• Ingen resultater fundet

De kristnes forhold til de romerske myndigheder og den øvrige romerske befolkning   4.1. De kristnes forhold til den romerske befolkning

4. De kristnes forhold til de romerske myndigheder og den øvrige romerske befolkning   4.1. De kristnes forhold til den romerske befolkning. 

4.1.1. De kristnes høje moral 

Som påpeget ovenfor er et gennemgående tema i ”Octavius” kap. 31,1‐5 at sætte skel mellem de  kristne og den øvrige befolkning. Den mest markante forskel i stykket er de kristnes høje moral,  der står i modsætning til romernes nærmeste hykleriske moral, da det, de anklager de kristne for, i  virkeligheden er noget, de selv praktiserer; nemlig blodskam. De kristnes moral beskrives i stykket  ikke blot som bedre end de øvrige romeres, den radikaliseres også i en sådan grad, at selv  ægteskabeligt samleje får de kristne til at rødme. Påpegningen af de kristnes etiske overlegenhed  går igen i meget at den apologetiske litteratur fra det 2. århundrede. I antikken mente man, at etisk  korrekt livsførelse og filosofisk indsigt var forbundet. De kristne mente dermed at kunne bevise, at  deres  lære,  og  især  deres  soteriologi,  var  den  rigtige  (Ulrich  2006,  42‐43).  De  kristnes  absoluthedskrav med hensyn til soteriologisk indsigt stod i kontrast til de fleste andre religioner  og  filosofier  i  Romerriget.  Disse  var  præget  af  synkretisme  og  tolerance  (ib,  19‐21).  Selv 

jødedommen, som kristendommen voksede ud af, der kan siges at være etnisk absolut, var mere  eller mindre bevidst om eksistensen af andre guddomme. Det første af de ti bud i Dekalogen: ”Du  må ikke have andre guder end mig”(Ex 20,3), forudsætter implicit, at der rent faktisk findes andre  guder end Jahve. Ved sit absoluthedskrav skilte kristendommen sig derfor markant ud fra andre  samtidige religioner. Dette har givetvis både medvirket til romernes stærke afstandtagen fra de  kristne samt givet de kristnes en endnu stærkere følelse af indbyrdes fællesskab. 

 

4.1.2. De kristnes forhold til ikke‐kristne bekendte 

Kilderne vidner om, at det stærke skel mellem de kristne og de øvrige romere, som både romerne  og de kristne har følt, til tider har ført til splittelse i familier og omgangskredse. Spørgsmålet, om  hvorvidt det var muligt for en omvendt kristen og en ikke‐kristen at bevare et venskab eller nære  familierelationer,  kommer  eksplicit  til  udtryk  i  Tertullians  ”Apologeticum”  samt  martyrberetningen om Perpetua og Felicitas. Det melder sig dog også som et tvivlsspørgsmål om  hvorvidt scenariet i ”Octavitus” virker overbevisende. Caecilius’ grove anklager mod de kristne  gør  det  umiddelbart  utroværdigt, at han skulle kunne være  venner med én, han  tiltror så  voldsomme uhyrligheder (Mathiassen 2006, 276). I ”Passio Sanctarum Perpetuae et Felicitatis10”  forsøger Perpetuas far gentagne gange at få Perpetua til at frasige sig kristennavnet, så hun kan  undgå henrettelse. Bl.a. siger faderen i kap. 6, 2: Supplica. Miserere infanti (Passio Sanctarum  Perpetuae et Felicitatis 6, 2). Faderen opfordrer hende til at bede til guderne (altså de romerske),  hvilket angiveligt vil medføre hendes benådning. Han forstår altså ikke Perpetuas ønske om at  blive martyr og beder hende, for sit barns skyld, om at vende tilbage til de romerske skikke. 

Hvordan resten af Perpetuas familie forholdte sig til Perpetuas kristne tro, kommer ikke eksplicit  til udtryk. Det er derfor genstand for diskussion (Kraemer and Lander 2000, 1060). Tertullian  berører ligeledes problemet med, at familiemedlemmer ikke altid tog godt imod en slægtnings  omvendelse til kristendommen. Uxorem iam pudicam maritus iam non zelotypus eiecit, filium iam  subiectum pater retro patiens  abdicavit, servum iam fidelem dominus olim mitis ab oculis relegavit. 

