5. PRÆSENTATION OG ANALYSE
5.1.2 PRÆSENTATION OG ANALYSE – DIAGNOSE AF ADFÆRDEN
5.1.2.2 ANALYSE AF TEMAET SANSNINGER
På baggrund af kvindernes oplevelse af og årsager til bevægelse fandt vi, at kvinderne træffer beslutninger om deres adfærd ved at reagere på de sanselige impulser, herunder ubehag, smerte og det at tackle veer.
Ifølge Bergsøe et al. er en stor del af vores adfærd afledt af, hvordan vores opmærksomhed fungerer og at denne er en begrænset ressource, hvilket vil sige, vi er bevidste om det, vi fokuserer på og ubevidste om, hvad der ellers foregår omkring os (2014, s. 50). Det kan tyde på, at kvinderne bruger deres opmærksomhed på andet end at overveje, hvilken stilling de vil være i. Dette kommer til udtryk, når de beskriver, at de opholder sig som de gør, fordi de bare kunne mærke, at det var det de skulle og at det var rarest for dem i forhold til ubehag, smerte og veer. Dette andet, som de bruger deres opmærksomhed på, kan man antage er selve det at tackle veerne og smerten. Når opmærksomhed er en begrænset ressource, kan vi antage, at kvinderne ikke nødvendigvis kan fokusere på og være bevidste om, hvad der foregår omkring dem på fødestuen, fordi de bruger deres opmærksomhed på at tackle smerterne i fødslen.
Kvinderne agerer ud fra deres sansninger, hvilket tyder på, at de overvejende bruger den automatiske tænkning. Ifølge Bergsøe et al. skal vi overveje, hvor optagede dem, vi forsøger at påvirke, er, på det tidspunkt hvor adfærden skal ændres, fordi opmærksomhed er en begrænset ressource (ibid., s. 51). Kvinderne bruger altså deres opmærksomhed på at tackle smerterne, så de kan ikke fokusere på eller være bevidste om omgivelser eller på hvad de gør for at afhjælpe smerten. I udviklingen af nudget, må vi tage højde for, at der er tale om automatisk tænkning og at kvinder i fødsel bruger deres opmærksomhed på at tackle smerter.
For afsnit 51.2.2: Camilla Marie Bach 5.1.2.3 ANALYSE AF TEMAET OMGIVELSERNE
På baggrund af kvindernes udsagn om deres brug af fødelejet kan det formodes, at fødelejet som redskab på fødestuen både kan rumme forhindringer og muligheder for kvinders mobilitet. Ifølge Bergsøe et. al. er ændringer af fysiske rammer og forhold vigtige indsatser i de tilfælde, hvor ændringerne kan befordre bedre valg (2014, s. 8).
Derfor må vi med baggrund i ovenstående undersøge, hvilke redskaber kvinderne benytter sig af for at mobilisere sig, da det kan være indsatser, som kan fremhæves mere
i fødestuens fysiske forhold. Ser vi på kvindernes brug af redskaber i fødslen, så er forskellige redskaber i spil, herunder både bolde, kuglepuder, brusebad og fødelejet.
Derfor kan vi ikke fokusere på det enkelte redskab, men må nærmere antage at det ikke er typen af redskab, der er vigtig, men derimod at kvinderne bruger redskaber til at facilitere mobilitet. Idet vi ikke kan fokusere på det enkelte redskab, må vi i stedet fokusere på, hvordan vi kan understøtte de muligheder, som er at finde i forskellige redskaber. Derfor er det vigtigt, at vi i udviklingen af nudget forsøger at fremhæve de muligheder, som redskaberne indeholder.
