• Ingen resultater fundet

Danmarks Kunstbibliotek The Danish National Art Library

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Danmarks Kunstbibliotek The Danish National Art Library"

Copied!
34
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Digitaliseret af / Digitised by

Danmarks Kunstbibliotek The Danish National Art Library

København / Copenhagen

(2)

For oplysninger om ophavsret og brugerrettigheder, se venligst www.kunstbib.dk For information on copyright and user rights, please consult www.kunstbib.dk

(3)

S 4799

DER STURM

DIREKTION: HERWARTH WALDEN

INTERNATIONAL KUNST

E K S P R E S S IO N IS T E R O G K U B IS T E R M A LER IER / G R A F IK O G SK U LPTU RER

fjern Mag

UDS TI LLEDE I

O LE H A S L U N D S H U S K Ø B E N H A V N

G. W. B L O M Q U I S T K R I S T I A N I A

V A L A N D G Ö T E B O R G

F O R L A G D E R S T U R M

19 2 3

Kunstakademiets Bibliotek

3 0 00 0 0 3 0 7 2 1 5

(4)

Alle Billeder er til Salg. Spørgsmaal angaaende Priserne og Salg af Billederne rettes til Sekretariatet.

Ved Køb af et Billede betales en Trediedel med det samme og Resten forinden Udstillingen slutter.

Efter et afsluttet Køb kan ikke rekla«

meres.

Forsendelse af solgte Billeder kan først finde Sted efter Udstillingen, og den hermed forbundne Udgift paahviler Køberen.

D E R S T U R M / B E R L I N W9

D E T

KONGELIGE KUNSTAKADEMIS

BIBLIOTEK

(5)

DER STURM

DIREKTION: HERWARTH WALDEN

INTERNATIONAL KUNST

E K S P R E S S IO N IS T E R O G K U B IS T E R M A LER IER / G R A FIK OG SK U LPTU RER

UDSTI LLEDE I

O LE H A S L U N D S H U S K Ø B E N H A V N C. W. B L O M Q U I S T

K R I S T I A N I A V A L A N D G O T E B O R G

F O R L A G D E R S T U R M 1 /9 2 3

i

(6)

Definition af den nye Kunst

Enhver Definition i Kunsten er uheldig, fordi den fors vandler Formerne til Formler. Der er udkommet mange Formelbøger til den nye Bevægelse i den bildende Kunst.

De er værdiløse, fordi de ikke fører til ny Kunst, det vil sige til selve Kunsten, men fordi de i Stedet for et Begreb sætter et andet. De er værdiløse, fordi de er skrevet paa Grundlag af tilfældige Billedbekendtskaber, fordi de ikke adskiller Kunstneren fra Efterligneren. Fordi Forfatterne af disse Bøger kun ser Teorien og ikke Billederne.

Som Slagord for den samlede nye Kunst bruges meget ofte Ordet Futurisme. Hvis man vil definere ganske kunsts historisk, maa man sige følgende: Futuristerne danner Overgangen fra Neoimpressionisme (Pointiilisme) til Ekss pressionisme. Futuristerne er egentlig kun en enkelt Gruppe italienske Malere, som har Forfatteren F. T.

Marinetti til teoretisk Ordfører. Gruppen omfattede tre betydende Kunstnere. De hedder Umberto Boccioni f, Carlo D. Carra og Gino Severini. Futuristerne gaar ud fra Objektet, men anvender det uden Hensyn til Fores stillingsformer, Tid og Rum, og ikke som noget hvilende, men som noget bevæget. De vil altsaa f. Eks. ikke afbilde en eller anden Danserinde, men anskueliggøre Dansens Begreb. De anvender ikke mere Objektet som Model for en Genstand, men som Del af et Billede. De har en objektiv Vision. De former det optiske Indtryk til en Billedenhed. Naturefterlignelsens Formler bliver atter Former. Formen staar for dem højere end Farven. Det drejer sig hos Futuristerne om Formlernes Ødelæggelse til Fordel for Billedet — og ikke om Formernes Ødelægs gelse, som det altid saa urigtigt siges.

