• Ingen resultater fundet

ENDELIG FORÅR! 

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "ENDELIG FORÅR! "

Copied!
119
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

  1  

 

TOTEM

 

Tidsskrift ved Afdeling  for Religionsvidenskab, 

Aarhus Universitet 

                                       

Nummer 1, Årgang 9  Forår 2006 

(2)

TOTEM 

Tidsskrift ved Afdeling for Religionsvidenskab,  Aarhus Universitet 

© Tidsskriftet og forfatterne, 2006   

ISSN 1398‐974X   

 

Redaktion: 

Susanne Øllgaard, tlf. 30 24 31 54  Anne Meulengracht, tlf. 89 42 72 32  Gry Sjøqvist, tlf. 86 27 25 25/30 27 37 35   

Trykning: 

Werks Offset, Århus, tlf.: 86 19 11 39   

 

Oplag: 

80       

Manuskripter sendes til: 

TOTEM 

Afdeling for Religionsvidenskab  Teologisk Fakultet 

Bygning 443  Tåsingegade 3  8000 Århus C 

E‐mail: totem@teo.au.dk  Kontor: Bygn. 443, Lok. 017   

   

Priser: 

Abonnementspris for 2 numre er 120 kr.; indbetales på giro: 1‐665‐2814  Løssalg af tidligere numre: 60 kr. pr. nummer. 

(3)

ENDELIG FORÅR! 

 

Hjertelig velkommen til den nye TOTEMudgivelse – og til foråret 2006! 

 

Dette er tidsskriftet, hvor studerende formidler internt, og hvor vi som  studerende  kan  finde  guidelines  for  beherskelse  af  den  akademiske  skrivekunst. 

Vi på redaktionen har i samarbejde med skribenterne læst korrektur på  opgaverne, så den studerende, udover at læse gode opgaver, kan se,  hvorledes man bl.a. anvender apostroffer, kursiv, behandler citater og  ikke mindst, hvordan en litteraturliste kan sættes enkelt og korrekt op.  

Med andre ord, bid mærke i opgavernes opsætning, da netop dét altid  har og altid vil være TOTEM’s skjulte dagsorden, under overfladen af  informationssprudlende og interessevækkende indhold. 

 

Herfra er blot tilbage at ønske alle en stille stund i forårssolen i godt  samvær  med  TOTEM.  Hermed  ønsker  Redaktionen  jer  rigtig  god  læselyst. 

 

Ris og ros såvel som nye publikationsforslag kan sendes til: 

totem@au.teo.dk 

(4)

INDHOLDSFORTEGNELSE 

 

Fri opgave 

Jesper Østergaard 

ʹStedʹ og ʹrumʹ som analytiske begreber i religionsvidenskaben………….s.5  

    

 

Sociologiopgave  Kristine Ørnsholt 

Religionens rolle i det postmoderne samfund……….s.57         

Sidefagsopgave i nordisk  Ruth Marbæk 

Når Gud taler ‐ en karakteristik af talehandlinger Exodus kap.3……..…s.73       

 

Originalsprogsorienteret opgave ‐ arabisk  Jakob Christensen 

Sura Yusuf………..s.100         

                     

 

 

(5)

 

’STED’ OG ’RUM’ SOM ANALYTISKE BEGREBER I  RELIGIONSVIDENSKABEN 

Jesper Østergaard 

1. Indledning 

Denne  opgaves  emne  er  ’sted’  og  ’rum’  som  analytiske  begreber  i  religionsvidenskaben. I flere human‐ og socialvidenskaber er der i de  senere  år  kommet  en  øget  opmærksomhed  på  deres  videnskabelige  objekts rumlige og stedlige aspekter. Denne øgede opmærksomhed har  affødt en diskussion af begreber som ’lokalitet’ (location), ’sted’ (place) og 

’rum’ (space) dels som kategorier, hvormed den sociale verden bliver  rubriceret  og  kontrolleret,  dels  som  metaforer  for  epistemologiske  horisonter,  hvormed  vi  studerer  og  kommer  i  kontakt  med  det  videnskabelige objekt. 

Denne nye brug af spatiale metaforer som analytiske begreber har  medført,  at  der  tales  om  en  ny  vending  i  human‐  og  socialvidenskaberne; en såkaldt ’topografisk vending’. Den topografiske  vending søger at afdække samspillet mellem menneske og omverden og 

(6)

at indfange det forhold, at mennesket og ethvert socialt forhold altid er  indlejret i en konkret, materiel og geografisk kontekst. 

Religionsvidenskaben  står  i  en  gunstig  position  i  en  topografisk  vending. Igennem analyser af eksempelvis ’helligstedet’ og ’det rituelle  rum’  har  man  diskuteret  steds  og  rums ontologiske  status og  deres  konkrete, materielle udtryk. 

Men begreberne sted og rum er sjældent blevet klart defineret, og  de er ofte ligefremt overset som selvstændige begreber (Geertz 1996). 

Derfor kan det være vanskeligt at udlede, hvordan de enkelte forfattere  helt præcist opfatter sted og rum. Den generelle tendens er, at sted og  rum  bruges  synonymt  og  i  flæng,  selv  om  forfatteren  hævder  at  behandle det ene begreb. Eksempelvis indledes artiklen ”sacred space” i  Encyclopedia of Religion (1987) med ”A sacred place is first of all a defined  place, a space distinguished from other spaces” (Brereton 1987, 526) . En  anden tendens er at betragte rum som et overordnet og abstrakt begreb,  der kan manifestere sig konkret for det enkelte menneske eller i den  menneskelige verden som sted, med geografen Yi‐Fu Tuans ord: ”Space  is  more  abstract  than  place”  (Smith  1987,  28).  Begge  tilgange  er  utilfredsstillende. På den ene side er begreberne sted og rum forskellige  og dækker over forskellige betydninger, mens de på den anden side er  ligeværdige ord, der begge kan bruges på et abstrakt såvel som konkret  plan. 

(7)

Sted  og  rum  er  både  konkrete  og  abstrakte,  eller  de  er  både  materielle  og  immaterielle.  Målet  er  at  forstå  relationen  mellem  det  materielle,  eksempelvis  templet,  og  det  immaterielle,  eksempelvis  forbud. Kort fortalt har denne diskussion spændt sig mellem de, der  betragter  konkrete,  materielle  steder  og  rum  som  manifestationer  af  ontologiske  eller  kosmologiske  forhold  og  de,  der  betragter  de  materielle steder og rum som skabere af immaterielle forhold, såsom  sociale grænsedragninger og religiøse ideologier. 

Således vil tre relationspar være gennemgående i opgaven: mellem  1) det enkelte individ og den større kulturelle og geografiske kontekst 2)  det materielle og det immaterielle 3) sted og rum. 

 

 Opgavens formål 

Opgaven er en argumentation for at indoptage den topografiske  vending  i  religionsvidenskaben  og  således  for  etableringen  af  en  topografisk  religionsvidenskab.  Det  er  mit  mål  at  få  (re)etableret  begreberne sted og rum som analytiske begreber i religionsvidenskaben. 

Begreber,  der  ikke  blot  er  deskriptive  og  dermed  fastholder  det  religionsvidenskabelige objekt, men tilmed analytiske begreber, der kan  åbne  for  nye  fortolkninger.  Endvidere  er  opgaven  optakten  til  et  speciale,  der  skal  argumentere  for  en  ny  definition  af  og  teori  om  pilgrimsfærd. En definition og teori, hvor individet og dets bevægelse til 

(8)

og  berøring  med  det  geografiske  mål  ses  i  et  samspil.  Hele  pilgrimsfærden  er  et  semiotisk  samspil  mellem  pilgrim,  pilgrimsvandring  og  pilgrimssted.  Dette  samspil  kan  også  beskrives  som  et  samspil  mellem  den  enkeltes  krop  (og  bevidsthed)  og  et  geografisk  (og  semantisk)  område  gennem  en  fysisk  (og  symbolsk)  bevægelse;  netop  et  forhold  som  den  topografiske  vending  kan  indfange. 

