikundervisning. Artikler af Lars Ole Bonde, Per Fibæk Laursen, Øivind Varkøy og Frede V. Nielsen publiceret på http://www.dnmpf.dk (publikationer).

Kraemer, R.-D. (2007) Musikpädagogik – eine Einführung i das Studium. Augsburg: Wiss- ner, afsnit 3.2 (s. 81-88).

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte grundlitteratur. Forbered spørgsmål.

Forbered et kort diskussionsindlæg om, hvad du anser for vigtige begrundelser for al- men musikundervisning (som skolefag og i musikskolen).

(6)

Titel: Didaktiske positioner, konceptioner og undervisningstraditioner i musikfaget Forelæser: Sven-Erik Holgersen

Indhold:

I denne session udfoldes forskellige musikdidaktiske positioner og konceptioner med særligt fokus på disses formål, mål og identitet. I stikord drejer det sig om: Musik som sangfag, spillefag, musisk fag, sag-fag, samfundsfag, polyæstetisk fag, lydfag, bevægel- sesfag og mediefag. Musikfagets aktivitetsformer samt forskellige undervisningstraditi- oner diskuteres med udgangspunkt i konkrete eksempler på undervisningsmateriale eller beskrivelse af praksis. Eksempler på navngivne metoder er Carl Orff, Zoltan Kodàly, Shinichi Suzuki, Émile Jaques-Dalcroze, John Paynter, Edwin Gordon, Astrid Gøssel/Bernhard Christensen. I forbindelse med sådanne metoder diskuteres, hvad der individuelt karakteriserer dem, deres idéhistoriske baggrund samt hvilke spørgsmål om begrundelse de rejser.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998 eller senere). Almen musikdidaktik kap. 5 + 6.

Hanken, I.M. & Johansen, G. (2013). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 8 Fagspecifikke metoder i musikkpedagogisk virksomhet, side 97-120.

*Dyndahl, Petter (2004) Musikkteknologi og fagdidaktisk identitet. I: Johansen, Kalsnes og Varkøy (Red.): Musikkpedagogiske Utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Side 73-91.

*Elliott, David J. (2015). Music matters. A philosophy of music education. Second Edition. Ox- ford: Oxford University Press. Kap. 1: Introduction, s. 3-23 + Kap. 12: Music Edu- cation and Curriculum. Side 391-422.

*Holgersen, Sven-Erik (2002). Musik som bevægelsesfag? In: S.-E. Holgersen et al.

(Eds.). Musikpædagogiske perspektiver. Side 157-167.

Forslag til supplerende litteratur:

Reimer, Bennet (2003). A Philosophy of Music Education. Advancing the Vision. 3rd ed, kap. 8: Advancing the Vision: Toward a Comprehensive General Music Program, s. 240-272.

Forberedelse til undervisningen:

Forbered et kort diskussionsoplæg om, hvad der karakteriserer musikfaget inden for en given pædagogisk kontekst (fx dagtilbud, skole, musikskole, gymnasium eller videre- gående musikuddannelse). Hvilke spørgsmål om musikfagets identitet og formål rejser dit eksempel? Se fx Nye Fælles Mål for musik i folkeskolen eller gymnasiet eller studie- planer for musikuddannelser på et konservatorium eller et universitet.

(7)

Session 4

Titel: Workshop 1

Forelæser: Sven-Erik Holgersen

Indhold:

Diskussion af de studerendes første arbejdspapir, der er en første indkredsning af et musikdidaktisk tema herunder dets begrundelse og relevans for musikpædagogisk praksis.

Introduktion til udarbejdelse af eksamensprojekt i musikdidaktik, herunder - indkredsning af tema og udarbejdelse af problemstilling

- teoretisk og empirisk funderede projekter

- udarbejdelse af eksamensopgave, herunder struktur og formalia

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer

Forberedelse til undervisningen:

Arbejdspapirerne skal lægges på Blackboard senest fredagen inden workshoppen, således at papirer- ne er tilgængelige for studerende og undervisere. De studerende orienterer sig gensidigt i de afleve- rede arbejdspapirer som forberedelse til workshoppen.

