• Ingen resultater fundet

Specialer om didaktisering af undervisningen

In document Ung og på vej – (Sider 92-96)

Historiefaget i gymnasiet har op til 1960erne i høj grad været en del af den fagvidenskabelige tradition, mens den pædagogisk­didaktiske dimension havde en beskeden plads. Dette forhold ændrede sig så småt i 1960erne, hvor uddannelsesøkonomiske forestillinger medvirkede til, at der kom mere fokus på historieundervisningens ‘hvordan’

end på ‘hvad’. Det er derfor en central historiedidaktisk problemstilling at få undersøgt, hvornår og i hvilken ud­

strækning det pædagogisk­didaktiske aspekt vandt terræn.

Anne­Mette Jakobsens speciale fra 2002 handler om historieundervis­

ningens udvikling 1958­82 i det almene gymnasium. Ifølge en samarbejdsaftale mellem Institut for Historie og DIG har jeg undervist de historiestuderende i historiedidaktik og desuden været specialevejleder på området. Jeg har således som en del af DIGs fagdidak­

tiske forpligtelse været vejleder for dette og følgende omtalte specialer.

Anne­Mette Jakobsens undersøgelse fokuserede på historielærernes efter­

uddannelsesaktiviteter, og herunder i hvilken udstrækning det pædagogisk­

didaktiske område blev tilgodeset.

Med udgangspunkt i Niklas Luhmanns systemteori og kommunikationsteori analyserer Anne­Mette Jakobsen gym­

nasielærernes debatfora og begrun­

der sin tese om, at det pædagogiske element i lærernes kommunikation i løbet af denne periode kan opfattes som et særligt uddifferentieret subsy­

stem, der dog klart var underordnet den fagligt videnskabelige orientering.

Historie lærerforeningens bestyrelse tog initiativ til at udgive en tekstsam­

ling om historiedidaktik set i relation til pædagogisk teorier. Det skete med ud­

givelsen af En levende historie som et særnummer af Noter i 1981. Anne­Mette Jakobsens speciale belyser et centralt

problemfelt i historie undervisningen, nemlig de videnskabelige diskursers hegemoni i relation til den didaktisk­

pædagogiske, og at de to diskurser af mange lærere længe blev opfattet som modsætninger. Det er mit indtryk, at denne modsætning i de senere år er svækket, og at historielærerne især i forbindelse med gymnasiereformen har erkendt at en styrkelse af historiedidak­

tikken er en forudsætning for, at faget kan bevare sin dynamik og relevans.

Læremidler og historiedidaktik

Frem til 1970erne byggede store dele af undervisningen på et ret fast pensum, og derfor spillede lærebogen en afgø­

rende rolle. Fornyelse af faget forud­

satte således også ændringer af lære­

bogen, og den tanke er da nær liggende, at der i lærebøgernes frem stilling kan ske en fornyelse, der efterhånden også ændrer faget, sådan at disse mulige ændringer kan indgå i den næste re­

form af faget. Denne problemstilling behandlede Tanja Krebsø i et speciale fra 2003, hvor hun gennemførte en dis­

kursanalytisk inspireret gennemgang af de mest brugte lærebøger i historie i gymnasiet i årene 1963 til 1987. Målet var at undersøge, om lærebøgerne i gymnasiets historieundervisning havde en reformfremmende funktion, eller om de i højere grad var traditionsbevaren­

de. Konklusionen var, at lærebøgerne nærmest var det sidste og ikke eksplicit blev omtalt i reformudvalgene, og at det var vanskeligt at pege på at lære­

bøgerne skulle have været inspirerende for udformningen af det fagbilag, der blev udformet i 1987.

Torben Larsen har i sit speciale fra 2004 arbejdet med gymnasiets lære­

bøger i historie og deres fremstilling af udviklingen i Tyskland. Et af parametre­

ne i undersøgelsen er lærebøgernes op­

fattelse af ledere, personificeret af bl.a.