 

 Opgavens problemformulering 

Jeg vil søge at gentænke religionsvidenskaben s teoretiske baggrund og  vil argumentere for en ny vending, hvor både det enkelte menneske og  den enkeltes religion altid ses i et samspil med en konkret, materiel og  geografisk kontekst. Opgaven vil søge at vise anvendeligheden af og  potentialet ved en sådan tilgang gennem en analyse af begreberne sted  og  rum.  Selve  diskussionen  vil  kredse  om  følgende  problemformulering: 

 

Hvad er den topografisk vendings centrale punkter og potentialer? Hvad er sted  og  rum?  Og, med hvilke fordele kan den  topografiske  vending  inddrages  religionsvidenskaben  og  nuancere  brugen  af  sted  og  rum  som  analytiske  begreber? 

(9)

 Opgavens forløb og centrale, teoretiske positioner 

Opgaven  vil  trække  på  indsigter  fra  flere  forskellige  fag  og  discipliner, særligt religionsvidenskab og antropologi. Nogle positioner  er  omfangsrige  og  vil  af  den  grund  optage  mest  plads  i  opgaven. 

Desuden vil jeg gennemgå nyere litteratur samt litteratur, der ikke er  sædvanligt  stof  i  religionsvidenskaben,  mere  indgående  end  gængs  litteratur.  Overordnet  betragtet  vil  opgaven  fremstå  som  et  kompendium over relevante tilgange til min problemformulering. 

I andet afsnit vil jeg indledningsvis præsentere mine definitioner af  sted og rum. For at klargøre disse inddrager jeg semiotiker Leonard  Talmy’s  kraftdynamiske  strukturer. Disse  strukturer  illustreres  bedst  gennem figurer. Disse figurer af sted og rum vil være gennemgående i  opgaven, hvor de bliver sammenholdt med de udvalgte teoretikere og  modificeres. 

Tredje  afsnit  er  en  redegørelse  af  religionsvidenskabens  interne  diskussion  af  sted  og  rum,  hvor  særligt  deres  ontologiske  status  diskuteres.  Denne  diskussion  foregår  i  spændingsfeltet  mellem  religionshistorikerne  Mircea  Eliade’s  ’essentialisme’    og  Jonathan  Z. 

Smith’s ’konstruktivisme’. 

I  fjerde  afsnit  vil  jeg  analysere  tekster  af  antropolog  Kirsten  Hastrup, hvor hun, ud fra filosof Donald Davidson’s teori om radikal  fortolkning,  redegør  for  den  topografiske  vendings  udgangspunkt, 

(10)

hovedpunkter og potentiale samt argumenterer for dens anvendelighed  i antropologien. Den topografiske vending skal danne den teoretiske 

’klangbund’ for opgavens behandling af sted og rum. Som et eksempel  på et arbejde, der implicit er topografisk, nævner Hastrup antropolog  Tim  Ingold,  der  anlægger  en  økologisk  psykologisk  tilgang.  Derfor  gennemgår jeg i fjerde afsnit Ingold’s teorier.  

I femte afsnit vendes blikket udad. Andre fag har beskæftiget sig  indgående  med  sted  og  rum.  Jeg  vil  vise,  hvordan  sted  og  rum  er  gennemgående begreber i ’det geografiske’, ’det arkitektoniske’ og ’det  kognitive’. Derved vil det fremgå, hvordan forbindelsen mellem individet  og dets kulturelle og geografiske indlejring kan anskueliggøres. Dette er  en unik forbindelse mellem immateriel kognition og materiel kontekst. 

Jeg vil kort redegøre for humangeografiens centrale antagelser og mere  indgående analysere arkæolog  Peter Wilson’s  og Ingold’s forskellige  teorier om ’det konstruerede hus’. Deres diskussion går i overvejende  grad på, om mennesket bygger for at bo, eller om det bygger, fordi det  bor. Sidst inddrager jeg kognitiv lingvistik, som formuleret af lingvist  George Lakoff og  filosof Mark  Johnson, for at vise, at sted og rum  ydermere er kognitive kategorier i vores sind. 

Slutteligt vil jeg i afsnit 6 vende tilbage til religionsvidenskaben og  konkludere ved at give mit bud på en topografisk religionsvidenskab,  samt fremvise nogle teoretiske implikationer derved. 

(11)

 

2. Sted og rum: Kraftdynamiske strukturer 

I dette afsnit vil jeg komme med mine definitioner af sted og rum. Jeg vil  finde teoretisk og terminologisk inspiration i kraftdynamiske modeller,  som de er fremsat af Talmy1.  

Ifølge Talmy’s kraftdynamiske modeller gives der, forud for enhver  sproglig ytring, et konceptuelt niveau, der bestemmer ytringens spatiale  aspekter, såsom retninger, dimensioner og punkter. Det er en konceptuel  struktur, der er styrende for grammatik2 og for kognitive erfaringer. De  kraftdynamiske  strukturer,  der  også  benævnes  skemaer  (schemata),  nedsætter kompleksiteten af sproglige ytringer ved at reducere dem til  en samling af skematiske  elementer,  hvor  det relevante er medtaget  (relationen  mellem  elementer  i  den  sproglige  ytring,  eksempelvis 

      

1 Den kognitive lingvistik eller kognitive semantik, der er en teori om sproget og om erfaring, har to grene. 

Dels en sprogteoretisk vinkel, der her er repræsenteret ved Talmy, dels en oplevelsesteoretisk vinkel, senere  i opgaven repræsenteret ved Lakoff & Johnson (Bundgaard 2003, 30). 

2 Det er således ikke grammatikken, der bærer semantikken, men omvendt 

3 Præpositioner er en lukket ordklasse, der kommer ikke flere til (modsat eksempelvis substantiver). Ifølge 

Talmy specificeres skemaerne grammatisk gennem lukkede ordklasser (Bundgaard 2003, 35). 

 

 

 

(12)

præpositioner)3,  hvorimod  det  irrelevante  er  forbigået  (elementernes  kvalitet, eksempelvis adjektiver). Skemaer er topografisk plastiske, hvilket  betyder,  at  de ikke udtrykker  metriske  forhold. Der er  således  ikke  forskel  i  strukturerne  i  ytringen  ”på  bordet”  eller  ”på  Stillehavet” 

(Bundgaard 2003, 35). 

Men  kraftdynamikken  er  ikke  kun  spatiale  relationer  mellem  elementer i en sproglig ytring. Der er også et dynamisk aspekt. For at  forstå en begivenhed må vi se de kausale forhold, der gør sig gældende. 

I udsagnet ”båden på Stillehavet” forstår vi, at Stillehavet har kraft nok  til at opretholde båden ovenpå. I udsagnet ”vandet i koppen” forstår vi,  at koppen udgør en barriere, der forhindrer, at vandet løber ud. Hele  denne forståelse af sagforhold bunder i menneskets kognitive system. 

”Det  kognitive  system  tilvejebringer  en  skematisk  repræsentation  af  kausale processer” (Bundgaard 2003, 37); hvorfor Talmy’s teori ikke kun  er en lingvistisk teori, men derudover også en kognitiv teori. 

