• Ingen resultater fundet

Debat: Da al Ribe blev skrevet i mandtal

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Debat: Da al Ribe blev skrevet i mandtal"

Copied!
15
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

f o rti d s m in d e r so m fund. D ere fte r en ark æ o lo ­ gisk og historisk vejviser til de m e st sevæ rdige m o n u m e n t e r , m e d til h ø re n d e d etailoversigts- k ort og fotografier. B a gest i bogen findes et k o rt h v o r d e r henvises til de o m ta lte nr.

D e r er således tale o m en u d v id e t a r k æ o l o ­ gisk og historis k vejviser for d e n m e re in te re s­

se re de besøgende. O g som s å d a n f u n g erer b ø g e r n e godt. D e n k u ltu rh is to ris k e g e n n e m ­ g a n g er velskrevet, m e n b r in g e r i øvrig t ikke væ s en tlig t nyt. D e n giver en k o r tfa tte t og overskuelig u p to d a t e indføring. V ejv iseren til fo rti d s m in d e r n e og d e historiske lo ka lite te r skal d e r im o d fre m h æ v e s for sin gode b es k ri­

velse a f h v o r d a n m a n fin d er fo rti d s m in d e rn e og for de gode s u p p l e r e n d e illu stratio n er. Det skulle synes e l e m e n tæ r t a t en arkæologisk-hi- storisk vejviser o gså virkelig er i s ta n d til at vise vej, m e n h v e r k e n G y ld e n d a ls to b ø g e r om o ld t i d s m i n d e r n e i D a n m a r k eller Politikens

» M e d a rk æ o lo g e n D a n m a r k r u n d t « lever op til d e t te e l e m e n tæ r e krav. M e d d e m i h å n d e n er m a n faktisk ilde s te d t og vil m ø d e m a n g e æ rgrelser. F a k tis k er de u a n v e n d e l ig e til deres form å l, selv o m » M e d a rk æ o lo g e n D a n m a r k r u n d t « er væ s en tlig b e d r e e n d G y ld e n d a ls.

Alt i alt m å m a n altså hilse d e to s m å bøger velk o m n e. De b r in g e r ikke a f g ø re n d e nyt, m e n tje n e r deres fo rm å l sm u k t.

Debat

Litteraturliste

P. V. Glob (red.): Danefæ. T il hendes M ajestæ t d ro n n in g M a rg re th e II. 16. april 1980. N a ti­

onalm useet. 1980. 200 s. ill. kr. 225.

Jørgen Jensen: Nordens guld - en bog om oldtidens rav, m ennesker og m yter. G yldendal. 1982. 186 s. ill. kr. 158.

Søren Nancke-Krogh: Søfolk og kentaurer - m ennesker i yngre bronzealder. N yt N ordisk F orlag. 1982.

149 s. ill. kr. 99,50.

Svend Aage Knudsen: Landskab og oldtid. A tlas over Søllerød og L y n g b y -T aarb æ k kom m uner. H i­

storisk sam fund for Søllerød og Lyngby- T a a rb æ k kom m uner. 1982. 146 s. ill. kr. 150.

Jesper Laursen: Fortidens spor i Århus skov ene. En h ån d - bos;. lysk A rkæ ologisk Selskab. 1983. 175 s. ill.

k r .'85,40.

Lisbeth Pedersen: Bornholm i oldtiden & H . E. Skaarup:

Bornholm i historisk tid. D e sam v. bornholm ske tu ristforeninger. 1983. 80 s. og 64 s. ill. kr. 45 pr.

stk.

Alex Wittendorff:

Da al Ribe blev skrevet i m andtal

O m tal, tr o ld d o m og k a p ita lis m e i d a n s k e b y ­ s a m fu n d i d et 16. og 17. å r h u n d r e d e - f o ra n ­ lediget a f Ole Degn: Rig og fattig i Ribe. Ø k o ­ n o m is k e og sociale forhold i R i b e - s a m fu n d e t

1560-1660. Bind I og II. S krifter u d g iv e t a f J y s k S elskab for H is to r ie nr. 39. U n i v e r s i ­

tetsforlaget i A a r h u s 1981. 458 + 402 s., ill., kr. 231,80.

M a n k an ikke p å s tå , at de d a n s k e k ø b stæ d e rs historie i d e t 16. og 17. å r h u n d r e d e er et sæ r­

lig f o rsø m t o m r å d e , lige så lidt som l a n d b o ­ fo rh o ld e n e er det. N å r d e n bog, d e r h a r givet a n l e d n i n g til de følgende sider, alligevel m å siges at være noget n y t i d a n s k h isto rie sk riv ­ n in g h æ n g e r det s a m m e n m e d d e t m e g e t o m ­ f a tte n d e sigte, fo rfatteren h a r m e d den. H e n ­ sigten m e d d e t sto re v æ rk er » u d fra en h el­

h e d s b e t r a g t n i n g at give en s a m le t an a ly se og frem stilling a f de ø k o n o m is k e og sociale for­

hold i et k o n k ret s a m f u n d i dets h elhed«. O le D e g n vil p å em p irisk g r u n d l a g a n a ly s e re de enkelte e l e m e n te r i s a m f u n d s s t r u k t u r e n , b e ­ s te m m e dere s p la c e rin g i h e lh e d e n , dere s i n d ­ v irken p å og sa m sp il m e d de øvrig e e le m e n te r og til sidst forsøge at forkla re d e n sa m le d e s a m f u n d s s t r u k t u r og u d v ik lin g e n i d e n b e ­ h a n d l e d e p eriode. D e tte løfterige p r o g r a m o m d e t a lj e r og h elh ed , a n a ly s e og syntese, s t r u k ­ tu r og d y n a m ik , so m fo rfatteren opstiller side 14 lf, skal g e n n e m fø re s u n d e r en m ikrohisto- risk synsvinkel m e d a n v e n d e ls e a f d e n m e t o ­ de, L a w r e n c e S to n e h a r d ø b t d e n p r osopo- grafiske: g e n n e m i n d s a m li n g a f d a t a p å i n d i­

v id n iv e a u skabes d e r basis for an a ly se og b e ­ skrivelse a f d e m o g ra fisk e forhold , in d tæ g ts- og fo rm u e fo rh o ld , boligforhold, s k a t t e b e t a ­ ling og forbrug, social og geografisk m o b ilite t osv. O g m e d in d iv id e t som e n h e d skal d er d ere fte r in d v in d e s his torisk v id e n om de for­

skellige b e fo lk n i n g s g ru p p e r og s t r u k t u r e r n e i f o rb in d e lse r m e lle m in d iv i d e r - i slægt og æ g tesk a b , i ø k o n o m is k e re la tio n e r, i retss ag e r og sociale u r o lig h e d e r og m e g et m ere, alt s a m m e n m e d hen b lik p å a t forstå s tr u k t u r e n og m e k a n is m e r n e i s a m fu n d e t.

Bogen, d e r er a n t a g e t som d i s p u t a t s ved

308

(2)

Debat

O d e n s e U n iv e r s it e t, er i n d r e t t e t således: B ind I r u m m e r p å sine 458 side r d e n egentlige tekst i tre dele: B e folkningen og d e t fysiske miljø, erh v e rv sliv et og sociale og øko n o m is k e for­

ho ld h v o rtil k o m m e r en slu t n in g m e d » E t for- klaringsforsøg«. B ind I I , d e r er p å 402 sider, in d e h o ld e r som d e t vigtigste de o m f a t te n d e ta b e lb i la g s a m t n o te r og registre. N å r d e r i d e t følg ende henvises til sid eta l, g æ ld e r d et b in d I, m e n s d e r for ta b e lb ila g e n e s v e d k o m ­ m e n d e henvises til n u m m e r e t p å s a m m e m å ­ d e som i bogens tekst.

P å b a g g r u n d a f d e n v id tg å e n d e og m e g et vigtige hen s ig t m e d b o g e n h a r jeg fu n d e t det m e st rim e lig t a t la d e h o v e d s ig te t m e d d e n n e a n m e ld e ls e v æ re en v u r d e r i n g af, h v o r d a n p r o g r a m m e t g e n n e m fø re s, og h v o r d a n de m e ­ re o v e r o r d n e d e f o rk la r in g e r h æ n g e r s a m m e n m e d de e m p irisk e r e s u lt a te r. A n m e l d e ls e n vil a lts å p r i m æ r t dreje sig o m b o gens h o v e d s a ­ ger, hvilket i d e t te tilfælde ikke er n o g e n o v e r ­ flødig b e m æ r k n in g , eftersom en a f de m e st f r e m tr æ d e n d e e g e n s k a b e r ved d e n er en o v e r­

d å d i g h e d a f d e t a lj e r o m a lt m u li g t v e d r ø r e n d e Ribe, og d e er i nogle tilfælde så in te re ssa n te , a t m a n g o d t k u n n e fristes til a t fo rd y b e sig i d e m , også n å r de ikke h a r fo rb in d e lse m e d det, bo g en i øvrigt h a n d l e r om. D e t vil h e r k u n ske i fo rb ig å en d e . N u er en væ ldig o p t a ­ g e t h e d a f em p irisk e d e t a lj e r i sig selv u d tr y k for en h o ld n in g . D e r skal, bl.a. i d e n n e for­

bin delse, o gså gøres nogle b e m æ r k n i n g e r om et p a r m e re principielle p r o b l e m e r v e d r ø r e n ­ d e d e h istoriske forkla ringer, h e r u n d e r s p ø r g s m å le t om , h v a d d e r m e d r e tte k a n o p ­ fattes som d e t væ sentligste, d e t o m hvilket f o rk la r in g e r n e m å k o n c e n tr e r e sig, n å r m a n vil n æ r m e sig en in d sig t i m e re o v e r o r d n e d e dele a f d e n in d v ik led e størrelse, som er g e n ­ s t a n d for vores forskning: d e n m e nneske lige virkelig hed.