(Apologeticum 3, 4). Her beskrives det, hvordan omvendte kristne afvises af deres familier. Dette  sker på trods af, at omvendelsen har gjort personerne til bedre mennesker: hustruen er blevet kysk,  sønnen lydig og slaven trofast. De kristnes overlegne moral pointeres også i denne forbindelse. 

Potentialet for konflikt mellem ens overbevisning og forholdet til ens familie er allerede til stede i  Matt 19, 29, hvor belønningen for trofasthed over for Jesus i stedet for familien også påpeges: 

      

10 Dateres til mellem år 198 og 210 (Engberg 2007, 217 i baggrundslitteraturs kompendium). 

”Enhver, som har forladt hjem eller brødre eller søstre eller far eller mor eller børn eller marker for  mit navns skyld, får det hundreddobbelt igen og arver evigt liv.” (Matt 19, 29)   

 

4.1.3. De kristnes intention om at omvende de ikke‐kristne 

En mulig måde at overvinde de familiære konflikter, og den med kristne øjne set bedste måde, var  at få familien til ligeledes at omvende sig. Mission var da også tidligt et af kristendommens sigter. 

Apostlenes Gerninger fortæller om apostlenes missionsvirksomhed, der hurtigt spredte sig uden  for Palæstina, da jøderne var afvisende over for troen på Jesus. Denne mission fortsatte ind i det 2. 

århundrede, og omvendelse til kristendommen er et tema for mange af de apologetiske skrifter,  herunder også ”Octavius”. I indledningen præciseres det, at Minucius Felix ikke altid har været  kristen. Han er blevet omvendt under påvirkning af sin gode ven Octavius. Hele skriftets sigte,  nemlig  at  fortælle  om  dengang  Caecilius  efter  en  diskussion  med  Octavius  også  indså,  at  kristendommen var den eneste sande religion, præsenteres ligeledes her (Mathiassen 2006, 275). 

Dermed bliver omdrejningspunktet for skriftet ikke en ”neutral” debat om kristendom og romersk  religion, men derimod en debat som kristendommen allerede på forhånd har vundet. Skriftet har  muligvis været intenderet som redskab til yderligere mission11.  

  Omvendelse og mission er også et tema i ”Apologeticum”. Tertullian var, ligesom  Minucius  Felix,  en  omvendt  kristen.  Inden  sin  omvendelse  havde  han  latterliggjort  kristendommen og hørt til dem, der hadede kristennavnet (Willert 2006, 240). Men som han  pointerer, bunder hadet til kristennavnet i uvidenhed, og så snart denne uvidenhed er blevet  udryddet, vil man gå over til kristendommen: (…) omnes qui retro oderant, quia ignorabant quale sit  qoud oderant, simul desinunt ignorare, cessant et odisse. Ex his fiunt Christiani, (…)(Apologeticum 1, 6). 

I sit forsvar af kristendommen fremstiller Tertullian, som det ligeledes er tilfældet med Octavius i  Minucius Felix’ dialog, kristendommen som den eneste sande religion. Samtidig påpeger han, at  Romerriget er etableret af Gud for at udsætte verdensafslutningen, så kristendommen – og den  dermed følgende frelse – kan bliver udbredt til endnu flere (Willert 2006, 245‐246). 

 

4.1.4 Den romerske befolknings modstand mod kristendommen         

Kristendommens udbredelse til hele Romerriget lykkedes ikke i det 2. århundrede, og det må  formodes, at der var en betydelig modstand mod kristendommen blandt den ikke‐kristne del af  befolkningen. Det var nemlig ofte almindelige borgere, der angav de kristne. Dette vidner bl.a. 