Denne Befrielseskamp er saa stærk, at Farvernes Renhed og Farvesammenstillingernes kunstneriske Logik ikke er saa stærkt synlige i Billedet, som disse Maleres Længsel ønsker og fordrer. Det samme kan fastslaaes om de første Kubister. De konstruerer Fladen thematisk og former Fars

■ *»

2

!

(7)

vefladerne efter Formsammenstillingerne. Denne Bevægel*

ses første Kunstnere var: AlhertGleizes og Jean Metzinger og ikke Pablo Picasso, hvilket med Uret er paastaaet. Gleizes ogMetzinger var desuden Kubisternes teoretiske Ordførere.

Denne Bevægelses bestemmende Kunstnere hedder — foruden de nævnte —: Fernand Léger, Robert Delaunay, George Braque.Jacoba van Heemskerckf, Louis Marcoussis.

Overgangen fra Impressionisme til Ekspressionisme søgte Oskar Kokoschka. Denne Bevægelse, som man kalder Ekspressionisme, udgaar fra det genstandsmæssige. Kun genkendes dette som Billedets Element og ikke som Billedets Mening. Billederne males efter Farve* og Form*

relationer uden at man tager Flensyn til eller tilstræber Efterligning, kun med Blik for Billedet som en formet Flades Enhed. Billederne maa ikke betragtes som pyn*

tende (eller som man udtrykker det daarligere: dekorative), de er Udtryk for en Vision, en Aabenbaring, som bliver synlig, en Følelse, som bliver levendegjort med Maleriets Midler: Form og Farve. Følelsen bliver umiddelbart til Form, ikke middelbart gennem det genstandsmæssige.

Farve og Form er som Midler, der skaber Følelse, lige saa umiddelbare som Tonen. Denne Bevægelses vigtigste Kunstnere hedder: Kandinsky, Marc Chagall, Franz Marc, Paul Klee, Kurt Schwitters, Johanfies Molzahn.

Den første fremragende ekspressionistiske Billedhugger var Alexander Archipenko. Han er den første Kunstner, der i Stedet for Kropformens Efterligning har naaet Dannelsen af legemlige Former. — William Wauer har skabt den ab*

solute Plastik. Med sine monumentale Buster har han desuden løst det Problem at forme det genstandsmæssige umiddelbart plastisk, altsaa uden Efterligning af Naturen.

Enhver Definition er uvigtig. Vigtigt er det derimod at se. Vigtigt er det at føle. Vi er alle for dannede.

Det er paa Tide, at vi lader os danne paany. Det er paa høje Tid. Og dertil er det en lykkelig Tid, vi lever i.

Herwavth Walden

3

I

(8)

Malerier / Akvareller / Glasbilleder

Alexander Archipenko

1. Kvinde / Akvarel

Rudolf Bauer

2. Symfoni Nr. 12 3. Allegretto / Akvarel

Adolf Bauer=Saar

4. Farvekompösition

f . ■ • • •

Willi Baumeister

5. Stor og lille Figur 6. Cirkelbillede

Aure'l Bernåth

7. Jorden

ILL

jik

K. S. Boguslawskaja

8. Pige / Akvarel

Marc Chagall

9. Billede

(9)

Alexander Ardiipenko / Siddende Kvinde

. '• '

_______

(10)

Serge Charchoune

10. Outremer et rouge / Ornamental Kubisme 11. Stilleben / Ornamental Kubisme

Robert Delaunay

12. Sankt Sévérin

Tour Donas

13. Pigebuste 14. Portræt 15. Stilleben

Oskar Fischer

16. Kosmisk Tryllekunstner / Akvarel 17. Dukathuset / Akvarel

18. Skypumpe / Akvarel

Paul Fuhrmann

19. AstrabVerden

Albert Gleizes

20. Landskab med Træer

21. Perspektiv -

22. Tre siddende Mennesker J1L 23.

6

Kvinde med Frugtskaal / Akvarel

m

(11)