(8)

Titel: Musik som fænomen. Begreber om musik, musiksyn samt deres teoretiske og historiske forankring.

Forelæser: Frederik Pio

Indhold:

Teorier om og syn på musik som fænomen. Musikalsk mening og betydning. Særligt om musik ud fra et fænomenologisk perspektiv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998-). Almen musikdidaktik, kap. 3 + 4.

Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal, kapitel 1, 2, 9, 6.

* Small, Chr. (1998) ‘Interlude 2: The mother of all arts’. I: Musicking: the meanings of per- forming and listening, s. 94-109.

* Pio, F. (2015) On Heidegger's relevance for a phenomenologically oriented music Did- aktik: the unheard. Nordisk Musikkpedagogisk Forskning. Årbok 16, 2015, 23-52

* Vogt, J. (2015) Musical Knowledge and Musical Bildung - some Reflections on a Diffi- cult Relation. Nordisk Musikkpedagogisk Forskning. Årbok 16, 2015, 9 - 22.

* Nielsen, Frede V. (2012) Fagdidaktikkens aktualitet og kunstens nødvendighed. DPU. Af- skedsforelæsning.

Forslag til supplerende litteratur:

Løgstrup ”Skolens formål” (1993) i ”Solidaritet og kærlighed”

Forberedelse til undervisningen:

Udvælg et eller flere stykker musik, som i særlig grad siger dig noget. Prøv at blive klar over (forklare), hvad det er musikken siger dig, og hvorfor den gør det. Hvilke konse- kvenser kan dit syn på musik have for musikundervisning?

(9)

Session 6

Titel: Didaktikkens indholds- og metodebegreber i relation til musikfaget.

Forelæser: Finn Holst

Indhold:

Undervisningsindhold som begreb. Indholdsbegreber. Metodebegrebets dobbelttydig- hed. Interdependens mellem indhold og metode.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Hanken, Ingrid M. & Johansen, Geir (2013): Musikundervisningens didaktik. Oslo:

Cappelen Akademisk forlag. [kapitel 5, 6 og 7]

* Nielsen, F. V. (2006). Didaktikkens indholdsbegreb og kriterier for valg af undervis- ningsindhold. I: Hansen og Tams (red). Almendidaktik. Billesø & Baltzer (side 249 – 271)

* Larsen, Carl Aage (2002). Om anvendelse af ordet metode i pædagogikken.

I: Jensen (Ed.) (2002) Didaktiske emner -belyst gennem 12 artikler af Carl Aage Larsen og C.A. Hoeg Larsen. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. s. 50-62.

* Holst, F. (2009). Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag. I:

F. V. Nielsen, S.- E. Holgersen & S. G. Nielsen (eds.) Nordisk Musikpædagogisk Forsk- ning Årbog 11 (pp. 237-254), NMH-publikasjoner. Oslo

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærerud- dannelse hertil. Phd-afdhandling. IUP (DPU) [Kapitel 2, s. 37-50]

*Jank, W & Meyer, H. (1994). Didaktische Modelle. Cornelsen Scriptor. [Kapitel 7, Dia- lektisch orientierte Didaktik (Klingberg), s. 235 – 246 og s. 257 – 263]

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur. Overvej forskellige former for interdependens mellem ind- hold og metode og de mulige didaktiske konsekvenser.

(10)

Titel: Workshop 2 og midtvejsevaluering Forelæser: Finn Holst

Indhold:

Diskussion af de studerendes andet arbejdspapir om et musikdidaktisk tema, gerne i forlængelse af workshop 1. Papiret skal indeholde en problemstilling og foreløbig problemformulering samt valg af relevant litteratur til belysning af problemstillingen.

Midtvejsevaluering af undervisningen!

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer.

Forberedelse til undervisningen:

Arbejdspapirerne skal lægges på Blackboard senest fredagen inden workshoppen, således at papirer- ne er tilgængelige for studerende og undervisere. De studerende orienterer sig gensidigt i de afleve- rede arbejdspapirer som forberedelse til workshoppen.

