• Ingen resultater fundet

Aktionsforskningens  felt-­‐  og  forandringsteori  som  metode

   

Aktionsforskningens  felt-­‐  og  forandringsteori  som  metode  

 

”The  most  successful  of  these  networks  are  characterized  by  a  substantial  number  of   participating  organizations  in  combination  with  a  number  of  different  forms  and  levels  of   participation.  The  organizations  range,  furthermore,  from  industrial  enterprises  via  service   enterprises  and  municipalities  to  state  agencies  and  civil  organizations  and  movements.  They   form  sub-­‐groups  and  clusters  within  the  broader  network.  Pluralism  and  many-­‐sidedness  are   the  order  rather  than  uniformity  and  single  directedness.”  (Gustavsen,  2006:20-­‐21)  

 

Aktionsforskningen  har  sit  hovedafsæt  i  socialpsykologen  Kurt  Lewins  eksperimentelle  

interventionsstudier  i  1930’erne  og  40’erne.  Selvom  Lewins  forskning  spænder  bredt,  er  han  mest   kendt  for  sine  studier  af  ledelsesformer  og  deres  betydning  for  gruppedynamikker.26  Hans  analyser  af,   hvordan  deltagelse  i  demokratiske  processer  bedst  forener  undersøgende  refleksioner  med  kreative,   skabende  processer,  rummer  den  samme  forpligtelse  på  demokrati  som  livsform  og  som  social  

handling,  som  vi  finder  hos  Dewey.  Det  er  også  i  de  studier,  at  aktionsforskningen  henter  en  forståelse   af  fundamentalt  set  at  vedrøre  transformationer  af  magtforhold  i  retning  af  større  demokrati  

(Greenwood  &  Levin,  2007).  

Lewin  er  formet  af  mellemkrigstidens  interesse  for  social  forandring  omkring   Frankfurterskolen  kombineret  med  Gestaltteoriens  fokus  på  figur  og  kontekst  som  et  

sammenhængende  hele  (Lewin,  1973  [1948],  Lewin  1963  [1952]).  Forståelsen  af  social  forandring   som  betinget  af  elementers  forhold  til  et  sammenhængende  hele  betyder,  at  Lewin  i  sin  feltteori   definerer  feltet  som  ‘a  totality  of  coexisting  facts  which  are  conceived  of  as  mutually  interdependent.’  

(Lewin,  1973:240).27  En  given  social  situation  eller  begivenhed  er  således  afhængig  af  det  sociale  felt   som  helhed,  lige  som  feltet  omfatter  alle  aspekter  af  det  sociale,  ikke  kun  menneskelige  aktører.  For  at   kortlægge  afhængighederne  foreslår  Lewin  at  iagttage  konstellationer  af  gensidigt  forbundne  

elementer,  og  den  enkelte  konstellation  som  blot  en  af  flere  mulige:  ‘[T]o  understand  or  to  predict   behaviour,  the  person  and  his  environment  have  to  be  considered  as  one  constellation  of  

interdependent  factors’  (Lewin,  1963:240).  Vi  kan  aflæse  afhængighederne  gennem  de  forandringer,  

                                                                                                               

26  Hans  studier  omfatter  også  studier  af  sociale  processer  i  nabolag,  fødevarerationering  i  krigssituationer  og   etnicitetsproblematikker.  Aktionsforskningen  bliver  imidlertid  særlig  udbredt  i  forbindelse  med  demokratisk   udvikling  af  arbejdsliv  og  organisering  af  arbejdspladser,  der  antager  pragmatisk  karakter  (se  fx  Greenwood  &  

Levin,  2007),  dialogbaseret  karakter  (se  fx  Gustavsen,  2008)  eller  organisationsudviklende  karakter  (se  fx   Argyris  &  Schön,  1996),  samt  community-­‐processer,  der  munder  ud  i  bl.a.  udviklingen  af  

aktionsforskningsretninger  som  Participatory  Action  Research  (PAR)  og  nyere  forskningsretninger  som  Internet   and  Communications  Technology  for  Development  (ICT4D).  

