• Ingen resultater fundet

Danmarks Kunstbibliotek The Danish National Art Library

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Danmarks Kunstbibliotek The Danish National Art Library"

Copied!
29
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Digitaliseret af / Digitised by

Danmarks Kunstbibliotek The Danish National Art Library

København / Copenhagen

(2)

For oplysninger om ophavsret og brugerrettigheder, se venligst www.kunstbib.dk For information on copyright and user rights, please consult www.kunstbib.dk

(3)

k u n s t a k a d e m i e t s F O T O G R A F i S A M 1 '* ■ ®

F O R E N I N G E N F R A N S K K U N S T

ÉDOUARD MANET

U D S T I L L I N G AF H A N S A R B E J D E R I S K A N D I N A V I S K E J E

I NY C A R L S B E R G G L Y P T O T E K 27. JANUAR — 17. FEBRUAR

1 9 2 2

F J E R D E U D S T I L L I N G

(4)

F O R E N I N G E N F R A N S K K U N S T F J E R D E U D S T I L L I N G

E douard M anet

1 8 3 2 — 1 8 8 3

(5)
(6)

m a n e t: s e l v p o r t r æ t. K A T . N R . 2 0 .

(7)

E D O U A R D M A N E T

Denne udstilling, den fjerde i rækken af dem, foreningen har foranstaltet, omfatter arbejder af den maler, der vel af alle det sidste århundredes franske kunstnere har udøvet den stærkeste og varigste indflydelse på samtiden og eftertiden. Sam­

tidens publikum forstod ham ikke, forargedes endog, men malerne fulgte snart i hans spor og frilufts- maleriets lyse, klare farver trængte frem overalt.

Generationen fra idag er ofte den fra igår fjendsk.

Mens Manets kunst nu overalt skattes af samlere og kendere, høres hårde ord om den fra de yngre kunstnere, der sætter hans jævnaldrende Cézanne så højt. Ikke desto mindre står den moderne kunst i dyb gæld til Manet såvelsom de andre impres­

sionistiske malere, der med genial styrke og kon­

sekvens gav det moderne liv kunstnerisk form og evnede at tilføre malerkunsten nye koloristiske og kompositionelle værdier. Det skal ikke, nu da han hører hjemme i Louvre, glemmes, at han i sin tid var den revolutionære, gennembrydende kraft.

Manet fødtes i Paris den 23. Januar 1832, i en velhavende embedsmandsfamilie. Trods dennes mod­

stand satte han sin vilje til at blive kunstner igen­

nem og blev elev af den dygtige, men overfladiske Couture, til hvem den unge, men tidligt udviklede kunstner stillede sig i et bevidst modsætningsfor­

(8)

hold. Påvirket langt stærkere af Courbet udviklede han sig forøvrigt under studier i italiensk kunst

— hvorom det udstillede billede »Moses findes på vandet« vidner — og i spansk kunst — den udstil­

lede kopi efter Velasquez. Ogsaa japansk kunst gav sit bidrag til hans kunsts form. I sin ungdoms hovedværker, »Le déjeuner sur l’herbe« og Olym­

pia, begge fra 1863, i det til en vidunderlig llade- virkning forenklede »Maximilians henrettelse« (i Mannheim) og i »Atelierfrokosten« (i München), der er så stærkt i plastisk opbygning — begge fra tredsernes slutning — har han vist til hvilken fuld­

kommenhed kan kunde nå på dette grundlag.

Under gensidige påvirkninger indenfor impres­

sionisternes kreds, ikke mindst ved Pissarros og Monets initiativ udvikles i de følgende år frilufts- maleriet i lyse, klart strålende farver. Manet følger med i denne bevægelse, Argenteuil-billederne fra halvfjerdsernes midte indleder en række af kolori­

stisk vidunderligt levende og lysholdige malerier der, for det landskabeliges vedkommende, måske når højdepunktet i billederne med landstedet i Rueil fra firsernes begyndelse, for portrætternes ved­

kommende i billeder som »la dame rose«, fra samme tid.

Fra hans sidste tid, da den rygmarvssygdom, der lagde ham i graven, ikke tillod ham større arbejder, stammer en del udmærkede natures mortes.

Han døde den 30. April 1883, kun 51 år gammel.