(11)

Session 8

Titel: Professionsdidaktik i relation til musikfaget Forelæser: Finn Holst

Indhold:

Forståelser af musikundervisning som en professionel didaktisk praksis og betydningen for såvel musikundervisningen, uddannelsen hertil og lærerens fortsatte kompetence- udvikling.

Institutionsdidaktik som generelt begreb samt i forhold til musikundervisningen med særligt henblik på de forskellige institutionsområder, forståelser og traditioner som mu- sikundervisningen indgår i.

Som eksempler på det institutionsdidaktiske og det professionsdidaktiske perspektiv inddrages aktuelle udviklings- og evalueringsrapporter.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Litteratur knyttet til undervisningen:

Hanken, Ingrid M. & Johansen, Geir (1998): Musikundervisningens didaktik. Oslo:

Cappelen Akademisk forlag. [kapitel 4 og 8]

* Holgersen, S-E. & Holst, F. (2013). Knowledge and Professionalism in Music Teacher Education. In: Georgii-Hemming, E., Burnard, P. and Holgersen, S-E. (Eds): Profes- sional Knowledge in Music Teacher Education. Ashgate Publishing Ltd. Farnham, UK

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærer- uddannelse hertil. Phd-afdhandling. IUP (DPU) [Kapitel 1, s. 11- 25 & Kapitel 2, s. 50 – 53]

Baggrundsmaterialer:

Holst, Finn (2008): Ekstern evaluering af projektet: Musik til Alle – et samarbejdsprojekt mellem folkeskole og musikskole i Horsens Kommune. Musikpædagogiske Studier - DPU. Bind 1. Institut for Didaktik, DPU. Side 74-80

Holst, Finn (2012): Musikalske Sociale Aktiviteter og ny struktur i musikskolen. Evaluerings- rapport. Skanderborg Kulturskole.

Holst, Finn (2013). Undervisningsformer i musikskolen. Et udviklingsprojekt i Musikskolen, Gribskov Kulturskole.

(Rapporterne kan downloades fra www.finnholst.dk)

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur og orienter dig overordnet i rapporterne.

Lav en kort beskrivelse af typiske praksisformer og institutionel struktur for en musik- pædagogisk genre.

(12)

Titel: Komparativ musikdidaktik: Sammenlignende fagdidaktik. Musikundervisning og - uddannelse i andre lande.

Forelæser: Sven-Erik Holgersen Indhold:

Musikfaget i sammenlignende fagdidaktisk perspektiv. Ligheder og forskelle mellem fag, overfaglige og metateoretiske perspektiver på musik i forhold til andre fag, særligt inden for den musisk-æstetiske faggruppe.

Et komparativt perspektiv på musikundervisning og –uddannelse i forskellige lande fx i form af fagdidaktiske grundbetingelser, læreplaners struktur og indhold, mv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Cursiv Nr. 7, 2011. Sammenlignende Fagdidaktik. Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Uni- versitet. http://edu.au.dk/forskning/publikationer/cursivskriftserie/2011-7/

Følgende artikler:

Nielsen, Frede V. (2011): Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner.

Holst. F (2011) Sammenlignende fagdidaktik – om muligheden for at ’oversætte’ et fag- didaktisk koncept.

Holgersen, Sven-Erik (2011). Færdighedsdimensionen. Færdighed og kropsligt betinget læring i sammenlignende fagdidaktisk perspektiv med særligt henblik på musisk- æstetiske fag, s. 119-135.

Cursiv Nr. 9, 2012. Sammenlignende fagdidaktik 2. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Cursiv/Cursiv9.pdf Følgende artikler:

Nielsen, Frede V. (2012): Fagdidaktik som integrativt relationsfelt.

Ongstad, Sigmund (2012): Komparativ fagdidaktikk?

Krogh, Ellen (2012): Det sammenlignende fagdidaktiske projekt.

