• Ingen resultater fundet

Bendt
Bendtsen

6.2
 Analyse
–
del
1

6.2.7
 Bendt
Bendtsen

ikke
 at
 assimilere,
 hvilken
 hun
 understreger
 at
 Tyskland
 bestemt
 heller
 ikke
 ønsker.
 De
 vil
 integrere.
Men
Erdogan
hæmmer
integrationen.



Sommer
 er
 klar
 over,
 at
 processen
 har
 været
 lang,
 men
 hun
 mener
 at
 Tyrkiet
 konstant
 beklager
 sig
 over
 at
 blive
 behandlet
 anderledes
 end
 andre
 kandidatlande
 og
 at
 blive
 pålagt
 flere
og
flere
krav.
Men
det
er
simpelthen
ikke
sandt,
siger
hun.
Tyrkiet
er
ifølge
hende
blevet
 behandlet
helt
retfærdigt.


At
 Sommer
 er
 konservativ
 politiker,
 hersker
 der
 ingen
 tvivl
 om
 under
 interviewet.
 Hendes
 argumentation
og
forståelseshorisont
er
i
høj
grad
baseret
på
hendes
politiske
baggrund
og
 hendes
konservative
syn
på
kultur
og
demokrati,
som
hun
i
høj
grad
deler
med
Huntington.


Dog
hersker
der
en
smule
tvivl
om
hendes
syn
på
’regeringen’
over
for
’befolkningen’.
På
den
 ene
side
mener
hun,
at
det
er
regeringen,
der
kører
Tyrkiet
i
en
forkert
retning
og
at
en
ny
 regering
ville
være
at
foretrække,
mens
hun
på
den
anden
side
også
argumenterer
for,
at
den
 manglende
europæiske
historie
betyder
at
det
sekulære
demokrati
ikke
har
rod
i
samfundet
 og
at
en
stor
del
af
det
tyrkiske
samfund
derfor
ikke
forstår
hvad
vi
mener
med
demokrati
og
 Københavnskriterier.
Hvad
der
præcis
skaber
denne
”konflikt”
kan
jeg
på
baggrund
af
mine
 fordomme
 ikke
 fortolke
 mig
 frem
 til,
 men
 det
 er
 nærliggende
 at
 tænke
 på
 den
 politiske
 korrekthed,
der
omgiver
Sommer.
Det
er
absolut
mere
politisk
korrekt
at
kritisere
en
regering
 frem
for
et
helt
folk
og
det
kan
også
sagtens
tænkes,
at
hun
trods
sine
konservative
holdninger
 om
 traditionsbunden
 kultur,
 tror
 på
 at
 en
 mere
 oprigtig
 sekulær
 regering
 ville
 kunne
 lede
 folket
i
en
bedre
retning.



Som
nævnt,
er
min
fordom
at
Bendtsen
klart
vil
tale
imod
et
tyrkisk
medlemskab,
præcis
som
 han
 i
 flere
 år
 har
 gjort.
 Den
 konservative
 ideologis
 tro
 på
 værdier
 som
 kultur‐
 og
 kontekstafhængige
er
meget
tydelig
hos
Bendtsen,
der
påpeger
at
grunden
til,
at
han
er
imod
 tyrkisk
 medlemskab
 er,
 at
 ”de
 mangler
 for
 mange
 europæiske
 værdier”
 (Bilag
 8:
 Bendt
 Bendtsen:
131:)
og
at
Tyrkiet
fjerner
sig
mere
og
mere
fra
Europa.
Han
mener
ikke
at
EU
kan
 absorbere
 et
 land
 på
 80
 mio.
 mennesker
 samt
 at
 EU‐landene
 i
 sidste
 ende
 alligevel
 ikke
 vil
 byde
Tyrkiet
velkommen.
Da
jeg
spørger
ham,
hvordan
han
tolker
den
tyrkiske
reaktion
på
 Muhammed‐tegningerne
 og
 Tyrkiets
 medlemskab
 af
 OIC
 påpeger
 Bendtsen
 at
 når
 det
 går
 denne
vej
”taler
[det]
jo
for
at
de
bygger
på
nogle
andre
værdier,
end
vi
gør”
(Bilag
8:
Bendt
 Bendtsen:
132).



Han
pointerer
gentagne
gange
hvordan
det
kristne
værdisæt
er
meget
indgroet
i
europæerne,
 og
understreger
på
denne
måde
en
meget
konservativ
grundholdning:
At
tradition
og
historie
 har
enorm
betydning
og
at
det
er
traditionen,
der
giver
os
vores
identitet.
I
dette
tilfælde
fra
 den
 kristne
 kultur.
 Bendtsens
 argumentation
 ligner
 på
 mange
 punkter
 Huntingtons,
 når
 sidstnævnte
pointerer
at
religion
er
et
af
de
væsentligste
elementer
i
en
civilisation,
og
der
 kan
næsten
ikke
være
tvivl
om,
at
Bendtsen
uden
tøven
ville
placere
Tyrkiet
i
den
islamiske
 civilisation,
men
han
nøjes
dog
med
at
kalde
Tyrkiet
for
et
trinbræt
til
Mellemøsten.
Modsat
 Huntington
 og
 Pedersen,
 giver
 Bendtsen
 dog
 aldrig
 islam
 ”skylden”
 for
 at
 landet
 ikke
 kan
 nærme
 sig
 de
 europæiske
 værdier.
Om
 islam
 har
 nogen
 betydning
 for
 Tyrkiets
 udvikling
 af
 demokrati
 og
 menneskerettigheder,
 har
 Bendtsen
 ikke
 mange
 kommentarer
 til,
 og
 konkluderer
blot
at
han
”er
fuldstændig
ligeglad
om
de
er
kristne
eller
om
de
er
hinduer
eller
 tilhængere
af
Islam.
Det,
det
drejer
sig
om
er,
at
de
mangler
nogle
europæiske
og
demokratiske
 værdier
(Bilag
8:
Bendt
Bendtsen:
132)”.
Han
understreger,
at
hvis
de
havde
mulighed
for
at
 udvikle
 de
 demokratiske
 værdier,
 ”så
 var
 det
 jo
 sket”.
 Netop
 denne
 formodning
 om
 at
 det
 aldrig
kan
ske,
vidner
om,
at
Bendtsen
ikke
anser
de
’demokratiske
værdier’
som
universelle.


