4. A NALYSE
4.2 O RGANISATIONSKULTUREN I UNGDOMMENS RØDE KORS
4.2.2 K ULTURENS GRUNDLÆGGENDE ANTAGELSER
kan se fordele i at have et centralt drevet medie til intern kommunikation, men spørgsmålet er, om de vil slippe de velfungerende vaner og bryde ud af siloerne, så der kan skabes fælles fodslag om en fælles måde at kommunikere internt på. De grund‐
læggende antagelser, der analyseres i det følgende, tyder på, at dette kan blive vanske‐
ligt.
fælles forståelse af, at arbejdet i URK skal være nemt at gå til og fungerer bedst på det helt lavpraktiske plan.
En anden overordnet grundlæggende antagelse hos de frivillige i URK udspringer af ovenstående. Arbejdet fungerer godt, som det er, og der er ikke behov for at ændre det.
Det er især blandt de aktivitetsfrivillige, denne indstilling dominerer, hvor det funkti‐
onelle aspekt ved driften af aktiviteten er det vigtigste. Det er vigtigt, at det forbliver ukompliceret både i forhold til at påbegynde et frivilligt stykke arbejde og til at være frivillig. Således er de frivillige forbeholdne over for bureaukratiserede arbejdsgange, for det er der slet ikke behov for. En aktivitetsfrivillig i en lektiecafé sætter ord på det‐
te: ”Det der er brug for er, at der er et lokale og der bliver sat nogle sedler op, og det, det er der som knap nok brug for.” (bilag 3, 00:03:30) og uddyber ”(...) forkromede organi
sationer, eller sådan noget, det er der ikke brug for.” (Bilag 3, 00:25:30). Flere steder i vores empiri udtrykker de frivillige, at det er enkeltheden, der gør frivilligt arbejde attraktivt, og at der ikke eksisterer et behov for at gøre det anderledes. Hos de organi‐
satoriske frivillige hersker en lidt anden holdning, som reflekterer organisationens øgede professionalisering. Hvor de aktivitetsfrivillige fokuserer på at styrke URK ved at få det bedste ud af deres aktivitet, er de organisatoriske frivillige i højere grad opta‐
get af at drive organisationen frem: ”Og det er helt klart noget, der er sket i den tid, jeg har været her for at sætte fokus på kontinuerlig udvikling og, øh, der er nogle målsæt
ninger som skal nås, og det køres mere som sådan en virksomhed, der skal drives frem.
Og det synes jeg ikke er negativt ment her.” (Bilag 10, 00:14:59), siger en organisatorisk frivillig. Denne forskel i holdning til forandring blandt de frivillige ses også i organisa‐
tionens diskussioner om omfanget af URK’s fortalervirksomhed, hvor man bl.a. rundt omkring i organisationen møder ”(...) ret stor modvilje mod at blive mer’ politisk.” (Bilag 10, 00:51:10). Den upartiske grundholdning, der har sine rødder dybt i Røde Kors‐
bevægelsen, har stor værdi for de frivillige i URK, og særligt dem, der er beskæftiget i URK’s asylarbejde, ønsker ikke, at for meget fortalerarbejde skal kompromittere upar‐
tiskheden (fx bilag 9).
En sidste gruppe af grundlæggende antagelser omhandler, at de frivillige har deres egen lille verden i hver deres aktivitet. Vores empiri viser flere eksempler på, at de fri‐
villige i aktiviteterne er mere knyttet til deres aktivitet, end de er knyttet til URK. Alle frivillige betegner deres aktivitet som noget særligt, og at det, de oplever i aktiviteten
derfor ikke viser et repræsentativt billede af organisationen. Det er imidlertid tydeligt, at denne opfattelse af at se sin aktivitet som et særtilfælde, netop er det generelle bil‐
lede af aktiviteternes forståelse af deres rolle i URK. Af konkrete eksempler kan næv‐
nes, at Café Zusammen er særlig, fordi de har deres egen organisation med HR‐
funktion og mellemledere (bilag 13). At ferielejrene er særlige, fordi de betragter sig som en autonom enhed under URK (bilag 12). At Hovedtropperne er særlige, fordi de har en anderledes brugergruppe med tilknytning til Hjernesagen (bilag 1, 2 og 18), og at lektiecaféen på Blågårds Plads er et særligt tilfælde, fordi de ikke har brug for URK, men i stedet læner sig op ad lokale kontakter (Bilag 3 og 4). Der er således en domine‐
rende opfattelse af, at de enkelte aktiviteter er selvkørende enheder, og at dette funge‐
rer godt. Samtidig er det deres interesse for aktiviteten, der er det centrale, og en akti‐
vitetsfrivillig fortæller, at informationer fra URK ikke interesserer hende eller har be‐
tydning for ”(...) mit frivillige arbejde. (...) så på den måde er jeg ikke engageret i URK overhovedet, andet end det jeg laver selvfølgelig. I min aktivitet.” (Bilag 4, 00:16:20). På samme måde er der ikke behov for at kommunikere med frivillige uden for ens aktivi‐
tet, og der er knap nok behov for at kommunikere med de kontaktpersoner, der er tilknyttet aktiviteten (Bilag 1‐4, 8 og 9). Det tyder dog ikke på, at lysten til at kommu‐
nikere på tværs mangler, men på nuværende tidspunkt eksisterer der ikke et behov for det. Det er det samme mønster, der er gældende i forbindelse med implementerin‐
gen af Fremtidens URK og andre organisatoriske tiltag. ”Altså der blir’ såd’n taget nogle beslutninger, ”nu laver vi en ny struktur”. Det’ dæleme fint. Den er pæn, på plakaten, men den passer ik’ nede hos os frivillige altså.” (bilag 9, 01:09:10), siger en aktivitetsfrivillig og forklarer hermed den til tider manglende forståelse for de tiltag, der iværksættes fra organisatorisk hold.