Plinius’  brev  til  Trajan  om.  Her  angives  de kristne  til Plinius.  Tilsyneladende  er  der både 

      

11 Dette uddybes i afsnit 4.3 

anklagere, der gerne står frem (Plinius 2, 11‐12), og anklagere der foretrækker at forblive anonyme  (Plinius 5, 20‐21). Tacitus beretter ligeledes i ”Annales”12, der er en beretning om Neros håndtering  af branden i Rom i 6413, om en stor modvilje blandt befolkningen overfor de kristne. Ergo abolendo  rumori Nero subdidit reos et quaesitissimis poenis adfecit, quos per flagitia invisos vulgus Christiani  appellabat (Tacitus 44). Også Hadrians reskript til prokonsulen i Asien fra år 123/124 fortæller, at  retsforfølgelsen var et resultat af lokale angivelser og anklagere (Engberg 2006, 304). Selvom  diskussion i ”Octavius” ikke resulterer i nogen retsproces, er det også her en romersk borger,  Caecilius, der fremsætter anklagerne mod Octavius; og dermed mod alle kristne.  

 

4.2. De kristnes forhold til de romerske myndigheder  4.2.1. Kritik af retsprocessen 

De kristne blev som nævnt ovenfor oftest angivet til de romerske myndigheder af private borgere. 

Der  var altså  sjældent  tale  om  regulær  statslig  forfølgelse  af de  kristne.  Men  de romerske  myndigheder  har  også  haft  et anstrengt  forhold til  kristendommen  og dens tilhængere, for  anklagerne blev, som vores kilder om retsprocesser mod de kristne bevidner, taget alvorligt. Det er  muligvis derfor, at Tertullian i ”Apologeticum” også retter nogle af sine modanklager til de  romerske  myndigheder  vedrørende  deres  behandling  af  de  kristne  under  retsprocesserne. 

Tertullian forstår ikke, at de kristne behandles modsat af andre forbrydere. Almindeligvis forsøger  man at få en forbryder til at tilstå sin forbrydelse. Hvis dette ikke lykkedes tyer man til tortur for at  få en tilståelse ud af vedkommende. Men når det gælder personer, der er anklaget for at være  kristne, ønsker man, at de skal benægte, og torturerer dem derfor for at få dem til at frasige sig  kristennavnet (Apologeticum 2,10). At man gjorde sig anstrengelser for at få de kristne til at frasige  sig  kristennavnet  kommer  også  til  udtryk  i  ”Passio  Sanctorum  Scillitanorum14”.  Her  giver  prokonsul Saturninus de anklagede, der har tilstået at de er kristne, 30 dages betænkningstid  (Passio Sanctorum Scillitanorum 13). Plinius spørger de kristne for anden og tredje gang, om de  virkelig fastholder, at de er kristne (Plinius 3, 13‐14). Tertullian er ligeledes uforstående over for de  tilsyneladende modsigelser, Trajan hylder i sit reskript til Plinius. Trajan bekræfter, at de, der er  blevet anklaget og fundet skyldige, skal straffes, men at de kristne samtidig ikke skal opspores og  retsforfølges (Apologeticum 2, 8).  

      

12 Disse dateres til år 120 (Engberg 2006, 310) 

13 Det kan være problematisk ukritisk at bruge Tacitus som kilde til, hvordan de kristne blev opfattes på  Neros tid (ib.). Men da jeg som nævnt i indledningen ikke går kronologisk til værks i denne opgave, er disse  overvejelser ikke af afgørende relevans her.  

14 Dateres traditionelt til år 180 (Barnes 1968, 520) 

4.2.2. De kristnes forhold til den romerske kejser.    

Prøven, på om en tidligere kristen, der under retsforhøret frasagde sig kristennavnet, nu også  virkelig havde frasagt sig det, var ofte, at de skulle ofre til guderne og/eller kejseren.  Bl.a. Plinius  udsætter de frafaldne for denne prøve (Plinius 5, 21‐26). De kristne, der under retsprocessen  fastholder deres kristennavn, nægter oftest også at ofre til kejseren på den måde, som romerne vil  have dem til. Dette er tilfældet i martyrberetningen fra Scilli, hvor prokonsul Saturninus opfordrer  de anklagede til at aflægge en ed ved kejserens skytsånd og bede til guderne for hans helbred  (Passio Sanctorum Scillitanorum 3). Også i martyrberetningen om Perpetua og Felicitas opfordrer  prokurator Hilarianus Perpetua til at udføre ofrehandlinger for kejserens velbefindende, men hun  nægter at gøre det: Fac sacrum pro salute imperatorum. (…) Non facio.(Passio Sanctarum Perpetuae et  Felicitatis 6, 3‐4). 

