Monnevet og Mollevit
Menuettraditioner
på Randersegnen
ogpå Ærø
AfAnders Chr. N. Christensen
Menuettenvaroprindeligt en fransk folkedans, som via dansemestre kom på mode ved Solkongens hof i midten af 1600-tallet. I borgerlige kredse i
Danmark blev den modedans i 1700-tallets første halvdel, og den blev så populær,atdensenereogså blev danset af bønderne. Menuetten blev oprin¬
deligt danset afeetparadgangen, menudviklede sig til enrækkedans, hvor
flere par dansede samtidigt. Langt ind i 1800-tallet holdt menuetten sig
levende som folkelig dans, og man møder den i gamle spillemandsbøger
under navne som »Monnevæt«, »Menevæt«, »Mellevæt«, »Mollevit«. Den sidste betegnelse kendes fra udtrykket »hele molevitten«, der kan komme af,at der dansedes afmangedansere i række.
Kun ganske fa steder i Nordenkendes menuetten i levende tradition op
imodvortid. Fra flere indsamlingsture fra slutningen af 70'erneogbegyn¬
delsen af 80'erne har detværetmuligtat dokumentere brugen afmenuetten i to områder: på Randersegnen ogpå Ærø. Undersøgelsen omfatter såvel utrykte optegnelseroglitteraturstudiersominterviews ogfra Randersegnen videooptagelser.
Menuet
fra Randersegnen Bjerregravmenuetten
Ved»DanskeFolkedansere«s førstelandsstævne i Skanderborg i 1930 vakte
ethold dansere fra Øster Bjerregrav ved Randers storopmærksomhed ved
atdanseenmenuet.Forfatteren Achton Friis overværede vedet renttilfælde denne opvisning og skrev i »De Jyders Land«: »Selve dansene virkede
måske ilængdenretensformige, men enstordel af skylden herfor barmu¬
sikken som blev udførttilpas falsk afrigtige bondemusikanter...« - »Helt betagende virkede det, da et hold gamle, fine bønder fra Bjerregrav ved
Randers trådte deresgamlemenuet. Dervar70-årige folk imellem dem, og devarikke ifolkedanserdragter,meni deres almindelige søndagstøj, mæn-
Bjerregravsdansere viserførste gang »Monnevetten« i deres almindelige søndagstøj, som varjakkesæt for mændene, ved »Danske Folkedansere«s første landsstævne i1930 iSkanderborg. Fotografietvisertydeligtparrene
bytte række. Dedansende vendervenstreskulder frem idanseretningen, så
parrenefåransigtmodegenpartner, næstensom i»Mollevit«fra Ærø. Fra
venstrePeder ogMadsine Jacobsen, Jens P. Bugge oghustru, Laust Chri¬
stian ogMetteChristensen,P. KjældsenoghustruogP. Høgstrupoghustru.
dene ijakkesæt.Menden»Menovet«de dansedevari enhverhenseende be¬
undringsværdig. Den må være uhyre vanskelig at udføre, dansens rytme går hele tiden som synkoper imod takten. Mende fornemme bønder trådte
den medsikkerhedogværdighed, så jeg uvilkårligt måtte vende mit blikud
modpublikum, de 3-4000 mennesker, der var strømmet til fra alle kanter.
Og det slog mig, at her var det herrebladene, der dansede for styrvolter¬
ne«(1).
Achton Friis fiksenerekontakt med statsskovrider PoulLorenzen, derpå
det tidspunkt var »Danske Folkedansere«s første formand. Achton Friis spurgte:»Jegkan forstaa det altsammen, menhvordan i Alverden faarDeet saadant Bondearistokrati til offentlig at fremvise deres gamle Menuet?«
PoulLorenzensvarede ham: »VivarblevetVenner,ogFolkene i Bjerregrav
forstodatde kunde stole paa os.Vivarbetagetaf deres Dansogsaa paaMe¬
nuettenmedsammeÆrbødighedsom de selv« (2).
Poul Lorenzen har fortalt: »Vi søgte forgæves i årevis og troede denvar uddød,menfik så videnom,atnogle familier endnutrådte den ved højtide-
lige lejligheder f.eks. ved sølvbryllupper« (3). Denne viden kom i slutnin¬
genaftyverne fra skovriderBugge, derstyrede Fussingø skovdistrikt. Han
havdegjort Poul Lorenzenopmærksom på,atder stadigvar nogen i Bjerre¬
grav,der dansedeenfolkeligmenuet. SkovriderBuggesattei førsteomgang Poul Lorenzen i forbindelse med sin broderproprietær Jens P. Buggei Bjer¬
regrav(4).
Jens P.Buggefiksamletnogle af danserne fra Bjerregrav foratlære Poul
Lorenzen samtnogle dansere fra Himmerland menuetten. Om denne situa¬
tion har Poul Lorenzen skrevet: »Vi blev vel modtaget og undervist, men
dansen, som var en rækkedans, var slet ikke så let at lære« (3), og da det gjaldtat optegne menuetten»varjegnærbleven graahaaret før Tiden, skønt jeg ellerserganske godt kendt med Folkedanse ikke blot i Teorienogharet
ret stort Repertoire. De gamle trøstede mig paadet bedste ogsagde, at det
helevarligetil« (5) »Deskal bare kilepaa og følge Musikken« »Ogsaahu¬
ske det her bette Slæv med Foden!«(2). Detblev ikke nok medetenkelt be¬
søg forat lære menuetten. Poul Lorenzenmåtte flere gange til Bjerregrav
for at lære dansen, og Bjerregravfolkene blev senere inviteret på besøg i skovridergårdenMosskovgaard vedSkørping ogblev ved den lejlighed fo¬
tograferet i skovridergårdens have (6).
I 1978 skrev den mere end 90-årige Poul Lorenzen i medlemsbladet
»Hjemstavnsliv« for »Danske Folkedansere« og »Danske Folkedanseres Spillemandskreds«, atdet venskab, der blev opbygget med Bjerregravdan¬
serne,varede til den sidstes død i 1976 (3). Detvarrigtigt nok, atLorenzen korresponderede medogbevarede kontakt til flere afdanserne,mendervar
dog endnuto dansere, somoverlevede Poul Lorenzen, søstrene MetteChri¬
stensenogKirstine Brøndum, somjeg besøgte i 1982.
