• Ingen resultater fundet

RELIGIONENS ROLLE I DET POSTMODERNE  SAMFUND

In document ENDELIG FORÅR!  (Sider 57-73)

Kristine Ørnsholt 

  

1. Indledning 

Religionens rolle i det postmoderne samfund er et omstridt emne  blandt  religionssociologer  i  dag.  Hvor  religionen  førhen  indtog  en  væsentligt rolle i så vel den offentlige som den private sfære, vil mange  hævde, at religionen i dag findes i en mere internaliseret og privat form. 

Dette  forhold  har  selvsagt givet  grobund  for  megen  debat  omkring  religionens rolle i det postmoderne samfund.  

Nærværende opgaves anliggende er at belyse religionens rolle i det  postmoderne  samfund.  Udgangspunktet  er  en  diskussion  af  de  to  sociologers, David Lyon og Zygmunt Bauman, syn på religionen i det  postmoderne  samfund.  Første  del  af  opgaven  er  en  redegørelse  for  Lyons fremstilling af det postmoderne samfund med særligt henblik på  de tre typer af ’selv’ (self) der her præsenteres. 

For at skabe et brugbart sammenligningsgrundlag at gå ud fra må  en kort redegørelse for Baumans religionssyn finde sted. Næste del af  opgaven  består  derfor  af  en  sådan.  På  baggrund  af  disse  afsnit  vil 

opgavens tredje del  være en  diskussion af de to sociologers  syn på  religionen.  Fokus  vil  her  specielt  være  på  at  undersøge,  hvordan  Baumans syn på religion i den postmoderne verden forholder sig til  Lyons identitetstyper.  

Slutteligt vil  konklusionen  på opsummerende vis eksplicitere  de  påstande og pointer, der opgaven igennem er blevet fremsat.   

 

2. David Lyon  

I sin beskrivelse af det postmoderne samfund1 lægger Lyon specielt  vægt  på  én  faktor;  konsumerismen.  Konsumerismen  er  en  central  komponent i det postmoderne samfund, hvor den i særdeleshed har  indflydelse  på  det  postmoderne  menneskes  identitetskonstruktion  (Lyon 2000, 96).  

Religionen,  hævder  Lyon,  er  også  blevet  en  forbrugsgenstand  i  konsumerismens vareudvalg. Religionen ’shoppes’ af forbrugerne efter  smag og behag. På den vis er en art synkretisme et alment fænomen, 

      

1 Udtrykket ’det postmoderne samfund’ er genstand for megen debat blandt sociologer i dag. Mens nogle 

finder betegnelsen passende for samtiden, mener andre, at ’det senmoderne samfund’ er en mere korrekt  betegnelse (fx Anthony Giddens). Jeg vil dog ikke gå dybere ind den debat, men blot pointere, at jeg vil  bruge den benævnelse, som den pågældende sociolog selv måtte bruge.   

hvor  konsumenten  indtager  eklektikerens  rolle  og  således  sammensætter sit eget personlige trossystem (ib., 73).  

Religionens  rolle  i  det  postmoderne  samfund  er  derfor  hverken  forsvindende eller ubetydelig ifølge Lyon, men den indtager dog en helt  anden rolle, end den konventionelle religion gjorde tidligere. Dermed  tilslutter Lyon sig Yves Lambert’s tese om, at modernitetens følger for  det  postmoderne  samfund  ikke  nødvendigvis  medfører  faldende  religiøsitet og i sidste instans sekularisering (Lambert 1999, 324). Der er  flere  muligheder,  mener  de.  De  ser  begge  en  omdefinering  og  omlokalisering  af  religionen  som  en  sandsynlig  konsekvens  af  dens  ændrede forhold i postmoderniteten.        

Lyon opererer i sin benævnelse af det postmoderne samfund med  tre typer af ’selv’.   

