4. A NALYSE
4.4. D ISKUSSION OG SAMMENFATNING AF ANALYSE
som brandingprocessen vil medføre, og kulturen vil derfor ikke kunne understøtte brandet.
Gap’et mellem URK’s kultur og visioner viser vigtigheden af en sund identitetskonver‐
sation. Det er essentielt for URK, at visionerne nedfæstes i kulturen, og at det sker på en måde, som kulturen kan rumme. URK skal derfor i identitetskonversationen bl.a.
være opmærksom på, at visionerne ikke går på kompromis med den værdifulde URK‐
stemning. Samtidig skal URK undgå at blive for navlebeskuende og i stedet være i stand til at lytte til og interagere med såvel interne som eksterne stakeholdere, sådan at der fortsat er ambitioner for URK’s udvikling. Her skal URK’s ledelse dog være op‐
mærksom på, at de visioner, der sætter retningen for URK, ikke tillægger organisatio‐
nen for stor grad af kommercielle associationer. Vi har tidligere belyst, at NPO’ernes styrke ligger i deres filantropiske DNA, idet det er fundamentet for den autenticitet, der er så vigtig for NPO‐brands. En sund identitetskonversation er således vigtig i op‐
byggelsen af et relevant brand, der understøttes af kulturen. Derfor bliver det vigtigt, at URK’s brand bygger på kulturen, sådan at fokus på aktiviteternes autenticitet bibe‐
holdes, da det netop er her, brandet henter sin troværdighed.
paradokserne i visionerne til at kunne omfavne både helheden og subkulturerne i op‐
byggelsen af brandet
Den første grundlæggende antagelse, der står i kontrast til de visioner, URK har frem‐
sat, knytter sig til de frivilliges forståelse af, hvad det frivillige arbejde i URK indebæ‐
rer. Det frivillige arbejde i URK er lavpraktisk, og man gør det, man synes, der er sjovt.
Dette stemmer ikke overens med den professionaliseringsdiskurs, som vores empiri viser, er tiltagende i URK. Med denne følger nemlig øget centralisering og retningslin‐
jer for, hvordan arbejdet skal gøres. Denne uoverensstemmelse vil påvirke troværdig‐
heden i URK’s brandidentitet, hvorfor professionaliseringen enten skal nedfæstes i kulturen eller fjernes i visionerne. Professionalisering stammer fra URK’s DNA, hvor værdien indgår i under overskriften Kvalitet, men vi mener, at det vil være vanskeligt at gøre professionalisme til en del af kulturen, da de værdier, URK knytter til begrebet professionalisme, ikke harmonerer med begrebet frivillighed. Frivilligt arbejde i URK er netop ikke professionelt, men en hobby. For at få en stærk brandidentitet, vil det derfor være hensigtsmæssigt at nedtone professionaliseringsdiskursen og i stedet lade de frivillige selv fortolke ordet kvalitet, så denne værdi kan optages som en naturlig del af arbejdet. Det vil være muligt, da de frivillige i forvejen lægger en ære i at levere løsninger af høj kvalitet.
De forandringer, visionerne kræver internt i URK, vanskeliggøres af den anden grund‐
læggende antagelse, der resulterer i en holdning om, at forandringer ikke er nødven‐
dige. Visionernes gennemførelse vil betyde forandringer i kulturen og gribe ned i or‐
ganisationens grundlæggende antagelser og for at imødekomme dette, mener vi, at URK’s ledelse med fordel kan ty til principperne inden for forandringskommunikation i implementeringen af de tiltag, visionerne igangsætter. Her er det først og fremmest vigtigt, at de frivilliges nærmeste ledere styrkes i at kunne udbrede overbevisningen om, at forandringerne er nødvendige og vil bidrage positivt i det frivillige arbejde.
Derudover skal forandringerne foregå i et tempo, kulturen kan håndtere. Skal de frivil‐
lige tage forandringerne til sig, skal URK’s ledelse sørge for, at der ikke iværksættes initiativer hen over hovedet på de frivillige. Implementeringen af Fremtidens URK er et eksempel på, at det ikke er lykkedes af gøre forandring nærværende for særligt de aktivitetsfrivillige. På trods af strukturens hensigtsmæssighed er den langt fra imple‐
menteret i praksis, hvilket, ledelsen mener, skyldes, at det er en lang proces. Vi mener,
at denne proces forlænges af, at strukturen synes at være tvunget ned gennem organi‐
sationen, hvilket blot skærpes af, at diagrammet ikke fremstiller aktiviteternes rolle på en gennemskuelig måde. En anden faktor, der hæmmer implementeringsprocessen, synes at kunne findes i det faktum, at mange af de tiltag, der følger med URK’s ønske om fremdrift, er blevet introduceret samtidig. Der synes derfor at tegne sig en metafor for URK’s udvikling: Ledelsen og gruppen af de organisatoriske frivillige har sat sig i førerhuset i URK‐toget uden at sikre sig, at vognene var spændt ordentligt på, da visi‐
onerne smed ekstra diesel på toget. Netop derfor er nogle af vognene blevet afsporet, hvilket passagererne heri ikke har bemærket. Subkulturerne, der udgør vognene, fun‐
gerer fint i deres eget spor, netop fordi det ikke har betydning for deres aktivitet, at de når med lokomotivet til endestationen.
Analysen af URK’s kultur har vist, at URK har en differentieret kultur, hvori subkultu‐
rerne har en væsentlig indflydelse på det samlede sæt af grundlæggende antagelser.
En af de grundlæggende antagelser, der har særlig betydning for trivslen blandt de frivillige, er den URK‐stemning, der går på tværs af funktioner og subkulturer i organi‐
sationen. URK‐stemningen er med til at definere arbejdet i URK, og kobler sig til det at få og give livsglæde, et stærk sammenhold, og at det er lysten, der driver værket. Dette udmønter sig i holdningen, at det frivillige arbejde er en hobby, der fungerer bedst på det lavpraktiske plan. Denne stemning berettiger den grundlæggende antagelse, der i højere grad knytter de frivillige til deres aktivitet end til URK som organisation. De frivillige har deres egen lille verden i aktiviteterne og føler her ikke behov for URK’s tilstedeværelse. Skal URK skabe et fællesskab om et stærkt brand, er det derfor nød‐
vendigt, at URK bliver synlig i subkulturerne og får en plads i de frivilliges fortælling om deres arbejde i aktivitet. Dette gælder også de gode historier, ledelsen ønsker, at organisationen skal blive bedre til at fortælle. Målet er, at disse skal være med til at øge kendskabet til organisationen, og det er derfor afgørende, at både URK og brand‐
værdierne udtrykkes i disse historier.