(9)

Udstillingens billeder fordeler sig jævnt over det tidsrum, i hvilket kunstneren arbejdede og giver gode bidrag til forstaaelsen af hans kunst i dens forskellige faser — mest gennem hans yngre år, mindre i den periode, der i halvfjerdsernes første halvdel og midte førte ham ud i det virkelige plein- air-maleri.

Udstillingen omfatter desuden nogle billeder af de to malerinder, der kunstnerisk var afhængige af Manet: Berthe Morisot og Eva Gonzalés.

BERTHE MARIE PAULINE MORISOT fødtes i Bourges 1841. Under studier i Louvre lærte hun Manet, der ogsaa- kopierede der, at kende om­

kring 1861 og kom under hans indflydelse. Hun udstillede en række år på salonen og lagde betyde­

lige evner for dagen. Gift med Manets broder Eu­

gène stod hun ham også personligt nær og har tjent ham til model i talrige gode billeder og por­

trætter. Hun døde 1895.

EVA GONZALÉS

fødtes 1849 i Paris og udstillede fra 1870 på salo­

nen. Også hun skylder en ikke ringe part af sin berømmelse de ypperlige arbejder af Manet med hende som model, først og fremmest det legems- store portræt af hende foran sit staffeli, i engelsk besiddelse. Hun døde 1883.

L. S.

(10)

Litteraturen om Manet er for omfangsrig til her at opregnes. Hovedværkerne er Theodore Duret’s Historie d’Édouard Manet et de son oeuvre, Paris 1902 med oeuvre-katalog og J. Meier-Graefe: Edou­

ard Manet, München 1912. Flere af de her udstil­

lede billeder er desuden nærmere omtalte i Jens Thiis’ artikkel: Manet. Betragtninger og Relationer, Kunstmuseets årsskrift III 1917 p. 38—60 og i Klas Fåhræus’ artikkel: Manet-Samlingen i Ordrupgaard, Kunstmuseets årsskrift V 1919 p. 1—12.

(11)

É D O U A R D M A N E T

1. Moses findes på vandet — Mo'ise saiwé des eaux. Skitse til en større komposition, der skal være blevet skåret i stykker af Manet, og af hvil­

ken den bekendte »La nymphe surprise« fra be­

gyndelsen af 60’erne er en del. Skitsens forgrunds­

figur stemmer ganske overens med den. f virkningen af landskabet under den blå himmel med de hvide skyer og i figurerne spores indflydelse fra Italien, især Tintoretto. Skitsen er formodentlig malt ikke længe efter, at kunstneren — i 1856 — havde været i Italien. Olie på træ. H. 35,5. B. 46. Bet. E. Manet.

Duret nr. 25. Vente Manet 1884 nr. 18. Coll. Prince de Wagram.

Tilh. Nationalgalleriet, Kristiania. Gave fra Natio­

nalgalleriets venner.

. 2.lAbsinthdrikkeren — Le buveur d ’absinthe. Dette kendte billede, der blev refuseret på salonen 1859, var oprindelig malt som knæbillede. Ved en øgning af lærredet forneden med c. 40 cm har billedet, ellers holdt i dybe brune farver, fået en rigere koloristisk virkning, af rent sort i flasken på gul­

vet og dybt blåt i strømpen. Anvendelsen af sort

(12)

12

er karakteristisk for Manets tidligere arbejder, gen­

findes fx. i »Le déjeuner sur l’herbe«. Billedet er malt 1859. Olie på lærred. H. 180. B. 10(5. Bet.

Manet. Duret nr. 12. Da Manet ligesålidt som Cour- bet fik adgang til at udstille på verdensudstillingen 18(57, afholdt han ligesom denne en særudstilling i en barakke. Absinthdrikkeren udstilledes som nr. 29. Efter Manets død afholdtes i Januar 1884 en stor udstilling af hans arbejder i école des beaux- arts. Nr. 5 på denne. Coll. Faure.

Tilh. Ny Carlsberg Glyptotek.

3. Les peiits cavaliers. Kopi efter Velasquez’ bil­

lede i Louvre. Et tidligt vidnesbyrd om Manets interesse for spanske typer og spansk kunst. Ud­

ført 1859. Olie på lærred. H. 47,5. B. 77. Bet. Manet d ’aprés Vélasqnez. Duret nr. (5. Udstillingen 18(57.

Coll. Faure.

Tilh. hr. Tryggve Sagen, Kristiania.