A t d e t er » R i b e - s a m f u n d e t« , d e r er valgt til u n d e r sø g e lse n , er en n a t u r l ig ting, for kilde­

m a t e r ia le t h e r e r e n e s tå e n d e i en d a n s k s a m ­ m e n h æ n g . R ibes a rk iv er vel d e t b e d s t b e v a ­ r e d e b y a rk iv i l a n d e t fra tid e n før 1660. D e r er d o m b ø g e r , b e g y n d e n d e 1527, sk a tte liste rn e foreligger i u b r u d t ræ kke fra 1545, d e r er k æ m n e r r e g n s k a b e r , b o rg e r s k a b s p ro to k o lle r, fa tt ig re g n s k a b e r og p e n g e m e s te r r e g n s k a b e r .

O g d e r er b y fo g e d a rk iv e t m e d tin g b ø g e r fra 1561 og sk ifte re gistreringe r (1650—60) - for b lo t a t n æ v n e nogle e k s e m p le r p å de kilde­

g r u p p e r , d e r h y p p ig t o p t r æ d e r i bogens noter.

N æ v n e s b ø r også de r e g n s k a b s b ø g e r , d e r er b e v a r e t efter R i b e - k ø b m æ n d , og som O le D e g n tid lig ere h a r beskæftiget sig k y n d ig t m e d (jfr. bogens litte r a tu rliste ). D e t a f g ø r e n ­ de i bogens s a m m e n h æ n g er, at d e t te o m f a t­

te n d e m a te ria le er a f en s å d a n n a t u r , a t d e t h a r v æ re t m u lig t p å en ræ kke p u n k t e r at e ta b le re lange, s a m m e n h æ n g e n d e serier a f d a t a som g r u n d l a g for a n a ly se rn e . D e tte er en f o ru d s æ tn in g for d e n n æ v n t e m e to d e s a n v e n ­ d elighed, og d e t skal i d e n forbindelse også fre m hæ ve s, a t d e r ligger en o v e ro r d e n tlig stor a r b e jd s in d s a ts b a g d e fre m la g te resu lta te r. Så g o d t som alt d e t b e v a r e d e m a te r ia le er g e n ­ n e m g å e t, siger forfatteren (s. 21), og d e t ses a f n o t e a p p a r a t e t . I en tid, d a m a n g e ulykkelige ud v ik lin g er g å r i r e tn i n g a f at m o tiv ere u n g e og y n g r e forskere til m e re a t skrive e n d at forske, fortjene r d e t a t næ vnes, a t det, d e r h e r foreligger, h a r et v e d h o l d e n d e og tå lm o d ig t slid i a rk iv e rn e som fo ru d sæ tn in g .

U n d e r t i t l e n s u d try k , R i b e - s a m fu n d e t, er ikke en ty d ig t. M e n i n g e n er a t i n d d r a g e et o m r å d e so m b a g g r u n d for forståelsen a f for­

h o ld e n e i b y s a m f u n d e t. D e r tæ nkes p å »det ø k o n o m is k e og sociale aktivitetsfelt, h v o r b y ­ en R ib e stod som c e n tr u m , h v o r d en h a v d e sine c e n tr u m s f u n k tio n e r« (s. 18). H e r synes lagt o p til en d y n a m is k , korologisk u n d e r s ø ­ gelse a f sa m sp ille t m e lle m by og region og m e d v æ g t p å R ibes fu n k tio n som »kraftfelt« i forskellige s a m m e n h æ n g e . D e sv æ rr e indfries d e n n e f o rv e n tn in g k u n i b e g r æ n s e t om fang, m å sk e fordi fo rfatteren h a r v æ r e t n o g et sty ret a f et ønske o m p å f o rh å n d a t fa o r d e n i s a g e r ­ ne og fasts lå en a d m i n i s t r a t i v græ nse, så d e r v a r n o g et fast a t g å efter ved u d v æ lgelse n a f k ild e m a te r ia le t. M a n ser h a m vakle noget m e lle m R ibe stift og R i b e r h u s len. P å side 18 f asts lår h a n , a t de k a n v æ re gode h v er for sig, m e n side 26 og igen side 66 defin eres »Ri- b e - o m r å d e ts s tæ n d e r s a m f u n d « som stiftet, o m hvilket d e t h e d d e r (s. 62), at d et ikke b lot i kirkelig h e n s e e n d e , m e n også økonom isk, k u ltu r e lt og stilhistorisk u d g jo r d e et s a m ­ m e n h æ n g e n d e o m r å d e . S a m ti d ig fastslås dog,

(3)

a t R i b c r h u s len skal v æ re d e t egentlige k e r n e ­ o m r å d e i frem stillingen. Disse a d m in is t r a tiv e i n d d e lin g e r er k u n fu n k tio n e lle i g an s k e b e ­ s te m te h e n s e e n d e r, hvilket f o rfatteren n a t u r ­ ligvis er k la r over, og h ertil la d e r de sig a n ­ ven d e . F o rf a tt e r e n b u r d e nok h a v e h o ld t fast v ed sit eget u d t r y k »aktivitetsfelt«, som ikke k a n defineres ved a d m i n i s t r a t i v e g ræ nser.

D et, d e r skulle u n d e r sø g e s, v a r vel netop, h v o r g r æ n s e r n e for b y e n s forskellige a k t iv ite ­ te r gik. V a r sa g en i høje re g r a d blevet a n s k u e t p å d e n m å d e , v a r b illede t a f reg io n e n sikkert b le v et m e re plastisk, e n d d e t n u er tilfældet.

D e r er en ting, som d o m i n e r e r b o g e n i d en g r a d , a t in g e n læ ser k a n slippe for at tage stillin g til f æ n o m e n e t, og d e t er tallene. Det g å r b o g en ig e n n e m o v er stok og sten m e d tal og p ro c e n te r. Alt kvantificeres og sæ ttes m e d kærlig o m h u i ta beller. D e r er et p a r h u n d r e ­ d e a f d e m , og nogle fyld er flere sider. O g s å p r o s a te k s te n v r im le r m e d tal. D e r er n e d la g t en væ ldig m æ n g d e o p ly s n in g e r i alle disse cif­

re og b e re g n in g e r, og m a n m å m e d g iv e for­

f a tteren , a t d e r sjæ ld e n t i et h istorisk a r b e jd e er g jort en så ih æ rd ig in d s a ts for at d o k u ­ m e n t e r e og u n d e r b y g g e . P r o b le m e t er i m i d ­ lertid, a t d e t em p ir isk e ta l m a t e r i a l e ikke blot in d g å r som n a t u rl ig e dele a f p r æ m is s e r n e for s lu t n in g e r og forkla ringer. T ilb ø je lig h e d e n til at kvantificere opleves h e r som en h o ld n in g , en virk elig h ed so p fattelse, d e r im p licit h a r sty­

r et hele a rb e jd e t. S å s a n d t som bo g en aftv in ­ g er re sp e k t som et sto rt a n l a g t og seriøst for­

søg p å at sk a b e nye l a n d v i n d i n g e r for den historiske forskning, m å d e n også for læ serne rejse s p ø r g s m å le t om , h v a d »objektiv« v irk e ­ lighed er, og h v o r d a n d e h u m a n is ti s k e v id e n ­ s k a b e r k an forske i d e n n e virkelighed. D e ef­

te rfølge nde g enerelle b e t r a g t n i n g e r over disse te m a e r p r æ t e n d e r e r n a tu rlig v is ikke p å nogen m å d e at y d e disse p r o b l e m e r fuld r e tf æ r d ig ­ hed. D e er blo t et forsøg p å a t klargøre, h v a d d e r efter m in m e n in g er h o v e d p r o b l e m e t ved O le D eg n s a r b e jd e . D e r er y d e r m e r e tale o m en te n d e n s , som O le D e g n p å ingen m å d e er ene om , selv o m m a n h e r nok ople ver d e n i u s æ d v a n lig m a g tf u ld udfoldelse.

Debat

S å læ nge o v e rh o v e d e t, som m e n n e s k e r h a r tæ n k t over livets m a n g e ting, h a r d e v æ ret stillet over for p r o b l e m e t om »objektiv« b e ­ skrivelse, dvs. m e d d e le lse r, som in d e n for de ek s iste re n d e e r k e n d e l s e s r a m m e r v a r e n t y d i­

ge. I d e t te p r o b le m s n y ere historie, dvs. in d e n for d e sid ste 3 0 0 - 4 0 0 år, h a r m a t e m a t i k k e n e r o b r e t en g a n s k e særlig rolle. D e n h a r b i d r a ­ get a fg ø ren d e til u d v ik lin g e n a f logisk t æ n k ­ nin g, og d e n s v e ldefinere de a b s t r a k t i o n e r h a r v æ ret en u v u r d e r lig h jæ lp til at u d tr y k k e k o m p lic e re d e s a m m e n h æ n g e a f vidt forskellig n a t u r . D a f.eks. K e p l e r ville bevise, a t u n iv e r ­ set v a r et billede p å tr e e n ig h e d e n m e d solen i m id t e n som u d t r y k for fad e re n , tog h a n m eget n a t u r l i g t u d g a n g s p u n k t i K o p e r n i k u s ’ system og b r u g t e sin store m a t e m a t i s k e b egavelse og sin j e r n h å r d e flid til at b e a r b e jd e T y c h o Bra- hes o b s e r v a tio n e r a f M a r s b a n e n . K e p le r fre m la g d e sine r e s u lt a te r i 1609. M a n k a n d i ­ skute re , o m h a n h a v d e »ret« og fik bevist, h v a d h a n ville. D e t m å v æ re en sag for te olo ­ ger. M e n h a n s r e s u lt a te r v a r »rigtige« i d e n fo rsta n d , a t d e ste m te m e d se nere o b s e r v a t i ­ oner, og de k u n n e b ru g e s til at u d tr y k k e en a n d e n o v e r o r d n e t s a m m e n h æ n g e n d den, K e p le r h a v d e i h ovede t. D et v a r d e n slags, d e r b id r o g til a t give m a t e m a t i k k e n succes.

