SLÆGTSFORSKERNES BIBLIOTEK
Dette værk er downloadet fra Slægtsforskernes Bibliotek
Slægtsforskernes Bibliotek drives af foreningen Danske
Slægtsforskere. Det er et privat special-bibliotek med værker, der er en del af vores fælles kulturarv omfattende slægts-, lokal- og
personalhistorie.
Støt Slægtsforskernes Bibliotek - Bliv sponsor
Som sponsor i biblioteket opnår du en række fordele. Læs mere om fordele og sponsorat her: https://www.dsshop.dk/sponsorat
Ophavsret
Biblioteket indeholder værker både med og uden ophavsret. For værker, som er omfattet af ophavsret, må PDF-filen kun benyttes til personligt brug. Videre publicering og distribution uden for
husstanden er ulovlig.
Links
Slægtsforskernes Bibliotek: https://bibliotek.dis-danmark.dk
Danske Slægtsforskere: https://slaegt.dk
Tidsskrift for Historisk Forskning
28.årgang-nr. I marts 1998
1066 Tidsskrift for Historisk Forskning
Adresse Institut for Historie Njalsgade 102 2300 København S Giro 4 18 85 51
E-mail: hastings@stud.hum.ku.dk
Ansvarshavende redaktør:
Jørgen Mikkelsen Haraidsgade 96 2100 København 0 Tlf: 3918-3853
Redaktion:
Mogens Bak-Hansen, Michael Bregnsbo, Berit M. Christensen, Peter Henningsen, Birgitte Holten, Lars B. Jonassen, Kirsten Villadsen Kristmar, Pelle Larsen, Christian Nicolaisen, Mogens Pelt, Sanne Steenberg Hansen, Hans-Micael Søndergaard
Ekspedition:
Haraidsgade 96 2100 København 0 Tlf: 3918-3853
Priser:
28. årgang:
Abonnement 4 numre Introduktionstilbud for studerende Løssalg pr. nummer Ældre årg. pr. nummer
Alle henvendelser vedr. adresseændring o.l. bedes rettet direkte til postvæsenet.
Eftertryk tilladt i uddrag, forudsat tydelig kildeangivelse.
Tryk: Kandrup Bogtrykkeri, København.
ISSN 0106-0627
28. årgang nr. I
Adam Holm: Kulturlære og civilisationskritik - nogle aspekter til belysning af den radikale konservatisme i Weimarrepublikken, 1918-1933 ... 3
Morten Andersen: “Væsentlige fordele til gengæld”
- L.C.F. Lütkens forhandlinger i Berlin 1906-07 . . 13
Kai Verner Nielsen: Nordens historie i 600 år (en anmeldelse) ... 24
Hans Henrik Appel: Ret og pligt i det 17. århundre
de (en anmeldelse) ...29
Merete Harding & Kurt Villads Jensen: Encyklo
pædi og universalitet (I) ...bagsiden
kr. 165,-
kr. 125,- kr. 50,- kr. 20,-
Forsideillustration: Maleren George Grosz' kritik af magtens korrumperende triumvirat, der hargivet folket skyklapper påogtvunget detpå afgrundens rand. Enkritik de højreradikale kunne identificere sig med. © George Grosz: Eclipse of the sun, 1926I COPY-DAN, BILLED KUNST 1998.
Layout & billedredaktion: Berit M. Christensen, Pelle Larsen, Christian Nicolaisen og Hans-Micael Søndergaard - Sat med Gill Sans
1066 er et tidsskrift, der har til formål at formidle resultaterne af den historiske forskning i bredest mulig forstand. Dette gælder både Danmarks- og Verdenshistorie. Det søges gjort på en måde, der appellerer til både faghistorikere og andre historisk interesserede. 1066 ser det som sin særlige opgave at viderebringe resultaterne af forskningsbaserede studenterspecialer og ph.d. - afhandlinger.
Redaktionen består af en uafhængig kreds af historikere med tilknytning til Institut for Historie, Københavns Universitet. Tidsskriftet udkommer fire gange årligt.
Kulturlære og civilisationskritik
- nogle aspekter til belysning af den radikale konservatisme i Weimarrepublikken, 1918-1933
Den radika/e konservatisme i Weimarrepublikken var en åndelig højrefløjsstrømning, hvis politiske tænkning var lydeligt præget af den såkaldte "livsfilosofi” (fx Friedrich Schlegel, Friedrich Nietzsche, Ludvig Klages) og af soldaterne fra Første Verdenskrigs fronterfaringer. Med de forbehold en grov opdeling nødvendigvis medfører, kan denne strømning kategoriseres mellem 'konventionel' konservatisme og 'genuin' nationalsocialisme/fascisme. Et centralt træk ved den radikale konservatisme var dens forestilling om, at de væsentligste samfundsmæssige værdier og institutioner enten var brudt sammen eller var blevet tømt for indhold. Det parlamentariske demokrati og liberalismens økonomiske doktriner og kulturelle pluralitet blev betragtet som hovedårsagen til denne negative udvikling. Artiklen vil fokusere på den radikale konservatismes fundamentale antiliberalisme i lyset af "konflikten” mellem kultur og civilisation, der blev identificeret med henholdsvis 'tyskhed' og 'fremmedhed'.
Af Adam Holm, cand.mag, Center for Engelsk, Odense Universitet
F
remtrædende repræsentanter for den radikale konservatisme, så som Oswald Spengler (1880-1936), Ernst Jünger (1895- 1998), Arthur Moeller van den Bruck (1876-1925), Carl Schmitt (1888-1986) og Edgar Jung ( 1894-1934) var fra begyndelsen af 1920 erne aktive kritikere af liberalismens institutioner, som de hævdede var et
"vestligt diktat”, der var blevet påtvunget et momentant svagt Tyskland ved Versailles- freden i 1919. Især demokratiets indførelse vakte deres vrede. Oprettelsen af partier og udfærdigelsen af partiprogrammer blev kritiseret som relikter fra det 19. århundre
de. Det de radikal konservative tænkere med deres livsfilosofiske bagage betragtede som "livets uudgrundelighed” kunne ikke indsættes i et partipolitisk system. Over for partivæsenets "negative dogmatik" stod de
"preussiske" eller "tyske principper".
Hvor disse principper blev anskuet som den tyske kulturs styrke, blev liberalismen identificeret med svaghed, synonymt med civilisation. I den radikale konservative for
ståelse var fænomenet civilisation i en euro
pæisk kontekst udsprunget af det ekspansi
ve Romerrige, hvorfor det overvejende var et anliggende for de "latinske mennesker"
og ikke for det "germanske folk".
I første bind af sit omfangsrige civilisa
tionskritiske og kulturhistoriske værk Unter
gang des Abendlandes(\ 918) skrev Oswald Spengler:"Civilisationer er den mest ekstre
me og kunstige tilstand, som ... menneske
heden er i stand til at frembringe. De udgør en afslutning; de følger oven på det som er blevet udviklet som noget fast; de er døden som følger efter livet"1. Den tyske "kultur
nation" med dens "organiske" folk adskilte sig i henhold til denne opfattelse markant fra de civilisatoriske "statsnationer" (fx Storbritannien og Frankrig) med deres
"organiserede" befolkninger. Mens det organiske element i den "tyske folkesjæl"
var udsprunget af "livets dybde", var det organiserede element i den vestlige "folke
karakter" kendetegnet ved en konstitutionel baseret enhed.