Karl den Store, et andet parameter var opfattelse af race, fx en omtale af den indoeuropæiske indflydelse på Europas

folkeslag. Endelig indgår bøgernes be­

skrivelse af det nazistiske Tyskland i vurderingen. Det empiriske grundlag for undersøgelsen er de mest brugte lære­

bøger i verdenshistorie i første halvdel af det 20. århundrede, som var skrevet af P. Munch og de forfattere, der videre­

førte hans verdenshistorie, samt Preben Arntoft og Poul Holt. Spørgsmålet er, om der kunne spores påvirkninger fra nazistisk side i disse bøgers fremstilling af Tysklands historie. Ingen af de tre undersøgte lærebogssystemer forholdt sig kritisk til nazismen og i et af dem, nemlig Holts Verdenshistorie kunne der endda registres en positiv holdning til udviklingen i Tyskland i 1930erne. Holt var ikke nazist og i 1944 kom han på grund af sine nationale synspunkter i tysk koncentrationslejr. Efter 2. Ver­

denskrig dekreterede Undervisningsin­

spektionen ved gennemgang af tre af bogens kapitler om henholdsvis »Racer, Folk og Sprog«, »Det tredje Rige« og

»Antisemitisme og Zionisme«, at lærer­

ne skulle komme med »behørigt kor­

rigerende« kommentarer. (Haue, 1998, s. 247). Lærebogen blev endnu opfattet som et sandhedsvidne. Denne funktion har lærebogen næppe i dag, men Tor­

ben Larsens konstatering af en mere eller mindre udtalt protysk tendens i danske lærebøger er et mo mentum om, at lærebogsforfattere også i dag skal reflektere over graden af politisk kor­

rekthed i deres frem stillinger.

Historiebevidsthed – et rummeligt begreb

I det traditionelle samfund var historie­

undervisningens opgave knyttet til ‘nation building’, og overførsel af tradi­

tionen havde en central plads ved udvælgelse af fagets pensum. Med de posttraditionelle tendenser, der be­

gyndte at tegne sig i 1970erne, måtte faget redefinere sit formål, og det skete ved at styrke fagets formale indhold og gøre målet for undervisningen til en udvikling af elevernes kritiske sans.

Dermed blev historisk metode og kilde­

kritik en central del af undervisningen, og pensum blev i nogen grad under­

ordnet metodehensynet. I slutningen af 1970erne vandt den materiale side af faget en del af det tabte tilbage, og i bedste fald blev det et udgangspunkt for en kategorial dannelse. I denne proces var det ikke tilstrækkeligt at tale om udvikling af elevernes kritiske sans, og derfor blev det tyske historiebevidst­

hedsbegreb det overordnede mål for undervisningen, der nu skulle have det mål at skabe forbindelse mellem elever­

nes fortidsfortolkning, deres nutidsfor­

ståelse og deres fremtidsforventning.

En central historiedidaktisk problem­

stilling er da, om dette overordnede begreb har en retningsgivende funktion i relation til undervisningen?

Det har derfor været vigtigt i den historiedidaktiske forskning at under­

søge, hvilken funktion begrebet historie bevidsthed har. Tine Mose under søgte i 2004 i specialet Historie­

bevidsthed til eksamen 3000 spørgs­

mål til mundtlig eksamen i historie i det almene gymnasium med henblik på at afgøre, i hvilken udstrækning ele­

vernes kvalificering af deres historie­

bevidsthed indgik i eksamensspørgs­

målene. Parametrene var, i hvilken udstrækning spørgsmålene forudsatte en forbindelse mellem fortid og nutid og fremtid, og det var det bemærkel­

sesværdigt nok kun nogle få procent, der gjorde. Denne meget grundige og perspektivrige under søgelse indgik i historieudvalgets arbejde med henblik på udformningen af de nye læreplaner for historie under visningen i det almene gymnasium i 2004, og medvirkede til at formålet med undervisningen ikke alene burde være en kvalificering af elevernes historie bevidsthed, men også deres viden og identitet. Tina Moses undersøgelse viste i øvrigt, at 15% af spørgsmålene snævert var knyttet til den kolde krig, og at de to oftest citerede personer var Harry S. Truman

og George Marshall, henholdsvis i rela­

tion til Truman­doktrinen og Marshall­

planen fra 1947. Bl.a. disse oplysninger var medvirkende til at 1945 i 2005­lære­

planen ikke blev et periodiseringspunkt som i bekendtgørelsen fra 1987, men i stedet valgtes perioden 1914­89, altså tiden mellem udbruddet af 1. Verdens­

krig og Murens fald. De fem kernestof­

områder i denne periode omfatter da heller ikke eksplicit den kolde krig, men:

ideologiernes kamp, velfærdsstaten, afkolonisering, menneskerettigheder og Murens fald. Tina Moses speciale er et interessant eksempel på, at den forskning, der foregår i ‘underskoven’, også kan sætte sig spor. Her var DIG en væsentlig forudsætning for, at dette kunne ske, idet der var personsammen­

fald mellem vejleder på specialet og medlem af læreplansudvalget for historie.