  At de kristne nægter at ofre til kejseren, betyder ifølge romerne, at de ikke ærer ham  på passende vis. De kristne mener derimod, at de sagtens kan ære kejseren som kejser, de har bare  ikke den samme ærefrygt for ham, som de har for Gud. Honorem Caesari quasi Caesari; timorem  autem Deo (Passio Sanctorum Scillitanorum 9). Samtidig mener de kristne, at de, ved at bede til den  kristne Gud om kejserens velbefindende, gør mere for at bevare Romerriget, end romerne der ofrer  til deres (falske) guder for kejseren. Tertullian forklarer, at de kristne beder til Gud om rigets  beståen og folkets opbakning dertil, fordi de ved, at den kristne Gud, og ikke romernes ”døde” 

guder, er den eneste, der kan garantere dette: (…), haec ab alio orare non possum quam a quo me scio  consecuturum, quoniam et ipse est qui solus praestat (…) (Apologeticum 30, 5).  

  Donatas udtalelse i martyrberetningen fra Scilli om, at hun ”ærede kejseren som  kejser, men frygtede Gud”, samt Tertullians overbevisning, om at kun de kristne virkelig kan  garantere kejserens velbefindende, viser med al tydelighed det almene syn blandt de kristne på  forholdet mellem det dennesidige og det hinsidige liv: For de kristne er der principielt ingen  kollision mellem deres borgerlige og religiøse pligter, men hvis de af de verdslige myndigheder  bliver forhindret i at udleve deres kristne overbevisninger, er det deres religiøse pligt at være villig  til at lide martyrdøden. ”Skulle de politiske og sociale kræfter mod forventning medføre en trussel  mod deres religiøse værdier, formanes de til at følge Jesus’ eksempel og uden protest at lide  forhånelser, pinsler og i det yderste tilfælde, martyrdøden (Bilde 2001, 337). 

  Tertullian mener også, at det er forkert at tvinge folk til at ofre til guderne mod deres  vilje. Det er netop den frie vilje, der er i centrum for hans religiøsitet (Apologeticum 28, 1). Han  forstår ikke, at det ikke er det vigtigste for romerne at tro på den romerske religion, men derimod 

”bare” er, om man er med – dvs. udfører de religiøse handlinger – eller ej. Det afgørende ved den  romerske  religion  var,  at  den  blev  betragtet  som  samfundsbevarende.  Caecilius  er  således  agnostiker  i  ”Octavius”,  men  han  udfører  alligevel  de  religiøse  handlinger  af  respekt  for 

traditionen og mores majorum (Mathiassen 2006, 277). I ”The Obvious Aspects of Ritual” forklarer  Roy A. Rappaport, at udførsel af et ritual ikke nødvendigvis indebærer tro på den religiøse  tradition. Det vigtigste signal man sender, når man udfører et ritual, er dog heller ikke tro, men  derimod accept af ritualets konventioner. Det er denne accept – men ikke nødvendigvis tro – der er  socialt  og  moralsk  forpligtende.  Udførslen  af  ritualet,  og  dermed  accepten,  er  en  offentlig  handling, hvorimod tro er noget privat (Rappaport 1979, 194‐195). Idet udførslen af ritualer  formidler accept af de sociale konventioner, er ritualer en symbolsk repræsentation af den sociale  kontrakt og dermed den vigtigste sociale handling: 

 

”In both enunciating conventions and accepting them, it (ritual) contains within  itself  not  simply  a  symbolic  representation  of  social  contract,  but  a  consummation of social contract. As such, ritual, which also establishes a  boundary between  private  and public processes,  thereby  insulating  public  orders from private vagaries (and vice versa) is the basic social act.” (Rappaport  1979, 197) 

 

Ved at nægte at udføre de romerske ritualer og følge de romerske skikke har de kristne altså, på  afgørende vis, meldt sig ud af det romerske samfund – set ud fra romernes perspektiv. Så selvom  de  kristne  ikke  ser  nogen  principiel  modsætning  mellem  det  at  være  kristen  og  romersk  statsborger, er de to betegnelser uforenelige for romerne. Samtidig sender de kristne, der er villige  til at lide martyrdøden for deres kristennavn, et utvetydigt signal indadtil til andre kristne: Den  sociale kontrakt, de er indtrådt i som en del af en kristen menighed, er nu den primære for dem.    