 

2.1 Det plastiske selv 

Den første identitet, som Lyon beskæftiger sig med, er ’det plastiske  selv’.  Dette  ’selv’  er,  som  betegnelsen  antyder,  let  formbart  og  overfladisk.  ’Det  plastiske  selv’  er  indbegrebet  af  den  postmoderne  konsument, der så at sige ’prøver’ flere identiteter og skifter hurtigt fra  det ene til det andet. 

En typisk betegnelse for ’det plastiske selv’ kunne i dagligdags tale  være ’mærkedyret’, der, alt efter hvad moden måtte diktere, justerer sin 

stil.  På  den  politiske  scene  finder  vi  ’det  plastiske  selv’  i 

’enkeltsagsvælgeren’. Her ’shoppes’ løfter fra valg til valg og alt efter  hvilket  løfte,  der  passer  bedst  i  den  givne  situation,  stemmer  ’det  plastiske  selv’  gerne  på  Dansk  Folkeparti  til  det  ene  valg  og  på  Socialdemokraterne til det andet. 

  Idet  ”the  plastic  self  consumes  sermons  (…),  new  or  old  liturgical forms, and choir and folk‐band music without ever stopping  long enough to be seriously involved in any of them” (Lyon 2000, 92), er  det de samme tendenser, der gør sig gældende i ‘det plastiske selv’s  forhold til religion. Dette ’selv’ er altså karakteriseret ved en flygtig  ubestandighed, hvor kun korte ophold gøres ved forskellige religioner. 

 

2.2 Det ekspressive selv 

Det næste ’selv’, som Lyon opererer med, er ’det ekspressive selv’. 

Her er det personligheden og det at finde frem til sit virkelige jeg, der er i  højsædet (ib., 93). ’Det ekspressive selv’ har sit ophav i den ekspressive  revolution, der fandt sted i 1960’erne. Her spillede ’mod‐kulturen’ en  væsentlig  rolle,  hvor  opgør  med  traditioner  stod  centralt.  ’Det  ekspressive selv’ kræver sin ret til at udtrykke sig frit, finde sit virkelige  jeg og undslippe traditionens forudindtagede kodeks.  

De  samme  tendenser  gør  sig  gældende  i  ’det ekspressive selv’s 

autoritet og the inner voice overtager den centrale rolle. Der er tale om en  internalisering af religionen, hvor det drejer sig om at finde frem til det,  der er mest rigtigt for én selv. 

Trods det, at ’det ekspressive selv’ ifølge Lyon står i opposition til 

’det plastiske selv’ (Lyon 2000, 93), synes en sammenhæng mellem de to  at være synlig. Det paradoksale ved ’det ekspressive selv’ er, at dets  udtryk ofte ender med at blive populært og almindeligt. Den første, som  tog et par Converse på i byen, følte sig sikkert ganske ’ekspressiv’, men  skoene  er  efterhånden  blevet  så  populære,  at  også  de  er  blevet 

’plastiske’.  

 

2.3 Det underkastede selv  

Det underkastede selv er den tredje og sidste identitetstype, som  Lyon præsenterer. Hvor de to første ’selv’er intet problem har med at  begå sig i konsumerismen, finder vi i den sidste gruppe dem, der ikke  kan overkomme de postmoderne udfordringer. De udfordringer består  specielt i de mange valg og beslutninger, der er overladt til individet. 

Derfor er dette ’selv’ også karakteriseret ved at søge autoritet og svar  uden for sig selv. 

 At denne gruppe vil føle sig tiltrukket af autoriteter, ekspliciteres i 

’det underkastede selv’s forhold til religion. Religionen kommer til at  udgøre, hvad man kunne kalde ’en lettelse’ fra det postmoderne, der 

fjerner  presset  fra  de  usikre  eller  ’utilstrækkelige’  (i  Baumans  terminologi,  som jeg senere vender tilbage til) individer  og forsyner  dem  med  de  svar  og  løsninger,  der  søges.  Det  er  derfor  specielt  fundamentalisme,  hvor  ”a  new,  authoritative,  alternative  rationality  offers certanties that are in short supply in postmodern times” (ib., 95),  tiltrækker ’det underkastede selv’. Nynazisten kunne være et eksempel  på et sådant ’underkastet selv’, der i hierarkiet og autoriteten finder svar  og faste rammer. Indholdet kommer i anden række.  

