• Ingen resultater fundet

Gjessing, Guttorm: Norges Steinalder

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Gjessing, Guttorm: Norges Steinalder"

Copied!
5
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Institutioner Side om Side med Oslo. K unstindustrielle Museer blev startet tidligere og har flere Repræsentanter i Norge end i D anm ark. Og hvad Folkem useerne angaar, kunde det vel være nævnt, at selve Navnet er et La a n fra D anm ark, men ellers har Norge med sin rige og m angfoldigt nuancerede folkelige K u ltu r selvfølgelig paa dette Om raade faaet et Forspring, som vi trods de seneste Aars hæ derlige Anstrengelser a ld rig v il kunne indhente.

»Folkem useerne åpnet fo r folket et ny tt syn på historien som en fo rte llin g om mennesker lik os selv . . . . Museum stanken ble hos oss det 20. århundredes frisk e tilsk u d d som ga den nasjonale bevisthet et rike rc konkret innhold«. Bogen giver ikke noget T a l paa Norges Museer, men det er henved 200, h vo raf de 80 er Lokalm useer fo r B y og Bygd, skabte i vort Aarhundrede. Det er beundringsvæ rdigt, at Norge, der ganske h ar m anglet D anm arks Grundstam m e a f gamle kongelige Sam linger, og i 1810 knap havde andet at bygge paa end en Protest m od den kgl. Oldsags kom m issions Indsam lingsopraab af 1807, nu er naaet saa langt frem.

E t ypperligt Supplem ent til Sheteligs Væ rk er Reidar Kjellbergs Bog om N o r s k F o l k e m u s e u m . Den er udgivet a f Museets Styre og tilegnet dets Grundlægger, M useum sdirektør Hans A all, men at den ik ke er tynget a f o ffic ie l H øjtidelighed, mærkes a lle ­ rede i K apiteloverskrifter som: »En ung m ann få r en idé« (1894),

»Museet redder den siste bukseknap« (1902— 14), »Våpnene taler, men musene tier ikke« (1938— 44). Den begynder med et Citat af Troels Lunds Pjece om K u ltu rh isto rie fra 1894, giver gerne Ordet til K ritik e re og Modstandere, lægger ik k e S kju l paa økonom iske og andre Vanskeligheder, som Museet h ar haft at kæmpe med, og naar alligevel at gøre Rede fo r de im ponerende Resultater, som Museet h a r naaet. Den er blevet et M onum ent over Hans A all, der i det halve Aarhundrede forestod Museet med usvækket Energi og O ffervilje. Og m an skal lede længe fo r at finde fornøjeligere m useum shistorisk Læ sning!

C. A. J .

Norges Steinalder.

Gutorm Gjessing: N o r g e s S t e i n a l d e r . Utgitt av Norsk Arkeologisk Seiskap. Johan Grundt Tanura. Oslo 1945.

Arkæ ologen Gutorm Gjessing h ar gjort den B ed rift at skrive en Bog om Norges Stenalder nu under K rigen — en Bedrift, saa vist som V ilkaarene har været slette fo r saadant Arbejde i Norge i disse Aar. Ikke alene var Sam lingerne gemt væk, men Tyskerne

(2)

havde installeret sig direkte i Museerne. Og m ange Museums- mænd sad som Fanger i M øllergaten eller paa G rini.

Gutorm Gjessing har mange Forgæ ngere i Studiet a f norsk Stenalder. Længe var de Synspunkter, der arbejdedes u d fra, stærkt paavirket a f den Problem stillin g, som svenske og danske Forskere var kom m et til. Dette Afhæ ngighedsforhold udviklede sig ganske naturligt. D e mange store Stengrave i D anm ark og Sverige førte til, at Studiet af Stenalderen i disse La n d e kom stærkt i Forgrunden allerede tid lig t i fo rrig e Aarhundrede. T a k ­ ket være Mæ nd som J. J. A. W orsaae, O scar M ontelius og Sophus M ü lle r blev Stengravkulturen — den m egalitiske K u ltu r — i D a n ­ m ark og Sydsverige den finest undersøgte Stenalderkultur i V e r­

den med en fast Kronologi, der med sine Hovedresultater gælder den Dag i Dag. I Norge, hvor G ravfund i det store H ele m angler, maatte de-kronologiske Resultater udvindes ved en Sam m enlig­

ning af Oldsagerne med tilsvarende danske og sydsvenske. M an førtes derved in d paa at betragte den norske Stenalder som et mere eller m indre ægtefødt A fko m a f den danske. N orsk Arkæ o­

logi havde dermed, som Gjessing siger, faaet Dogm et om, at alle K u ltu rfrem skrid t i Europa h ar h aft syd-nordgaaende Retning med M iddelhavskulturerne som al K u ltu rs Navle, at trækkes med.

