• Ingen resultater fundet

01c Devcgge, w/

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "01c Devcgge, w/"

Copied!
96
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

w/

Fortegnelse

de af afdode Inspecteur ved det kgl. Mont- og Medaille- Cabinet, Cancelliraad og Ridder af Dannebroge,

01c Devcgge,

f o r h e n B i b l i o l h e k a r v e d d e t C l a s s e n s k e B i l d i o t h e k ,

efterladte

M alerier ? Haaiidtegninger og I€ o fi­

llere 9 en Portrait-Sam ling 9 sjeldne m usikalske Instrumenter, slebne

Ædelstene, Naturalier

s a m t

en D e e l a f hans udm æ rkede B ogsam ling,

s o m

Tirsdagen den Gte Juli og folgende Dage

ved offentlig Auction bortsælges i Gaarden Nr. 3 og 4 paa Hjornet af Gammeltorv og Frederiksberggaden.

-— ^ ---

Kjobenhavn 1847.

T r y k t i B i a n c o L u n o s B o g t r y k k e r i .

(2)

Condftfoner.

1.

Alt sæ lg es sa a le d es so m det ved Aucfionen e r o g fo re ­ findes, samt m o d ta g es ved T i l s l a g e t , fra hvilken T id de t b e ­ r o e r for K j o b e r e n s R e g n in g o g R isiko i eth vert Til fælde.

2 .

De K j o b e r e , hvis V e d e rh æ ftig h ed e r u n d e r te g n e d e I n - cassa tor b e k j e n d t , gives Credit m e d B etalin gen i 6 Ug er.

A n d r e beta le contant ved Til sl aget.

3.

I S o g s m a a ls - T ilf æ ld e ere K j o b e r n e K jo b e n h av n s F o r - lig else sc om m ission og de n n e Sta ds J u risdicti on u n d e rg iv e n , ud en H e n sy n til h v o r de m aa tte boe og o p h o ld e sig, ligeso m de og ere und e rk as te d e den h u rtig e Rets forf ølg ning, som F o r ­ o rd n in g en af 2 o d e J a n u a r 1 8 2 5 h jem ler.

Kjob en ha vn de n 2 ? d e April 18 47 .

T. Petersen.

Fore sta ae n d e C o n d itio n e r a p p r o b e r e s herved

D e n kgl. L a n d s o v e r- s a m t H o f - og St ad src ts S k i f t c c o m m i s s i o n i K jo hen hav n. D a lu m u l supr a.

Spandet. Weis.

Commissioner til d e n n e A uction m o d t a g e s af P. W . Olse ns H o fm u sik h a n d el.

C. J . A. P h ilip s en , T r a n s la te u r og A m an u en s is ved det st ore kgl. Bibliothek.

i.

Malerier.

A. I Oliefarve*

No. 1. Efter N. Abildjraard.

Paa L æ r r e d ; 4 6 T . b ., 3 4 T . h.

D e n sa a red e P h ilo k tet. C o p i e , no get m in d r e e n d O r i ­ ginalen.

No. 2. Jacob d’Agar. ?

Paa L æ r r e d ; 2 0 T . b. , 14 T . h.

T o halve F r u e n tim m e r f ig u r e r.

IVo. 5. J . G. van Baden.

P a a T r æ ; ova it, 18 T . b.

Det In d v e n d ig e a f en K irk e m ed liere s m aae F i g u r e r . I Midten m eg e t fo rvadsk et . S i g n e r e t : I G van B a d e n.

No. 4. Benfeldt.

Pa a L æ r r e d ; 2 9 T . h ., 2 4 T . b.

D a m ep o rtrait. E n a ld re n d e K o n e , næ sten en f a c e , i en hvid S alope. H a lv F ig u r ud en H æ n d e r , pa a ly s e g raa B a g ­ g r u n d . At det e r et O r i g i n a l - A r b e id e v iser • d e vel ifclforte blaae S loifer og B lo m s ter paa d e n hvide H o v e d b e d æ k n in g .

1

(3)

2 M a l e r i e r i O liefarve.

No. 5. Peter van Bloemen, kaldet Standaert.

Paa Lærred; 23 T . h,, 19 T. b.

G e n r eb il le de . T æ t u d e n fo r d et s aaka ldt e Vestas Te.mpel i R o m ho ld e to M æ n d til H e s t, de n e ne ifær d m ed at d r ik k e af e t sto rt K ru u s . N o g le gamle K o n e r , so m ere beskj æftig ede ved I l d s t e d e t , syne s at tillave N o g e t til dem . T il v e n s tr e i F o r g r u n d e n et Æ s e l m e d sil Fol og n o gle Fa ar. Den ovede M est e rh aa n d sees na vn lig en i det v elt eg n ed e Æ s e l og den hvide H est .

No. 6. Peter van Bloemen, kaldet Standaert.

Paa Lærred; ‘23 T. h., 19 T . b.

G e n res ty kke. V ed et sto rt T r æ ha v e fire R y t te r e g jo r t Ho ld t. D en E n e e r staaet af sin hv id e H e s t og faaer sk jæ n k e t i Glasset. V ed T r æ e t s F o d s id d e r en M o d e r og giv er sit B a r n Die. T il h o i r e a ab n e r U d s ig te n sig ov er et Lan d s k ab . P e n d a n t til de t fo re g aa en d e , m e n m e r e s k itse ag ti gt ud fo rt og lidt fo rv ad sk et.

No. 7. Efter Jacob de Bray.

Paa Lærred; 29 T . h., 23 T . b.

David m ed Go li alh s H o v e d . H alv Fi gur . O rig in ale n er i d et K o n g e l ig e Billedgallerie.

No* 8. I Breughels Smag.

Paa Træ; 4 T. h., 4 T . b.

K lip pef ul dt lille L a n d s k a b .

O No. 9. Elias van den Broeek.

Paa Lærred; 23 T . h., 18 T . b.

E n st o r B l o m s terb o u q u e t, d e r e r p y r a m id a lf o r m ig o rdnet, staac r i et Glas paa et St e en b o rd . Det e r et fo rtje nstf ul dt B lo m s te rst yk ke, u d f o r t m ed O m h u af en ovet K u n s tn e r . Paa B o rd p lad e n e r det s ig nere t.

M a l e r i e r i Ol ie fa rv e .

C No. 10. Elias van den Broeck.

Paa Lærred; 15 T. h , 12 T. b.

E n lille B l o m s t e r b o u q u e t e r sat i en V a s e , so m staaer paa et b r u u n t B ord. Ve d V asens Fod k r y b e r et g r o n t F i i r - b e e n med a ab ent G ab . B a g g r u n d e n e r graa. F a r v e r n e e r e t u n g e ; men P e n s l e n s m u k og ovet. Pa a B o r d p lad e n h a r M est eren sat sit Na vn.

No. i l . Buscli.

Paa Træ; 8 T. h., 7 T. h.

T v e n d e M aler ier f o r est ill en de O ld in g eh o v e d e r.

No. 12. P. B.

Paa Træ; 18 T . h., 14 T . b.

F la d t h o lla n d s k L a n d s k ab . T il h o i r e en H y l t e , foran hv ilk en et T r æ ; henad Veien k j o r e r en K a ret. B r u u n l ig T o n e . B e t e g n e t : P . B. H is t og h e r lidt forvadsket.

No. 13. Samtidi«' med Giov. Benedetto Castilione.

Paa Lærred; 30 T . h., 24 T . b.

G e n rem a le ri. U d e n f o r et H u u s have fire L a n d s e k n æ g t e sat sig t i l b o r d s ; de dr ik k e og r o g e T o b a k . Den ene tiltaler en un g sm uk P i g e , m e d e n s M o d e re n s taae r i H u u s d o r e n og pa s s e r paa. Det e r ski tse agt igt b e h a n d l e t , m en fuldt a f Liv o g V irk n in g — K jo b tes a f den nu afdode E i e r paa Auctionen ov e r C on feren ts raad B ug ges M a lerie r (Nr. 5t>7).

C?

No. l i . Benedikt Coffre.

Paa Lærred; ‘- 9 T . h., 23 T . b.

I’o rtra it af en u n g fr an sk P ig e, £ face, med so rt Floiels H o v e d b e d æ k n i n g , den e ne H aan d h o l d e r hu n paa Br ystet, d e n a n den hviler paa S t o l a r m e n . Ha lv F i g u r paa so rt B ag g r u n d .

No. 15. Benediet CofTre.

Paa Lærred; 11 T . h., 8 T . b.

Ge n reb illed e . Ved et B or d sta ae r en lille D r e n g m ed et Lys i H a a n d e n og viser den lystne Kat Fæ llen m ed M us en i. — S i g n e r e t : B. Coffre.

I*

(4)

4 Materier i Oliefarve.

No. 16. Benedict Coffre.

Paa Lærred; 10 T. h., 8 T. b.

O r i e n t a l e r e ; halve F i g u r e r .

No. 17. Angivet at være B. Coffre.

Paa Lærred; 11 T. h., 9 T. b.

T o b a d e n d e P i g e r i en Sk ov. L idt fo rv ad sk et .

