• Ingen resultater fundet

Visning af: SPOR af fotografiets fortællinger om danskhed

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Visning af: SPOR af fotografiets fortællinger om danskhed"

Copied!
14
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

SPOR af fotografiets

fortællinger om danskhed

,I /1, .i. , 1 / 1,.,.,1 I ,11/1 11

li

11,111 n, /

>,t

t,

I /: I I I/,

U

d ttll1nl'l Il \/>I 1/{ mul u11dcrt1tk11

1 1 1 , 1 /i 1,,,-11 1/ 1 li,111dkr 11111 ti 1t1 L'r.tlt 1 l' d.111n1.1rk..,J11 11 Til r, 1 til litlll dl r tr.1 ttlkn rnLlkm

t.1. 1-..,,11 111 111. Dlt lr tUL ll1 fi1q11n"k 1d 1111111 •, I 1.1,r ti,11,...,r.tltlrllL 11pt.1ttL" ..,1,111

l lllll lll I •ti 'l ktldl r ttl rl rtl ,dl 11. ( "tulLt l r dl t 1111 t.t\l Il •t t.tlt l11lk1krr1L, lkr liLr l r ti,� 1.., p 1. P 1, ,, ,, 111.111 "krL\ li1q1 ,nc t1 Il il � .1t11l t.tl t. Ih 1 ,rd.m ti 1t1 ,.., hlL\ hntl't 1 111111, 11 I Il li( 11, � 1 ilk ktl\ L h 1rt,Lll1nl'L r 11111 il 11 kl l d. ( I, I , 1 ,n l.111 111.111 Ll'L 11tliL'. "� .. ti ti 11 "r I dl 11 , l lkl ndtl 11 Il t.1ti 1r 1 ,m ti 1t1 L'.r.tli l r 'I 111 'p1 Il ,It !li 1 'l t ti l"...',ltlL'.l 11t.

--�p1 ,r" l r l t 1 ,ttL .111, u1dt Il Il li, Il.It 111.111 l1l "kn,l r ktllkr t li1q11rt11

r tit k Il 'l �.til dl" Il m hl r 11d..,ttllit1l'Lll"

Till I ttl tt t\ ,l Ilt "1 ,m l t ('rundl.l ...'l'l 11lk

\ dl .11 1 .1tl1l Jdl I mul ti 1t1 .!Ltlt 1 l' l,1-,t11 11 � lll.lfl n til L'l tll 1 l Ir. I 1 rttlk 11 1 L' dl rllll i I 11 ",I li I Il\ l t ti 11 ,111 k.tllll r.tl1t1"L Il

l t 11 l nk.tldl 11 •t ti ,r..,, 1t1dl t 11...' k.111 .tld11, ..'l 11' l"tlil.., Il n ..,,11111rll.1111-,rr tl.111111.

I 1111, •r.tlll r I l_, l r nH d .111drL 1 ,ni 1 ,p t1I ntkk-,11t1lr 11\( r I 1"1111Htllt

kngcm l.111dc.1f..,t.1cl"c < >g gcnf11rcningcn m.1rkcrcr 111 >,L'.le nuni fc..,tL. hcgi, enheder 1 D.1nm.1rk..,h1..,t1 ,ricn "1 ,m n.1turlig, j.., h]L'\ fe 1t1>t!;r,1fcrct.I11t11gr.1hch n ,lier i k1111"trukti1 men .1f n.1ti1 in.tic hi..,t1 ,rier< >g d,111..,khcd er 11g..,,1 det gcnncmg.1cndc tcnu t \/'( >K, h,1,r m.1tcn.tlct er 1nddclt t hrc

"1mplc L1tcl'.1 ,ncr: /)111 slim I ,·,11m·1, H.,;;Jt!

i1t 111 11,1', / >1 n ,;,,;; /1/r/11r:1 1 >t.; IL,:;d,t ,,t d1

i11,iln. I ler hil, er de h1..,t1 ,ri..,kc hi lieder L';Cn f11rt1 ilku i et ',.1111 I It!; m11d..,ril med \ .crkcr fr.1 ud..,t1ll111L'.cm dclt.tgcndc ".tmtid..,kumt ncrc, der hcm ttcr det

t,

1t1 >L!Lth..,kc mulic t Ul1lkrfumli'...'"c, knti..,kc dier "ul1,cr.._1,c , ,Lrkcr 11111fi1..,t11ric 1 >l! llkntttchll.t11ncl"c.

I krL ,tf k1111..,tncrnc f1 ,rh1 ildLr "I'.! d1rd te t1l Btllukmil111l!Ln , ul .tt 111ddr.tl!C f11t1 ,.., fr.1pLn11du1 1 hdt mc \,LrkLr, .._,1kdL" ,tt

"kLlkt rndkm d1 ,kumLnt.trt..,mL 11t.; k1111q

I ri iludL "· �.tmk t \ l',Cr \ /1( )/{ ',,duk", li" ,rd.111 f1 1t1 >l!r.ttiL r L r mL l'Lt lllLrL u1d L'.LnllLl11"1l!tll'L d1 ,kumu1tLr; lk ,.1r 1 >L' Lr .1kt1, c 1 "LthLl"Ln .tf f1 ,r..,kLlk, 1du1t1tLtLr, d.11,..,k huk r.

Store historier om os selv

F

11t1 ,h1..,t1 ,n..,k Lr t1du1 LftLr J-..1,11 nu 1,r ku1dLtL...'llLt ,ul hL...'LJ"tnll...'Ll1 ti 1r du 11nl'L mullL" l,1..,t1 ,n..,kL p11tu1t1.1kr, ..,1,m l!ltL11"1\LrL" 11111knn...' .1r

1-..-..11. "I nll\Lr nu.1 111dn1mrnL,,tt lkr .1d dumL \u Lin pr.tqLrL" 111...'Lt ...',111,kL ( hln,nk11rl1...'t, I ,1,nul 11.1\1111_ \11r'l1d, .1t Il\ tlkl n 11,

I

11t1 ...'r,tltL n l r L t B.1r11, ,

I

k11111t11L t1l .tt q,1.1 1 ..,t.l r . 11 t l,1<,11 I Il"] ri\ 11111 '· lldstillingcn SPOR \l1 l(kltlllll ' til (k t1dl1_l fL

\.1rl 1ndrullr." \lJll1 Llkr ( d"11ll111 'l f1'-, t1d

"1 .1111111( 111.11 Ll Il r dl 11 pl n , ises i Det Nationale

Foton1uscun1 2. n1arts 1111dkt, lkr I Lr 111111.tll ", 1 ,dl , .., 1 , 111 l r

l

) l t h. 1 , 11 , l I 1 , l

Btl1li1 Il k.., htlluk1rnl1n...'"