Det understreges, at der ikke behøves en intentionel agent, for at  kraftdynamikken  aktiveres;  den  ligger  som  en  ”indre  krafttendens” 

(Talmy 2003, 3 33) i den bagvedliggende struktur. Den kraftdynamiske        

   

(13)

model afbilder årsagsrelationer, dvs. forholdet mellem elementerne over  tid. Disse beskrives som forholdet mellem kraft og modstand; mellem  agonist  og  antagonist  (Bundgaard  2003,  36‐41).  Sproget  afspejler  forholdet,  eksempelvis er agonisten stærkest i sætningen  ”shamanen  uddrev sygdommen”, hvorimod en stærkere antagonist kan intervenere  således, at ”dæmonen forhindrede shamanen i at uddrive ånden”. 

Det  er  med  disse  teoretiske  overvejelser  over  ytringers  spatiale  og  dynamiske aspekter, at jeg vil illustrere de kraftdynamiske strukturer bag  begreberne sted og rum. 

 

STED        RUM 

 

               

Figur 1: STED: Den firkantede boks markerer stedets udgangspunkt, og pilene viser kraftdynamikkens  rettethed. Stedet er som en stærk agonist uden modstand fra nogen antagonist. 

RUM: Igen markerer pilene kraftdynamikken. Cirklen markerer en barriere, som kraftdynamikken ikke kan  gennemtrænge. Derfor er rummets kraft indeholdt, og udefrakommende kraft kan ikke trænge ind.  rummet er der indadtil en agonist, men rummet får sin kraft gennem en stærkere antagonist. Denne  antagonist kan udadtil fungere både som agonist (pile udad) og antagonist (pile indad), dvs. som en  beskytter af rummet mod en udefrakommende agonist. 

(14)

3. Sted og rum i religionsvidenskaben 

Som nævnt står  religionsvidenskaben  i en  gunstig  position  i  en  topografisk vending, da sted og rum har været flittigt brugte begreber. 

Desuden har man diskuteret steds og rums ontologiske status og deres  konkrete, materielle udtryk. Denne diskussion spænder vidt og afspejler  aspekter ved religionsvidenskabens egen forskningshistorie. 

Dele  af  den  tidlige  religionsvidenskab  var  religiøst  funderet  og  oftest udført af teologer. Målet blev derfor at afdække religionens essens,  eller religion, som den virkelig er. Denne tilgang er induktiv, deskriptiv og  anti‐reduktionistisk og repræsenteres her ved Eliade. 

Derudover er religionsvidenskaben født ud af religionskritikken og  har derfor ingen videnskabelige problemer med at hævde, at objektet  for  religionsvidenskaben  ikke  har  nogen  objektiv  eksistens.  Religion  reduceres til et socialt, kognitivt eller psykologisk fænomen. Derfor kan  religiøse begreber ikke bruges til at beskrive religion. Begrebsapparatet  må  derimod  tage  sit  udgangspunkt  i  religionsvidenskaben,  og  i  sin  yderste  konsekvens  bliver  religion  en  konstruktion.  Tilgangen  er  deduktiv, analytisk og reduktionistisk og repræsenteres her ved Smith. 

Diskussionen  angående  sted  og  rum  og  deres  ontologiske  status  spænder  således  fra  det  beskrivende  og  anti‐reduktionistiske,  fra  essentialisme, til det analytiske og reduktionistiske, til konstruktivisme. 

 

(15)

Essentialisme: Eliade “Sacred Places: Temple, Palace, ’Centre of the World’” 

“In  actual  fact,  the  place  is  never  ‘chosen’  by  man;  it  is  merely  discovered by him; in other words, the sacred place in some way or  another reveals itself to him” (Eliade 1958, 369). 

Dette  citat  stammer  fra  Eliade’s  indflydelsesrige  bog  Patterns  in  Comparative  Religion  (1958),  og  med  dette  citat  markeres  selve  grundelementet i Eliade’s teori om helligstedet (sacred place) og i det hele  taget  Eliade’s  religionsteori.  Ifølge  Eliade  er  det  konstituerende  for  religion,  at  ’det  hellige  ’  manifesterer  sig i  verden,  hvorved  verden  opsplittes i helligt og profant både i tid og i rum; Eliade viderefører  således  en  tradition  fra  sociolog  Émile  Durkheim.  Men  modsat  Durkheim’s fokus på det sociales sakralisering mener Eliade, at religion  er  noget  udefrakommende,  som  markerer  sig  i  verden  og  samfundet; 

religion bygger altså på, at det hellige har reel eksistens uafhængigt af  det  enkelte  menneske  og  det  kollektive  samfund.  Eliade  betragter  religion som en særlig måde at erfare verden på; indholdet af disse  erfaringer er dog ontologisk givet på forhånd. Hermed viderefører han  en tradition fra Rudolf Otto, der begge fokuserede på religion som et  erfaringsbaseret fænomen. Eliade’s overordnede projekt er således at  beskrive  det  hellige,  som  Otto  opfatter  det,  ud  fra  Durkheim’s  terminologi (Smith 1978, 91). 

(16)

Med  det  helliges  vertikale  manifestation  i  verden  (hierofanien)  skabes  et  bindeled  mellem  tre  kosmiske  planer:  himmel,  jord  og  underverden. Der skabes en akse; et ’axis mundi’, der vertikalt binder  jorden opad mod himlen og nedad mod underverdenen, og horisontalt  skaber  et  centrum  for  verden,  et  orienteringspunkt for  den  beboede  verden.  Axis  mundi  ”frembyder  et  brud  i  rummets  homogenitet” 

(Eliade 1993, 27) og konstituerer således et verdenssystem, for ”rundt  om denne verdensakse strækker ’verden’ (= ’ vor verden’) sig, følgelig  befinder aksen sig ’i midten’, i ’verdens navle’; den er verdens centrum” 

(Eliade 1993, 27). 

Verden  er  således  ikke  homogen  for  det  religiøse  menneske,  tværtimod. I dette perspektiv er det at blive religiøs lig at gå fra et  homogent til et heterogent verdenssyn og at se verden som struktureret  i helligt vs. profant. Verden får struktur, og det religiøse menneske får  dermed orienteringspunkter i verden. 

Det  religiøse  menneske  kredser,  ifølge  Eliade,  konstant  om  axis  mundi  og  ved  at  indtræde  i  verdens  centrum,  genindtræder  det  religiøse menneske ikke bare i det rumlige udgangspunkt for verden,  det genindtræder også i det tidslige udgangspunkt. I det rumlige og  tidslige udgangspunkt for verden kan mennesket være i kontakt med  guderne; hvilket er essensen af det religiøse menneskes stræben, og det  er kernen i Eliade’s teori om sted og rum. 

(17)

Eliade  er  således  essentialist;  kategorierne  sted  og  rum  har  en  essens, de er reelt eksisterende, da de udspringer af reelt eksisterende  transcendente agenters manifestation i verden. Sted og rum er derfor  ikke  dannet  i  menneskets  meningsproducerende  omgang  med  dets  omverden; tværtimod er der ifølge Eliade givet en mening ved og i  verden på forhånd. 

Efter  hierofanien,  hvorved  stedet  dannes,  indkredses  dette  sted  gennem  en  symbolsk,  arkitektonisk,  kunstnerisk  eller  anden  bearbejdning for at markere, at dette sted ikke er en del af den profane  verden og derfor må beskyttes mod den profane verden. Ud over det  hellige og det profane skabes således også en overgang, med andre ord  skabes der en sfære, hvori det hellige er beskyttet; der skabes ifølge  denne opgaves terminologi et rum. 

