• Ingen resultater fundet

Om  transaktionerne  formaliseres  eller  ej,  og  på  hvilken  skala  det  sker,  afhænger  af  deres  varighed  og   udbredelse,  det  Latour  definerer  som  aktørernes  evne  til  at  producere,  indfange,  opsamle  og  fortolke   information,  der  spænder  over  sted  og  tid  (”places  and  times”):  

 

”This  domination,  however,  is  not  a  given  but  a  slow  construction  and  it  can  be  corroded,   interrupted  or  destroyed  if  the  records,  files  and  figures  are  immobilized,  made  more  mutable,   less  readable,  less  combinable  or  unclear  when  displayed.  In  other  words,  the  scale  of  an  actor   is  not  an  absolute  term  but  a  relative  one  that  varies  with  the  ability  to  produce,  capture,  sum   up  and  interpret  information  about  other  places  and  times.”  (Latour,  1986b:26).  

 

I  citatet  identificerer  Latour,  hvordan  processerne  involverer  både  sproglige  og  materielle  

abstraktioner  og  begreber  (”records,  files  and  figures”),  der  gennem  en  langsom  kodningsproces  låser   uddannelsernes  funktioner  gennem  de  særlige  tilknytninger,  de  producerer.143  Gennemgangen  af   perioden  fra  1848  og  frem  viste,  at  i  de  processer  spiller  eksamensvæsnet  en  stadig  vigtigere  rolle.  

Både  ved  at  tillade  et  hidtil  ukendt  skaleringspotentiale  (det  nationale)  og  ved  gennem  de  interne   orienteringer,  det  producerer  i  uddannelse  som  led  i  en  kæde,  at  hindre  andre  tilknytninger.  

I  sociologen  Max  Webers  analyse  af  opkomsten  af  det  tyske  bureaukrati  er  der  da  også  en   parallel  mellem  den  rolle,  de  adgangsgivende  afgangseksamener  spiller  i  uddannelsessamlingen,  og   opbygningen  af  nationalstaten,  som  vedrører  den  nye  centraladministrations  evne  til  at  specificere  

                                                                                                               

143  Den  mexicanske  filosof  Manuel  DeLanda  definerer  kodningsprocesser  som  processer,  ”which  consolidate  and   rigidify  the  identity  of  the  assemblage  or,  on  the  contrary,  allow  the  assemblage  a  certain  latitude  for  more   flexible  operation  while  benefiting  from  genetic  or  linguistic  resources.”  (DeLanda,  2006:19).  For  analyser  af,   hvordan  kædetænkningen  op  gennem  det  19.  og  20.  århundrede  koder  uddannelserne  i  forhold  til  hinanden  se  fx   Jensen,  2007  og  Olsen,  2011.  

arbejdsområder,  skabe  arbejdsdelinger  og  standardisere  procedurer:  ”Først  den  moderne,  fullstendige   byråkratisering”,  skriver  Weber,  ”får  det  rasjonale,  fagmessige  eksamensvesen  til  å  utvikle  seg  

uopphørlig.”  (Weber,  1994:154).  Fagspecialiseringerne,  fokuseringerne  af  kompetencer  og   opbygningen  af  reglementer  markerer  en  nivellering  af  elementernes  skala  og  virke,  som  Latour   fremhæver  som  det  primære  skel  mellem  bureaukratiet  og  andre  organiserende  enheder  (som  fx   husholdninger  og  slægtsskaber):  

 

”A  bureau  is,  in  many  ways,  and  more  and  more  every  year,  a  small  laboratory  in  which  many   elements  can  be  connected  together  just  because  their  scale  and  nature  has  been  averaged  out:  

legal  texts,  specifications,  standards,  payrolls,  maps,  surveys.”  (Latour,  1986b:25).  

 

Latours  pointe  er,  at  nivelleringen  ikke  er  en  konsekvens  af  bureaukraternes  forestillinger,  men  af   selve  bureaukratiets  praksis,  som  gør  det  muligt  at  skabe  forbindelser  mellem  domæner  ved  at  placere   dem  i  hinandens  nærhed  (gennem  dokumentationer,  standardiseringer  eller  kortlægninger)  eller   adskille  dem  fra  hinanden  ved  aldrig  at  opbevare  eller  dokumentere  dem  i  en  sammenhæng.  Dermed   accepterer  Latour  ikke  det  modernes  fortælling  om  et  rationelt  og  videnskabeligt  afsæt  som  grundlag   for  centraladministrationens  processer,  men  installerer  bureaukratiets  praksis  som  afgørende  

komponent  i  de  kontekster  og  domæner,  der  er  under  etablering,  og  de  grupperinger,  de  konstituerer.  

