• Ingen resultater fundet

Redaktionelt forord

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Redaktionelt forord"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

dogmer og dramaturgi

Det er ti år siden, Lars von Trier præsenterede manifestet Dogme 95, som senere skulle vise sig at blive en afgørende peripeti i dansk filmhistorie.

Dogmebrødrene, Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring satte en ny dagsorden med et dogmebaseret formsprog, som fokuserede på filmoptagelsens realitet, skuespillerens nærvær og sponta- nitet. Dogmefilmene eksponerede således et autenticitetsbehov, der krydsede ind over andre genrer og kunstarter. Disse forhold blev diskuteret på konfe- rencen »Dogmer: obstruktion og vitalisering« (Institut for Æstetiske Fag, 2005), hvor en række æstetikfaglige forskere og udøvende dramaturger gav deres bud på betydningen af dogmeæstetikkens indtog indenfor både film og teater. Dette nummer af Peripeti er et resultat heraf, idet vi sammenfører en række artikler skrevet til eller inspireret af konferencen. Vi markerer således tiåret for Dogme 95 med det foreliggende temanummer, Dogmer og dramaturgi, der anskuer dogmeæstetikken fra forskellige dramaturgiske og æstetikteoretiske vinkler.

Forfatterne er blevet bedt om at forholde sig til og diskutere de drama- turgiske konsekvenser af Dogme 95. Dette har givet anledning til, at en del af artiklerne beskæftiger sig med Triers Idioterne, som i særlig grad eks- ponerer dogmekonstruktionen. Redaktionen har tilstræbt en form, hvor de enkelte artikler kan læses uafhængigt af hinanden. Det betyder imid- lertid også, at flere problemstillinger, som behandles i én artikel, genfrem- stilles og genovervejes i andre. Læseren vil derfor møde en del gentagelser, som har været nødvendige for at bevare de enkelte artiklers opbygning, ar- gumentation og metode. Artiklerne præsenterer således en række analyser af dogmedramaturgien, både som den kommer til udtryk i obstruktionsstrate- gier, det »rystede« filmsprog, værkernes medierefleksivitet og i det autenticitets behov, som Dogme 95 og dogmefilmene generelt eksponerer.

Nævner man dramaturgi og dogme i samme sætning, bevæger man sig straks ind i et minefelt, som forsommerens mediedebat afslørede det:

Det bliver meget overfladisk det hele på grund af de der dramaturger (…) dra- maturger har fanden skabt (…) Jeg (vil lave) sådan en lille dansk film, der kun skal være sjov og dødssyg og indholdsløs og apolitisk.

(Lars von Trier, Weekendavisen 3.-9. juni 2005)

Redaktionelt forord

Peripeti #4 | 2005 | www.peripeti.dk

(2)

4 PERIPETI 4

Alle faldt i svime over Dogme, også filminstituttet. Men det var et fupnummer og kom kun fordi Zentropa ingen penge havde. Derfor sagde de: Nu laver vi film uden lyd, der skal hverken være lys og rekvisitter, og skuespillerne skal selv betale deres tøj.

(Regner Grasten, Politiken 19. juli 2005) Mange danske film er skrevet af manuskriptforfattere, som kun tænker drama- turgisk. Hvorfor man laver film, ved man ikke (…) jeg ville sådan ønske, at vi turde lave enkle rene ærlige historier uden den her pseudoinderlighed, (…) det er vigtigt for mig at film handler om noget (…) Dogme er først og fremmest en formsag. Det har jo ikke noget med indholdet at gøre (…) Dogme handler jo ikke om hvor melodramatisk det må være.

(Bille August, Politikken, 21. juli 2005) Når man læser ovenstående citater, fremstår dramaturgien som fjendebilledet.

Dramaturgien repræsenterer noget overfladisk og uærligt uden virkeligheds- forbindelse – en formel konstruktion, som virker beregnende og kalkulerende, dvs. en mekanik som forhindrer indholdet og det egentlige.

Ifølge Trier er problemet, at dramaturgien er blevet for effektiv hos manu- skriptforfattere som Kim Fupz Aakeson og Anders Thomas Jensen (jf. Ekko 28.

2005, s. 26). August ser også dramaturgien som en uærlig konstruktion. Han mener, at dansk film er domineret af en melodramatisk, kalkuleret og uægte dramatik. For ham er det centrale det nøgne, åbne og rene portræt, dvs. karak- terens udvikling, forløsning og forandring. Trier og August taler tilsyneladende om hver sin idealdramaturgi: August vægter indholdet og taler for det gode manuskript, mens Trier fokuserer mere på formen og ønsker at udpege mediet og dets konventioner. For August er indholdet en bagvedliggende sandhed, mens Trier ser indholdet som noget, der vedrører konstruktionen og dens reg- ler. Deres kritik af dramaturgien udtrykker en fælles længsel efter noget virke- ligt og autentisk, men der er imidlertid tale om to vidt forskellige autenticitets- konstruktioner.

