• Ingen resultater fundet

F. Elle Jensen: Pietismen i Jylland

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "F. Elle Jensen: Pietismen i Jylland"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

321

Pietismen i Jylland.

F. Elle Jensen: P i e t i s m e n i J y l l a n d (Teologiske Studier Nr.

5. Dansk teologisk Tidsskrift. II Afd.). Gad 1944.

»Studier over jy d sk e M enighedstilstande; særlig paa Landet om ­ k rin g M idten a f det 18. A arhundrede« er den 182 Sider store Af­

handlings Undertitel. Forfatteren, der tidligere h a r beskæftiget sig m ed den danske Pietismes Historie, giver til Indledning en Oversigt over, hvad der før er frem draget. Æ ldre A rbejder h a r for­

trinsvis k arak teriseret Pietism ens førende Skikkelser herhjem m e og skildret dens K am p m od andre Trosretninger, m ens der kun er skrevet lidt om, hvorledes Befolkningen tog m od den pietistiske Lære. Men det er netop den folkelige Bevægelse, dens Opstaaen og videre Forløb hos m ange P ræ ster og hos Almuen, der i særlig Grad interesserer Elle Jensen. G rundigt og sam vittighedsfuldt h a r h a n udn y ttet de Kilder, der h er slod til Raadighed. En Del spredte Bidrag, især fra A fhandlinger i Ivirkehist. Sam linger og Am ternes historiske Aarbøg'er, h a r ku n n et indordnes i H elheds­

billedet, m en det vigtigste G rundlag er u try k te Kilder. B iskopper­

nes V isitatsrelationer til Kirkekollegiet er U dgangspunktet (her svigter dog Viborg Stift i betæ nkelig G rad), de er ganske vist farvet af Bispernes personlige Opfattelse, m en giver m ange orienterende Oplysninger. E n ret væ rdifuld Kilde er endvidere Præ sternes E m ­ bedsbreve, selv om en sto r Del a f K orrespondancen er gaaet tabt og dens Indhold overvejende er af ren t embedsmæssig K arakter.

H ertil kom m er Bispernes Kopibøger, Landem odernes M onita og V itaprotokollerne for Aalborg og Ribe Stifter. Justitsprotokoller i Provstearkiverne oplyser k u n lidt om religiøse Forhold, m en Skifte- og A uktionsprotokollernes Bogfortegnelser kan give Vink om P ræ st eller Degns religiøse Indstilling.

Skildringen o m fatter ikke Sønderjylland, og Elle Jensen m ener at ku n n e fastslaa, at der ikke er nogen Forbindelse m ellem den vestslesvigske Pietisme, d er h a r sit H jem sted i Egnen om kring Tønder, og Pietism en i N ørrejylland, hvor h a n belyser »Bevægel­

sens Topografi« Stift for Stift og indenfor Stiftsom raaderne fra Sogn til Sogn, for saa vidt der er m indste Spor af pietistisk In d ­ flydelse at faa Øje paa. Saa godt som overalt, hvor Bevægelsen h a r nogen Udbredelse, synes den nøje knyttet til Præ sternes V irk­

som hed. E t sto rt Antal m enige Præ ster fa a r i denne Skildring en Plads ved Siden af m ere frem træ dende gejstlige Skikkelser fra Pietism ens Tid (Brødrene H ans Adolf og Broder Brorson, Biskop Hygom i A arhus). N aturligvis giver Kilderne m ere direkte Oplys­

ning om Præ siernes Indstilling, m ens M enighederne navnlig

(2)

322

i V isitatsrelationerne væsentligt opfattes som en m er eller m indre m odtagelig Jo rd b u n d for Præ sternes Forkyndelse. Man faa r et tydeligt In d try k af m ange pietistiske Præ sters og Degnes Arbejde i O plysningens Tjeneste, u n d ertid en støttet af skoleinteresserede eller k irkeligt vakte Godsejere, i and re Tilfælde m odarbejdet af m ere ligegyldigt eller m aterialistisk indstillede Jo rd drotter. F a n a ­ tikere var der og'saa blan d t D atidens jyske Gejstlighed, Bønderne klagede i nogle Tilfæ lde over separatistiske P ræ ster eller udsatte dem for økonom isk Forfølgelse.

Svage Tilløb til pietistiske Læ gm andsbevægelser forekom m er navnlig p aa Vestkysten og nordenfjords, sam t p aa Vejleegnen.

Det er sandsynligt, at K ilderne k u n u fuldstæ ndigt afspejler, hvad der rø rte sig hos Almuen. E fterretn in g om pietistisk Røre i M enig­

heden foreligger snarest, hvor en saadan Bevægelse førte til K on­

flik t m ed Sognepræsten. H vor der herskede Forstaaelse, eller Læ gm andsbevægelsen i det m indste v ar taalt, fald t Lyset muligvis k u n over den »legale« Bevægelse, der sam lede sig om Præsten.

Men Forf. ser antagelig m ed Rette en H ovedaarsag til Pietism ens ringe Udbredelse i dens stæ rkt lovmæssige Forkyndelse. Til Skade for det aandelige Liv herhjem m e v ar det Pietism ens kræ vende

»Du skal« m ere end den beslægtede H errnh utism es kaldende

»Kom som du er«, der gjorde sig stæ rkest gældende. I den h errn - hu tisk e B rødrem enighed ku nd e jæ vne F olk holde Bevægelsen oppe, selv n a a r Ledelsen svigtede.

I m indre Afsnit behandles bl. a. den' pietistiske Kirkelovgivning.

Sabbatslæ ren viste sig vanskelig at gennem føre, m ens m an v ar heldigere i K am pen m od Julestuernes Letfæ rdighed. K onfirm a­

tionen træ ngte igennem i K raft af, at den enevældige Konges u ro k ­ kelige Vilje stod bag, m en dens Krav fortolkedes yderst forskelligt.

