• Ingen resultater fundet

Kapitel 3: Fra Problemorientering til undren

3.10 Fra ontisk til ontologisk undren – vores tilgang

3.10.3. En eksistentielt og ontologisk syn på undren

Det er tilsyneladende langsommeligt og besværligt at vække disse at-heds-undringserfaringer med afsæt i den fænomenologiske og hermeneutiske forståelseshorisont. Det er ikke noget, der pludselig, som en stor usædvanlig komet på himlen, straks vækker undren. At-heds- og givetheds-erfaringer (transcendens-erfaringer eller ’Saturated Phenomenon’, jf. Marion) er af en ontologiske og måske også spirituel karakter.

Selvom Heidegger og Marion taler på hver deres måde om’urfænomener’, er de enige om, at de så at sige ikke er larmende og synlige, men nærmest generte. De er unddragende og usynlige, når vi er i vores foretagsomme gøren og villen, eller når vi er drevet af en nysgerrig, undersøgende og kritisk videnskabelige og metodisk bevidsthed.

76

I kapitel fem beskriver vi vores fremgangsmåde, hvor vi ved hjælp af forskellige fænomenologiske, hermeneutiske, sokratisk-dialektiske, eksistentielle og phronesiske rum prøver at bane os vej

gennem de størknede meninger og aflejrede ’videns-skaller’ for at komme ud i det åbne.

Derved søger vi på at gøre os så åbne og ’sårbare’(fået tilstrækkelige rifter i membranen, jf.

Deleuze-metaforen fra indledningen af dette kapitel) som muligt til, at undringen og den fælles undring muligvis vil kunne indfinde sig. For vi kan jo, som jeg skrev i kapitlets indledning, anlægge en didaktisk vej til undren. Vores hidtidige erfaringer med undringsværkstedet er, at undringen kun indfinder sig (føler sig velkommen), hvis vi ankommer og er til stede på en lyttende, ydmyg men også legende, improvisatorisk og selvhengivende måde. I de situationer kan en dialogisk relation med fænomenet i sig selv opstå, eller, som jeg vælger at kalde det, dialog med fænomenets Du ske.

Dette ’Du’, i Bubers eller Marcelsk forstand, kan have svært ved at blive hørt, hvis vi kun fokuser på den levede erfaring og de berørtheder, vi har dér.

Den eksistentiel-fænomenologiske og filosofisk-hermeneutiske bevægelse gennem de fem rum skal pejle os ind mod dette forunderlige Du i den levede erfaring. Når vi fornemmer det, så bringes vi, fortæller vores erfaringer os, i en grundlæggende filosofisk undren. I kapitel 5 beskriver vi kundskabs- og undringsværkstedets momenter og rum. Og i Kapitel 6 (samt i afrapporteringens delrapporter) nogle af de konkrete erfaringer, der blev gjort på VIA University College med disse kundskabs- og undringsværksteder.

77

Litteratur kap. 3

Arendt, H. (2005 [1958]). Menneskets vilkår. Kbh.: Gyldendal.

Arendt, H. (1989). The Mind of Life. New York: Harcourt, Inc.

Bearn, G. (1997). Waking to Wonder: Wittgenstein’s Existential Investigations. Albany: State University of New York Press.

Bruner, J. (1990). Acts of Meaning. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Buber, M. (1997 [1923]). Jeg og Du. Kbh.: Hans Reitzels forlag.

Cahill, K.M. (2011). The Fate of Wonder. New York: Columbia University Press.

Carlsen, A. & Sandelands, L. (2014).”First Passion: Wonder in Organizational Inquiry.

Management Learning (May 2014)(p. 1-14):

http://www.academia.edu/23183224/First_passion_Wonder_in_organizational_inquiry Egan & Judson (2014). Wonder-full education: The centrality of wonder in teaching and learning

across the curriculum. London: Routledge.

Evans, H.M. (2002). Medicin, philosophy, and medical humanities. British Journal of General Practice, Vol. 52: pp. 447-449.

Fisher, P. (1998). Wonder, the Rainbow and the Aesthetics of Rare Experiences. Cambridge, MA:

Harvard University Press.

Fuller, R. (2006). Wonder from Emotion to Spirituality. Chapel Hill, NC: The University of North Carolina Press.

Gadamer, H.-G. (2004 [1960]). Sandhed og metode. Aarhus: Systime Academic.

Hadot, P. (1995). Philosophy as a Way of Living. Spiritual Exercises from Socrates to Foucault.

London: Blackwell Publishing.

Hansen, F.T. (2000). Den sokratiske dialoggruppe. Kbh.: Gyldendal.

Hansen, F.T. (2002). Det filosofiske liv – et dannelsesideal for eksistenspædagogikken. Kbh.:

Gyldendal.

Hansen, F.T. (2008). At stå i det åbne. Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær. Kbh.: Hans Reitzels forlag.

78

Hansen, F.T. (2014). Kan man undre sig uden ord? Design- og universitetspædagogik på kreative videregående uddannelser. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.

