• Ingen resultater fundet

Lebech, Mogens: Københavnske projekter - det København som aldrig blev

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Lebech, Mogens: Københavnske projekter - det København som aldrig blev"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

408 A n m e l d e l s e r

Københavnske arkitektur- og byplanprojekter

M O G E N S L E B E C H : K Ø B E N H A V N S K E P R O J E K T E R - D E T K Ø B E N ­ H A V N S O M A L D R I G B L E V . 1 2 5 s. B ille d r e d a k t io n o g tilre tte læ g n in g ve d fo r fa t t e r e n . S t ig V e n d e lk æ r s F o r la g . K ø b e n h a v n 1 9 7 3 I n d b u n d e t 1 1 2 .5 0 kr.

Mogens Lebech har et langt forfatterskab bag sig med hovedvægten på køben- havnshistoriske emner. Blandt historikere vil han især være kendt for kæmpe­

indsatsen som billedredaktør ved »Politikens Danmarkshistorie« (bind 6-11);

en ikke mindre betydningsfuld billedredaktion er nedlagt i seksbindsværket »Kø­

benhavn før og nu« (1947-50). Lebechs force er ikke så meget de dybtborende arkivstudier som et eminent kendskab til og beherskelse af det omfattende og vidtspredte billedmateriale, som udgør en så væsentlig del af kilderne både til rigs- og lokalhistorien. Den foreliggende bog er ingen undtagelse fra regelen, og i udstyr er den en tro kopi af forfatterens »København og københavnere i 800 år« udsendt i anledning af byjubilæet 1967.

»Københavnske projekter« er først og fremmest en billedbog. Den ledsagende tekst skal både gøre det ud for brød- og billedtekst. Det er ofte vanskeligt, ja undertiden umuligt at vide, hvilken af de mange illustrationer på siden eller opslaget, der hentydes til. Det er ikke nok at skrive »th« eller »ovenfor«, når der vitterligt er flere muligheder at vælge imellem. Dette problem kunne nemt være løst ved hjælp af figurnumre og parenteser. En række trykfejl og en mil­

dest talt ejendommelig sprogbrug letter ikke arbejdet for læseren. Billedkvalite­

ten er gennemgående ringe, da forfatteren har valgt at skyde genvej til de mange tegninger, som gengives efter andre bøger. Metodisk indebærer dette princip, at man ikke altid oplyses om originalens ophavsmand, men kun om det værk, hvorfra illustrationen er hentet. Det er svært at orientere sig i bogen, som sav­

ner registre; det havde været rimeligt at bringe såvel sted- som personregister, og den uoverskuelige indholdsfortegnelse er ikke nogen god løsning.

Bogen behandler talrige projekter, som af den ene eller den anden grund ikke blev til noget; i tid spænder de lige fra Christian IV til vore dage, og der er særdeles tankevækkende udkast imellem - tænk om de alle var blevet realise­

ret. Exempelvis kan nævnes nedrivning af Nyboder, som skulle give plads til store boligkarréer, ombygning af Prinsens Palæ (Nationalmuseet) til hovedbane­

gård eller etablering af en parallelgade til Strøget, som skulle gennemskæ­

re hele den gamle, bevaringsværdige bebyggelse. Forfatteren har valgt at gå kronologisk til værks, hvilket forekommer rimeligt, når et så stort tidsrum behandles. En tematisk opdeling kan dog have sine fordele, som det kunne ses på Københavns kommunes byplanudstilling i sommeren 1973 »Rundetårns flyt­

ning og andre ikke gennemførte forslag fremsat i tidens løb«. Her drejede det sig ganske vist kun om perioden siden voldenes fald, men katalogen gav udmær­

kede introduktioner til nogle af de forskellige problemkomplekser, hvad man måske kan savne i Lebechs fremstillingform. Ved »projekter« forstår forfatte-

(2)

A n m e l d e l s e r 409

ren både egentlige byplanarbejder samt udkast til større byggeri, ja der er end­

og exempler på forslag til opstilling af skulpturer. Med så vid en definition er det indlysende, at man ikke kan få alt med, og skønt nogle læsere utvivl­

somt vil finde mangler, synes forfatteren dog at have dækket emnet godt, såle­

des at de væsentligste projekteringsarter er omtalt.

