• Ingen resultater fundet

Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie (15 ECTS) Undervisningsplan Modul 2

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie (15 ECTS) Undervisningsplan Modul 2"

Copied!
17
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

København, efterår 2013.

Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie (15 ECTS)

Undervisningsplan Modul 2

Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)

21. juni 2013 Modulansvarlig: Finn Holst (fihc@dpu.dk)

Underviser: Sven-Erik Holgersen (svho@dpu.dk); Finn Holst (fihc@dpu.dk) Undervisningstidspunkt (jf. studiekataloget): Følgende mandage kl. 14-17:

d. 02.09, 09.09, 16.09, 23.09, 07.10, 21.10, 28.10, 04.11, 11.11 og 25.11.

Mål (jf. gældende studieordning):

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

- demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier,

- analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musik- området,

- analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i rela- tion til musiksyn og fagsyn,

- demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhi- storie,

- demonstrere overblik over musikundervisningens og –uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land,

- analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musiksko- le, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).

(2)

Indhold (jf. gældende studieordning):

- Centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier, - musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i for-

hold til forskellige almene dannelsesforestillinger,

- musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning,

- musikundervisningens og –uddannelsens institutionalisering,

- områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.

Undervisningssprog: Dansk.

Deltagerbegrænsning: Ingen.

Eksamen:

(3)

Tilrettelæggelsesform:

Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, workshop, seminar, diskus- sionsoplæg, gruppevejledning og /eller individuel vejledning.

Litteratur:

Grundbøger:

Nielsen, Frede V. (1998 og senere). Almen musikdidaktik. København: Akademisk Forlag

(4)

Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Reimer, Bennett (2003). A philosophy of music education. Advancing the vision. 3. Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.

Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik – eine Einführung in das Studium. Augs- burg: Wissner-Verlag.

Supplerende vigtige bøger:

Johansen G. , S. Kalsnes & Ø. Varkøy (Eds.) (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artik- ler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk Forlag.

Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunn- lagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Ruud, Even (1996). Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforla- get.

Kaiser, H.J. & E. Nolte (1989). Musikdidaktik. Sachverhalte, Argumente, Begründungen. Eine Lese- und Arbeitsbuch. Mainz: Schott.

Hvorfor musik? Begrundelser for musikundervisning. www.dnmpf.dk (publikationer).

Vigtige opslagsbøger og artikelsamlinger:

Bresler, Liora (Ed.) (2007). International Handbook of Research in Arts Education. I-II.

Dordrecht: Springer.

Colwell, R. & C. Richardson (Eds.) (2002). The New Handbook of Research on Music Teach- ing and Learning. Oxford: Oxford University Press.

Colwell, R. (Ed.) (1992). Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New york Schirmer.

(5)

Helms, S., R. Schneider & R. Weber (Eds.). (2005). Lexikon der Musikpädagogik. Kassel:

Gustav Bosse Verlag.

Vigtige periodica:

Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok. – Nordic Research in Music Education. Yearbook.

Foreløbig 142 bind, 1997-20120. Udgives af Nordisk Netværk for Musikpædagogisk Forsk- ning i Norges Musikkhøgskoles skriftserie, Oslo.

Bulletin of the Council for Research in Music Education Journal of Research in Music Education

Philosophy of Music Education Review

Zeitschrift für kritische Musikpädagogik www.zfkm.org.

___________________________________________

Vigtige primære studieobjekter er læreplaner og studieordninger for musik i folkeskole, gymnasium, musikskole og uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Der anføres yderligere litteratur i forbindelse med emner for de enkelte sessioner.

En række af de væsentligste tekster i undervisningsplanen er stillet til rådighed i kom- pendiet:

Holgersen, S.-E.& Holst, F. (Eds.). Tekster til musikfagets didaktik, 2013

FORLØBSSKEMA

Session 1: 02.09 Musikfagets didaktik som studieområde og forsk- ningsfelt.

FH Session 2: 09.09 Begrundelser for musik som fag i undervisning og

uddannelse. Musikfaget i dannelsesteoretisk be- lysning.

SEH

Session 3: 16.09 Didaktikkens indholds- og metodebegreber i rela- tion til musikfaget.

FH Session 4: 23.09 Musik som fænomen. Begreber om musik, musik-

syn samt deres teoretiske og historiske forankring.

SEH Session 5: 07.10 Didaktiske positioner og konceptioner i musikfaget SEH Session 6: 21.10 Institutionsdidaktik og professionsdidaktik i rela-

tion til musikfaget

FH Session 7: 28.10 Komparativ musikdidaktik: Sammenlignende fag- SEH

(6)

didaktik. Musikundervisning og -uddannelse i an- dre lande.