27  Lewins  feltteori  er  defineret  af  afhængigheder  og  har  træk  til  fælles  med,  hvad  Sassen  kalder  ’et  

sammenhængende  og  komplekst  system’  (Sassen,  2008),  DeLanda  ’en  social  kompleksitet’  (DeLanda,  2006),   Latour  et  ’netværk’  (Latour,  2011)  og  Sloterdijk  en  ’sfære’  (Sloterdijk,  2011[2008]):  ”Social  events  depend  on  the   social  field  as  a  whole,  rather  than  on  a  few  selected  items  –  interdependence.”  (Lewin,  1963:194).  

som  eksperimentelle  interventioner  producerer  i  feltet.28  Det  får  Lewin  til  –  lige  som  Latour  -­‐  at  pege   på,  at  feltteorien  bedst  karakteriseres  som  metode  (Lewin,  1963:45).29  

Dette  forskningsprojekts  deltagelse  i  praksis  trækker  både  på  interventionsdimensionerne  og   demokratiseringsprocesserne  i  Lewins  felt-­‐  og  forandringsteori  gennem  dets  bidrag  til  at  etablere  og   facilitere  pilotprojektet  Globale  Gymnasier  som  en  ny  ”scene  of  encounters”,  hvor  aktører  kan  mødes,   producere  netværk,  udvikle  projekter  og  opbygge  redskaber  til  at  navigere  i  nye  typer  fora.  Mere   specifikt  kombinerer  jeg  erfaringer  fra  en  række  aktionsforskningspositioner,  som  op  gennem   1980’erne  og  90’erne  videreudvikler  feltteorien  ved  dels  at  udvikle  fremgangsmåder,  der  kan  

overføres  mellem  lokale  forandringsprocesser,30  dels  at  betone  lokale  forandringsprocesser  som  del  af   en  større,  heterogen  helhed  (Gustavsen,  2006,  Greenwood  &  Levin,  2007).  Mens  den  første  position   understøtter  forandringernes  bæredygtighed  ved  at  vægte  de  forskellige  fremgangsmåders  evne  til  at   facilitere  lokale  transformationer,  fokuserer  den  sidste  position  på  at  understøtte  deres  rækkevidde   ud  over  en  ren  lokal  forankring  (der  op  gennem  80’erne  viste  sig  at  være  en  alt  for  sårbar  tilgang  både   i  forhold  til  den  fortsatte  udvikling  af  forandringsprocesserne  og  deres  beståen).  Det  sidste  vedrører  at   strukturere  og  tilrettelægge  forandringsprocessernes  bæredygtighed  gennem  opbygningen  af  netværk   mellem  forskellige  aktører,  på  forskellige  niveauer  og  af  forskellig  karakter  (som  Gustavsen  beskriver  i   citatet  ovenfor).  Samtidig  kræver  det  også  at  samle  og  analysere  træk,  der  går  igen  i  forskellige  

situationer  og  miljøer,  og  undersøge,  hvorfor  de  til  tider  er  til  stede  og  til  tider  fraværende   (Greenwood  &  Levin,  2007).  

Kombinationen  af  en  lokal  forandringsproces  og  indlejringen  af  den  i  en  større  og  

flerdimensionel  sammenhæng  involverer  tre  afgørende  træk:  For  det  første  søger  fremgangsmåden  at   overskride  en  feltsammenhæng,  der  er  lokal,  for  i  stedet  at  blive  lokal-­‐global  (herunder  kontinental,   regional  og  national  indenfor  en  territorial-­‐geografisk  definition),  for  det  andet  at  overkomme  den   lokale  konteksts  generaliseringsproblematik  (og  dermed  mulighederne  for  at  udvikle  teoretisk  viden   om  et  felt)  gennem  etableringerne  af  konkrete  samarbejdspunkter,  snarere  end  gennem  teoretisk  

                                                                                                               

28  Lewin  forstår  selv  sine  eksperimenter  i  forlængelse  af  naturvidenskabelig  metode:  ”I  am  persuaded  that  it  is   possible  to  undertake  experiments  in  sociology  which  have  as  much  right  to  be  called  scientific  experiments  as   those  in  physics  and  chemistry.  I  am  persuaded  that  there  exists  a  social  space  which  has  all  the  essential  

properties  of  a  real  empirical  space  and  deserves  as  much  attention  by  students  of  geometry  and  mathematics  as   the  physical  space,  although  it  is  not  a  physical  one.  The  perception  of  social  space  and  the  experimental  and   conceptual  investigation  of  the  dynamics  and  laws  of  the  processes  in  social  space  are  of  fundamental  theoretical   and  practical  importance.”  (Lewin,  1999[1930]:7).  Forsøget  på  at  sammentænke  fortolkningspraksis  og  

naturvidenskabelig  metode  finder  vi  også  hos  John  Dewey.  

