3. A FHANDLINGENS TEORETISKE RAMME
3.2 B RANDINGTEORIENS UDVIKLING OG PERSPEKTIVER
3.2.3 B RANDET HAR KONTROLLEN
3.2.3.1 O RGANISATIONSKULTUR
Med forståelsen af kulturbegrebet som værende delt af alle medlemmer i organisatio‐
nen, skriverde Chernatony & Cottam (2008:17,20) sig ind det i det, Martin kalder inte
grationsperspektivet, hvorimod Hatch & Schultz er repræsentanter for de såkaldte dif
ferentierings‐ og fragmenteringsperspektiver på kultur. Perspektiverne opstillede Mar‐
tin sammen med organisationsforskeren Debrah Meyerson (1987) på baggrund af en kritik af kulturteoriens ensidige skildring af kultur som et fælles mønster af kulturelle fænomener. Martin & Meyerson skriver, at størstedelen af kulturdebatten hidtil tilhør‐
te et integrationsperspektiv, hvorfor differentierings‐ og fragmenteringsperspektiver‐
ne fremhæves som alternative syn på forståelsen af kultur.
Integrationsperspektivet er karakteriseret ved konsistens og sammenhæng, hvor kul‐
turen anses som det, der binder organisationen sammen. Kulturen styres og skabes af lederen, og begrebet ’fælles’ er centralt, da det tilstræbes at skabe eksempelvis et fæl‐
les sprog, værdigrundlag eller adfærdsregler. Der er derfor ikke plads til tvetydighe‐
der, da sammenhængen er stærkest, når alle organisationens medlemmer deler den samme opfattelse af kulturen. (Martin 2002:99). I differentieringsperspektivet har or‐
ganisationer derimod ikke én dominerende kultur, men i stedet er den bygget op af en samling værdier med forskellige fortolkninger. Kulturen bliver påvirket af interne og eksterne kilder til kulturindflydelse, som udvikler sig til organisatoriske subkulturer, der er internt homogene og sammenhængende, men som indbyrdes kan være i kon‐
flikt. (Ibid.:102‐104). Fragmenteringsperspektivet anser forandringer og tvetydigheder i kulturen som uundgåelige og gør det til en normaltilstand. Der skal hverken fokuse‐
res på kollektiv eller subkulturel konsensus, derimod skal individer i organisationen kunne gå ind og ud af fællesskaber, hvori der eksisterer forskellige synspunkter. Syns‐
punkterne er foranderlige, og der kan være konsensus om nogle emner, mens der kan være uoverensstemmelser om eller indifferens over for andre. Samhørigheden mellem medlemmerne vil altid være flygtig og koncentreret om et bestemt emne. (Ibid.:107) Martins tre perspektiver har rod i betragtningen af kultur som noget, organisationer har, eller noget de er. Denne opdeling er præsenteret af kulturteoretikeren Linda Smircich (1983). Når en organisation har kultur, ses kulturen som en variabel, der bå‐
de kan besiddes og manipuleres af organisationens medlemmer. Anses kultur derimod som noget, organisationen er, opfattes kulturbegrebet som en metafor til forståelse af livet i organisationen. Her omfatter kulturbegrebet de mønstre og meningsdannelser, som organisationsmedlemmerne har skabt i fællesskab. Kulturen som variabel kan således sammenholdes med Martins integrationsperspektiv, hvor kulturen som meta‐
for kan sammenholdes med differentieringsperspektivet (Martin 2002:4,95). Frag‐
menteringsperspektivet falder uden for Smircichs opdeling, men kan siges at betragte kultur, som noget organisationen gør, idet kulturen skabes i, og med, medlemmernes handlinger (Cheney et al. 2004:92).
I relation til at betragte kultur som en variabel eller en metafor skriver kulturteoreti‐
kerne sig ofte ind i to forskellige teoretiske perspektiver, det funktionalistiske eller det symbolistiske (Schultz 1990). For at nuancere de Chernatony & Cottams samt Hatch &
Schultz’ kulturforståelse vil vi trække reference til netop disse to teoretiske kulturper‐
spektiver.
F
UNKTIONALISMEDe Chernatony & Cottam (2008:15) henviser bl.a. til Edgar Schein, som netop er en af frontløberne inden for den funktionalistiske tilgang. Han har herudfra udviklet tre kul‐
turniveauer, som skaber en analyseramme for en given organisationskultur (Schultz 1990:27). Disse niveauer strækker sig fra de meget håndgribelige og tydelige manife‐
stationer, som man kan se og føle, artefakterne, over de ekspliciterede skueværdier til de dybt indlejrede, ubevidste, grundlæggende antagelser (Schein 2004: 25‐26, se ud‐
dybning i bilag 34).