Session 8: 04.11 Musikundervisning i tværinstitutionelt og tværfag- ligt samarbejde

FH

Session 9: 11.11 Workshop SEH/FH

Session 10: 25.11 Projektseminar SEH/FH

(7)

Session 1

Dato og klokkeslæt: 2. september 2013, kl. 14-17.

Titel: Musikfagets didaktik som studieområde og forskningsfelt.

Underviser(e): Finn Holst

Sted: DPU, København Lokale A 130 Læringsmål:

At den studerende får et indblik i musikdidaktikkens aktualitet samt dens emner, pro- blemfelter, positioner og centrale begreber.

Indhold:

Introduktion til fagdidaktik og musikfagets didaktik som studieområde. Begreber, teo- rier, positioner. Deskriptiv og analytisk over for præskriptiv og normativ fagdidaktik.

Musikdidaktikkens aktualitet.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk forlag, kap. 1, (s. 13-51).

Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens Didaktikk. Cappelen, Akademisk Forlag. [Del 1, s. 15 – 32]

Reimer, B. (2003) A Philosophy of Music Education. New Jersey: Prentice Hall, kap. 1 (s. 1- 37)

*Nielsen, Frede V. (2004). ’Fagdidaktikkens kernefaglighed’. I: Karsten Schnack (Ed.).

Didaktik på kryds og tværs. s. 25-45. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

*Nielsen, Frede V. (1997, 1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hoved- begreber og distinktioner i genstandsfeltet. In: H. Jørgensen, F.V. Nielsen & B. Olsson (Eds.). Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 1997. pp. 155-177. Oslo: Norges Musik- khøgskole. Også som selvstændig publikation 1999: Skolefag, Læring & Dannelse, arbejds- papirer, 14.

Supplerende læsning:

Kraemer, R.-D. (2007) Musikpädagogik – eine Einführung i das Studium. Augsburg: Wiss- ner, kap. 2 (s. 41-66).

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur, forbered spørgsmål.

(8)

Session 2

Dato og klokkeslæt: 9. september 2013, kl. 14-17

Titel: Begrundelser for musik som alment undervisningsfag. Musikfaget i dannelsesteo- retisk belysning.

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen Sted: DPU, København Lokale A 130 Læringsmål:

At den studerende får overblik over dannelsesteorier i relation til musikundervisning og kan forholde sig kritisk til forskellige typer af begrundelse og formål for musik som alment undervisningsfag og i videregående uddannelse.

Indhold:

Didaktikkens begrundelses- og formålsbegreb. Centrale typer af begrundelse for musik som alment undervisningsfag. Dannelsesbegreb og dannelsesteorier. Musikundervis- ningens formåls- og begrundelsesproblematik anskuet i et dannelsesteoretisk perspek- tiv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk forlag, kap. 2 (s. 53-98).

Frede V. Nielsen (2007a). Music (and arts) education from the point of view of Didaktik and Bildung. In: L. Bresler (Ed.). International Handbook of Research in Arts Education, I-I,.

pp. 265-285.

Nielsen, Frede V. (2010). Hvorfor musik? Om begrundelser for en almen musikunder- visning. Dansk Sang. Årg. 62(1), pp. 54-65.

Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunn- lagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, del 2, kap. 4-7, (s. 63-131).

Supplerende læsning:

Hvorfor musik? Begrundelser for musikundervisning. Artikler af Lars Ole Bonde, Per Fibæk Laursen, Øivind Varkøy og Frede V. Nielsen publiceret på http://www.dnmpf.dk (publikationer).

(9)

Session 4

Dato og klokkeslæt: 23. september 2013, kl. 14-17.

Titel: Musik som fænomen. Begreber om musik, musiksyn samt deres teoretiske og hi- storiske forankring.

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen Sted: DPU, København Lokale A 130 Læringsmål:

At den studerende får indblik i forskellige teorier om musik som fænomen, samt kan formulere sit eget musiksyn. Endvidere at den studerende kan analysere forskellige musiksyns konsekvenser for musikundervisning afhængigt af den aktuelle pædagogi- ske kontekst.

Indhold:

Teorier om og syn på musik som fænomen. Musikalsk mening og betydning. Særligt om musik ud fra et fænomenologisk perspektiv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998 eller senere). Almen musikdidaktik, kap 3 + 4 + 6.