Egentlig varjeg først blevet henvist til Mette Christensens datter Ester
Jensen i Hadsten, der videreformidlede kontakten til moderen, derpå det tidspunkt var 93 år, og mosteren Kirstine Brøndum på 90 år. Mette Chri¬
stensenboede da i Christrup på Tirsdalens plejehjem.Hunvar svagog sen¬
geliggende, men varmeget villig tilat fortælle, hvad hun kunne huske, og livedevældigtop,medens vivarder. Kirstine Brøndum besøgte visenerepå
Randers kloster. Hun var næsten blind, men havde en klar hukommelse.
Derforsupplerede dette besøg udmærket besøget hos MetteChristensen.
Menuettens
brug i Bjerregrav
Søstrene Mette Christensen og Kirstine Brøndum var født i Sandby i Hal¬
dum sogn lidt syd for Hadsten. Mette Christensen var født i 1888 og Kir¬
stine Brøndum i 1891. Ingen af deto kendtemenuetten fra deres hjemegn.
De så denbegge førstegang danset af Bjerregravgæsterne vedMette Chri-
Bjerregravdanserne ved Danske Folkedanseres landsstævne 1937iÅlborg.
Fra højrefordanserne Peder ogMadsine Jacobsen, Anders ogKirstine Pe¬
dersen Brøndum, Laust Christian og Mette Christensen, P. Høgstrup og hustru, smedP.KjældsenogInger Lassen (hustru til»KrænLassen«), Bjer¬
regravskogekoneogavisuddeler Madsineogstatsskovrider Poul Lorenzen.
stensensbryllup i Sandby i 1910. Musikernepåegnenmå påeneller anden
måde have kendtenmenuetmelodi. Ellerslærtesøstreneførstmenuettenef¬
ter, at de begge var blevt gift med mænd fra Bjerregrav, Anders Pedersen
Brøndum (1884-1950) og Laust Christian Christensen (f. 1886). Kirstine Brøndum, der blevgift i 1914, fortalte: »Vi fik lærtmenuetten, fordivores mænd kunne den«. Påspørgsmålet, om den var sværatlære, svarede Kir¬
stine Brøndum: »Ja detvarden. Dervarsådanethalvttrin,ogderer nogen, deraldrig lærte den rigtigt«(7).
Menuettenblev iBjerregrav altid spillet ved de private fester. Spilleman¬
denvar»Kræn Lassen«. Hanhavde ogsåen sønvedsammenavn,der fort¬
sattetraditionen ogdannede sitegetorkester, ogde spillede beggemenuet¬
tentil fest. Isærvardengamle»Kræn Lassen«god tilatspille den. »Hanvar
enfinmusiker«, siger Kirstine Brøndum (7). Det var også altid den gamle
»KrænLassen«,Poul Lorenzen havdemed, når hansammenmed danserne togudforatopvisemenuetten.
Poul Lorenzenindbød førstet holdpå fem pardansere fra Bjerregrav til
atvise menuetten ved »Danske Folkedansere«s første landsstævne i Skan-
derborg i 1930 som før omtalt. Derefter deltog Bjerregravdanserne i en række folkedanserstævner, bl.a. Nordisk folkedanserstævne i København i 1931, Landsstævnet i Randers 1935ogNordiskstævnei Ålborg1937. Poul
Lorenzen arrangerede også opvisninger ved bl.a. en af Rebildfesterne og
ved dyrskuet på Bellahøj i 1938 i anledning af 150 året for stavnsbåndets løsning.Dansernevar alle inviteret med gratisrejse og ophold. Detbleven storoplevelse for danserne. Anders Pedersen Brøndum blev interviewet til radioen, og kongeparret overværede danseopvisningen (4). Menuetopvis¬
ningen blev omtalt i Landbrugsrådets bog »Landbrugsudstillingen 1938«:
»Detvarlutter ældre Mennesker fraBjerregrav,der dansede til Bjerregrav¬
spillemanden Kræn Lassens Violin, og havde man paa Forhaand kunnet
nære sine Tvivlom, hvordan det vilde gaa meden saalille spinkel Repræ¬
sentationforDans ogMusiki det mægtige Friluftsteater, saagjorde Bjerre¬
gravdanserne enhverFrygt til Skamme. Det viste sig her som altid, at det virkelige ægteoglevende harenuimodstaaelig Magt tilatgribe Mennesker
af den mestforskelligartede Indstilling. De gjorde stormende Lykke« (8).
Bjerregravdanserne danser »Skotsk« ved »Danske Folkedansere«s lands¬
stævne 1937 i Ålborg. Ved denne lejlighed dansede de i deres fineste tøj,
som ellers kun blevbrugt ved særlige lejlighedersom bryllupper, sølvbryl¬
lupperog begravelser. Detvar sorte kjoler for kvinderne ogdiplomatfor
mændene.
Ved de første opvisninger dansedes kun menuetten,men senere fik de af
Jens P. Bugge lært engammel »Skotsk«. Hanvardengang den ældste dan¬
ser, omkring 80 år, og varden eneste, der kunne den. Herefterhavde deto
dansepå deresprogram,når devarudeatopvise. Påetfotofra Nordisk fol-
kedanserstævneiÅlborgi 1937 kanman se,atde dansede»Skotsk«.
Vedopvisningerne optrådte de i deres almindelige tøj, altså ikke i folke¬
dragt. Førstegangi Skanderborgvarde i deresalmindelige søndagstøj,som
varjakkesæt for mændene, men senere varde i deres finestetøj, somellers
kun blevbrugt ved særlige festlige lejlighedersombryllupper, sølvbryllup¬
per og begravelser. Det var sorte kjoler for kvinderne og diplomat for
mændene. Mette Christensensagde: »Ved disselejlighederdansede vi ivort bedstetøj, vi havde ikke fåetnyekjoler til lejligheden, mendetvardet bed¬
ste,vi havde«. MetteChristensenskjolevarsyetaf fru Siig i Hadstenafsort etamine,og»Kjolenvarikke slæbelang«(4).
Da Bjerregravdanserne opviste menuetten i 1930'erne, skete der envis opblomstringaf dansen i Bjerregrav, således atder ved bryllupper og sølv¬
bryllupper kunnevære enlang række dansere. Iløbet af 1930'erne kom der dogmange nyefamilier til Bjerregrav,ogheller ikke nok af denyngre gene¬
ration fik den lært. Kirstine Brøndumfortalte,atdermange gange vardette problem: »Når der blev spilletoptil menuetten,løb alle de andre ud afsa¬
len,og mangebrød sig ikkeom menuetten«(7).