,iJ1..,1 il11rtL ti 111 ,I 1"11 ,n..,kL

- 26. maj 2007

ti ,rcL. �.1rnr1d1l! L r pL n1 ,dl 11 d1 lllllll rl t .1t lk "PLnli�J.L .tr..,r.tl I ">I►➔ 1 >t! I 11211, lkr mul

Lrh1t11_r 1kn11 ll1 1•...' lk ti 1t11_r.tlt"�l tr � lll L t11(kr,1,_ 1d�1_11Lt l1t1dlr

\ 1 1 .1n1 .kn "I 11t1 •...'r,t11u1.., lk r d11tll..' ti ,r

I I 1 q 1 , n l n" t r.1 n I u I k m.., I 1 I. 1 ( k t ti , r

l

) . 111 .., �

(2)

f.

F Rusc/1: T/1ormldst'lls .\!usm111, 18� J. Dd fim te hi/lede ud

4

:!./-, som samlet /Jiu, u,il!,il'd id ih1/tr. ])tf kdNl!,t'S 1(/ en a11/1t/ali,{1!,./m k1msh1trne H. Cmmuist'll, A. JnidJ1m f!I!, C Pders, /1l'(l,i dt! /1L1. huidt1·: " . . . ,,, _linde C1tns!1mdmejor d,�rst' Fotr!l!,mjier saa s1111�1.juldt m(l!,lt' f!I!, /11:',1!,'"tllldsedr f/1!, h1tr!!!,liljierm sefz, saa smukt ud/1111,;

at l'l. ikke kft'nde ,'\'r!!!,t'I, som i deres A,t m't'f".!!,t1t1r dem ... " (Det Km{l!,el{.!!,t' Rihlio!t'k ).

Fotografisk Forening, 1881.

2

Her gi,·er den anonyme forfatter udtryk for den entusiasme, hn>rmed foreningen disku­

terede fe >te >grafiets muligheder fe >r at tjene bade den nm·ærende c >g den fremtidige historieskrivning, fordi man mere nojaJ,ttigt end med alle andre medier kunne gengi,·e landets kulturelle te >pc >grafi. Det var bade i form af byprospekter, mindesm:1::rker samt portrætter af hoj c >g lav. l\Ian kendte naturli_gvis allerede mange af den type billeder fra kommercielle udgivelser af fx Budtz-1\hiller & Co. eller J. F. Busch, men en c >mhyggelig gennem fe >te >grafering burde finansieres af staten c >g indsamles til bl.a.

"det store kongelige Bibliothek", som det foreslas i artiklen.'

At det især var i tiden lige

efter 188( ), man diskuterede mediets potentialer for at dokumentere sarnfund...,­

li,·et, havde delvist tekniske arsager - nu afloste de hurtigere gelatine torplader den gamle, besværlige vadkc >Ile >di um pn >ce:-..

Hermed blev det lettere c >g billigere at fotografere ,·idt forskellige motiver, fx ting i bevægelse, c >g man st< ,der c >fre pa begrebet "ojebliksf< >te >grafi". Derud< >\'er indskriver bestræbelserne sig i en bredere mentalitetshist, >risk sammenhæng, hv< >r oplevelsen af industrisamfundets accele­

rerende fe >randerlighed skabte et m< >dsat

beh< >V fe >r bevaring af sa meget s, >m

rnulihtt af den gamle < >g nuværende kultur

- inden den fe >rsvandt. Endelig passede

tidens fotografi- og historieopfattelse som

fod i hose: Begge var rundet af positivi-

(3)

(, , I //,, , li \ 1,, 11: \1111" 11,,1 .. I 1/1111.1 .. ,,. •m111n,1, !St,-1. \/fru11i11f>t11/11.r1'1 />111\1111,, 1

Il I •

'-lllL Il'- kr.1\ e ,m 110J.lt!tll!t', he\ 1-,ehge f.tkt.1.

I

kn '-\ "1L111.1t1-,ke fc ,te 1gr.1fr nn, e ,L' 1111k1mhnl! hk\ .ddnt! .1ndet end lll 111c1p1. \kn I pr.1k-,1-, \,tr mediet -,,1

11dhnd1, ,tt 111.111 1 lkt "-onl!Lht!e H1hlie1 11 k-, l1illuk1111hnl! 1 d,tL! k.111 ti11de ur.tlhL!;e

\ 1-,111 lk rL pr.t '-Ll1f.1t1c ,ner .1f n.1t1e ,nen, der 11d1r• �J.l r 111.mde ,ldlt!L .1m e11tkl-,er .1f h 111 ,irr,litL t '-t ,m h1"1c 1rhk dc ,kument.1t1e ,n.

\/'t >/, \l'-Lr, .11 dl!l 111.11k 111ed1u udfc,ld ull '-Il! r,1 I ,lrl1Lrl1L c1n1knt1L!; }C)IIII, fakt1-,k

"I'' .l lll!l r L n pc ,-,111\ l'-thk tc 1rL -,11ll1t1l! 11111, li\ .1d h.tdL tc 1tc 1(!r,tfi 11t! Ji1-,1c ,ne -,kullc \ .tre.

I ud'-lill1nl!Lt1 Lr m.tlLn.du -,e ,m 11.l, nt '-lr11kt11rLrLt I lirL '-l kt1c ,nLr, lkr Il\ L r l'-,l r 111.ll h n r Ll1 tc lit 1._rr.tfi-,k \ 111kd r,1 111-,111nLn. I or-,t c,ir tru1ll1lL'-t hil\ mul1u hl 11\ ti L t t J! ,It t.1-., t\ I c I I I fL / ) ,, 1 1 1 t I 1 / ,., ,

1k11 rc,lllhkL llL-'.I\Ll1hul-,ti1-.,t11nL, 11-'. liLr tllll-'.Lruk k.llllLLlll rnlll.lrt 1111knh1r rc)',J 11, l'-tl'-kL r.111llllL r. \ 1 tindL r h L n nu t1-'.1k ',f1ru,-.,kc1rl11l1ukr tr.1 kn-'.Ll1 i'-lt,4. l)L

111 -.,re Lr udL!l\Lt .1t hc ,ttc,tc •L'r.tt ( ,u ,rL! I 11.tn',l n, men dL \ .Ir tc ,rmL nrlll! C 1rt.1L!;L t .tf

\\. �rhrnlk r, dL r I o\ rlL!t e 'L!",l h.1, lk dd

t.lt_;et I krigrn 1 K4S. Billederne er n.t:--ren hlc 1ttet fe 1r den dr.1m.1tik, m.111 m.1-,ke kunne f1 ,n ente r•• h.1ggrund .1f ',,lmt1d1g 1ntern.1tic in.ti krig-,fi 1tc ,gr.1ti, mc ,ti\ erne er fc 1rtnl1'-\ I'- ruiner, -,k.111-,er 11g fredcliL!t '-< ,I c..l.1terll\.