No. 18. Angivet at være B. Coffre.

Paa Lærred; 34 T. h., 32 T. b.

Den b e v æ b n e d e Ma rs k o m m e r til V e nus . Sc e n en f o r e - g a ae r i et L an d s k ab . I l e l e F i g u r e r .

No 19. A. Colonia.

Paa Træ; 21 T. h., 18 T. b.

T r e hvide S v a n e r e r e s p a d s e r ed e op paa Lan det fra en lille Da m ved nogl e B y g n in g e r . S v a n e r n e ere vel ud forte . Be te g n et med K u n s tn e r e n s Na vn og Aarst all et 1 6 1 7 e ll e r 1 6 4 7 ?

Nr« 20. Angivet at være P. Colonia.

Paa Træ; 7 T. h., 6 T. b.

Il d eb ra n d s s ty k k e . I en L an d s b y sta ae r et H u u s i F l a m ­ m er . N a .

No. 21. Peter Cramer.

Paa Lærred; 13 T. h., 16 T . b.

T h e a t e r s c e n e . E n D a n d se r og en D a n d s e rin d e. Lidt forva dsk et.

No. 22. Lucas Cranaehs Skole.

Paa Træ; 8 T . h., 6 T. b.

En g a m m e l M a n d sæ tter en Ri n g paa en u n g Piges Fi nge r.

Malerier i Oliefarve. 5

No. 23. Dansli Kunster, fra Midten af det 17de A århundrede.

Paa Træ; ovalt, 15 T. h.

B ry st b ill ed e u d e n H æ n d e r a f en a ld r e n d e Ge istlig med P r æ s t e k r a v e , n æ st en en f a c e , hvidt H a a r og liyidt S k j æ g , m o r k B a g g ru n d .

No. 21. Dansis Kunsfner, nyere.

Paa Lærred; 42 T. h., 2f5 T. b.

Lan d s k ab . D ansk E g n . E n lille I n d s o om gives af sma ae H o i d e r . I F o r g r u n d e n n o gl e Fi g u re r.

No. 25. Johan Clausen Dahl.

Paa Lærred; 10 T. h., 8 T. b.

E n lille a a n d r i g u d f o r t Skizze. B j e r g r i g t , n or sk L a n d ­ s k a b , en Fos s ty rter sig i F o r g r u n d e n n e d m el lem St e n en e . S i g n e r e t : Da hl 1 8 1 5 .

No. 2 6 . Johan Clausen Dahl.

Paa Pap; 18 T. b., 14 T. b.

S m u k Skizze til et s k o v r i g t L a n d s k a b m ed en lille So i M e l le m g r u n d e n .

No. 2 7 . Johan Clausen Dahl.

Paa Pap; 6 T . b., 4 T . h.

I l d e b r a n d s s ty k k e . B o r n e h u s e ts B r a n d . Ski tse .

No. 28. J . G. Dietricli.

Paa Træ j 13 T. h., 10 T. b.

E n P h a r i s æ e r ; halv F i g u r , i R e m b r a n d t s S m a g .

No. 2 9 . J . Duven?

Paa Træ, 21 T. b., 13 T. b.

N og le Fis k ligge paa et B o rd foran en o m v en d t S p a n d . Malet med m o r k e F a r v e r paa en b r u u u B a g g r u n d . — Pa a tiere S t e d e r e r Farve n sp r u k k e n .

(5)

6 Malerier i Oliefarve.

No. 5 0 . Betegnet A . O. D . (i Jan Asselyns S m ag.)

Paa T r æ ; 2 4 T . b , 18 T . h.

Ba tai lle stykke. I en Dal e r en T r a n s p o r t blev en o v e r ­ faldet. E n M and tilhest sæ tt er i F i i r s p r i n g hen ad V e ie n, v e n d e r s i g ' o m og s eer m ed Inter ess e paa S k j æ r m y d s l e n . E n g a m m e l M a n d , d e r e r fa lden af H e s t e n , se e r med S k r æ k en F je n d tl ig k u m m e im od sig m ed d r a g e n Sa be l. I B a g g r u n d e n i Midl en er den e g en tl ige K a m p og d e r ga ae r de t h ed es t til.

De n v a r m e , kraftig e T o n e og s a n d e , livlige B ev æ g el se r g jo re dette Billede til et a f de beds te i Sa m li n g e n . B e te g n e t: A II D.

No. 3 1 . Kioclser Ebrenstrahl.

Paa Lærred} 18 T . h., 14 T . b.

P o r lr a it - B iis le af Carl den I l t e af S v e r r i g i en A ld e r af o m tr e n t 2 0 Aa r i en r o m a n tis k D r a g t ; del b r u n e H a a r fa lde r ned paa Brystet. S m u k t H o v e d paa so rt B a g g ru n d .

N o. 3 2 . Otbomar Elliger*

Pa a L æ r r e d ; 21 T . h , 2 0 T . b.

E n B lo m s lerg u irla n d e h æ n g e r tv ers over en s o r t B a g ­ g r u n d i to b la ae Sloifer. — Livlige F a r v e r og en sm uk A n ­ o r d n in g g j o r det til et b e ha geligt Ma leri.

No. 5 3 . Jacob Fabris.

Paa Lærred; 3 5 T . b., 2 3 T . h.

A rc h ite ctu rm ale ri. I M id te n sees Maria B o tu n d a ( P a n - theon). U n d er F ron tesp ice n I n d s k r i f t e n : M. A G B I P P A . L. F.

C O S . T E U T 1 V M . F E C 1 T .

N o. 5 4 . Fini;.

P a a Læ rre d; 2 2 T . h. 1(3 T . b,

M a n d s p o r l r a it , en f a c e , m e d en lille tr ek ante t H a t m ed en stor F je r b u s k . E f te r T r ad itio n en Acteur.

Malerier i O lie far ve. 7

No. 3 5 . Fransk Kunstner, fra Slutningen a f det 16 d e eller Begyndelsen a f det 1 7 d e Aarhundrede.

Paa T r æ ; 3 6 T . h ., 2 8 T . b.

P o r t r a i t a f en u n g P r i n d s e s s e e ll e r m eg et f o rn e m D am e, en face, m ed o p s t r o g e t H a a r og st o r H a ls k r a v e m ed P i b e ­ strimler. D en so rte Fl oiels Cors et e r foran rig t p r y d e t m ed Gu ld br ocad e. 1 den ene H a a n d h o l d e r hu n en Vifte. Halv F ig ur. — K jo b t paa Auc tio ne n e fte r C o n fe ren ts ra ad B u g g e , ( N o . 3 9 3 ; , hvor det e r angive t at forestille Infantin den Is a b e ll a Clåra E u g en ia og d o g m ed n o g e n Tvivl a n f o r t u n d e r P . P . B u b e n s . Da den h e r Forest ilt e o m tr e n t e r 2 0 A a r ga m m e l og d e n ovenomta lte P r i n d s e s s e var fodt 1 5 6 6 , maatte B u b e n s , hv is det e r d e n n e P r i n d s e s s e , have m a le t de t i sit 1 0 d e Aa r.

— D en g a ns ke e g n e O pfa tn ing og z a r t e , b l e g e F a i v e t o n e have im id le rtid led et til sn a r e re at b e s t e m m e delte Billede s o m h e n h o r e n d e til den fra nsk e Sko le.

No. 3 6. Formodentlig en fransk Kunstner fra Begyndelsen a f det 18de Aarbundrede.

P a a L æ rr ed ; 2 4 T . h., 2 0 T . b.

C o lo ss a lt N e g e r h o v e d , d e r m aa sk ee h a r h o r t m ed til en C y clu s af F r e m s til lin g er af de fo rsk je lli ge V e r d en s d ele . B r y s t ­ figur u d e n H æ n d e r m ed hvfd T u r b a n paa H o v e d e t. D et er et charakte ristisk , velte gn et og go d t c o n se rv ere t H o v e d . B a g ­ g r u n d e n e r lysegraa.

N o. 3 7 . T» Gelton.

P a a T r æ ; 8 T . h., 6 T . b.

H is to ris k C o m pos ition. S m aae F ig u r e r .

No. 3 8 . I Joban van Goyens S m ag.

Pa a T r æ ; 1 3 T . h ., 11 T . b.

S o s t y k k e ; s m ul t V a n d e ; flere B a a d e seile o m k rin g . I B a g g r u n d e n en By. De t v a r udentvivl e n g a n g et sm u k t Bi lle de, nu e r det tildeels f or va dsk et og ove rm ale t.

(6)

8 M a l e r i e r i O l i e f a r v e .

N o. 3 9 . Francesco Guardi.

Paa Lærred; 27 T. b., 2 0 T. h.

D o g e p a ll a d s et i V e n e d ig raed dets O m g i v e l s e r , se et fra H a v n e n . I d e n n e h e r s k e r et b e v æ g et Liv med G on d o le r, <£c.

V an d et er klart og det e r et i sit S lag s g u d t Bille de.

]\o . 4 0 . Peter Gyzen.