Yderligere litteratur og baggrundsmaterialer:

Music Education in Schools.

http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/topics.html?m=0&c=0&lang=en Music Teacher Training in Europe.

meNet – music education Network, A European Network for Communication and Knowledge Management of Music Education

http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/topics.html?m=2&c=0&lang=en

Forberedelse til undervisningen:

Med udgangspunkt i den anførte litteratur udarbejdes i grupper (eller individuelt) efter nærmere aftale en kort præsentation af

- enten en sammenligning af udvalgte aspekter af musikundervisning eller musik- læreruddannelse i Danmark og et andet land. (se baggrundsmateriale)

- eller en sammenligning af udvalgte aspekter af musik og et andet fag

(13)

Session 10

Titel: Musikundervisning i tværinstitutionelt og tværfagligt samarbejde.

Forelæser: Finn Holst

Indhold:

Samarbejdende musikundervisning, didaktiske samarbejdsformer og tværfagligt sam- arbejde

Litteratur knyttet til undervisningen:

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærerud- dannelse hertil. Ph.D.-afhandling. IUP (DPU) [Kapitel 4, s. 117 – 138]

*Holst, F. (2015) Kortlægning af forskning i effekten af børns og unges møde med kun- sten. Statens Kunstfond. Afsnit II - Metodiske spørgsmål. Side 21-36.

(Hele rapporten ligger på Pure.au.dk / Finn Holst)

*Holst, F. (2016) Samarbejde og partnerskab i det tredje rum. I: Holst & Chemi: El Siste- ma Inspirerede Projekter, en pilotundersøgelse. DMKL. Side 75-81. (Hele rapporten ligger på Pure.au.dk / Finn Holst)

Baggrundsmaterialer:

Holst, F. (2013). Kortlægning af samarbejde musikskole - grundskole. Faglig Enhed Musik- pædagogik. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Aarhus Universitet

Holst, F. (2015) So ein Ding – Om samarbejde musikskole-grundskole i ”Jedem Kind ein Instrument”. Dansk Sang. September 2015

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur og orienter dig i materialerne.

(14)

Titel: Workshop 3.

Forelæser: Frederik Pio

Indhold:

Tredje arbejdspapir rummer en status over eksamensprojektet. Her diskuteres sam- menhængen mellem problemformulering, teori og metode mm.

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer.

Forberedelse til undervisningen:

Arbejdspapirerne skal lægges på Blackboard senest fredagen inden workshoppen, såle- des at papirerne er tilgængelige for studerende og undervisere. De studerende oriente- rer sig gensidigt i de afleverede arbejdspapirer som forberedelse til workshoppen.

(15)

Session 12

Titel: Gruppevejledning.

Forelæser: Finn Holst,Sven-Erik Holgersen, Frederik Pio (efter aftale)

Indhold:

De studerende eksamensprojekter.

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerende eksamensprojekter.

Forberedelse til undervisningen:

De studerende eksamensprojekter.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Low temperature district heating offers a fairly easy and cost effective way to realize a fossil free heating system compared to solutions based on renewable energy production on

Underviser(e): Finn Holst, Sven-Erik Holgersen, Frederik Pio Sted: DPU,

Goal 1 Goal 2 Goal 3 Goal 4 Goal 5 Goal 6 Goal 7 Goal 8 Goal 9 Goal 10 Goal 11 Goal 12 Goal 13 Goal 14 Goal 15 Goal 16 Goal 17..

Årsagen må derfor være, at nogle af de mange andre faktorer, ikke mindst vejret, der har indfly- delse på skovsneppejagten, har været usædvanligt gunstige i 2008. Der var

Skov er effektiv på mange jordty- per – også marginaljord. Skov behø- ver mindre gødning og pesticider. Træ kan lagres på rod og høstes efter behov, og det er et fleksibelt

Studerende, som i mange tilfælde aldrig tidligere har sat foden på SDU og måske ligefrem heller ikke har læst på et univer- sitet, men som lige har et spørgsmål til

Ved flere Forsøg kræves der altsaa meget mere Plads, for at en saadan Udjævning kan finde Sted, og da Frugtbarheden sjældent er jævnt stigende eller faldende

DCIS.. Styrket teknisk sikkerhed i sektorens systemer og it-infrastruktur. Opgaver