I

len 1\ erfc ,r er de fc ,te 1t.::r,1fier, der hil'\ t.lL!;et r,1 rreU',',erl1L'', fe 1r.111lcdnint.::, um1ddclh.1rt mere ',r,t:ndende e IL!; -,kullc fc ,n.t:llc 1 ,m de e 1\ erlegne -.,ejrherrer. :\len 1 111211 kunne d,111-,kerne t!l.tde '-IL!; e 1\ er Ln helt .111den � re h1lll'lk-r fr.1 t!LLmcl.111du:

"-' ,nl!L'n" ndt 11\ er den t!,tmlc t!Lt:n'-e \ .1r ikke lilc ,t et h1-.,te 1rhk 01d1hk, men e >l!",l

\ dl r', t fc ,te 11.!l n t, e IL!; rrL ""L fc ,te l(!Ll fL r ',C 1111 Thc ,n .tid I •• 1r-.,c...n fr.1 Il 1 1,. I I I " 1"1, e IL!; I le 11..;c...r D.1111[!.1.tnl fr.1 /1 1 I 1, \ .1r n.11t1rl1:.._T\ I'- ttl-.,tuk.

�c ,m \ 1 c it:'-,l '-L r de... t I d,t-'., h.1r t�,rc,-'.r.lfiu tr.1 hu2:,nlkl-.,Ln 11111L t d-'.t dl kc 111-'.L li..!L ', t!Orc... n C I,.! l.h k n. I U,L lilot I e ,ftinL lk rc ,rtr.L fil r, 11ll J1 C 1-'.'-,l \ ul ',ft ,n tc ,lkL k 1nn._rL r -.,e ,m f, ( lir. 1 '· e '--'

I

)rc ,1111111-'.

l.c,uhL" l! tldhnllur I l'-1412. ,u k11nr1L m.111 f,111t!L "1L'l1ll1111-'.c...n I ll\Ll1 \ul fL..,t ort11..;Lt, lntlkc...t hl..1. Ll1 ll11..! Pc...11...r I lfc...lt

(4)

Eljdt c"' Co: Statsra,1drt 'i. juni 191 'i (Clmstian 10. u11dersk1frer.�m11dlo1•t·11 ), 191 'i. Hillt"dd hit"!' /J/11. u1(�il'l't i t'!l J/Jilfft' med tojrilr!�r,ljier 4 hmholds1·1s h1lkdi!{�d f/( I _,illl(fsti1{�t'l_/rt1 Stll!IIJJI' d,�( (Det }.:,_o,��di�r Hlhllokk).

,gjorde, dengang han stadig hed Petersen til efternavn og endnu ikke havde opnaet status af hi>ffotograf. Det han.le han til gengæld for længst, da hans atelier, som Danmarks mest succesfulde, optog de of­

ficielle billeder af vedtagelsen og under­

skrivelsen af Grundlc >ven 1915. De blev udgi\·et som stort format i rod, stotbe­

trukket mappe, men ogsa masseproduceret som postkort.

1\Iange af fotografierne i denne sektion minder kompositorisk om klassiske historiemalerier. 1\Ian kan derfor sporge, om fotografiet rent faktisk skabte et helt nyt billede af perioden, sadan som forfatteren til "Fotografiens betydning for Historien" hævdede? Den afgorende

forskel til de klassiske medier var den au­

tenticitet, som fotograhets maskinelle noj­

a.L,rtighed konnoterede. Det fungerede S< >m et troværdigt ojenvidne, et bevis baseret pa n:nvær: 1\Ic itivet havde været fe >ran linsen!

Fotograhet er her knyttet til en empiristisk forstaelse af \·irkeLigheden som det synlige og far primært en afhrmativ holdning til moti\·et: 'Se, sad an var det'.

I,ameraet var altsa et kærk< im­

ment redskab til de ikumentati< >n af begivenhedshist< irien, men dt:t var < >gsa det optimale medie til forevigelse af nationens kulturarv - ja, hele dens befolk­

ning og topograh, som det blev foreslaet

i den fornævnte artikel. Heri papeger

forfatteren muligheden for at udbrede

(5)

/' I I E I " 1, '' I ) ' I ' ' ' \ A '

J) I ,I I

hnd,J"dKt ttl den rutte ,n.1k \11-..rc ,nc, h,tlkct k.1n hctr.t�TL" ..,c,m Ln du11e,kr.1t1..,k, r.ul.t�lll!;t"k dier IKI.Lrl'Ihk LffLkt, tkr

C I\ crc ,rdnLt \ ,Ir h,l',L rL t p.1 med IL h rL rrc I

duccrh.1rhcd. \le ,tt, Lrnc k.1n nun under

P 1 , i r I ,

I " J) I 1' I A

Lt IKtL�nc "c ,m IL," 1"1 , , , fc ,r hLr Lr t.1k om rLpr.L"Lnt.ttl\L f11t11._!r.tliu .1f D.1nm,1rk c ,� d,tn..,kLrnL. \Ild htllukrnc 1 du1nL "Lkt111n IK�\nlkr "krukt fr.1 lkn 1nd1, 1dh.1"L n..dc h1..,t11rtL ttl muc "c ,c1.tl

(6)

historiske dokumenter. I hvert fald far de almindelige danskere plads i genren af gruppebilleder, hvor de ses som del af storre fællesskaber - en slægt, virksomhed eller institution, som fx Elfelts fotografi af studenter pa Regensen. Derudover eksemplificerer de kommercielle udgiv­

elser af nationale motiver, hvordan vi gerne ville se os selv. Lige fra historiske monumenter og bygningsværker til mænd og k\

r

inder i folkedragter. De indicerer, at forestillingen om det autentisk danske - også dengang - nr tæt forbundet med fortiden. De ældste, pittoreske gader i Ribe blev ikke blot fotograferet af den dy.l,rtige, lokale Bodil Hauschildt, men også af flere kendte kobenhavnerfotografer. Endelig fremstilledes der fotografier med stor natio­

nalhistorisk symbolYærdi, fx det populære tableau D1: sondnjrskt: p�"r!,t:r fotograferet af H. Schumann og ud

.l,

-rivet af forlægger Ernst Bojesen i 1879. Det nr baseret på et digt af Holger Drachmann om krigen 1864 og blev sa massiv en succes, at fotograf Peter Raun Fristrup kort efter greb ideen og skabte D1: sidst1: pa skansl!ll.

Et af de nyere værker, som på udstillingen perspektiverer det nationale tema i arki�'materialet, er Charlotte Has­

lund-Christensens projekt D1: in�fodt1: / Th1:

Dams (2007). Hun har været pa traditionel ekspedition i Danmark med feltrationer, måleudstyr og et gammelt rolleiflexkamera for at fotografere 'indfodte', der har boet i samme by altid. Værket har flere afa:et, som kunstneren forholder sig kritisk til:

Forst og fremmest den aktuelle debat om danskhed og integrationen af det 'udan­

ske'; dernæst en familiemæssig baggrund, idet hendes farfar, Henning Haslund­

Christensen, var opdagelsesrejsende og fotograferede fremmede folkeslag. Og endelig den visuelle etnografiske tradition,

som han var en del af, og som kunstneren her mimer formelt, men med et subversivt t\vist. For med kameraet som videnska­

beligt redskab foretog den hvide mand registreringer af ikke-vestlige mennesker, der saledes transformeredes til studie­

objekter og abstrakte typer. 1-Jassiske standardpositioner var en face og profil, idet fotografierne skulle give sa meget in­

formation som mulihrt. Billederne virkede neutrale for en vestlig betragter, fordi man identificerede sig med fotografen som en usynlig, neutral malestok. Charlotte Haslund-Christensen lader i overensstem­

melse hermed sine personer opstille pa række < >g f< >tograf erer dem forfra - og bagfra. Den humoristiske effekt nedbry­

der forestillingen om neutralitet og peger på, hvordan raæ typisk er noget, som de andre har. Værket danner saledes en forbindelseslinie til udstillingens kom­

plementære sektion, nemlig Bil/t:dd 4 dl!ll

andl!ll.