Paa Træ; 9 T. b., (5 T. h.

E t lille g r o n l ig t h o lla n d sk Canal prosp ect .

No* 4 1 . Carl Ileda*

Paa Træ; 19 T. b., 14 T. h.

L ivl ose Gj ens ta nde . — Pa a et B o rd m ed g r o n t T e p p e st aae r el G la s b æ g e r og to S o l v l a l l e r k e n e r ; paa de n ene en halv sk ræ ll et Citr on. Ved Si den h e r af lig ger en væltet g yld en Skaal og en F r u g t k n i v . T e g n i n g e n e r g o d , Fa rv en kraftig og k lar.

No« 4 2 . E fter Barthol. van der Ilelst*

Paa Lærred; 3 3 T. li., 24 T. b.

IVlandsportrait n æ st en en face. O rigin al en e r i d et K o n g e ­ lige Bi ll ed g al ler ie paa C h r i s t ia n s b o r g Slot.

Nu. 45* Hollandsk Kunstner.

Paa Træ; 8 T. h., T. b.

P o r t r a it a f en un g K on e med P ib e h als k ra v e . Ualv F ig u r , n æ st en en f a c e ; no ge t rest au reret .

N o. 4 4 . Hollandsk. Kunstner.

Paa Kobber; 10 T . ta., 7 T. b.

P o r t r a it af en un g M a n d , n æ st en en face. S i g n e r e t : MDCJI11. Æ ta ti s suæ X X X V I . N o g e t overmal et.

N o. 45 . W ilh e lm Ilonthorst*

Paa Lærred; 2 2 T. h., 19 T. b.

Portra it af en u n g D a m e i hvid A t l a s k e s K j o l e , rigt bes at m ed S t e n e o g P e r l e r . I l a l v F ig u r e n face.

M a l e r i e r i O l i e f a r v e .

N o. 4 6 . E fter en hollandsk Kunstner, fra B eg yn ­ delsen af det 17de Aarhundrede*

Paa Kobber; 9 T. h., 8 T. b.

P o r t r a it af P r i n d s Moritz af O ra n ien . O ri g in ale n lindes i M us ee t i A m s te rd am .

N o . 47* a. Johan Horemanns.

Paa Lærred; 14 T. h., 11 T. b.

G e n reb illed e . E t lystigt Se lsk a b e r s a m l e t ; i F o r g r u n d e n s id d e r en M and paa J o r d e n og h a r taget en Dame om Livet.

F le r e sidde o m k r in g el Bo rd og d r ik k e, o. s. v. S m a a e F i ­ g u r e r ; lidt forvadsk et.

No. 4 7 . b* Samme*

G e n r eb il le de . U denf or et t i u u s ere flere P e r s o n e r g r u p ­ p e r e d e om et T r æ . P e n d a n t til d e t fo re g aa en d e .

No* 4 8 . Johan Ilorner.

Paa Træ; 11 T. h., 10 T. b.

Na ts ty kk e i Sc ha lkens S m a g . E n a ld r e n d e M and m ed r o d N a t h u e paa H o v e d e t s id d e r ved et Lys og l æ s e r med O p m æ r k s o m h e d i et D ocum ent .

N o . 4 9 . Italiensk Kunstner, fra det forrige A a r­

hundrede.

Paa Lærred; 28 T. b., 24 T. h.

Architectur. O v e r n og le M u r e a f en R u in e r l ag t et T a g og den benyttes nu til Stald. I F o r g r u n d e n flere R ytte re.

God Lys virkning.

N o. 5 0 . J e n s J u el.

Paa Træ; 11 T. h., 9 T. b.

Aand rig lille Ski tse til et F a m ili es tykk e, so m u d fo rt m ed n o gl e F o r a n d r i n g e r nu eies af II. M. K o n g e n . Ve d de n ene Sid e af et B o r d si d d er A rv e p rin d s F r e d e r ik lig eo v er fo r sin G e m a l i n d e med de n lille P rin d s e s s e J u l i a n e paa S k j o d e t ; im e lle m F o r æ l d r e n e sta aer vo r n u v æ re n d e K o n g e so m en 3 a

(7)

1 0 M a lerier i Oliefarve.

4 - a a r i g D r e n g. Uagtet dette lille Billede ikke e r g a n sk e fri for paa enk elte S t e d e r at v æ r e n o g e t f o r v a d sk e t , se e r man d o g n æ st e n ov eralt M e s t e r h a a n d e n i deri u d m æ r k e d e Skit se rin g.

No* 51* Jens Joel.

Paa l ærred; 12 T . h., 10 T . b.

P o r t r a i t - H o v e d af en lille P i g e m ed livlige, b r u n e O i n e ; n æ s t e n en face. Uful de ndt Maleri paa graa B a g g r u n d .

No. 52. J ens Juel.

Paa L æ rr e d; ovalt, *26 T . h.

P o r t r a i t af en m id d e l a l d r e n d e D a m e en face i hvid Dragt m e d g r o n l Shav l. Brystfigur u de n H æ n d e r . B a g g r u n d e n sort.

IVo. 53 , Jens Juel.

Pa a L æ rr e d ; 15 T . h ., 12 T . b.

P o r t r a i t - B u s t e en face a f en m id d e l a l r e n d e Bo r g e r m a n d m ed fyldigt Ansigt og ro d H u e m ed F oe rv æ rk . S t ud ie , m alet å la prima.

No. 54. Lanron.

Paa T r æ ; 9 T . h., 7 T . b.

E n un g J æ g e r si d d e r paa en J o r d f o i h o i n i n g ; ved Siden af sig h a r han sin H u n d . S i g n e r e t : L au r on K

No. 55. Johan Eduard Mandelberg.

Pa a Lærred; 3 0 T. h., 21 T . b.

Achillcs vil h ev ne sig paa A g a m e m n o n , m en hi nd res de ri ø f M i n e r v a . Skit se til et stort Ma leri, so m e r u d f o r t i R i d d e r ­ salen paa F r e d e n s b o r g Slot. S i g n e r e t : M a n d e l b e r g fecit C o p e n - ha g e n 1 T 6 0 .

No. 56. Johan Eduard Mandelberg1.

Paa Pa p ; 10 T . b., 6 T . h.

Skitse til et D o r s ty k k e . P as to ra le.

M a le rie r i Olie farv e . 1 1

N o 57. Carlo Marattis Sl«ole.

Pa a Lærred; 16 T . h., 13 T . b.

I et L a n d s k a b e r forestilt Hvi len paa F lu gt en til Æ g y p t e n . Ved en Ruin si d d e r Jo m f r u M a r i a ; i hen des A r m e det lille C h r i s t u s b a r n , L æ n g e r e til Sid en si d d e r J o s e p h .

No. 58 , Pietro Francesco Mola.

Pa a Lærr ed; 3 7 T . b., 2 8 T . h.

L a n d s k a b , i F o r g r u n d e n e r forestilt Flugten til Æ g y p t e n , E n g l e n l e d e r Æ s le t . E n Bæk s ly ng e r sig fra den bj er g r i g e B a g g r u n d ned i F o r g r u n d e n . O v e r den v ad er J o s e p h e n d n u . D e t h o r e r til de b e d r e M a le ri e r i d e n n e Sam lin g.

No. 59. I Molenaers Smag-.

Paa T r æ ; 3:2 T . b., 21 T . h.

Udka nt af en holla nd sk Lands by ved en Canal.

No. 60 . I Franz Mostaerts Smag-.

Paa T r æ ; 18 T. b., 11 T . h.

L a n d s k ab . F o r g r u n d e n indtages af flere K l i p p e m a ss e r m ed e n ke lt st aa en d e G ra ne r. T il ve n st r e ha r man Udsigt ov e r en h o id er ig B a g g r u nd . — P a a en St een s t a a e r : W y c k , en i d e n n e R e tn in g u b e k je n d t K u n s tn e r . S i g n a tu r e n s Æ g t h e d k u n d e betvivles.

No. 61. Efter G. Nogari,

Paa Lærr ed; 17 T . h., 14 T , b.

Copie a f et O ld in geh ov ed .

No. 62. Jean Baptiste Oudry?

Paa Lærr ed; 44 T. h., 3 3 T . b.

E n stor O r n med halvt u d f ol ded e V i n g e r si dd er paa en a f h u g g e n T r æ s t a m m e i et Lan ds k ab . Me ge t g odt c ons er ver et.

No. 63. Antoine Pesne.

Paa Lærr ed; 31 T. h., 2 5 T . b.

P o r t r a it af en m id d e l a l d r e n d e M a nd m ed en st o r p u d d r e t A l l o n g e p a r y k , fyldigt A n s i g t , s u n d , frisk Kjo d fa rv e o g et

(8)

12 M a l e r i e r i O li e fa rv e .

g o d m o d ig t Smiil om den s m u k k e M u nd . H a n h a r hvidt H a l s t o r k l æ d e , r o d Fl oiels Kj ol e m ed G u l d b r o c a d e og en K a p p e med F o e r v æ r k . O m t r e n t halv F ig u r uden H æ n d e r i n a tu r lig S t o r r e l s e , næs te n en f a c e , H o v e d e t dre ie t lidt til v en st re. K u n s tn e r e n fo rt je nt e sin B e ro m in e ls e so m P o r t r a i t - m al er. Dette e r a a n d r i g t opfattet og na vnligen Ansigtet u d ­ f o r t med Flid og O m h y g g e li g h e d .