Hansen, F.T. (2015b). ”Om Wittgenstein som humorist og eksistentiel fænomenolog”. In: Mogens Pahuus, Søren Kierkegaard og eksistentiel fænomenologi. Aalborg: Aalborg

Universitetsforlag.

Hansen, F.T. (2016). At undre sig ved livets afslutning. Filosofiske samtaler om livet og døden i palliativt arbejde. Kbh.: Akademisk forlag.

Hansen, F.T. (2017 – forthcoming). Den Undrende Organisation: Undrings- og visdoms-søgende innovation i offentlige organisationer. Kbh.: Akademisk forlag.

Heidegger, M. (2007 [1927]). Væren og tid. Aarhus: Forlaget Klim.

Heidegger, M. (1992 [1937-38]). Basic Questions of Philosophy. Bloomington and Indianapolis:

Indiana University Press.

Heidegger, M. (2012a [1952]). Hvad vil tænkning sige? Aarhus: Forlaget Klim.

Heidegger, M. (2012b [1936-38]). Contribution to Philosophy (of the Event).Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Hove, P. (1996). The Face of Wonder. Journal of Curriculum Studies, Vol. 28, No. 4: pp. 437-462.

Kaulingfreks, R., Spoelstra, S. and Bos, R. (2011). Wonders without wounds: On singularity, museum and organisation. Management & Organizational History, Vol. 6, No. 3: pp. 311-327.

Kierkegaard, S. (1997 [1841]). Om Begrebet Ironi med stadig hensyn til Sokrates. Søren Kierkegaards Skrifter (SKS, bind 1). Kbh.: Gads forlag.

Kolmos et al. (2006). The Aalborg PBL model – Progress, Diversity and Challenges. Aalborg:

Aalborg Universitetsforlag.

Koenig, T. (1985). Human Existence and Philosophical Experience. Malabar, Florida: Robert E.

Krieger Publishing Company.

La Cour, P. (1950). Fragtmenter af en Dagbog. Kbh.: Gyldendal.

Lilhav, P. (1999). Goethes Idéverden. Århus: Forlaget Sicana.

Marcel, G. (2000 [1950]). The Mystery of Being (vol. 1). South Bend, Indiana: St. Augustine’s Press.

79

Marcel, G. (1973). Wisdom and Beyond. Evanston: Northwestern University Press.

Marion, J.-L. (2002). Being Given. Toward a Phenomenology of Givenness. Stanford, CA: Stanford University Press.

Marion, J.-L. (2008). The visible and the revealed. New York: Fordham University Press.

Morton, Adam. (2010). Epistemic Emotions. In P. Goldie (Ed.), The Oxford Handbook of Philosophy of Emotion: Oxford: Oxford University Press.

Parsons, H. (1969). A Philosophy of Wonder. Philosophy and Phenomenological research, Vol. 30, No. 1: pp. 84-101.

Petersen, J. (2015). Balanced Wonder: A Philosophical Inquiry Into the Role of Wonder in Human Flourishing.

Rhodes, J. (2003). Eros, Wisdom, and Silence: Plato´s Erotic Dialogues. Columbia: University of Missouri Press.

Rubenstein, 2011 Mary-Jane Rubinstein, M.-J. (2011). Strange Wonder: The Closure of Metaphysics and the Opening of Awe.

Schneider, K. (2004). Rediscovery of Awe: Splendor, Mystery, and the Fluid Center of Life. St.

Paul, Minnesota: Paragon House.

Tanggaard, L., Johannesen, R. & Skov, K. (2015). Entreprenørskab og innovation i

læreruddannelsen – eksempler fra undervisningspraksis. Publiceret artikel på internettet:

http://www.laereruddannelsesnet.dk/wp-content/uploads/20150120-Artikel-innovation-og-entreprenørskab.pdf (senest downloaded 3.1.2017), s. 1-18.

Tin, M. B. (2010). Saturated Phenomena: From Picture to Revelation in Jean-Luc Marion’s Phenomenology. FILOZOFIA, Vol. 65, No. 9,: pp. 860-876. Se også:

http://www.klemens.sav.sk/fiusav/doc/filozofia/2010/9/860-876.pdf

Van Manen, M. (1990). Researching Lived Experience. London, Ontario: State University of New York Press.

Van Manen, M. (2002). Writing in the Dark. London, Ontario: The Althouse Press.

Van Manen, M. (2006). The Tone of Teaching. London, Ontario: The Althouse Press.

Van Manen, M. (2014). Phenomenology of Practice. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Vasalou, S. (2012). Practices of Wonder. Eugene, Oregon: Pickwick Publications.

80

Vasalou, S. (2015). Wonder: A Grammar. New York: SUNY Press.

Verhoeven, C. (1972). The Philosophy of Wonder. New York: Macmillan.

Weick, K.E. (2004). Vita Contemplativa. Mundane Poetics: Searching for wisdom in organizational studies. Organizational Studies, Vol. 25: p. 653-668.

Wittgenstein, L. (1991). Kultur og værdi. Spredte bemærkninger. Aarhus: Forlaget Modtryk.

81

Kapitel 4: Fremlæggelse af vores syn på menings- og undrings-dreven