 

4.3. Formålet med den apologetiske litteratur og martyrberetningerne 

Både ”Octavius” og ”Apologeticum” er apologetiske skrifter, men det er kun ”Apologeticum”, der  har adressater, nemlig Romani imperii antistites (Apologeticum 1, 1). Det har været diskuteret i  forskningen, om den del af de apologetiske skrifter, der har adressater, har været afsendt til disse,  eller om adresseringen blot har været formel (Ulrich 2006, 32). Hvis de apologetiske skrifter, der  har adressater, rent faktisk har været afsendt til disse, har formålet uden tvivl været at få de  romerske myndigheder til at ændre deres syn på kristendommen og dermed deres behandling af  de kristne. Dette er umiddelbart formålet med Tertullians ”Apologeticum”. Hvis ikke disse skrifter  har været afsendt til deres adressater, har de sandsynligvis – som det ligeledes er sandsynligt for  de apologetiske skrifter, der ikke har adressater – både haft sigte indadtil mod de kristne og  udadtil mod den øvrige romerske befolkning. Om sigtet udadtil har været direkte eller indirekte er  derimod sværere at afgøre. Octavius’ afvisning af Caecilius’ kritik af kristendommen i Minucius  Felix’ dialog kan have fundet vej til ikke‐kristne romere, hvis de selv har læst ”Octavius”. Men den 

kan også være nået frem til dem af en mere indirekte vej, idet kristne læsere af ”Octavius” 

herigennem har fået argumenter til at forsvare kristendommen med, i en direkte konfrontation  med ikke‐kristne. Samtidig har fremstillingen af kristendommen i ”Octavius” kunnet bruges til  mission (Mathiassen 2006, 288). Den store vægt på omvendelse i skriftet – det ender som nævnt  med Caecilius’ omvendelse – understøtter denne sidstnævnte mulighed. Det er ligeledes en  plausibel mulighed, at ”Octavius” har været intenderet til nyomvendte kristne som en meget basal  indførelse i kristendommen. Dette ville også kunne forklare den umiddelbare mangel på kristologi  og andre teologiske redegørelser i skriftet (ib., 286‐287). Uanset hvilken læserskare de apologetiske  skrifter har været ment til, er de udsprunget af et behov for at forsvare kristendommen og de  kristne. Behovet er opstået, fordi de kristne, set fra romernes synsvinkel, har meldt sig ud af  samfundet. Dette er i tråd med Rappaports analyse af, hvorledes deltagelse i ritualer åbenlyst  signalerer accept af konventioner (og dermed også den afvisning af konventioner som de kristne  signalerer ved at nægte at deltage). 

  De apologetiske skrifter er altså udtryk for et behov for forsvar af kristendommen. 

Ifølge indledningen til ”Passio Sanctarum Perpetuae et Felicitatis” er denne martyrberetning  skrevet, for at læsning af den skal bevirke menneskers opbyggelse (Passio Sanctarum Perpetuae et  Felicitatis 1, 1). Behovet for opbyggelse er, ud over det almindelige behov for påmindelse om den  rette livsførelse, muligvis opstået, fordi nogle kristne falder fra pga. af den store modvilje imod  dem. I hvert fald vidner Plinius om, at nogle kristne frasagde sig navnet og udførte de påbudte  offerhandlinger.  

 

Alii ab indice nominati esse se Christianos dixerunt et mox negauerunt; fuisse  quidem sed dessisse,(…) Hi quoque omnes et imaginem tuam deorumque simulacra  uenerati sunt et Christo male dixerunt. (Plinius 6) 

 

Udover det opbyggende formål indadtil har beretningerne om de kristne martyrer sandsynligvis  også virket  udadtil. Tertullians omvendelse  har muligvis været  et  udslag  af beundring  for  martyrernes mod. Han mener i hvert fald, at martyrierne er medvirkende til at omvende endnu  flere til kristendommen (Willert 2006, 240). 