I det følgende vil jeg søge at konkreti
sere disse betragtninger ved at pege på, 3
hvordan den radikale konservatisme kontra
sterede den tyske kulturlære med fortolk
ningen af under hvilke former, eller i hvilke skikkelser, den vestlige civilisation udgjorde en trussel.
Tyskhed og racetænkning
Den radikale konservatisme adskilte sig ikke afgørende fra fx 1800-tallets elitære "kultur
pessimisme" omkring Richard Wagner, Nietzsche og Julius Langbehn, eller de He/mat-dyrkende völkische bevægelser i opfattelsen af, at fremmedhed i form af ideer, institutioner, normer og etnicitet skulle modvirkes og bekæmpes. Enhver udefrakommende påvirkning af Tyskland, såvel østlig som vestlig, blev betragtet som uforenlig med den tyske "Mittellage". Det tyske eller germanske folk blev fremstillet som en unik race i kraft af dets "folkeånd"
(Volksgeist) og kulturelle egenmæssighed.
Denne dybstikkende glorificering af tyskhe
den byggede på et racistisk idégrundlag2.
Ifølge teorierne om den "teutone" race, skyldtes dens overlegenhed bl.a. de "kends
gerninger", at Edens Have fandtes hos Guds udvalgte folk i Tyskland, og at det så højt berømmede franske sprog i virkeligheden var en vulgariseret version af tysk, for nu blot at nævne de mere kuriøse eksempler3.
Racisme, primært af kulturel art, spille
de også en vis rolle i Weimarrepublikkens radikale konservatisme. Inden dette aspekt vil blive uddybet, er det nødvendigt med en kortfattet beskrivelse af den "naturvidenska
belige" racelære, som både nationalsocialis
men og de völkisch-nationale bevægelser tog til sig 4.
Den naturvidenskabelige eller "biologi
ske" racisme havde opnået en vis udbredel
se i Tyskland i det 19. århundrede, bl.a.
gennem Wagners svigersøn, Houston Ste
wart Chamberlain, der i 1899 udgav sit mest kendte værk "Die Grundlage des Neunzehnten Jahrhunderts"5. Chamberlains skrifter slog til lyd for en omfattende euge
nik eller "race-hygiejne" med det formål at udrydde de biologisk mindreværdige gen
nem såkaldt euthanasi og medicinsk social
teknik. På basis af en postuleret videnskabe
lig selektion af mennesker, ville det være muligt at højne folkets kvalitative racesam
mensætningen. Den rene race var idealet for folkets biologiske identitet. Derfor var det ifølge Chamberlain nødvendigt at rense ud både indadtil blandt mentalt og fysisk handicappede personer, men også i forhold til fremmed racepåvirkning.
Særligt jøderne blev anset for at udgøre en fare i denne henseende. I en række racistiske skrifter blev de fremstillet som et parasitært folk, der overlevede ved at snylte på folkelegemet. Den biologisk begrundede racisme anså det for nødvendigt med en racekamp. Resultatet heraf, der naturlov
mæssigt ville falde ud til den tyske "herrera
ces" fordel, skulle sikre den påkrævede genetiske sundhed i egne rækker og samti
dig manifestere racernes indbyrdes hieraki.
I henhold til denne racedoktrin var jøderne til stor skade for den tyske kultur, dels på grund af påstanden om, at deres blod var
"urent", dels fordi de repræsenterede et andet livssyn. Mao. det "rene tyske blod"
var i fare for at blive inficeret.
Otto Strasser, der var medlem af det nationalsocialistiske parti fra 1925-1934, stod for en såkaldt "venstreorienteret" linje i partiet6. Argumentationen i Otto Strassers politiske kampskrift fra 1930, " 14 Thesen der deutschen Revolution"7, udviser flere signifikante lighedspunkter med den radikale konservatisme, eksempelvis i kritiken af demokratiets indførelse i Tyskland og i Illustration modståendeside:Detdekadente borger skabbrækker sig af velværepåsamme tidspunkt som de udtryksløse masser, der altid kan anvendespå slagmarken ogi produktionslivet, marchererafstedtil arbejde. Stod det f.eks.til Ernst Junger skulle brbejder- soldaten’ forvandle det borgerlige skørlevned til et blodigt 'karneval'. © OttoDix: Five in themorning, 1920/21/COPY-DAN, BILLEDKUNST, 1998.
forsvaret for en stærk centralmagt baseret på et "autentisk" tysk grundlag.
Men netop Strassers vægtning af "race
spørgsmålet", og ikke mindst hans biologisk afledte terminologi, viser en forskel i for
hold til de radikal konservative skribenter.
Strasser plæderede for nødvendigheden af at skabe en "sund organisme i nationen"
(pkt. 10), der skulle bygge på den Völkische egenart. Ethvert middel skulle tages i anven
delse for at hindre "national degeneration"
og "kulturel fremmedhed (Überfremdung)"
(pkt.I I). Den afgørende opgave for tysker
ne lå i at: "...renholde den tyske kultur. I særlig grad gælder det kampen mod jøde
dommen, som er forenet med frimurenes overstatslige magt"(pkt. 12). Forskellen i den racemæssige eller mere konkret antisemiti
ske synsmåde mellem en i dette tilfælde
"venstreintellektuel" nationalsocialist, men overhovedet en nationalsocialist, og en radikal konservativ var således, at først
nævnte hævdede at komme med naturvi
denskabelige (og dermed materialistiske) svar på spørgsmål og problemstillinger, som sidstnævnte formulerede i idealistiske ter
mer.
Antisemitismen var dog generelt betragtet ikke et særligt betydningsfuldt tema for Weimarrepublikkens radikale konservatisme, til trods for at så væsentlige inspirationskilder fra det 19. århundrede som Paul de Lagarde og Julius Langbehn betragtede jøderne som årsagen til Tysk
lands "borgerliggørelse"8, hvilket i deres skrifter udlagdes som negationen af livets principper. I de tekster fra den radikale konservatisme, hvor der kan fremhæves antisemitiske udsagn, er det, som allerede anført, med reference til kulturen, og ikke til biologien.
Kulturel antisemitisme
Edgar Jung er et eksempel på denne hold
ning. Han anførte, at modsætningsparret arier-semit var uanvendelig for en racistisk
tænkning9. Jung definerede jødedommen som en "bestemt åndelig indstilling", hvori
mod de religiøse og genetiske forhold var sekundære. Liberalismens massesamfund blev ikke anset som et kollektivt fællesskab, men som en masse af individer, hvilket Jung hævdede var betegnende for substansen af den jødiske "ånd". Det var derfor i jødernes interesse, mente Jung, at fastholde samfun
det så atomiseret som muligt for derved at modvirke dannelsen af en stærk og folkeligt enhedsorienteret stat. Jung så dette som den betydeligste forskel mellem "den jødi
ske og den tyske verdensopfattelse"10. Jungs kulturelle antisemitisme lagde til grund, at jøderne ikke passede ind i billedet af den homogene nationalstat, fordi de udgjorde en "evigt vandrende stamme"11. Jøderne blev dermed opfattet som et "interstatsligt folk", hvilket medførte at de umuligt kunne optræde loyalt mod et statssystem baseret på folkeligt-nationale principper12.