J\o. 6 4 . A. J . Peehwell.

Paa Lærred; 16 T. h., 19 T . b.

L o th m e d sine tvende Do lire. 1 B a g g r u n d e n Saltslotten og det b r æ n d e n d e So d o m a.

]\o . 6 5 . G. Piazetfa.

Paa Lærred; 22 T. h.; 16 T . b,

E n u n g O r ie n ta ler m ed sin Pi b e i H a a n d en og en F o e r - væ rks H u e . B agve d ham en æ ld re M and m ed K n e b e ls b ar t.

I\o. 6 6 . Erik Poulsen.

Paa Træ; 21) T. h., 23 T, b.

T r e m u s i c e r e n d e B o r n ; en D r e n g , so m b l æ s e r Floite og to P i g e r , h v o r a f den ene sp ille r pa a en Luth. H a lv e F ig ure r.

Ik k e g a ns ke fu ld en d t Maler i.

N o . 67* Erik P oulsen.

Paa I,ærred; 26 T. h., 21 T. b.

E n g a m m e l M u n k , d e r s id d e r og s kr iv er. A nlæ g.

N o. 6 8 . Poussins Skole*

Paa Lærred; 20 T. h., 16 T. b.

B jer g ig t L a n d s k a b , i livis F o r g r u n d en S a ty r og en B u k stanges . O ri g in alt M aler i, d e r ikke e r u de n Fo rtje ne st e.

B a g g r u n d e n s m u k t malet. — N o g e t forvadsket.

IVo. 6 9 . Poussins Skole.

Paa Lærred; 37 T . b., 27 T . h.

S k o v r i g t ital ien sk K lip p ela n d s k a b . E n B j e r g s tr o m lo b e r ned i F o r g r u n d e n . T æ t ved de n li g g er en næsten n o g e n

M a l e r i e r i O li e fa rv e . 13

M and paa en St een . V ed S t e e n - V a d s k e r s t e d e t e r e no gle F r u e n t i m m e r bes k jæ fti g ed e.

N o . 7 0 . I Pou ssin s Smag-,

1 Paa Lærred; 39 T. h., 32 T, b.

K li p p ef u ld t L a n d s k a b m e d n o g le R u i n e r og B y g n in g er.

1 F o r g r u n d e n to M æ n d .

IVo. 7 1 . Blasius de Pra do.

Paa Lærred; 25 T. h., 19 T . b.

F r u g t s t y k k e . P a a et B o r d staaer en K u r v m e d V i i n - d r u e r og a n d r e F r u g te r , S i g n e r e t : P r a d o B l a s i u s . — ' P a a flere S t e d e r e r Farven s p r u k k e n .

IVr. 7 2 . Querfurt.

Paa Lærred; 14 T . b., 10 T. h.

Croatisk L eirs c en e paa aa ben flad M ark . L e t sk it seret o g lidt fo rv adsk et .

IVo. 7 3 . Rembrandts Skole.

Paa Træ; 21 T. h., 17 T. b.

C hr is tu s so m D r e n g m ellem de S k r i f t k l o g e ; H a n d lin g e n f o re g aa er u n d e r aa ben H i m m e l foran n o g le B y g n in g er . Lidt forvadsket.

IVo. 7 4 . Efter Joh . Heinr. Roos.

Paa Lærredj 21 T . b., 17 T. b.

D yrm ale ri. T o K o e r og no gle F a a r i N æ r h e d e n af en Ki ld e. — Copie.

IVr. 75. Efter Rotari*

Paa Lærred; 18 T. h., 13 T . b.

E n so ve nde u n g Pige. -— Copie.

IXo. 7 6 . R ubens’s Skole.

Paa Lærred; 39 T . b., 25 T. h.

Alleg ori. K u n s tn e re n h a r i en G r u p p e a f fem q v i n d e - lig e F i g u r e r fremstillet F r e d e n , so m om givcn a f Overflod,

(9)

1 4 Malerier i Oliefane.

E n i g h e d og R e tf æ r d ig h e d b e k ran d s es . K r ig e n s Ge niu s o p ­ b r æ n d e r m ed sin F a k k e l V a a b n en e , m ed e n s M e r c u r , so m h a r o v erla d t F r e d e n sin S t a v , s i d d e r og spiller paa en L u th . — Sk itse til et s t o r r e Maleri.

rVo. 7 7 . Georg- Pli. Rugendas, kaldet Schild.

Paa Lærred; 32 T . b., 21 T . h.

E n Lei rs cen e. Det e r m aa sk ee en K r ig s r e t, d e r holdes . F l e r e M æ n d træ d e frem med livlige G e b æ r d e r , ved Si den af B o r d e t h o l d e r en T r o m p e t e r paa en hvid He st. Den ro d e G r u n d , h vor pa a dette Billede e r mal et, h a r d e s v æ r r e paa liere S t e d e r æ d t sig ig je nn em.

N o. 7 8 . Scliiitz.

Paa Træ; 11 T. b., 8 T . h.

F lo d p r o s p e c te r . T r e S ty kk er.

No. 79. Schiifz.

T o A ft en la n d sk ab er ved S t r a n d b r e d d e n . — P e n d a n te r til de for ega aen de.

N o. 8 0 . Peter van Slingelandt. ?

Paa Træ; 8 T. h., 7 T . b.

G e n reb il le de . Ve d et B or d s id d e r en un g P ig e og s pi lle r p a a e n L u t h ; ved h e n d es Sid e lidt i B a g g r u n d e n staaer en M a n d og lee r til h e n d e. I H a a n d e n h a r ha n en T a l l e r k e n , h vo rp aa el Glas Yiin. Dette u d m æ r k e d e or igina le lille Billede e r d e s v æ r r e n o ge t forvadsk et, men M a n d e n s H o v e d , d e r tildeels e r i clair o b s c u r og flere a n d r e S t e d e r vidne o m , h v o r flint og om h y g g elig t det har v æ re t udf ort.

No. 8 1 . Leonardo da Vincis Skole, maaskee Salaino.

Paa Træ; 11 T . h., 9, T . b.

F r a g m e n t af et sto rt M a l e r i , d e r rimeligviis h a r f o r e s til t B o d d e le n , d e r l æ g g e r J o h a n n e s den D o b e rs H o v e d n e d i en

M alerier i Oliefarve. 1 5

Sæ k. P a a d et S t y k k e , h e r e r b e v a r e t , s eer m an n oge t a f B o d dele ns K r o p o g H a a n d e n , d e r tr y k k e r H o v e d e t u e d i den a a b n e S æ k . Det e r et m æ r k e l i g t lille F r a g m e n t , d e r har k u n s tn e ris k V æ r d . Den afd o d e E i e r an sa ae det med G r u n d so m et a f de fortrin li gst e S t y k k e r i sin Sa m li n g .

No. 8 2 . Peter van der Veide.

Paa Lærred; 45 T. b., 42 T. h.

S d tr æ f n in g m el le m H o l l æ n d e r e og E n g læ n d e r e .

No. 8 3 . Samtidig med Vinkeboom.

Paa Lærred; 56 T. b., 41 T . h.

S tort L a n d s k a b . Fra S o k a n ten s k r a a n e r La nde t j e v n t op ad. M an s eer en B jer g f æ s tn in g og no gle B y g i n n g e r . I U dk an ten af en Sk ov til hoire sees i F o r g r u n d e n E n g l e n , so m m e d d r a g e t S v æ rd s t a n d s e r Bileals Æ s e l . De t e r et stort A r b e i d e , h v o r f. E x . d e n b r u u n l ig e og g r o n n e T o n e vise r, de t E i e n d o m m e l ig e ved d e n n e S ko le , d e r ikke e r ud en i n t e r ­ esse i L an d s k a b s m a l e r i e t s H ist o rie.

N o . 8 4 . P . W ich m an n.

Paa Lærred; 14 T . h., 11 T . b.

P o r t r a it - B u s t e af en u n g D a m e med p u d d r e t H a a r , | face p a a lyseblaa e B a g g r u n d . S i g n e r e t : P . W ic h m a n n P i r u i t 1 7 5 2 .

N o . 8 5 . Abraham W u ch fers.

Paa Lærred; 18 T . b., 22 T. h.

Br y st b ill ed e u d e n H æ n d e r af en M a n d i sin kra fti gste A l d e r , med K n e b e ls b art og et fyldigt A n s i g t , § f a c e ; det lan ge b r u n e H a a r falder ned paa den hvide H alsk ra v e. Let sk it se ret og lidt forvadsket. — N a tu rli g S to rre ls e.

N o. 8 6 . I M. A . Caravaggios Sm ag1,

Paa Lærred; 20 T . b., 15 T . h.

E l ungt, colossall, l ee nde L az za ro n h o v e d .