L angt naaede m an heller ikke m ed C hristian V I’s Skolelove, og Indførelsen a f P ontoppidans vidtløftige »Forklaring« gik ikke af uden Gnidninger. B ondebefolkningens F o rh aand suvilje m od det nye h a r givet Pietism en vanskelige K aar, og dens Forkyndelse h avde i A lm indelighed svæ rt ved at gøre sig fu ld t forstaaelig fol­

de brede Lag. Allerede om kring 1760 synes Pietism en i Jy llan d at have tab t sin m issionerende Kraft.

Det er uhyre vanskeligt a t m aale en aandelig Bevægelses Ud­

bredelse og Betydning i en Tidsalder, hvor M enigm and k u n ytrede sig saa lidt. Med Rette h a r F orf. i Skifteprotokollernes Bogforteg­

nelser søgt H oldepunkter for F orm o d n ing er om Præ sternes F o r­

h old til Pietism en. Det k a n gøres, da det drejer sig om godt 100 Bind pr. Skifte. Men en tilsvarende G ennem gang a f over 1000 B ondeskifter (mest fra Tiden 1765— 85) h a r la n g tfra tilsvarende

(3)

323

Beviskraft. K un hv ert 5. Skifte indeholdt Bøger og i Reglen kun nogle faa. De fleste var a f religiøst Indhold, m en der fandtes næsten ingen pietistiske Opbyggelsesbøger. Im idlertid er disse som Regel fø rst n aaet u d til Bønderne ved Auktioner, vel isæ r over Præ stebiblioteker, og derm ed glider Skifternes Bevis for Menig­

hedernes religiøse Indstilling i Virkeligheden Forf. af Hænde. At et P a r pietistiske P ræ ster efter hin an d en i en længere A arræ kke k an virke i et Sogn, uden at det giver sig tydeligt Udslag i Bonde­

skifternes Bogbestand (væsentlig k u n Bibler, Salme- og B ønne­

bøger), bliver i det 18. A arh. intet Bevis for, at Præ sternes F o r­

kyndelse v ar uden Indflydelse paa Almuens Religiøsitet. Maaske blev der ofte »levet mest, hv o r m indst v ar skrevet«, m en det er fo r­

øvrigt og'saa m uligt, at adskillige Bøger gik i Arv udenom Skif­

terne.

F. Skrubbeltrang.

Degnen,

Georg Hansen: D e g n e n . Studie i det 18. Aarhundredes Kultur­

historie. Schultz 1944.

Som O ptakt til en stort anlag t P lan udsender den unge K ul­

tu rh isto rik e r Georg H ansen »Degnen«, der vil blive fulgt af andre folkeligt fortalte, m en videnskabeligt underbyggede Skil­

drin g er a f H ovedtyper i det 18. A arhundredes danske Sam fund.

I en E fte rsk rift disk u terer Forf. historiske M etoder og tager Af­

stan d fra den Opfattelse, at den nyere H istorieforskning skulde have set dybere i F o rtid en end den ældre. Det centrale Spørgs- m aal er utvivlsom t, om m an k a n anse den lidt fjernere F ortid for væsentlig m in d re økonom isk bestem t end Nutiden, hvad G. H.

synes at ville hævde; i sin Iver for at tage A fstand fra »den m ate­

rialistiske Historieopfattelse« (dette ufuldstæ ndige og derfor ofte m isforstaaede U dtryk fo r en A nskuelsesretning, der bl. a. h a r Æ ren af at have startet h a a rd t tiltræ ngte Fortidsstudier over økonom iske A arsager, hvis B etydning alle erkender, saa snart det gælder AAbcM iistorien).

Men denne D iskussion betyder k u n lidt for selve Undersøgelsen og Frem stillingen. Georg H ansen h a r gjort grundige Arkivstudier, og han fortæ ller livligt og anskueligt om m ange a f sine Iagttagel­

ser. En kvik F o rm udelukker ikke træ ffende Udtryk, m en hvor Skildringen (som i Slutningsafsnittet) fa a r et næsten novellistisk Anstrøg, ø jn er m an en Fare. H istorisk Frem stilling m aa ikke blive »folkelig« i Gaaseøjne. Nu og da er der forøvrigt lovlig m ange F rem m edord. Men det er en indholdsrig Bog. Det er mu-

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

D ette styrre Tvcerm aal er im idlertid ikke let at opnaae ved de alm indelige, massive Trcetromleblokke, og derfor vilde hule, stybte Tromleblokke af J e rn

Ejendom sretten til det Solgte overgaar fø rst til Køberen ved Købesummens fulde Erlæggelse.. F or Rigtigheden af opgivne Maal indestaas

D er findes im idlertid bestem m elser i lovgivningen, der udtrykkeligt afskærer delegation og en sådan m å også i visse tilfælde anses for udelukket, selv om

B.. alm indelig Brug af udlagte M øbler.. D enne O rdning blev im idlertid opgivet allerede ved Upl.. ogsaa Stem pellov, Bekg.. Skyldneren al af F orretningen flydende

D ette vilde Erkebispen im idlertid ikke lade ham saae.. Ncrppe H alvdelen af Gjcrlden udbragtes af disse

 Er der mere respekt for sygeplejersker, der udøver sygepleje i en avanceret højteknologisk klinisk praksis.. Har

Det betyder ikke, at alle skal være ingeniører eller programmører – men flere skal vide, hvordan teknologierne fungerer, og hvad de kan bruges til. Det rejser

Tordenvejr efterfølger ofte en varm periode, hvor der har været en hurtig omsætning af det organiske stof med tilhørende stort iltforbrug i vandet, hvis