Moeller argumenterede for at jødernes manglende binding til nationalstaten medfør
te, at de nødvendigvis måtte repræsentere tanker om humanisme, universalisme og marxisme l3, og var ikke Weimarrepublik- ken, spurgte han retorisk, et eksempel på en statsdannelse, som var udsprunget af netop disse ikke-nationale værdier? I de radikal-konservative forfatteres syn på jødernes rolle i staten var det forventeligt, som udtrykt af Spengler, at "de som fædre
landsløse" og "nationsløse individer" ville udgøre en væsentlig allieret for den nye republik l4. Ikke blot politisk, men også i økonomisk sammenhæng anså Spengler Weimarrepublikken for at støtte sig til jøderne. Finansielle transaktioner og handel på tværs af landegrænser var den bærende søjle i liberalismen. Det betød, at jøderne som "sønner af liberalismen" var meddelag- tige i, hvis ikke selve stifterne af, "pengenes diktatur". Som "folk" var jøderne, i Speng
lers udlægning, ikke nødvendigvis upålideli
ge, når de stillede deres ydelser til rådighed
for staten. Problemet bestod i, at den ene
ste stat jøderne kunne støtte var plura
listisk, dvs. en stat uden ét magtcentrum.
Det relativt store antal jøder i den Habs- burgske administration blev af Spengler tolket som om de var særligt disponerede for at tjene en stat, der var multietnisk, eller som lagde stor vægt på "partikulære inter
esser", fx bankvæsen og virksomheder, snarere end på den kollektive velfærd.
Kollektivet, dvs. folket eller nationen, kunne jøderne derfor ikke blive en del af.
De få eksempler på antisemitisme vidner om undtagelserne fra reglen, nemlig at antisemitismen var et perifært emne i den radikale konservatisme. Den racisme som derimod fandt en vis klangbund i den radikale konservatisme blev, som anført, søgt hævet over den pseudobiologiske og (pseudo-)darwinistisk inspireret racisme.
Spørgsmålet om hvilke faktorer der udgjor
de en race eller et "herrefolk" blev besvaret ud fra kriterier som sprog og geografiske tilhørsforhold. Forhold som æstetisk sans, venskab (=loyalitet), offervilje, følelser og instinkter hørte imidlertid også til det kul
turelt betingede racebillede, der således meget dækkende er blevet karakteriseret som "en racisme grundet på subjektive egenskaber" l5. På den baggrund turde det stå klart, at der ikke automatisk bestod en direkte forbindelse mellem folket og racen;
racen kan hos forfattere som Jung og Spengler i virkeligheden omskrives til eliten.
Med Spenglers ord var racen ikke givet af historien selv, men derimod vokset ud af nationen l6. Med andre ord, en kombination af "den fælles skæbne", fælles idealer og bedrifter var hovedindholdet af den radikale konservatismes racisme. Dette forhold er væsentligt, fordi det understreger, at en moderne reaktion ikke forudsætter antise
mitisme eller generelt en racisme baseret på "blodet", hvilket den italienske fascisme ligeledes er et eksempel på l7.
Nationalsocialismen så, som bekendt, jøderne som "Verdens Fjende Nummer Et"18. De var hovedårsagen til den liberale retning, som efterhånden havde spaltet sig i både kapitalisme og kommunisme, men stadigvæk med jøderne som de strategiske bagmænd. Omvendt betragtede den radika
le konservatisme kun jøderne som en del af årsagen. I henhold til denne opfattelse var det ikke den jødiske minoritetbefolkning i Europa, som havde sat oplysningen i værk.
Jøderne udnyttede blot effekten af disse tanker på en måde, der gjorde dem "med
skyldige" i liberalismens overgreb på det tyske folk.
Det "indre England" og det "franske instinkt"
Som nævnt ovenfor satte den radikale konservatisme lighedstegn mellem liberalis
men og den vestlige civilisation, der blev opfattet som "organiserede" værdier, i mod
sætning til den "organiske" tyske kultur.
Den tyske kultur var derimod identisk med
"livsorganismen" og "folkesjælen". Det "ind
re England", der som angivet af betegnelsen satte England som det højeste symbol på liberalismen, angav en konstant sammen
blanding af såvel individuelle som gruppe
mæssige interesser. I den radikal konservati
ve fortolkning medførte det en decentrali
sering af magten samt et gradvist, men uafvendeligt tab af indflydelse for staten.
Det "franske instinkt", som i den radikal-konservative udlægning stod for demokratisk égalitarisme, betød at "ingen" - d.v.s. ikke én magt - kunne tiltage sig politisk hegemoni, hverken på nationalt eller inter
nationalt plan. Social rangordning var ifølge Spengler urealistisk under franske eller fransk-inspirerede forhold. De "franske tanker" eller "Ideerne fra 1789" havde som ideal: "...ingen stat, ingen orden; ideelt anar
ki"19. Liberalismen havde derved øget den sociale og økonomiske forskel i samfundet.
7
Dette argument var et led i den radikale konservative historieopfattelse, der så middelalderens stænderstruktur som et
"offer" for moderniseringsprocessen20.
Stænderne blev fremhævet som idealet af den tyske kulturs organiske egenmæssighed og som det naturlige grundlag for en stærk stat, hvor de respektive fagsammenslutnin
ger og sociale grupper i samfundet havde frihed under statens bevågenhed. Spengler mente at "ånden fra krigen" kunne risikere at blive "udslukt" af den liberale samfunds
opbygning. Tilværelsen i Tyskland efter 1918 var blevet omskabt til "penge og ånd, kontor og katheder, regner og skriver"21. I stedet for det Spengler kaldte det "formful
de liv" fremtrådte "livet uden form, uden manerer, uden pligter, uden distance"22.
Fællesskabet: den højeste værdi Centralt i konfrontationen mellem det vestlige liberale system og den tysk-kulturel
le idealisme står sociologen Ferdinand Tönnies nu klassiske distinktion mellem
"Gemeinschaft" og "Gesellschaft"23. Tönnies definerede et Gemeinschaft som en orga
nisk social enhed, mens et Gesellschaft betegnede samfundet i sin bredeste form.
Opstillingen af Gemeinschaftsmodellen kan ses som en idealtypisk beskrivelse af de sociale relationer i det før-industrielle sam
fund.
I et Gesellschaft var de indbyrdes socia
le forhold knyttet sammen af en kontrakt, som var opstået på baggrund af autonome enheders situationsbestemte behov for at indgå i et forhold til en anden part. Dette behov var blevet udviklet af trangen til enten at beskytte eller at fremme egenin
teresser. Rousseaus ideal om den "fælles vilje"(volonté générale) som demokratiets bærende søjle, anså Tönnies for at være degenereret til Gesellschaftsformen, som i stedet var kendetegnet ved en "partiel vilje":
d.v.s. hver enhed forudsættes at have dis
tinkte målsætninger, som altid må fremtræ-
de begrænset i forhold til idealet om en kollektiv vilje.
Modsat det nødtvungne fællesskab er den menneskelige tilstedeværelse i et Ge
meinschaft udtryk for en "vilje til samhørig
hed", som derefter bliver et indiskutabelt vilkår af solidaritet og nærhed. Gemein
schaftsformens betingelsesløse værdifælles
skab, som samtlige radikal-konservative forfattere var tilhængere af, er ikke ensbety
dende med en afvisning af forestillingen om den indbyrdes menneskelige ulighed. Det afgørende var, at ethvert menneske skulle bidrage til samfundets fælles bedste, ud fra den enkeltes givne forudsætninger i form af evner, ressourcer og uddannelsesniveau.
Gemeinschaftstanken kan dermed også læses som idealet for et hierakisk ordens
fællesskab, med en social stratifikation baseret på elitens forrang. Den radikale konservatismes holdning til liberalismen trak tydeligvis på Tönnies begrebsapperat.
