Del "Digitaliseret af | Digitised by Forfatter(e) | Author(s): "Arbejde Adler", Svendborg. Titel | Title: Aarsberetning Bindbetegnelse | Volume Statement: 1912 Udgivet år og sted | Publication time and place: 1912"

Digitaliseret af | Digitised by

Forfatter(e) | Author(s): "Arbejde Adler", Svendborg.

Titel | Title: Aarsberetning

DK

Værket kan være ophavsretligt beskyttet, og så må du kun bruge PDF-filen til personlig brug. Hvis ophavsmanden er død for mere end 70 år siden, er værket fri af ophavsret (public domain), og så kan du bruge værket frit. Hvis der er flere ophavsmænd, gælder den længstlevendes dødsår. Husk altid at kreditere ophavsmanden.

UK

The work may be copyrighted in which case the PDF file may only be

used for personal use. If the author died more than 70 years ago, the work

becomes public domain and can then be freely used. If there are several

authors, the year of death of the longest living person applies. Always

remember to credit the author

ARBE1DE ADLER

„Arbejde adler",

Svendborg.

Svendb. Amts-Bogtr.

D e t havde været Bestyrelsens Tanke, at et „Arbejds- herberg", en Forplejningsstation, skulde have været oprettet straks i Efteraaret 1911, men denne Tanke kunde ikke virkeliggøres, da det var umuligt at faa passende Lokaler til Leje. Endelig maatte man da, for at faa Sagen i Gang, bestemme sig til at købe Ejendommen Ørkildsgade 31, hvor Pengeforholdene kunde ordnes uden Udbetaling og iøvrigt paa lempelige Vilkaar. Vi har kun haft Grund til at være tilfreds med dette Køb; Ejendommen egner sig godt til sit Formaal. De nødvendige Skur til Arbejde er bleven ind­

rettet i Gaarden, og den underste Lejlighed er anvendt til indendørs Arbejde, medens saavel Opholdsstue som Soverum og Bestyrerens Lejlighed findes paa 1. Sal. Til Bestyrer antoges Skomager Fritz Petersen, og Virksomheden aabnedes den 15. Januar 1912.

Det først forløbne Aar har altsaa skullet vise, om det var formaalstjenligt, at „Arbejde adler" blev oprettet her i Byen, og da er det bedst at lade Tallene tale. Der er ydet Ophold til ialt 261 Personer, der har nydt tilsammen 636 Forplejningsdage, og der er serveret til disse ialt 1811 Maaltider. Morgenmaaltiderne bestaar af 4 Stykker Fransk­

brød, 2 Stykker Rugbrød og Kaffe, Middagen altid af 2 Retter. Om Eftermiddagen gives Kaffe og om Aftenen 6 Stykker Rugbrød, belagt, og 2 Stykker Franskbrød og The.

Forplejningen har kostet Kr. 443,15.

Hvem var de logerende? Bøgerne viser følgende: 180 Haandværkere, 59 Arbejdsmænd og 22 Sømænd. Af Haandværkere har Smede og Maskinarbejdere været i Flertal.

Hvordan gaar det med at arbejde ? Der forlanges som Regel 3 Timers Arbejde for en Forplejningsmiddag, og det er meget faa, der ikke har fundet dette Krav rimeligt og gerne er gaaet ind paa det. Ja, adskillige har ytret:

Gid der var et saadant Herberg i hver By. Af Arbejde er der udført følgende: Ca. 10 Favne Brænde er savet og pindet ud, og der er bundet ca. 100 Maatter til Gartneribrug.

Desuden er der opført 2 Arbejdsskure i Gaarden og udført 20 Timers Arbejde i Byen å 38 Øre pr. Time. Brændet er væsenlig afsat gennem Byens Brændehandlere.

Vor største Vanskelighed overfor de rejsende har vel været at afkræfte alle de Historier, som professionelle Betlere, der ikke vilde arbejde, søgte at kolportere, eller som blev sendt ud af andre, der har haft Indtægt af de -sammenbetlede Beløb. Men naar saa mange har villet benytte Arbejdsherberget, maa det være Vidnesbyrd nok om, at der er Mennesker, der ad denne Vej baade kan og vil

hjælpes.

At Betleriet i vor By er aftaget i kendelig Grad, foreligger der saa mange Udtalelser for, at det sikkert kan siges at være en Kendsgerning.

Arbejdsanvisning. Der er skaffet Arbejde til 38 Per­

soner, eller 15pCt. af de rejsende. Halvdelen er fremdeles i deres Pladser og staar i stadig Brevveksling med Herberget.

Vor Forening tæller nu 520 Medlemmer, men som det fremgaar af følgende Regnskab, er dette Antal ikke tilstrækkeligt til at sikre Balance. Der maa regnes med i al Fald 800 Medlemmer å 2 Kr., og vi tillader os da herved at opfordre vore Medborgere til at melde sig som Medlemmer, at denne gode Sag baade kan fremmes og betrygges. Der er jo ikke saa langt igen til dette Maal. Man kan indmelde sig hos enhver af undertegnede saavel som paa Forplejnings- stationen, Ørkildsgade 31, Telefon 670.

R e g n s k a b

(15. Januar 1912 til 30. Januar 1913).

I n d t æ g t :

Telefon 82,68

Diverse 64,00 1270,87

K. J. Hansen.

Vi anbefaler da herved „Arbejde adler"s gode, nu landsomfattende Sag paa det bedste. Inden længe kan der ventes at være ialt 7 Arbejdsherberger i Virksomhed paa Fyn, og med de Erfaringer, der hidtil er gjort, baade her i Svendborg og Odense saavel som mange Steder i Jylland, synes det utvivlsomt, at med et Arbejdsherberg i hver By og enkelte passende Steder paa Landet vil det store Spørgs- maal om Landevejens farende Svende og det deraf følgende saa plagsomme og demoraliserende Betleri kunne bringes et meget stort Skridt henimod en virkelig Løsning. Den gamle Sandhed, at Arbejde adler, er atter bleven bekræftet.

Svendborg, i Februar 1913.

Fru Cathrine Berg. Fru Anna Nielsen. J. Bodilsen,

Tømrermester.

V. F. Møller, K. J. Hansen, Vilh. Rasch,

Direktør, Formand. Bogholder, Kasserer. Forstander.