Via  disse  tre  kategorier  udlægger  Lyon  altså  sin  opfattelse  af  postmoderne  identitetskonstruktion.  Men  er  dette  en  udtømmende  fremstilling af en så favnende proces, som man må antage, det er at  skabe  en  identitet?  Paul  Heelas  giver  i  artiklen  ”Certainties  of  Modernity” sit bud på en række identiteter. Heelas skelner mellem flere  forskellige  typer  ’selv’,  hvoraf  specielt  et  kan  tjene  som  relevant  supplement til Lyons identitetskonstruktioner. ’Det utilitaristiske selv’,  som Heelas præsenterer, søger nyttevirkningen og effektiviteten. Dette  selv  er  fuldt  ud  bevidst  om  sit  eget  potentiale  og  søger  derfor  optimeringen af dette for at imødekomme den materialistiske verden  bedste  muligt  (Heelas  1996,  166‐167).  ’Det  utilitaristiske  selv’ 

kombinerer  således  ’det  plastiske  selv’s  talent  for  at  begå  sig  i  konsumerismen med ’det ekspressive selv’s dybde og tro på sig selv. 

  

3. Zygmunt Bauman 

Bauman  beskæftiger  sig  ligesom  Lyon  med  det  postmoderne  samfund, herunder religionens rolle. Som det vil fremgå af afsnittet, er  Baumans  syn  på  religiøsitet  i  den  postmoderne  verden  forholdsvist  yderligtgående. 

Bauman mener ligesom Lyon, at konsumerismen er en afgørende  komponent  i  det  postmoderne  samfund  og  i  det  postmoderne  menneskes identitetsdannelse. Bauman lægger specielt vægt på evnen til  at ’shoppe’, der bliver den vigtigste fordring for at kunne begå sig i det  postmoderne  samfund  (Bauman  1998,  68).  Majoriteten  af  de  postmoderne mennesker er egentligt  kompetente forbrugere,  hævder  Bauman. Den resterende del, derimod, der ikke tilhører majoriteten og  de kompetente forbrugere, karakteriserer Bauman som ’utilstrækkelige  forbrugere’ (en gruppe, jeg vil vende tilbage til senere i opgaven). 

 

3.1 Religion i en postmoderne kontekst? 

Bauman tager udgangspunkt i Kolakowskis tese om, at religion er 

”indeed the awareness of human insuffiency, it is lived in the admission  of  weakness”.  Men  som  Bauman  pointerer,  er  der  i  en  almindelig,  menneskelig hverdag ikke megen tid til eksistentielle og eskatologiske  bekymringer, når ”the cattle must be fed, crops harvested, taxes paid  etc.” (ib., 59). De problemer, der optager det postmoderne menneske, 

hører denne, ikke en hinsides verden til. Heri findes også grundlaget for 

”the counselling boom”, der ifølge Bauman ikke har det fjerneste med  religion  at  gøre,  men  alene  har  til  at  formål  at  skabe  ”the  perfect  consumer” (ib., 71), for hvem ingen muligheder forpasses. 

Bauman fører argumentet videre og siger, at kirken gennem tiden  selv har skabt sine egne forbrugere ved at gøre dem opmærksomme på  og optagede af en menneskelig utilstrækkelighed (ib., 60). Men i det  postmoderne  samfund  vinder  denne  kirkelige  behovsskabelse  ikke  genklang. Men hvad er da religion i en postmoderne kontekst? 