  5. Konklusion 

Det ambivalente forhold kristendommen fik til Romerriget allerede fra sin grundlæggelse fortsatte  op gennem det 2. århundrede. De kristne pointerede skellet mellem dem selv og den øvrige  romerske  befolkning  ved  gang  på  gang  at  understrege  deres  etiske  overlegenhed  over  for  romernes hykleriske moral. Den oversatte passage fra ”Octavius” er et tydeligt eksempel herpå. 

Det var  ofte  private romerske  borgere, der  initierede  kristenforfølgelserne ved  at angive og  anklage dem til de romerske myndigheder. Dette bevidner bl.a. Plinius i sin henvendelse til Trajan. 

Samtidig havde de kristne en interesse i at udbrede kristendommen til den ikke‐kristne del af  befolkningen  og  dermed  få  ophævet  skellet  mellem  dem  selv  og  de andre  romere.  Denne  ambivalens er indeholdt i dialogen ”Octavius” som helhed, idet skellet mellem de kristne og den  øvrige romerske befolkning netop træder tydeligt  frem,  men samtidig ender  skriftetmed, at  Caecilius indser kristendommens sandhed og omvender sig. 

  Omvendelse er også centralt i ”Apologeticum”. Tertullian mener, at romerriget er  indstiftet af Gud for at muliggøre udbredelsen af kristendommen. Dermed er der for Tertullian  ikke nogen modsætning mellem hans kristne overbevisning og hans status som romersk borger. 

Han  forstår  dog  ikke  de  romerske  myndigheders  behandling  af  de  kristne,  da  den  står  i  modsætning til behandlingen af alle andre forbrydere. Samtidig er de kristne kun venlig stemt  overfor de romerske myndigheder, herunder kejseren, så længe disse ikke tvinger de kristne til at  handle i modstrid med deres overbevisning. Hvis dette er tilfældet, er de parate til at lide  martyrdøden. Dette bliver tilfældet for Perpetua og Felicitas og de anklagede i Scilli.         

     

Litteraturliste   

Primær litteratur  Minucius Felix 

1965  ”Octavius”, ed. B Kytzler, Kösel Verlag, München, kap. 9, 16 og 30‐31   

Plinius 

1963  ”Plinius Traiano Imperatori”, ed. R.A.B. Mynors, Oxford University Press   

Tacitus 

  ”Annales”, ed. Loeb Classical Library, XV, 44   

Tertullian 

  ”Tertulliani Apologeticus”, ed. Loeb Classical Library, I‐IV og XXVIII‐XXX  1972  ”The Acts of the Christian Martyrs”, ed. H. Musurillo, Oxford,  

  Passio Sanctorum Scillitanorum 1‐17 

  Passio Sanctarum Perpetuae et Felicitatis kap. 1, 3‐4 og 6‐9    

Sekundær litteratur 

1992  ”Biblen”, oversættelse autoriseret af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II   

Bilde, Per 

2001  ”En religion bliver til – en undersøgelse af kristendommens tilblivelse indtil år 110”,  ANIS, Frederiksberg 

 

Clarke, G.W. 

1949  ”The Octavius of Minucius Felix”, Newman Press, New York   

Engberg, Jakob 

2006  ”Fordømmelse, kritik og forundring”, in: Engberg, Jakob, Anders‐Christian  Jacobsen   & Jörg Ulrich, eds., Til forsvar for kristendommen – tidlige kristne  apologeter, ANIS, 

  Frederiksberg, 291‐328     

Engberg, Jakob 

2007  ”Impulsore Chresto. Opposition to Christianity in the Roman Impire c. 50‐250 AD,    Manuskript til udgivelse på Peter Lang Verlag, uddrag fra kapitel 2 og 8  

 

Kraemer, R.S. and S.L. Lander 

2000  ”Perpetua and Felicitas”, in: P.F. Esler, ed., The Early Christian World, vol. II, 

2000  ”Perpetua and Felicitas”, in: P.F. Esler, ed., The Early Christian World, vol. II,