Derfor  brydes  Eliade’s  essentialisme  med  den  menneskelige  konstruktion af det hellige rum. Dog må man holde sig for øje, at det for  Eliade altid er hierofaniens hellige sted, der virkeliggør og sakraliserer  rummet. 

Religion  udspiller  sig  altså  mellem  noget  ontologisk  givent  og  menneskeligt konceptualiseret, eller som Smith beskriver det, mellem  cosmological  universalization  og  anthropological  particularization  (Smith  2004, 85 figure 1). Ifølge denne opgaves terminologi er sted ontologisk  givet, og rum er antropologiske varianter af håndtering af sted. 

(18)

  STED        RUM   

             

Figur 2: De stiplede pile markerer hierofanien, hvorved verdens homogenitet brydes, og hvor der første  omgang dannes et ontologisk givet sted. Dette sted indkredses derefter af mennesket, der skabes således et  rum, der kan kontrollere den hellige kraft og ikke mindst beskytte den fra profan kraft. 

 

Konstruktivisme: Smith “Map is Not Territory” 

En del af Smiths arbejde er skrevet med udgangspunkt i og i direkte  opposition til Eliade, Smiths tidligere lærer og kollega. Dette gælder i  høj grad de tekster, jeg har medtaget i denne opgave. 

Smiths  vigtigste  kritik  af  Eliade  er,  at  Eliade  betragter  sine  kategorier, i særdeleshed axis mundi, som ontologiske eller essentielle  kategorier i verden. Her op imod mener Smith, at 

 

the task of understanding religion is not the recognition of some essential structure wherever it occurs; 

rather it is constantly to expand one’s understanding of religion by the way observed applications reshape  and challenge some aspects of the academically constructed concept of religion (Gill 1998, 307). 

 

Ifølge  Smith  er  religion  ikke  en  ontologisk  givet  del  af  verden,  og 

(19)

ontologisk givne.  Der er ingen data, der i sig selv er religiøse data. 

Derimod er religion en konstruktion af mening om verden: “Religion is  the quest, within the bounds of the human, historical condition, for the  power to manipulate and negotiate ones ‘situation’ so as to have ‘space’ 

in  which  to  meaningfully  dwell”  (Smith  1978a,  291),  og  religionsvidenskaben  er  studiet  af  disse  former  for  verdenskonstruktioner  (Smith  1978a,  290).  En  religionsvidenskabelig  teori kan ikke være en teori om essentielle strukturer ved verden, men  må være en teori om, hvordan religioner skaber disse strukturer. Her  tænker Smith i særlig grad på ritualer (Smith 1987), der ”portrays the  idealized way that things in the world should be organized” (Bell 1997,  12). 

Titlen  ”Map  is  Not  Territory”  hentyder  således  til,  at  religiøse  kategorier, eksempelvis ’centeret’, appliceres på verden (Smith 1978a,  299).  De  er  ikke  i  udgangspunktet  en  del  af  denne  verden. 

Religionsvidenskaben må så blive endnu et lag på denne konstruktion. 

Den  religiøse  konstruktion  dannes  ikke  én  gang  for  altid,  men  må  konstant gendannes, og ligeledes gælder det for religionsvidenskaben,  at “[t]he ‘Center’ is not a secure pattern to which data may be brought as  illustrative; it is a dubious notion that will have to be established anew  on  the  basis  of  detailed  comparative  endeavors”  (Smith  1987,  17). 

(20)

Således  er  det  ikke  bare  religioner,  der  etablerer  deres  eget  objekt,  religionsvidenskaben gør det også gennem komparative studier. 

Smiths tilgang  er  således  oppositionel til Eliade’s.  Der  gives for  Smith  ingen  ontologiske  strukturer  på  forhånd.  De  konstrueres  af  religioner og af religionsvidenskaben. Smiths kritik af Eliade må derfor  læses konstruktivt, som Smiths eget bud på et teoretisk grundlag for  religionsvidenskaben. 

I Smiths egen topografiske teori skelnes ikke mellem sted og rum. I  stedet  skelner  han  mellem  forskellige  former  for  kort  (maps)  ud  fra  religioners måde at konceptualisere verden; der skelnes mellem lokative  og  utopiske  måder  at  betragte  verden  på  (Smith  1978,  101)4. Denne  skelnen er igen et opgør med Eliade, nemlig Eliade’s skelnen mellem  arkaiske og moderne samfund (Smith 1978, 100‐101), og det er således ikke  en evolutionær skelnen, men en analytisk skelnen mellem religioner, der  fokuserer  centrifugalt  mod  et  centrum,  og  religioner,  der  fokuserer  centripetalt  ud  ad  mod  verden,  mod  ikke‐sted  (u‐topisk).  Disse  konceptualiseringer af verden er ifølge Smith sociale og kan ligeledes 

dannes gennem ritualer, der ikke er en respons til det hellige, tværtimod        

4 Imellem disse to nævner Smith et unavngivent tredje, der ”neither deny nor flee from disjunction, but  allow the  incongruous  elements to  stand” (Smith  1978a, 309). Jeg vil  her se bort  fra  denne tredje  konceptualisering 

 

(21)

skaber  ritualet  det  hellige;  ritualer  ”serve  as  maps  and  labels,  not  substances; they are distinctions of office, indices of differences” (Smith  1987,  105).  Således  bliver  religion,  gennem  myter  og  ritualer,  en  kartografi,  der  beskriver  (map‐making)  og  nedlægger  (map‐using)  et  særligt perspektiv på verden. Religion søger således at overkomme den  kløft, der er mellem verden (territory) og gengivelsen (map), det er ”a  map‐making and map‐using process characterized by differing attitudes  toward the inevitable difference between maps and territories ” (Gill  1998, 308). 

   

Figur 3: Denne figur viser, hvordan religion første omgang ikke er map, men forskellige strategier, map‐

making og map‐using, til at forbinde map og territory. Først derefter kan religioners gengivelser af verden  etablere sig mellem lokative og utopiske konceptualiseringer. 

 

  

4. Sted og rum i en topografisk vending 

I dette afsnit vil jeg redegøre for den topografiske vending, som den er  formuleret af Hastrup. Hun er den første herhjemme, der ekspliciterer  den øgede fokus på spatiale dimensioner og beskriver det som en ny 

GENGIVELSE (MAP): LOKATIVE ELLER 

VERDEN (TERRITORY)

Map‐ RELIGIO Map‐

(22)

vending. En ny vending vil have stor indflydelse på de enkelte fag, for 

[t]he terminology and metaphors, in short  the ‘turn’ of any science  fashions the theoretical possibilities and directs the attention towards  some phenomena rather than others” (Hastrup 2005, 135). Derved kan  vending sidestilles med ‘paradigme’ (Hastrup 2005, 135). 

 

Hastrup: Den topografiske vending 

Hastrup  redegør  i  sin  artikel  ”Social  Anthropology.  Towards  a  Pragmatic Enlightenment?” (Hastrup 2005) og i introduktionskapitlet til  bogen  ”Viden  om  verden”  (Hastrup  2004)  for  de  videnskabelige  vendinger, som antropologien har gennemgået i det 20. århundrede: 

den biologiske, den lingvistiske og den litterære, foruden de tilknyttede  forskningstraditioner:  funktionalisme,  strukturalisme  og  poststrukturalisme. 

Hastrup  fremfører,  at  en  ny  vending  er  ved  at  etablere  sig.  I  kølvandet på den moderne epokes fokus på, at verden i sig selv kunne  erkendes, og den postmoderne epokes fokus på betragterens ståsted,  vinder en topografisk vending frem, der ”is still happening and therefore  not yet clear” (Hastrup 2005, 145). 