Ingen af de interviewede huskede, hvornår menuetten sidste gang blev spillet til enprivat fest. I 1937 blev den spillet til Ester Jensens bryllup, og denblev også blevet dansetsenere, menikkesenere end i 1942,hvor Peder
Jacobsen døde. Han var altid fordanser i menuetten, ogingen informanter husker, atder harværetandre fordansere (7).
Peder Jacobsenvarfødt i 1872 og vargiftmedensøstertil Anders Peder¬
senBrøndum, Madsine Jacobsen, der dødesom92-årig i 1972 (9). Hanvar enebarnogejedeenaf de størsteaf de gamle gårde i Bjerregrav. Hanvar en
høj og kraftig mand, der dansede godt, og det gjorde Madsine Jacobsen også, hun dansede endda særlig flot. »Så han passedegodt til pladsen« (4),
somMette Christensenudtrykte det.
Menuettens beskrivelse og
udførelse
Poul Lorenzen skriver i »Hjemstavnsliv« i 1978: »Senere fandt man også
menuettenlevende udeøstfor Randers. Trinneneerdesamme somiBjerre¬
gravmenuetten,ogdansene ligner hinandenmeget,mende erikke heltens,
ogmelodierneerforskellige«.
Mærkeligt nok findes der ingen beskrivelse tilmenuetten fra Bjerregrav.
Og da »Gamle DansefraRandersegnen« (10) udkom i 1943,blevmenuetten
fraBjerregravikke nævntmedetord; i stedet blev der tryktenbeskrivelse
fraMellerup,nordøstfor Randers.Heller ikke dengamle »Skotsk«, somde
dansede i Bjerregrav,varmed, meni stedetendansebeskrivelse fra Hald.
Mette Christensen fortalte om medudgiveren af Randersheftet Søren
Hornbæk: »Søren Hornbæk kom mange gange, når vi dansede skotsk og menuettenforatlureos af, hvad vigjorde«(4). Ogda Bjerregravdanserne
senereså Randers folkedansere danse menuetten,følteBjerregravdanserne,
atRanders folkedanserne havde lavetdansenom. Selvfølgelig havde Mette
Christensen ikke ret i, at Søren Hornbæk havde lavet menuetten om, men folkedanserne dansede i stedetmenuettenfraMellerup nordøst for Randers.
I dagerdet uforståeligt, atmanved udgivelsen af »Gamle Danse fra Ran¬
dersegnen« ikketogbeggemenuetternemed eller beskrev, hvad dervarfor¬
skelligt i deto dansemåder, dabåde menuetten og »skotsk«en varså sær¬
prægedeog centrale i egnsheftet. Havdeman ikke ønsketathaveto næsten
ens danse med, kunne manjo have beskrevet forskellene. Heller ikke Poul
Lorenzen har, så vidtjeg ved, givet nogen skriftlig beskrivelse af Bjerre¬
gravmenuetten.
En hel række ting adskiller dansemåden i Bjerregrav fra den trykte be¬
skrivelse fraMellerup. Ifølge beskrivelsen fra Mellerup blev der givet signal
til første variationved,atfordanseren kører hænderne rundtsomi »Skoma¬
ger dansen«; detgentageralle herrer, og efterfølgende giver alle herrer et klap(9). I Bjerregravvardet kun fordanseren Peder Jacobsen,der klappede
ihænderne. Hangjorde det, når dansen startede, før første variation,og før
slutvariationen skulle danses. Kirstine Brøndum fortaltemig, atder i Bjer¬
regrav boede en smed Møller, som oprindelig kom fra Hald; han rullede
med hænderne, men detgjorde de øvrige mænd ikke (7). Ibyerne nordøst
for Randers startede dansen ikke medetklap inden fordansen.
IBjerregrav blevmenuettenaldrig efterfulgt afenanden dans, hvilketvar almindeligt i byerne nordøst for Bjerregrav. Menuetten afsluttedes med, at parrene gjorde enkompliment for hinanden, også vardansen slut (4) (7).
Førstevariation udførtesogså lidt forskelligt i forhold til optegnelsen fra
de østlige byer, hvorparrenegiver højre håndog danseretmenuettrin med solen, et mod solen, hvorefter man slipper med front mod egen danser. I Bjerregrav skulle første trin afsluttes sidelæns med front modpartneren,og i slutfiguren dansedes ikke »mave mod mave« som Mette Christensen sagde, men man dansede indvenstre skulder mod partnerens venstre skul¬
der. Man havde heller ikke fat ipartnerenshånd,menløftede hånden knyttet
op(4). Det ses også tydeligt på etfotografi fra 1930, at nårparrene bytter række, vender de venstre skulder frem, altså ansigtet mod egen partner,
næsten somi »Mollevit« fra Ærø (11). Et andet vigtigt punkt imenuetten
var,hvordanmenuettenrytmisk blev danset. Jegvidste fra mine meddelere
fra Støvring, at de der ikke lavede noget vug eller knæk i menuettrinnet (12). I »GamleDanse fra Randersegnen« beskrives menuettrinnet således:
»Et Menuettrin gaar over 2 Takter. Dertælles 3 i Takten eller 6 paahvert
Menuettrin. Paa 2 og6erder intet Fodskifte, menetlille Knækeller Dvæ-
len« (9). Dette er i folkedanserforeninger blevet til en markering, med et knæk eller dvælen. I Støvring gjorde danserne mig opmærksom på, at det gjorde de ikke,og de havde heller aldrig setden ældregenerationgøre det.
Destod derimod stillepå takt 2 og6 i dansen(11).
Ester Jensenhuskede dansen somadstadig,monoton og stilleogsyntes,
atde egentlig dansede lidt stift. Dervaringen kniks eller knæk, og dansen
varslet ikkevuggende. Jeg forsøgteatvise forskellen på,hvad folkedansere
gøri dag,oghvad jeg havde seti Støvring. Oghun understregede,atdetvar
helt uden knæk eller dvælenpå2 og 6 i takten, ogkarakteren i dansen lig¬
nededansen,jeg havdeseti Støvring (6). OgsåMetteChristensen viste jeg
menuettenmed oguden knæk. Dahun såmenuettendanset med markerin¬
ger, sagde hun: »Nej, nej -sådan erdet ikke. Det skal være glidende, det
skal hele tidenvære glidende, det glemmermanaldrig« (4). Kirstine Brøn¬
dumsagde om dansen: »Man gik glidende ogbrugte småbevægelser« (7).