(10)

1 6 Malerier i Oliefarve.

No* 87* Ubefcjendt.

Paa Lærred; 25 T . h., 19 T . b.

C o l o s s a l t H o v e d a f en O l d i n g ; m a a s k e e e t A p o s l e l s h o v e d . C o p i e e f t e r et M a l e r i i C a r a v a g g i o s S m a g .

No** 88. Ubekjendt.

Paa Pap; ovalt, 11 T . h.

S o p h i e M a g d a l e n e , C h r i s t i a n d e n S j e t t e s D r o n n i n g . B r y s t ­ b i l l e d e u d e n H æ n d e r ; e n face.

No. 89. Ubelsjendt.

Paa Lærred; 43 T . b., 37 T . h.

S k o v r i g t L a n d s k a b , h v o r i g j e n n e m e n S t r o r a l o b e r . O v e r d e n n e v a d e r en H y r d i n d e o g n o g l e F a a r . D e c o r a t i o n s m æ s s i g B e h a n d l i n g ; m e g e t m e d t a g e t .

N o. 90* Ubelsjendt.

Paa Lærred; 23 T . b., 14 T. h.

L a n d s k a b . E n B o r g o m g i v e n a f e n G r a v ; o v e r d e n g a a e r e n B r o o g l a n g s G r a v e n s n o e r V e i e n s i g . T i l h o i r e a a b n e r U d s i g t e n si g m o d n o g l e B j e r g e .

No. 91* Ubefcjendt*

Paa Lærred; 16 T . b., 13 T. h.

P o r t r a i t a f e n u n g M a n d m e d p u d d r e t H a a r , e n face.

H a l v F i g u r u d e n H æ n d e r . L i d t m e d t a g e t .

No: 92. Ubeltjendt.

Paa Lærred; 30 T . h., 24 T . b.

H a l v P o r l r a i t f i g u r u d e n F l æ n d e r m e d A l l o n g e p a r y k . A n ­ g i v e t at f o re s t i l l e B a r o n L u d v i g H o l b e r g , h v i l k e n d e t i m i d l e r t i d i k k e s y n e s at l i g n e .

No. 93. XJbelsjendt.

Paa Lærred; 7 T . b., 5 T . h.

M a a n e s k i n s s t y k k e . F l o d p r o s p e c t m e d en M o l l e .

Malerier i Oliefarve. 1 7

No. 94. Angivet for at være a f Poul Potter.

Paa Træ; 18 T . b., 16 T . h,

H e n a d V e i e n v e d e n lill e I n d s o d r i v e r H y r d e n Q v æ g e t . 1 B a g g r u n d e n s e e s en L a n d s b y k i r k e . D e t t e S t y k k e h e n h o r t e e n g a n g til S t i f t a m t m a n d T h y g e s e n s b e k j e n d t e M a l e r i s a m l i n g p a a B y g h o l m , i h v i l k e n d e t af E i e r e n a n s a a e s f o r a t v æ r e et a f d e b e t y d e l i g e r e , o g a f d e n n e b e r o m t e K u n s t n e r .

No. 95. Jurian Owens.

Paa Lærred; 49 T . b., 41 T. h.

F a m i l i e - P o r l r a i t . T v e n d e B o r n , h v o r a f d e t e n e l e g e r m e d en H u n d . B e l e g n e t : I. O w e n s 1 6 7 3 .

No. 98. Johan nes van W u ch t.

Paa Træ; 41 T . h., 28 T . b.

D e t I n d r e a f en g o t h i s k K i r k e . F i g u r e r n e f r e m s t i l l e e n b i b e l s k S c e n e : C h r i s t u s o g H o e r q v i n d e n ( J o h . E v a n g . 8 d e C a p , 1 — 1 1 . )

No. 97. Christian David Gebauer*

Paa Pap; 10 T . h., 8 T . b.

i - E t J a g t - S e l s k a b h o l d e r H v i l e i U d k a n t e n a f e u S k o v .

No. 98. J . Smith. 1832.

Paa Lærred; 16 T . b., 40 T.

E t L a n d s k a b .

No 9 9 a. J . Smith. 1834.

Paa Lærred; 16 T . I., 11 T . h.

E l L a n d s k a b .

No. 9 9 b. En Maler i Rusland mellem 1773— 83*

Paa Lærred; 30 T . h., 23 T. b.

P o r t r a i t a f K e i s e r i n d e C a t h r i n e d e n A n d e n a f R u s l a n d ; h u n e r f o r e s l i l t s i d d e n d e i E n k e d r a g t o g p r y d e t m e d A n d r e a s O r d e n e n . D e t t e P o r t r a i t e r s o m F o r æ r i n g til e n h o i E m b e d s ­ m a n d i sin T i d s e n d t h e r t i l a f K e i s o r i n d e n .

2

(11)

1 8 Malerier i Oliefarve.

No. 99. c. Formodentlig en nyere italiensk Maler.

Paa Træ; 5 T . h.. 7 T . b.

Gudinden Venus liggende i Adonis Arme i en temmelig lasciv Stilling.

rvo. loo.

Paa Lærred; 17 T. h., 14 T. b.

Den hellige Magdalene med Salvekrukken. Halv Figur.

No. 101.

Paa Lærred; 10 T. h., 8 T. b.

Den bodfærdige Magdalena. Brystfigur.

No. 102.

Paa Træ; 8 T. h., 6 T . b.

E n bedende lille Pige. Brystfigur. Noget overmålet.

No. 103.

Paa Lærred; 50 T. I., 37 T. h.

Strandscene. Ikke langt fra en stor Rnin ved Strand­

bredden er man ifærd med at udlosse et S k ib , et Æsel skal oppakkes og der er et ret bevæget Liv. Flygtigt malet.

No. 104.

Paa Lærred; 3 0 T. h., 3 7 T. b.

italiensk E g n ; i Forgrunden nogle Fiskere. Copie cfier Jos. Vernet.

No. 105.

Paa Lærred; 15 T. b., 13 T. h.

Klipperigt Landskab med en Hyrdescene i Forgrunden.

— Af en nyere Kunstner i Berchems Smag.

No. 106.

Tvende Portraiter angivne at forestille Ole Borch og Anna Colbjornsen. — Noget beskadigede.

Malerier i Oliefarve. 1 9

No. 107.

Paa Lærred; 3 0 T. h., 24 T. b.

Portrait af Andreas Brlinnich, malet af ham selv.

No. 108.

Pøa Træ; 10 T. h„ 8 T. b.

Kong Frederik den Tredie i Kroningsdragt knæler og beder for Udfaldet paa Amager.

No. 109.

Paa Kobber; ovale, 3 T. h.

Tvende Miniaturportraiter forestillende Peder Griffenfeldt,

2

face, halv Figur uden H æ n d e r ; og Carl Stuart.

No. 110.

Paa Træ; 12 T. h., 9 T. b.

Drachenbergs Portrait.

No. 111.

Paa Lærred; 2 7 T. b., 20 T . b.

I rank lins P ortra it; halv Figur. Noget forvadsket. An­

givet al være Copie efter Benjamin West.

No. 112.

Paa Lærred; 2 6 T. h., 21 T. b.

Portrait, af Carl X Gustav. Halv Figur.

No. 113.

Paa Træ; 16 T. h., i l T. b.

H ero og Leander.

No. 114.

Paa Træ; » T. h„ 8 T. b.

E t Oldingehoved, malet i Dietrichs Smag.

No. 115.

Pta Lærred; 10 T . h., S T . b.

Genrebillede. En Dranker og en Sm ogcr.

2*

(12)

2 0 Malerier i Oliefarve.

No. 116.

Paa Lærred; 14 T . h., 11 T. b.

E n u n g P i g e m e d et L y s i H a a n d e n . N a t s t y k k e i G . S c h a l k e n s S m a g .

No. 117.

Paa Lærred; 2 0 T. h., 16 T. b.

P o r t r a i t - B i i s t e a f e n g a m m e l M a n d e n f a c e . . C o p i e ; m a a s k e e e f t e r N o g a r i .

r So. n s .

Paa Lærred; ovalt, 26 T. h.

P o r l r a i t - B u s t e a f e n g a m m e l M a n d m e d s t o r t h v i d t S k j æ g ,

| face.

No. 119.

Paa Lærred; 2 9 T. h., 23 T. h.

T v e n d e H o v e d e r a f a l d r e n d e M æ n d . C o p i e e f t e r et M a l e r i i R u b e n s S m a g .

No. 120.

Paa Træ; 7 T . b., 5 T. h.

E t lille L a n d s k a b i T e n i e r s S m a g ; a f e n n y e r e M a l e r.

No. 121.

l>aa T r æ ; 16 T . h., I l T . b.

E t l e e n d e S a t y r h o v e d . C o p i e e f t e r e t M a l e r i i R u b e n s ’s S m a g .

No. 122.

Paa Lærred; 2 6 T. b., 2 2 T . h.

V e n u s b e d e r V u l c a n o m V a a b e n til Æ n e a s .

No. 123.

Paa Lærred; 2 5 T. h., 21 T. b.