De to forskellige samfundsmodeller er hinandens normative modsætninger, men Moeller mente imidlertid, at de samtidig indgik i en tæt vekselvirkning: "Liberalismen er udtryk for et Gesellschaft, der er ophørt med at fungere som et Gemeinschaft"24.
Denne sætning hos Moeller understreger en tanke, der er generelt gældende for den radikale konservative kritik af den liberalisti
ske stat: (a) den fjerner sig fra bindingen til folket; (b) løser den indbyrdes binding, der holder folket sammen.
Gemeinschaft-Gesellschaft modstillin
gen kunne, ifølge Spengler, omskrives til en eksistentiel konflikt mellem to "verdensop
fattelser", nemlig det ovennævnte "indre England" og det "indre Preussen", jf. de indledningsvis omtalte "preussiske princip
per". I Spenglers skrift "Der Mensch und die Technik"(l 93 I) blev disse to opfattelser yderligere defineret som henholdsvis "sand
hedens verden", der bestod af adlen, kriger
ne og eventyrene, og "kendsgerningens verden" udgjort af præster, lærde og filosof-
Metropolen somsindbillede på modernite
tens fremmed
gørelse af men nesket, dergår tilgrunde i en syndfuld døds
rus. © Otto Dix: Big City,
1927/28 /
COPY-DAN, BILLEDKUNST
1998.
fer25. Forskellen på de to verdener afsløre
des af deres respektive ”fokus": "Sandhe
dens verden tænker i skæbne; kendsgernin
gens verden i kausalitet" 26. "Sandhedens verden" - det ideelle Gemeinschaft - repræ
senterede en kulturelt "fornem racetradi
tion", der skulle bringes "til at sejre over den plebejerske rationalismes teorier: li
beralismen og socialismen"27.
Både liberalismen og socialismen, såvel dens marxistiske som reformistiske eller socialdemokratiske udformning, blev af Moeller fremstillet som modstandere af
"nationens mest autentiske kraft - landet"28.
Den før-industrielle samfundsindretning med landadlens førerskab var en forestilling, der appellerede til dele af den radikale konservatisme, eftersom den angav ram
merne for det kollektive folkefællesskab styret af eliten. På den måde ses politikkens primat at være en vigtig forudsætning for at kunne skabe social harmoni i det organiske fællesskab.
Liberalismen: en syg udvækst
Træmetaforen, der beskriver træet som en organisk enhed af rødder og stamme, kan bruges til kort at eksemplificere den radika
le konservatismes opfattelse af det libera
listiske Gesellschaft^ "udvækst" på den oprindelige organisme (Gemeinschaft).
Betingelsen for træets eksistens og fortsatte vækst er det gensidige afhængighedsforhold mellem rødderne og stammen: afskæres denne forbindelse hensygner de begge.
Overført i det radikal konservative fortolk
ningsskema fremstod liberalismen dermed som den "sav", der ved at have oversavet organismens enhed, bragte ubalance i den naturlige orden.
Den ideelle orden, med den politiske sfære hævet over menneskets liv i Gemeins
chaftsformen, var blevet opløst, med kata
strofale følger for begge. Når den politiske sfære ikke længere stod som den ubetinge
de højeste kraft, men tværtimod var blevet
blandet med økonomi, ville begge instanser forvitre. Weimarrepublikken var således i denne fortolkning en "sav" af udenlandsk fabrikat, der skar igennem interaktionen mellem politik og social enhed:"Har et folk ikke længere evnen eller viljen til (eller muligheden herfor) at sondre (mellem ven og fjende, AH) så ophører det politisk med at eksistere. Lader det sig diktere af frem
mede hvem fjenden er, og hvor og hvornår fjenden skal bekæmpes så er det ikke læn
gere et politisk frit folk"29.
Carl Schmitt krævede i lighed med Ernst Jünger, at en "virkelig stat" skulle være i stand til at definere "den anden", d.v.s. den eksistentielt anderledes og fremmede, eksempelvis den politiske fjende30. Det liberalistiske Gesellschaft var svagt netop fordi det var ude af stand til at foretage denne skelnen. Den mest faretruende socia
le konsekvens ved liberalismen bestod ifølge Schmitt i, at individualismen ville afstede- komme en mistro til alle tænkelige politiske kræfter og former for stat og regering, samtidig med at liberalismen ikke selv kunne evne at frembringe en positiv teori angåen
de stat, regering og politik31.
Staten skulle besidde den absolutte styrke, med det formål at kunne kræve loyalitet og offervilje af folket, hvilket var kernen i den radikale konservatismes Ge
meinschaftstanke. Liberalismens individualis
me udgjorde en veritabel trussel mod den
ne model. Den enkelte ville, som i Tönnies tese, kun yde en indsats der stod i forhold til det forventede udbytte. I tilfælde af krig eller konflikt ville det ikke være muligt for et Gesellschaft (= Weimarrepublikken) at mobilisere befolkningen. En eventuel mobili
sering af befolkningen skulle ikke "ske", den skulle "være"32.
Jünger forbandt det liberale system med en bestemt mennesketype: "borgeren".
Liberalismens ideer om international frihan
del havde frembragt et "uheroisk" menne
ske, som var "forhandlingsvilligt", "trygheds-
søgende" og i enhver henseende "lukket af i forhold til de krigeriske elementer"33, jünger så borgerens angst for det farlige og trang til sikkerhed reflekteret i "den borger
lige verdens store triumf; naturparkerne hvor den sidste rest af det farlige, ekstraor
dinære og sjældne bevares som et kurio
sum"34.
Borgerens bestræbelser på hermetisk at fortrænge "det elementære" og i stedet bekende sig til det "19. århundredes for
nuft", repræsenterede i Jüngers betragtning det modsatte af livsfilosofiens værdier. Den borgerlige tilværelse og de krigerisk aktions
former og dyder var ukomplementære begreber, eller snarere, tilstande. Borgeren havde opbygget en "fornuftens grænsemur"
bag hvilken han forsøgte at holde "andre former for eksistens", eksempelvis "de troende, krigerne, kunstnerne, sømændene, jægerne og forbryderne", på sikker af stand35.
Ved at frakende den "aktivistiske type"
enhver betydning i samfundet mente Jünger, at det borgerlige samfund gav afkald på det konstante beredskab til krig og angreb. I hans udlægning var det en sådan samfunds
mentalitet, der havde gjort det ‘Vvilhelmin- ske samfund”, konventionelt konservativt og dermed sterilt og uinteressant. "Det moder
ne barbari" og "stålbadet" - to af Jüngers omskrivninger for Første Verdenskrig - handlede om "ild, blod og den store nærhed til døden"36. Det "sande menneske", som instinktivt var antiborgerlig, havde i "Den Store Krig", hvor det europæiske fællesskab (Gemeinschaft) søndersled sig selv, demon
streret viljen til at afklæde sig den borgerlige uniform: "Da krigen brød ud ... kompen
serede det sande menneske i et rusfyldt orgie for alt det forsømte. Da blev hans drifter, der så længe havde været opdæm
met af samfundet (Gesellschaft) og dets forordninger, atter det eneste og helligste og den yderste fornuft"37. Videre hed det, at de "sande mennesker" var "vindertyper,
stålsatte naturer, indstillet på den højeste grad af skyttegravskrig...de er dødens jong
lører, sprængstoffernes og ildens betving- ere...prægtige rovdyr"38.
Dette var de positive kendetegn for den "nye tidsalders mennesker", som i modsætning til den tryghedssøgende borger i hans "romantiske førkrigsverden", måtte indstille sig på at leve i en "farlig, altid kræ
vende virkelighed"39.