D er var im id le rtid en stor Gruppe Redskaber, hovedsageligt af Skifer, som det synes um uligt at passe in d i de danske Skemaer.

Længe klarede m an Vanskeligheden ved at gaa uden om dem som Katten om den varm e Grød. E n d e lig om kring 1920 lykkedes det ved forenet svensk-norsk H jæ lp at fin d e F o rb ille d e r fo r saa at sige hver eneste S kiferform i m egalitiske Flintredskaber. E fte r Gjessings Hovedsynspunkt, der refereres nedenfor, er Forudsæ t­

ningen fo r dem en ganske anden — og rim eligere.

E n særlig norsk Stenalderforskning kan egentlig først siges at sætte ind, da m an tager fat paa Bopladsundersøgelserne. F o re ­ gangsmændene her er G abriel Gustafson, H aakon Shetelig og A. W . Rrøgger, der hver fo r sig h a r givet en samlet F re m stillin g a f norsk Fo rh isto rie (Gustafson: »Norges Oldtid«, 1906, Shetelig:

»(Primitive T id e r i Norge«, 1922 og Brøgger: »Det norske F o lk i Oldtiden«, 1925). Paa disse F u n d var det m uligt at opbygge en norsk K ronologi, selv om Vanskelighederne var mange. H oved­

parten af de norske F u n d skriver sig fra aabne Bopladser, hvor Oldsagerne oftest ligger uden egentligt K u ltu rlag , saadan at det er uhyre vanskeligt at skelne m ellem ældre og yngre Lag. M an har derfor antaget, at O ldsagsform erne i norsk Stenalder har holdt sig uforandret gennem vældige Tidsrum . F o r en D el kan dette være Fejlslutninger.

8

(3)

De nævnte Vanskeligheder kan delvis elim ineres, efterhaanden som Undersøgelsen a f Bopladser i H u le r og under H e lle r skrider frem . H er ligger K ulturlagene beskyttet m od V e jr og V in d og kan gro op t il mægtige, tykke Lag. Foregangsm æ ndene ved disse Undersøgelser er paany Brøgger og Shetelig (henholdsvis 1907 og 1910 og 1914— 15), m en vigtigere er dog Johs. Bøes Undersøgelse a f Skipshellaren i H ordelan d (1930— 31) og Gjessings a f K irk - h ellaren i N o rd la n d (1937— 38), dels fo rd i E rfa rin g e rn e fo r U nder søgelsen a f saadanne F u n d var gaaet betydeligt frem i den m el­

lem liggende T id , dels fo rd i de to nævnte Pla d ser gav langt bedre M u ligh eder fo r at sk ille de fo rskellige Bosæ tningsperioder ad.

Bopladsundersøgelserne er da den Vej, der fø re r frem t il en klarere Forstaaelse a f U d viklin g en i Norges Stenalder. Som i vort L a n d m aa disse Undersøgelser paa det nøjeste kom bineres med og støttes a f de Resultater, som Kvartæ rgeologien naar til først og frem m est ved at tage Pollenanalysen i Brug. De nye Resultater, som Geologerne i de sidste A ar ér kom m et til fo r D anm arks V ed­

kommende, har vendt op og ned paa mange gængse F o re s tillin ­ ger. E n tilsvarende Indflydelse paa Opfattelsen af Norges Sten­

alder synes de norske, geologiske Undersøgelser at skulle faa.

Gjessings Bog er ingen ringe B edrift. Ikke alene indeholder den 527 Sider med over halvandet H undrede B illed er og Planer, men den er ogsaa skrevet i et ualm indeligt levende og let læst Sprog.

Det er en Fornøjelse at gennem vandre Norges Stenaldér med Gjes- sing som Vejleder. M en som alle gode Bøger h a r den sine Skøn­

hedspletter, og la d os da træ kke dem frem først. B illed sto ffet er gennemgaaende godt, og det er sm ukt anbragt i Teksten. D e tek­

niske D etaljer, der skal anskueliggøres, frem træ der ogsaa tydeligt nok, men der m angler fuldstæ ndigt M aalestoksforhold ved A f­

bildningerne. Det kan være galt nok fo r norske Læsere, men rent galt b liv e r det fo r danske, der m aaske ald rig personligt kom m er til at staa-øver fo r Sagerne selv. Og p rin cip ie lt er det under alle Om stæ ndigheder en Uting. E n lignende N onchalance m øder en under Beskrivelsen a f de enkelte Fund. D er gives ik k e tilstræ k­

kelig fy ld ig Besked, saa Læseren h a r ik k e a ltid M u ligh ed fo r at begribe Fundenes hele Karakter. F o r at have disse T in g i Orden, m aa m an være et Stykke a f en Pedant. M en Pedant er Gjessing m indst a f alt.