D e n b e m æ g tig e d e sig f.eks. fysikken, d e r o p ­ rin d elig t b e te g n e d e al k u n d s k a b o m d e n n a ­ tur, vi selv er en del af, m e n som e f te r h å n d e n k om til at b e ty d e stu d i e t a f love for e g e n s k a ­ b e rn e hos d e t livløse stof. F ysikken blev ved tallenes hjæ lp en eksakt v id e n s k a b , k e n d e te g ­ n et ved o p stillin g e n a f n u m e ri s k e s a m m e n ­ h æ n g e m e lle m m å lin g e r. Galileis og især N e w to n s m e k a n is k e p r in c i p p e r gav f orkla ring p å å r s a g og v ir k n in g in d e n for et fysisk system d efine re t ved m ålelig e størrelser. D e t er vel­

k en d t, hv o rled e s en d e t e r m in is tis k eller kau s al beskrivelse a f d e n n e a r t førte frem til d e n m e k a n is k e n a t u r o p f a t te l s e , d e r afløste d e n religiøse eller m etafysiske og kom til at s tå som id e ale t for v id e n s k a b e lig f orkla ring p å alle k u n d s k a b s o m r å d e r , g an s k e u afh æ n g ig af d e n m å d e , h v o r p å e r fa rin g e r n e og in d sig ten o p n å s , og h v a d d e t er, d e r skal f o rk la re s.1 1. O m disse em ner, se Niels B ohr, A tom fysik og m enneskelig erkendelse, 1957, s. 8 3 ff. og Prytz Jo h a n se n ,

N atu rv id e n sk a b og religiøs virkelighed. C H A O S , D ansk tidsskrift for religionshistoriske stu d ier, , 1982, s. 5 -1 6 .

310

(4)

Debat

H e n s i g te n m e d disse b e m æ r k n in g e r er at e r in d r e om d e n historiske b a g g r u n d for - og det, d e r historisk b e t in g e r - d en erk e n d else s­

m æ ssige situ a tio n , vi i d a g b efin d e r os i i vores del a f v erd e n . F o r at sige det kort: d e r er en a l m in d e lig te n d e n s til at m e n e (eller føle), at vi i tal h a r et k rite riu m for r e a lite te r a f ganske særlig kara t. S o m G ali lei fastslog: » G u d er m a te m a ti k e r « , og g u d er m å sk e nok dø d i m e lle m tid e n , m e n tilbage er hos m a n g e blevet d e n tro, at det, d e r k an siges m e d tal, er fakta a f g u d d o m m e l i g n a t u r . V i h a r faet d et m e d at gribe til tal, n å r p å t r æ n g e n d e og vanskelige p r o b l e m e r skal løses. T a l k a n b ru g e s til at k o n s tr u e r e eller bevise en hvilken som helst

»virkelighed«, h e r u n d e r ikke m in d s t en s å d a n som a d m i n i s t r a t i o n og politikere k a n forstå og a r b e jd e m ed.

D e h u m a n is ti s k e v id e n s k a b e r er la n g t fra u b e r ø r t a f d e n n e te n d e n s. Ikke m in d s t h isto ­ rikeren bliver i sit a r b e jd e s ta d ig m i n d e t om e r k e n d e ls e s p r o b le m e r f o r b u n d e t m e d k o n ­ flikten m e lle m v o rt ønske o m en a l t o m f a t t e n ­ de b egribelse a f l i v e t i fo rtid en i dets m a n g fo l­

d ig h e d og vore m u li g h e d e r for at u d try k k e os p ræ cist og m o d sæ tn in g sf rit. I u sik k e rh e d e n over for h v a d m e n n e s k e t er, og h v a d d e r sty­

r e r m e n n esk e lig a d fæ rd , a b s u r d og u b e r e g n e ­ lig som d e n k an fo re k o m m e , er d et fristende - m å sk e p å et u b e v id s t p la n - at søge try g h e d i ta llenes m e re h å n d g r ib e lig e »virkelig hed«.

O g s å p å venstrefløjen m æ rk e s te n d e n s e n , og h e r k a n en del a f fo rk la rin g en m å sk e ligge i d e n u d b r e d t e m is forståelse a f m a rx i s m e n , som fa tte r d e n m a te ria listisk e side a f sagen, m e n ikke synes at b e g r ib e d e t lige så væ sen tli­

ge, d ia lektikken, s a m sp ille t og g e n s id ig h e d e n i en m o d sæ tn in g s f y ld t h elh ed s ån d e lig e og m a te rie lle e lem e n te r. M a r x b e k æ m p e d e selv d e n m e k a n is k e m a te r ia lis m e m e d h å r d e ord, og d e t er en a f h isto rie n s m a n g e ironiske til­

skikkelser, a t m e g e n m e k a n is k og sk e m atisk

» ø k onom isk« historie, m å sk e g a r n e r e t m e d b e g re b e r som p r o d u k t i o n s m i d l e r og klasser, er blevet u d g iv e t for eller opfattes som m a r x ­ isme. — N u er allered e flere store m æ n d blevet n æ v n t. L a d os føje én til, Niels B ohr, som ikke k a n m is tæ n k e s for at n æ re d e n u d e n f o r s tå e n ­

des m is tro til tal og n a t u r v i d e n s k a b . I et fore­

d r a g o m » K u n d s k a b e n s e n h e d « h a r h a n sagt, at »det er ta n k e v æ k k e n d e , at de sim ple b e ­ g r e b e r fra fysikken i s ta d ig høje re g r a d m is te r deres u m i d d e l b a r e a n v e n d e l ig h e d jo m e re vi n æ r m e r os de til b e v i d s th e d e n k n y tte d e træk hos levende o r g a n i s m e r « . 2

L a d m ig for ikke at blive m is fo rstå et p r æ c i­

sere, a t d e r n a tu rlig v is er m e g e n væ rdifuld his torisk — og a n d e n h u m a n i s t i s k — vid en, h v o r tal vil v æ re en ny ttig eller e n d o g n ø d ­ v e n d ig del a f fo rm u lerin g en . T a b e l l e r og se­

rier a f tal k an væ re e g n e d e m å d e r at fre m læ g­

ge o p ly sn in g e r i et s to r t k ild e m a teria le. D et er d e r m a n g e e k s e m p le r p å i O le D eg n s bog.

L æ s e rn e er godt tilfreds m e d at se R ibes be­

folkning delt op og sat i ta b e lle r som sk a tte ­ ydere, b o rg e r s k a b s t a g e re , i n d v a n d r e d e og u d ­ v a n d r e d e , n æ rin g s d r iv e n d e , huse jere og lejere osv., selv om de fleste m å sk e nok føler sig m i n d r e o p b y g g e d e a f a t se tallene for hvor m a n g e , d e r helt frem til å r 1800 blev gift første g a n g i A m s t e r d a m . V i er g la d e for at fa forelagt i o verskuelig ta b e lf o r m hele d et store m a te r ia le om Ribes h a n d e l m e d u d la n d e t, som k a n m å les i toldafgifter, a n t a l øksne og a n t a l k ø b m æ n d , d e r e k s p o rte r e d e d em , u n d e r forskellige synsvinkler: i rela tio n til k ø b m æ n ­ dene s h je m ste d e r , offentlige hverv, in d b y r d e s fam ilieforbindelser, oksernes o p rin d else osv.

O g vi er også g la d e for a t se byens forskellige reg n sk a b e r , d e n s m a r k - og sk a tte b ø g e r flittigt b e a r b e jd e t og u d n y t t e t til opgørelse a f byens i n d tæ g te r og udgifter, s k a tte u d s k riv n in g , fat­

tig u n d e rs tø tte ls e og til p la c e rin g a f de for­

skellige social- og e r h v e r v s g r u p p e r i forhold til h in a n d e n . Alt d e t te og e n d n u m e re h a r O le D e g n p å v æ rd ifu ld vis la gt frem i de to bin d.

E n del a f m a t e r ia le t h a r ikke tidligere væ ret be n y tte t, og d a slet ikke så g r u n d ig t som her.

M e n d e r er m e g e t i v ir kelighede ns v er d e n , som ikke kan u d try k k e s i tal eller forklares ved hjæ lp a f tal. L ad m ig n æ v n e et g an s k e e l e m e n tæ r t, m o d e r n e eksem pel. D e t er n a t u r ­ ligvis g o d t og v æ s en tlig t at få at vide, at F r e m s k r i d t s p a r t i e t ku n h a r fået v e d ta g e t tre (betydningsløse ) love i d e n tid, det h a r v æ ret i F olketinget. M e n d e t te eller a n d r e tal k an ik- 2. Niels B ohr, A tom fysik og m enneskelig erkendelse, s. 95.

(5)

kc b ru g e s som m å le s to k for p a r ti e ts eller M o ­ gens G lis t ru p s politiske indfly delse i tinget.

D e n kan ikke u d tr y k k e s i tal, m e n m a n kan forske i sa gen alligevel og fo rm e n tlig n å et re su lta t. B l a n d t p r æ m is s e r n e m å t t e være F r e m s k r i d t s p a r t i e t s vælger- og g a llu p ta l og n a v n lig a n d r e politikeres v u r d e r i n g a f disse tal, dere s h o ld n in g e r og taktiske evner, F r e m ­ sk r id ts p a rt ie t s in d r e b es v æ rlig h e d er, M o g e n s G lis t r u p s p e rso n li g h e d o .m .m . D et afg ø ren d e i n æ r v æ r e n d e s a m m e n h æ n g er, at O le D eg n m e d d e n m å d e , h a n s store bog er lagt a n på.

d e m o n s t r e r e r en tro p å tal som o v e r o r d n e d e k e n d s g e rn in g e r , d e r gør d et svæ rt for h a m at stille s p ø rg sm å l til k ild e m a te r ia le t og give fo rklaringer, som ræ k k e r u d over d e y d r e ting, s om kan m å les og tælles. O g ved så k onse­

k vent at f astholde ta lle n e som basis fen' f o rstå ­ else og fo rk la rin g låser h a n sig efter m in m e n in g fast i en o pfattelse a f m e n n e sk e lig v ir ­ kelig hed, som jeg m e n e r b e t e g n e r en fo ra r­

m else a f vort fag og dets m u li g h e d e r som h u ­ m a n is tis k v id e n s k a b . L a d m ig give nogle ek­

s em pler.