Den lille historie

M en lad os forst se nærmere pa 'den almindelige dansker' og de personlige fortællinger, man konstruerede med kameraet - de sma historier. I flerbindsv�:erket T

011

&Jm1 (red. Emma Gad) fra 19( )3 kunne man læse en lille artikel om amatorfotografi, hY<>ri det pointeres, at fotografiet nu var blevet tilgængeligt fe >r alle. F< ,rfatteren, \X'.

Thulstrup skriver ligefrem, at hvert hjem har en amatorfotograf.'i Han eller hun tog kameraet frem ved besog, hojtider og afslappede stunder i haven, man havde kameraet med pa rejser som en slags dag­

bog, og man skabte en visuel levnedsskil­

dring ved at sætte fotografier ind i album.

At fotografere var især efter Kodaks lan­

cering af bokskamera og rullefilm i 1888

(7)

, 1 1, , I I I

l,kHr Ll1 tkl ,1f dL11 IH1rt.tul1L!L hHrtL1-!.

\k11 "Lhc,111 fc,rc1,1pp,1r.1tLr \,Ir lik\Lf lid liL!L,, ,Ir tk r 1U,L ,tik, tk r te ,re 1t_tr.1fL ruk.

< li! tkr Lr I m flt.tf l.111!.!;f fr,1 ,tik-., htllukr, tk r L r hk, L r IK, ,trL r. ( ,,111-.,kL , 1...r ku1111L 111.111 t.1 li k,tmL r.1 f1 ,r ll1 krc ,nL, 111ll1 111.111 -.,kulk- c,\.!..,,I h,t\L 1141\.!Lf ,lf te,rc,t_tr.tfLrL: li

hJLt11, Ln f,1111il1L, li fll!f rLJ"Ll1, LfC. -.,,1mr riden ni ,lf th rkL dL1111L hc ,!ih,. Du1L!,ll1L!

..,c 1111 nu , .1r tk r IK fe dkrnnt.t"..!ruppl r, tk r ikke h,1, de c ,, L r-.,kud ri! ,lf te ,re 1(!r.1tL rL "li!

"Lh c '\.! l11n.111tkn, c •I! de lur ikke -.,,1r "I-!

n1.111\.!L , 1-.,uLlk "Pc ,r 1 , c ,rL li1lluL1rk1, Lr.

\kn prnfL-.,-.,1c,nLlk f1,rc1(!r.dt.r -.,c,m I ]tL]r c •I! D.11111_!.1.1nl rllruk .1f c •..! ni Jin-.,L n 1111 ,d tk rn111d...r "(1Lkr.1kuLLrL "llkr ,1t Ji, liHr c •!.!; f1 ,re 11_!r.tfL ruk f.trrl\.!L 11111111._!r.111fL r, fe ,r.LldrLlll"L horn c •-! h1L111]0-.,L. "-11._!k ,tf litllukrnL Lr c,pLt..!Lf p.1 iiL...r11l1n..!,d tk

\Ll._!11ru1tk 111...rirut1c1nLr, ..,11111 h. h.olKn 11.1, n-., .1rlKJtkrh1u11, Llkr -.,c 1111 c 1p._!,I\Lr te 1r nd-.,-.,knfTL r. �Lh C 1111 tk 1U,L 110lh L nd1_n, I',

(8)

er intentionelt socialdokumentariske, fortæller fotografierne allige\·el noget om den lille hist< >ries cirkulation i datidens samfund.

Fornæ\·nte Thulstrup mente, at de a::t->rte, engagerede amatorer var med til at dri\·e fotografiet fremad med deres vedholdende undersogelser af mediets mu­

ligheder. ( )g mange af amatoroptagelserne i Billedsamlingen bekræfter den pastand.

Forfatteren Gustav \'fied legede fx med mediets effekter sasom beskæring og lys, og der er vittige indfald i hans album,

hvoraf Biblioteket f()r nylig har erhveffet 3 stk. ( )gsa de mange album efter kemi­

keren Paul Bergsc 1e er af bemærkelsesvær­

dig kvalitet. Han ha\·de g< ,dt kendskab til mediets muligheder < >g var med til at lave de forste rontgenfotograher herhjemme.

En anden alsidig amatorfotograf var Alfred Paludan-1\hiller (1851-1924)". Han

\·ar farmaceut og tog 1879 til De Dansk­

vestindiske Oer, hvor han blev apoteker i

Christianssted. Indtil sin hjemrejse i 19()4

optog han en stor mængde fotografier, og

Billedsamlingen har bl.a. 8 album, som har

(9)

ttll111rt li,trn. IL\! ,J"tl her k1 ,rt k.1r.1ktcn..,crc li.til', h ,t1 )\!Llkrlll\! f1 ,r ,lt d . ..,crnrl1ticcrc dt 11t.1llll!l' ..,r,tdL..,tlk, det er 11111\tl!"t ,lt t,t\!l' I 11d-,ttlltn!!cm nu ten.tic.

P

.tl11d,tn \l1tller.., .tlliurn 1ndch1 ,]der Lil u111k ..,,trnrncn..,,Ltnin,!! .tf f1 ,t, ,.., .tf tk t rn\ ,ltl' ( I\! det ( ,ffcntll!!l' rum, .ti lit k('ndtc rcr',1 ,ner I I\! ,tl11 )11� mc t� rcr, ..,11111 ..,� .. dier k11n1pld . ..,c 11111n..,trc ,tf f1 ,r..,kcl k til et.ti ,k rill\! .tf n.tt1, ,n.tl 1dcnt1tct. \len tk L r , >t!..,,l ',\ .rrc ,tt kJ.1..,..,1ticcrc , ,e; .1d..,k1llcr ',)\! p.t 111.lll\!l' 111.llk r fr.1 ',,ltnt1d1,\!C, t\ ri..,kc Lt1111!tull1um, 11l.,1. \cd ,tt \,Lrc uden .tn t\ d 11111t!C11 ,t I en k n >!li ,I, 1\!I. De er de.., uden

"P·L U.L t med "L 1111 ctn1 l(!r.tli ', kc I ,rt.t(!cl ',Cr .ti h ,lkLII\ Lt \11.tndt de 111df11dtc med mier ..,1,111 f, "\l.trk.1rl1L1dcrc" 11(! "'\.ct!;crh1,!te;".