I diagnosen af adfærden er det, ifølge Bergsøe et al., ligeledes vigtigt at undersøge, hvordan normerne, i den kontekst hvor adfærden udspiller sig, er markeret og tydeliggjort (ibid., s. 57). Normer er vigtige, særligt i nye og ukendte situationer, hvor de leverer retningslinjer for ens adfærd i det omfang, man er i stand til at afkode dem. Man vil meget aktivt forsøge at afkode reglerne for god og acceptabel opførsel og så imitere disse så godt man kan (ibid., s. 56). Man kan forestille sig, at når kvinderne ankommer til fødegangen vil de forsøge at afkode, hvordan de kan opføre sig acceptabelt i denne nye kontekst og det er derfor vigtigt at undersøge, om der findes eksisterende normer og i så fald hvordan de påvirker kvinderne. I relation hertil fandt vi, at andre redskaber end fødelejet ikke umiddelbart er tilgængelige for kvinderne. En utilsigtet konsekvens heraf kan måske være, at indretningen er med til at producere en norm om at opholde sig ved fødelejet. Kvinderne beskriver, at de gjorde det, som de med deres krop følte, var det rigtige, i forhold til om de oplevede, at noget var mere rigtigt eller forkert at gøre i fødslen. Derfor synes de ikke umiddelbart at være bevidste om, hvorvidt der findes normer for, hvordan de bør opholde sig på fødestuen. Kvinde 4 har dog en opfattelse af, at det mest normale er at sidde eller opholde sig på fødelejet, samtidig med at flere af kvinderne primært opholder sig omkring fødelejet. Derfor kan det tyde på, at der findes en norm om, at man opholder sig på eller ved fødelejet, når man er i fødsel. Ifølge Bergsøe et al. er det vigtigt at holde sig for øje i udviklingen af nudget, hvordan normerne understøtter eller modarbejder den adfærd, som man ønsker at påvirke (ibid., s. 57).
For afsnit 5.1.2.3: Katrine Sondrup Poulsen
5.1.2.4 ANALYSE AF TEMAET JORDEMODEREN
Når kvinderne er afhængige af jordemoderens hjælp for at få adgang til redskaber, der kan facilitere bevægelse, kan man anskue jordemoderen som et led i den beslutningsproces, som kvinden skal igennem, når hun skal træffe valget om, om hun vil bruge et redskab eller ej. Bergsøe et al. beskriver, hvordan den, som forsøger at påvirke en målgruppe, ofte vil finde de opgaver eller informationer, som påvirker til adfærdsforandringen markant mindre kompleks end målgruppen (2014, s. 63). Man kan altså forestille sig, at det for jordemoderen ikke virker problematisk, at hun skal fungere som adgang til redskaberne for kvinden. Jordemoderen er i en situation, som er velkendt og derfor kan hun lettere overskue kompleksiteten. For den almindelige borger vil der ofte være tale om at skulle orientere sig efter en række helt nye informationer og sætte disse i nyt system. Denne kompleksitet gør opgaven mere krævende (ibid., s. 64). Dette kan betyde, at det, for den fødende, er en langt mere kompleks beslutningsproces, fordi hun er i en ukendt situation. Samtidig forestiller vi os, at kvinden må forholde sig analytisk til beslutningen, hvis det kræver, hun bevidst inddrager jordemoderen for at få adgang til redskaber. Kompleksiteten af beslutningen kan være relevant at medtage i udviklingen af nudget.
For afsnit 5.1.2.4: Camilla Marie Bach 5.1.3 UDVIKLING AF NUDGE
Når man skal udvikle et nudge bør man ifølge Bergsøe et al. definere et mål for adfærdsændringen (2014, s. 60). I forhold til problemformuleringen er målet således at fremme kvinders mobilitet.
Når målet er defineret bør man overveje, om man ønsker en automatisk eller analytisk forandring hos målgruppen, altså om vi ønsker, at målgruppen skal være bevidst om forandringen eller ej (ibid., s. 61). Nudgeløsningen bør være forankret i diagnosen og forsøge at tage højde for de psykologiske faktorer, som man antager, er årsag til dele af den pågældende adfærd (ibid.). Det er derfor relevant at inddrage årsagerne til adfærden fra afsnit 5.1.2 som en del af løsningen.