S o m b o gens titel a n t y d e r er det ét a f d ens h o v e d t e m a e r , at d et d a t id ig e s a m f u n d v a r k e n d e te g n e t a f m e g et store sociale forskelle.

D et k o m m e r ikke b a g p å n ogen, det h a r ikke m i n d s t siden Allens d a g e v æ ret et velk en d t f a k tu m , som de fleste fo rfattere er gået ud fra, o gså n å r de ikke h a r f o rm u le re t sig specielt o m sagen. M e n d e t er alligevel n y ttig t og v æ rd ifu ld t at lå en ræ kke forhold o m k r in g en så f u n d a m e n t a l e g e n s k a b ved d e t te s a m fu n d u n d e r s ø g t til b u n d s og præ c ise re t i en k o nkret s a m m e n h æ n g , d e r får en lille g r u p p e Ri- b e - k ø b m æ n d til a t tr æ d e v o ld s o m t frem p å d e n øvrige bybefo lk n in g s b e k o stning. Det d e m o n s tr e r e s , at d e n n e g r u p p e i vid u d s t r æ k ­ n in g d o m i n e r e d e d e n vigtige ø k sn e h a n d e l ( ta b e lb ila g 18-23), at d e t også v a r d e m , d e r b e d s t forstod at u d n y t t e by en s faciliteter som f.eks. d e n s jo r d e r ( ta b e lb ila g 7—9), a t in s t i t u ­ tione n »de 24 m æ n d « ikke r e p r æ s e n te r e d e b o r g e rn e s b re d e lag, m e n at sk a tte liste rn e al- slører, a t de så u d p r æ g e t h ø r te til de m e st v elb jæ rg e d e ( ta b e lb ila g 65), a t de allerfleste v a r k ø b m æ n d , og a t r å d m æ n d e n e for en sto r del r e k r u tte r e d e s fra d e n n e g r u p p e (tabe l 98).

V ig tig er p å v i s n in g e n af, a t b e s k a tn i n g e n i

Debat

u d p r æ g e t g r a d v a r degressiv: j o højere i n d ­ tæ gt, des lavere s k a tte p r o c e n t (ta b e lb ila g 37, som p å g r u n d l a g a f d et m e g et o m f a t te n d e t a ­ b elbila g 32 over f o r m u e r ifølge sk ifteregistre­

r in g e r s æ tte r f o r m u e r i rela tio n til s k a t t e a n ­ sæ ttelsen). H e r overfor stilles b e s k a tn i n g e n a f h å n d v æ r k e r e og a r b e jd e r e p å b a g g r u n d a f l ø n n in g e r (tabel 85), og O le D egn k a n m e d m e g e n vægt k o n k lu d e re , at d e n tids s k a tte sy ­ stem i uhyggelig g r a d v e n d t e d e n tu n g e en d e n e d a d , hvilket yd erlig ere u n d e r s tr e g e s ved p åv isn in g e n a f de rige sk a tte y d e re s s k a tte ­ s n y d e ri og fiduser, sa m tid i g m e d at »den h jerteløse b e s k a tn i n g a f de u b e m id le d e « k o m m e r til u d tr y k i en ræ kke p e r s o n k a r a k t e ­ ristikker i et m a n d t a l fra ca. 1660 (s. 321 ff).

Til k a r a k te r is tik a f d e n » alm in d e lig e « befolk­

nin gs levevilkår s a m m e n s till e r O le D egn h å n d v æ r k e r l ø n n i n g e r og rug- og b y g p r is e r n e og n å r til det (nok noget usikre) re su lta t, at k o r n s p is e r alene la gde beslag p å ca. 4 5 % a f h å n d v æ r k e r n e s løn (s. 304 f).

D et er nogle a f e k s e m p le rn e på, h v o r d a n O le D e g n får b e g r e b e r n e »rig« og »fattig« i Ribe til at tr æ d e k la rt og ta n k e v æ k k e n d e frem ved hjæ lp a f tallene. O g billedet ville - som m e g e t a n d e t i bo g en — h av e stå e t stæ rkere, hvis d e t ikke h a v d e v æ r e t så overlæ sset m e d d e t a lj e r og overflødige og in d ly s e n d e k o n s ta ­ te ringer. H v a d skal d et til at m e d d ele , at b o n d e b e f o lk n in g e n o m fa t te d e selvejere, fæ­

stere, la n d h å n d v æ r k e r e , møllere, fiskere og a n d r e (s. 63) eller at » h å n d v æ r k e t f re m b r a g te de h å n d v æ r k s p r o d u k t e r , som d a n s k e h å n d ­ v æ rk ere m e d deres u d d a n n e l s e og teknik for­

m å e d e at fremstille« (s. 174) - s a m tid i g m e d a t m a n g e ting, d e r ikke er in d ly s en d e , forbi­

gås u d e n forkla rin g. D e t er n æ p p e alle, d e r ved, at s a m ra s k er tø r re d e fly ndere, at skufler, d e r a n d e t steds i bo g en h e d d e r skuld (s. 129 og II, s. 82) er fladfisk, specielt rø d s p æ tt e r , at en sv a rv e r (s. 175) er en dreje r, s a d d e r (s.

188) er græs- eller ly n g tø r v eller a t fin k eb u r (s. 390) v istnok b e t e g n e r r å d s tu e f æ n g s le t i R ibe - for n u at n æ v n e nogle a f de ord, je g selv h a r m å t t e t slå op. D et virk er u n d e rlig t, n å r » ju n k e re n « o m ta le s et p a r g a n g e (s. 139), u d e n a t d et fortælles, at d e t d reje r sig om p r in s C h r is t ia n , som ellers o m ta le s ved navn.

O g hvorfor lave vidtløftige talo p stillin g e r over

312

(6)

Debat

d e n in d ly s e n d e ting, a t k ø b m æ n d e n e s b e g r a ­ velser v a r finere og kostede m e re en d h å n d ­ væ r k e rn e s (tabe l 78 efterfulgt a f p r o c e n t b e ­ r e g n in g e r s. 308 f) — n å r s a m tid i g d en n ø je­

r e g n e n d e o m h u ikke str æ k k e r til at forkla re d e n m æ rk v æ r d ig h e d , a t p r æ s te n ved én b e ­ grave lse skal h a v e 12 rdl. for sin m e d v ir k e n , m e n ved fire a n d r e k u n fra u n d e r 1 til 4 rdl.

K ild e n til d e n første er k ø b m a n d H a n s F riis ’ in d e n b y s r e g n sk a b sb o g , til de a n d r e begra - ve lse sre g n sk a b e r i skifterne. E r d e r h e r stillet n o g et s a m m e n , som ikke h ø r e r s a m m e n (tabel 79)? R å d m a n d s k r e d s e n s r e k r u t t e r i n g og fa­

m il ieforhold er et v æ sentligt p r o b l e m k o m ­ pleks, som m e d re tte ofres m e g e n o p m æ r k ­ so m h e d . Alle r e le v a n te o p ly s n in g e r o m de 75 b o r g m e s t re og r å d m æ n d , d e r kendes 1550—

1660, er stillet op i d et 17 sider la n g e ta b e lb i­

lag 64, og m a te r ia le t b e a r b e jd e s efte rtry k k e­

ligt i te kste n m e d p r o c e n t b e r e g n i n g e r og spe- cia lta b e lle r — bl.a. ta b el 97 o m r å d m æ n d e n e s al d e r ved i n d t r æ d e n , fu n k tio n stid og m a n d s og kones a l d e r ved 1. æ g te s k a b m e d g e n n e m ­ snit og a n t a l p e r s o n e r som g r u n d la g . V ist er g r u n d ig h e d en d yd, m e n d e t bliver for m eget, n å r fo rfatteren oven i alt d e t te fre m b r in g e r en grafisk opstilling, d e r skal illustrere »et væv a f p erso n f o rb in d e ls e r, d e r er så sa m m e n filtre t, at d e t er vanskeligt a t u d tr y k k e det grafisk«

(s. 348 f). J a , s å d a n er v irk elig h ed e n tit. D et ligner et d i a g r a m til en elektronisk r ø r e m a ­ skine. M a n h a r læ nge fo rin d e n overgiv et sig til h a n s konklusion, som er den, at » m a n får i h v e r t fald et stæ rk t in d tr y k af, at r å d m a n d s - k r e d se n h a r v æ r e t en lille s a m m e n s p i s t g r u p ­ pe, et forhold d e r kende s g a n s k e tilsv a re n d e fra b y e r i u d l a n d e t « (s. 350).

M e n m a n skal ikke i ir rita tio n over at blive tr u k k e t ved næ s en g e n n e m en u e n d e lig h e d a f p e d a n tis k e m p iri, i alt for m a n g e tilfælde u d e n a t m a n bliver ret m e g e t klogere, g le m m e de v æ rd ifu ld e o p ly sn in g e r i bogen, h v o r a f d e r tid lig ere er n æ v n t nogle. De s a m le r sig som sagt o m d e n flere g a n g e g e n t a g n e konklusion, a t d e r v a r tale om et s a m f u n d m e d sto re øk o ­ n o m is k e og sociale forskelle, m e n de k o n k r e ti­

se re r og føjer træ k til d e t i forvejen k e n d te billede, som får k la s s e s a m fu n d e t s p r o b l e m e r og in d r e m o d s æ tn in g e r til at tr æ d e frem. De fører frem til en ræ kke sp ø r g sm å l, til ønske

o m fo rkla rin g . D et gør de også for forfatteren, m e n d et er i h a n s forsøg p å a t give disse for­

k la ringer, h a n d e m o n s t r e r e r en så b a s t a n t em p iristis k eller o m m a n vil positiv istisk og

» n a t u r v i d e n s k a b e li g « h o ld n in g , at d et bliver afg ø r e n d e for det s a m le d e resu ltat. D e t er i forsøgene p å at give s a m m e n f a t t e n d e forkla­

ringer, b o gens stø rste s v a g h e d ligger.

