3. A FHANDLINGENS TEORETISKE RAMME
3.3 D ISKUSSION OG SAMMENFATNING AF TEORI
gen i brandet. For det første skal stakeholderne støtte op om, at der bruges ressourcer på brandet, som principielt ville kunne anvendes i udviklingen af NPO’ens aktiviteter.
For det andet vil implementeringen af en brandstrategi kræve ændringer i organisati‐
onens struktur og ledelse. Dette kan medføre en intern afstandstagen til både brandet og organisationen i tilfælde af, medarbejderne ikke accepterer forandringerne (Csaba 2005:136). Vigtigheden af medarbejdernes accept og forståelse af brandet understre‐
ges flere steder i litteraturen. Sargeant betoner betydningen af, at brandet er reflek‐
teret i en kohærent kommunikation fra alle led i NPO’en: To be succesful (...) the whole organization has to ‘live the brand’ and to reflect its various dimensions in every form of communication that leaves the organization” (Sargeant 2005:140). Også Hankinson fremhæver vigtigheden af denne indlevelse i brandet fra medarbejdernes side, idet hun henviser til medarbejdernes afgørende rolle i forhold til kommunikationen af brandet til eksterne stakeholdere (Hankinson & Lomax 2006:192), ‐ en brandforståel‐
se, som indgår i figur 4’s tredje fase.
derlige for en NPO. Men vi har også set, at ledere i NPO’er betragter brandbegrebet som et kommercialiseret fænomen, der i sin terminologi synes fremmet for dem.
På overfladen kan det også synes overflødigt at brande en NPO. NPO’erne har ikke som primært formål at afsætte et givent produkt eller services. Derimod er deres formål, gennem aktiviteter, handlinger og adfærd, at udleve den mission, der udgør funda‐
mentet for deres virke. Grundet denne uhåndgribelighed i NPO’ens ’produkt’ kan pro‐
duct branding betragtes som irrelevant. Skulle en NPO således brandes, ville corporate branding dermed synes at være udgangspunktet. Her opstår brandet i relationen mel‐
lem organisationen og den holistiske oplevelse, køberen får med organisationen.
Brandet skabes således på baggrund af organisationen og ikke kun i forbindelse med køb af produktet, men også i forbruget af det og alle de billeder, der kobles hertil. I en NPO kan der dog ikke sættes lighedstegn mellem køber og forbruger, herimod er kø‐
berne NPO’ens medlemmer og donorer, mens aftagerne af NPO’ens ’produkt’ er bru‐
gerne. Dette udelukker ikke brugen af branding i NPO’er, men stiller andre krav til organisationen i opbyggelsen og vedligeholdelsen af brandet. Da køberen ikke forbru‐
ger NPO’ens ’produkt’ og derved kan have svært ved at vurdere, om NPO’en gør det, den siger, den vil gøre, er tillid og troværdighed essentielt i NPO‐brandet. Således bli‐
ver en autentisk brandidentitet den vigtigste dimension i NPO’ens brand equity og samtidig drivkraften for et stærkt NPO‐brand. Som Quelch & Laidler‐Kylander pointe‐
rer, er omverdenen dog generelt mindre skeptisk overfor NPO‐brands, hvilket skyldes NPO’ens altruistiske virke og frivillige fundament. Dermed har NPO’erne en iboende troværdighed og autenticitet, som vi mener, skal udnyttes i opbyggelsen af deres brands. Som Schultz netop fremhæver (2005:46), bliver specielt corporate brands mødt med forventninger om, at de skal være troværdige og autentiske for at kunne signalere sammenhæng i en global, multikulturel og turbulent verden, og i forhold hertil kan NPO’er siges at have et forspring.
På baggrund af ovenstående diskussion mener vi, at perspektiverne inden for stake‐
holdertilgangen, vil være det mest fordelagtige udgangspunkt, når en NPO skal skabe og opretholde et brand. Vi mener, at det er vigtigt at holde den førnævnte afstandsta‐
gen til brandingens kommercialiserede associationer for øje, samt at kunne fastholde fokus på NPO’ens rødder i græsrodsbevægelsen og filantropiske tankegang. Det er først og fremmest vigtigt, at en given NPO’s stakeholdere finder implementeringen af
brandingens principper naturligt og ikke som et påtvunget tiltag, der modsiger NPO’ens altruistiske værdier. Organisationskulturen bliver således en vigtig medspil‐
ler, da denne skal understøtte implementeringen af brandet. Et stakeholderperspektiv på branding opbygger netop brandet med afsæt i organisationens kultur og med samt‐
lige stakeholderes deltagelse. Brandværdien skabes i organisationens stakeholder‐
netværk i en dynamisk proces, hvor organisationens indflydelse består i at kunne in‐
teragere med disse netværk, samt ved at have en autentisk brandidentitet. Endvidere skal brandværdierne være en del af medarbejdernes og de frivilliges arbejde i organi‐
sationen, således at de frivillige indgår i interaktionen med en klar forståelse af, hvad brandet står for, og dermed på autentisk vis kan videreformidle disse betydninger.
Herigennem kan de forandringer, brandingprincipperne medfører, løbende blive adapteret i organisationskulturen samtidig med, at NPO’ens missionsdrevne adfærd bibeholdes. Netop dette er udgangspunktet for, at NPO’en kan opbygge den nødvendi‐
ge autentiske brandidentitet.
Med stakeholderperspektivets kobling til de omstændigheder, der omgiver NPO’erne, er det teoretiske udgangspunkt for analysen skabt, hvor Hatch & Schultz’ Tool Kit vil danne rammen. Heri er en analyse af visionerne i URK, samt organisationskulturen, uundgåelig i forhold til at kunne vurdere, hvordan URK kan samles omkring et fælles stærkt brand. I kulturanalysen vil vi kombinere det funktionalistiske og symbolistiske perspektiv på kultur. Funktionalismen ligger umiddelbart uden for afhandlingens vi‐
denskabsteoretiske forståelsesramme, idet kulturen her opfattes som en statisk stør‐
relse, der kan kontrolleres af ledelsen. Symbolismen antager derimod, at kulturen ud‐
springer af organisationsmedlemmernes flertydige virkelighedsopfattelser, ‐ altså op‐
står i den sociale interaktion mellem de tilstedeværende aktører, hvilket netop går i tråd med vores socialkonstruktivistiske position. Vi mener dog, at Schein med de tre kulturniveauer præsenterer et relevant grundlag til at kunne identificere elementerne i en organisations kultur, hvorfor vi vil benytte Scheins kulturniveauer som struktur for analysen, mens den symbolistiske tilgang vil danne fortolkningsrammen. Hermed kan vi gennem kulturniveauerne skabe en analytisk struktur, der integrerer alle aspekter ved URK samtidig med, at symbolismen muliggør en fortolkning af URK’s symboler gennem fx myter, historier og i interaktionen mellem de frivillige.