Vi forestiller os en automatisk løsning, som understøtter de muligheder for mobilitet, som redskaber ligger op til, ved at gøre redskaber som fx en bold og en stol tilgængelige
på den enkelte fødestue. Dette nudge vil tage udgangspunkt i kvindernes eksisterende intention om at inddrage bevægelse og dermed understøtte denne. Derudover vil nudget tage højde for, at kvindernes adfærd allerede er præget af automatisk tænkning, fordi de bruger deres begrænsede opmærksomhed på at tackle smerter. Når redskaberne bliver tilgængelige på fødestuen, vil kvinderne kunne anvende redskaberne gennem en automatisk adfærd. Dette stemmer overens med, at man kan skabe automatiske forandringer gennem kontekstuelle ændringer (ibid., s. 62) Ifølge Bergsøe et al. bør vi udvikle så mange automatiske løsninger som muligt, så borgerne ikke kommer galt afsted i situationer, hvor deres opmærksomhed er rettet imod andre og vigtigere ting (ibid., s. 65).
Endvidere forestiller vi os en analytisk løsning med opsætning af klistermærker eller plakater på fødestuens vægge med silhuetter af fødende kvinder, som anvender forskellige redskaber. Vi forestiller os, at silhuetterne skal være i forholdet 1:1, således kvinderne rent fysisk kan spejle sig i silhuetterne. Det kunne være relevant at vise silhuetter af forskellige stillinger, bl.a. stillinger som inddrager fødelejet. Silhuetterne kunne visuelt tydeliggøre, hvilke muligheder der er ved de redskaber, som er på stuen.
Silhuetterne kunne ligeledes fungere som positiv normfremhævelse, fordi de viser kvinderne muligheden for at benytte sig af fødelejet som redskab til at facilitere mobilitet. I diagnosen af adfærden blev det tydeligt, at der findes en norm om, at man opholder sig på eller ved fødelejet, når man er i fødsel. Normen om at opholde sig på eller ved fødelejet synes måske umiddelbart at være i kontrast til mobilitet, men for nogle af kvinderne har fødelejet været et redskab, som øgede mobiliteten. Det kan altså være en løsning at fremhæve den side af normen, hvor kvinderne bruger fødelejet aktivt som redskab til bevægelse. Denne analytiske løsning ville stemme overens, med at fremhævelse af normer er effektive løsninger til adfærdsforandring, når et flertal indenfor målgruppen agerer inden for den positive norm (ibid., s. 64). Det er derfor vigtigt, at denne adfærd indeholdes i nudget.
Et andet argument for den analytiske løsning er, at når jordemoderen fungerer som adgang til redskaberne, så må kvinderne bevidst inddrage jordemoderen, hvis de vil bruge et redskab. Kvinderne kan dermed ikke få adgang til redskaberne gennem en automatisk adfærd. Når redskaberne ikke er på stuen, skal kvinden selv tænke sig til, om
de mon findes på afdelingen, men hvis der blev opsat silhuetter af kvinder, der bruger forskellige redskaber fx en bold, kan muligheden for brug af redskaber blive tydelig for hende. Kompleksiteten af beslutningen om at ville bruge et redskab kan dermed reduceres, fordi muligheden bliver tydeliggjort og kvinden dermed ikke behøver at forestille sig, at der findes redskaber, som er til rådighed for hende.
Kompleksitetsreduktion er ifølge Bergsøe et al. et effektivt redskab til adfærdsforandring, hvor man samtidig imødekommer, at opmærksomhed er en begrænset ressource (2014, s. 63).