Grundlæggende  er  topografien  en  modvægt  til  kartografien.  I  det  moderne,  antropologiske  projekt,  der  i  høj  grad  blev  ført  an  af 

(23)

ifølge  strukturalismen  kun  erkendes  gennem  nogle  bagvedliggende  strukturer. Den antropologiske afdækning af verden blev en kartografisk  gengivelse,  hvor  verden  blev  skematiseret  ud  fra  strukturalistiske  begreber.  Topografien,  derimod,  vil  tilbage  til  verden.  Topografiske  metaforer anskueliggør, at mennesket og kulturen altid er indlejret i et  landskab, et landskab der ikke kan og ikke skal tænkes bort. Det betyder  således, at forholdet mellem mennesket og kulturen ikke skal erkendes i  sig selv, men derimod at mennesket skal erkendes i sine omgivelser. Dette  vil ligeledes nedbryde dikotomien mellem aktør og struktur. 

En central forudsætning for at forstå Hastrups argumentation for  anvendeligheden  af  en  topografisk  vending  er  hendes  syn  på  det  antropologiske objekt. Traditionelt set har det antropologiske projekt  været ’etno‐grafi’, beskrivelsen af fremmede folkeslag og havde ofte en  generaliserende karakter: ”Denne stamme tror på …” eller ”blandt dette  folk er brugen af … udbredt”. Det er, hvad Hastrup benævner horisontal 

”wall‐to‐wall” generalisering (Hastrup 2005, 143). 

Men det antropologiske projekt har ændret sig og dermed også dets  objekt. Projektet er at forstå mennesket i sin socialitet, dvs. at forstå  samspillet mellem den enkelte og helheden (se James 2003, 3‐17). I første  omgang har man set på, hvordan enkeltindivider i mere eller mindre  grad  var  determineret  af  det  sociale;  antropologien  var  struktur‐

orienteret, en arv fra Émile Durkheim. Særligt har antropologien siden 

(24)

1980’erne  forsøgt  at  medtænke  Max  Weber’s  aktør‐perspektiv.  I  forlængelse  deraf  er  den  topografiske  vending  et  forsøg  på  at  lave  vertikale generaliseringer mellem individ og samfund, dvs. mellem aktør  og struktur (Hastrup 2005, 143). 

I det dialektiske forhold mellem individ og samfund, objektiveres  mening og betydning, og dér findes det antropologiske objekt – og det  religionsvidenskabelige objekt. Dette rejser ifølge Hastrup spørgsmålet  angående realisme, for 

 

[t]his constant interplay between the individual and the community makes the anthropological object  emergent rather than pre‐fixed. It does not mean that the field is constructed by the anthropologist, as  opposed to being real, but it does mean that the field is contingent on analytical objective and scale (Hastrup  2005, 139). 

 

Det  antropologiske  og  religionsvidenskabelige  objekt  er  derfor  ikke  givet på forhånd, tværtimod opstår det i den analytiske behandling af 

”verden”; det antropologiske objekt er emergerende (Hastrup 2005, 139). 

Derfor argumenter Hastrup for, at det antropologiske feltarbejde ikke er  at kortlægge sociale systemer, men ”rather as a matter of engaging and  radically  interpreting  lived  social  worlds  ”  (Hastrup  2005,  138;  min  kursivering).  Antropologi  er  således  ’radikal  fortolkning’,  et  udtryk  hentet fra filosof Donald Davidson. Med inspiration fra Davidson ser  Hastrup  det  som  antropologiens  rolle  at  give  sit  objekt  en  radikal 

(25)

verden,  snarere  end  at  opklare  det  allerede  givne  og  det  i  objektet  iboende” (Hastrup 2004, 19). Radikal fortolkning tilføjer altså sit objekt  ny betydning (Hastrup 2004, 19) og er adskilt fra dagligdags viden om  verden (Hastrup 2005, 137). Man kan sige, at det antropologiske objekt  er denne nye betydning, og derfor kan Hastrup skrive, at “ontology and  epistemology converge in anthropology” (Hastrup 2005, 143). 

De  metaforer,  begreber  og  perspektiver,  som  den  topografiske  vending vil medføre, må altså være i stand til at indfange dette forhold. 

Den antropologiske metodik benytter sig af ’analogier’. Analogien er ”et  billede  på  det  konkrete  mellemværende,  der  findes  mellem  antropologerne  og  de  mennesker,  der  er  genstand  for  den  antropologiske interesse” (Hastrup 2004, 11). Men analogien er også en  selektionsproces,  eller  et  bestemt  perspektiv  på  verden,  og  den  antropologiske analogi må hæve sig over dagligdagssproget. At følge  dagligsproget  ville  netop  være  at  gengive,  men  målet  for  det  antropologiske projekt er derimod fortolkningen. Bag den topografiske  vending  er analogien  således en del  af den  antropologiske metodik,  hvorimod radikal fortolkning er en grundlæggende teoretisk præmis. 

(26)

 

 

Figur 4: Hastrups gennemgang af optakten til, forholdet mellem teorier og den topografiske vendings  potentiale kan illustreres gennem følgende figur. Merleau‐Pontys perceptionsfænomenologi lagde vægt på  det  materielle  udgangspunkt  for  social  og  kulturel  praksis.  Kroppen  blev  betragtet  som  det  sted,  udgangspunktet, hvorudfra den enkelte opfattede verden. Bourdieu’s praksisteori ”lagde vægt på at vise,  hvordan den sociale praksis på et givet sted hang sammen med både de kollektive forventninger, der  knyttede sig til feltet, og til de dispositioner, der blev nedlagt i hver enkelt – i praksis” (Hastrup 2004, 20). De  to tilgange vedrører begge samspillet mellem det enkelte menneske og helheden, men de har hver deres  fokus, henholdsvis det materielle eller det immaterielle. 

Landskabsantropologien søgte at sammentænke mennesket og deres landskaber (se Hirsch 1995). De  geografiske omgivelser betragtedes ikke blot en tilfældig scene, men derimod fastholdt man, at mennesker  levede en konkret verden, der efterfølgende kunne tillægges forskellig historisk og moralsk betydning  (Hastrup 2004, 21; Olwig & Hastrup 1997). 

Den topografiske vending kan knytte disse tilgange sammen, knytte det materielle og det immaterielle  sammen, og dens største potentiale er at kunne generalisere vertikalt, dvs. at generalisere forholdet mellem  individet og samfundet. “Instead of the ‘horizontal’ generalisation about culture or society (from wall‐to‐

wall, so to say) proposed by the modernists, anthropologists have moved towards ‘vertical’ generalisations  about the processes – and varying scales – through which meanings and practices become temporarily  objectified in a dialectical relationship between individual and community” (Hastrup 2005, 143). 

 

Individet

Det materielle   Det 

Landskabsantropolo Merleau‐Ponty: 

Perceptions‐

Landskabet  Det sociale 

Pierre Bourdieu: 

praksisteori 

Den 

t fi k

Struktur Aktør

(27)

Som et eksempel på et arbejde, der tager udgangspunkt i menneskets  topografiske indlejring, nævner Hastrup antropolog Ingold’s artikel ”To  Journey along a Way of Life” (Ingold 2000c). Jeg vil i det næste afsnit  gennemgå dette arbejde. Det skal dog nævnes, at Ingold ikke nævner en  topografisk vending. 