P o r t r a i t a f e n u n g M a n d i H a r n i s k o g e n S l a g s T u r b a n p a a H o v e d e t . A n g i v e t - a t v æ r e C o p i e e f t e r M a n y o k i .

M alerier i Oliefarve. 2 1

No. 12*.

Paa Lærred; ovalt, 27 T. h.

P o r t r a i t a f e n u n g M a n d m e d p u d d r e t H a a r o g P i d s k n e d ad N a k k e n .

No. 125.

Paa Træ; 13 T. b., 11 T. h.

S o s l y k k e P a r t i v e d S t r a n d b r e d d e n ; i A b r a h a m S t o r k s S m a g .

No. 126.

Paa Træ; 10 T . h., 8 T. b.

B l o m s t e r m a l e r i .

No. 127.

Paa Træ; 16 T. h., 13 T . b.

B l o m s t e r m a l e r i .

No. 128.

Paa Lærred; 2 0 T. b., 16 T. h.

F r u g t s t y k k e . E n P o r c e l l a i n s s k a a l m e d V i i n d r u e r , et c . , s t a a e r p a a e t S t e e n b o r d . V e d d e n s S i d e e n S i j l v t a l l e r k e n m e d n o g l e S t y k k e r a f e n A p p e l s i n . C o p i e .

No. 129.

Paa Pap; 11 T. h. , 10 T . b.

E t lille b j e r g r i g t L a n d s k a b a f e n n y e r e M a l e r .

No. 150.

Paa Lærred; 17 T. h ., 15 T. b.

F r u g t s t y k k e . P a a e n S o l v t a l l e r k e n l i g g e t r e F e r s k e n e r o g n o g l e V i i n d r u e k l a s s e r .

No. 131.

Paa Pap; 2 0 T. h., 15 T. b.

E n K a t s p i s e r e n d o d F u g l .

(13)

2 2 U l a l e r i e r i O l i e f a r v e .

No. 132.

Paa Lærred; 2 7 T. b., 21 T . h.

2 V i n ter la n d s k a b er . P e n d a n te r .

No. 133.

Paa Lærred; 16 T. b., 13 T. h.

E t L an d s k ab m ed R uin er.

No. 134.

Paa Lærred; 17 T. b., 15 T. h.

E n g a mm el K on e, d e r veie r K jo d a f til en Pige.

No. 135.

Paa Lærred; 14 T. b., 12 T. h.

Aft enla nd sk ab.

No. 136.

E t lille lladt Lan d s k ab .

No. 137.

Paa Lærred; 3 5 T. b., 29 T. h.

Do dt Vildt.

No. 138.

Paa Lærred; 20 T . b., 17 T. h.

L a n d s k a b , Copie efter P y n a c k e r .

No. 139.

Paa Pap; 24 T . h., 19 T . b.

E n E r e m i t ved et a ab e n t Vi ndue . Malet af en T h e a l e r - m ale r.

No. 140.

Paa Lærred; 25 T . h., 2 0 T . b.

E t B lo m s term ale ri a f en italiensk M ale r.

No. 141.

Paa Lærred; ovalt, 29 T. h.

P u r i r a it af en u n g Dame.

M a l e r i e r i O l i e f a r v e .

23 No. 142.

Paa Lærred; 16 T. h., 13 T . b.

E t Ap ostel hov ed.

No. 143.

Paa Lærred; 20 T . h., 17 T. b.

P o r t r a it a f en u n g M a n d , Copie efter et italien sk Ma leri.

No. 144.

Paa Lærred; 36 T. h., 37 T . b.

E n S cene a f Ilia den.

No. 145.

Paa Træ; 24 T. h., 19 T . b.

De h e d en s k e Q v in d e r fo rfor e S a lo m o n til Afgu deri. A n ­ givet al væ re malet af A, Co ypel.

' No. 146.

Paa Lærred; 39 T. h., 31 T . b.

H e r o d e s ’s Da tte r med J o h a n n e s d e n D o b e r s H o ved. V e n e ­

tiansk Maler i. •

No. 147.

Paa Læ rred ; 35 T . h , 30 T. b.

Ju d ith f r e m h o l d e r H o l o f e r n e s ’s Floved for F o l k e t; f o r­

m oden tl ig malet efter Amiconis Com posit ion.

No. 148.

Paa Lærred; 3 0 T . h., 24 T . b.

Copie efler R e m b r a n d ts b e r o m te C o m p o s i t i o n : Christi N e d - tage lse af K o r s e l ; — og H y r d e r n e s T il b e d e l s e ef ter R u b e n s . T v e n d e P e n d a n te r .

Nr. 149.

Paa Træ; 18 T. hM 14 T . b.

C hr ist us tal er m ed de n sa m ar it an s ke Qv inde ved B r o n d e n ; efter Carlo Maratti.

(14)

2 4 Malerier i Oliefarve.

J>o. 150.

Paa Træ; 14 T. h., JO T. b.

D e n h e l l i g e T h e r e s e k n æ l e n d e f o r a n et Cruci fi x.

N o . 1 5 1 . F e m A n l æ g o g u f u l d e n d t e M a l e r i e r .

— 1 5 2 . E t L a n d s k a b m e d St af fag e.

— 1 5 3 . T v e n d e M a n d s h o v e d e r .

— 1 5 4 . E t F r u g t s t y k k e .

— 1 5 5 . T v e n d e H o v e d e r .

— 1 5 6 . F e m P o r t r a i t e r a f b e r o i ri l e M æ n d .

1 5 7 . T v e n d e C o p i e r e f t e r h o l l a n d s k e M a l e r i e r .

— 1 5 8 . T v e n d e L a n d s k a b e r .

— 1 5 9 . T r e f o r s k j e l l i g e H o v e d e r .

— 1 6 0 . T o P o r t r a i t e r : V a n D y c k o g B u b e n s . - 1 6 1 . T v e n d e L a n d s k a b e r .

— 1 6 2 . T r e M a n d s h o v e d e r .

— 1 6 3 . F i r e b i b e l s k e S t y k k e r .

— 1 6 4 . E t B a t a i l l e s t y k k e o g fire L a n d s k a b e r .

1 6 5 . T o M a n d s h o v e j e r .

— 1 6 6 . F i r e Q v i n d e h o v e d e r .

— 1 6 7 . B o r d b o n n e n . A f en ny d a n s k M a l e r .

— 1 6 8 . F i r e D y r m a l e r i e r o g to F r u g t s t y k k e r .

— 1 6 9 . E n B o n d e m a n d o g to B o n d e k o n e r . 3 S t y k k e r .

— 1 7 0 . T o M a l e r i e r m e d b i b e l s k e S c e n e r .

— 1 7 1 . T v e n d e L a n d s k a b e r .

— 1 7 2 . F e m f o r s k j e l l i g e H o v e d e r .

— 1 7 3 . E n V i o l i n s p i l l e r o g f em M a n d s h o v e d e r .

— 1 7 4 . F i r e f o r s k j e l l i g e H o v e d e r .

— 1 7 5 . E t B l o m s t e r m a l e r i , et F r u g t - o g e t D y r s t y k k e .

— 1 7 6 . E n M a n d t i l h e s t o g t r e H o v e d e r .

— 1 7 7 . F i r e G e n r e b i l l e d e r .

— 1 7 8 . F i r e H o v e d e r .

— 1 7 9 . F e m G e n r e m a l e r i e r .

— 1 8 0 . E r k e e n g e l e n M i c h a e l .

- 1 8 1 . T o S o s l y k k e r o g fe m L a n d s k a b e r .

Mal erier i Oliefarve. 2 5

N o . 1 8 2 . F i r e P o r t r a i t e r .

1 8 3 T r e L a n d s k a b e r .

1 8 4 . T r e f o r s k j e l l i g e H o v e d e r .

1 8 5 . F i r e L a n d s k a b e r .

1 8 6 . T r e M a l e r i e r m e d b i b e l s k e F r e m s t i l l i n g e r .

1 8 7 . D i a n a i B a d e t , et m e g e t s t o r t B i l l e d e .

1 8 8 . F i r e H o v e d e r .

1 8 S . F o r s k j e l l i g e s m a a e S k i z z e r o. s v.

1 9 0 . P o r t r a i t a f e n l il le P i g e , v e d h vi s S i d e en E n g e l .

1 9 1 . T o h i s t o r i s k e M a l e r i e r .

1 9 2 . E t B l o m s t e r m a l e r i o g fire D y r s t y k k e r .

1 9 3 . F o r s k j e l l i g e s t o r r e o g m i n d r e M a l e r i e r .

1 9 1. F i r e M a l e r i e r .

B . M alerier I P a s te l.

rVo. 1 9 5 . Christian Hornemann.

P o r t r a i t a f d e n b e k j e n d t e f r a n s k e S k u e s p i l l e r i n d e , M m e . F o i i r r é . H a l v F i g u r u d e n H æ n d e r ; n a t u r l i g S t o r r e l s e .

TYo. 49 6 . Ubelyendt.