Rudolf Bauer I Symfoni 12

(12)

Hans Haffenrichter

24. Kvinde i gult / Pastel 25. Husar / Pastel

Jacoba van Heemskerck f

26. Billede

[F1

27. Billede

HL

Paul Klee

28. Stilleben fra Skydeboden 29. Slangedræbersken

30. Trappegang 31. Vinteridyll 32. Dukke / Akvarel

33. Bævende ung Pige / Akvarel

34. De Følsommes Promenade / Akvarel 35. Lys« og Luftsport / Akvarel

36. I Græsset / Akvarel

37. De Maskerede i Græsset / Akvarel

Walter Krug

38. Kellneren / Klæbebillede (Pa=Fa=Ma)

39. Kat og Hanekylling / Klæbebillede (PasFa«Ma) 40. Træ / Klæbebillede (PasFasMa)

Franz Marc f

41. Heste / AkvarelV

8

(13)
(14)

Louis Marcoussis

42. Bar 43. Stilleben

44. Etude / Akvarel 45. Spilleren / Glasbillede

M. H. Maxy

46. ' Ved Slottet

Moholy=Nagy

47. Konstruktion 48. Konstruktion

Johannes Molzahn

49. Stigende Former 50. Akvarel

Georg Muche

51. Billede med lille Figur

Oscar Nerlinger

52. Blaat Hus

53. N N 1 / Akvarel 54. Rosa / Akvarel

10

(15)

Aurel Bernâth I Jorden

(16)

Peri

55. Vand mellem Huse 56. Seng, Dør og Vindue

Lothar Schveyev

57. Den skønne Brud Luzifer

Kurt Schwitters

58. Arbejderbillede

m.

59. Franz Müllers Foraarstraad

ilL

60. Merztegning 61. Merztegning

62. Opbrud / Merztegning

Hanz Mattis Teutsch

63. Komposition 64. Komposition

Arnold Topp

65. Dødssøndag

66. Billede med tre Kors / Akvarel 67. Venedig i Brandenburg / Glasbillede

Nell Walden

68. Foraarsstemning | Jll.

69. Min skønne Jord 70. Stilhed / Tempera 71. Solvhaven / Glasbillede

1 2

(17)

»

Robert Delaunay / Sankt Severin

(18)

William Waue r

72. Farvestilleben / Akvarel

73. Herwarth Walden tilegnet / Akvarel

Zadkine

74. Mand / Kvinde / Barn / Akvarel 75. Havn / Akvarel

14

(19)

Albert Gleizes / Tre siddende Mennesker

(20)

Tegninger / Træsnit / Litografier Raderinger

Alexander Avchipenko

76. To Kvinder / Rødkridtstegning 77. Paa Hug / Farvetegning 78. Kvinde / signeret Litografi 79. To Kvinder / signeret Litografi 80. Kvindehoved / signeret Radering

Rudolf Bauer

81. Kosmos / signeret Radering

Willi Baumeister

82. To Figurer / signeret Litografi

Georges Braque

83. Stilleben / signeret Radering

Emil Filla

84. Stilleben / Farvelagt Tegning

Oskar Fischer

85. Karrosseri / signeret Træsnit 16

(21)

Jacoba van Heemskerck I Billede

(22)

Albert Gleizes

86. Signeret Træsnit 87. Signeret Træsnit

Jacoba van Heemskerck f

88. Parkvej / signeret Træsnit 89. Landskab / signeret Træsnit 90. Skibe / signeret Træsnit

Paul Klee

91. Lidenskabernes Have / signeret Radering

Oskar Kokoschka

92. Portræt Rudolf Bliimner / Tegning 93. Model / Tegning

94. Tegning 95. Tegning

96. Rudolf Bliimner / Portrættegning

Michael Larionoff

97. Nonne / Tegning

Fernand Léger

98. Siddende Kvinde / Tegning 99. Model / Tegning

100. Abstrakt / Tegning

18

(23)