I dag spilles i folkedanserforeningerto menuetteri »Gamle Danse fraRan¬
dersegnen«som potpourri, altså i forlængelse af hinanden. I Randersheftet
står: »Sædvanligvis benyttes de 2 Menuetmelodier, saaledesatmanbegyn¬
der med Niels Kraghs Menuet og fortsætter med den anden Menuetmelo¬
di« (9). Den anden melodi er Bjerregravmenuetten. Det har i Bjerregrav
væretutænkeligt førstatspille »Niels Kraghs Menuet« ogderefter Bjerre¬
gravmenuetten. Bjerregravmenuetten eroptegnet efter »Kræn Lassen«, og detvardennemelodi, Bjerregravfolkene kendte. Ietbrev dateret 29.9.1930
sendte PoulLorenzenBjerregravmenuetten til AlfredWengfra »Foreningen
til Folkedansens Fremme«: »Menjeg gøropmærksom på, at denneMelodi
er knyttet til Bjerregrav. Til Menuetten fra Egnen ved Mellerup og Hald (hvor ogsåDanseneranderledes) hørerenhelt andenMelodi,sombør spil¬
les til denEgns Dansogkan næppe værevanskeligatfremskaffe« (13).
Menuetten i
Mellerup
ogStøvring
I byerne Mellerup og Støvring nordøst for Randers tæt ved Randers ljord
harmenuettenholdtsig længst levende, menden har ogsåværetdanseti de
nærmesteomliggende byer Albæk, Lindbjerg og i Hald,og også i området på den anden side af Randers ljordogetstykkeud iNørreDjursland.
I 1915 besøgte Hakon Griiner-Nielsen den 80-årige spillemand Munk i Fjellerup iNørre Djursland, som indspillede »Skaberens Monnevet«på fo-
nograf (14), ogved samme lejlighedtransskriberedeGriiner-Nielsen melo¬
dien (15). Spillemanden fortalte, at samme menuetmelodi også blev brugt påRandersegnen. I Nørre Djursland skulleman i Allingåbro ved håndvær¬
kerforeningens fester såsentsomi 1932-33 have dansetmenuet(16).
Menuettens
brug i Mellerup
ogStøvring
Det eri Mellerup og Støvring, at menuettraditionen i nyere tid har været stærkestoglængst levende.
AlbertKjærgaardvarfødt i 1884 oglevede hele sin barndomogungdom
i Mellerup. Han siger iensamtale med mig i 1980, at menuetten altid blev spilleten gangellerto,når deungeeller de ældre afholdt bal. De ældre, det
vilsige de gifte, havdeetårligt bal, hvorde dansede ito dage, ogder blev
menuetten altiddanset, men den blev også danset, når de unge havde bal.
Alle de unge i Mellerup kunne dengang danse menuetten, men mange gange kom derunge udefra til ballerne, somikke kunne menuetten.Albert Kjærgaard har ofte oplevet, atde fremmede udefrahar forsøgtat sabotere
dansen vedatklappe i hænderne foratoverdøve musikken. Men musikerne
iMellerupvarlige så interesseredei,atdansen blevspillet til ende: »Detfik
vi altidgjortogsluttede den af på den rigtige måde med»KrænSkippers Fi-
retur« (17). »Den fulgte altid efter når den var rigtig. Det kunne vi unge knap nok klare, så dansede vienvals.Detvar»Kalkmandens Vals««. Albert Kjærgaard fik »Kræn Skippers Firetur« lært, men mangeaf de unge dan¬
sede valsud i salen tilfireturen, som var envalsemelodi.De ældre dansede
altid »Kræn Skippers Firetur«eftermenuetten.AlbertKjærgaard oplevede,
at »Fireturen« heltforsvandt, ogi stedet spillede musikerne »Kalkmandens
Vals«(16).
I nogle kredseverserende derenhistorieom,atdet varforbudt bønderne
atdansemenuet,ogatmanderfor havdeen»kaldemand« tilatafbryde, hvis
derkom fintbesøg, hvoreftermenuettenomgående gikoveri »Kaldeman¬
dens vals«(»Kalkmandens vals«), dette harjegdogikkekunnetfindenogen dokumentationfor.
Dethar derimodværet engammel traditionpåegnenatafsluttemenuet¬
ten med en »Firetur«, og Kræn Skippers Firetur var kun en af de mange fireturmelodier, somharværetbrugt. I 1891 og 1892 nedskrev EvaldTang
Kristensentooptegnelser fraområdet nordognordvest for Mellerup.Begge
erbeskrivelser afandenbryllupsdagen, hvor ungkarlene skullegemmebrud¬
gommenfor mændene,ogbrudepigerogpiger skullegemmebruden for ko¬
nerne. »Når de varfundne, dansedes deren gammelmandsvals (ellermon- nevet eller firetur) ude på agrene, og så var parret ude af de unges
lag« (18). Denne optegnelse er fra Gassum. Den anden er fra Tørring ved
Øster Tørslev. Der dansede de også ude i de fri på andenbryllupsdagen:
»Musikanterne spillede op og gik foran, til de kom ud på enjævn grön plads, der stilledes folkene såani enlang række, også fik deenrundenom (der ikke varedelænge)dernæstenmonnevet...Dernæstdansedesenfiretur,
ogsåskullebrudeparret danses af lavet«(18).
I sammeoptegnelse fra Tørring ved ØsterTørslev fortælles det: »Under
den(monnevetten) fik deendram af flasken,somde drakaf, mensde dand- sede, oglodsådan gå hele raden igjennem« (18). Det samme havde Albert Kjærgaard oplevetsomdreng:Når de gamle dansedemenuet,gik derenfla¬
ske brændevin fra hånd til hånd i mandsrækken. Hver drak en mundfuld,
imedens handansede, og sendte så flasken videre til den næste herre. Da¬
merne drak ikke brændevin. Denne skikvardog hørt op, før Albert Kjær¬
gaard fik lært menuettenog kom med til ballerne i Mellerup. I Bjerregrav fortælles,at detligefremvar encognacflaske,skafferen bragte ind midtun¬
derdansen,og som alle mændenetogenmundfuld af under dansen.
AlbertKjærgaard fortalte: »Menuettenlærte jeg afen gammel kone der
hed« »BertKathrin«, BirtheJensen(d. 1935) »Hendes familievarfattig,og hun boede ietlille hus vedMellerup kirke, hvor de kunhavde enlille stue på ca. ti kvadratmeter. Hun havde en søn og havde der desuden samlet en tre-firejævnaldrende drenge på en 15-16 år, deriblandtAlbert Kjærgaard.