K a p i t l e t »Social uro« in d le d es m e d e n d n u e n g a n g at k o n s ta te re de sto re sociale forskelle, og så falde r d e n helt r e le v a n te b e m æ r k n in g :

» M a n k an u n d r e sig over, h v a d d e r h o ld t et s å d a n t s a m fu n d i b a la n c e « (s. 383). M a n v e n t e r s p æ n d t p å en diskussion a f d e t te f u n ­ d a m e n t a l e sp ø rg sm å l, som g a n t a g e s læ ngere f re m m e i k apitle t (s. 403 f), h v o r d e r tilføjes:

» H v a d h in d r e d e de m a n g e s m å i at beg å o v er g r e b m o d de få store?«

S v a r e t er skuffende. Efter forfatterens m e n in g v a r d et b o r g e r v æ b n in g e n , d e r holdt hele d e tte s a m f u n d i b a la n c e , d e n b o r g e r v æ b ­ nin g, so m form e lt skulle v æ re et v æ r n m od u d e fra k o m m e n d e fjender, m e n reelt også m å t t e k u n n e a n v e n d e s in d a d til i byen (s.

404 f). Det »bevises« m e d et p a r ta b eller over s k a tte b o rg e re m e d og u d e n v å b e n , h v o r a f det fre m g å r , a t d et for en stor del v a r de rige, d er h a v d e våb e n : » E t v æ b n e t b o r g e rs k a b stod over for d e m , d e r stod u d en fo r« (s. 405).

D e t m å siges m e g e t distinkt, at s å d a n er virk e lig h e d e n ikke. N å r m a n ser b o r t fra m e ­ get p rim itiv e m il itæ r d ik t a tu r e r , hold es et s a m fu n d ikke i b a l a n c e blot ved, at en lille g r u p p e m a g t h a v e r e h a r v åb e n . F orestiller forfatteren sig virkelig en t e rr o r b a la n c e i R ib e g e n n e m å r h u n d r e d e r , h v o r en b o r g e r v æ b n in g p å ca. 400 m a n d (s. 422) h o ld t en h e n v e d ti g a n g e så stor befolkning i skak, h e r u n d e r en sto r g r u p p e h å n d v æ r k e r e , d e r levede » h in s i­

des s u lte g r æ n s e n « (s. 185)? I b o r g e r v æ b n i n ­ gens m u s k e tte r og p ik e r f a n d t h a n noget, d e r k an kvantificeres, og som h a n øjensynlig føler er » rea lite ter«, d e r b ø r b ru g e s til fork larin g.

M e n d e r er lige så m e g e t rea lite t i en række ikke-m ålelige stø rrelser, som d e t er la n g t m e ­ re re le v a n t a t b r in g e in d i billedet, n å r d et sp litte d e s a m fu n d s til s y n e la d e n d e ligevægt skal forklares. F.eks. tid e n s religiøs-sociale fo­

restillin ger, d et ko m p le k s a f b evidste og u b e ­ v id ste h o ld n in g e r til m e n neske live ts vilkår,

(7)

som h ø rte s a m m e n m e d d e n lu th e rsk -o rto - do k se ideologi og d e n s ideer o m livets i n d r e t ­ ning og in d iv id ets p la d s i v e r d e n , og som v a r r a m m e n o m de forskellige g r u p p e r s selvfor­

ståelse og fo rtolkning a f dere s egen situ a tio n og m u lig h e d e r. Et al de lå ste der, hvor O le D e g n t a n g e r e r te m a e r al d e n a rt, er i o p g ø r e l­

ser over b ø g er og billed e r i skifterne (tabel 8 1 - 8 3 og ta b e lb ila g 60). D e t ene ste m e re v id tg å e n d e disse opstillin g e r og p r o c e n t b e ­ r e g n in g e r b ru g e s til er, at d e r — efter at d e t er k o n s ta te re t, at 7 7 % a f d e k e n d te b o g titler er religiøse — k o n k lu d e re s, a t » h o r is o n te n h a r v æ ret snæ ver« (s. 314). Ja, d e t kan vi m e n e i k v a n t e m e k a n i k k e n s og fjernsynets tidsalde r.

M e n i s te d e t for at b e b r e jd e de g a m le rip e n s e ­ re, at de levede i dere s tid, k u n n e O le Degn h a v e stillet s p ø rg sm å l o m s a m m e n h æ n g e m e lle m sine m a n g e o p ly s n i n g e r og h av e r æ ­ s o n n e r e t over fo rb in d e lse n m e lle m d e n id e ­ ologi, d e r k o m m e r til u d tr y k i de religiøse b ø ­ ger og b ille d m o tiv e r n e — l.eks. de g anske m a n g e p o r t r æ t t e r a f kongelige p erso n e r, d e r h a r h æ n g t i b o r g e r h j e m m e n e - og » b a la n c e n « i s a m fu n d e t. O g i d e n fo rb in d e lse o gså over d e m u li g h e d e r, d e r m å t t e h a v e væ ret for den e nke lte for at o v e rsk rid e d e m e n ta l e b a r r ie r e r , d e r blev sa t a f d e n n e fælles b ev id sth e d ssk a - belse, h vori b e g r e b e r n e o m virk elig h ed v a r forskellig fra vore, fordi virk e lig h e d e n v a r en a n d e n .

I d e n n e s a m m e n h æ n g er fo rfatterens b e ­ h a n d l i n g a f tr o ld d o m s p r o c e s s e r n e i Ribe in ­ te re ssa n t. D en b e r ø m t e M a r e n S plids-sag er gjort til en slags le d e m o tiv i b ogen, idet d e n n e in d le d e s m e d b e r e tn in g e n om h e n r e tte l s e n al d e n n e tro ld k v in d e . O le D e g n skriver d erp å :

» M a n kan sp ø rg e sig: h v o r d a n v a r forholde ne i et s å d a n t s a m f u n d « (s. 13). Det lover godt, og fo rv e n tn in g e n sti ger til u a n e d e h ø jd e r på side 385, h v o r h a n v e s n d e r tilbage til hekse­

p r o c e s s e r n e og siger, at hvis m a n a n a ly s e re r d e m p å rette m å d e » fo rstår m a n , h v a d disse h ek s e p r o c e sse r i v irk e lig h e d e n v a r u d tr y k for«. D e t er et p r o b le m , som i m a n g e å r h a r v oldt forskere over hele v e r d e n h o v e d b r u d , og m a n g læ d e r sig til at la løst én g a n g for alle.

F o rv e n t n i n g e r n e bliver slet ikke indfriet.

M e t o d e n er den, a t M a r e n S p lid s-sa g e n og

Debat

d ens u d lø b e re ( 1 6 37-1642) an a ly se re s m e d h e n b lik p å at b e s te m m e de im p lic e re d e p e r ­ soners sociale og ø k o n o m is k e position, i h o ­ v e d s a g e n som s k a tte b o r g e r e og efter bopæ l i h o v e d g a d e r eller b a g g a d e r (tabe l 105, 106, ta b e lb i la g 74). D e t væ sentligste r e s u lta t er, at de 39 p e rso n e r, d e r o p t r æ d e r flere g a n g e i p ro ce ssern e, p la c e r e r sig således som s k a tte ­ ydere: 19 »hekseforfølgere« (dvs. at de i s k u d s m å l g å r in d for en hekseforfølger og i n æ v n in g e e d im od hekse) b e t a le r i g e n n e m s n i t 9 skilling i skat, 12 »h e k s e b e sk y tte re « (de g å r i sk u d s m å l in d for hekse og i n æ v n in g e e d im o d en hekseforfølger) b e t a le r i g e n n e m s n i t

15 skilling, m e ns 8 er »in k o n se k v en te« (de g å r ind for b å d e hekseforfølgere og hekse eller b å ­ de for og im o d hekse) og b e ta le r i g e n n e m s n i t 7 skilling i skat.

K o n k lu s io n e n er, a t d e r i sa g e rn e er et m o d s æ tn in g s f o rh o ld » m e lle m overklasse og u n d erk la sse : M a r e n Splids selv tilhørte o v e r ­ klassen, . . . h e n d e s a n k la g e re tilhørte u n d e r ­ klassen« (s. 394 1). E ller som d e t u d tr y k k e s som k o nklusion p å de n æ v n t e s k a tte tal: » D e r synes at v æ re tale o m en m o d s æ tn in g m e lle m d å rlig t stillede og m e re velstillede, m å sk e og­

så d å r lig t u d d a n n e d e og uo p ly ste og b ed re u d d a n n e d e og oplyste« (s. 396).

D er er flere tin g at sige til dette. D e n tanke, at t r o l d d o m s a n k l a g e r n e v a r u d s la g a f de fa t­

tiges og uoplystes »hævnfølelse m o d b e d r e ­ stillede« (s. 391) a f h æ n g e r bl.a. af, om M a r e n S p lid s-p ro c e ss e rn e er typiskf' som tr o ld d o m s - sager. D e t s p ø rg s m å l stiller O le D e g n ikke, og h a n i n d d r a g e r ikke de a n d r e p rocesser i Ribe.

Flere a f de a n d r e t r o ld k o n e r i R ibe v a r slet ikke p la c e re t socialt som M a r e n Splids, hvis m a n d v a r s k r æ d d e r og v æ r ts h u s h o ld e r . M a ­ ren C h r is t e n s » P r æ k - F a d e r « , d e r blev b r æ n d t i 1577, b etegne s som en »fattig b æ tlerske«, og d et s a m m e u d t r y k a n v e n d e s o m B irth e O lu f s d a tt e r , d e r blev b r æ n d t i 1620. Begge disse to blev a n k l a g e t a f O l u f A n d e r s e n K lo k ­ ker, o m h v e m G r ø n l u n d b e m æ rk e r , at h a n

»viiste en sæ r alv o rlig h ed i at b efo rd re de g a m le sta kle r til bålet«. A n n a L o u ru p s , b r æ n d t 1613, v a r »et fattigt alm isse -lem i G ie s te b o d e rn e « . G e r t r u d Povels ( b r æ n d t 1577) blev an k la g e t, efter at h u n h a v d e u d ta lt en fo rb a n d els e, fordi h u n blev n æ g t e t noget

31 4

(8)

m a d -s u p p e , h u n tig g e d e .3 Blot disse tilfældige e k s e m p le r m å m e re en d a n t y d e , a t » o v erk la s­

se-heksen« M a r e n Splids ikke er et typisk tilfælde, som eg n e r sig til at d e m o n s tr e r e , h v o r d a n d et hele i v irk e lig h e d e n f o rh o ld e r sig m e d tro ld d o m .