L

(24)

Franz Marc f

101. Heste / Original Træsnit fra Tidskriftet „Der Sturm“

Johannes Molzahn

102. Forénd en ny Rejse / signeret Radering

Max Pechstein

103. Festmaaltidet nedlægges / Original Træsnit fra Tidskriftet „Der Sturm“

Peri

104. Model / Tegning 105. Signeret Træsnit 106. Signeret Træsnit

jwan Puni

107. Tegning 108. Tegning

Lothar Schreyer

109. Engel ved Barselseng / Farvelitografi / signeret 110. Den lystne Mand / Farvelitografi / signeret 111. Maria i Maanen / Farvelitografi / signeret

20

(25)

Kurt Schwitters / Arbejderbillede

(26)

Georg Schrimpf

112. Pige / Tegning

113. Pige med Fugl / signeret Træsnit 114. Liggende Pige / signeret Træsnit

» ' .

Arnold Topp

115. Signeret Litografi

Maria Uhden f

116. Gøgler / signeret Træsnit 117. Himmel / signeret Træsnit

118. Dyr og Mennesker / signeret Træsnit

William Wauer

119. Synderinden / Tegning 120. Pietå / Tegning

22

(27)
(28)

Skulptur

Alexander Archipenko

121.

122.

Siddende Kvinde (Konkav) Bronce

Torso / Blank Metal

HL

Hans Haffenrichter

123. Knælende / Gips 124. Staaende / Gips

Hans Mattis Teutsch

125. Abstrakt Komposition / Træt 126. Abstrakt Komposition / Træ

24

(29)

Nell Walden Foraarsstemning

(30)

Die französischen Kubisten

Die französischen Kubisten suchen die künstlerische Ordnung nicht durch Auflösung, Verschwimmenlassen der realen Formen zu erreichen, sondern sie zerlegen sie in Unterformen. Sie lassen also die ehemals Realitäten bedeutenden Formen in größeren oder kleineren (nun«

mehr für sich nichts mehr bedeutenden) Formen bestehen, sodaß diese neuen Formen als ehemalige Teile vort Rea*

litäten (oder Teile von ehemaligen Realitäten) noch er«

kannt werden können. Aber die französischen Kubisten sind sehr bald über dieses bloße Zerlegen hinausgegangen, haben auf die Zusammenhänge der zerlegten Formen mit der ehemaligen ReakForm verzichtet und abstrakte, das heißt Assoziationen ausschießende, primäre Formen geschaffen. Es muß also etwas anderes als diese Zer*

legung und der Uebergang zu abstrakten Formen sein, das für die Kubisten entscheidend ist. Kubisten haben gelegentlich gleichzeitig (auf dem gleichen Bild) die Dinge von mehreren Seiten gemalt. Es hat nicht an Schrift*

steilem gefehlt, die hierin das Wesentliche des Kubismus zu erkennen glaubten: weil nämlich das optische Bild das reale Ding stets nur von einer Seite zeigt (also zu*

fällig ist und von den Dingen selbst nur eine schwache, sogar verzerrte, falsche Vorstellung gibt), sollen die Kubisten das Ding von vielen Seiten zeigen. Wäre dies das Wesentliche des Kubismus, dann müßte sich diese Malweise bei allen Kubisten finden. Sie ist aber nur vereinzelt vorhanden. Also kann auch dies nicht das Wesentliche des Kubismus sein. Und immer deutlicher stellt sich heraus, daß es überhaupt nicht möglich ist, eine weder kurze noch ausführliche Formulierung für das Wesentliche des Kubismus zu geben. Und wenn man sich erinnert, daß das Wort Kubismus zuerst als Schimpfwort auftauehte, wird diese Unmöglichkeit der Formulierung