 

Ingold: The Perception of the Environment 

Ingolds overordnende projekt, som han redegør for i The Perception of the  Environment  (2000),  er  at  mindske  kløften  mellem  natur‐  og  humanvidenskaberne, i antropologien mellem på den ene side social‐ og  kulturantropologerne  og  på  den  anden  side  biologisk  og  fysisk  antropologi;  i  det  hele  taget  at  mindske  kløften  i  den  kartesianske  dualisme (Ingold 2000, 1‐5). Eksempelvis skrev Ingold bogen Evolution  and Social Life (1986), hvor mennesket blev diskuteret. Ingold ville forene  mennesket som en biologisk organisme med mennesket som et socialt  subjekt gennem en tredje term, det menneskelige sind (human mind)  (Ingold 2000, 2). 

Som stort set resten af den antropologiske og psykologiske faglige  tradition  startede  Ingold  ud  med  at  betragte  mennesket  og  dets  omgivelser  som  to  separate  entiteter,  der  interagerede  ved,  at  omgivelserne fungerede som input for sindet, der derefter processerede  og reagerede  derpå.    Denne tilgang  har  været  fremherskende  i den 

(28)

tidlige  kognitionsforskning,  og  den  knyttes  sammen  med 

’computermetaforen’ og  idéen om,  at mennesket besidder a cognitive  map. 

Læsningen af The Ecological Approach to Visual Perception (1979) af  psykolog James Gibson ændrede imidlertid Ingold’s tænkning i radikal  grad.  I  stedet  for  at  opretholde  en  dualisme,  hvor  siderne  kunne  forbindes  med  noget  tredje,  da  åbenbarede5  det  sig  for  Ingold,  at  dualismens  to  sider  ikke  er  adskilte  og  skal  forbindes,  men  er  det  samme.  Med  hensyn  til  ovennævnte  eksempel  ‘mennesket’,  skriver  Ingold: ”Why had this view, that the person is the organism, and not  something  added  on  top,  eluded  me  for  so  long?”  (Ingold  2000,  3; 

Ingolds kursivering). Gibson’s økologiske tilgang (ecological approach)  sættes  op  mod  den  traditionelle  kognitionsforskning.  Sindet  er  ikke  afgrænset  af  hjerneskallen,  og  kognition  er  ikke  kun  informationsbehandling.  Mennesket  og  dets  omgivelser  er 

uadskillelige6.  

      

5 Ingold beskriver denne ændring som en åbenbaring ”I vivedly remember one Saturday morning in April 1988 […]

with grey skies and a little rain – when, on my way to catch a bus, it suddenly dawned on me that the organism and the person could be one and the same” (Ingold 2000, 3).

6 Ingold nævner antropolog Gregory Bateson: ”The mind, Bateson has always insisted, is not limited by the skin”

(Ingold 2000, 3).

 

 

(29)

Jeg har redegjort for Ingold’s grundlæggende problemstilling, fordi  den gennemtrænger hans arbejder. Dels med ’mapping’ og ’navigation ’,  som jeg vil redegøre for i næste afsnit, dels med ’huset’, som jeg senere  vil redegøre for. 

 

Ingold: ”To Journey along a Way of Life” 

Artiklen  ”To  Journey  along  a  Way  of  Life:  Maps,  Wayfinding  and  Navigation  ”anskueliggør  forskellen  mellem  en  kartografisk  og  en  topografisk  tilgang.  Dermed  tydeliggør  artiklen  den  topografiske  tilgang.  Ingold  argumenterer  topografisk,  og  artiklen  omhandler  forskellen og forholdet mellem henholdsvis ’mapping’, ’mapmaking’ og 

’map‐using’ og mellem ’wayfinding’, ’cartography’ og ’navigation’, hvoraf  de centrale begreber vil blive redegjort for i dette afsnit. 

At  betragte  kartografiske  kort  over  et  givent  område  som  en  strukturel  gengivelse  af  faktiske  strukturer  i  verden,  der  eksisterer  uafhængigt af områdets beboer, er en kartografisk illusion, der består i at  betragte  kortet  som  en  gengivelse  af  verden,  hvilket  medfører,  at 

”mapmaking  suppresses,  or  ’brackets  out’,  both  the  movements  of         

 

 

(30)

people as they come and go between places (wayfinding), and the re‐

enactment  of  those  movements  in  inscriptive  gesture  (mapping)” 

(Ingold 2004c, 234, Ingold’s parenteser). 

Jeg  skal  nedenfor  redegøre  for  forskellen  mellem  wayfinding  og  mapping, men vil først understrege, at i dette citat nævnes, at nok er  verden givet på forhånd, således at den eksisterede før mennesket, men  den  er  ikke  upåvirket  af  mennesket.  ”[Omverdenen]  is  rather  an  immensely  variegated  terrain  of  comings  and  goings,  which  is  continually  taking  shape  around  the  traveller  even  as  the  latter’s  movements  contribute  to  its  formation”  (Ingold  2000c,  223).  Det  er  således  her,  at  en  økologisk  tilgang  til  wayfinding  kommer  ind. 

Adskillelsen ligger ikke mellem mennesket og verden og sammenfaldet  mellem  verden  og  kortet,  men  adskillelsen  ligger  mellem  den  topografiske  verden  og  det  kartografiske  kort.  Den  kartografiske  illusion beror på den fejltagelse at betragte steder som fikspunkter og  ikke som udgangspunkter for menneskets praksis, men ”places do not  have locations but histories. Bound together by the itineraries of their  inhabitants,  places  exist  not  in  space  but  as  nodes  in  a  matrix  of  movement” (Ingold 2000c, 219). 

     

(31)

                           

Figur 5: Dannet efter figur af Ingold (Ingold 2000c, 234). Figuren sætter de forskellige begreber i relation til  hinanden, og den viser, at forskellen mellem mapping og mapmaking ligger i, at mapmaking går direkte fra  world til map, som var mapmaking en transkription, hvilket ifølge Ingold er en forfejlet antagelse. I stedet bør  situated movement med wayfinding og mapping medtænkes, da mapping kan forbinde situated movement med  map. 

 

Udgangspunktet for både wayfinding og mapping er situated movement,  dvs. individets indlejring i dets umiddelbare omgivelser. Wayfinding er 

“the movements of people as they come and go between places” (Ingold  2000c,  234),  og,  hvilket  er  meget  interessant,  “wayfinding  might  be  understood  not  as  following  a  course  from  one  spatial  location  to  another, but as a movement in time, more akin to playing music or story‐

telling than to reading a map” (Ingold 2000c, 238; Ingold’s kursivering). 

At wayfinding er bevægelse i tid kan, om end forsimplet, forstås således,  at udgangspunktet for vores spatiale forståelse af omgivelserne altid må 

Situated movement

Wayfinding  Mapping 

World  Map 

Mapmaking

(32)

tage sit udgangspunkt i den enkelte og dennes bevægelse. Når individet  bevæger sig, flytter dette udgangspunkt med, og individet finder vejen i  takt med bevægelsen. At redegøre for en tilbagelagt rute fra A til B er  derfor  en  genfortælling  (jf.  story‐telling)  om  ”en  svunden  tid”. 

Wayfinding er således situated movement i world. 