A t M a r e n S p lid s- sa g e rn e er helt aty p isk e h v a d de im p lice re d es sociale s ta tu s a n g å r , ses al d e n ene ste offentliggjorte d a n s k e u n d e r ­ søgelse, som tillad e r s lu t n in g e r a f d e n art, n em lig K a r s t e n Sejr J e n s e n : T r o l d d o m i D a n m a r k 1 5 0 0 -1 5 8 8 .4 H e r er bl.a. unde arsøgt de konflikter, d e r lå b a g tr o ld d o m s p r o c e s s e r- ne, h e r u n d e r - som ét a s p e k t a f sagen - p e r s o n e rn e s sociale og ø k o n o m is k e stilling, sikrest for H els in g ø r. V e d r ø r e n d e 50 a f 134 sig tede og 27 a f 61 a n k l a g e re og v id n e r fre m ­ g å r det, h v o r d a n deres s ta tu s som s k a tte b o r ­ gere var. T e n d e n s e n er g a n s k e klar: an k la g e re og v id n e r v a r a f høje re social og økonom isk sta tu s e n d de sig te d e .5

M a n k a n go d t sige, at tr o ld d o m s p ro c e s s e r- ne bl.a. v a r u d tr y k for sociale sp æ n d in g e r , m e n altså helt o v e r v e je n d e d en a n d e n vej r u n d t end i M a r e n S plids-sagen. Det er blo t ikke ret m eget, d e r er sagt d e r m e d . At forstå, h v a d tr o ld d o m s p r o c e s s e r n e »i vir k elig h ed e n v a r u d try k for« vil in d b e fa tte , at m a n i la n g t h øje re g r a d søger » at lodde d y b d e n i fortidens s a m f u n d og at forstå d a t id e n s m e n n e s k e r og deres å n d e lig e og ø k o n o m is k e p r o b le m e r « — m e d et citat a f J o h a n H v id tf e ld t, som O le D e g n g e n g iv e r s. 383. Disse m e n n e s k e r levede i tæ tte, p a t ri a r k a ls k e s a m f u n d i b y er og la n d s b y e r . M a n h ø r te s a m m e n og v a r a f h æ n ­ gige a f h i n a n d e n , s a m tid i g m e d at m a n v ar splitte t i d y b e m o d s æ tn in g e r . Sociale og reli­

giøse konflikter, n a b o s tr i d ig h e d e r , kønsbe- s te m te k o n tro v e rs e r og h v a d d e r i øvrigt k an

k o m m e m e n n e s k e r im e lle m m å t t e udfolde sig p å de ek siste re n d e p r æ m is se r , dvs. ubevidst efter d e n s a m f u n d s b e v a r e n d e logik, som et­

hvert s a m f u n d h a r in d b y g g e t i sig, og bc- v id s th e d s m æ s s ig t in d e n for det to lk n in g su n i- vers, d e r v a r r å d e n d e p å d e t te tid s p u n k t, og hvori tr o e n på m a g i v a r en del. Et k a r a k te r i­

stisk træk i d e n n e fo rb in d e lse er forestillingen o m o rd e ts m agiske kraft og d e r m e d a n g s te n for injurie n, som bl.a. kom til u d tr y k i at det ju r i d i s k kostede m e g e t m e re i bø d e at u d ta le en injurie e n d at stikke en p e r so n n ed m e d en kniv. D e t o n d e ord h a v d e m e re s k a d e n d e kraft i sig e n d et kniv stik eller a n d e n livsfarlig ko rp o rlig vold. A n g s te n for in ju r ie n og a n g ­ sten for tr o ld d o m h a v d e u b e v id s t en s a m ­ f u n d s b e v a r e n d e fu n k tio n , ved a t m a n hele ti­

d en v a r o p m æ rk s o m p å s a m fu n d e ts regler og n o r m e r , h e r u n d e r de religiøse, som v a r f u n ­ d a m e n t e t for d e t hele.

I d e n n e fo restillingsverden stod de fattige over for de rige, som de g jorde det i d en m a t e ­ rielle side a f tilværelsen. I d e t te som i a n d r e s a m f u n d h a v d e de vanskeligere en d de vel­

stillede ved at h o ld e sig in d e n for lovens r a m m e r og de u sk re v n e regler og n o r m e r f.eks. for godt n a b o s k a b . De v a r m å sk e n ø d t til at tigge eller lå n e a f deres m e re v e lh a v e n d e m e d b o rg e re , og de ko m i det hele ta get le ttere i situ a tio n e r , h v o r konflikter k u n n e opstå . Blev de k ræ n k ed e , v a r deres eneste m od- ag g re ssio n som oftest a t ønske o n d t, især hvis de som k v in d e r ikke m e n te at k u n n e k o m m e la n g t m e d d en m e re uskyld ige fysiske vold.

O g r e ts s y s te m e t v a r ikke m e d d e m , o p sto d d e r et t r o ld d o m s r y g te o m d em , h a v d e de sv æ ­ rere ved at k o m m e d et til livs en d de v e lb je r ­ g ede m e d m id l e r og indfly delsesrige v e n n e r og s læ g tn in g e .6

Debat

3 ' H a7Vom Gor0 nlr i ? t0nSk efterretning om de i R ibe bye for hexerie forfulgte og b ræ n d te m ennesker (1780), 2. udg. 1973, s. 9, 12, 49, 65.

4' !^ooSt™SeÅr Jen,Sen’ Tr°ldd0m 1

D an m ark 1500-1588, speciale i historie 1980, trykt (forlaget A rken) 1982. O le D egn h a r således ikke haft m ulighed for at u d n y tte resu lta te rn e herfra.

5. Sam m e, s. 71-73. E t tilsvarende re su lta t er A lan M acfarlan e kom m et til i en undersøgelse a f tro ld ­ dom sprocesserne i tre n ab o lan d sb y er i Essex. De involverede p erso n er blev b lan d t m eget a n d e t også stu d e re t efter social statu s. D et v ar de m o d erat fattige, d er blev anklaget, m ens tro ld d o m m en som regel var rettet im od de lidt b edre stillede. A lan M acfarlane, W itchcraft in T u d o r an d S tu a rt England.

on on 1970. Se i øvrigt J e n s C hr. V. Jo h a n s e n , T av sh ed er guld . . . En historiografisk oversigt over amerikansk og europæisk heksetros-forskning 1966-1981, Historisk Tidsskrift bd 81 1982 s 401-423 6 . K arsten Sejr Je n s e n , anf. arb ., s. 58 f, 87 ff.

(9)

Disse b e m æ r k n i n g e r om tr o l d d o m m e n s b a g g r u n d er fo ra n le d ig e t a f m in d y b e u e n ig ­ hed m e d O le D e g n i hele h a n s h o l d n in g til d e n n e sag og i d e t hele ta g et til hele d e n ikke- m a terie lle side a f R i b e - s a m f u n d e t, sa ledes so m d e n n e h o ld n in g k o m m e r til u d t r y k i de b e m æ r k n i n g e r og v u r d e r in g e r , h a n k n y tte r til sine tal og b ere g n in g e r . H a n ta le r o m » h e k ­ se tro og m y sticism e« (s. 393), hvilket er u p ræ cis o m g a n g m e d b e g r e b e rn e , d e r ville a n b r i n g e skikkelser som D e n Hellige T h e r e s a eller J o h a n n e s A f K o r s e t i s a m m e bås som M a r e n Splids, d e r blev a n k la g e t for magi. M e ­ re f o r s t e m m e n d e er d e t at se hele d e n n e fore­

stillin g sv e rd en affæ rdiget som » h e k s e g a l­

sk a b « og »forestillinger o m m æ rkelige, u n a ­ tu rlig e ting«. » O v e r t r o e n b lo m s tre d e , og a n ­ d e t k u n n e m a n vel heller ikke forve nte i en befolk ning, h v o r o p ly s n i n g s n iv e a u e t for de fleste var, som d e t var, og d et m æ rk e s i s p r o g ­ b r u g e n . K ir k e n v a r v e jlede re n«, h e d d e r det

(s. 396).