M en h a r m an fø rst udspyet sin Galde over de nævnte Forhold, saa fængsles m an a f det frisk e og vidtfavnende Syn, Forfatteren anlægger paa sit Stof. Dette er ik k e en Fre m stillin g kun beregnet paa Fagarkæ ologer, men lige saa fu ld t paa K ulturhistorikere.

D er skal forsøges ko rt at klargøre hvorfor.

(4)

Ca. 3/4 a f Bogen om handler Jæger- og Fiskerku ltu ren , der i Nordnorge forsætter næsten eneraadende helt ned t il Jernalde­

rens Begyndelse. D en sidste 1U er viet Norges ældste Bondebrug.

og S kildringen m under ud i en (stadig aktuel) K o n fro n tatio n af de 2 K u ltu rfo rm er i Afsnittet: Veidem ann og Bonde. Om Fangst- kulturerne taler Forfatteren med et sikkert Førstehaandskendskab fra sit O phold paa Norges nordligste M useum i Trom sø. H an fik her Lejlighed til at fortsætte Num m edals Arbejde m ed K larlæ g­

ningen a f de ejendom m elige arktiske K ulturer, der gaar under Navnene: Fosna- og Kom sakulturen. Længe har de været et Stridens Æ ble blandt Fa g fo lk. M an kunde ik k e akceptere den meget tidlige Datering, N um m edal gav dem jævnsides m ed de ældste kendte Spor a f Mennesker her i vort Land. D er var ingen Levem uligheder i Norge paa det Tidspunkt, hævdede man. H v o r­

dan skulde Mennesker være naaet gennem Isødet fra E u ro p a saa langt m od N ord? Gjessing h a r sin egen M ening om den T in g , idet hans Hovedsynspunkt fo r hele Norges Stenalder er en k ra ftig O pposition mod den ældre Opfattelse, at Indvandringen til Skan­

dinavien er foregaaet sydfra. E fte r hans O pfattelse sætter In d ­ vandringen sydfra tidligst in d med B ondekulturen i yngre Sten­

alder. In d til da gik Forbindelsesvejene ene østover. Den norske Fangstku ltur søges knyttet til et stort cirku m p o lart K u ltu rk o m ­ pleks, en Tanke, samme F o rfa tte r senere h a r behandlet nærmere i en A fh a n d lin g i det norske arkæ ologiske T id s s k rift »Viking«.

Brøgger hævdede som den første — uden at vinde T ils lu tn in g — den nord- og vestnorske Stenalders Uafhæ ngighed a f M egalit- kulturen.

Under sin Gennemgang tager Gjessing m ange tankevæ kkende Problem er op, og dér synes jeg egentlig, Bogens største Fortjeneste ligger — ia lt F a ld fo r $en ku ltu rh isto risk interesserede. Desværre lader Fundene ofte Forfatteren i Stikken. D er er nem lig den store Skavank ved Hovedparten a f de norske F u n d — og det gælder især de ældste — , at egentlige K u ltu rla g m angler. K u n de u fo r­

gængelige Redskaber a f Sten er bevaret, Ben og Træ er borte.

R igtigt nuanceret frem træ der Fangstkulturen da først i yngre Stenalder, hvor Fundene fra H u le r og H eller dukker op. Ogsaa af anden G rund er de lige nævnte F u n d interessante. I flere a f dem træffes nem lig udover Jagtdyrenes Levnin ger K n ogler af T am d yr -— alle unge Individer. Gjessing tolker dem som V id n es­

byrd om den Proviant, Fangstfolkene førte med sig hjem m efra, og ser h eri Beviser fo r Bøndernes sæsonvise Fangst langs Kysterne.

Paa eet Om raade viser Fangstkulturen en Rigdom , som v i her i D anm ark ik ke h a r noget Sidestykke til: Kunsten, som den viser

(5)

sig i de indhuggede og delvis bemalede B illed er paa Klippesiderne.

Gennemgangen a f den Fangstm agi, der ligger gemt i disse B ille ­ der, er et a f de interessanteste A fsn it i Bogen. Gennem Jæ vnførelse med m oderne V idnesbyrd om Jagtm agi er det lykkedes F o rfa tte ­ ren at sandsynliggøre H elleristningernes S tillin g i K ulturm iljøet.