Btllt dcrnL l r uden ,lr..,t.tl I li.!; kun r,tf( 1rt ..,p,tr..,, )lllllll' 1 ,rh ',(1111\!l r, I)\! \ I ttll l� de.., lllL't n rn 1\!le til L t f,1..,t mcnin!!""' ..,tern. \'cd L n IH ljL rL \!Lllhklllnt..!" ,tf P.tlud.tn \luller.., h 1t1 >!!Ltltl r ( ,pq .tr tiere ',r( 1r\!',l1J.tl I 1111 (kl"L', lunkt11111Lr li\! r11tu1t1.tlcr end ',\,lr r,1, 'Il\ I ,rd.111 (k t \ ,tr' r,1 �t. ( n►l\. I de ..,1dqL ,trtlLr ,tf 1�1111 t.tlkt. De udfl)nlrLr h1rLq1ll1n!!Ll1 11111, ,tt f11t11!!r.tli..,kc ..,p11r t11rL r dtrL ktL tilli.tl!L til L n h 1rt1dt!! \ 1rkL ltL'hul. I rLl1l h,r .tt \,ll"L r,l',',)\l ,tftnk ,tf rw,tt\Lt h1r.1n \1n..,Ln Lr tllt11\!r.tliLr dd .tf du1 ..,,tllllllL nh.l ll\!, (k 111dt!,tr 1. DL ..,k_tlll r

"Lh IKt\dllln..! 11\! 1du1tttLt, ll\11rh1r dL 11ftL 111.1 h1rt1,lkL" 1 ti,rt.Lttuk k11ntLkqlr,tkr 11\Lr..,kmkroph.t\..,..,tt,1.1t111nLn. It ,1t (k d11111tnL rL n(k liL t\ drnlll!'-llH 1nqrL, '-11111 Lm tru11l.l'-L'- h1,., P.tl11d.1n \I tlkr, li.mdkr 11111 h 1rh1 ,ldLt l1lL !lun r.1t L, .trhL I( k 1 '..!

d1-,npltnL rtll!!.

\lk .tlhulllllll llL L r r,1tn kt tirnl.lLt hrnl.tk'- ]11L'1>, 11,! 1 til .1t du11 Lr l1illukrnL 1 '-t.tnd.ml 1'.1 ,d.1k ti ,rn1.1t. I (k ( 1\ rt\!C \!,tr 11111t1\ L rnL 1 ,ftL It!L n r f1 ,r-,kL I hL!""tt1rrLl'-c k11ptLr 1>[! 1U.L .t!ttd mul

en..,]� den de undcrtcbtcr. I :t ck ',Cmrcl er f, ,t11gr.1tict, der et ..,tcd h.tr f.tct titlen:

"Der ..,kruhhc.., guh i d.1glig..,tucn ", og ""m f1 ,rcqJ!ler tre ..,1 ,rtc k \ inder, der liggende r,1 kn.l' ..,kruhhcr guh et. I Jler rettere: De er ti\..,� ncl.tdcndc ..,t.md..,ct midt 1 ,lrhcjdct f, ,r ,lt ',C ( ,r ( ,g 111d i ,lr( ,tckercn.., k.tmcr.t.

T1, .1f dem ..,�nc.., ,It ..,mile til f<,t11gr.1fcn, ..,1 ,m j1 > , ,g..,,1 er dcrc.., .1rhcjd\e;i\ er. �mi let er en f1 ,t, 1gr.1ti..,k gril11,l',',C, ',( 1111 .tf..,rci ler de rc.1kti1 >ncr, ,g f1 ,n cntningcr, der er f1 ,ri 1undct med ..,ch c f11t11gr.1fcringcn , ,g ,1m.cttcl..,c.., fi ,rh, ,Idet i 11\ rigt. Der er dc..,udcn .mdrc, helt k< ,nkrctc "rcilingcr i billedet det ..,kruhlicdc guh er ..,,I rent , 'l!;

hl.lllkt, ,lt k\ 111dcrnc.., .1migtcr .tf..,rci le.., den. ( >g..,,1 f1 1t1 1gr.1 fcn .., � nc.., .tt \ ,L re

"rl']let I f1 ,t, ll!;Lttict ikke I (!Uh et, men I gl.t..,d( ,ren lug k \ 111dcrnc. I l.tn 111dr.1mmcr dem ..,,t\nlc.., h.tdc f, 1t11gr.1ti..,k I)� kn ,r..,

!t�t.

I kr.1ft .1f lude ..,111 t\ ..,,..,kc tJ!..,tcdl'\ .crc]..,c < ,� dLt f.tktum, ,tt tk t er h.1111, der h1 ,\der k.1mcr.1Lt, er P.t!ud.tn

\luller den 1,rdnu1dc 111..,t.tn.., 1 rummet, mLn" k\ llllkrnc nu 1nd1 ,nlnc ..,1� 11!! lur lic!!Llll'-l'llc mu!tl!hukr f1 ,r "rL1l1nL!" ( I�

d.tnnc\-,c ,tf "Lh htllukr. I 11t11,_!r.1fLrtllL!"Ll1 h1dr.t\!Lr til .tt frcmh.L\L m,tl!tf1,r'-kLlkn, ',Jl,trLrl' u1d ,lt flllll!LrL ',11111 Lil r,(',',)\ rL,!l '-tLlllt .tf, ll\11nl.1n dLt \,tr. P.1 du, Lill '-t(k f11t11[!r.11LrLr .1p11td.LrLn Ln I \Lnl.t..!'-'-lt 1.1 tt,111, -,1,111 111,t'-kL hl!Lfru11 --� .. ti tru11'-t.t n1ul Lt hu,111 irl'-ll'-k rr.L,!. ( ),_! r,1 du, .1111kn '-Hk rn.tllllL'-tLrLr 11.111 '-I..! .,1,rn du1, (kr hu11L qrL r '-It 1.1t111nu1 11,! 1� h 1111ndq lk n

\ 1-,, IL lk ill \ .trL ]-,L .tf lk n. H1lluk t f1 ,rt.L lk r ti ,r '-,t \ 1d t 111L rL 1 ,rn ti 1t1 ,_ r.1 IL n L lll I 1 1111 ( k t rL k \ 11 ll kr; \ 1 k L Il( kr l k rn 1 � � L, ( k rL "

n.t\llL Lr tkh ,lllh1rt !ll1_Lt',fuk lkttL Lr ku1dLtL..!llllllk ti ,r I .til'- ti 1t11_r.tltLr .tt .tll'-.tltL 11..! .l!ldrL 1ndt1 ,drL, '-1 ,111 1 drL q f1 ,rhlt\Lr 11,1\ n](l'-L t' rLr, llllll'- (IUl'- I\ t(k

(10)

befolkning typisk optræder med navn i hans album. Det er ogsa et helt almindeligt træk ved andre samtidige amatorfotografier optaget af danskere i Dansk Vestindien.