* Small, Christopher (1999). Musicking – the meanings of performing and listening. A lecture. In: Hennesy, Sarah (ed.) Music Education Research, Vol. 1, No. 1, 1999, 9-21.

University of Exeter.

Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal, kapitel 1, 2, 5, 7.

Forslag til supplerende litteratur:

Reimer, Bennett (2003), kap. 2 + 3 + 5.

Kraemer (2004), afsnit 2.8.

Ruud, Even (1996). Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforla- get.

Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunn- lagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, kap. 1-3.

Artikler af Varkøy og Ruud i: Johansen /Kalsnes /Varkøy (2004)

*Nielsen, Frede V. (2007b). Musik og bevidsthed: Et fænomenologisk perspektiv. Psyke

& Logos 28(1), 61-85.

Forberedelse til undervisningen:

Udvælg et eller flere stykker musik, som i særlig grad siger dig noget. Prøv at blive klar over (forklare), hvad det er musikken siger dig, og hvorfor den gør det. Hvilke konse- kvenser kan dit syn på musik have for musikundervisning?

(10)

Session 5

Dato og klokkeslæt: 7. oktober 2013, kl. 14-17.

Titel: Didaktiske positioner og konceptioner i musikfaget Underviser(e): Sven-Erik Holgersen

Sted: DPU, København Lokale A 130 Læringsmål:

At den studerende får indsigt i forskellige faglighedsbegreber, fagperspektiver og kundskabsformer i relation til musikfaget i undervisning og uddannelse. At den stude- rende kan forholde sig kritisk til forskellige didaktiske positioner og konceptioner i mu- sikfaget m.h.t. teoretisk grundlag samt deres begrundelse, formål, indhold og metode.

Indhold:

Musik som kunstnerisk, videnskabeligt og pædagogisk orienteret fag. Musik som al- ment fag i forhold til andre fag, ligheder og forskelle, konsekvenser af bestræbelser på faglig integration. Dette set i lyset af begrundelsesdiskussionen (introduceret i session 2).

Begreberne position, konception og metode i musikdidaktisk sammenhæng. Musik som sangfag, spillefag, musisk fag, sag-fag, samfundsfag, polyæstetisk fag, lydfag, bevægel- sesfag og mediefag. Musikfagets aktivitetsformer som indhold og/eller metode samt færdighedsdimensionen i musikfaget.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Nielsen, Frede V. (1998 eller senere). Almen musikdidaktik kap. 5 + 6.

*Holgersen, Sven-Erik (2002). Musik som bevægelsesfag? In: S.-E. Holgersen et al.

(Eds.). Musikpædagogiske perspektiver. pp. 157-167.

*Nerland, Monika (2004). Kunnskap i musikkpedagogisk praksis. I: Johansen /Kalsnes /Varkøy (2004), side 46-56.

Hanken, Ingrid og Johansen, Geir (1998). Musikkundervisningens didaktik. Kap. 12+13.

Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Forslag til supplerende litteratur:

Artikler i Johansen /Kalsnes /Varkøy (2004) af Kalsnes og Dyndahl.

Reimer, Bennet (2003). A Pholosophy of Music Education. Advancing the Vision. 3rd ed, kap. 6 og 8.

*Elliott, David J. (1995). Music matters. A new philosophy of music education. Oxford: Ox- ford University Press. (heri især *kap. 3 om ”musicing”, side 49-77).

Forberedelse til undervisningen:

Forbered et diskussionsbidrag på to minutter om, hvad der definerer musikfaget inden for en given pædagogisk kontekst. Hvilke kriterier gælder for denne definition af mu- sikfaget?

(11)

Session 6

Dato og klokkeslæt: 21. oktober 2013, kl. 14-17

Titel: Institutionsdidaktik og professionsdidaktik i relation til musikfaget Underviser(e): Finn Holst

Sted: A 130 Læringsmål:

At den studerende får indsigt i musikundervisningens institutionsaspekt i et didaktisk perspektiv samt forståelser af musikundervisning som en professionel praksis.

Temaer/indhold:

Institutionsdidaktik som generelt begreb samt i forhold til musikundervisningen med særligt henblik på de forskellige institutionsområder, forståelser og traditioner som mu- sikundervisningen indgår i.

Forståelser af musikundervisning som en professionel didaktisk praksis og betydningen for såvel musikundervisningen, uddannelsen hertil og lærerens fortsatte kompetence- udvikling.