»Og så sagde hun: »No skaIsi på birnene« »Og så trak hun hinne skjørter
op. Detvarikke suertitdet passerede dengangatdervar nogender fik bir¬
neneå si. Så kunne vi si hvordan vi skulletræje«(16).Imedenssangde dan¬
sende. Menuetten kunne godt læres til »Forgangen nat vor sultne kat«,
selvom den ikkehavdenogetmed de egentlige menuetmelodieratgøre.Al¬
bertKjærgaard havdeengangværetudsat foratdansemenuettenveden ma¬
skerade, hvor alle de dansendesang»Forgangennat«.
Menuetmelodierne
I tidligere tid har derværetbrugtetutal af forskelligemenuetmelodier, og
langt opi forrige århundrede varmenuetten så yndet en dans, at mange af spillemændene fra Ommersyssel (området der ligger nord for Randers by) komponeredenyemenuetter. Enafdemenuetter,der særligt slog igennemi slutningen af forrige århundredeogbegyndelsen af dette,var»Niels Kraghs
Menuet«. Denblevmegetyndet i alle byerne nord for Randers,og den be¬
tød fornyelse og fortrængte mange af de ældre menuetmelodier. Niels Kragh varfødt i Hald i 1841 ogdødesamme sted i 1914,og hvornår Niels Kragh komponerede sin menuet, vides ikke med bestemthed. Niels Kragh
lærteatspille violinsomtiårig af sin farogsenereogsåatblæse basun. Han aftjente værnepligten ved hestegarden 1864-66 i København og vendte
derefterhjemog vargårdmandogspillemand. Hanvarnokmestdet sidste.
Niels Kraghs virkefelt som spillemand var egnen mellemRanders og Ma¬
riager fjord. Det er sandsynligvis i perioden efter militærtjenesten, athan
har komponeret den melodi, der senere blev kendt på egnen som »Niels Kraghs Menuet« (19).
Et stort antal af egnens andre spillemænd har i slutningen af forrige
århundredekomponeret menuetmelodier, da dansenpå det tidspunktstadig
varmegetlevende påegnen. Derkannævneskompositioner af Chr. Peder¬
sen Greve, Albæk; Søren Christiansen, Assens; Daniel Pedersen, Harrids- lev; Jens Gallevang, der var regimentsmusiker og spillemand i Støvring (f.
1866); P. Christian GassumogSørenHougaardi Mellerup (1866-1950) (20).
Griiner-Nielsen havde i 1932 gjort Andreas Otterstrøm, medstifteren af
»Foreningen til FolkedansensFremme«,opmærksom på,atdervar enAage
SørenseniMellerup, der kunne noglemenuetmelodier (21). Andreas Otter¬
strøm lodopgaven gå videre til Poul Lorenzen, som i 1935 sørgede for, at
der blevoptegnet tre menuetterefterAage Sørenseni Mellerup. Spilleman¬
den Søren Hougaard, Mellerup, spillede, og lærerJ. V. Jensen fra Støvring
nedskrev melodierne. Detre menuettervar»KrænGassums-«,»JensGalle-
&
rr
j-t-
R 1
f
?\\*?\ C/'Plrfr
flUf fftølJ 1 m 7:\\h\\T\T?\t
riffriff fiiffilj
mm rim
f ?PåRandersegnen, hvor menuettraditionen varlevende, blev spillemændene
vedatskabe nyemelodier.Hereteksempel påen nyeremenuetkomponeret af Søren Hougaard (1866-1950), Mellerup. Han var en afsognets sidste musikere, derspilledemenuet.
fihlJrtnjLU/l Tul&uZp,fouuAl*!
j_i j jt^jw i f f nar r |f|
6~'j
f r r—k 1
H
i
b-fr-
f?
j tf ' f ' 1J**TTTT
H9
w
VIf
' i i ■*—<-r y v-f-
uLf J i
J til f
rii\£a ir fri i f-HH-f
»Skaberens Menuet« har været meget brugt på Randersegnen, og i 1915 indspillede H. Gruner-Nielsen »Skaberens Monnevet« i
Fjellerup
iNørre
DjurslandmedspillemandMunk.Melodien kanførestilbage
til 1700-tallets
slutning ogfindes trykt i hofmusiker Schalls »Arier og Viser
1790« med
tekstafJensBaggesen »Skaberenskuede dennyskabte
Klode« fra 1786.
vangs -«og»Skaberens Menuet«. Deropstoden
smule usikkerhed i forbin¬
delsemednedskrivningenafmelodierne, ogderblevderforsendtbud
efter
musikdirektørJ. V PedersenfraKristrup,derkomtilMellerupforatrettede småfejl,der kunneværeopståetvednedskrivningerne.
IMellerup sagde Aage Sørensen i 1935, at: »Skaberens
Menuet danses
herendnu og ermegetyndet.Derimodkendes JensGallevangs
ikke
meget,skønt denersaasmuk«(22).
»Skaberens Menuet«kan førestilbagetil 1700-talletsslutning.Melodien
findes hos hofmusikeren Schall, og en tekst er skrevet af Jens Baggesen:
»Skaberen skuede den nyskabte Klode«. Melodien findes endvidere
ned¬
skrevet somMenuet (uden navn) iErik Jensens nodebog, Boes 1790 (23).
Musikerne
Iovenståendeafsniteralleredenævntenrækkemusikere, derkomponerede
menuetmelodier.
Niels Kragh fra Hald (1841-1914) huskes af Albert
Kjærgaard
som en kraftigmand, der,når han kom til Mellerup, altid blæstepå basun. Albert
Kjærgaardvarsombarnmestoptagetafatsepå
ham, når han blæste, for så
»blæste hanjobådekinderogdetheleop«(16).
Musikernepå AlbertKjærgaardstidvarto megetdygtige
brødre P. Chri¬
stian Gassum ogSøren Hougaard fra Mellerup. Dehavde en
lille ejendom
ogtjentelidt ekstravedmusikken. P.Christian Gassum
spillede første violin
og Søren Hougaard anden violin. P. Christian Gassum
brugte kroppen så
meget,når han spillede, atsveden drev ned afansigtethele aftenen ognat¬
ten igennem.Nogen gangehavde de som trediemandskomagerAnders Pe¬
der fraTvede, der blæstekornet(16).
I Støvring var der i tidligere tid som allerede nævnt en spillemandved
navnJensGallevang. Og i begyndelsen afdette århundrede blev denlokale spillemand PederSørensen Poulsen (f. 1861) kaldt for»StandhaftigPier«og
hans kone Karen Marie Boldsen(f. 1866) for »Himmel Karen«. Grundentil
dissenavnevar,atkonen altidsagde, inden mandenskulle udatspille: »Kan
du nuvære standhaftig,Per« -han skulle holde sig fra brændevinen. Spil¬
lemandens kone blev lidt religiøs på sine ældre dage og derfor kaldt for
»HimmelKaren« (24).