Men
hvad
mener
Bendtsen
er
grunden
til,
at
Tyrkiet
har
så
svært
ved
at
leve
op
til
EU’s
krav
 om
reformer
på
især
menneskerettighedsområdet?
På
dette
spørgsmål
svarer
Bendtsen:
”Det
 må
du
spørge
tyrkerne
om”
(Bilag
8:
Bendt
Bendtsen:
133).
Hvor
Huntington
direkte
peger
på,
 at
vestlige
ideer
vækker
meget
lidt
genklang
hos
muslimske
kulturer,
netop
pga.
indholdet
i
 islam,
 har
 Bendtsen
 altså
 ikke
 nogen
 konkret
 forklaring,
 ud
 over
 det
 han
 gentagne
 gange
 pointerer
gennem
interviewet;
at
Tyrkiet
mangler
demokratiske
værdier,
hvilket
Huntington


og
 Pedersen
 jo
 klart
 ville
 sige,
 skyldes
 den
 fundamentale
 forskel
 på
 indholdet
 i
 islam
 og
 kristendommen.



De
 manglende
 demokratiske
 værdier
 er
 også
 grunden
 til
 befolknings
 skepsis,
 konkluderer
 Bendtsen.
Han
har
heller
ikke
mange
rosende
ord
til
overs
for
Erdogans
reformer,
og
nøjes
 blot
 med
 at
 konstatere,
 at
 ”der
 er
 gevaldige
 mangler
 på
 den
 lange
 bane”
 (Bilag
 8:
 Bendt
 Bendtsen:
 132),
 og
 peger
 på
 den
 Tyrkiske
 regerings
 opførsel
 under
 det
 cypriotiske
 formandskab,
der
efter
hans
mening
var
at
diskvalificere
sig
selv.
Han
er
kritisk
over
for
den
 indsats
 Tyrkiet
 ligger
 i
 at
 opfylde
 kriterierne:
 ”Og
 jeg
 synes
 ikke
 de
 har
 viljen
 til
 det,
 det
 er
 nærmest
det
også.
Og
hvis
så
de
havde
viljen
til
at
gøre
det
og
så
prøve
på
at
forbedre
sig,
men
 det
gør
de
jo
heller
ikke”
(Bilag
8:
Bendt
Bendtsen:
134).



Om
optagelsesprocessen
mener
Bendtsen
at
det
er
på
tide
at
være
ærlige
over
for
Tyrkiet
da
 de
aldrig
vil
få
det
de
forhandler
om:
Medlemskab.
Han
mener
dog
ikke,
at
Tyrkiet
er
blevet
 behandlet
skidt,
og
skylden
for
at
processen
er
gået
så
langsomt
skal
findes
hos
Tyrkiet
selv:


”[D]et
 er
 jo
 dem
 selv
 der
 har
 spændt
 ben
 for
 sig
 selv
 gentage
 gange.
 Havde
 de
 fra
 starten
 af
 prioriteret
det
med
at
være
medlem
af
EU,
så
havde
de
også
ageret
anderledes”
(Bilag
8:
Bendt
 Bendtsen:
133).




Et
interessant
aspekt
ved
Bendtsens
holdning,
er
hvorfor
han
så
åbenlyst
ytrer
sig
mod
den
 officielle
 holdning
 hos
 EPP
 og
 Det
 Konservative
 Folkeparti.
 Faktisk
 så
 man,
 at
 der
 hos
 Det
 Konservative
 Folkeparti
 var
 flere
 der
 op
 til
 Europa‐parlamentsvalget
 i
 2009
 støttede
 Bendtsen
i
hans
syn
på
Tyrkiet.
Diskussionen
om
værdifællesskabet,
var
hvad
der
fik
andre
 danske
konservative
til
at
tale
imod
partiets
officielle
linje
(Agger
og
Beck
Nielsen,
2009).
At
 der
 ikke
 blev
 tale
 om
 noget
 stort
 opgør
 i
 partiet,
 kan
 helt
 klart
 forstås
 ved
 at
 emnet
 ikke
 betragtes
som
højaktuelt
–
ja
vel
ikke
engang
som
aktuelt.
Det
samme
er
tilfældet
i
Europa‐

Parlamentet,
hvor
der
er
bred
politisk
konsensus
om,
at
en
udvidelse
der
inkluderer
Tyrkiet,
 ikke
 er
 lige
 om
 hjørnet.
 Derfor
 vil
 manglen
 på
 aktualitet
 også
 spille
 en
 rolle
 her,
 hvor
 det
 generelt
forventes
at
MEP’erne
stemmer
efter
deres
politiske
grupper.
Da
der
ikke
er
nogen
 afstemning
 på
 vej
 om
 Tyrkiets
 optagelse,
 og
 Bendtsen
 heller
 ikke
 repræsenterer
 EPP
 i
 et
 udvalg,
der
beskæftiger
sig
med
Tyrkiet,
kan
Bendtsen
i
princippet
mene
hvad
han
vil
uden
at
 det
får
politiske
konsekvenser
i
Europa‐Parlamentet.