4. Portræt a f danseren Camprubi. Han ses en face i sin spanske, røde, blå og sorte dragt. Billedet hører til den række af billeder af den spanske dansertrup, som Manet malte og raderede i begyn­

delsen af 60’ernc, og af hvilke »Le ballet espagnol«

hos Durand-Ruel og »Lola de Valence«, nu i Louvre, hører til de bedste. Omkring 18(52. Olie på lærred.

H. 4(5,5. B. 32,5. Bet. Ed. Manet.

Tilh. hr. Carl O. Nielsen, Kristiania.

(13)
(14)

15

JpjNatnre morte. På en hvid dug ligger forskellige lisk, østers, en citron og en kniv. Bagved en kobber­

kedel. Et af de kraftigste blandt de mange natures- mortes, Manet sin levetid igennem udførte. Foruden dette existerer der et ganske lignende af samme motiv, udstillet på verdensudstillingen 1900, nu i Amerika. Malt henimod 1865. Olie på lærred. H. 73.

B. 92. Coll. Ackermann, Berlin.

Tilh. Nationalmuseet, Stockholm. Gave fra et ind­

købskonsortium.

6.\Verdensudstillingen 1867 -— Vue de l ’exposition universelle de 1867. Udsigt fra Trocadéro-højen over udstillingsbygningerne på Champs de Mars. De vid­

underligt levende opfattede figurer, der er spredt ud over billedets forgrund, viser tilfulde Manets evner for opfattelse af det momentane. Farvevirkningen er kraftig og dyb, som i de ældre billeder, men behandlingen spillende frisk og dristig. Malt 1867.

Olie på lærred. H. 109. B. 197. Bet. E. Manet. Duret nr. 92. Udstillingen 1884 nr. 41. Vente Manet nr. 67.

Coll. Pellerin.

Tilh. hr. Tryggve Sagen, Kristiania.

^ujMaxiinilians henrettelse — L ’exécution de l ’em- pereur Maximilien. Den tragiske begivenhed, der fandt sted sommeren 1867, er af Manet skildret i et mægtigt billede, der udførtes et par år senere og- nu findes i museet i Mannheim. Nærværende skitse er udført allerede 1867 og kan utvivlsomt

(15)

ikke, således som Durét antager, være en lille gen­

tagelse efter det store billede. Den står det nær i komposition og farve, men er livfuldt behandlet og mere stemt i gråt. Et andet studie, repræsenterende et tidligere stadium, findes i Amerika, et forarbejde i stort format tilhørte Degas’ samling. Olie på lær­

red. H. 50. B. Bl. Bet, Manet 1X67. Duret nr. 104.

Goil. Méry Laurent.

Tilh. Statens Museum for Kunst, København.

<sj Portræt a f en ung mand, der skræller en pære.

Den fremstillede, Manets stedsøn Leon Leen hoff, der oftere er malt af kunstneren og bl. a. er hoved­

figuren på det omtrent samtidige billede »atelier­

frokosten«, ses i halv figur, vendt mod højre, ifærd med at skrælle en pære. Billedets dominerende farver er den kraftige grønne i borddugen og skjor­

tens lette blå, der giver en meget ejendommelig farvestemning. Forøvrigt viser det ved den lette og dog faste behandling Manets portrætkunst i al dens charme. Malt c. 1868—69. Olie på lærred. H. 84,5.

B. 70,5. Duret nr. 100. Tilhørte maleren Zorn. Givet af ham til museet i Stockholm.

Tilh. Nationalmuseet, Stockholm.

9. Damperens afgang — Le départ du bdteau å vapeur. Manet har i slutningen af 60’erne malt adskillige glimrende havne- og strandbilleder, blandt dem det følgende »plage de Boulogne« og det dej-

(16)

VERDENSUDSTILLINGEN

(17)

19 lige »port de Boulogne effet de nuit«, nu i Louvré.

Også af motivet med damperens afgang har han malt flere ypperlige billeder. Over den livfuldt an­

tydede vrimmel af mennesker i forgrunden hæver sig damperens blågrå hjulkasser og skorstene, bag dem den grønne sø under sommerhimlen og de grå røgskyer fra damperen. Malt 1869. Olie på lærred. H. 63. B. 101. Duret nr. 113. Udstillingen 1884 nr. 54. Vente Manet nr. 78. Coll. Degas.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsraad Wilh. Hansen.

