”You cannot imagine”
XI. Viden, dannelse og demokrati med Globale Gymnasier som case
”It means the necessity of the introduction of a new order of conceptions leading to new modes of practice. It is for this reason that it is so difficult to develop a philosophy of education, the moment tradition and custom are departed from.” (Dewey, 1997:5)
Det globale som ikke bare en ny organiserende logik, men også en ny praksis og en ny måde at afkode betydning og begrebsliggøre vores samtid på, sender os nødvendigvis ud i en afsøgning af, hvori transformationerne består. Det er selvsagt processer, som forskningsprojektet og afhandlingen ikke kan andet end bidrage til at aflæse dimensionerne af. Med fokus på gymnasiet har min intention været at fremskrive, hvordan gymnasiets organisationsmønstre er under transformation i det globale.
Den uddannelsessamling, som i begyndelsen af det 19. århundrede systematiserer de europæiske uddannelser, formuleres i en dansk sammenhæng ud fra kædetænkningens ide om uddannelse som et sammenhængende hele adskilt fra andre områder. De nye forbindelser mellem uddannelserne konsolideres gennem fire gensidigt relaterede systematiseringsprocesser: 1)
standardiseringerne af uddannelse, der skaber en sammenhæng af forbundne og hierarkisk ordnede elementer, 2) professionaliseringerne, der gør de formelle embedseksamener lovpligtige for at bestride offentlige erhverv, herunder embedet som gymnasielærer, 3) differentieringerne, der gør, at uddannelserne kan tjene flere formål og ikke er knyttet til specifikke dele af samfundet, og 4)
specialiseringerne, der opstår ved fremkomsten af nye uddannelser forskellige fra hinanden i indhold og metode. Uddannelse som et sammenhængende og i forhold til hinanden hierarkisk opbygget progressivt forløb ophæver betydningerne af den lokale geografis grænse. Den nye territoriale rækkevidde skaleres gennem nationalstatens organiserende logik som både afsæt og normativ orden.
Det sker gennem nye specifikationer (eksamenspapiret, undervisningsinspektionerne, pensumindholdet og skemaets systematiseringer af fag-‐ og timekrav), der i den selv samme bevægelse, der overskrider den enkelte uddannelse som afgrænset enhed, også producerer det nationale som en ny territorial helhed. Det betyder, at gymnasiet får karakter af ungdomsuddannelse gennem sin orientering mod de andre led i kæden, og dets tilgængelige funktioner og
udfoldelsesmuligheder konstituerer og konstitueres af det nationale som en ny sammenhængende territorialitet.
Disse kodede forhold konstituerer og stabiliserer gymnasiets organisationsmønstre og dermed hvilke transaktioner, der meningsfuldt kan finde sted. Det er dette dominerende grænseregime, der bliver porøst i koblingen mellem en ekspansiv udvikling i omfanget af uddannelse (længere
uddannelse til flere) og en række nye forbindelser (standardiseringer og sammenligninger), der orienterer de enkelte uddannelsesled mod hinanden horisontalt og på tværs af grænser i stedet for vertikalt og indenfor nationalstatens grænser. Jeg peger på, at det er denne porøsitet, som stater og institutioner med inspiration fra bl.a. OECD søger at holde sammen på siden slutningen af firserne gennem konsekvenskulturens Performance-‐Based Accountability Systems (PBASs).
Imidlertid viser nyere globale reformtendenser en orientering væk fra
kvalitetsmonitoreringernes testsystemer i retning af en afsøgning af, hvordan viden ikke bare kan kontrolleres, men også kan tage form i sammenhænge, der overskrider uddannelse som en fra omverdenen afgrænset enhed territorialt betinget af nationalstaten. Det skærper opmærksomheden på partnerskaber og generative vidensprocesser i mere åbne systemer, som det felt, hvor forholdet mellem det globale og uddannelse forhandles. Udfordringen er imidlertid, at vi ikke ved særlig meget om, hvad der dukker op i de transaktioner, som de nye grænsedragninger producerer.
Nødvendigheden af at undersøge det ligger i behovet for at sætte sig ud over konkurrencediskursens produktion af det globale som en ekstern kraft, der må imødegås gennem afbødninger og tilpasninger, og i stedet begynde at forstå det globale som et mulighedsrum. Det betyder ikke, at vi kan forme gymnasiet frit, men det betyder, at vi kan begynde at arbejde med uddannelse som processer, der tager form gennem de interobjektive forbindelser, som de nye spatiotemporale forhold producerer.