Nivelleringerne  af  elementernes  tidligere  skala  betyder  ikke  et  fravær  af  skaleringer,  men  at   centraladministrationens  reguleringer  producerer  nye  samlinger,  som  dem,  der  opstår  på  

uddannelsesområdet,  når  dokumentationer  som  eksamenspapirer  og  læreplaner  placeres  i  en   sammenhæng,  der  rækker  ud  over  den  enkelte  institution.  Det  er  disse  nye  samlingers  institutionelle   arkitektur,  der  med  nationalstaten  som  afsæt  bliver  konstituerende  for  de  afgørende  praksisser  og   arrangementer  i  den  måde,  kædetænkningen  producerer  uddannelsessystemet.  I  det  perspektiv   markerer  Monrads  anmodning  om  at  ændre  fordelingen  mellem  de  to  departementer  i  

Kultusministeriet  i  1848  etableringen  af  et  nyt  relationelt  system,  der  konstituerer  overgangen  fra  det,   uddannelseshistoriker  Andy  Green  kalder  ”summativity”  til  ”wholeness”:  ”Instead  of  national  

education  being  the  sum  of  disparate  and  unrelated  sets  of  establishments  or  independent  networks,  it   now  refers  to  a  series  of  interconnected  elements  within  a  unified  whole.”  (Green,  1992:71).144  Sassen   identificerer  den  organiserende  logik,  som  uddannelsessamlingen  er  del  af,  som  en  logik,  der  er   domineret  af  centripetale  skaleringer,  hvor  ”the  center  groups  most  of  what  there  is  to  be  had”  

(Sassen,  2009a:37),  og  hvor  staten  nationaliserer  centrale  nøglekomponenter  i  vores  sociale  og  

politiske  liv,  herunder  territorium,  identitet,  sikkerhed,  magt  og  rettigheder  (Beck,  2006,  Sassen,  2008,  

                                                                                                               

144  Green  bygger  her  på  Margaret  Archers  analyse  af  udviklingen  af  henholdsvis  det  franske,  russiske,  engelske   og  danske  uddannelsessystem  i  1800  tallet  (Green,  1992).  

Harvey,  1992,  Anderson,  2006).  Det  får  Sassen  til  at  placere  nationalstaten  ikke  bare  som  det   (rationelle)  strategiske  afsæt  for  institutionaliseringsprocessernes  skaleringer,  men  også  den  

normative  masterorden,  der  samler  og  gengiver  de  centrale  træk  i  samfundet  (dvs.  hvad  der  kommer   til  at  blive  opfattet  som  ’naturligt’).145  

   

Gymnasiets  nye  funktioner  og  udfoldelsesmuligheder

 

Læst  gennem  Sassen  kan  vi  forstå  gymnasiets  funktioner  som  kollektive  produktioner,  hvis  

anvendelighed  betinges  af  det  relationelle  system,  de  fungerer  indenfor  på  et  givent  tidspunkt.  Det   betyder,  at  de  tilgængelige  funktioner  og  udfoldelsesmuligheder  produceres  af  de  kontekster  og   domæner,  der  er  under  etablering  i  gymnasiet,  og  de  grupperinger,  de  konstituerer  (Sassen,  2008).  

Først  og  fremmest  bringer  de  indbyrdes  forbindelser  mellem  uddannelserne,  som   lovændringer  og  reformer  opbygger  gennem  eksamensvæsnet,  nye  fagspecialiseringer  ind  i   gymnasiet.  De  destabiliserer  tidligere  betydningssystemer,  herunder  de  faglige  kvalificeringer  og   socialiseringsnormer,  der  dominerer  arbejdsgange  og  processer,  og  allerede  med  reformen  i  1871   accepterer  den  tidligere  Kultusminister  J.N.  Madvig  opdelingen  af  gymnasiet  i  en  sproglig-­‐historisk  og   en  matematisk-­‐naturvidenskabelig  retning  ud  fra  en  erkendelse  af,  at  netop  gymnasiets  funktioner  har   ændret  sig:  ”Jeg  ville  fastholde  Skolens  Enhed,”  skriver  Madvig,  ”hvis  vi  havde  en  fri  Skole  for  

almindelig  Dannelse,  der  kun  søgtes  af  dem,  der  havde  en  indre  Trang  og  ydre  Vilkaar  til  at  medtage   Dannelsen  i  den  fuldstændigste  og  bedste  Skikkelse  uden  hensyn  til  deres  fremtidige  Livsstilling.”  