29  Lewins  afvisning  af  opsplitningen  mellem  tænkning  og  handling  bliver  definerende  for  aktionsforskningen   (Greenwood  &  Lewin,  2007)  

30  Herunder  Robert  Jungk-­‐inspirerede  fremtidsværksteder  (se  fx  Nielsen,  1988),  Habermas-­‐inspirerede  

dialogkonferencer  (se  fx  Gustavsen,  2008)  og  opbygningen  af  iterative  cyklus-­‐strukturer  (se  fx  Argyris  &  Schön,   1996,  Smith  &  Dean,  2009).  

transfer,  og  for  det  tredje  at  involvere  flere,  ofte  uafhængige  forskningsorganisationer,  der  gør  det   muligt  at  udvide  de  teoretiske  perspektiver  og  overskride  specialiserede,  ofte  nationale  institutioner.  

Gennem  en  aktualisering  af  de  tre  træk  søger  interventionsprojektet  at  fastholde  fokus  på,  at   forandringsprocesser  ganske  vist  finder  sted  gennem  en  praksis  som  det,  Gustavsen  kalder  ”local   relationship  building”  (Gustavsen,  2008:432),  men  ikke  forløber  isoleret  i  en  lokal  kontekst.31  Det   forskyder  aktionsforskerens  rolle  fra  primært  at  bidrage  med  teoretiske  oversættelser  (som  i  

1960’erne  og  1970’erne)32  og  med  organisationsforandrende,  metodiske  greb  (som  i  1980’erne)33  til   at  fokusere  på  at  etablere  langt  mere  sammensatte  scener  eller  arenaer  og  komparative  processer   (Nielsen  &  Svensson,  2006,  Gustavsen,  2008,  Greenwood  &  Levin,  2007).  Gustavsens  analyse  af,  at  et   voksende  antal  aktører  og  nye  konstellationer  af  aktører  kan  understøtte  forandringsprocesserne   bæredygtighed  og  varighed,  gør  konstruktionen  af  netværk  til  ikke  bare  en  af  de  centrale  muligheder  i   aktionsforskningen,  men  også  en  af  dens  hovedudfordringer:  

 

”From  this  point  of  departure  the  core  challenge  for  action  research  would  be  to  help  initiate  a   growing  number  of  network  type  relationships  through  making  existing  networks  grow,  or   through  using  existing  networks  as  impulses  in  the  formation  of  new  networks.”  (Gustavsen,   2008:427).  

 

De  udbygninger  af  netværksforhold  (både  opkomsten  af  flere  parallelle  netværk  og  udvidelse  af   eksisterende  netværk),  som  Gustavsen  identificerer  i  citatet,  knytter  også  an  til  behovet  for  at  skabe  de   nye  fora  i  det  globale,  der  i  hans  Habermas-­‐inspirerede  læsning  kan  skabe  grundlaget  for  en  fortsat   demokratisk  dialog  (”to  create  relationships  between  actors,  and  arenas  where  they  can  meet  in   democratic  dialogue.”  Gustavsen,  2006:17).  

Behovet  for  at  opbygge  nye  arenaer  i  det  globale  tilføjer  imidlertid  en  ekstra  udfordring  til   netværksopbygningen,  som  Gustavsen  ikke  kommer  omkring.  For  hvordan  komponeres  nye  fora  i   sammenhænge,  hvis  lokal-­‐globale  egenskaber  har  væsentlig  andre  afhængigheder  end  tidligere?  Det   er  det  spørgsmål,  der  re-­‐aktualiserer  fremgangsmåder  fra  Kurt  Lewins  felt-­‐  og  forandringsteori,  hvor   ikke  bare  forsker,  men  også  praksis  gennem  begreber,  sansninger  og  handlinger  bidrager  til  at  

                                                                                                               

31  Gustavsen  beskriver  udfordringen  ved  den  lokale  kontekst  som  forskningens  manglende  evne  til  at  overskride   afhængigheden  af  lokale  betingelser:”Action  research  can  provide  important  impulses  to  local  processes,  but  the   choice  and  configuration  of  impulses  are  so  dependent  upon  specific  local  conditions  that  each  case  produces   little  transferable  knowledge,  far  less  all  the  pieces  needed  for  a  total  theory  of  work  and  organization  (or  for   that  matter  any  other  topic).”  (Gustavsen,  2008)  

32  Som  ofte  løber  ind  i  transfer-­‐problematikker  (Agyris  &  Schön,  1996).  

33  De  metodiske  grebs  løsrivelse  fra  den  lokale  kontekst  løser  diffusionsproblemerne,  men  forskningen  viser  sig   også  at  miste  den  forandringskraft,  som  kendetegnede  de  tidlige  forsøg  (Gustavsen,  2008).  