Gennem afhandlingens fem case-‐analyser viser jeg på forskellig vis, hvordan den porøsitet, der opstår i gymnasiets organisationsmønstre udmønter sig i, at en omverden ”bryder ind”, at
afgrænsninger mellem gymnasiet og en omverden ”brydes ned”, eller at gymnasiet som et geografisk afgrænset domæne ”opløses”. Trods de enkelte cases tilsyneladende flygtige, ubestemmelige eller endog kaotiske karakter (en illustration på en tavle, en udveksling i en klasse, en kortlægning på en rektors kontor, en mail og en blog), foreslår jeg, at de giver adgang til at aflæse, hvordan nye
transaktioner ikke blot skaber en porøsitet i gymnasiets organisationsmønstre, men også indlejrer gymnasiet i et nyt, endnu ikke formaliseret relationelt system. Dette system reorienterer gymnasiet mod nye mål, der ikke nødvendigvis længere understøtter og understøttes af det nationale som normativ masterorden og organiserende logik.
Modsat nationalstaten kan de globale dynamikker, vi derigennem får øje på, ikke organiseres som ét hierarki, fordi der ikke blot er tale om en skalering som peger ”opad” i nationalstatens
skaleringshierarki (lokal, urban, regional, national og international), men også om andre
skaleringsformer. Opkomsten af det globales decentraliserede adgangsformer, simultaniteter og gensidige forbindelser skaber således ”multiscalar levels of activity” med mange, opdelte normative ordener. Det rejser spørgsmål om, hvor og hvordan globale processer stabiliseres, herunder en multiskalær globaliserings institutionelle placering og form. Tsing beskriver afsøgningerne af de mulige stabiliseringer som en empirisk proces orienteret mod selve globaliseringens materialiseringer
(Tsing, 2005). Det er ikke bare en måde forskningsmæssigt at få adgang til at aflæse nye stabiliseringer, men ifølge McLuhan et træk ved selve det globale som en ny erfaringshelhed (McLuhan, 1973). I de nye spatiotemporale rekonfigurationer, som de nye teknologier formidler, bliver kombinationen mellem det at orientere sig (”sense making”) og organisere sammenhænge (”place making”) en fortløbende proces, der er nødvendig for at navigere i erfaringshelheder.
Jeg foreslår, at gymnasiet rekonfigureres i et tæt samspil med teknologiernes eliminering af
”the need for co-‐presence” (DeLanda, 2006). Det skal, som jeg er inde på, ikke forstås som det at være til stede i det samme rum (som adskilt fra andre), men som opkomsten af muligheden for, at
gymnasiets sammenhæng ikke er betinget deraf. Når jeg viser, hvordan online-‐situationen bryder ind i eksemplet med videoklippet fra Tahrir Pladsen, er det for at vise, at viden i de nye erfaringshelheder kommer til syne gennem de transaktioner, klippet som node samler. Med det mener jeg, at viden tager form gennem nærhedsrelationer, forstået som de forhold elementer i en given situation indgår i. Det er det videoklippets multiperspektiviske, netværksbaserede, medierede og globale karakter peger på, fordi det i sin uhåndterbarhed tydeligvis ikke har nogen klar placering, kun en lokal organisering (en
”local nesting”, Latour, 2011).
Det betyder, at gymnasiet som sammenhæng ikke længere sigter mod klassificeringsprocesser af noget, som er et andet sted, men mod i undervisningen at aktualisere betydning ved at aflæse og organisere forbindelser. Den porøsitet, som dermed opstår i uddannelsessamlingens dominerende grænseregime, opløser ikke nødvendigvis gymnasiets enhed, men den producerer et væsensforskelligt relationelt system end uddannelsessamlingens organiserende logik. Det er betydende for, hvordan vi kan forstå koblingen mellem uddannelse som formgivende (disciplinerende) og frisættende
(ubestemt) og dermed reaktualisere det Michael Mangold definerer som dannelsesbegrebets grundtræk.
Jeg foreslår på den baggrund at aflæse en mulig reaktualisering af dannelsesbegrebet gennem den type perspektivforskydninger, som udvekslingen mellem klassen i Pakistan og klassen i Danmark producerer. Her er tavlen, som den, der ellers fastholder og aktiverer den samlede viden indenfor klasseværelsets vægge, afløst af det ikke længere imaginære blik ind i og fra det andet klasseværelse, som kameraet, mikrofonen, computeren, projektoren og softwaren formidler. Eleverne deler,
producerer (eller vælger) og reflekterer over materiale og afkoder i samme bevægelse også, hvordan materialet er samling for forskellige forhold, de selv bidrager til at stabilisere. Den mulighed for at arbejde med det, Latour kalder ”udvendigheder” (Latour, 2011), er således tæt forbundet til de nye medieplatforme, hvor selve elementernes mobilitet via nærhedsrelationer bliver hoveddrivkraft for videnstilegnelse (snarere end en barriere for viden, fordi de ikke kan finde deres faste plads i et klassificeringssystem).