Som nævnt er illustrationerne det bærende element i bogen. Alligevel må man gøre indsigelse mod teksten, som skæmmes af urimeligt mange trykfejl og unøj­

agtigheder. U lrik Frederik Gyldenløve var trods alt ikke Christian V ’s halvonkel og Frederik VI ikke konge i 1745. Hofbygmester Lauritz Thurah hed ikke Albert til fornavn, ligesom arkitekten N. H. Jardin ikke stavede sig med »Ch«

som sin landsmand, den berømte maler. Forfatterens kompasrose har en stærk misvisning, idet en udsigt mod Christiansborg fra Nybrogade angives at være set fra syd, mens Frederikskirken (Marmorkirken) skulle befinde sig øst for Amalienborgkvarteret.

Bogen er naturligvis ikke tænkt som en tilbundsgående studie i Københavns byplanmæssige historie - den handler jo netop om de projekter, der ikke blev til noget. Den er en populær fremstilling i billeder og tekst af et særdeles interes­

sant emne, som rigtigt behandlet formår at sige umådeligt meget om hoved­

stadens historie og udvikling siden Christian I V ’s dage. Man er forfatteren tak­

nemmelig for den gode idé, og det er nyttigt at have alle disse ikke-realiserede projekter samlet på et sted. Det kunne blot være gjort bedre.

J o h n E r ic h s e n

Frederiksstaden set fra en anden vinkel

JO H N E R IC H S E N : F R E D E R IK S S T A D E N . G ru n d læ g g e ls e n a f en k ø b e n ­ h a v n s k b y d e l 1 7 4 9 - 1 7 6 0 . L o k a lh is t o r is k A f d e lin g s s k r ift s e r ie nr. 1. K ø b e n ­ h a v n 19 72. 2 3 6 s. 1 k o rt. 111. S æ rp ris 4 0 ,2 5 k r.

Enevældens danske bygherrer havde sjældent magt, som de havde agt. Der var ikke midler til de store og samlede bebyggelser, som var planlagt fra grunden og afspejlede idealerne ude i Europa. De mere præsentable eksempler på ældre dansk arkitektur opstod en efter en og havde facader, der var håndformede til dagligt brug. Det er huse som bliver ædle i slid, deres intimitet og hjertelighed erstatter rigeligt, hvad de måtte savne i monumentalitet. Men den manglende helhed viser sig i arkitekturhistorien, som må rette sin interesse mod en arkitekts samlede værk eller mod det enkelte bygningsværk og her granske i detaljen. Byg­

ningshistorien bliver et spørgsmål om successive projekter, og det gælder om at få facaden til at afsløre sine forlæg eller idealer. Længere inde og i overens­

stemmelse med forfatterens talent også om at afdække bygningens ånd og hold­

ning.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

- Tænkeskrivning som afslutning på et undervisningsforløb og/eller præsentationsskrivning med henblik på at reflektere over egne erfaringer, tanker og vurdere

Han vækkede hende ved at hælde koldt vand i sengen. Ved at fortæller, hvordan noget bliver gjort. Det ligner det engelske by ....-ing. Jeg havde taget et startkabel med, det skulle

Kirsten Hannnann, der som digter er en sjov type, fordi hun i mange henseender lader som om hun slet ikke har fattet hvad litteratur går ud på, har alligevel - og hvem

Man forestiller sig, at gæsten har det avancerede IT-system med de forskellige teknologier til at påvirke sanserne hjemme hos sig selv, og at der på besøgsstedet er en form

Meget ofte vil man kunne skyde Genvej under Arbejdet paa at føre Gaardene i Matrikelen tilbage til Udskiftningen. H vis der nemlig findes baade et

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Denne evaluerings formål er at undersøge en grundlæggende idé om at det er muligt at kvalifice- re lærernes arbejde med at differentiere undervisningen hvis man styrker

formand for praktiserende læger Bruno Meldgaard // administrerende sygehusdirektør og formand for Kræftens Bekæmpelse Dorthe Crüger // forskningsansvarlig