En anden forskel relaterer sig til atbild­

ningen af beboernes virke på oerne: Kun den sorte del af befolkningen ses i arbejde, mens den hvide primært er afbildet i form af portrætter.

Arbejde og fritid, flid og lediggang er gennemgående temaer i albummene. De fremstilles på mere kompleks vis, end jeg kan nå at redegore for her - og med flere nuancer end i de gængse holdninger til temaerne, som også Paludan-1\Iiiller gav udtryk for skriftligt flere år senere: "Vi er ånden og negeren hånden".

8

Det nr en almindelig indstil­

ling, som baserer sig på klassisk kolonial forskelstænkning: De indfodte ses som underudviklede mennesker, der behover

- -

kolonima,gtens hjælp, vejledning og kon­

trol. De er bedst egnet til \11anuelt arbejde, nar de vel at mærke med de hvides hjælp kan overkomme deres dovne natur. Hold­

ningerne finder vi altsa også i den netop citerede tekst af Paludan-1\Iiiller, "Hvad er Aarsagen til Negerbevægelsen paa vore Vestindiske Oer?" fra 1916. "Negerbe­

vægelsen" var den gængse betegnelse for den gryende arbejderbevægelse blandt de indfodte, der bl.a. gik i strejker anspo- ret af fagforeningslederen Hamilton Jackson. Paludan-1\Iiiller beskriver bl.a.

en racemæssig forskel i intelligens, der fordrer at danskerne ma være formyndere ' . for de sorte, som er umyndige - hvilket naturligvis er blevet yderligere frempro­

vokeret af danskerne selv med slaveriet.

Teksten er skrevet 12 år efter hans hjem­

komst, og mon albummene har spillet en

rolle i hans erindring om det vestindiske

(11)

..,,unfund? Det ..,,tmfund, Paludan :\luller

\ .tr .tnk< 1mmet til 1 1 l·('<), \ ar præget af

< 1pn ,ret .tret f, ,r < >g den efterf, ,Igende fremh.l'\ cl"e ,tf r.tct:f< ,r..,kellc, der net< 1p hin k,l'(kt ..,,tmmen mnl de ',( >rte" h< ,IJ mng ttl .trl iejde. I ,n af eften irkningerne

\ .tr et mere ,tn..,pxndt ..,,tmfund, h\ or k< 11< ,m..,terne \ .tr nen o"e f< ,r ma..,..,er < >g f< ,r..,,tmltn,l!er, der kunne "e" ',( 1m dlekter .tf bltgg.tng og forl;-"tcl"e"";-ge og uJ 1.!;J< ink l.ttente farer f< 1r < 1pt, ,jer. I kn >\ erf< 1r lilc\ ,trliejdet 1 "tg "eh en di..,ciplinerende 111..,t.tm, < >g nun k.tn 1 flere ,tf Palud.tn

\luller" htllcder freml.l'"e hem i"ninger ttl en pn 1te...r.mt1..,J.. arliejd ... m< ,ral, lige"< 1m

"eh e f< >t< ,gr.tfrringen k.tn he..,J..ri\ e" �< ,m en dhctpltnerende liegi\ enhed. :\len Jen k< mkrete f< >t< 1gr.tti ... ke h.mdling k.tn frem f< ,r .tit f< ,m ,Ike" ',( 1m et af de ojehlikke, Il\< ,r der "kete en "ulitil f< ,r..,kcl ... d.mncl"e

de 111d fod te /,,;I' "a ,lt "ige "orte, idet Je h ,t< ,l.!;r.tfrre", men" f< >t< >gr.tfrn Nu· h\ id.

Det er en f< >rt< ,Ikning, der h,t..,erer "ig pa Ln ,tnt.tl!cl"e ,tf, .tt f< ,r..,J..cl < ,g identitet ikke L r rn ,!.!et p,t f< 1rl1.1nd gi\ et, men ... k.tlie" igen

< 'I.!; tl!en, hl..t. \ l.l repr.t·..,ent.Ltl< 1ner ',( 1m

"Pr< 'I.!; < 'I.!; htllcder. Dette f< >t< >gr.th er lude Lt htlkde ,tf f< ,r..,J..cl, men det er ..,,tmti d1l!; en h.mdlmg, der ..,k,tlier f< ,r..,kd Det het\ der d< 'I.!; ikke, ,Lt f< ,t< 1gr.dier" mening ..,k,tl he..,temme" p.t h,tl.!;grund af tntentl< >n,

< •I.!; .tt nun dermed J...m uJ..,kn\ e f< >t< •l!;r,tfrn nc •l!le he..,temte h( ,Idntnl!;er ud fr.t htlled erne. I ( ,rt( ,Ikeren leder efter mon..,tre 1

"L h e m.tten.tlet, < •I.!; det er ..,,tiede" htllc derne, der pel!;er p.t het\dntnl!;er t den f4 ,r t1d11.!;e k( ,ntek"t ikke < 1111\ endt. B11lederne 111dl!;,tr ..,,tmttdtl.!; 1 Ln f< 1t< ,ht..,t( ,n..,J.. tr.td1tt< >n, ',( ,m 111dhef.ttter det etrn •l!;r.Lfi..,k k< ,I< ,m .tie f< ,t( ,l!;r.Lfi, der p.t ud...r1ll111gen < ll.!;",t er repr.l'..,enteret t lkn "td..,te "ektt< >n, H,..,J,t .tf d1 li ,111.lr11.

Andre historier

P

aluJan-:\luller-; f<>t<>grah ebem­

pli hcerer et af Je mange < 1\-crl.tp, der naturli,t.,rYis Yil \'ære mellem af..,nittene, nar man i f< 1rmiJling�, ,jemeJ komtruerer nogle kategorier omkring et tkrtyJigt materiale. F< >t< >gratier kan ha\·e m.tnge kontek...ter, og den lille historie, der �kJhes til pri\'atalhum, kan \'ære en del af kolonifotograhet fra fx \'e�tinJien og (;ronlanJ. Et typisk træk er, at 'Jen \'ilde' hbere-; i en naturtilstand af e\'ig f< 1rtiJ, men" f< >t< igrafrn repræ�enterer nutid, frem�kriJt og ci\'ili�ation. Al identitet

"kahe� pa haggrunJ af f< 1r�kelle, men nar di�"e f< 1r�kclk �tahili�ere� i generaliseringer

< >g l.t�te m< ,Jsætning..,par, < 1p�tar stere< ,ty­

perne. ( )g Je p< 1pulære repræ�entati< 1ner ..,,t..,< 1m f< >t< >gratier af dem, Jer \·ar f< 1r�kcl­

lige fra o-;, har ofte \'æret ...rereotype.