Som i integrationsperspektivet fordrer en stærk kultur hos Schein overensstemmelse i organisationen, og kultur anses som et ledelsesværktøj, hvor lederen kan skabe, styre og, når det er nødvendigt, ændre kulturen i organisationen. For at sikre den kontinuer‐
lige ensretning i kulturen kan det blive nødvendigt med interne forandringsprocesser, som ifølge Schein løber over tre trin; optøning, kognitiv restrukturering og genfrysning (Schein 1994:29).
Medarbejdernes motivation for forandringerne er essentiel i gennemførelsen af de tre trin. I optøningen af kulturen skal medarbejderne forstå og understøtte behovet for forandringerne, hvilket bedst sikres, hvis ledelsen kommunikerer en tvingende grund til forandringerne, der skaber usikkerhed omkring de nuværende handlemåder og ryster op i den indgroede kultur. Derefter kan forandringerne foretages, hvor nye af informationer redefinerer de tidligere antagelser. Når denne kognitive restrukturering har fundet sted, kan forandringerne stabiliseres og genfryses som nye erkendelsessæt.
Hatch & Schultz anser sådanne forandringsprocesser for uundgåelige i opbyggelsen eller redefineringen af en organisations corporate brand. Implementeringen af et brand er ofte et omfattende forløb, der griber ind i medarbejdernes daglige arbejde og kognitive forståelse af organisationen (Schultz 2005:192). Hatch & Schultz mener der‐
for, at integrationen af brandet bør ske under inddragelse af principperne inden for forandringsledelse og argumenterer for, at en brandingproces skal løbe over fem cy‐
klusser. Forfatterne har derfor udviklet et framework, der introduceres af ledelsen, men involverer hele organisationen og dens stakeholdere. (Ibid.:182‐83).
FIGUR 7: CYCLES OF CORPORATE BRANDING (SCHULTZ 2005:185)
Figuren baserer sig på The Tool Kit for at illustrere vigtigheden af, at de fem cyklusser adresserer alle elementer af brandet (Ibid.:185). I den første cyklus skal organisationen definere, hvem den er og hvem, den gerne vil være, hvilket kræver, at organisationen nedsætter tværdisciplinære teams, der kan indsamle viden fra hele organisationen (Ibid.:189). Ligeledes er det i dette stadie essentielt, at forandringerne kommunikeres til medarbejderne på en måde, så forandringerne forstås og accepteres, da de som nævnt ofte vil influere deres arbejde (Ibid.:192). Teorien om forandringskommunika‐
tion bliver derfor relevant i denne sammenhæng. Forandringskommunikation ”(…) får medarbejderne til at forholde sig konstruktivt til det nye – og ultimativt får alle i organi
sationen til at ændre holdning og adfærd efter de nye interne leveregler. ” (Petersen 2002:8). For at dette skal lykkes, er det afgørende, at forandringerne kommunikeres ud gennem medarbejdernes nærmeste og mest troværdige leder (Larkin & Larkin 1994:4). Alternativt kan organisationen udpege tillidsfulde forandringsagenter, ‐ per‐
soner, der tildeles en central position i kommunikationen af forandringen (Hilde‐
brandt & Brandi 2005:177‐199).
I anden cyklus skal organisationen sikre, at identiteten fremstår klar og troværdig. Le‐
delsen skal her sikre, at organisationens processer og strukturer er overensstemt med den ønskede retning for brandet, og dermed give medarbejderne mulighed for at ar‐
bejde i denne retning. (Schultz 2005:194‐98). I tredje cyklus skal både interne og eks‐
terne stakeholdere involveres i brandprocessen. Et eksempel herpå er LEGO, der tog
skridtet helt ud og nedsatte ’The LEGO Brand School’, hvor medarbejderne i forskellige workshops havde mulighed for at diskutere, hvad virksomheden står for og hvad, de synes, den skal udvikle sig mod. (Ibid.:199‐205). I fjerde cyklus er det afgørende at sik‐
re, at både ledere og medarbejdere understøtter brandet, da det modsatte kan skade integrationen af brandet hos både interne og eksterne stakeholdere. Alle i organisati‐
onen skal tage ejerskab for brandet, og det kan derfor være nødvendigt at gentage tid‐
ligere stadier, hvis dette ikke er tilfældet. (Schultz 2005:205‐209). I femte cyklus opret‐
tes monitoreringssystemer, der følger op på implementeringen af brandet og indhen‐
ter viden om det hos både interne og eksterne stakeholdere (Ibid.:209‐214).