P o r t r a i t a f e n u n g f r a n s k D a m e , n æ s t e n en f a c e , m e d o p s t r o g e t H a a r . H a l v F i g u r , n a t u r l i g S t o r r e l s e .

C. m a le r ie r I V a n d fa r v e og Mfiiiaturportraiter.

N o . 1 9 7 . D r o n n i n g D o r o t h e a s o m E n k e e f t e r C h r i s t i a n d e n F o r s t e , s e e r m e d f o l d e d e H æ n d e r b e d e n d e u p m o d H i m l e n .

(15)

26 M a l e r i e r i V a n d f a r v e , etc.

Halv Figur. Vandfarve. Af A. T hor nbo rg efter Maleriet paa Th u ro eller maaskee efter Heimhachs Copie af dette.

No. 1 9 8 . Prindsesse Lovise, Christian den Sjettes Datter.

Halv Figur en face. Dækfarve.

No. 1 9 9 . Grev Anton Giinther af Oldenborg paa sin bekjendle hvide Hest Cranrch med den lange Hale. Dækfarve.

No. 2 0 0 . Frederik den Sjette som K ro npr in ds , i sit Gemak. Heel Figur. Miniaturportrait efter J. Juels Maleri.

No. 2 0 1 . Kong Carl den Trettende af Sverrige. Bryst­

figur. Miniaturportrait.

No. 2 0 2 . Admiral Rosenpalm. Knæfigur. Miniaturpor­

trait med Vandfarve. Angivet at være malet af O. W . Voltmar.

No. 2 0 3 . Portrait af en ung Sohelt. Knæfigur, No. 2 0 4 . Miniaturportrait, forestillende Maleren Denner.

Brystfigur. Ovalt.

No. 2 0 5 . Miniaturportrait, angivet at forestille den franske Maler Tocquenay. Halv Figur.

No. 2 0 6 . Betegnet: G uillon. Rundt Miniaturportrait af en fransk Dame med puddret, opstroget Haar. Smukt udfort.

No. 2 0 7 . Luthcrburg. l Jh. Jacques. Miniaturportrait af en ung fransk Dame med puddret H a a r , mange Blomster og et ilyvende rodt Gevandt. Ovalt.

No. 2 0 8 . To Miniatur-Mandsportraiter.

No 2 0 9 . To Miniatur-Mandsportraiter.

No. 2 JO. Tre Oldingehoveder. Dækfarve.

No. 2 1 1 . Tvende ganske smaae Miniatur-Mandsportraiter.

No. 2 1 2 . En ung Mand skjænker Viin i Glasset til en ung Pige. E n lille med Blyant og Rodkridt udfort Tegning.

No. 2 1 3 . Angivet at være efter Adrian Brouw er: En Bondeknos sidder med det fyldte Glas i Hænderne, en gammel Kone staaer og seer til. Med Dækfarver. Qvarto.

No. 2 1 4 . En lille Pige mader en Kanariefugl; — og et Genrebillede i Qvarto.

No. 2 1 5 . Bracht, F. C. v., fec. 1 7 3 7 . Landskab. En Sirom styrter sig ned mellem Klipperne og danner et Vand­

fald. Noget plettet. Stort Qvarto. Med Dækfarve.

M a l e r i e r i V a n d fa rv e , et c . 27

No, 2 1 0 . Id. fec. 1 7 4 7 . E t gammelt anseeligt Slot med Grave omkring. Mindre Qvarto. Dækfarve.

No. 2 1 7 . Ditsch, Maria. Landskab med Bjerge i Bag­

grunden. Qto. Dækfarve.

No. 2 1 8 . Fosie, Johanna, (s ig n.) Fladt Landskab med en Hyrdescene i Forgrunden. Dækfarve. Qto.

No. 219* Tvende Landskaber. Dækfarve. Tveroctav.

II.

Haandtegningcr.

A+ D a n s k e .

Nu. 1. Abildgaardi N . Thetis, som neddypper Achilles i Styxfloden. Tusk. Tverfol.

No. 2. A bildgaard, N . Sex iascive Compositioner, for­

modentlig Copier. Contourer. Qvarlo.

No. 3. Beelcen, II. Tre smukt udforte Friser med Arabesker. Rodkridt. Smal Tverf.

No. 4. Hundsen, J . Udsigt fra Rainvilles Have i Al- lona. Med Sepia. Fol.

No. 5. Chipart. Romerske Ruiner. Dækfarve. Tverfol.

No. 6. CoZ/'rc, B . Christi Omskjærelse. Blyantstegning.

Folio.

No. 7. Cramer, 1 \ T re forskjellige Compositioner. Qto.

No. 8. D ahl, J . C. Sex Blade med S tu dier; Ungdoms- arbeider og Copier.

No. 9. D ahl, J . C. Sex Studier efter Bonder og Cari- caturer. Tusk.

(16)

2 8 H a a n d t e g n i n g e r .

No. 1 0 . D a h l , J . C., de n 1 9 d e Ju n i 1 8 1 7 ; (sign.) ; M a a n e - sk in ss ty k k e. B j e r g r i g t L a n d s k ab ved en F j o r d . M e d l u s k . I v e r f . No. 1 1 . D a h l, J . C., 1 8 1 8 . P r o s p e c t af Ga m melto rv . M e d T u s k . S k its e ret. Tver f.

No. 1 2 . D iets ch, B. 11. E t lille L an d s k ab m ed b j e r g ­ rig B a g g r u n d . Flittigen ud for t. G ouache. I v e r q t o .

No. 1 3 . D i t t m a r s , U . E n C l a v e e r s p i ll e r in d e ; halv F i g u r . M ed sor t og hvidt K r id t paa blaat Pa pi ir. Fol.

N o . 1 4 . D u s c h , A . C. H av e p ro s p ec t. Sepia. T v erfo l.

N o . 1 5 . — T o L a n d s k a b e r .

N o . 1 6 . F u c h s , G. Lazari O p v æ k k else . Co m po sitio n a f m a n g e F ig u re r. Mod T u s k sk itse re t paa blaat Papiir.

Tv er fo l.

N o . 1 7 . G cbauer, C. D. L an d s k ab . Veien til en Landsb y.

V and fa rv e. Tv er fo l.

N o . 1 8 . G e b a u e r, C. D . H e s t e m e d d e res Fo l lobe frit om paa M a r k e n . Med T u s k . T verfo l.

No. 1 9 . Gcbauer, C. D. S tu d ier efter Dy r, etc. 5 st o r r e o g m in d r e Blade .

No. 2 0 . G jels tr up, A. G. E t l l d e b r a n d s s t y k k e og tre L a n d s k a b e r . F ire Skitser.

N o . 2 1 . J a r d i n , / / . Fi re Bl ad e m ed Va ser . Fol.

No. 2 2 . H er m a n s o n , N. P. E n do d F u g l og nogle K a n i n e r . M ed D æ k fa rv er. T o m ed O m h y g g e li g h e d ud fo rte Blad e. Tverfol.

No. 2 3 . H o lm , / / . G. F. P r o s p e c t af K j o b e n h a v n fra F r e d e r ik s b e r g Bakke. Sepia. T v e r f .

No. 2 4 . i / o / m , II. G. F. F i r e P r o s p e c t e r fra Kjtiben- havns O m eg n . T v erf.

N o . 2 5 . H o lm , H . G. F. Se x m in d r e ditto.

No. 2 6 . — Se x ditto.

N 0> 2 7 . — P r o s p e c t e r a f B oe sk ild e og K r o n b o r g , fem S tu d ier , etc.

No. 2 8 . J u e l , Jens. Skitse. Niels K l i m , so m fald er ned i U n d erve rde nen. C o n to u r. 2 Blade. Qto.

No. 2 9 , Juel, Jens. Skitse til en Vignet til H e i b e r g s V o n n e r og V a n n e r. C on to u rer. Qto.

H a a n d t e g n i n g e r . 2 9

No. 3 0 . Juel, Jens. T o Udkast til P o r tr a it e r . P a s t e l ­ farver.

No . 3 1 . L o r e n tz e n , C. A. E n Apostel og en M o d e l - figur. B ly an ts te gn inge r. Sma l Fol.

No. 3 2 . L und, J. P. T v e n d e italie nsk e L a n d s k a b e r med B ygni ng er . T ver fol.

No. 3 3 . Man delberg, J . P . T r e T e g n i n g e r til K o b b e r n e til „ F r e d e r i k den Sjettes O p d r a g e l s e / 4 Fo l.

No . 3 4 . M andelberg, J . P . Lan df olk v e n d e h je m fra Vii nho sten. S t o r C o m posi tion. Tusk. Tverfol.

N o. 3 5 . Mandelberg , J . P . Æ r e n s Ge ni us . Q vin d eli g F i g u r . Med Sepia. Qto.

No. 3 6 . Mandelberg, J. P. E n S k o v ; m ed R o d k r i d t

— og en Re ts sc en e. Lille B ly an ts te gn ing.

N o. 3 7 . M a n d e r n , Carl van. E n g a m m e l R a b b i n e r fol der H æ n d e r n e og s eer mod H i m le n . Med P e n og l u s k . Q va rto.