DHkeben af Je eb< 1ti�ke

"tere< >typer k< 1m kl.tre-;t til uJtr;- k i men­

ne..,keud..,tillingerne, Jer hle\' \ i...r i D.m m.trk mellem ll-('8 og J<>u<>. L'J..,tillinger

"< im "K,rnnih.tler", "�egerkar.n .men"< >g

"Kine..,ere" hle\· \ i"t i hl..1. Zoo, Cirku"

h: gningen ..,,1mt Ti\·< ,li, Jer tegnede "ig f4 1r de fle..,te af ud...rillingerne i peri< ,den. De

\ .tr meget p< 1pul.ne < >g hle\ n.tturli,L,T\ i"

< ,g..,,1 ti >t< 1gr.tferet < >g udgi\ et i flere f< 1r ..,J..elltl.!;e f< 1rm.tter: \ 1"1tk< ,n , k.thtnet < >g

"te re< ,..,J..< 1pf< >t< 1gr.th. 18.1 li 111 he..,, ,gen de ..,,t ud..,ttlltngen .tf tndere, k< 1mplet med h;-tter

< >I.!; elefanter, 1 K, ihenh,t\ n" /.< 1e ,I< >l.!;t"ke I l.t\ e, 1 ()t I 1, Ol!; I I.

J.

B.trll\, opl.nt hm Budt/ \luller < >I!; "Peet.tlt"t t d: ref< ,t( >l!;r.th, f< 1re\ tl!;ede tnderne 1 l!;rupper p.1 kJ.t..,..,1..,J..

.mm,p<,l<>l.!;t"k \J',. < )I!; 11 Ifrlt.., ..,tere<, ... k<,p g.tllen, der \ .tr en hn ,!!;et ..,,tmltnl.!; p.t efterlunden tu"tnlh J', ,tf htlkder, tndl!;tk h.tde f4 ,Ikelt\ "m< ,m er fr.t ( ;n inl.tnd < 'I!;

D.m ... k \'e..,ttndten, < >I!; htlkder .tf J,tp.mere 1 I.<>< 1 < 'I!; k111e..,ere 1 Tt\ < ,It. �tere< ,.., k< >p

(12)

billederne \'ar yderst populære \'arer, og samlet kan galleriet ses som udtrvk for

. -

mainstreamkulturens \'isuelle konstruktion af Danmark.

B

aggrunden for SPOR - 4_!rJf()_!!,mjids _(o,t(l'//i,�!!,er er et aktuelt forsknings­

projekt, der netop handler om fotografi og historieskri\'ning. Dokumenter fra den nære fe >rtid \'il i stadihrt stigende grad \'ære fotografier, og \'ore billedarki\'er svulmer af fotos fra midten af 1800-tal- let og frem. Men de udnyttes sjældent optimalt: Vi bruger de samme moti\·er igen og igen, og lader kun billederne fungere som illustrationer eller hojst som be\'iser pa en allerede eksisterende \'iden. Nar

den nyere historieformidling har an\'endt fotografier, er det fx ofte billeder af kendte fotografer som Elfelt og Damgaard, der som gennemsigtige dokumenter skal \'ise,

'h\'c >rdan det \'ar'. l\len en udelukkende realistisk brug af billederne kan sjældent Lwne fotografiets akti\'e konstruktion af betydning

<

>g dermed muligheden fe >r at skabe andre hist< i rier.

Fotografier er - som andre kilder - komplekse storrelser, der i en historiografisk terminologi bade fungerer som beretning og som le\'n, idet de jo

er kulturelt frembragte genstande. De er kilder, som har haft en integreret andel i den fe irtidige \'irkdighed, de bruges til at illustrere. ( )g, som læsningen af Paludan- 1\hillers materiale eksemplificerer, kan ingen kilder, heller ikke fotografiet, tilbyde en ufiltreret registrering af fortiden. l\fen det kamufleres netop af fotografiets spor­

karakter kombineret med dets realismeef­

fekt: 1..,::ausalitet og lighed sammenblandes

og forstærker hinanden i en tilsyneladende

uimc idsigelig fe >t< >grafisk argumenta-

(13)

tH ,n, der ,ti t 1d h.,tn \ en ticere.., 1 "Pe ,ret.

I e ,te >l!r.tliet<., "Pe ,rh..tr.th.ter ben,n ne.., i teorien ofte det" indeh. ..,ik,tlitet, h, or 111deh..., he..,h.m er et fe ,rhe ,Id mellem tegn e >l! ,l!en..,t.tnd, der h,t..,erer <.,Jg p,1 n,nhed, p.t en f\ <.,J<.,h. fe ,rh1ndel..,e. I e >t< ,.., h..tn \ .ne pn ,hlcnut1..,h.e fe ,r h1..,te ,nh.ere ,tt ,tm ende til mere end il)u..,tr.tt1e ,ner, J<.,,t:r fe ,rdi den kildeh.nt1..,h.e mete ,de er h,t..,eret p,t l.l'...,ning ,tt teh...,th.dder. �len fe ,te ,gr.dier e >g teh...,ter hlll[!erer fe ,r..,h.elligt, <.,e ,m Ulktgn eller

"Pn >!..!; Jie..,t.tr de ,tf fe ,r..,h.ellige tegn. Lt 111dd. <., hcte[!ner I ',pro,[!teonen deih. ... i ... , pll!ee ,nl. I e ,te >,l!r.tliet (11,1 r ,tlh,l, men det

h,rt,Lllcr ..,,t ,tt "ll!e 1h.h.e ..,eh p.1 /,,.,tf, e,g dl rmed hli, er det p.tr.tde ,h. ..,,tit ne ,k Her t• d1l!t. \led1et \ J<.,er e >!.! er "Pe ,r ,tf nc >!.!"et

'\ illl

( I 1rl, •ffl I l.1 l l!ld ( lir1qu1-,u1, ( , ,lc 111Ll, l 11H !111 1-... ll'-l 11, I l'-,l R, "l llflll!Lr, l\r B.1k Il, l 11, ._,,, tl 11 ·1 I l r� ri, l,l n , •� ·1 .1111,1 '\l l

, 11 l 1111 fl, I ri s l Il

/,, , ,,f),, ./1 , 1,if,, . nr.

1 1, J il, J -,-, 1 , , ,,-

,{), AI I , I AI,,

, J l I l '-,� 1 , '- 1 iq

llr

"'-'l'''. ,pi ,111 •rll1Lr ...'l\lr Lil 1rul1111lll

"lil dtl .1 11 tr dl '-l, _L 1111u11 Lil '-,Lrl,.., lllf! l 'flr, I ,dl.li 1d•,tdl111...'lll ,.!1 \lr 11\ l

11 ,\ l ,It, 1r

\\ 11 ti -tr rp "\11 1t11rt. ,r, •..!r.d1" t I , 1 / I Hd III Rul. I 11111 .d,.1d , lht '-"r d, l 1 .. ,1 i', )'1111,' I;�

\ltnd llltlldllt Pd 1dlfl \I dkr ,.1r,1111 li pr.t -tl 11 \ dl l lm P ti 1d 111 \I dk r l 11