Som eksempler på det institutionsdidaktiske og det professionsdidaktiske perspektiv inddrages aktuelle udviklings- og evalueringsrapporter.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Hanken, Ingrid M. & Johansen, Geir (1998): Musikundervisningens didaktik. Oslo:

Cappelen Akademisk forlag. [kapitel 4 og 8]

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærerud- dannelse hertil. Phd-afdhandling. IUP (DPU) [Kapitel 1, s. 11- 22 & Kapitel 2, s. 37 – 54]

*Mahlert, Ulrich (2001): Zur Didaktik und Metodik des Ensemblespiels in der Mu- sikschule. In: Kraemer und Rüdiger (Ed.): Ensemblespiel und Klassenmusizieren in Schule und Musikschule. Ein Handbuch für die Praxis. Augsburg, Wiessner-Verlag.

Baggrundsmaterialer:

Holst, Finn (2008): Ekstern evaluering af projektet: Musik til Alle – et samarbejdsprojekt mellem folkeskole og musikskole i Horsens Kommune. Musikpædagogiske Studier - DPU.

Bind 1. Institut for Didaktik, DPU. Side 74-80

Holst, F. (2011) Klasserumsstudier, Udvikling af professionskundskab i musik og billedkunst i folkeskole. Et professionsudviklingsprojekt i Rudersdal kommune. Faglig Enhed Musikpæda- gogik, Forskningsprogrammet i Fagdidaktik, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

(12)

Holst, F. (2011) Læringsrum et udviklingsprojekt i musikskolen. Projektrapport. Faglig Enhed Musikpædagogik, Forskningsprogrammet i Fagdidaktik, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Holst, Finn (2012): Musikalske Sociale Aktiviteter og ny struktur i musikskolen. Evaluerings- rapport. Skanderborg Kulturskole.

(Rapporterne er webbaserede - linkadresser angives på blackboard) Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur og orienter dig overordnet i rapporterne.

Lav en kort beskrivelse af typiske praksisformer og institutionel struktur for en musik- pædagogisk genre.

(13)

Session 7

Dato og klokkeslæt: 28.oktober 2013, kl. 14-17 Titel: Musikdidaktik i komparativt perspektiv 1) Sammenlignende fagdidaktik.

2) Musikundervisning og -uddannelse i andre lande.

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen Sted: A 130

Læringsmål:

At de studerende kan forholde sig kritisk og konstruktivt til musikundervisning og - uddannelse gennem

1. et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv

2. et komparativt perspektiv på forhold og betingelser på tværs af forskellige lande Indhold:

Med udgangspunkt i grundlæggende (musik)didaktiske begreber og aspekter drøftes mulige perspektiver ved og implikationer af sammenlignende fagdidaktik.

Et komparativt perspektiv på musikundervisning og –uddannelse i forskellige lande fx i form af fagdidaktiske grundbetingelser, læreplaners struktur og indhold, mv.

Litteratur knyttet til undervisningen:

Cursiv Nr. 7, 2011. Sammenlignende Fagdidaktik. Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Uni- versitet. http://edu.au.dk/forskning/publikationer/cursivskriftserie/2011-7/

Følgende artikler:

Nielsen, Frede V. (2011): Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner.

Holst. F (2011) Sammenlignende fagdidaktik – om muligheden for at ’oversætte’ et fag- didaktisk koncept.

Cursiv Nr. 9, 2012. Sammenlignende fagdidaktik 2. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Cursiv/Cursiv9.pdf Følgende artikler:

Nielsen, Frede V. (2012): Fagdidaktik som integrativt relationsfelt.

Ongstad, Sigmund (2012): Komparativ fagdidaktikk?

Krogh, Ellen (2012): Det sammenlignende fagdidaktiske projekt.

(14)

Yderligere litteratur og baggrundsmaterialer:

Music Education in Schools.

http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/topics.html?m=0&c=0&lang=en Music Teacher Training in Europe.

meNet – music education Network, A European Network for Communication and Knowledge Management of Music Education

http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/topics.html?m=2&c=0&lang=en Forberedelse til undervisningen:

Med udgangspunkt i den anførte litteratur udarbejdes i grupper (eller individuelt) en kort præsentation af

- enten en sammenlignende analyse af udvalgte aspekter af musikundervisning el- ler musiklæreruddannelse i Danmark og et andet land. (se baggrundsmateriale) - eller en sammenlignende analyse af udvalgte aspekter af musik og et andet fag

(15)

Session 8

Dato og klokkeslæt: 04. november 2013, kl. 14-17

Titel: Musikundervisning i tværinstitutionelt og tværfagligt samarbejde Underviser(e): Finn Holst

Sted: A 130 Læringsmål:

At få indblik i vigtige sider af musikundervisning og musikuddannelse gennem sam- menligning på tværs af professioner med henblik på professionelt samarbejde under inddragelse af praksiseksempler