Som bekendt kom ikke blot Jünger, men den tyske befolkning som helhed, kort tid efter udgivelsen af "Der Arbeiter" i 1932 til at leve i et samfund med en "krævende virkelighed". Men det er en anden historie.
Adam Holm I. Oswald Spengler. Untergang des Abenlandes.Umrisse einer Morphologie der Weltgeschichte (1918/1922), bd.1-2. I I. Aufl. München 1993, s.43.
2. Jfr. Stefan Breuer, Anatomie der Konservativen Revolution,Darmstadt 1993,s.78-86;Rolf-PeterSieferle, Die Konservative Revolution:Fünfbiographische Skizzen, Frankfurtam Main 1995,s.26-30.
3. Jfr. Jost Hermand, Der alte Traumvom neuenReich:
VölkischeUtopienund Nationalsozialismus, Frankfurtam Main 1988, s. 19-32, 199-315.
4. Jfr. Roger Woods, Ernst Jünger andthe nature of political commitment,London 1981, s.237.
5.Se Martin Woodroffe,"Racial Theories of History and Politics: the Example ofHouston StewartChamberlain"
i Paul Kennedy &Anthony Nicholls(eds.), Nationalist and Radicalist Movements inBritain andGermany before 1914, London 1981,s. 143-154.
6. Jfr. ReinhardKühnl, Die nationalsozialistische Linke 1925-1930, Meisenheim 1966, spec.s.20-43; Udo Kissen- koetter, Gregor Strasser und die NSDAP, Stuttgart 1978, spec. s.22-28.
7. OttoStrasser," 14Thesen der deutschen Revolution"
i kap."Dokumente"iKarl O. Paetel,Versuchung oder Chance? Zur Geschichte desdeutschen Nationalbolsch- wismus,Göttingen1965, s.301-305.
8. Se Fritz Stern, The Politics of Cultural Despair, University ofCalifornia Press 1961, s.53-71, 137-152;
endvidere Georg L Mosse,Germans and Jews; The right, the left, and the search for a"thirdforce" in pre-nazi Germany, NewYork 1970, s.34-61.
9. Edgar Jung, Die HerrschaftderMinderwertigen, Berlin 1927, s. 122.
10. Ibid, s.124.
II.Ibid, s.480.
12. En tilsvarende holdning kendetegnede den nationa
listiske højrefløj i Frankrig i forb, med "Dreyfuss-
affæren"(l894-l906); den jødiske stabsofficer Alfred Dreyfuss blev anklaget på et falsk grundlag for at have spioneret til fordel Tyskland, hvilketblev udlagt som et uomgængeligt bevis på, at jøderne ikke kunne naturali serestilennationalholdning.SeHannahArendt,Antise mitismen: Første del afdettotalitære samfundssystems oprindelse, København 1968, s. 142-189.
13. ArthurMoeller van den Bruck, DasdritteReich,3.
Aufl., Hamburg1931 (opr. 1923), s.35.
14. Spengler 1918/1922, op.cit. s.948-961. 15. Breuer1993, op.cit. s.88.
16. Spengler1918/1922,s.715.
17. Hoepke anfører, at Mussoliniikkebilligedenational socialismens stærke vægtning af "jødespørgsmålet", hvilket bl.a. kom til udtryk undersamtaler med tyske erhvervs- og finansfolk såsent som i begyndelsen af 1938.Omvendt forsøgteMussoliniikkeat nedtonede fra midten af 1930erne stadig tydeligereantisemitiske ytringer, som blev fremført i hans eget organ "IIPopolo".
Som etkuriosum skal blot nævnes, at der iflg. fascistpar tiets egen statistiske opgørelse, som blev foretaget umiddelbart før vetagelsen af race-lovene i juli 1938, fandtes 10.125voksnejøderi partiet.Det samlede antal jøder i Italien i 1938 var ca. 70.000. Se Klaus-Peter Hoepke, Die deutsche Rechte und die italienische Faschismus, Düsseldorf 1968, s.253-259; Stanley G.
Payne, Fascism, London 1980, s.85-86.
18. Karl Dietrich Bracher, TheGerman Dictatorship, NewYork 1969, s.37.
19. Oswald Spengler, Preussentum und Sozialismus, München 1919, s.14.
20. For en uddybningheraf,se Herman Lebovics,Social Conservatism and the Middle ClassesinGermany, 1914- 1933, Princeton UniversityPress 1969, s.13-49.
21. Oswald Spengler, DerMenschund die Technik:
BeitragzueinerPhilosophiedes Lebens, München 1931, s.115.
22. Ibid.
23. Ferdinand Tönnies, Gemeinschaft und Gesell
schaft:Grundbegriffe der reinen Soziologie, Darmstadt
1970 (opr. 1887), passim. De to begreber kan kun vanskeligt oversættes til et gangbart dansk. Med alle sproglige forbehold kan "Gemeinschaft"oversættes til fællesskab, mens "Gesellschaft" kan betyde samfund.For dog at undgå terminologiskemisforståelser vilde tyske begreberblive fastholdti ovenstående gennemgang.
24.Moeller 1931, op.cit. s.97.
25. Spengler 1931, op.cit. s.6l.
26.Ibid, s.62-64.
27.Ibid. s.65.
28.Moeller 1931,s. 110.
29. CarlSchmitt,"Der Begriff des Politischen"(l927) i Carl Schmitt, Positionen und Begriffeim Kampf mit Weimar-Genf-Versailles 1923-1939, Berlin 1988 (opr.
1939),s.71.
30.Ibid.
31. Jfr.Ibid.
32. Ernst Jünger 1930iWerke, Essays I, Stuttgart 1981, s.123-149.
33. Ernst Jünger, Der Arbeiter, Stuttgart 1982 (opr.
1932), s.19,21. Jüngers inspiration fra Nietzsche er på dettepunktslående:"Detmenneske, der er blevet frit, og hvor meget mere ikke den ånd der er blevet fri, giver dén foragtelige art af velbefinden, som kræmmere, kristne, køer. kvinder,englændere og andre demokrater drømmer, et spark. Det frie menneske erkriger".Nietz sches fremhævelser. Friedrich Nietzsche, Afgudernes ragnarokeller hvordan man filosoferer med hammeren, København 1993 (opr. 1888), s. 100. Ang.den radikale konservatismes generelleinspiration fra Nietzsche, se Steven E. Ascheim,TheNietzsche Legacyin Germany 1890-1990,UniversityofCalifornia Press 1990, spec, s. 128-201.
34. Jünger 1932, s.54.
35. Ibid. s.47.
36.Ibid. s.56.
37. Jünger,DerKampfais inneres Erlebnis( 1922), s.3.
38.Ibid. s.32.
39. Jünger 1932, s.57.
“Væsentlige fordele til gengæld ”
- L.C.F. Liitkens forhandlinger i Berlin 1906-07
Konkurrenceforholdet mellem England og Tyskland skærpedes kraftigt i årene inden I .verdenskrig.
Det havde stor betydning for småstaten Danmarks udenrigspolitik, således også under regeringen I.C Christensen 1905-08, hvor en tilnærmelse til Tyskland blev forsøgt
Af stud.mag. Morten Andersen, Odense Universitet.