 

3.2 Fundamentalisme som eneste postmoderne religion 

Eftersom den konventionelle religion har tabt terræn, er der ifølge  Bauman  kun  én  postmoderne  form  for  religion,  som  står  tilbage,  fundamentalismen.  Den  religiøse  fundamentalismes  rekrutteringsgrundlag  er  de  ’utilstrækkelige  forbrugere’,  som  marginaliseres i det postmoderne samfund og overvældes af ”the risk‐

contaminated freedom” (ib., 74). Den manglende evne til at begå sig i  konsumerismen resulterer i sidste instans i en mangel på en holdbar  identitet. Det er præcist denne gruppe, der ifølge Bauman er tilbøjelige  til at søge væk fra friheden og ind i autoritetens trygge rammer, der i  religiøst  øjemed  er  fundamentalisme.  ’De  utilstrækkelige’  genererer 

individets utilstrækkelighed, men forsyner samtidigt de utilstrækkelige  med svar (ib., 72). 

Bauman viderefører yderligere denne påstand og siger, at ”religious  fundamentalism is a legitimate child of postmodernity, born of its joys  and torments” (ib., 74). Fundamentalismen er en radikaliseret form af 

“the  counselling  boom”,  der  har  til  hensigt  at  kompensere  for  den  utilstrækkelighed,  den  inkompetente  forbruger  oplever. 

Fundamentalismen  udgør  en  ultimativ  vejledning  for  ’den  utilstrækkelige forbruger’ (ib., 73).   

Bauman ser på den vis religion som opstående ud fra en mangel,  evnen til at forbruge tilfredsstillende. Baumans tese kan i det perspektiv  siges  at  være  deprivationsteoretisk.  Deprivationsteorien  forklarer  et  religiøst engagement med, at religionen udgør en kompensation eller  trøst  i  en  mangelsituation  (Furseth/Repstad  2003,  139).  I  Glock’s  systematisering af deprivationen findes kategorien social deprivation,  der ”handler om at man har mindre av visse goder og egenskaper som  vurderes høyt i et gitt samfund” (ib., 139). Her har vi altså essensen af  det, Bauman mener, motiverer fundamentalisme. 

Baumans teori forudsætter altså et aktivt valg fra individets side om  at  blive  religiøs.    Men  hvordan  vil  han  så  forholde  sig  til  socialiseringsteorien? Hvor skal det religiøse individ, der er født ind i  sin  religiøse  sammenhæng,  men  samtidigt  er  velbevandret  i 

konsumerismen,  placeres?  Som  svar  på  tiltale  kunne  man  måske  forestille sig, at Bauman ville sige, at dette individ er opvokset med den  kirkeligt skabte utilstrækkelighed og dermed i grunden ser sig selv som  utilstrækkelig i konventionel religiøs form.   

 

4. Religionens rolle i det postmoderne samfund 

I  de  to  foregående  afsnit  er  de  to  sociologer  David  Lyons  og  Zygmunt Baumans syn på religion i det postmoderne samfund skitseret  hver  for  sig.  Spørgsmålet  er  herefter,  hvordan  de  forholder  sig  til  hinanden. 

Både Lyon og Bauman tager udgangspunkt i de tendenser, vi ser på  samfundsniveau i den postmoderne verden. Her er  de enige om, at  konsumerismen er den mest betydelige komponent, der ikke alene er et  væsentligt karakteristikum for postmoderniteten, men også indtager en  afgørende rolle for det postmoderne menneskes identitetskonstruktion. 

Identiteten skabes ud fra en shopping for a self‐mentalitet, hvor individet 

’shopper’ sig frem til en identitet og således selv bestemmer indholdet af  en sådan. Så vidt er de to sociologer enige. Hvad de ikke er enige om, er  imidlertid religionens rolle i denne proces.    

    I sin typologisering af religiøse grupper opererer Roy Wallis med  tre  kategorier;  world‐rejecting,  world‐affirming  og  world‐accommodating  (Wallis  1995,  293).  Specielt  den  ene  kategori,  world‐rejecting,  er 

interessant i forhold til Baumans syn på religion. Spændingen i forhold  til samfundet  er  stor  hos  denne gruppe, idet  man tager  afstand  fra  samfundet og forkaster dets normer og værdier (ib., 296). Det er netop i  denne gruppe,  vi  finder Baumans  ’utilstrækkelige  forbrugere’.  Dette  forhold  kan  føres  videre  på  Lyons  tre  identitetsgrupper,  hvor  ’det  underkastede selv’ også vil være at finde i world‐rejecting‐kategorien. For  Bauman  er  de  to  andre  grupper  slet  ikke  interessante,  da  det  udelukkende  vil  være  kompetente  forbrugere,  man  finder  der  og  således ikke individer med behov for religion. 