Mapping er en narrativ genindtræden (re‐enactment) af wayfinding,  hvorfor Ingold kan skrive, at ”[a]ll wayfinding, I argue, is mapping” 

(Ingold 2000c, 231). Men mapping er derudover også ’inscription’ (Ingold  2000c, 220; 233). Det vil sige, at mapping ikke ”kun” er en genfortælling  af  en  tilbagelagt  rute,  men  også  en  deiktisk  praksis,  hvor  selve  genfortællingen peger tilbage på ruten med individet som genfortæller  (Ingold  2000c,  233).  Hvor  wayfinding  afgiver  fodaftryk,  da  afgiver  mapping ”fingeraftryk ” i form af inscription, som er en gestikulerende  gengivelse af ruten. Derfor er der en sammenhæng mellem landskabet  og gengivelsen af landskabet, eller mellem world og map. En lignende  sammenhæng findes ikke ved mapmaking trods illusionen om, at map er  en  direkte  gengivelse  af world  og fremstår  som  en  gengivelse,  hvor  forbindelsen til et punkt af world er underordnet. Dette er en vigtig  forskel mellem mapping og mapmaking. Et billede på forskellen er, at  hvor mapping benytter sig af ”højre”, ”ved den smukke å” og ”efter to  minutters gang”, da vil mapmaking være metrisk og benytte et objektivt  kartesiansk  koordinatsystem  og  beskrivelser  som  ”nord”  og  ”400 

(33)

meter”,  der  kræves  altså  ikke  noget  bestemt  udgangspunkt  eller  et  individ. Dermed opstår løsrivelsen fra situated movement og illusionen  om, at map er en direkte gengivelse af world. Men ”[t]he map, like the  written word, is not, in the first place, the transcription of anything, but  rather an inscription” (Ingold 2000c, 231; Ingold’s kursivering). 

Inscription  har  altså  to  betydninger  eller  former.  Den  ene  er  i  mapping‐processen, som beskrevet ovenfor. Den anden er i mapmaking‐

processen,  hvor  det  at  fremstille  et  kort  er  at  lægge  en  –  socialt  konstitueret  –  tolkning  af  verden.  Netop  derfor  er  map  ikke  en  transcription. 

”To Journey Along  a Way  of Life” beskriver  mapping.  Men den  beskriver også, hvordan vi får viden om verden: ”to put my thesis in a  nutshell,  knowing  is  like  mapping”  (Ingold  2000c,  220),  og  artiklen  argumenterer da heller ikke for at ændre på den kartografiske tradition,  men den er i stedet en argumentation for, at mennesket opnår viden i  omgangen med verden. Med andre ord, den umiddelbart foreliggende  verden  kan  ikke  abstraheres  bort,  og  cognitive  maps  er  en  forfejlet  antagelse, hvorimod en økologisk tilgang til viden netop tager højde for  dette forhold. 

Derfor er artiklen et meget godt eksempel på forskellen mellem en  topografisk og kartografisk tilgang til viden, for så vidt også som en 

(34)

videnskabsteoretisk  tilgang,  da  Ingold  netop  bruger  wayfinding  og  mapping som en metafor for videnstilegnelse. 

 

STED: SITUATED MOVEMENT    RUM: REGION 

 

Figur 6: Den stiplede linje markerer verden, forstået som landskabet, forud for menneskets ageren. Stedet vil  så være udgangspunktet for situated movement, dvs. individet, og pilene markerer det udsyn, mennesket har i  sin wayfinding. Rum, eller for at bruge Ingolds terminologi region, er summen af al wayfinding, dvs. summen  af alle tilbagelagte ruter. Man kan beskrive det som individets samlede geografiske erfaring. 

 

5. Sted og rum fra geografi til kognition 

Ovenfor har jeg redegjort for den topografiske vending, som den er  formuleret hos Hastrup, og jeg har givet et eksempel på vendingens  anvendelighed  ved  at  se  på  Ingold’s  teori  om  situated  movement,  wayfinding  og  mapping.  I  det  følgende  vil  jeg  se  mere  specifikt  på  begreberne  sted  og  rum.  Jeg  vil  analysere  sted  og  rum  fra  det  geografiske over det arkitektoniske til det kognitive og vise, at der er en  sammenhæng  mellem  den  ydre  geografiske  verden  og  den  indre  kognitive verden, samt hvordan denne sammenhæng kommer til veje. 

Det centrale niveau er det arkitektoniske, da det er på dette niveau den  første  bearbejdning  af  omverden  sker;  en  bearbejdning,  der  har  stor  betydning for studiet af religion. Som jeg vil vise med Wilson, sker der 

(35)

med husbyggeriet og bofastheden en overgang fra konstruktion af verden  til rekonstruktion af verden. Derfor vægter afsnittene 5.2., 5.2.1. og 5.2.2. 

om  ’huset’  mest  i  denne  gennemgang  af  sted  og  rum.  Min  argumentation  skal  dog  ikke  betragtes  som  en  evolutionær  argumentation.  Således  vil  analysen  af  sted  og  rum  følge  den  topografiske vendings fokus og være vertikal, fra geografi til kognition,  ikke horisontal, fra fortid til nutid. 

 

 Sted og rum i geografien 

Humangeografien har siden 1970’erne forsøgt at ændre geografien fra at  være kartografisk orienteret til at være topologisk orienteret; parallelt  med ændringen inden for antropologien. Dog har man naturligvis ikke  fokuseret på individer, blot at enhver skildring af geografiske forhold  må  tage  udgangspunkt  i,  at  verden  er  beboet.  Flere  har  også  taget  udgangspunkt i filosof Martin Heideggers teori om, at sted er en måde  at‐være‐i‐verden på snarere end en social konstruktion (Cresswell 2004,  21‐22).7 Grundlæggende betragter humangeografien den kartografiske  tradition som dyrkende en abstrakt geografi, der fokuserer på abstrakte 

rum  uden  at  tage et  videnskabeligt hensyn til,  at  verden er beboet. 

      

7 Sted og rum har også været behandlet af andre i filosofien, bl.a. af Emmanuel Kant, der underviste i geografi, samt Edward Casey og Henrí Lefebvre. Deres behandlinger er dog ikke fundet direkte relevante for denne opgave.

(36)

Derimod, hvis rummet bliver beboet af mennesker, og det bliver gjort  konkret gennem en aktør, der tager sit udgangspunkt deri, da bliver  rummet til et sted. Derfor kan Tuan, som nævnt i indledningen skrive 

”Space is more abstract than place” (Smith 1987, 28). Forskellen mellem  sted og rum i humangeografien  ligger  således  ikke på  et semantisk  niveau, men mellem aktør versus struktur. 

På trods af humangeografiens indsigter, har jeg afskåret traditionen  fra denne opgave. I en diskussion af sted og rum formår den ikke at  skelne tilfredsstillende mellem de to begreber. 

I stedet vil jeg inddrage de kraftdynamiske strukturer, hvilke jeg  redegjorde for i andet afsnit.  ’Landmærke’ og  ’område’ er  de  første  skridt  fra  det  geografiske  til  det  semantiske  og  det  kognitive. 

Umiddelbart  synes  det  oplagt,  at  der  er  taget  udgangspunkt  i  de  materielle, geografiske forhold, når immaterielle, sociale og semantiske  forhold skal rubriceres, eksempelvis er landegrænser ofte draget ved  bjergkæder,  floder  osv.  Men  sted  og  rum  er  ikke  nødvendigvis  determineret  af  geografiske  forhold.  Andet  skridt  er  at  løsrive  de  kraftdynamiske strukturer fra landskabet, fra geografi, og applicere dem  på semantiske og kognitive forhold. 

     

(37)

LANDMÆRKE      OMRÅDE 

 

Figur 7: Verden ”i sig selv” er stiplet. Landmærke er en topografisk markant struktur i landskabet. Bjerge er  et oplagt eksempel, da de fungerer som pejlemærker for både geografiske og sociale forhold mange  samfund. Området, dalen eller øen, er derimod markant som en afgrænsning af landskabet, og derved  skaber området et os‐dem‐forhold. 

 

Sted og rum i arkitekturen 

Der  foregår  i  et  spændingsfelt  mellem  arkitektur,  arkæologi  og  antropologi  en  debat  om  ’huset’.  Huse  som  bygninger,  sociale  og  hierarkiske  manifestationer,  hjem,  mediator  mellem  mennesket  og  landskabet eller  som betydningsdannelse m.m.  (se  Carsten  & Hugh‐

Jones 1995; Pearson & Richards 1994). 