konstruere  de  situationer,  de  afsøger.  For  Argyris  &  Schön  bliver  der  mest  af  alt  tale  om  en  design-­‐

proces,  som  kombinerer  aflæsning  og  formgivning:  

 

”[Practitioners]  are  in  the  situations  they  try  to  understand,  and  they  help  to  form  them  by   coming  to  see  and  act  in  them  in  new  ways.  Through  their  perceptions,  words,  and  thoughts  as   well  as  their  actions,  they  help  to  construct  the  objects  of  their  inquiry.  They  are  designers,  not   in  the  special  sense  of  the  design  professions  but  in  a  more  inclusive  sense:  they  make  things   under  conditions  of  complexity  and  uncertainty  (…)  Not  least,  they  design  their  day-­‐to-­‐day   strategies  of  action.”  (Argyris  &  Schön,  1996:36-­‐37)34  

 

I  citatet  beskriver  Argyris  &  Schön,  hvordan  interventioner  og  sonderinger  bliver  en  måde  både  at   afsøge  feltets  organisering  og  forme  situationer  under  komplekse  og  uvisse  omstændigheder.  Deres   Dewey-­‐inspirerede  kobling  mellem  aflæsning  og  formgivning  som  en  design-­‐proces,  der  involverer   sanser,  begrebsliggørelse  og  handlinger,  rejser  selvsagt  en  række  forskningsmæssige  udfordringer.  

For  det  første  indstifter  de  kollaborative  undersøgelser  en  relation  mellem  forsker  og  praksis,   der  risikerer  at  fastlåse  forskningens  retning.35  For  det  andet  producerer  praksis  som  en  fortløbende   design-­‐proces  et  forløb,  hvor  der  med  Deweys  ord  ikke  længere  er  ”such  thing  as  a  final  settlement,   because  every  settlement  introduces  the  conditions  of  some  degree  of  a  new  unsettling"  (Dewey,   1997:42).  Kombinationen  af  de  to  betyder  dog,  at  der  også  potentielt  tegner  sig  opkomsten  af  en   forskning,  hvor  forskerens  rolle  ikke  kun  er  betinget  af  observatørens  tvivl,  undren  og  refleksioner,   men  også  af  de  perspektivforskydninger  handlingen  åbner  for.  Det  er,  når  udkommet  af  vores   handlinger  i  feltet  ikke  passer  med  vores  forventninger,  at  vi  undres  –  den  tvivl  bliver  i  

aktionsforskningen  drivkraft  for  refleksion  og  for  at  handle  på  nye  måder  i  processer,  der  i  den   forstand  i  princippet  er  uafsluttelige  (Argyris  &  Schön,  1996).  Det  betyder,  at  spørgsmål  som:  ”How   success  and  failure  are  defined,  how  goals  and  priorities  are  set,  and  how  ends  of  action  are  chosen  as   desirable.”  (Agyris  &  Schön,  1996:36)  ganske  rigtig  bliver  centrale  for  forskningsprocessen,  men   snarere  end  aktiveringer  af  et  specifikt  og  afgrænset  perspektiv  hos  enten  forsker  eller  praksis  bliver   der  tale  om  hverdagslige  afsøgninger  af,  hvordan  sammenhænge  konstrueres,  struktureres  og   konfigureres.  Gennem  den  konstante  udfordring,  som  forskningens  indlejring  i  praksis  bringer  frem,   viser  sig  også  mulighederne  for  at  blive  ledt  ”into  previously  unfamiliar  pathways,  involvement  in  the   process  is  likely  to  stimulate  us  to  think  in  new  ways  about  old  and  new  theoretical  problems,  thus  

                                                                                                               

34  Der  er  i  citatet  tale  om  et  design-­‐begreb,  der  fremhæver  design  som  produceret  og  udviklet,  ikke  historieløst,   og  dermed  ligger  tæt  på  bl.a.  Latours  forståelse  af  handling  som  både  noget  nyt  og  noget,  der  ikke  kommer  af   ingenting.  