Det er netop i dette forhold, at Baumans og Lyons grundlæggende  forskellige  syn  på  religionens  rolle  i  det  postmoderne  samfund  ekspliciteres. Fælles for Lyons tre identitetstyper er nemlig, at de alle  kan antage en religiøs form om end nogle mere seriøst end andre. Men  for Bauman er det altså kun Lyons world‐rejecting‐identitet, nemlig ’det  underkastede selv’, der overhovedet vil have en interesse og et behov  for at engagere sig religiøst. Hos Lyon er religion en forbrugsgenstand,  der  indgår  i  konsumerismens  væld  af  udbud  til  den  postmoderne  identitetskonstruktion. Bauman ser derimod den samtidige religion, det  vil  sige  religion  i  fundamentalistisk  form,  som  et  produkt  af  det  postmoderne og ydermere en reaktion på samme – et flugtforsøg fra  postmodernitetens udfordringer. 

Bauman og Lyon er på den måde enige om det marginaliserede  individs tendens til at søge autoriteter i fundamentalismen. Men som  nævnt ser Bauman altså også kun dette individ som havende et religiøst  behov. Når man skal belyse Baumans syn på den samtidige religion i  forhold til de to andre typer af Lyons ’selv’er, kan det være gavnligt at  vende fokus om og i stedet se på, hvordan disse ’selv’er forholder sig til  Baumans tese. For hvor vil ’det plastiske selv’ og ’det ekspressive selv’ 

kunne placeres i denne fremstilling? Ifølge Lyon kan disse to typer godt  have en religiøs dimension, da de også bevæger sig frit på det religiøse  marked. Bauman  hævder  dog,  at  denne  dimension i  langt  de fleste  tilfælde ikke har noget med religion at gøre. Den er blot en del af ”the  councelling boom”. Man kunne så måske undre sig over, at Bauman  mener, at det forholder sig sådan. Hvis den religiøse fundamentalisme  kan  ses  som  en  radikaliseret  udgave  af  ”the  cult  of  counselling  specialist”  (ib.,  73),  hvordan  kan  han  så  afvise,  at  ”specialist  counselling” i sig selv kan indeholde en religiøs dimension. Sagt på en  anden måde, hvordan kan fundamentalismen siges at være religiøs, hvis  dens mildere udgave ikke er det? Nul gange en er vel lig med nul. 

Det  faktum,  at  Bauman  sætter  lighedstegn  mellem  fundamentalisme og postmoderne religion, kan selvsagt klandres for at  være  en  alt  for  reduktionistisk  fremstilling  af  religionens  rolle  og  betydning.  Fremstillingen  efterlader  ikke  meget  rum  til  et  homo 

religiosus, der seriøst og dybfølt udviser et religiøst engagement. Men  også Lyons fremstilling af den postmoderne identitetskonstruktion kan  siges  at  være  noget  reduktionistisk.  At  ville  sammenfatte  det  postmoderne menneskes identitetskonstruktion i tre typer af ’selv’, må  nødvendigvis føre til en negligering af menneskets mangfoldighed. 

 

5. Konklusion 

        Som  nævnt  i  indledningen  hersker  der  ikke  konsensus  blandt 

religionssociologer  i  dag  om  religionens  rolle  i  det  postmoderne  samfund.  Lyon  og  Bauman  kan  være  enige  om  en  række  forhold  vedrørende religionens rolle i det postmoderne, mens de i andre forhold  er uenige.  

Lyon lægger specielt vægt på konsumerismen, når han betegner det  postmoderne  samfund.  Ud  fra  diverse  komponenter  inden  for  konsumerismen  konstruerer  individet  sin  identitet.  En  af  disse  komponenter er religionen. Religionen er altså en forbrugsgenstand, der  indgår i konsumerismen. Den postmoderne religion er for Lyon hverken  forsvundet eller ubetydelig, men indtager nu en anden og mere privat  rolle, end den konventionelle religion gjorde tidligere.   