Vi forestiller os derfor, på baggrund af diagnosen af adfærden, at det adfærdsforandrende tiltag kunne være et nudge, som består to dele. En automatisk del, hvor redskaberne bliver gjort tilgængelige på fødestuen og en analytisk del, hvor silhuetter på væggen visuelt tydeliggør mulighederne i de forskellige redskaber, understøtter normer om mobilitet og reducerer kompleksiteten i beslutningsprocessen.
5.2 ANALYSEDEL 2 – FORHINDRINGER & MULIGHEDER VED ADFÆRDSFORANDRENDE TILTAG
5.2.1 PRÆSENTATION OG ANALYSE AF FORHINDRINGER
Hvis man ser på det etiske aspekt, som en forhindring for et adfærdsforandrende tiltag, er det relevant at inddrage Birklers begreber autonomi og paternalisme. Birkler beskriver begrebet autonomi som retten til at træffe egne beslutninger ud fra en grundlæggende frihed (2006, s. 31). Når vi vil fremme kvinders mobilitet i fødslens udvidelsesfase betyder autonomien, at den enkelte kvinde skal have frihed til selv at træffe beslutningen om at bevæge sig. Når Birkler beskriver, at patienten har en grundlæggende frihed til at træffe beslutninger angående sig selv, kan dette være svært at forene med et adfærdsforandrende tiltag, som i udgangspunktet ønsker at forandre den måde, som folk vælger at forvalte deres frihed. Der kan således opstå en konflikt mellem det ønske, som patienten har og det mål som er opsat i det adfærdsforandrende tiltag.
For at garantere patientens autonome frihed, når der træffes beslutninger angående patienten, er sundhedspersonalet, ifølge Birkler, underlagt et autonomiprincip.
Autonomiprincippet betyder, at man skal sikre patientens viden, for at hun selvstændigt
kan træffe valget ud fra egne behov og værdier (ibid., s. 32-‐33). I forhold til problemformuleringen betyder det, at jordemoderen skal sikre sig, at kvinden har viden om bevægelse i fødslen og at den viden afdækker både fordele og ulemper ved bevægelse. På denne måde får kvinden mulighed for selv at beslutte, om bevægelse i fødslen vil være godt for hende ud fra de behov, hun har. Ifølge Birkler skal sundhedspersonalet ikke kun respektere patientens autonomi, men også skabe betingelserne og rammerne for autonomien, dvs. forudsætningerne for patientens valg (ibid., s. 33). Det betyder, at jordemoderen er ansvarlig for, at kvinden forstår den viden om fordele og ulemper ved bevægelse, der gives til hende, så betingelserne for kvindens valg er opfyldt. Ved et adfærdsforandrende tiltag er forudsætningen for kvindens autonomi ikke nødvendigvis opfyldt. Når der er tale om et tiltag, hvor kvinden enten ikke er bevidst om, at hun påvirkes til en ændring af adfærden eller ikke er bevidst om fordele og ulemper, kan hun ikke træffe et oplyst valg om at ændre adfærden.
Ifølge Birkler består forudsætningerne ikke kun af kolde kendsgerninger og viden, men kan også være i form af menneskeligt nærvær. Kommunikationen om valget skal således tilpasses personens evner, erfaring, tilstand og situation, hvorved man undgår, at patienten står tilbage med autonomi, som hun slet ikke ønsker (ibid.). Det betyder, at udover at jordemoderen skal sikre sig, at kvinden har den rigtige viden om fordele og ulemper ved bevægelse, skal hun samtidig vurdere kvindens følelsesmæssige tilstand.
Det adfærdsforandrende tiltag kan ikke vurdere den enkelte kvindes tilstand, fordi det ikke kan tage hensyn til, om den enkelte kvinde er i en følelsesmæssig tilstand, hvor rammerne for det autonome valg er opfyldt.