(citat  i  Slagstad,  2003:26).146  Det  betyder,  at  gymnasiets  tilgængelige  funktioner  og   udfoldelsesmuligheder  ikke  kun  kvalificeres  af  en  dannelsesdimension,  men  også  af  en   studieforberedende  dimension  defineret  ved  sin  orientering  mod  et  kommende  arbejdsliv   (”livsstilling”).  

                                                                                                               

145  Mens  statens  formålsrettede,  rationelle  handlinger  (som  er  strategiske  i  den  forstand,  at  de  retter  sig  mod  at   indfri  et  givent  mål)  for  Weber  er  forskellige  fra  affektive,  værdibaserede  og  normativt  begrundede  handlinger,   ekskluderer  de  for  Sassen  ikke  hinanden.  Selvom  hun  skelner  mellem  de  to  typer  af  handlinger  (statens  og  de   normativt  begrundede),  gør  hun  det  dermed  kun  for  så  vidt,  at  de  er  indlejret  i  to  forskellige  organiserende   logikker.  

146  Ikke  mindst  tæt  forbundet  til  den  gensidige  udvikling  af  fagspecialiseringer  mellem  gymnasier  og   universiteter  som  del  af  professionaliseringen  af  uddannelserne.  Bearbejdelsen  af  uddannelse  som  en   sammenhæng  rejser  også,  som  Skovsgaard-­‐Petersen  peger  på,  en  diskussion,  der  vedrører  gymnasiets   potentielle  forhold  til  sektorer,  som  ikke  tidligere  har  trukket  på  den  teoretiske  viden,  men  som  gennem   landbrugsforædlingen,  industrialiseringen  og  udviklingen  af  centraladministrationen  får  brug  for  et  større   teoretisk  vidensgrundlag,  lige  som  urbaniseringen  forskyder  fordelingen  i  erhverv  (Skovgaard-­‐Petersen,  1976).  

Skovgaard-­‐Petersen  peger  på  at  der  bag  gymnasiet  frem  til  1903  ligger  et  syn  hvor  samfundet  har  brug  for  en   elite,  som  transformeres  med  det  samfundssyn  politikerne  bag  reformen  markerer.  Se  også  Webers  analyse  af,  at   monopoliseringen  af  stillinger  er  det  egentlige  grundlag  for  uddannelses-­‐  og  eksamensudviklingen,  og  samtidig   den,  der  rykker  uddannelse  i  retning  af  fagprøver  (Weber,  1994:154-­‐155).  

Dertil  kommer,  at  den  institutionelle  arkitektur,  som  samlingen  frembringer,  ikke  kun  

stabiliserer  klassificeringerne  og  hierarkiseringerne  af  de  enkelte  uddannelseselementer  ud  fra  deres   placering  i  en  uddannelseshelhed  (gymnasiets  studieforberedende  funktioner),  men  også  opløser   afgrænsningerne  i  deres  geografiske  lokalitet:  fra  1850  behøver  kommende  studerende  ikke  længere   at  tage  den  adgangsgivende  eksamen  til  Københavns  Universitet  indenfor  universitetets  ramme,  men   kan  opnå  den  på  gymnasierne  rundt  om  i  landet.  Den  nye  territoriale  rækkevidde,  der  dukker  op  i  de   enkelte  lokaliteter,  ophæver  betydningerne  af  den  lokale  geografis  grænse.  De  nye  specifikationer   (eksamenspapiret,  undervisningsinspektionerne,  pensumindholdet  og  skemaets  systematiseringer  af   fag-­‐  og  timekrav)  producerer  i  den  selv  samme  bevægelse,  der  overskrider  den  enkelte  uddannelse   som  afgrænset  enhed,  også  det  nationale  som  en  ny  territorial  helhed  (se  også  Anderson,  2006).147  Det   betyder,  at  gymnasiets  tilgængelige  funktioner  og  udfoldelsesmuligheder  også  konstituerer  og  

konstitueres  af  det  nationale  som  en  ny  sammenhængende  territorialitet.  

Med  kædetænkningen  ser  vi  således,  hvordan  de  nye  forbindelser  mellem  uddannelserne,  som   eksamensvæsnet  konsoliderer  i  skiftet  fra  optagelseseksamen  til  afgangseksamen,  samler  og  

forstærker  uddannelsernes  rækkevidde  gennem  en  ny  territorial  geografi,  opdeler  og  fokuserer   flertydigheder  gennem  differentieringerne  af  gymnasiets  studieforberedende  karakter,  og   institutionaliserer  retten  til  videre  uddannelse  gennem  demokratiseringsbestræbelserne.