Jeg har valgt at præsentere henholdsvis Ingold’s og Wilson’s teorier,  dels  fordi  disse  teorier  danner  en  god  modvægt,  men  også  et  supplement til hinanden, dels fordi jeg betragter teorierne vedrørende  huset som et bindeled for sted og rum som geografi og som kognition. 

 

Ingold: ” Building, Dwelling, Living” 

I dette afsnit vender jeg tilbage til Ingold. Forudsætningerne for hans  syn på huset er igen den økologiske psykologi, hvilket jeg har redegjort 

(38)

for ovenfor. Derfor kunne Ingolds artikel ”Building, Dwelling, Living: 

How Animals and People Make Themselves at Home in the World” 

(Ingold  2000b)  være  inddraget  som  eksempel  på  en  topografisk  vending. Jeg har valgt at tage artiklen med under dette afsnit, fordi  Ingold’s dwelling perspective står i en direkte modsætning til Wilson’s  building perspective8.  

Ingold argumenterer ud fra Heidegger for, at huse er menneskets  forbindelse med omgivelserne. Heidegger fremfører i artiklen ”Building  Dwelling Thinking”9 (Heidegger 1971) forskellen mellem at bygge og at  bo, og han argumenterer etymologisk for, at ’at bo’ ligger forud for ’at  bygge’. Mennesket bygger altså ikke for at bo, men fordi vi bor i verden,  da bygger vi. ”We do not dwell because we have built, but we build and  have built because we dwell, that is because we are dwellers” (Heidegger  1971, 146; Heidegger’s kursivering). Ingold går et lille skridt videre og        

8  Disse termer er Ingold’s. Jeg har bibeholdt dem, da de meget fint beskriver de to positioner over for hinanden 

9 Ingold’s artikel har sit navn herfra (Ingold 2000b, 185), men Ingold beskæftiger sig ikke her med tænkning.

Heideggers titel er uden komma og har præg af en opfordring, hvorimod Ingold’s, med komma, er en opremsning.

   

(39)

skriver: “Building, then, cannot be understood as a simple process of  transcription, of a pre‐existing design of the final product onto a raw  material substrate” (Ingold 2000b, 186). 

Som jeg viste i afsnittet om mapping, kan menneskets omverden ikke  bortskrives, da den er en uundgåelig del af menneskets måde at være til. 

Heideggers mål, at reetablere ’at bo’ som menneskets udgangspunkt for  sin omgang med verden, appliceres således på Ingold’s overordnede  teoretiske ramme. At bo bliver menneskets konstante udgangspunkt,  dets stationære situated movement, og at bygge bliver at sammenligne  med  en  mapping‐proces,  hvor  den  beboede  verden  bliver  underlagt  inscription.  Derved  bliver  huset  ikke  blot  til  omdrejningspunktet  for  menneskets omgang med verden, men også menneskets ”fingeraftryk” 

tilbage på verden. 

 

  AT BO        AT BYGGE 

 

Figur 8: For Ingold er at bygge blot en udvikling af at bo, og han foreslår en homologi imellem dem: 

[organisme : at bo : omgivelser :: krop : at bygge : landskab] (Carsten & Hugh‐Jones 1995, 4). Både at bo og at  bygge bliver således en måde at være indlejret i verden på. 

 

(40)

Wilson: The Domestication of the Human Species 

Wilson argumenterer i sin bog The Domestication of the Human Species  (1980) for, at den evolutionære udvikling fra jæger‐samler‐samfund til  fastboende  agerbrugssamfund  og  den  tilhørende  udvikling  fra  sporadiske og flygtige bebyggelser til bygningen af permanente huse er  et udtryk for menneskets bearbejdning af den givne verden. I bygningen  af  huse  ligger  ydermere  selve  grundlaget  for  menneskets  betydningsdannelse. 

Jæger‐samler‐samfund er ifølge Wilson løst struktureret, uden faste  grænser, men er centreret omkring geografiske markante landmærker. 

Der  er  således  en  fokus  på  landskabet  og  dets  strukturer,  som  vandhuller  og stier,  og  steder, hvor  individet  og  landskabet  mødes,  såsom  fødested.  Landskabet  bliver  semantisk  markeret:  ”The  hunter/gatherer pins ideas and emotions onto the world as it exist: the  landscape  is  turned  into  a  mythical  topographical  map,  a  grid  of  ancestor tracks and sacred sites” (Wilson 1988a, 50). Man konstruerer et  semantisk  landskab  ved  at  pålægge  det  foreliggende  landskab  betydning. 

Forskellen mellem jæger‐samler‐samfund og fastboende samfunds  omgang med landskabet ligger kort sagt i forskellen mellem konstruktion  og rekonstruktion: 

 

(41)

A construction is put upon the landscape rather than the landscape undergoing a reconstruction, as is the  case among sedentary peoples, who impose houses, villages, and gardens on the landscape, often in place of  natural landmarks (Wilson 1988a, 50). 

 

I fastboende samfund modificeres landskabet og rekonstrueres således. 

Den  vigtigste  rekonstruktion  af  landskabet  er  det  fastliggende  hus. 

Huset har grænser og er derfor i markant modsætning til jæger‐samler‐

samfunds åbne strukturer. 

Med huse kommer også et nyt aspekt til menneskets kognition, det  er et ”attempt to show that the house, especially its geometry, should be  viewed as a technical and cognitive instrument, a tool for thought as well  as a technology of shelter (Wilson 1988, 5; min kursivering). Wilson  beskriver,  hvordan  jæger‐samler‐samfund  (hvilke  Wilson  også  benævner  opening  societies)  markerede  landskabet  med  steler,  der  fungerede som pejlemærker. Derimod er huset den første menneskelige  (re)konstruktion,  man kunne gå ind i,  og  ophavet til containeren,  en  struktur, der så blev overført på samfundet. Til forskel fra Lakoff & 

Johnsons fokus på kroppen (Johnson 1987; Johnson 1991; se nedenfor)  som  udgangspunkt  for  container‐skemaet  og  betydningsdannelsen  fokuserer Wilson på containeren som en følge af en rekonstruktion af  naturen. 

   

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

process occurs through a range of phases: getting ready, setting out, carrying on, and finishing off (Ingold, 2006, p.. 3.1

Og når bogen ikke længere er så centralt placeret, så er litteraturen det heller ikke, fordi det, der kendetegner denne 500-års periode fra, da Gutenberg opfandt tryk- kepressen

måned i træk, at arbejdsløsheden vokser, er det ikke udtryk for, at jobfesten på arbejdsmarkedet er slut for denne gang.. Flere er kommet i job og det vil vi også se i den

formand for praktiserende læger Bruno Meldgaard // administrerende sygehusdirektør og formand for Kræftens Bekæmpelse Dorthe Crüger // forskningsansvarlig

Dermed bliver BA’s rolle ikke alene at skabe sin egen identitet, men gennem bearbejdelsen af sin identitet at deltage i en politisk forhandling af forventninger til

Stein Baggers mange numre havde i sidste ende ikke været mulige, hvis han ikke havde indgået i en slags uhellig alliance med alt for risikovil- lige banker, og en revisionsbranche

Er virksomhedens kunder ikke aktive på de sociale medier – eller tager virksomheden ikke de svar den får ud af den sociale dialog, alvorligt – er det ikke umagen værd. Men for

Men dette forhold skaber to problemstillinger, som man som studerende i mere eller mindre grad bliver konfronteret med: Hvorfor skal folk bruge tid på at tale med