35  Herunder  den  anvendelsesfokusering,  som  bl.a.  Gibbons  lancering  af  Modus  2  viden  (Gibbons,  1994)  ofte   kritiseres  for  (se  fx  Plum,  2012,  Phillips,  2013).  

generating  provocative  new  ideas.”  (Whyte,  1991:42).  Det  kan  opleves  ubehageligt,  usikkert  eller   forstyrrende,  fordi  forskeren  også  må  navigere  i  et  spændingsfelt  af  sociale  relationer,  magt  og   deltagelse  (Philipson,  2013),  men  som  aktionsforskeren  William  F.  Whyte  også  fremhæver  i  citatet,   stimulerer  processen  samtidig  nye  tilgange  til  teoretiske  og  praktiske  problemstillinger.  Yderligere  har   indlejringen  den  fordel,  at  forskeren  tvinges  til  at  flytte  sig  mellem  forskellige  perspektiver,  og  de  

’besættelser’,  der  ellers  kan  ende  med  at  fastlåse  det  langvarige,  etnografiske  feltarbejde  til  et  enkelt   perspektiv,  undergraves  kontinuerligt.    

Forskningens  processuelle  og  i  princippet  deraf  uforløste  karakter  udfordrer  ikke  blot   forskerens  rolle  og  det  stabile  perspektiv,  men  også  hvordan  vi  overhovedet  giver  viden  form.  Det   betyder,  at  jeg  i  forskningsprojektet  ikke  kun  fortolker  interventionsprojektets  eksperimentelle  forsøg   på  at  udvikle  værksteder,  dialoger  og  gentagne  cyklusser  (dens  processuelle  greb)  og  etablere  

knudepunkter  og  relationer  (dens  strukturerende  greb)  som  metodiske  greb  til  at  skabe  forandring,   men  også  som  centrale  fora  for  forskningsprocessernes  vidensgenerering  gennem  de  forbindelser  de   skriver  frem.  De  nye  sammenhænge,  forløb  og  projekter  i  Globale  Gymnasier  producerer  også  den  nye  

”scene  of  encounters”,  hvorigennem  forskningsprojektet  kan  udforske,  hvad  det  globale  som  nyt   perspektiv  i  gymnasiet  involverer  i  praksis.  Det  giver  anledning  til  en  performativ  forskningspraksis,   hvor  den  centrale  forskningsaktivitet  er  en  ”practicing”  for  at  se,  hvad  der  viser  sig,  og  hvor  feltets  sted   (site)  derfor  ikke  er  noget,  vi  kan  afgrænse  (specifikt),  men  de  situationer  som  produceres  gennem   interventionerne  (Haseman,  2006).36  

Forskningsprojektets  fremskrivning  af  gymnasiets  rekonfigurationer  gennem  en  

eksperimentel  og  multi-­‐sited  etnografi  trækker  på  yderligere  to  forskningsretninger.  Den  første   vedrører,  hvordan  vi  ved  at  følge  interobjektive  forbindelser  kan  undersøge  det  globale  som  nyt   perspektiv  i  et  felt,  der  ikke  er  site-­‐specifik,  den  anden,  hvordan  vi  kan  kompensere  for  opløsningen  af   Malinowskis  åbningsscene  gennem  opbygningen  af  en  forskningspraksis,  hvor  betydning  sanses  og   produceres  gennem  nærhedsrelationer.  I  kombinationen  af  de  to  ligger  ansatsen  til  en  multimodal   teori  og  metode,  der  gør  op  med  tidligere  æstetiske  kodificeringer  og  taksonomier:  visus  (syn),  auditus   (hørelse),  olfactus  (lugtesans),  gustus  (smagssans)  og  tactus  (følesans)  og  skaber  en  ny  kollektivitet  i   sansninger  (McLuhan,  1962  [1969]).  

   

                                                                                                               

36  Mindre  tydeligt  i  forskningsprojektet  trækker  en  multi-­‐sited  etnografis  re-­‐aktualisering  og  udvidelse  af   feltbegrebet  også  på  den  pragmatiskinspirerede  antropolog  og  aktionsforsker  Davydd  Greenwood,  der  

understreger,  at  policy  og  praksis  ikke  kan  henvises  til  forskellige  niveauer,  men  snarere  repræsenterer  internt   forbundne  lag  (Greenwood,  2010).  Greenwoods  pointe  er,  at  aktionsforskningens  bottom-­‐up  prægede  og   tværgående  karakter  kan  adressere  behovet  for  en  ’multi-­‐agent  and  multi-­‐level  approach’,  som  fx  bidrager  til  at   række  ud  over  de  policy-­‐analyser,  der  indenfor  uddannelsesforskningen  typisk  haft  en  stærk  nationalstatslig   rammesætning  (se  fx  også  Jürgen  Enders  kritik  i  Enders,  2004).