"noch begreiflicher. Wenn man ferner bedenkt, daß es der Wille zur künstlerischen Einheit, Organisation war,

26

(31)

der den Kubismus geschaffen hat (richtiger: der zu den sehr verschiedenartigen, „Kubismus“ geschimpften Formen geführt hat), dann stellt sich die kubistische Malerei als (im höheren Sinne) zufällige Erscheinungsform eines Kunstwillens heraus, der auch für Nichts Kubisten maßgebend war. Zum Beispiel auch für die sogenannten Absoluten. Oder mit anderen Worten:

die „Kubisten“ genannten Maler wollen dasselbe wie die Absoluten, und es gibt nur einen einzigen Unterschied, der aber mehr zufällig als wesentlich ist: die Kubisten machten den Organisationswillen deutlicher, sichts barer, äußerlich erkennbarer als die Absoluten. Bei ihnen ist das, was ich abstrakte Form nannte, nicht durchs weg sichtbar scharf getrennt. Die abstrakten Formen gehen ineinander über, sind nicht immer mit dem Finger zu umschreiben. Die Kubisten haben die abstrakten Formen schärfer (nicht immer scharf) gegeneinander abs getrennt. Das Auge kann deutlicher erkennen, was eine malerische, zeichnerische Form ist. Es sind einfachere, leicht erkennbare, leichter erfaßbare Formen. In diesem (kubistischen) Bilde sind die einzelnen Teile im Ganzen noch deutlich sichtbar. Und wir können, bis wir noch mehr wissen, den Kubismus so formulieren:

Das Bild, in dem wir alle Ausdrucksformen deutlich er*

kennen, Formen, die nur Formen sind, ohne Bedeutung außerhalb des Bildes, nennt man heute kubistisch. Was aber „bedeuten“ diese Formen? Was gibt ihnen eine

„Bedeutung“? Ihr W esen als Teil des Ganzen, also ein Verhältnis, eine Beziehung zum Ganzen und im Ganzen.

Rudolf Blümner

Et vigtigt Kapitel af Bogen: „Der Geist des Kubismus und die Künste“ af Rudolf Blümner / Verlag Der Sturm / Berlin

2 7

(32)

/s/z -te ,

HifJtfcM æ-u/r/p.mu-l <4

Kunstausstellung Der Sturm

B erlin W9 / P otsdam er Strasse 134a

INTERNATIONAL KUNST

Ekspressionister og Kubister

(33)
(34)

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I m eget er de beslæ gtede m ed de b edste hjem lige danske arb ejd er, er jæ vne og enkle men gennem klarede, prægede af megen følsomhed... Vi vil standse ved enkelte M

1560 er bleven opmærksom paa dette Forhold og endnu ikke har haft Lejlighed til at undersøge, hvorledes det var, da Billedet blev malt, noterer jeg blot som et Indfald, at

Une interprétation de l’épisode, d’un goût plus délicat, se trouve dans la traduction italienne en vers des Métamorphoses, que Dolce, en 1553, a donnée sous le titre'

Hele denne Anordning ser jo ganske naturlig ud, men naar man tænker paa Rummets Indskrænkethed, paa alt det lilleputagtige i det nuværende Teater, hvor der overalt er nogle

For oplysninger om ophavsret og brugerrettigheder, se venligst www.kunstbib.dk For information on copyright and user rights, please consult www.kunstbib.dk... Jørgensen &amp;

Foregaaendes Hustru Frederikke Juliane Louise, f. Datter af Geheiineraad Frederik K. Høi, pudret Frisure med Lokker og Blomst foroven. Hvid, firkantet udskaaren Kjole

Smith, Nicolai, Købmand, Stadskap- Steinmann, Peter Frederik, Kammer­ herre, Generallieutenant, I R.. Sommerhielm, Henriette

Interiør med Reflexlys, tilhører Lektor Marinus Nielsen.. Palatin, Rom, tilhører