Sætter vi ovenstående analyse af kulturens øvre og nedre lag i forhold til Martins tre kulturperspektiver, former der sig et billede af, at URK ”er” kultur9. Vi har netop belyst den grundlæggende antagelse, at der ikke er behov for tiltag, der går ud over de frivil‐
liges egen lille verden. Vi mener hermed ikke, at de frivillige er uinteresserede i verden
9 Vi mener, at Martins tre kulturperspektiver bidrager til forståelsen af URK’s kultur, men vi er med inddragelsen af disse bevidste om, at den teoretiske position, vi har indtaget i kraft af vores overve‐
jende symbolistiske kulturforståelse, præger analysen.
omkring sig, men at det er så hyggeligt, og tingene kører så godt i aktiviteterne, at URK bliver omtalt med et ’de’, der har sin funktion fjernt fra den pågældende aktivitet. Fx siger en aktivitetsfrivillig: ”De er jo ikke her i lektiecaféen så, og der er ikke nogen af os, der sådan på den måde er inde dér i kernen.” (bilag 9, 00:52:28) og udtrykker dermed den generelle holdning om, at aktiviteterne hver især er et særligt fællesskab uden påvirkning fra URK. Dog er der ikke tale om fragmentering, da subkulturerne kan op‐
fattes som små celler, hvor de inkluderede forbliver inden for subkulturens membran, og de frivillige udtrykker hverken behov for eller overskud til at blande sig med andre celler i organismen URK. Den ikke eksisterende fragmentering kan dog modstride URK’s strategiske vision om fremmelsen af social innovation i organisationen. Social innovation kræver videndeling på tværs, hvor det netop er nødvendigt, at de frivillige går ind og ud af forskellige fællesskaber i URK. Omvendt har URK’s ledelse med Strate‐
gi 2015 erklæret ønsket om et samlet værdigrundlag og fælles identitet. Dette kan dog ikke tilskrives integrationsperspektivet, da der stadig er plads til tvetydigheder og diskussion på alle niveauer i organisationen.
Således kan URK siges at være domineret af en differentieret kultur, hvor der er grundlæggende antagelser, der samler organisationen, og antagelser, der skaber et billede af en organisation bestående af mange små selvstændige enheder. URK’s kultur består dermed af en række subkulturer, der deler en række fællestræk, men er distan‐
ceret fra URK. Det betyder, at subkulturerne i højere grad er internt homogene end knyttet til URK som helhed. På nuværende tidspunkt synes der ikke at være stridighe‐
der mellem de forskellige subkulturer. I vores empiri har vi særligt bemærket, at de to overordnede subkulturer, der knytter sig til det at være organisatorisk frivillig versus aktivitetsfrivillig, har stor respekt for hinandens arbejde. ”Jeg har bare respekt for, at der er nogen der gider at bruge deres tid på at få det hele til at fungere, så jeg kan ha’ det sjovt.” (bilag 8, 00:45:52), siger en aktivitetsfrivillig og sætter ord på den gensidige forståelse, som vi har identificeret, der er til stede blandt de frivillige i URK. Vi mener dog, at der mellem subkulturerne lurer latente konflikter, der kan blusse op, særligt hvis de organisatoriske frivillige og ledelsen bliver for radikale i forhold til at ændre på de procedurer, som de enkelte aktiviteter har opbygget og værner om.