10. Stranden ved Boulogne — Plage avec person- nages. Den gule strandbred er opfyldt af tindrende spirituelt opfattede småfigurer, malt i ganske douce farver. Op mod den lysende himmel ses i bag­

grunden enkelte skibe på det grønblå hav. Den blide, mættede farvestemning i billedet er bemær­

kelsesværdig og giver det en høj plads i kunstne­

rens produktion. Malt 1869. Olie på lærred. H. 32.

B. 65,5. Bet. Manet. Duret nr. 117. Coll. Faure (solgi i sin tid til ham af Durand-Ruel for 800 lrc.).

Tilh. hr. Carl O. Nielsen, Kristiania.

11. Dame på en altan — Femme au balcon. I forgrunden læner en ung, blond dame, der ses til skuldrene, sig til en karm, med ryggen halvt mod beskueren og ser ud over et landskab med klitter og huse. I baggrunden øjnes en stribe hav med et par sejlere. Hun er klædt i et letblåt liv, alle far-

(18)

20

verne i skitsen er bløde og lint sammensmeltede.

Malt c. 1873. Olie på la'rred. H. 45, B. 48,5. Duret nr. 158.

Tilh. hr. intendent Erik Wettergren, Stockholm.

12. 7 et brasserie. Henimod midten af 70’erne har Manet malt en række kafébilleder, tilsyneladende direkte udsnit af pariserlivet, i virkeligheden natur­

ligvis fast opbyggede kompositioner. Blandt dem er et billede i privateje i Amerika, Duret nr. 230, Meier-Graefe p. 257, til hvilket nærværende, der mest er stemt i sort og gråt, synes at være et studie. Forgrundsfiguren til venstre er holdt i liv­

ligere farver, lette grønne i livet, blåt og rødt i hattepynten. Malt omkring 1874. Olie på lærred.

H. 46. B, 33. Bet. Manet.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen FiJ Portræt af Hélène Andrée — Parisienne. I na­

turlig størrelse og hel figur står hun, iført en blå­

sort kjole, blondhåret og med gule handsker op mod den lyse baggrund. Malt omkring 1875. Olie på lærred. H. 192. B. 124. Bet. Manet. Duret nr. 196.

Coll. Max Linde, Lübeck og v. Nemes, Budapest.

Tilh. Nationalmuseet, Stockholm.

LiJ

Portræt a f maleren Carolns-Dnran. Kunstneren er fremstillet i hel figur i et slags gråt rytterkostume, med lange, gule støvler og en gul hat i hånden, der støtter til en stok. I baggrunden et let antydet

(19)

U f -

M A N E T : M A X I M I L I A N S H E N R E T T E L S E . K A T . N R . 7.

(20)

landskab. Antonin Proust beretter Manets udtalelse, at han og Carolus-Duran havde prøvet at male hinanden. »I denne duel udvexlede vi uden resul­

tat 2 portrætter, men der blev ikke optaget nogen protokol derover.« Med rette finder Meier-Graefe (p. 239) noget let karikeret i karakteristiken. Hen- imod midten af 70’erne. Olie på lærred. H. 191.

Hr. 172. Bet. Manet. Coll. Manzi.

Tilh. hr. J. B. Stang, Kristiania.

15. Nature-morte. — La brioclie. På et bord i rokokostil, dækket af en hvid dug ligger forskellige frugter og en brioche, i hvilken en rose er stukket ned. Til venstre en rødlakeret æske. Baggrunden mørkebrun. Dette overordentlig delikat behandlede billede har Manet gentaget i et, der fandtes hos Pellerin. Meier-Graefe afbilder det, p. 169, under året 1870, medens Duret henfører det til 1876. Be­

tegnelsen på billedet synes at give Duret ret. Olie på lærred. H. 65. B. 81. Bet. Manet 1876. Duret nr. 223. Udstillingen 1884 nr. 85. Goli. Faure.

Tilh. hr. Carl O. Nielsen, Kristiania.

drivhuset — Portrait de M",e Manet dans la serve. Halvfigur. Iført en grå kjole sidder hun på den grønne havebænk med det sunde, rødmos­

sede ansigt op mod en rig baggrund af blomster og blade. Billedets motiv har han udført et par gange — se Meier-Graefe p. 266 — og desuden se-

(21)

24

nere genoptaget det i det bekendte »Dans la serre«

i Nationalgalleriet, Berlin, til hvilket dog Mme Guil- lemet (smign. nr. 22) har tjent som model. Malt 1876. Olie på lærred. H. 81. B. 100. Bet. Manet 1<S76. Duret hr. 252. Goli. Manzi.