S
om småstat har Danmark begrænsede muligheder for at påvirke de internationale politiske konjunkturer. En småstats handlefrihed kan aldrig måles eksakt, men tendenser i en given tid vil kunne afdækkes med hjælp fra den internationale politiks teori. Den teoretiske side af internationale politiske forhold har historikerne, i deres søgen efter unikke enkeltbegivenheder, oftest valgt at se bort fra. Teorierne over
lades til samfundsvidenskaberne. Et ek
sempel på en frugtbar inddragelse af den internationale politiks teori i en begiven
hedshistorisk analyse findes i Hans Bran
ners værk fra 1972 Småstat mellem stor
magter. Beslutningen om mineudlægningen august 1914. Hans Branners formål med dette værk er, via en analyse af en enkelt
begivenhed i dansk udenrigspolitik, at udlede en generel teori om småstatens handlefrihed og dansk udenrigspolitik.
Denne udenrigspolitiske enkeltbegivenhed er den danske regerings beslutning om, på tysk opfordring, at spærre de danske bæl
ter med miner ved udbruddet af I .verdens
krig. I denne artikel vil en tids- og emne
mæssig nærvedliggende problemstilling, L.C.F. Lütkens forhandlinger i Berlin 1906- 07, sættes i perspektiv af Hans Branners analyse og deraf følgende syntese.
Hans Branners syntese
Lütken-forhandlingerne er solidt afdækket af Troels Fink i Spillet om dansk neutralitet 1905-1909, LC.F. Liitken og dansk udenrigs-
og forsvarspolitik, Århus 1959. Dette værk må betragtes som en gyldig fortolkning af periodens danske udenrigs- og forsvars
politik. Sammenholdes værket med Hans Branners Småstat mellem stormagter rejser der sig dog spørgsmål som Troels Fink ikke besvarer. Disse spørgsmål er nært for
bundet med den teoretiske indfaldsvinkel, som Hans Branner gør brug af i sin analyse, der hviler på den amerikanske småstats
teoretiker Robert L. Rothsteins synteser.
Jeg vil ganske kort gøre rede for disse teoretiske anskuelser om småstatens handlefrihed.
Rothsteins definerer en småstat som kendetegnet ved, at denne ikke med egne militære midler kan garantere sin sikker
hed. Rothstein følger småstatsdefinitionen op med en teori om småstatens magt
status. En stigende konfliktintensitet mel
lem de dominerende stormagter fører til øget status for småstaterne. Et bedre forhold til småstaten, eventuelt en alliance, kan betyde en afgørende magtforøgelse for stormagten i den øgede konfliktintensitet.
Til gengæld opnår småstaten øget ind
flydelse, men også formindsket sikkerhed, hvad der må opfattes som et dilemma.1
Hans Branner tilføjer teorien yder
ligere et aspekt. Småstatens placering i de dominerende stormagters politiske og mi
litære planer under den øgede konflikt
intensitet er afgørende for småstatens relative magtstilling overfor stormagterne.
Er småstaten centralt placeret i stormag
13
ternes fremtidige planer vil dette medføre en svagere relativ magtstilling. Modsat vil en perifer placering medføre en stærkere relativ magtstilling’ Stormagtens interesse for småstatens handlinger er mindre, når småstaten ikke indtager en central pla
cering i stormagtens militære og politiske planer. Derved kan den relative magtstilling også benævnes som handlefrihed. Stadig er der tale om en situation med øget kon
fliktintensitet, hvor en perifer placering også betyder øget sikkerhed for små
staten.2 Den geografiske placering af små
staten kan have betydning, men er ikke afgørendé for magtstillingen. Det geogra
fiske aspekt indgår som en faktor blandt andre i stormagternes vurdering.
. De dominerende stormagter omkring Danmark var i perioden 1890-1914 Eng,- land og Tyskland. Det er helt centralt for Branners konklusion,* at Danmark hverken . indgik i tyske eller engelske politiske og militærstrategiske planer i tiden op til I .verdenskrig. Hermed indtog Danmark en perifer placering i de dominerende stor
magters r planer, og handlefriheden var dermed udvidet/ Helt konkret mener Branner, at Danmark kunne have modsat sig dçt tyske ønske om, at panmark skulle lægge-miner udj bækerne'5 august 1914 for at spærré Østersøen. Men den perifere placering indtrådte, jfølgé Hans Branners analyse, allerede i februar 1905. Her besluttede kejser Wilhelm, i et brev til den tyske admiralchef Büschel, at den såkaldte Schlieffen-plan skulle være udgangspunkt for den tyske militærstrategiske plan
lægning. Schlieffen-planen, opkaldt efter den tyske generalstabschef 1891-1906, - indeholdt en to-fronts taktik. Først skulle Frankrig nedkæmpes i et hurtigt og af
gørende slag på fransk jord, hvorefter de tyske tropper kunne rykke mod Rusland, før Zaren fik mobiliseret Strategien kræ
vede en rolig nordflanke, hvorved Dan
mark kunne holdes ude af krigen.3 Dette
blev som bekendt den endelige tyske stra
tegi da krigen brød ud. Tidspunktet for den perifere placerings indtræden, februar 1905, rejser derfor spørgsmålet om der fandtes en sammenhæng mellem den peri
fere placering og regeringen I.C. Christen
sens (1905-08) udenrigspolitik? Dennes udenrigspolitik var orienteret mod Tysk
land, hvilket især kom til udtryk da kaptajn L.C.F. Lütken blev sendt til Tyskland for at føre hemmelige forhandlinger med tyske militærfolk om Danmarks militære stilling under en eventuel krig. Troels Fink har siden vist, at forhandlingerne aldrig nåede at få vidtrækkende konsekvenser. Men et interessant spørgsmål vil være, hvilke for
udsætninger Danmarks perifere placering i det intensiverede konkurrenceforhold mellem England og Tyskland skabte for L.C.F. Lütkens forhandlinger i Berlin 1906- 07?
Lütken-forhandlingernes forspil På I.C. Christensens anbefaling sendtes L.C.F. Lütken på studietur til Berlin fra I.
november 1902 til sidst i juli 1903. Studie
turen finansieredes af udenrigsministeriet, trods ministeriets uvilje mod hvad Lütken opfattede som turens hovedformål, - en sondering af de tyske militærstrategiske planer med Danmark i en eventuel krigs
situation. Det skulle gøres via henvendelser til centrale personer i det tyske militær
væsen. Her formåede Lütken at komme i kontakt med generalløjtnant, senere ge
neralstabschef, Helmuth von Moltke.
Denne kontakt skulle senere vise sig nyttig.
I januar 1905 gik regeringen J.H.
Deuntzer af. I. C. Christensen blev nu konseilspræsident (statsminister) og for-
lllustration modstående side: Kaptajn L.C.F. Lütken bekendte sig som venstre-mand,hvilket var usædvan
ligtforen militærmand på den tid. Forsvarets Arkiv, Rigsarkivet.
svarsminister for den nye venstre-regering.
I december 1905 døde krigsministeriets di
rektør oberst Seedorf, og Llitken ansattes i hans sted som departementschef. Herved blev Llitken forsvarsministerens nærmeste medarbejder. Lütkens studietur til Berlin i 1902-03 havde betydning for Lütkens og I.C. Christensens syn på forholdet til Tysk
land, da de i 1905 kom til magten. Lütkens rapporter fra dette ophold, som han af
leverede til I.C. og udenrigsministeriet umiddelbart efter sin hjemkomst, fortæller om Lütkens indtryk af de tyske forhold.
Det militærstrategiske aspekt finder vi i rapporten af 4.november 1903. Her om
taler Lütken et krigsspil udført " For 2 Vintre siden under Ledelse af Grev v.