Davioptog menuettenpå video i 1980 i Støvring forsamlingshus,vardet
tømrermesterJensSloth fra Dalbyovre, der spillede. Hanhavde ikke spillet
violin sidenslutningen af1950'erne, mensattestrengepå sin violinogspil-
Tømrermester Jens Sloth, Dalbyovre, spiller »Monnevetten« iforbindelse
medvideooptagelser iStøvringforsamlingshus 1980. Han varpå det tids¬
punktden sidste musiker, der havde spillet menuet ved deprivatefester i StøvringogMellerup.
lede ved optagelserne. Han spillede forbløffende rent og godt, selvom han
ikke havde spillet til dans i mereend 20år.Jens Sloth varpå det tidspunkt
densidste, dervartilbage, somhavde spilletmenuettenitradition.
Jens Slothvarfødt i HøjbjergvedKjellerup, men startede allerede i be¬
gyndelsen af 1930'erne med at spille sammen med musikere fra Randers¬
egnen.På det tidspunktkunne detvære ethårdt jobat spilletil dans,mange gange startede de kl. 20 ogfortsatte til kl. fire med enhalv timespause kl.
24.1 1930'ernevardervirkeligmange, der dansede menueti Støvringog i Mellerup, ogdet fortsatte i fyrrerne. Rækkernevaraltid fulde, det vil sige
meden25-30 par.IStøvringvardetaltid lærerJensen,dervarfordanser, før
ham var det sognefogedNiels Due, ogi Mellerup var det Jens Peter Hoe.
Jens Sloth, der harspillet ihverenesteforsamlingshus i heleOmmersyssel, fortalte,atdet undrede ham,athan ikke andre steder end i StøvringogMel¬
lerupvarblevet opfordrettilatspillemenuet, ogaldrig hverken i Hald eller
iBjerregrav, hvor han ofte har spillet til bal eller private fester (25).
Menuetten
forsvinder på Randersegnen
DaAlbertKjærgaard rejste fra Mellerup i 1910, dansede heleungdommen
menuetder, menda han flyttede til Hald i 1919,var der kunentre-firepar
der, somkunne danse menuetten. I Haldprøvede manpå atfå den lært til flere, og man forsøgte ved at samle nogle af de ældre. Albert Kjærgaards
konevarogså med, hunvarfraMorsogskulle også have den lært. Mensom
AlbertKjærgaard sagde: »Den erikke sånemat lære« (16). Derblev ikke flere, der kunne danse den, så den blev aldrig mere danset ved festerne i
Hald. I gammel tid skulle den have været danset ligeså megeti Hald som
i Mellerup og Støvring, men det var en generation før, Albert Kjærgaard
kom til Hald.
IngeBondeJensen,dererfødt i Lindbjerg ved Støvring,har kendtmenu¬
etten fra hunvarbarnvedjuletræsfesterne i Lindbjerg forsamlingshus. Der
var det sådan, at efter børnene havde gået om juletræ og leget, skulle de gamle danse »Monnevet«. Det så stilfuldt ud, når de gamle stillede op ito rækker i deressortetøj. Mangegange fortsatte mændenemedatrygelang- pibe, medens de dansede,ogførst til sidst i dansen stak depibespidsen ind i
etknaphul i jakken, foratde til slut kunne danseenvals.
Inge Bonde Jensen fik selv lærtmenuettenafen faster,somogså ledede
folkedans.Mender blev ikke undervist imenuetiMellerup ityverne.Inges forældrevar med til folkedans i 1923, og da blev der ikke undervist ime¬
nuet, da detvar en dans,mankunne ligesom rheinlændereller vals. Først i
løbet af1930'erne,begyndte folkedanserlederneatundervise imenuet.
I tyverne og begyndelsen af trediverne kom Inge Bonde Jensenmed til
flere fester i Mellerup forsamlingshus, hvor den altid blev danset. Detvar
også der, hun fik sin første storeoplevelse vedat dansemenuet. Detvar en
aften, hvor hun dansede mellem Signe Gedstedoghendes faster, der begge
havdelangesortenederdelepå. Herfikhunenmeget stordanseoplevelseog
følte,athunmærkedemenuettensrytme.
I 1937blevIngegiftmedSigurd BondeJensenogflyttede til Støvring,og her blev derogså dansetmenuet»så det klodsede« af de ældre, når devartil bryllupper eller sølvbryllupper i forsamlingshuset eller »salen«, som den
mestblev kaldtder.
Omkring 1940 var der en hel del unge, der ikke kunne menuetten. De syntesdetvar enskam,atdervarsåmange,der ikke kunne den,ogIngetil¬
bødderfor,athungodt ville lære dem den. Detgik også godt første aften, de
varsammen. For »trinnene kanman godtlære, hvis man får lidt undervis¬
ning«, sigerIngeBonde,»menrytmen-jeg kan ikke sige, hvadmanellers
skal kalde det,jegtroer nok, man skal danse den i mange år, førman kan
lidemenuetten«(11). Flereparfik lærtmenuetten,ogden blev danset i fyr¬
rerne og halvtredserne til familiefesterne. Der var gode orkestre, der altid spillede den. Densidstegang,den blev danset vedenprivat fest,vartilInge
Bonde Jensens forældresguldbryllup i 1962 (11).
I slutningen af 1970'erne fik Folkemusikhuseti Hogagerenhenvendelse
fra BentKnudsen, dervaropvokset i Hald.Hanopfordrede Folkemusikhu¬
set til at besøge Albert Kjærgaard. Det blev Gitta Birkefeldt Møller fra Højbjerg ved Århus, der blev sat på opgaven. Gitta B. Møller var iøvrigt også interesseret i at komme i forbindelse med andre, der endnu kunne danse menuetten, og blev henvist til Sigurd og Inge Bonde Jensen i Støvring. Det udviklede sig til et samarbejde, hvor nogle par fra Støvring
kom til Gitta B. Møllers dansehold iÅrhus foratvisemenuetten,ogÅrhus¬
danserne blev inviteretpå besøg i Støvring tilet arrangementi forsamlings¬
huset. Senere fikjeg, Spillemandsmuseet i Rebild og Dansk Folkeminde¬
samling, forbindelsetil Albert Kjærgaard, Sigurd ogInge Bonde Jensenog deøvrige dansere i Støvring. I 1980blev detmuligt for Dansk Folkeminde¬
samling at fa indspillet menuetten på video. Det var tømrermester Jens Sloth, Dalbyovre,derspilledemenuetten,ogfempardansede.