Indhold:

Samarbejdende musikundervisning, didaktiske samarbejdsformer og tværfagligt sam- arbejde

Litteratur knyttet til undervisningen:

*Holst, F. (2013) Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt lærerud- dannelse hertil. Phd-afdhandling. IUP (DPU) [Kapitel 4, s. 117 – 138]

*Bähr, Johannes; Jank, Werner & Schwab, Christoph (2001): Musikunterricht und En- semblespiel in Rahmen der Koorperation von allgemein bildender Schule und Mu- sikschule. In: Kraemer und Rüdiger (Ed.): Ensemblespiel und Klassenmusizieren in Schule und Musikschule. Ein Handbuch für die Praxis. Augsburg, Wiessner-Verlag.

Baggrundsmaterialer:

Holst, Finn (2010) Faglighed, interaktion og samarbejde: Evaluerings- og udviklingsrapport Dan-Mus projektet 2009-2010. Pædagogisk Central, Ballerup Kommune, København Holst, Finn (2011) Evalueringsrapport af projektet Musik, Sprog og Integration Søndermark- skolen, Sønderbro, Horsens 2008 til 2011. Kulturhus Sønderbro, Horsens

Holst, Finn (2012) Musik i børnehaven i et integreret fagligt samarbejde. Evalueringsrapport.

Børnehuset Blæksprutten, Silkeborg.

Forberedelse til undervisningen:

Læs den anførte litteratur og orienter dig i materialerne.

(16)

Session 9

Dato og klokkeslæt: 11. november 2013, kl. 14-17 Titel: Workshop

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen, Finn Holst Sted: A 130

Læringsmål: At den studerende:

- fordyber sig i dele af modulet man finder særlig interessant - søger at nærme sig en endelig problemformulering

- udvikler kompetence til at give og modtage konstruktiv feedback

Indhold:

De studerende uploader på Blackboard efter nærmere udmeldte retningslinier et work-in-

progress papir, der præsenteres for de øvrige studerende på workshoppen. En medstuderende ud- nævnes til opponent og forbereder kritisk-konstruktive spørgsmål til det fremlagte papir.

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer Forberedelse til undervisningen:

Man uploader sit eget papir og orienterer sig i det øvrige uploadede materiale.

(17)

Session 10

Dato og klokkeslæt: 25. november 2013, kl. 14-17 Titel: Projektseminar

Underviser(e): Sven-Erik Holgersen, Finn Holst Sted: A 130

Læringsmål: At den studerende:

- kan udarbejde endelig problemformulering

- udvikler kompetence til at give og modtage konstruktiv feedback

Indhold:

De studerende uploader på Blackboard efter nærmere udmeldte retningslinier et work-in-

progress papir, der præsenteres for de øvrige studerende på workshoppen. En medstuderende ud- nævnes til opponent og forbereder kritisk-konstruktive spørgsmål til det fremlagte papir.

Litteratur knyttet til undervisningen:

De studerendes uploadede papirer Forberedelse til undervisningen:

Man uploader sit eget papir og orienterer sig i det øvrige uploadede materiale.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Ved en sammenligning af studieordningen for professionsbacheloruddannelsen i fysioterapi med suppleringsuddannelsens modul 3 kan vi se at de studerende kvalificeres til at

De studerende får indblik i forskellige former for projektdesign med det formål at kunne diskutere relevante problemstillinger i forhold til udviklings- og evalueringsarbej-

Dato og tidspunkt: 9.10. 2) At den studerende udbygger sine redskaber til at analysere elevsprogstekster mht. mor- fologi og syntaks, og at den studerende kan analysere hvordan

(Ad.1 og 2) At den studerende udbygger sine redskaber til at analysere elevsprogstekster mht. morfologi og syntaks, og at den studerende kan analysere hvordan syntaks og

(Ad.2 og 3) At den studerende udbygger sine redskaber til at analysere elevsprogstekster mht. morfologi og syntaks, og at den studerende kan analysere hvordan syntaks og

(Ad.1 og 2) At den studerende udbygger sine redskaber til at analysere elevsprogstekster mht. morfologi og syntaks, og at den studerende kan analysere hvordan syntaks og

Et yderligere eksamensforsøg vil tidligst kunne finde sted i det følgende ordinære undervisningsforløb for samme semester. Censur

Udvalgte studerende overtager laboratorieøvelsen på modul 8 Udvalgte studerende får større kendskab til bevægelseslaboratoriet Denne metode kan danne præcedens for