Schlieffen", der tog udgangspunkt i en krig
mellem Tyskland-Østrig på den ene side og Frankrig-Rusland på den anden. Man efter- prøvede den teori, at Danmark under krigen forlod neutraliteten og sammen med Frankrig-Rusland angreb Tyskland fra nord.
Det forudsattes, at krigen på dette tids
punkt udspilledes ved de tyske grænser mod vest og øst. Spillets konklusion blev:
"For at imødegaa denne betydelige Styrke mente man, at det vilde blive nødvendigt at tage Tropper bort baade fra øst- og vest
grænsen, og man beregnede, at det vilde tage betydeligt længere Tid end ønskeligt at samle den fornødne Styrke, så at Kiel ville komme i stor fare."4 Denne konklusion har åbenbare lighedspunkter med kejser Wil
helms beslutning i februar 1905. Tyskland vil ikke kunne afse tropper mod nord i en
krig mod den fransk-russiske entente. Det var derfor vigtigt, at Tyskland kunne stole på Danmarks neutralitet. Det kom også til udtryk i, hvad Lütken kalder grundtonen i de udtalelser, han hørte; "Kan vi ikke stole fuldt på Jer under en stor Krig, saa maa vi strax ved dens Begyndelse lamslaa Dan
mark.” 5 Tyskland ønskede en garanti for Danmarks neutralitet. En neutralitets
garanti kunne holde Danmark ude af en krig. Det var en sådan garanti I.C. Chris
tensen og Lütken gav sig til at arbejde på, da de i 1905 fik chancen for at føre dansk udenrigspolitik. Derfor havde Lütkens studietur i 1902 betydning for udenrigs
politikken 1906-07.
Lütkens studietur i 1902-03 skabte en anden klar forudsætning for udenrigs
politikken i 1906-07. Lütkens kontakter i det tyske militærvæsen muliggjorde de senere samtaler. Helt afgørende blev det, at Lütken tilsyneladende kom personlig godt ud af det med H. v. Moltke, der i december 1905 blev generalstabschef i Tyskland efter general Schlieffen.
Den tyske højsø-flåde, med hovedbase i Kiel, på øvelse ved Aabenraa fjordi Sønderjylland1911. Det var Danmarks militære stilling overfor Tyskland Lütkens forhandlinger drejede sig om. Men bag forhandlingerne lå også I.C. Christensens ønske om en løsningpådetsønderjyske problem. Foto: Institut for sønderjysk lokalhistorie,Aabenraa.
Det finurlige ved personlige forbindelser i storpolitik er, at de som regel ikke indgår i teoretiske anskuelser, som for eksempel Rothsteins og Branners. Det kuldkaster ikke nødvendigvis de teoretiske anskuelser, men til gengæld er det forhold, der skal tages hensyn til, og som tilsyneladende gen
tagne gange spiller en rolle i historiske forløb. I december 1905 spillede det en rolle, at der skete udskiftninger i ledelsen i både Tyskland og Danmark. De nye folk i ledelsen, Moltke i Tyskland og Liitken i Danmark, så med større velvilje på for
holdet de to lande imellem, og kendte tilmed hinanden fra 1902, hvilket skabte muligheden for en tilnærmelse mellem Danmark og Tyskland i 1906.
Samtalen på skibet “Preussen” I8.fe- bruar 1906
Det første år af I.C. Christensens re
geringstid viste ikke egentlige tegn på en tyskorienteret dansk udenrigspolitik. Men Liitkens ansættelse i krigsministeriet de
cember 1905 satte tilnærmelses-politikken i gang. På en lykønskning af general Moltkes generalstabschefpost fik Lütken øjeblikkelig respons. Moltke ønskede et møde med Lütken på det tyske kejserskib “Preussen”
18.februar 1906, hvor det lå til kaj i Køben
havn i forbindelse med kong Christian IX's begravelse. Lütken indvilligede og fik I.C.
Christensens godkendelse. Denne første samtale mellem Lütken og Moltke har karakter af en uforpligtende samtale. Det afspejler sig ikke direkte i samtalen, at Danmark nu indtog en perifer placering i de tyske planer, men grundtonen er den samme som på Lütkens studietur i 1902.
Man ønskede ikke at bruge ressourcer på nordflanken i en krigssituation, men ville reagere hårdt på et dansk neutralitetssvigt.
Nu var det imidlertid England, der betrag
tedes som den største trussel på nord
flanken. Moltke sagde: “ Gaar De med England, tillader De England at benytte
Deres territorium, eller yder De kun en fingeret og utilstrækkelig Modstand, ja saa er det min Overbevisning, at Danmarks sidste Time er slaaet.”6 Kunne Tyskland få en garanti for, at Danmark ville afværge en engelsk landgang var mange problemer løst. “ løvrigt ville vi ikke bryde Deres Neu
tralitet; Kan De holde Dem Englænderne fra livet, saa kan Danmark maaske blive udenfor det Hele, men det maa vi for
lange.” 7 En udbygning af det danske for
svar, især omkring Esbjerg, ville derfor være i Tysklands interesse. Senere i sam
talen foreslog Moltke, at Danmark allerede før en krig valgte side, hvortil Lütken ud
trykte stor skepsis af hensyn til de økono
miske forbindelser til England, nærmere bestemt landbrugseksporten.
I forlængelse af sit ønske om en dansk-tysk tilnærmelse nævnte Moltke Slesvig. “ De Sager i Slesvig, der ligger os imellem, ville vi se at faa af Vejen. Der er givet Ordre til, at der skal ske en gradvis Overgang.”8 Man var således fra tysk side klar over, at de slesvigske forhold var alfa og omega i forholdet mellem de to lande.
Også en toldpolitisk forbedring nævnte Moltke som en mulighed i tilnærmelsen.
Her har han formentlig ment en told
politisk forbedring for den danske land
brugseksport til Tyskland. Dermed lagde Moltke grundstenen til de videre forhand
linger. Muligheden for at opnå en mod
ydelse for en neutralitetsgaranti eller en alliance var nævnt. På denne grundsten kunne Lütken og I.C. Christensen bygge videre, hvad de også valgte at gøre.
I.C. Christensens instruks
Mødet mellem Lütken og Moltke i Berlin 2- 3. juli 1906 er, på grund af det efterladte kildemateriale, det mest interessante i de lütkenske forhandlinger. En instruks fra I.C.
Christensen til Lütken af 29. juni 1906, er eneste efterladte kilde vedrørende forhandlingerne fra I.C. Christensens hånd.
Helmuth von Moltke,tyskgeneralstabschef 1906-sept. 1914, havde stor sympati forDanmark. Han havde danskkoneog talte endog dansk. - Neg.nr/arkiv nr. 194975. Kort ogBilledafdelingen, Det kgl.
Bibliotek.
19
Men også udenrigsminister Frederik Raben-Levetzau spillede her en rolle. En indstilling med forslag til indholdet af en instruks fra grev Raben til kong Frederik VIII af 22. juni 1906 viser grevens stilling til sagen. Grev Raben mente at Tyskland var isoleret, men en stormagt, som Danmark måtte tage stor hensyn til. Raben foreslog videre, at en instruks skulle indeholde en tilkendegivelse af kongens og regeringens vilje til at stå i et klart og ordnet forhold til Tyskland. Men Raben betonede også, at Lütken ikke kunne indgå nogen form for bindende aftale. Den anti-tyske stemning i befolkningen måtte der tages hensyn til.
