• Ingen resultater fundet

Politikken på scenen

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Politikken på scenen"

Copied!
1
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

164 Peripeti 12

I juni 2007 blev der i Utrecht afholdt en konference af den hollandske sammenslut- ning af teatre og koncertsale, VSCD, sam- men med PEARLE*, der er en europæisk arbejdsgiverorganisation vedr. performativ kunst, og Boekmanstiching, der er en hol- landsk institution for studiet af kulturpoli- tik. Konferencen skulle se på forholdet mel- lem offentlige myndigheder (stater, regioner og kommuner) og den performative kunst i EU. Til mødet blev der udarbejdet 15 nationale portrætter om temaet. Det er disse 15 artikler, med oversigter og analyser, der er udgivet i bogform under titlen State on Stage. Til de nationale oplæg er der tilføjet nogle indledende og afsluttende artikler.

Yderligere et par artikler er publiceret på

<www.boekman.nl>

Antologien rummer altså 15 nationale portrætter: Østrig, Flandern (Belgien), Bulgarien, Estland, Finland, Frankrig, Nordrhein-Westfalen (Tyskland), Græken- land, Ungarn, Holland, Portugal, Rumænien, Slovenien, Spanien og Storbritannien. Det interessante er, at der er artikler fra østeuro- pæiske lande, som vi ikke rigtig har kun- net finde teaterpolitisk lettilgængeligt stof om andre steder. Man bemærker, at Norge, Sverige og – selvfølgelig – Danmark glimrer ved deres fravær.

Artiklerne centrerer sig om teaterstruk- tur og om offentlig støttestruktur i de enkelte lande. Nogle er rent informative, og andre er mere analytiske.

En sådan antologi kan dels bruges til at skaffe sig informationer (men de forældes nok relativt hurtigt) og dels til at få ideer til, hvordan teatersystemer også kan indrettes – andre steder i Europa.

Et forholdsvis generelt billede ud over Europa er i øvrigt: Der er sket en vækst i den performative kunst. Offentlig støtte klares af flere niveauer: stat, regioner og kommuner.

De fleste steder koncentrerer den offentlige støtte til teater sig om et eller et par store tra- ditionelle teatre, der modtager broderparten af støtten. En voksende underskov af mindre grupper og projekter hutler sig igennem og støttes kun svagt.

Antologien her kan supplere Hans van Maanen og Steve S.E. Wilmer: Theatre Worlds in Motion fra 1998, fordi den også har østeuropæiske lande med. Men den er mindre skarpt redigeret end Theatre Worlds

Politikken på scenen

Anmeldelse af State on Stage. The impact of public policies on the performing arts in Europe, Boeckmanstudies, Amsterdam 2008.

Af Jørn Langsted

Peripeti #12 | 2009 | www.peripeti.dk

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

september havde Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark også sendt rådgivere ud til Egtved Put&amp;Take og til Himmerlands Fiskepark, og som i Kærshovedgård benyttede mange sig

Dermed bliver BA’s rolle ikke alene at skabe sin egen identitet, men gennem bearbejdelsen af sin identitet at deltage i en politisk forhandling af forventninger til

Og når bogen ikke længere er så centralt placeret, så er litteraturen det heller ikke, fordi det, der kendetegner denne 500-års periode fra, da Gutenberg opfandt tryk- kepressen

Sammen- ligner vi i stedet på tværs af arbejdssteder, ser vi igen, at medarbejdere på plejehjem og i hjemmeplejen oplever mindre indflydelse på organisatoriske forhold end ansatte

Med Bevar mig vel har vi arbejdet hen imod en værkforståelse, som stiller sig imellem to dominerende værkbegreber. På den ene side idealet om det interaktive værk og på den anden

Vanskeligheder kan derfor også være særligt knyttet til enten mangel på indsigt (erkendelse) eller mangel på handling/handlingsred- skaber (praksis). Med denne skelnen in

Stilistisk bærer bogen undertiden præg af at kunne være et opslagsværk i alt vedrørende drømme, REM-søvn og terapeutisk brug af drømme, og det kommer i lange stræk til at gå ud

[r]