Autonomiens modstykke er paternalisme, hvor man påtvinger eller på anden måde optræder bedrevidende eller formynderisk i forhold til et medmenneske (ibid., s. 32). I relation til problemformuleringen kan man anskue et adfærdsforandrende tiltag som en paternalistisk handling overfor kvinderne. Den paternalistiske handling opstår, fordi der varetages en beslutning, om at bevægelse i fødslens udvidelsesfase er det fagligt gode valg og man, ved et adfærdsforandrende tiltag, kan forestille sig at påtvinge kvinderne at bevæge sig.
Ifølge Birkler er det vigtigt, at sundhedsarbejderen forsøger at handle ud fra patientens præferencer, for at der er tale om en genuin eller ægte paternalisme. Den genuine
paternalisme er, når sundhedsarbejderen varetager patientens autonomi fx fordi patienten er ude af stand til at handle rationelt i en given situation (ibid., s. 36). Her er det afgørende, at det er kvindens præferencer, som er handlingsanvisende og ikke jordemoderens egne eller andres ønsker. Denne forudsætning kan være problematisk ved et adfærdsforandrende tiltag, fordi det ikke kan tage hensyn til den enkelte kvindes præferencer, men sigter mod det gode valg generelt. Birkler beskriver endvidere, at det kan være svært at afgøre, hvornår patienten er kompetent til at træffe et autonomt valg (ibid.). Man kan forestille sig, at en kvinde i fødsel kan være så optaget, at hun ikke er kompetent til at tage stilling til, om hun ønsker at bevæge sig eller ej. Hvis kvinden derimod er kompetent til at træffe valget, så er paternalismen ikke genuin, fordi forudsætningen om irrationalitet ikke er opfyldt. Dermed er det problematisk, at kvinden udsættes for et adfærdsforandrende tiltag, uanset om hun er kompetent til at træffe valget om bevægelse eller ej. Vi forestiller os derfor, at der kan opstå situationer, hvor forudsætningerne for den genuine paternalisme ikke er til stede og at det nærmere vil ligne den uønskede paternalisme. Den uønskede paternalisme er, når patienten ikke er enig i den måde, som sundhedsarbejderen handler på, hvorfor man handler imod patientens vilje (ibid., s. 37). Hvis man forestiller sig, at den fødende kvinde har truffet et valg om, at hun ikke ønsker at bevæge sig i fødslen, kan et adfærdsforandrende tiltag være problematisk, hvis målet med tiltaget er at få kvinden til at bevæge sig mere, idet de er uoverensstemmelse mellem det, kvinden ønsker, og målet med tiltaget.
5.2.2 PRÆSENTATION OG ANALYSE AF MULIGHEDER
Hvis man på den anden side vil undersøge de muligheder, som et adfærdsforandrende tiltag giver i forhold til de etiske aspekter, er det relevant, udover Birkler, at inddrage Bergsøe et. al’s perspektiver på det frie valg og begrebet libertariansk paternalisme.
Ifølge Bergsøe et al. består et valg dels af den frie vilje, samtidig med at valget kan være betinget af tidligere årsager (2014, s.97). De tidligere årsager kan være opvækst eller kulturel baggrund. Bergsøe et al. mener derfor, at nogle valg træffes som bevidste, planlagte valg og som valg, personen selv har truffet, mens andre valg er forårsaget af bagvedliggende årsager (ibid., s. 98). Det betyder, at kvinder træffer valg om bevægelse på baggrund af deres frie vilje, men også betinget af andre årsager som fx deres erfaringer. Bergsøe et al. mener, at det er umuligt at undgå at påvirke både folks
bevidste og ubevidste valg. Når påvirkningen sigter efter de gode konsekvenser, kan det dog retfærdiggøres, at man tilrettelægger valgene (ibid., s.116). Det betyder, at det er umuligt for kvinden at træffe valg om bevægelse uden at være påvirket af bagvedliggende og udefrakommende årsager. Derfor er det centralt, at den jordemoderfaglige viden om bevægelse inddrages i tilrettelæggelsen af valget, således at tiltaget sigter mod de fagligt gode konsekvenser og påvirkningen ikke bliver tilfældig.