S
YMBOLISMESom nævnt, har Hatch & Schultz en symbolistisk kulturforståelse grundet deres kon‐
statering af, at balancen mellem kultur og brand sker på baggrund af individuelle for‐
tolkninger, hvilket også ses af forfatternes tilgang til forandringsprocesser. Her er vi opmærksomme på, at Schultz i sin bog fra 1990 anerkender vigtigheden af, at en kul‐
turanalyse bør basere sig på begge kulturperspektiver. Vi vil i afsnit 3.3 vende tilbage til denne mulighed for at kombinere de to kulturtilgange.
En af de mest toneangivende og stadig relevante teoretikere inden for den symbolisti‐
ske tilgang var den amerikanske antropolog, Clifford Geertz. Geertz var i sit arbejde fokuseret på symbolers rolle i forståelsen af en organisations kultur og definerer i sit hovedværk The Interpretation of Culture (1973) kultur som "a system of inherited con
ceptions expressed in symbolic forms by means of which people communicate, perpetu
ate, and develop their knowledge about and attitudes toward life" (Ibid.:89). Hvor kultur ifølge Schein kan afdækkes en gang for alle, ser Geertz kultur som et spindelvæv af meningsdannelser, som det enkelte organisationsmedlem er omgivet af (Ibid.:5).
Symbolismen anser organisationskulturen som en symbolsk konstruktion, hvor kultu‐
ren udspringer af medlemmernes flertydige virkelighedsopfattelser. Kultur bliver be‐
tragtet som et metaforisk fænomen, der er komplekst og i konstant udvikling, hvilket betyder, at organisationskulturen ikke kan afdækkes en gang for alle. Analysen af en organisationskultur er derfor en fortløbende og systematiseret proces, hvor organisa‐
tionsmedlemmernes meningsdannelser rekonstrueres. Modsat funktionalismen anser symbolismen det nemlig ikke som afgørende, at alle organisationens medlemmer de‐
ler den samme kulturopfattelse eller tillægger handlinger den samme betydning.
(Schultz 1990:72). Dermed afviser symbolismen ikke tilstedeværelsen af subkulturer, og tilhængere af den symbolistiske tilgang fremsætter, at:
”(…) organizations consist of many different and sometimes competing value systems that constitute (…) “a mosaic of organizational realities” rather than a uniform corporate culture.” (Cheney et al.
2004:89)
Nogle af disse organisatoriske realiteter skabes af subkulturer, eksempelvis professio‐
nelle arbejdsgrupper, som udvikler deres eget sprog og handlingsmønster. Der vil væ‐
re konsensus internt i subkulturerne, men da de forskellige subkulturer kan udvikle forskellige organisatoriske realiteter, kan der ofte opstå konflikt mellem organisatio‐
nens subkulturer. (Ibid.:89‐90)
Alvesson & Berg fremsætter ligeledes, at organisationer ikke har én kultur. De skriver derimod, at organisationer består af symbolske elementer, der kan findes på forskelli‐
ge niveauer i organisationen. Symbolerne opstår i samspillet mellem mennesker og fænomener og opfanger komplekse forhold, som eksempelvis kan være følelsesmæs‐
sige, æstetiske og kognitive. (Alvesson & Berg 1992:118‐119). Skal man forstå de for‐
skellige systemer, som udspiller sig i organisationens subkulturer, skal man altså for‐
stå de symboler, kulturen konstitueres af. (Ibid.:86). Symboler kan, ifølge Schultz, ka‐
tegoriseres i tre grupper: De fysiske symboler, som dækker over logo, indretning og andre fysiske ting, handlingssymboler som fx interne processer og møderitualer, samt verbale symboler i sprogformer med symbolsk indhold. (Schultz 1990:74‐75)
Analysen af en organisations kultur tager udgangspunkt i spiralen som fortolknings‐
model. Her er analysens struktur ikke fastlagt på forhånd, som den er i den funktionel‐
le tilgang, men afhænger af den konkrete organisation og dennes nøglebegreber. For‐
tolkningens forskellige nøglebegreber sættes ind i spiralen, som kan indkredse kultu‐
ren i organisationen. Fortolkningen af kulturens nøglebegreber rejser nye spørgsmål,
som fortolkes ud fra andre nøglebegreber, hvorved man kommer nærmere og nærme‐
re kulturens kerne. (Ibid.:82)