D e r er ikke v u n d e t m e g e t i indsigt ved så le­

des at affærdige d e side r a f tilværels en, d er ikke k a n b rin g e s p å ta b elfo rm . E r P e d e r Pal- la dius, H a n s T a u s e n , Niels H e m m i n g s e n el­

ler Je sp e r B r o c h m a n d træffende k a r a k te r is e ­ ret som ov ertro isk e folk p å et lavt o p ly s n in g s ­ niv e au ? K ir k e n v a r v ejlede re n, j a , og d et v a r kirken, k r i s t e n d o m m e n i tid e n s his torisk b e ­ ti n g e d e u d f o r m n i n g , d e r h a v d e s k a b t d et s p r o g og de b e g re b e r , hvori tid e n s m e n n e s k e r k u n n e form e dere s t a n k e r og give konflikter og p r o b l e m e r b e v i d s th e d s m æ s s ig t u d tr y k , o g ­ så n å r de o v e r t r å d t e og gik im o d tidens n o r ­ m er. D e t giver O le D e g n en ræ kke u d m æ r k e ­ de e k s e m p le r p å i sine c i ta t e r fra k ilde rne til proce sserne. Vil m a n n æ r m e sig en forståelse a f v ir k e lig h e d e n b a g kilde rne, m å u d g a n g s ­ p u n k t e t v æ re a t tage tid e n p å d e n s egne p r æ ­ mis ser, hvilket vil i n d b e f a tte b å d e d e n s m a t e ­ rielle og ån d e lig e e l e m e n te r — og g a n s k e sæ rlig s a m m e n h æ n g e n im e lle m d e m . O le D e g n h a r m e d sine m a n g e tal g jo rt d et klart, at v e r d e n m å t t e se forskellig ud, alt efter o m d e n blev

Debat

a n s k u e t fra en k ø b m a n d s g å r d i h o v e d g a d e r n e eller fra en a f d e tr a n g e b o d e r i b a g g a d e r n e , og h a n h a r også flere u d m æ r k e d e ia g tta g else r og b e t r a g t n i n g e r v e d r ø r e n d e d e n gensid ig e s a m m e n h æ n g m e lle m m a terie lle m u li g h e d e r og b e v i d s th e d s d a n n e ls e . S åledes s. 358 om d e n lille, v e ls tå e n d e borgerelite, d e r m e d ti­

d e n blev sig politisk og socialt bevidst i for­

hold til d e n g a m le priviligerede og politisk e n e r å d e n d e adel. H a n k u n n e h a v e givet os et b e d re billede a f R i b e - s a m f u n d e ts virkelighed, hvis h a n h a v d e tøjlet sin t r a n g til a t kvantifi­

cere alt og alle og i s te d e t i la n g t højere g r a d h a v d e in d d r a g e t en række e l e m e n te r fra d en del a f virk elig h ed e n , som ikke la d e r sig sæ tte i tabeller. M a n m å h av e m a n g e forskellige bol­

de i lu ften sa m tid ig , hvis m a n vil forstå » m e ­ k a n i s m e r n e i s a m fu n d e t« .

D e r er en a n d e n ting, som m å regnes som en hov ed s ag , og d et er de begreber, O le D egn h a r valgt at b e n y t te b o g en ig e n n e m og ganske særlig i forbinde lse m e d det a f s lu tte n d e k a p i ­ tel: » R e n æ s s a n c e s a m f u n d e t: et forklarin gsfor- søg.« De be g r e b e r , m a n væ lger at b en y tte , er i sig selv u d tr y k for te orier o m s a m m e n h æ n g e , og m e g e n u n d e r fo rs tå e t, m å sk e ikke altid helt bevidst, m e n in g er in d e h o ld t i d em .

D er er for d e t første selve u d tr y k k e t » R e ­ n æ ssance«. Efter a t r e n æ s s a n c e - d e b a t t e n h a r kørt i så m a n g e år, s tå r d e t e f te r h å n d e n klart, at de fleste h istorike re h a r o pgive t at b r u g e u d tr y k k e t som s a m le t b e tegne lse for en b e ­ s te m t p eriode, fordi d et ikke h a r v æ ret m uligt at fo rb in d e d et m e d en blo t n o g e n l u n d e fast kronologisk a fg r æ n s n in g og et g en e relt og a l­

m e n t historisk in d h o ld , sa m tid i g m e d a t k o n ­ tin u i te t e n fra m i d d e la ld e r e n h a r vist sig at v æ re m e g e t større, en d M ic h e le t, B u r c k h a r d t og dere s efterfølgere tæ n k te sig. M a n g e er til­

bøjelige til at o v e rla d e u d tr y k k e t til ku n st- og idé historike re , i hvis b r a n c h e r d et h a r vist sig n y ttig t, f.eks. til k a r a k te r is tik a f b e s te m te m a r k a n t e s tila r te r eller å n d e lig e s tr ø m n in g e r som » R e n æ s s a n c e - h u m a n i s m e « . 7 O le D e g n h a r ikke erk læ re t sig n æ r m e r e o m sin opfatt el-

7. O m R en æ ssan ce-d eb atten , se f.eks. C h arles T rin k a u s, H u m an ism , Religion, Society: C oncepts and M otivation of som e R ecent Studies. R enaissance Q u a rte rly , X X IX , 4, 1976, s. S7^ 71^- O g sa E n Petersen, R en aissan ceh u m an ism en : Nogle træk a f den nyere forskning, H istorisk Tidsskrift 1978, s.

250-263.’

316

(10)

Debat

se a f R e n æ s s a n c e - b e g r e b e t s in d h o ld , m e n det synes i b o g e n a t v æ re b r u g t p å » g a m m e l d a g s « vis, a ltså som en k ateg o ri til generel k a r a k t e ­ ristik a f p e r io d e n (f.eks. s. 15, 17, 453, 457).

D e t er fo rm e n tlig i forbinde lse m e d d e n heri im p licitte forestilling o m et s k a r p t og g en e relt b r u d m e d m id d e la ld e r e n , at m a n skal se d en ringe vægt, d e r bo g en ig e n n e m lægges p å for­

b in d e lse n b a g u d i tiden.

E t a f bogens b æ r e n d e b e g r e b e r er kla sser - overklasse, u n d e r k la s s e og » m i n d r e klasser«, og i d e t hele ta g et er d e r h e n t e t en række t e r m e r fra m a r x i s m e n , ikke m in d s t i d e t af­

s lu t te n d e kapitel, h v o r de i n d g å r i d et m e re o m f a t te n d e »fo rk larin gsforsøg«. O v e rk la s s e n d efin eres således: d e n b e stod a f adel, en del h øje re gejstlige, højere civile og m ilitæ re em - b e d s m æ n d s a m t et la g a f v e ls tå e n d e borgere, k ø b m æ n d , g u ld s m e d e osv. U n d e r d e n n e stod et » m e lle m la g« a f m i n d r e k ø b m æ n d , h å n d ­ væ rkere, j æ v n e p ræ s te r, lavere e m b e d s m æ n d og a n d r e , og d ere fte r ko m d e n sto re s ta n d a f b ø n d e r og n e d e r s t d e t o m v a n d r e n d e p r o l e t a ­ riat. I d e n n e o p r e g n in g a f la g d e lin g e n i s a m ­ fu n d et, som opstilles s. 372, er ikke m e d ta g e t d e n sto re g r u p p e tjenestefolk, m å sk e fordi stykket in d le d e r et afsnit o m social m obilitet, og o m d aglejere og tjenestefolk, som p å in gen m å d e er g le m t i bogen, h e d d e r d e t a n d e t steds, at deres lø n n in g e r v a r så lave, at de ikke h a r haft no g en m u li g h e d for at k o m m e v id e re (s. 192, jfr. s. 16, h v o r de placeres s a m m e n m e d s m å h a n d l e n d e og h å n d v æ r k e ­ re).

D e n n e o p d e lin g a f folket, som ikke er o v e r ­ rask e n d e , b a s e r e r sig p å f o rm e lt-juridiske kr ite rie r (s tæ n d e r) m odific eret ved økono- m isk-sociale kriterier. O le D e g n vil ikke defi­

n ere b e f o lk n i n g s g ru p p e rn e u d fra e j e n d o m s ­ f orholde t til p r o d u k tio n s m i d le r n e , for så ville m a n , m e n e r h a n , h a v n e i d e n groteske s i t u a ­ tion, a t m a n p å d e n ene side fik d e n jordbe- s id d e n d e adel og k r o n e n s a m t s tø r s te p a r te n a f h å n d v æ r k e r n e (som j o ejede dere s r e d s k a b e r ), og p å d e n a n d e n side den øvrige del a f befolk­

n in g e n , idet do g d e n m e g et vigtige køb- m a n d s g r u p p e i alt v æ s en tlig t faldt helt u d en for d e n n e i n d d e lin g (s. 16 f). J o , hvis m a n o p e r e r e r fo rm e lt og sk e m a tisk og u d e n at tage h e n s y n til de selvfølgelige fo ru d sæ tn in g e r.

H v a d d et d re je r sig o m er n a tu rlig v is det, O le D e g n selv et a n d e t sted k a ld e r »det a fgørende p r o d u k tio n s m i d d e l, jo r d e n « (s. 453), hvis e jen d o m s - og disp o s itio n sfo rh o ld p å f u n d a ­ m e n ta l vis k a r a k te r is e re d e d e t d a v æ r e n d e sa m fu n d . S om O le D e g n n u h a r in d r e t t e t sig, h a r h a n fået en »overklasse«, d e r s p æ n d e r fra d e n rigeste høja del til s k r æ d d e re og v æ r ts ­ h u s h o ld e re (jfr. ovenfor o m M a r e n Splids).

D et f o re k o m m e r mig, at O le D e g n a f sin egen un d ersø g e lse a f de m a terie lle v ilk å r d r i ­ ves i r e tn i n g af, a t d et er tilegnelsen p å d en ene eller a n d e n m å d e a f j o r d e n s u d b y tte , d e r m å pla ce re s som det c e n tr a le i e t h v e rt »for­

klaringsforsøg«. L a d m ig forsøge a t præcisere, h v a d j e g m e ner.