Il!, ,r til t, ,ri tttl n 11 I n dl 11k , ,.., I 1,1, ,nl.l rl 11 ( l'•P tr

\111r11p"l"-' ", li,sr"1 1! l r I li •.d1L1h I d

\I 1rd,, dl r ,1rl •l 11 h r ,i. l l pr.1k11,k ",111 Il, 1rlf1,k rnul tt 11 1 llll l n lllll",ll rnl t til.! lli...'.l 11 trl I, ,r, ,_.r tt1 ..,, ,m l11q, ,n..,k d,,. 1 lll l 111. li 11 , n, .., k ri \ l r I\: " I \\ , , 11.! ir 111, 11 ,.._ 1 , I l I illll '\t l •Il ,1q, \\ 11.11 \\l llll.!ht l dl tl1L

men det er irre,-cr..,ibelt. Det \"il ..,ige, at det ikke k.tn "Pe ,re" detekti, i..,k tilbage til

�n <.,,tnd og udtommende kontebt. �len fe ,te ,gr.1tiet peger de >g i det mind..,tc altid pa

<.,eh e Jen fe >te 1gr.tti..,k1· hL'gi, L'nhL'J, < >g dL't gor "poret intere..,..,,tnt i ..,ig -;elv. Det n en ah.ti, itet, der ..,,etter ramme < ,m en ..,ituatie ,n

< >g f< ,h.u..,erer blikket < >g < >pm:nb< ,mhL' Jen pa L'n he..,temt madL'. FrL'm fe ,r hl< ,t at repr .t:<.,l'.ntne virkeligheden kan fe >te>

gr,thd "i.L!;L'" at pL'.!..!;L' p.1 den - < 1g dermed ultimati, t g1 >re < 1pm;nb< ,m pa, h, < 1rdan

< 1pf.tttel..,en af \ irkeligheJ ke ,mtant pn >

ducere..,. DL't er for...r meJ impll'.mente ringen ,tf denne 'indebik.tlL' fe >rte ,Ikning.., ...rr,ttegi', at fe >te ,gr.thet \ il fa ,l(L!;orende n;, hl'.1> dning for h1..,torie..,h.ri, ningen.

'c, mt.urnnt!' 1 ,r ', 1n�111,111nt!' , ,f ,, li, 1, ,, I 1.11, ,, I,, .111d ,, hen:. ,1nd tl1L 'dLll'-L l • ,ntL ,t'

\\ h1d1, \\ lirk n, ,t e •rtl'lll.lt111� 1,r lr11kul t,, tl1L rL,tl1t, LftLrt 111 tl1L ph1,1,,er.1pl , LlllLr.!l, tlm ,u._rh thl rLl,111, >Il'- 1,t tl1L ph, ,11 •...'r,1pl "

I ll/.thlth I d\, .mk R,111 I I , 1 ,� • /', 1

'\ 'i , �11111 ..,_ 111•1

'l r•ktth1rl.Ln...'ll,L ,d /), i I 1,,, •

\ i" 1,," \ • ,�11 , ""111 PJL l l '\ r. \ l '111 ,, , 1,

D.111,k \Lq111d,..,k '-,lllll md \lrku k t"r D.111 n1.1r�" hL, .trL 1,L .1t IIL flll , •.! , .tr .tlt,.1 11rn ,d trdlll'- ..,,tl..,,pl.111Lr. I ,1r1111 lin ul HL!\

L J..,l rllL \ .tr ,lt 1dhrull kl 11,l..,k ti 1L1 trl IH rlll hl.mdt 11L 11 d m,kl l1L t, dk11111...' �knlll lltl rr L ,.1r,.duk.., ,,,LnlJltllk 1,lk,lkr l 1,1k IH,Lt lkr

I, ,r l 11 hl,� n, l J..,l .it 1d ,trll,11.._l rlll ", dl rl" IH t d11111_ '-l R,� l \11drl 1• 'l 11 ·-1 Il

\,,,til· ,l'- n l'-" l tltl rt 111111 l I t· l )l llll 1rk

l ).1, ,d ( ,rll 11 ..\. I•, 111111 I , 1\\ r '"I r, ,m Pn '-lllll r,, til l\rt,,rn 111 l Rlrl 11 �111 l'I ,,t ,, ril pil lr1dl,ll du" 1 D1, d (,nlll rld li

(14)

H.O. Lange-Prisen

Det Kongelige Bibliotek indstiftede sammen med G.E.C. Gad A/S H.O. Lange­

Prisen i 200 I.

Prisen er en forskningsformidlingspris, opkaldt efter overbibliotekaren ved Det Kongelige Bibliotek i perioden 1901-1924, Hans Ostenfeldt Lange.

Prisen på 50.000 kr. uddeles hvert år og gives for fremragende formidling af forskning inden for de humanistiske eller samfundsvidenskabelige fag eller und­

tagelsesvist inden for naturvidenskab.

"Prisen tildeles en person, en gruppe af personer, en institution eller lign., der gennem et enkelt værk, et livsværk, et kollektivt værk eller andre formidlings­

former har ydet en fremragende formidlingsindsats i Danmark af dansk eller udenlandsk forskning. Modtagerkredsen er ikke begrænset til forskere." (Statut­

ter for H.O. Lange-Prisen §2).

Prismodtageren eller -ne udvælges af en priskomite på ni sagkyndige, der tilsam­

men dækker et bredt fagligt spektrum, bestående af Det Kongelige Biblioteks forskningschef, afdelingscheferne for de seks faglige samlingsafdelinger samt to medlemmer udpeget af G.E.C.Gad.

Priskomiteen indstiller tre sideordnede prismodtagerforslag til Det Kongelige

Biblioteks og G.E.C. Gads direktører, der foretager det endelige valg blandt

disse 3 muligheder.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

otter -SontBohu og (Styriftiangøe, vintager og ©altfyolm, ©antføe m. £5ntftønbelig og ttlforlabeX. etter &lt;Stet&gt;nø Jtlint. 0&gt;atibtng: SSeflrtttelfe otter

[r]

3.1.3.10 template&lt;class T, class V, int N&gt; const V operator ∗ (float k, const ArithVec&lt; T, V, N &gt; &amp; v) [inline].. Multiply float

iAndet Antal dage sidste måned for andre stoffer eller -1 hvis der ikke er udfyldt nogen.?. txRygerStatus &lt;tom streng&gt; = Ingen valgt 01 =

Den aarh^e Betalingen dcmstum Slei er IW der ijll/ælele (^jFarceldrenes ^r TimenÅe^udredes &lt;^z&gt;e(lÅ;omrn^d^ ^Snts eder d^oi.sta£l^Jaiti^kasse... af T.Moller'

Ser på situationen med udtrykstræer og UML: Leaf/Node --&gt; 'interface' Tree -&lt;&gt; Node Visitor design mønstret undgår at tilføje en ekstra metode til alle klasser i hierarkiet

Den begreppsliga betydelsen eller den semantiska representa- tionen av ett ord i vårt mentala lexikon, t.ex. ordet stol, kan be- skrivas med särdragen [&lt;+sittmöbel&gt; &lt;+för

Både lægens rekvisitionsnummer samt laboratoriets rekvisitionsnummer sendes sammen med rekvisitionen når lægen sender til laboratoriet.. •