Tilh. Nationalgalleriet, Kristiania. Gave fra Natio­

nalgalleriets Venner.

17. Portræt af M,le Isabelle Lemonnier. Manet har malt en række portrætter af denne unge dame, blandt dem det skønne, der tidligere fandtes i Bel- lerins samling og i Klas Fåhræus’ i Stockholm, og ligesom det her udstillede er såre enkelt i.farve- virkning, men dejligt i behandlingen af lys og skygge. Hun står, i halvfigur, vendt mod venstre, i en lysebrun kåbe mod en blågrå baggrund. Un­

der hagen et h v id t. tørklæde med en gul broche.

Omkring 1877. Olie på lærred. H. 89. B. 66. Bet.

E. Manet. Duret nr. 285.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen.

IHj Portræt a f Antonia Pronst. Den kendte poli­

tiker, der har udgivet sine erindringer om Édouard Manet med mange interessante bidrag til kunstne­

rens historie, var hans ungdomsven og blev gen­

tagne gange malet af ham, første gang allerede i 1856, sidste gang i det på salonen 1880 udstillede billede. Dette er nogle år tidligere. I hel figur, med blå frakke og grå buxer og den sorte silkehat i hånden står han mod en grå baggrund. Få, om

(22)
(23)

27 nogen, har som Manet magtet den overordentlig vanskelige opgave at forme et billede efter det mo­

derne klædte menneske i hel figur. Udstillingen giver flere exempler på, hvad Manet formåede i den henseende. Malt 1877. Olie på lærred. H. 183.

B. 110. Bet. Manet. Duret nr. 264. Coll. Cognacq.

Tilh. hr. I. B. Stang, Kristiania.

19. Portræt af Mr. Brun. Hel figur, stående i en havegang op imod den grønne baggrund, iført lyse buxer, en blåviolet frakke og høj, grå hat. Malt c.

1878—79. Olie på lærred. H. 196. B. 116. Duret nr. 260. Coll. Degas.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen.

20. Kunstnerens selvportræt. Som bekendt har Manet kun to gange malet sig selv, det andet, sam­

tidig med dette, er et halvfigursbillede, om hvilket Duret siger, at han i det har givet sig et langt yngre udseende. I helfigursbilledet her har han givet en karakteristik, om hvis skarphed man føler sig fuldt overbevist, i en form, der er glimrende knap og energisk. Han står i en gulgrå frakke og blålige buxer, samt med el blåt slips, op mod en grå baggrund. Malt c. 1878—79. Olie på lærred.

H. 95. B. 63,5. Bet. E. M. Duret’nr. 244. Coll. Max Linde, Lübeck og Uhle, Dresden.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen.

(24)

28

21. Portræt af en siddende dame. Den fremstil­

lede ses i næsten hel figur i profil ti! højre, sid­

dende på en grøn havebænk i færd med at læse i en bog, der ligger paa et bord foran hende. Hun er klædt i en brun kjole og gule handsker. I bag­

grunden planter og blomster. Sidste halvdel af halv­

fjerdserne. Olie på lærred. H. 92,5. B. 73,5.

Tilh. hr. Nobel Rode, Kristiania.

22. Portræt af M"'e Guillemet.*) Den blonde M'"e Guillemet, der ofte var kunstnerens model, er her malt i brystbillede med en lysegrøn frakke og brunt pelsværk mod en lys, grå baggrund. Hen- imod halvfjerdsernes midte begyndte Manet at male med pastelfarver og han benyttede derefter dette middel hyppigere og hyppigere, især til damepor- trættef, af hvilke han udførte en del i de sidste år, da sygdommen holdt ham fra store arbejder. Malt c. 1880. Pastel. H. 5(5. 15. 36. Duret nr. 12. Udstil­

lingen 1884 nr. 144. Vente Manet 1884 nr. 105.

Coll. Groult.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen.

23. Portræt af komponisten Emanuel Chabrier.*) I halvligur, iført en rødviolet frakke, baggrunden lysegrå. Malt c. 1880. Pastel. H. 56. 15. 35. I5et.

Manet. Coll. Chabrier fils.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen.