N o. 3 8 . Meyer, E lia s . E t Lands kab og en Ar chilectur- t egn in g. Med T u s k .

N o 3 9 . M e y e r , E l i a s . T r e T r æ s t u d ie r . T u s k . Qto.

N o . 4 0 . — E n IJiomsterpige og to Blade

m ed S tu d ier ef ter H u n d e .

N o . 4 1 . Muller, W. A. del. 1 7 7 6 . Lan d s k ab med b j e r g ­ rig B a g g r u n d . T u s k . T v er f o l. — Udkast til et P o r tr a it a f en u n g P ig e. Lill e Blyan tst egning.

N o. 4 2 . P ilo , Carl, G. P o r t r a it af F r e d e r ik d e n Fe m te i R u st n in g . Halv Fi g u r. S k its e r et T u s k t e g n . — E n H a a n d ; Ro dkr id ts te g n in g . — T v e n d e H æ n d e r ; S t u d i e r i O li efa rv e.

No . 4 3 . Po u lse n , E . U d k a s t til et J a g ts ty k k e . T v e r f .

— T r e m in d re Blade med S tu die r.

N o . 4 4 . Rosenberg, G. E . Va ser. T r e Blade. T u s k . Qvarto.

No . 4 5 . Senn, J . E n O p v a rtn in g s p ig e og en F i s k e r ­ k o ne. T v e n d e m e d Va nd far ve udf o rte T e g n i n g e r , hvo re fte r K o b b e r e e r e stu kne af G. I I . Lah de . — F æ g t n i n g e n ved B e r b y g g a a r d i E n n in g d a len . M ed V an d far v er. Tv er fo l. ( S t u k k e n i K o b b e r af N. T r u s l e w . )

(17)

3 0 H a a n d t e g n i n g c r .

No. 4(5. S ta n le y , C. F. P e rs pe c tiv is k P l a n til en T o l d ­ b o d paa en stor Pl ad s. T v er f o l . S m uk , men u fu ld en dt P e n n e te g n . No. 4 7 . S ta n le y , C. F . T o m ed Sepi a ud fo rt e A rc hi - t e c t ur te gn i ng er .

No. 4 8 . W a l l ic h , A. Del In d re af Bisp e ga a rd en i Ma iland. T u s k t e g n . T v er f .

No . 4 9 . W iedewelt, Joh. „ T i b i . “ Allegori. Grev Otto T h o t t indsæ tt es den 1 7 d e J a n u a r 1 7 7 2 i sine forrige E m b e d e r . 1 B a g g r u n d e n G a u n o . Fol. ( St uk ke n i K o b b e r ) .

No . 5 0 . Wiedewelt, J o h . G r a v m o n u m e n t ov er Chr istian de n Sjettes D r o n n i n g Soph ie Ma gda len a. T u s k . T ver f.

No. 5 1 . Wiedewelt, Joh. Po r t r a it - B u sl e af en Mand i Profil og fire A r c h i te c t u r - P e n n e te g n i n g e r .

N o . 5 2 . Ubelijendt. D r e n g en paa Sv an en og Sams on s Ka m p med Loven. T v e n d e m ed Se pia og l u s k efter M o n u ­ m e n t e r n e i K o n g e n s H a u g e u dfo rt e l e g n i n g e r . Qto.

No. 5 3 . Ubelijendt. Udka st til P o r l r a i l e r og nogl e F i ­ g u r e r . 6 Blade.

No. 5 4 . Ubekjendt. Po r t r a il a f Mslle. D u c l o s , Udkast til a n d r e P o r t r a it e r , H o v e d e r og en Com position. 7 Blade.

No. 5 5 . Ubekjendt. T o Ja g t st y k k e r , en Com pos ition og tvende Blade m ed Vildænder.

No. 5 6 . Ubekjendt. P o r t r a it e r a f to sma ae P i g e r og et Mand spo rt ra it.

No. 5 7 . Ubekjendt. P s y c h e efte r R a f a e l , den b o d f æ r ­ dige M a gd ale na efter Abr. B i o m a r t , tre G e n r e s t y k k e r og et M a n ds p o rt ra it.

No. 5 8 . Ubekjendt. E t Se lsk ab sst yk ke , fire Blade med St u d i er efter F i g u r e r , elc.

No. 5 9 . Ubekjendt. Fire med Dækfa rv er og T u s k u d ­ forte Lan d sk ab er .

No. 6 0 . Ubekjendt. Fe m Ro d k ri d ts te g ni ng er . B ø r n e ­ ho ve der . T r e S t u d i e r efter He st e og Qvæ g.

No. 6 1 . Ubekjendt. T o M o n u m e n t e r , nogl e Skib e, Arc hi tecturtegninger, etc. 8 Blade.

I l a a n d t e g n i n g e r . 3 1

l t . F r e m m e d e K u n s t n e r e .

No. 6 2 . C h o d o w ieck i, D. E t B rev, date ret Berlin den 2 6 d e Ja n . 1 7 9 4 , m ed en skit seret P e n n e te g n i n g p aa Fo d e n . H a n o m tal er deri flere af sine K o b b e r e.

No. 6 3 . D ie tr ic h , C. W . E . T a k k e n d e Gud ho ld er de n ga mle Sim eon C hr is tu sb a rn et , som f o r æ l d r e n e have bi agt til hatn, i sine A r m e . Rodkridt. Qto.

No . 6 1 . Fosse, de la , J. C. T ve n de G r a v m o n u m e n t e r . P e n n e te g n i n g e r . Fol.

No. 6 5 . K o b e l , Ferd. L a n d s k a b m ed en R ui n paa en Ba kke og en Fje ldeg n. T v e n d e m ed Se pi a ud fo rt e Blade.

Tverf ol .

No . 6 6 . M e tz , Conr. M. Composition. — E t K o b b e r udf ort es efter d e nn e T e g n i n g af Cl emens. Med Tusk. Qto.

No. 6 7 . Perelle, G. S kov ri gt L a n d s k a b ; m ed P e n . Qto.

No. 6 8 . Preisler, D . „ A b orig ine finis“ , T e g n i n g til et T it e lk o b b e r . Smal T v er f .

No. 6 9 . Prince, le, J . B. (?) E n æ ld re Ma nd spil ler paa en B a la l e i k a ; en un g P i ge og n og le D r e n g e lytte til ; m ed Blyant. Fol.

No. 7 0 . Richter, A. S k o v - og ho ideri igt L a n d s k a b ; i F o r g r u n d e n en B o n d e g a a r d ; m ed Sepia. T v e r f . ; m e g e t u df or t.

No. 7 1 . Sergeil, I . T. ( ? ) E n all egorisk Com pos ition og et Udk ast til et Fa m iliestykke.

No. 7 2 . Sueur. le, N. B . (?) E n no ge n m an d li g M od e l- fi g u r ; med Rod k ri dt . Tv erf.

No . 7 3 . Schiiz, F r a n z , 1 7 7 9 . E t S c h w e i z e r la n d s k a b . Med S o r t k r i d t paa blaat Papi ir. S to r T ver fo l.

N o . 7 4 . V a n lo , J . T v e n d e b i b e l sk e C o m p o s i t i o n e r ; ski tse red e med Pe n og Blæk. 4to .

No. 7 5 . Weirotter, J. E . T v e n d e F l o dp r o sp e c tc r . Med Se pia. T verfol. Sm u k t udfo rte.

No. 7 6 . Wille, J. G. „ B e i P a r i s 1 7 4 7 . “ E t lille L a n d ­ skab. Blyantstegning.

N o . 7 7 . Zarnpieri D. ( Dominichino) ( ? ) Den hellige

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Ser på situationen med udtrykstræer og UML: Leaf/Node --&gt; 'interface' Tree -&lt;&gt; Node Visitor design mønstret undgår at tilføje en ekstra metode til alle klasser i hierarkiet

public class PetriNetImpl extends EObjectImpl implements PetriNet { protected EList&lt;PetriNets.Object&gt; object;.. protected PetriNetImpl()

Både lægens rekvisitionsnummer samt laboratoriets rekvisitionsnummer sendes sammen med rekvisitionen når lægen sender til laboratoriet.. •

l\len en udelukkende realistisk brug af billederne kan sjældent Lwne fotografiets akti\'e konstruktion af betydning &lt; &gt;g dermed muligheden fe &gt;r at skabe andre

©ogneø førfte 93eBoere. otter &lt;StetmS^erreb. tttø fe tr. om be ©icettanbffe og SKøenjte SorbegobferS £artforn. otter ØfterftaffcBjerg «§evveb. Srreie 93emerfungm uBer

Vi søger snarest muligt 1 juridisk sagsbehandler (jurist, socialrådgiver eller lignende relevant uddannelse) til afdelingskontoret i Ribe. Statsforvaltningens opgaver

[r]

Rapport som ligger på www.landbrugsinfo.dk og for enden af denne sti: www.okologi.dk &gt; Landmand &gt; Dit fagområde &gt; Planteavl &gt; Gødning &amp; Halm &gt; Materialer