I 1970erne, da mange elever fra bog­

fremmede miljøer kom i gymnasiet, blev det relevant at tale om erfarings­

pædagogik, der skulle modvirke ud­

viklingen af en parallelisme mellem elevens hverdagserfaringer og historie­

undervisningen. Med et voksende antal elever fra indvandrerfamilier i 1990erne blev denne problemstilling yderligere aktualiseret. Et påtrængende spørgsmål er da, hvordan historie undervisningen kan udvikle også de tokulturelle elevers historiebevidsthed. Camilla Edsberg Pind undersøgte i sit speciale fra 2006 denne problem stilling. Den teore­

tiske synsvinkel var den schweizisk­

amerikan ske lærings forsker Etienne Wengers teori om læring i praksis­

fællesskaber, der handler om hvordan samspillet mellem del tagelse og reifika­

tion bestemmer del tagernes oplevelse af mening. Forskellen mellem deltagelse og reifikation er, at eleverne ved del­

tagelse kan genkende noget af sig selv i hinanden, mens reifikation drejer sig om at eleven tillægger andre sine op­

fattelser og forestillinger, som dermed opnår autonom eksistens. Det empiri­

ske grundlag for undersøgelsen var observation af historieundervisningen i to klasser på et gymnasium, hvor an­

delen af tokulturelle elever var omkring 20%. Konklusionen var, for det første,

»at de tokulturelle elevers deltagelses­

aktivitet var meget lav, netop fordi de præges af deres fælles tokulturelle bag­

grund, som gør, at de isolerer sig i et socialt fagligt netværk.« For det andet, at »de to kulturelle elevers deltagelse, dvs. den sociale oplevelse og gen­

kendelse af hinanden i praksisfælles­

skabet, er nærmest ikke­eksisterende, mens reifikation dvs. tingsliggørelse, fx i form af skriftlig praksis, dominerer.

Dette med fører ikke en udfordrende, dynamisk og emergent læreproces, men derimod en bogstavelig, indholds­

søgende ureflekteret praksis, hvor lærerens spørgsmål og elevernes be­

svarelse opleves uafhængigt af prak­

sissituationen, og hvor reifikativ viden blot reprodu ceres uden tilegnelse af et menings ejerskab.« Camilla Pind gør sig i forbindelse med disse nedslående kon­

klusioner nogle forestillinger om, hvad der kan gøres. En af fremgangsmåderne kunne være at lade historie indgå i et fagsamspil med de naturvidenskabe­

lige fag, som mange tokulturelle elever opfatter som mere konkrete, og som derfor vil gøre det lettere for dem at engagere sig og skabe mening. En an­

den kunne være nogle metakognitive øvelser i forbindelse med evaluering af undervisningen og endelig kunne en tredje løsning være, at læreren i forbin­

delse med gruppearbejde lader både etniske danskere og to kulturelle elever indgå i samme gruppe (s. 80).

Rudi Lauridsen har i sit speciale under søgt lærernes opfattelse af og brug af historisk bevidsthed. På grund­

lag af en spørgeskemaunder søgelse blandt et regionalt udvalgt antal

historie lærerne i det almene gymnasium i efteråret 2005, blev begrebet an­

skuet under forskellige synsvinkler. Det teore tiske udgangspunkt er Luhmanns

system­ og kommunikationsteori, på basis af hvilken den gymnasiale ver­

den omkring historieundervisningen kan opdeles i fem subsystemer, nemlig ministeriet, historiedidaktikerne, fag­

konsulenten, historielærerforeningen og fagets praktikere. Det empiriske grundlag er dels spørgeskemaunder­

søgelsen, dels interview med fire lærere.

En af konklusionerne var, at begrebet historisk bevidsthed kun i ringe grad blev ekspliciteret i den daglige under­

visning, og at lærernes opfattelse af be­

grebet må siges at være ret forskelligar­

tet. Et af spørgsmålene var: »Elevernes historiebevidsthed skabes også andre steder end i historieundervisningen.