Raben mente, at en ordning af optant- spørgsmålet i Slesvig kunne være en mulig løsning på dette problem.9 Optanter var personer, der var født i det slesvigske område før 1864. Disse havde stadig dansk indfødsret, når de opholdt sig i Danmark.
Dette fortolkede Preussen således, at personer der havde opholdt sig i Danmark efter 1864 ikke kunne blive tyske stats
borgere. Ved Aabenraa-konventionen i 1872 fik optanterne tilladelse til at komme tilbage til Sønderjylland, men de kunne udvises i tilfælde af besvær, hvad der ud
nyttedes til fulde af Preussen under germaniseringen. Det største problem var imidlertid optanternes børn, født før 1898.
De havde ikke fået dansk indfødsret, og da Preussen heller ikke ville anerkende dem, var de statsløse.
Den endelige instruks fra I.C. er for
kortet i forhold til Råbens indstilling. Re
geringens og kongens vilje til ordnede forhold, samt den problematiske stemning i befolkningen, er næsten ordret, dog for
kortet, gengivet i instruksen. Men optant- spørgsmålet nævnes ikke. Instruksen be
tegner det betænkelige i en udvidet over
enskomst, en militærkonvention mellem Danmark og Tyskland. Københavns sø
befæstning var for svag og konventionen ville udelukkende være i tysk interesse.
Men så slutter instruksen med ordene:
Noget saadant bør Landet ikke udsætte sig for, med mindre det faar væsentlige For
dele til Gengæld.”10 Denne sidste udtalelse er, ifølge Troels Fink, det springende punkt i I.C. Christensens udenrigspolitik. Det var ensbetydende med et klart brud på neu
tralitetspolitikken. Troels Fink mener, at I.C. Christensen var villig til at indgå en militærkonvention med Tyskland, til gen
gæld for indrømmelser i Slesvig, måske en grænseregulering.11 Denne fortolkning kan der sættes spørgsmålstegn ved.
I Lütkens beretning om samtalen 2-3.
juli 1906 fremgår Moltkes første reaktion på instruksen. “ Hans Holdning var for saavidt forskjellig fra den, han indtog den 18. Februar, som (fordi) han erklærede at han kunde godt forstaa, at Danmark ikke kunde slutte nogen Militærkonvention med Tyskland.” Moltke forstod instruksen som en afvisning af muligheden for en militær
konvention, og Lütken gjorde ingen ind
vendinger imod denne opfattelse. Udta
lelsen viser, at de i instruksen nævnte forbehold overfor en militærkonvention var tungtvejende forbehold. Udenrigs
minister Raben sendte 7. juli 1906 et brev til gesandten i Berlin Hegermann-Linden- crone, hvori han beskrev sin stilling til instruksen. Heri står der: “ Efter nøiere Overvejelse besluttede Konseils-præsi- denten sig til ikke at omtale Optant- spørgsmålet i Instruxen, men jeg vil ikke skjule for Kammerherren, at dens Tone ikke heltud fik den Klang, som jeg ønskede, men en betydelig kjøligere karakter.” 12 Udtalelsen stemmer ikke overens med det forhold, at konseilspræsidentens instruks skulle gå længere i tilnærmelsesviljen end udenrigsministerens. Af brevet fremgår det også, at det oprindeligt var I.C. - Christensen, der rejste optantspørgsmålet.
Det tyder igen på, at en blivende tanke hos I.C. var, at tilnærmelsen til Tyskland skulle modydes. Hvor langt I.C. ville gå i tilnær
melsen kan så diskuteres, jeg mener dog, at muligheden for gennemførelse af en militærkonvention var meget lille. Når I.C.
Christensen nævnte de “ Væsentlige for
dele” var det for at undersøge, hvor langt Tyskland ville gå. Var en grænseregulering blevet nævnt fra tysk side, havde han måske været villig til at forhandle. Men chancen for at Tyskland ville gå så langt var minimal, hvad selv I.C. må have vidst.
Indenrigspolitisk ville en militærkonvention med Tyskland uden store modydelser have været politisk selvmord. Også dette for
hold må have været klart for konseils- præsidenten. Udsigten til en løsning på Slesvig-problemet var på dette tidspunkt dårlig. Ingen kunne forestille sig en 4-årig verdenskrig med et efterfølgende tysk nederlag, hvorved en grænseregulering skulle blive mulig. Derfor var I.C. Chris
tensens opfattelse, at en tilnærmelse til Tyskland var bydende nødvendig, hvis forholdene i Slesvig overhovedet skulle forbedres, på sin vis en ganske fornuftig politisk betragtning i 1906.
Den tidlige perifere placering Når tyskerne fra 1905 ikke længere øn
skede at bruge militær mod nord i en krig, var det for Tyskland vigtigt at kunne stole på, at der aldrig ville komme angreb fra nord. Et angreb fra nord ville være langt mere katastrofalt, end Moltke gav udtryk for i samtalen med Lütken 2. juli 1906.
Lütken skriver om dette Han mente, at Englands Tanke havde været at udføre Landgangen, når det mente de tyske Trop
per var bundne i Frankrig, men Tyskland havde et saa stort overskud af Tropper, at det let kunde berede England en stor Katastrofe uden at svække sig i Frankrig.”13 Lütken tilføjede; “ Det er saaledes mit Indtryk,.., at Tyskland i øjeblikket aldeles ikke ønskede en Alliance eller en Militær
konvention med os, men kun Vished for, at vi ikke gik med England, og vilde kjæmpe
alvorligt for vor Neutralitet.”14 Lütken var den mest ihærdige tilnærmelsestilhænger af alle, hvorfor udtalelsen må give udtryk for, at vedholdelse af neutraliteten stadig var et vigtigt princip i tilnærmelsen fra den danske side. Da Moltke og Lütken mødtes næste dag, 3. juli, var tonen fra Moltke imidlertid skarpere. General Moltke mente nu, at Danmark i en krigssituation var nødsaget til at vælge side. Tyskland ville ganske enkelt stille et ultimatum om ‘‘ven eller fjende”.
Hvad stemningsskiftet skyldtes er svært at sige. Den skarpere tone går igen i Moltkes referat af samtalen. Også her betones det ønskværdige i et ultimatum til Danmark ved et krigsudbrud.15 Hvis dette ønske, om at Danmark ved et krigsudbrud stillede sig entydigt på tysk side, tages for pålydende, hvordan hænger det så sammen med den perifere placering Danmark sad i? Det kunne hænge sammen med, at den perifere placering var af nyere dato. Kejser Wilhelm havde først i februar 1905 besluttet, at Schlieffen-planen var det militærstrategiske udgangspunkt. Det fremgår stadig klart af Moltkes udtalelser, at Tyskland helst var foruden overhovedet, at skulle bruge tid og kræfter på nordflanken. Men tyskerne kunne i denne periode endnu ikke være sikre på, at englænderne ville lade nord
flanken være uberørt. Derfor måtte Moltke klart understrege interessen for et loyalt og militært stærkt Danmark. Moltke kunne benytte Lütkens forhandlingsvilje til en
deligt at sikre sig mod trusler fra nord
flanken. Til Danmarks held kunne nord
flanken sikres ved en klar dansk neutralitet.
Men først når der var fuld sikkerhed for en rolig nordflanke, ville Danmark indtage en klar perifer placering i Tysklands militære planer. Den tyske interesse for Danmark var derfor større i 1906-07, end hvis Dan
mark havde været klart perifert placeret.
Danmark skulle dermed have en vis status overfor Tyskland i perioden 1906-07, hvis vi benytter Rothsteins terminologi. Således 21