1
Per Nørgårds skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse - www.kb.dk/dcm
Hos DSB kan man købe en togbillet til et hvil- ket som helst land uden for Danmark, fordi DSB samarbejder med togselskaber i andre lande.
Derfor får udlandets togfirmaer, hvad de skal have. Hvis ikke dette samarbejde fand- tes, kunne en passager fra Danmark til Italien kun købe billet til den tyske grænse station.
Så ud af toget og købe billet gennem Tysk- land.
Og så igen ud af toget ved første franske station for at købe billet til turen gennem Frankrig.
Samme procedure i Schweiz, hvis man ta- ger den vej.
Og til sidst købes billet fra første italienske stationsby til bestemmelsesstedet i Italien.
Ret besværligt.
Så der er grund til at være glad for DSB’s samarbejdsaftaler.
Mon ikke trafikministeren ville protestere, hvis EU ville forbyde disse aftaler?
Med hensyn til rettigheder for musik fra an- dre lande, har det danske selskab Koda lig- nende samarbejdsaftaler med tilsvarende selskaber i udlandet, så man kun behøver at henvende sig til Koda.
Det er en stor lettelse for f.eks. en storfor- bruger som DR, der så ikke skal lave aftaler
D A N S K M U S I K U N D E R P R E S
KO M M E N TA R T I L E U O G M U S I K M A R K E D E T ( 2 0 0 8 )
Af Per Nørgård & Erik Moseholm – komponister
med de mange selskaber i udlandet, hvorfra de får musik.
Det betyder også, at DR´s nye tiltag om til- bud til musikelskere om at kunne downloade musik vanskeligt lader sig realisere.
Kulturministeren har ellers betegnet dette arkivmateriale som ”det gyldne arveguld” og givet millioner til projektet. De er nu tabt på gulvet.
For EU-kommissionen har nu forbudt for- valtningsselskabernes samarbejdsform trods protester fra EU-parlamentet. Den tyske Bun- destag og regering har også protesteret.
Men vores egen kulturminister har ingen indsigelser og finder det åbenbart i orden, skønt det især vil gå ud over dansk musik og i særdeleshed vækstlag med nyskabelser og nyt talent.
For markedet vil i stadig højere grad blive domineret af de største internationale sel- skaber, hvor danskeres chancer reduceres til stort set intet.
Hvorfor synes Brian Mikkelsen, at det er i orden?
Noter
Dansk musik under pres – Kommentar til EU og musikmarkedet, et debatindlæg, bragtes i Po- litiken d. 19/8 2008