Hvordan bruger du det i undervisnin­

gen?« 32 respondenter gav udtryk for, at dette aspekt altid blev medtænkt i undervisningen, mens 20 responden­

ter svarede, at dette aspekt bruges sjældent i undervisningen. Det viste sig desuden, at 73 % af de kvindelige respondenter tilhørte den første kate­

gori, men det kun var tilfældet for 49%

af de mandlige respondenter. Et andet spørgsmål lyder: Hvordan vil du vurdere, at elevens historiebevidsthed bedst kan blive kvalificeret? Her benyttede re­

spondenterne to svarkategorier, nemlig A.: Ved en tværfaglig tilgang, og B.: Ved en fag­faglig tilgang. Fordelingen var 9 i A og 41 i B, og en sammenligning af fra hvilket universitetet læreren kom, viste, at den tværfaglige fremgangsmåde blev foretrukket af kandidater fra henholds­

vis RUC og Aalborg, mens kandidater fra Århus, Odense og København over­

vejende gik ind for en fag­faglig vej til kvalificering af elevernes bevidsthed.

(s. 65). Undersøgelsen indeholder des­

uden en række oplysninger, der viser forskelle mellem regioner og mellem hen holdsvis kvinders og mænds opfat­

tel ser. Historie bevidsthed kan, som det sker i specialet, nok opfattes som et symbolsk generaliseret kom mu n ika­

tions medium, men dets rummelighed viser sig at være stor, og derfor er det

forklarligt, at brugen af det blive mindre præcis og entydig. Læreplanen i rela­

tion til 2005­reformen bygger da heller ikke så ensidigt som 1999­fagbilaget på historisk bevidsthed som overordnet målbegreb; men gennem opfyldelsen af de 10 kompetencemål, som lære planen opstiller, skulle der gerne samlet set – uanset lærernes forskellige op fattelse af begrebet – ske hensigtsmæssig kvalificering af elevernes historiske be­

vidsthed.

I et speciale fra 2008, Historia Magistra Vitæ est, har Heidi Eskelund Knudsen undersøgt hvad ‘historien udenfor’ indeholder, og hvordan den bliver medtænkt i læremidlernes ud­

formning i det almene gymnasiums historieundervisning efter 2005­re­

formen. Det sker ud fra den antagelse, at ‘historien udenfor’ er en vigtig del af kvalificeringen af elevernes historie­

bevidsthed. Teorien er grundlæggende Luhmann­inspireret, men suppleres med Lev Vygotskys forestillinger om elevernes nærmeste udviklingszone. En gennemgang af læremidler til historie­

undervisningen, som er blevet til efter den læreplan, som trådte i kraft med gymnasiereformen i 2005, viser, at de i ringe grad medtænker ‘historien uden­

for’, som læreplanen fremhæver som et væsentligt kompetencemål. I en del­

konklusion, hvor udgangspunktet er begreberne historieskabt og historie­

skabende, formuleres det således: »På det ene niveau udtrykkes der en com­

monsense­viden om en tid, hvori eleven også indgår, mens det andet niveau ofte er svært at spore inter subjektive relationer mellem eleven og lære midler, idet de eksisterer uafhængigt af hin­

andens relevanssystemer.« (s. 59).

Specialet indeholder ud over ana lysen af læremidlerne også elevinterview fra to klasser fra hver sin skole. Ved at fokusere på tre parametre: familie, venskaber og skole, indkredses nogle centrale elevforestillinger om ‘histori en udenfor’. Undersøgelsen viser, at elever

og læremidler har helt forskellige ud­

gangspunkter, når det drejer sig om at kvalificere elevens historiebevidst­

hed, og faren for parallelisme er nær­

liggende. Den teoretiske forforståelse i undersøgelsen er, at der bør være mulighed for, at eleven kan identificere sin ‘historie udenfor’ med læremidlets fremstilling. Heidi Knudsen reflekterer over, om denne forforståelse er hen­

sigtsmæssig, og om den ikke i stedet burde være ‘Verfremdung’.

Arbejdet i den historiedidaktiske under skov er vigtigt, fordi de studeren­

de her får en indsigt, som kan præge deres undervisning, kollegiale kontakt og videreuddannelse.

Masterafhandlinger fra praksis

In document Ung og på vej – (Sider 92-96)