Igen skete deren lille opblomstring afmenuetten i Støvring, ogden er blevetdanset vednogle fa privatfester, hvor dervar ca. fempar. Men et af problemernevar nu, at orkestre, der i 1950'erne bestod af violin, klaverog
entrommeslager, og somsagtenskunnespille menuetten,nu erblevet skif¬
tet ud med enmand, der spillerel-orgel. »Det er ikke detsamme atdanse
menuet til el-orgel somtil en violin«, siger Inge Bonde Jensen. Opblom¬
stringen fortsatte til midten af1980'erne, hvor IngeBondeJensenpludselig grundetsygdom blev forhindret i atdanse. Siden harmenuettenikke været
Derdanses »Monnevet« iStøvringforsamlingshus i 1980. Førsteparfor¬
danserneInge ogSigurdBonde Jensen, andetparSigne og Christen Yde,
hanvarlandsbyens oldermand.
danset til private fester i Støvring. Ingerog Sigurd Bonde Jensen havde i
mangeårværetfordansere imenuetten.
Afrunding
omRandersmenuetten
Undersøgelsen af den folkelige menuettradition på Randersegnen har vist,
atder harværethelttydelige forskelle på dansefigurerne imenuetteni deto områder,byerneBjerregrav ogMellerup,som ligger blotca.20 km fra hin¬
anden. Det harogså vist sig,attraditionen medat danse vals eftermenuet¬
ten erforholdsvis ny, idet man i Bjerregrav altid sluttede med en kompli¬
ment,ogi byerne nordøst for Randers i ældre tid altiddansedeenfireturtil
slut. Deterendviderevist,atden i »GamleDansefraRandersegnen«opteg¬
nedemenuetstrinbeskrivelse serud til atværei overensstemmelse medden måde den blev dansetpå i Støvring. Dog var danserytmen anderledes hos
alle informanter end hos dansere ifolkedanserbevægelsen.
Enafgrundene til, attraditionenervelbevaret i områdetmellem Randers
ogMariager fjord, kan velvære,atde velhavende bønderpå denne egnhar
væretkonservative oghaftsans foroginteressse iatvedligeholde ogbruge
deressærprægede dans. For godt hundrede år siden skrev EvaldTangKri¬
stensen, atmaniØstjylland ikke måtte ventesigatfå synderligtud afsam-
leriet, men »I Himmerland og Egnen nord for Randers har visse gamle
Skikke og Sædvaner holdt sig mærkeligtronedmodvorTid, da deter gam¬
meldags af det nymegetupaavirkede Egne,netop fordiman ser saare mis¬
tænkeligtpaaalt fremmedogaltnyt« (26).
Mollevitten
fra Ærø
Ellen og
Hakon Griiner-Nielsens indsamlingsrejse til Ærø
i 1918
Indsamlingen af folkedanse påÆrø har i stor udstrækningværet centreret
om Rise sognmidt påøen, hvor de gamle dansetraditioner harværetbedst
bevaret. Endvidere har gårdejer og spillemand Hans Andersen Hansen (1861-1953), Rise,oghans familie spilletencentral rolle ved danseindsam¬
lingen påÆrø. HansAndersenHansenhavde i sin tidligste ungdom fået sin
musikuddannelse hos musiker Boldtmann i Vestergade i Ærøskøbing, og han blev selvenmegetdygtigogbenyttet spillemandpåÆrø samt ensøgt musiklærer(27).
Første gang øenblev besøgt af folkemusik- ogfolkedanseindsamlerevar i 1918, hvor fru Ellenogarkivar Hakon Griiner-Nielsen i august-september foretogenlængereindsamlingsrejse, der startede påReersø,giktil Tåsinge, Drejø og derfra til Ærø og sluttede på Fanø. På rejsen var Ellen Griiner-
Nielsen danseoptegner og Hakon Griiner-Nielsen var musiketnolog. Ellen
Gruner-Nielsen havde siden 1907 været medlem af»Foreningen til Folke¬
dansens Fremme« (FFF), Danmarks ældste folkedanserforening, hvis for¬
målogsåvaratindsamle folkedanse.Hunblevtidligt valgt ind iforeningens styrelse og arkivkommission. Foreningens tætte samarbejde med Griiner-
Nielsen har uden tvivl haft betydning for, at FFFs arkiv i 1915 kom til at indgå i DanskFolkemindesamling.
På Ærø mødte Ellen Gruner-Nielsen mollevitten, som var ærøboernes folkeligenavn formenuet,oghun blev den første danske optegner,der for¬
søgte at beskrive enmenuetfra folketraditionen. Ienrenskrift af optegnel¬
serne fra 1918 fortæller Ellen Gruner-Nielsen om indsamlingen på Ærø:
»Hervarvi saa heldigeatbegynde i St. Riseog blev vist til Gaardm. Hans Andersen, c. 60 Aar, som viste sig at være en af de allerbedste Kilder, vi
Ellen Griiner-Nielsen
vardenførste, der
beskrev denfolkelige
menuetpå Ærø.
Foto 1918.
kunde faa. Baade han og Konen hjalp os; hun dansede med mig, han spil¬
lede, og min Mand optegnede Melodierne, som ikke fandtes nedskrevne,
men nualtsaaer i D.F.S. -Jegvar hos dem i hvert Fald 3 Gange,Eftermd.
el. Aften ogmaatteogsaa gaaforgæves etParGange,naarde klippede Faar
ellerhavdetravlt med andet. En aftenmaattejegcykle alene de 3/4 Mil til¬
bage til Ærøskøbing i Bælgmørkead Veje, jeg ikke rigtig kendteog som var alt andet end snorlige, og det var sent, forjeg havde ventet, min Mand
skuldenaa at hentemig...«. De øvrige stederpå øen hvor Ellen ogHakon
Griiner-Nielsenindsamlede, fik deatvide: »atdetvari St. Riseatde kunde
degamle Danse« (28).
Det blev til godt 20 danse Ellen Griiner-Nielsen optegnede, og en
mængdedanse, der blev nævnt, og omtrent lige såmange melodieropteg¬
nede Hakon Griiner-Nielsen efter Hans Andersen Hansen.