» D e n lille b e s id d e n d e overklasse u d n y t t e d e som b es id d e re a f d et a f g ø r e n d e p r o d u k t i o n s ­ m id d e l, j o r d e n , d e n b r e d e a r b e jd e n d e befolk­

n in g,« h e d d e r d et s. 453 som k o n klusion p å en u d r e d n i n g af, at d et alen e v a r l a n d b r u g e t, d e r h a v d e en p r o d u k tio n a f b e ty d n in g for hje m lig f o rb r u g og eksport, og at adel og krone ejede p r a k tis k ta g e t hele det opd y rk elig e la n d o m ­ k ring 1650. H e r i lå g r u n d l a g e t for adelens politiske m a g t (s. 202). H e r synes altså » o v er­

klassen« at være b e g r æ n s e t til adelen, m e n lidt læ ngere fre m m e k o m m e r d e sto re k ø b ­ m æ n d m e d, » d e r g e n n e m o m s æ tn in g a f g o d s ­ e je rs ta n d e n s l a n d b r u g s p r o d u k t i o n fik del i u d b y t t e t a f d e n d a n s k e p ro d u k tio n , id et de tilsv a r e n d e e r h v e rv e d e yderligere en a n d e l g e n n e m salg a f i m p o r t e r e d e v a r e r til godse jer- s ta n d e n « (s. 453 f). D et f o re k o m m e r mig, at d e r h e r er sagt noget rig tigt og væsentligt:

J o r d e n v a r basis for den p r o d u k tio n , d e r v a r helt d o m i n e r e n d e for o p r e th o l d e ls e n a f s a m ­ f u n d s m e d l e m m e r n e s fysiske eksistens, og k a ­ r a k te r e n og k valite ten a f d e n n e eksistens v a r igen k e n d e te g n e t ved og afh æ n g ig a f i hvil­

ket o m f a n g m a n k u n n e skaffe sig del i d ette u d b y tte . O m m a n g e n n e m e j e n d o m s re t til stø rre eller m i n d r e dele a f j o r d e n , g e n n e m ti­

en d e og s k a tte r og afgifter k u n n e fa p r a k ti s e ­ ret en stø rre eller m i n d r e del a f u d b y t t e t til sig, eller om m a n som b ø n d e r n e kun k u n n e o p n å en m e g et bes k ed e n a n d e l g e n n e m eget a rb e jd e. »S om en forkla ring p å fordelingen a f u d b y tte t a f p r o d u k t i o n e n i l a n d b r u g s s e k to r e n kan ses d e n n e skæve fordeling a f p ro d u k -

(11)

tio n s m id lc t, jo r d e n , d e r tillod en lille befolk­

n i n g s g r u p p e at tilegne sig det væ sentligste p r o d u k t i o n s u d b y t t e p å b e k o s tn in g al d e t sto­

re flertal,« skriv er O le D egn, og det er så s a n d t, som d e t er sk revet. M e n n å r h a n så f o rts æ tte r, at tils v a re n d e fo rk la rin g ikke kan gives for b y se k to re n , h v o r m a n også ser en m e g e t skæv fo rd e lin g a f in d tæ g te rn e , fore­

k o m m e r d et mig. a t h a n h e r er u d e i a t isolere k ø b s tæ d e r n e for m e g e t fra d et øvrige s a m ­ fund, hvilket n æ p p e er u d e n s a m m e n h æ n g m e d m e d b o gens hele a n læ g og den svage væ gt » o p la n d e t« h a r laet i forh old til byen Ribe. B y e rn e v a r en del a f d et feuda le l a n d ­ b r u g s s a m f u n d og kan efter m in m e n in g kun forstås i d e n n e s a m m e n h æ n g . D e t er jo k a ­ rakte ristisk, at de store k ø b m æ n d helt o v e r­

ve je n d e sk a b te dere s tilværels e ved at d is t ri­

b u e r e dele a f l a n d b r u g e t s p r o d u k tio n , ikke m i n d s t øksne og korn. D et h a r O le Degns a n a ly s e r klart d o k u m e n t e r e t , og d et p r æ c ise ­ res, som citeret ovenfor, også i bo g en s s lu t­

nin g. D e n skæve forde ling a f e k s is te n s g ru n d ­ la get i b y e r n e h a r vel p r i m æ r t sin fo rk la rin g i.

at en lille g r u p p e — d e store k ø b m æ n d — h a v d e m u li g h e d for at h æ g te sig p å d e t feudale l a n d b r u g s s a m f u n d s vitale p r o d u k t i o n som fordelere og yd erlig ere u d n y t t e deres m id le r h e rf ra til at u n d e r b y g g e deres p osition ved at sæ tte sig så kraftigt p å by en s a d m in is t r a tio n .

N å r O le D e g n i så høj g r a d b e t r a g t e r b y ­ sa m fu n d e t som p å væ sentlige p u n k t e r adskilt fra d e t »sto re« s a m f u n d , h æ n g e r det s a m m e n m e d , at h a n m e n e r i R i b e - s a m f u n d e t at finde

» v ir k n in g e r a f ø k o n o m is k e kræfter, d e r synes lige så stæ rke som d e m , m a n ser i et senere k apitalistisk s a m f u n d m e d dets skel m ellem ka p ita l og a r b e jd s k r a ft, k a p ita le je re og a r ­ bejdskra ftsæ lgere, k a p i ta l is te r og p r o le ta r e r « (s. 455). D et d r e je r sig om , at h å n d v æ r k e r e , dagleje re , a r b e j d s m æ n d og tjenestefolk a r b e j ­ d e d e p å dag -, tim e- eller å rslø n , altså solgte d ere s a r b e jd s k r a f t, hvilket a n d r e — igen for­

trinsvis d e sto re k ø b m æ n d - k u n n e u d n y tte . D e s u d e n m e n e r O le D eg n at k u n n e »påvise talrige træk, d e r er k a r a k te r is tis k e for d et se­

n ere k ap italistis k e s a m f u n d , således i f o rb in ­ delse m e d en ræ kke a f de a ktivite te r, d e r u d ­ foldedes a f de store k ø b m æ n d « (s. 455).

» S to r k ø b m æ n d e n e v a r r e p r æ s e n t a n t e r for d en

Debat

f re m v o k se n d e k a p ita lis m e « (s. 143). H a n m e ­ n e r h e r m e d to ting: k a p i t a l a k k u m u l a t i o n og u d n y tte ls e a f lø n a rb e jd e r e , bl.a. h v o r k ø b ­ m æ n d » g e n n e m d e t så k a ld t e forlagssystem h a r forsynet h å n d v æ r k e r e som sne dkere, g u ld s m e d e , vævere, m a ltg ø r e r e osv. m e d r å ­ v a r e r til en p ro d u k tio n , som de selv h a r a f ta ­ get til b r u g i egen o m s æ tn in g « (s. 456). Som m a n ser, er det s y n s p u n k t e r a f ganske v id t­

ræ k k e n d e k a ra k te r. V a r R i b e - s a m fu n d e t så

»kapitalistisk«, som O le D e g n vil gøre d e t til?

E r d et o v e rh o v e d e t en give nde p r o b le m s til­

ling at ville fre m h æ v e k apitalistiske træ k som noget, d e r a fg ø ren d e p r æ g e d e d a t id e n s d a n ­ ske b y s a m fu n d ?

D e t er igen et s p ø r g sm å l o m b e g r e b e r n e s in d h o ld og deres e g n e th e d i s a m m e n h æ n g e n . M a n h a r i alle tæ nkelige s a m fu n d h a ft folk, d e r a r b e jd e d e for a n d r e m o d en eller a n d e n fo rm for b e taling, m a n h a r haft nogle, d e r sa m le d e s a m m e n og h o b e d e o p og som h a v d e sans for at u d n y t t e a n d r e ved legale eller ille­

gale m idler. D e t in te r e s s a n te er, o m d e t fore­

gik p å en m å d e , så det v a r noget ved det. V a r d e t noget, d e r førte i r e tn i n g al kap italism e ? V a r d e r d y n a m i k i det?

O m k ø b m æ n d e n e s h a n d e ls o v e rs k u d er det tidligere i bogen blevet påvist, at d et helt ov er v e je n d e blev in v e ste re t i e j e n d o m m e og i gælds- og p a n t e b r e v e (s. 202, 2 16f) og det er d a også tilegnelse a f v æ rd i a f d e n n e a rt, d e r tales o m i k o n k lu sio n e n i forbindelse m e d a n ­ bringelsen a f de f o rm u e r, o m s æ tn in g e n sk a b te (s. 455). D e t giver ikke m e g e n d y n a m ik .

H v a d f o rla g sv irk so m h e d e n a n g å r synes d en ovenfor citerede konklusion a t gå noget vi­

d e re e n d p r æ m is s e r n e tid lig ere i bogen b e r e t ­ tiger. S to rk ø b m æ n d e n e k u n n e » vistnok i n o ­ gen g r a d « stå som forlæ ggere for h å n d v æ r k e ­ re, vævere, m a ltg ø r e r e o.a., h e d d e r d et m e d m o d e r a tio n , og d et d r e je r sig om , at k ø b ­ m æ n d e n e le verede r å v a r e r og m a t e r ia le r til by en s og o p la n d e ts h å n d v æ r k e r e , og n å r disse h å n d v æ r k e r e så kom b a g u d m e d b eta lin g e n og nø d v en d ig v is m å t t e h a v e nye forsyninger for at k u n n e fortsæ tte deres v ir k s o m h e d , k u n ­ ne de b e ta le a f m e d dere s arb e jd e , »og i hvert fald i et enkelt tilfælde synes d e t te at have ud vikle t sig til en a k tivite t som d e n , m a n m ø ­ d e r i tidens forlæ ggersyste m « (s. 144 m ed

318

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Hvis rødderne er længere end plantehullet eller dybden på plantemaskinens planterille, vil rødderne blive endnu mere bøjede end de rodbøjninger, som iøvrigt ikke helt kan

dens formand Karl Koch, så bekendelses- fløjen også kunne være repræsenteret på Fanø. Karl Koch var blevet inviteret af Bell

klar over, at det blev nødvendigt at faa nogle Gaarde flyttet ud, hvis det skulde lykkes at opnaa en be¬. kvem Deling. Kommissionen opmuntrede

Ad denne Chaussee kommer man ogsaa til den Hædersstøtte, som Borgerskabet i Ribe for nogle Aar?. siden reiste for deres daværende

Mens hoodoo (den.. amerikanske version af voodoo) spiller en forholdsvis begrænset rolle i The Freelance Pallbearers og Yellow Back Radio Broke-Down, får den imidlertid

Lammene fik, så snart de begyndte at springe op i krybben for at tage de fine blade af høet, altid et foderrum for sig selv, således at de gamle får ikke kunne stjæle

I praktisk forstand var bevaringen efter fødselsdato tiltrækkende nok. Den var overskuelig, og man bevarede arkivalier fra alle steder og alle tider. Ingen geografisk enhed

Det var ikke kun verdensoffentlighe- den, der følte sig noget rundt på gulvet, mens man på afstand fulgte eftersommerens internationale dra- ma om, hvordan der skulle reageres på