‘j Kun ud sti llet i K ø b e n h a v n .

(25)

m a n e t: i d r i v h u s e t. K A T . N R . 1().

(26)

31 24. Portræt af en ung dame — Profil de jeune fdle. Hun ses i halvfigur, siddende i en rød sofa, mod en mørkebrun baggrund, iført en mørkeblå kjole, med det blonde hoved vendt i profil mod højre. Begyndelsen af 80’erne. Olie på lærred. H.

32,5. B. 24,5. Bet. E. M. Duret nr. 276. Vente Manet 1884 nr. 25.

Tilh. hr. Tryggve Sagen, Kristiania.

25. En kurv med pærer — Une corbeille de poires.

De ligger grønne og gullige mod en ganske lys baggrund, et motiv så simpelt som tænkes kan, men yndefuldt og graciøst behandlet. Malt 1882.

Olie på lærred. H. 35. B. 41. Duret nr. 309. Vente Manet 1884 nr. 57. Coll. Théod. Duret.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen.

26. Blomster i et glas— Bouquet de fleurs. Pæoner, morgenfruer og andre blomster i et glas, gennem hvilket man ser de grønne stængler. Baggrunden mørk. Malt 1882. Olie paa lærred. H. 54,5. B. 34,5.

Duret nr. 319. Coll. Pellerin.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Wilh. Hansen.

(27)

BERTHE MORISOT

27j Damen med viften. Hun ligger i lys dragt og med en gul vifte udstrakt paa en seng og ses mod en lys baggrund. Olie på lærred. H. 50,5. 15. <S1.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Willi. Hansen.

28. I græsset. En ung pige med rød hat og an­

sigtet vendt mod beskueren samt en lille pige, hvis gide straahat skjuler hovedet, ligger i en plænes grønne græs. 1 baggrunden blomster og træer. Olie paa lærred. H. 54. 15. 65. Bet. Berthe Morisot.

Tilh. hr. Trygve Sagen, Kristiania.

29. Lng pige med rødt liv. Halvligur en face, på hovedet en gul stråhat med blå og røde baand. I baggrunden et fuglebur og en frodig have. Olie på lærred. H. 78. 15. 60. Bet. B. Morisot.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Willi Hansen.

80. Ung pige, /lettende sit haar. Halvfigur, en face, klædt i et blågråt liv, med det rødlige hår op mod en rødlig baggrund. I farve og behandling synes nogen indflydelse fra Renoir at spores. Olie på lærred. H. 46,5. 15. 38,5. Bel. B. Morisot.

Tilh. hr. J. B. Stang, Kristiania.

(28)
(29)

EVA GONZALES

31. Portræt af en hvidklædt dame. Halvfigur, en face til venstre mod en lys baggrund. Kun det brune hår giver en dunkiere plet i billedet. Olie på lær­

red. H. 67. B. 33.

Tilh. Ordrupgårdsamlingen, etatsråd Willi. Hansen.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I m eget er de beslæ gtede m ed de b edste hjem lige danske arb ejd er, er jæ vne og enkle men gennem klarede, prægede af megen følsomhed... Vi vil standse ved enkelte M

1560 er bleven opmærksom paa dette Forhold og endnu ikke har haft Lejlighed til at undersøge, hvorledes det var, da Billedet blev malt, noterer jeg blot som et Indfald, at

Une interprétation de l’épisode, d’un goût plus délicat, se trouve dans la traduction italienne en vers des Métamorphoses, que Dolce, en 1553, a donnée sous le titre'

Hele denne Anordning ser jo ganske naturlig ud, men naar man tænker paa Rummets Indskrænkethed, paa alt det lilleputagtige i det nuværende Teater, hvor der overalt er nogle

For oplysninger om ophavsret og brugerrettigheder, se venligst www.kunstbib.dk For information on copyright and user rights, please consult www.kunstbib.dk... Jørgensen &amp;

Foregaaendes Hustru Frederikke Juliane Louise, f. Datter af Geheiineraad Frederik K. Høi, pudret Frisure med Lokker og Blomst foroven. Hvid, firkantet udskaaren Kjole

Smith, Nicolai, Købmand, Stadskap- Steinmann, Peter Frederik, Kammer­ herre, Generallieutenant, I R.. Sommerhielm, Henriette

Interiør med Reflexlys, tilhører Lektor Marinus Nielsen.. Palatin, Rom, tilhører