For Trier, som vi i denne sammenhæng primært interesserer os for, handler det om at nærme sig virkeligheden ved at afsløre konstruktionen, dramaturgi- ens kneb, teknikkens »sminke« og dermed gennemhulle illusionen:

Jeg trækker tingene ud i en ekstrem, og derfor synes jeg, at det er interessant at beskæftige sig med dem. Dér kan man godt tale om Verfremdung, fordi jeg hiver historien så langt ud, at alle kan se, hvad den er bygget af.

(Ekko 28. 2005)

I dette nummer af Peripeti fortsættes og udvides den skitserede diskussion om

Peripeti #4 | 2005 | www.peripeti.dk

(3)

5 Dogmer og dramaturgi

Dogme 95 som æstetisk og dramaturgisk princip i form af ni artikler, der an- skuer fænomenet fra en række vidt forskellige synsvinkler.

bidrag

I den indledende artikel, »Enkelhed og kompleksitet«, opridser Lisbeth Overgaard Nielsen de oprindelige hensigter med manifestet Dogme 95 og nog- le af efterdønningerne, som det i det forgange tiår har efterladt sig. I Erik Exe Christoffersens, »Dogme og obstruktion«, fremstilles læsninger af tre centrale dogmefilm, idet han forfølger dogmeæstetikken som et dramaturgisk princip, der synliggør og udstiller fiktionen snarere end at tildække den. Den brede introduktion til dogmefilmene afløses af en mere finmasket nærlæsning i Tom Rahbeks artikel »Tvetydige tosserier«.

Efter analyserne af dogmefilmene følger to artikler, der giver deres bud på en forbindelseslinie mellem dogmefilmene og tendenser i teatret. I artiklen,

»Idioti og dogmeæstetik«, belyser Jens Christian Lauenstein Led betydnings- fulde ligheder og forskelle mellem Triers dogmefilm og dogmeæstetikken hos den tyske teaterinstruktør Frank Castorf. Andet bud på en kobling mellem film og teater finder vi i Niels Lehmanns artikel, »Ambiguitetsæstetik«, der beskriver den tvetydige kobling af autenticitetslængsel og artificialitetsbevidsthed i Triers film og Jon Fosses dramatik.

I de resterende tre artikler forlades Idioterne. Bodil Marie Thomsen under- søger med udgangspunkt i begrebsparret immediacy og hypermediacy »De remedierede rum og kroppe i Lars von Triers Dogville«. I artiklen, »Dogme som interventionsstrategi«, belyser Lene Torzen Bager betydningen af Triers benspænd for Jørgen Leth i filmen, De fem benspænd, mens Janek Szatkowski afslutter artikelsamlingen med »TV-Dogmer«, hvor han ser nærmere på DR TV-Dramas dogmer og den måde, hvorpå de har bevæget tv-fiktionen fra tv- spil til tv-serier – til ærgrelse for nogen og til glæde for andre.

Med denne buket ønsker Peripeti dogme-fænomenet tillykke med tiårs-ju- bilæet i håbet om nye og overraskende kyskhedsløfter, regler og benspænd fra Trier og co. i fremtiden.

Redaktionen

Peripeti #4 | 2005 | www.peripeti.dk

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Og jeg vidste, at hvis jeg kiggede ned på det, der sad i autostolen bare et ganske kort øjeblik, så ville den ukontrollerede smerte, der havde grebet mig pludseligt en nat for to

Som jeg vil vende tilbage til, kræver meningsfuld brug af Minecraft i dansk således, at man som underviser både har en klar idé om faglige mål, faglige begreber og faglige

Ljusen på gravarna och andra ljusseder. Nya traditioner under 1900-talet.. 1965, slet ikke omtaler denne verdslige brug af lys. 15 Københavns kommunes biblioteker viser meget få

Erna havde ikke været glad for sygehusets holdning til, at moderen skulle ligge hjemme, og hun syntes også, de havde haft travlt omkring, da moderen. døde og blev gjort

Her bliver distan- cen æstetisk (apollinsk) snarere end ironisk, og det giver en ganske overbevisende patos, hvis indhold jeg muligvis havde fundet forudsige- ligt, hvis ikke

tilhørsforhold) undersøger denne artikel, hvilke forhold der har betydning for, at unge etablerer en oplevelse af at høre til – eller ikke at høre til – det sted, hvor

Han vækkede hende ved at hælde koldt vand i sengen. Ved at fortæller, hvordan noget bliver gjort. Det ligner det engelske by ....-ing. Jeg havde taget et startkabel med, det skulle

Hvordan litteraturen så gestalter denne anti-androcentriske, kritiske bevægelse (i hvilke genrer, i hvilke for- mer) eller undertrykkelsen af den, er for så vidt mindre væsentligt.