Mollevittenvarslet ikke så letatoptegne:»JegmaattebrugeenMængde
Tid foratoptegneden, det kan muligvisgøresmegetsimplereog mereover¬
skueligt«. Ellen Gruner-Nielsen mente, at det måske skyldtes, at hun ikke
selv kunne danse menuetten som den lærtes i danseskolerne. Da Ellen Gruner-Nielsenoptegnede dansen, måtte hun dansemed hustruen, imedens
HansAndersen Hansen spillede til. »Enenkelt Gang viste de migden nok (min Mand spillede) og de dansede begge to med meget Gratie (han i Træsko),mendervar saa mangeTrinatpasse paa,atjeg ikkefiknogetrig¬
tigt Overblik. Trinnenesyntesjeg selv jeg gjorde fuldstændig somde, men dervarformodentligenNuancei Takten ellerBevægelsen, dervar anderle¬
des; desagde hele Tiden, jeg havde ikke »det rigtige Tridt«« (27).
Udovermollevittenoptegnede EllenGriinerNielsenen»Fordans«, der i gammel tid blev danset efter mollevitten, når »de skuldehaveenrigtig rask
en«.»De svingedemed deres Dame,saagik de i Kæde til dennæsteDame,
oghverDameskuldesaakysse Musikanterenog ogsaasin Herresaadangik
det Raden rundt« (27). Beskrivelsen hererefter Ellen Pedersen, dervar over 80år i 1918. Sandsynligviserdet beskrivelsen tilenpolskdanseller fordan¬
senfraenpolskdans.Islutningen af 1700-talletvardet almindeligtatdanse polskdans eftermenuet. Dennetraditionhar levet videre idag i enkeltedele
af de svensktalende områder af Østerbotten i Finland.
Tidligerehavde der ogsåværetendans, der blevkaldt »Mollevit 3«. Hans
Andersen huskede,atdenblev danset i hans tidligste barndom islutningen
af1860'erne,menda hanstartede med atspille ude i 1870,var den gået af brug,oghan huskede heller ikke musikken til dansen. EllenogRasmusPe¬
dersen(f. henholdsvisca. 1835og 1828)erindrede,atdetvar enrækkedans,
hvor hver herre havdeto damer. Den blev danset eftersammeprincip som
»Kedelflikkeren«, hvor herren hartodamer. Denøversteherre medendame
i hver håndvarvendt moden anden herre oghans damer. Efter atparrene havde danset sammen, kædede de videre til næste par og således rækken igennem.DaEllenogRasmus Pedersenvar unge, varder kun få, der kunne
»Mollevit 3«(29).
Bryllupsmollevitten
I sidste halvdel af 1800-tallet blev der lagt stor vægt på, at brudeparret
kunne danse mollevit inden deresbryllup, da mollevitten hørte til de cere¬
monielle danse vedøensbryllupper. Dansen foregikgerneienstorstueefter middagen; nårstuenvarryddet, gjorde spillemændene klarogtogplads iet hjørne afstuen. Kort tid herefter lød tonerne til en mollevit. Brudeparret
blev nu ført ind i storstuen med forloverne ogto nærtbeslægtede kvinder.
Forloverne vartit brudeparrets fædre og i så tilfælde var det brudeparrets
forældre, derdansede med vedbrudeparrets første dans. Brudemollevitten
blev danset aftreparmedbrudeparret i midtenoghavde i allerhøjeste grad bryllupsgæsternes opmærksomhed. Mollevit afløstes af mollevit. Enhver
ung eller gammel skulle danse med brudeparret, derfor måtte de enkelte
mollevitter ikkevære forlange. I flere optegnelser fortælles det dog, atdet
varbrudeparret,der dansede den første dans alene.
Senerepå aftenen blevbruden trukket med ind ietandet værelse,hvor pi¬
gernetogbrudekronenafhåret,ogkonernegavhende konerneshovedtøj på
medsortebånd. Imedens bruden fik konerneshovedtøj på, skulle brudgom¬
menholdesig klar tilatgive konen det første kys, »Konekysset« (30).
Der findes enlignende beskrivelse fra 1834. Idennævnes der dog ikke,
hvilken dans der blev brugt, men efter beskrivelsen har det sandsynligvis
været enmenuet: »NaarDandsenbegynder tagerPigerne Bruden imellem sig,ogdandse med hende.Konerne,derereudenfor denne Dandssøge nuat faa Bruden imellem sig, hvilket ogsaa efter nogen Kamp lykkes. Derpaa føresBruden ind ietandet Værelse. MantagerKronenaf hendes Hovedog paasætterhende Konehue.« »Naardenne Forandring i Pyntenforegaaer, da
advaresBrudgommen,athanmaa passe paaatfaaeetKysunderKonehuen
førGjordemoderen faaer det, hvorfor man seer ham ved Døren atafvente
detgunstige Øjeblik tilatannammesit Kys: KommerGjordemoderen(Pyn¬
tekonen) ham i Forkjøbet, da bliver han til Latter« (31).
Det var ikke kun ved bryllupper, mollevitten havde ceremoniel betyd¬
ning, men også efter fastelavnsridning, som afsluttedes med spisning og dans. Dennebeskrivelsesesfraca. 1900: »Første Dans-Menuet,Ærøboer¬
nesYndlingsdans-blev danset afKongenogDronningenene.IandenDans
- Vals-deltog TjenereogForridere. -Herefter kunde alle der havde Lyst,
danse«(32).
I slutningen af 1800-tallet blev brudemenuettenerstattet af brudevalsen,
enskik, der efterhånden bredte sig til hele landet. PåÆrøblev der brugt lidt forskellige melodier.HansAndersenHansenspillede altidenvals,somblev
kaldt »Kirstens Vals«. Valsenvarkomponeret af musiker Therkel Christen¬
senTherkelsen fra Gåsten i Rise, i anledning af datteren Kirsten Therkel¬
sensbryllup med Christen Christensen (33).
Selvom mollevitten i begyndelsen af 1900-tallet ikke længerevar en ce¬
remoniel dans vedbryllupperne, blev den vedat have høj status. Denblev
dansetved alle destore fester i Rise sogn. Ogved de store bryllupperblev
dendansetetstykke tid efter brudevalsenogblev ved medatværeetaf høj¬
depunkterne ved bryllupperne.
Mollevitten blev danset i 1930'erne, bl.a. ved kroejerens sønsbryllup i
Dunkær i 1934 og ved kroparretsegetsølvbryllup i 1935 (34). I 1930'erne
og 1940'erne var det især de ældre, der dansede mollevit, og det var be-