Bauman  lægger  ligesom  Lyon  stor  vægt  på  konsumerismen  og  yderligere evnen til at konsumere. Dem, der ikke besidder denne evne,  marginaliseres i samfundet og betegnes af Bauman som ’utilstrækkelige 

forbrugere’. Det er netop denne gruppe, mener Bauman, der har en  tilbøjelighed til at søge autoriteter, der kan forsyne dem med svar og  løsninger.  I  religiøst  øjemed  er  det  derfor  den  religiøse  fundamentalisme, der kommer til at spille en rolle i det postmoderne  samfund.  Fundamentalismen kompenserer for den utilstrækkelighed,  den inkompetente forbruger oplever.    

Ser  man  mere  specifikt  på,  hvordan  Baumans  syn  på  religion  forholder sig til Lyons tre typer af ’selv’, er der en overensstemmelse  mellem  Baumans ’utilstrækkelige forbruger’  og  Lyons  ’underkastede  selv’. Bauman mener, at Lyons tredje ’selv’ vil være det eneste ’selv’, der  vil have et egentligt behov for religion i det postmoderne samfund. I  forhold til de to andre ’selv’er, ’det plastiske’ og ’det ekspressive’, mener  Bauman ikke, at deres eventuelle søgen efter religiøse svar  (i Lyons  terminologi) har et egentligt religiøst indhold. De er ifølge ham blot et  udtryk  for  selvterapi,  der  skal  hjælpe  individet  med  at  blive  den  perfekte konsument.    

De  to  er  dermed  enige  om  den  religiøse  fundamentalismes  udspring, og hvorfor den opstår. Men dermed ikke være sagt, at de er  enige  om  religionens  rolle  i  det  postmoderne  samfund.  Hvor  Lyon  mener, at religionen er en komponent i det postmoderne menneskes  identitetskonstruktion,  udspringer  den  postmoderne  religion,  ifølge  Bauman, af manglende evne til at forbruge tilstrækkeligt og dermed 

faktisk af en manglende evne til at konstruere en holdbar postmoderne  identitet. 

Formålet  med  denne  opgave  er,  som  nævnt  i  indledningen,  at  belyse religionens rolle i det postmoderne samfund.  Hvad der mere  generelt kan konkluderes i forhold til dette, er svært. Meningerne om  emnet er talrige og ofte modstridende. Den bedste konklusion må derfor  lyde, at religionen i dag ikke indtager den samme stationære rolle, som  den gjorde tidligere, og at diskussionen om, hvilken rolle den så præcist  indtager  i  det  postmoderne  samfund,  til  stadighed  er  åbent  for  diskussion.    

          

Litteraturliste  

BAUMAN, ZYGMUNT 

1998  “Postmodern Religion S. 55‐78 Religion, modernity and postmodernity, 

Blackwell.  

FURSETH, INGER OG REPSTAD PÅL 

2003  Innføring i Religionssociologi, Universitetsforlaget, Oslo   

HEELAS, PAUL 

1996  ”Certainties  of  Modernity”,  s. 135‐177  I  The  New  Age  Movement,  Blackwell. 

LAMBERT, YVES 

1999 Religion in Modernity as New Axial Age: Secularization or New  Religious Forms”, Sociology of Religion 1999, 60:3.  

LYON, DAVID  

2000 Shopping  for  the  Self  S.  73‐96  Jesus  in  Disneyland:  religion  in  postmodern times. Cambridge; Malden, MA: Blackwell Publishers. 

WALLIS, ROY 

1995  ”The Elementary Forms of the New Religious Life”, S292‐310 Bruce,  Steve (ed.), The Sociology of Religion Vol I, Aldershot

   

       

NÅR GUD TALER ‐ EN KARAKTERISTIK AF 

In document ENDELIG FORÅR!  (Sider 57-73)