Det vil sige, at så længe et adfærdsforandrende tiltag sigter mod det fagligt gode valg, så kan man forestille sig, at det er en mulighed, som er etisk forsvarlig at benytte.
Dette kan stemme overens med Birklers forudsætning for genuin paternalisme, hvor det er vigtigt, at den sundhedsprofessionelle handler med god vilje (2006, s. 36). Det vil her være vigtigt, for at der kan være tale om genuin paternalisme, at tiltaget retter sig mod det valg, som med den faglige viden er det bedste. En anden situation, hvor et adfærdsforandrende tiltag er en mulighed, er, når den fødende kvinde er klar over, at hun har brug for at blive hjulpet og guidet til de beslutninger, som hun skal træffe i fødslen. I denne situation kan paternalismen måske ligefrem være ønsket. Ifølge Birkler er der tale om ønsket paternalisme, når patienten ønsker, at sundhedspersonalet varetager beslutningerne. Sundhedsarbejderen skal handle paternalistisk ud fra sine bedste evner, fordi patienten fx ikke har overskud til at overveje situationen (ibid.). Her vil et adfærdsforandrende tiltag være ønsket af kvinden, fordi det kan vise hende, hvilket valg der er det gode, når hun ikke selv magter at træffe det. Denne form for paternalisme i et adfærdsforandrende tiltag vil derfor ikke være problematisk, fordi kvinden har brug for og ønsker den.
En anden form for paternalisme, som også kan indeholde muligheder, er den libertarianske paternalisme, som Bergsøe et al. præsenterer. Det libertarianske i begrebet består i, at valget skal være muligt at fravælge, selvom personen puffes i en ønsket retning (2014, s. 112). Det betyder, at kvindens autonomi respekteres, så længe forskellige valgmuligheder fastholdes i et adfærdsforandrende tiltag. Det paternalistiske i begrebet er, ifølge Bergsøe et al., at andre, der besidder en merviden, anvender denne viden til begrænsninger af den enkeltes frihed (ibid., s. 111). Det betyder, at man handler paternalistisk ved at tilrettelægge valget og fremhæve en af valgmulighederne med
afsæt i sin faglige viden, men at det er vigtigt, at kvindens mulighed for at vælge det tilrettelagte valg fra, fastholdes.
6. DISKUSSION
I diskussionens første del stilles analysens resultater op overfor hinanden, med henblik på at diskutere og vurdere, hvilke forhindringer og muligheder, der er ved det udviklede nudge fra afsnit 5.1.3. Det udviklede nudge består af to dele; en automatisk del, hvor redskaberne gøres tilgængelige på fødestuen og en analytisk del, hvor silhuetter viser fødende kvinder, som anvender redskaber. I diskussionen tages udgangspunkt i de enkelte forhindringer, hvorefter mulighederne i relation hertil bredes ud. I diskussionens anden del præsenteres de kritiske refleksioner om projektets anvendte metoder; nudge og det semistrukturerede interview. Afsluttende diskuteres og argumenteres for de semistrukturerede interviews håndværksmæssige, kommunikative og pragmatiske validitet.
6.1 DISKUSSION AF ANALYSENS RESULTATER
I analysen af Birklers autonomibegreb, blev det tydeligt, at kvindens autonomi respekteres, når kvinden har en grundlæggende frihed til at træffe beslutninger om bevægelse. Derfor kan man anskue, at en forhindring ved nudget er, at vi begrænser kvindernes frie valg ved vores tilrettelæggelse af valget. I modsætning hertil
I analysen af Birklers autonomibegreb, blev det tydeligt, at kvindens autonomi respekteres, når kvinden har en grundlæggende frihed til at træffe beslutninger om bevægelse. Derfor kan man anskue, at en forhindring ved nudget er, at vi begrænser kvindernes frie valg ved vores tilrettelæggelse af valget. I modsætning hertil