F ø rst sent kom m er Bondebruget til Norge. R igtigt Fodfæ ste vinder det iflg . Gjessing først i Slutningen a f yngre Stenalder.

Denne U d v ik lin g hænger n atu rlig t sammen med N aturforholdene, der ik k e var den nye K u ltu rfo rm særlig gunstig. Forfatteren hæv­

der da ogsaa som et karakteristisk Træ k i Norges K u ltu ru d v ik ­ ling, at Fangstku lturen ik k e her (som f. Eks. i Danm ark) nogen­

sinde h a r ladet sig knæ kke a f den nye Erhvervsform . Denne sid­

ste m aatte tilogm ed fra første Fæ rd baseres paa Sam virke med Fangstku lturen fo r overhovedet at kunne eksistere. U d a f Syn­

tesen m ellem disse to saa fo rskellige Erhvervsform er, der desuden efter Gjessings F re m stillin g har hver sin O prindelse (en østlig, cirk u m p o la r og en sydlig, forasiatisk), gror den B landingskultur, der b liv e r Norges K u ltu rh isto rie frem til idag, og hvis første V id ­ nesbyrd var at fin d e i Bopladslagene fra H u le r og H eller. O p rin ­ delsen til et saa vigtigt Le d i norsk B on dekultur som Sæterdriften v il Forfatteren søge i denne Sam mensm eltning. Bogen afsluttes med en fy ld ig Litteraturfortegnelse og et fo rb illed lig t, fy ld ig t Sag- og Navneregister.

H olger Rasmussen.

Norsk Jernskulptur.

Arne Nygård-Nilsen: N o r s k j e r n s k u l p t u r I— II. I Serien Norske Minnesmerker. I. W. Cappelen. Oslo 1944.

Beundringsvæ rdigt mange fornem m e P u b lik a tio n e r lykkedes det Norge at faa udgivet i de haarde Krigsaar. Som Fortsættelse a f Johan Meyers store Væ rk om »Fortids Kunst i Norges Bygder«

h ar m an saaledes paabegyndt en ny statelig Serie om den n atio ­ nale Textilku nst, h v o ra f der er udsendt Helen Engelstad: N o r ­ s k e r y e r (Serie II N r. 1, udgivet a f Kunstindustrim useet i Oslo 1942). Samme Fo rfatterin d e har, ligeledes fo r Kunstindustrim useet i Oslo, udarbejdet »M e s s e k l æ r o g A l t e r s k r u d . M i d ­ d e l a l d e r s k e P a r a m e n t e r i N o r g e « (Oslo 1941). Og i Serien N orske M innesm erker er udkom m et Th. Krohm Hansen:

N o r s k e V e l k o m s t e r f r a L a u g s t i d e n (Oslo 1942).

M en den P u b lik a tio n , der ved sit Em ne har stærkest B ud til D anm ark, er den nuværende norske Rigsantikvars Væ rk om norsk Jernskulptu r, h vilket i Hovedsagen v il sige de støbte Jernovne,

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

U m iddelbart efter som m eren hugger m an samtlige træ er fra sporsystem erne i alle de bevoksninger, hvor der skal flishugges.. Først bagefter bliver flis- huggeren

H erpaa mente m an dog herhjem m e ikke at kunne gaa ind, dels fordi H ospitalernes og B ørneplejestationens Opgaver m aa anses for at være væsentlig forskellige,

sættelse for ham. O pfylder han de Forventninger, m an noerer om ham, hvad han vistnok rigelig vil gjore, da vil ogsaa hans Anseelse voxe betydeligt. H an har

sen frem sattes, og som besvaredes a f Henrik Gyldenstierne paa Ståendernes Vegne.. O m Eftermiddar gen samledes Ståenderne paa nye og forenedes m an da om at

Hvis museerne i højere grad skal udnytte kultur- landskabets potentiale, bør de have lov til at tælle downloads og brug af diverse apps, podcastlytninger, guidede ture og

når m an nemlig den meget fine ting, at m an ikke kun finder den person, m an søger, m en m an finder også alle de andre personer, der passer på ens beskrivelse. Hvis m an

S aasnart man ikke betragter M ennesket u n d er Bestem melsen Aand (og hvis ikke, kan m an heller ikke tale om Fortvivlelse), men kun som sjelelig-legemlig

som t n o k .s0 M en jeg vil være tilbøjelig til at argum entere således: N år m inisteren ikke udnytter sin bemyndigelse efter kreditform idlingsloven, må det