• Ingen resultater fundet

■■ föreställningarne

3** Jönköping 1875- Trycktbos C. J. Landgrens Enka.

Plakat trykt 1 875 hos C. J. Lundgrens enke i Jönköping, Sverige. Kungliga Biblioteket, Stockholm.

Wahlberg.

Forestillingen var bygget op om Claus Bergmans egne præstationer som springakrobat, kautschukmand og knivkaster. Musikken leverede de også selv:

Claus Bergmanspillede på guitar og klarinet,og Lina,dervar affransk afstamning, havde hos nonnerne iden katolskeskole i Odense lærtat spille på harpe.2

Truppen drog tilbage til Sverige, hvor Claus Bergmanlidt efter lidt udvidede forretningen. Han lærte sig også at dressere dyr, og den 30. juli 1875 gavhan forestilling iJönköping med C. Bergmans Hund- ochAp-Teater.

To år senere hed forretningen C. Bergmans Häst-, Hund- och Apteater. Det gik altså fremad for familien.7

De økonomiske forhold i 1870’erne varellersmeget dårligei hele Skandina­

vien. Dervar så godt somingenpenge blandt folk. Nøden var særlig stor i Sverige, hvormange tusinde udvandrede til Nordamerikai håb om at findelykkender. Når såtilmed størsteparten af tilskuerne vedBergmans forestillinger varbørn, forstår man, at derskullearbejdeshårdt for atklare de almindelige driftsomkostninger.

Nyanskaffelser var en virkelig begivenhed.

Kilderne er i den periode sparsomme, men en plakat fortæller, at Cirkus- Varieté Bergman och Mårtensson i 1878 besøgte Vånersborg.7

Endelig vendte ClausBergman blikket mod Danmark. Fra 24. juni til 3.juli 1883 besøgte han f. eks. Roskilde,8 og året efter var han i Holbæk og Odense.

Anmeldelsen fra Holbæk fortæller, at vi nuhar atgøre medet rigtigthestecirkus:

En ganske gemytlig Aften forskaffede Cirkus Bergman i Onsdags det besøgende Publikum. En lilleKlown gjorde sine Ting fortræffeligt, de smaa Heste viste ved deres Præstationer, at en omhyggelig og venlig Dressur var bleven dem tilDel, Luftgymnastikken tog sig i al sin Farefuldhed nydelig ud, og Skoleridtet gav etfornyet Bevis paa en særdeles vellykket Hestedressur.

Naar man paa Holbæk Torv stadig er Øjenvidne til, hvorledesen Gris kan finde sig i alle de Genvordigheder, der paa en Torvedag bliver den til Del, saasom løftet i etBen, stukket i en Kasse, befordretfraKasseni en Sæk, atter hivetfrem i etenkelt Ben til behagelig Eftersynosv., ogaltdettemangen Gang udenanden Opposition fra Grisens Sideaf, enden svagGrynten, skulde man ikketro, aten saadan Fyr varegnettilat skønnepaa en blidere Omgang og langt mindre tilDressur.

Forestillingen i Cirkus Bergman iOnsdags Aftes gav Bevis paa, at ogsaa en Gris kan lade sig dressere. En halvvoksen Gris, som blev fremført denne Aften, fulgte nemligKlown Henry, hvor somhelsti Cirkus denne ønskede det, endog paa Barrieren. Lagde Hr. Henry sig fladt ned paa Gulvet, var Grisen straks

tilstedeog lagde sigtil Ro paa sinHerresBryst; løb Hr. Henry hurtigtrundti Cirkus, ogGrisen ikke kundefølge ham, togdennesigAdskillelsensaa nær, at enbeklagende Gryntenlod sig høre, medens den søgte atindhente sin Herre.

Fremførelsen af en Del dresserede Hunde vakte ogsaa Publikums Deltagelse, ligesom Kraft- og Ballanceproduksjonerne vare særdeles vel udførte.9

Et parmånederefter kom forretningen til Odense. Annoncen lyder:

I det nye amerikanskeTelt paa Markedspladsen. Markedsdagen den8de og 9de Oktober gives der flere Forestillingerom Dageni Kunstridning, Heste- og Hundedressur, Parterre-og Luftgymnastik,Pantomime m.m. Optræden af flere berømte Artister afforskjellige Nationer. Til et talrigt Besøgindbydes. Ærbø- digst C. Bergman, Direktør.,0

Ægteskabet mellemClausogLina Bergmanbragte ikke børn til verden. Istedet skaffede de sigendelplejebørn, der stort setkun fungerede somgratiselleri hvert fald megetbillig arbejdskraft.

Kirstine fra Odense, født 1863, havde en særstilling, idethunsom sagt var i familie med fru Bergman. Kirstine blev i Cirkus Bergman tildet lagde op. Hun giftede sig med artisten NielsJuul Schwartz fra Slagelse, der også rejste med hele tiden.

35

Plejedatteren Alvilda Schau- er, født 19. oktober 1882 i Rudkøbing. fotograferet med en pony et par år efter hun kom til Cirkus Bergman.

Hun blev senere gift med en dansk - svensk rejsende:

August Schulz (1 882-1 963).

Familien havde eget om- rejsendetivoli med hjemsted i Kristianstad. NM.

DaCirkusBergmani april 1887 gavforestillinger iKorsør fik familien foræret to småpiger af et ægtepar, derstod for at skulle udvandretil Nordamerika. Pigerne hed Anna og Alvilda Schauer, født hhv. 1879 og 1882. Historien løb naturligvis byenrundt, og Bergman benyttede straks lejligheden til atfå lidt ekstra ikassen.

Han fik hurtigt stablet den ældste af pigerne oppåenhestog lærtehende at blive hængende manegenrundt, mens han dirigerede farten:2

Obs. 1ste Optræden til Hest afden lille7aarigeAnna Schouer herfra Byen.11 De to småpiger blevnu optageti familien Bergman og gik omgående i skrap ridetræning. De ledikkeegentlig overlast, men måtte naturligvis findesigide rap, knubs og stød, der dengang var et selvfølgeligt led i cirkusdisciplinen og den almindelige opdragelse. Miljøskiftet fra det trygge hjem med mor og far til et omrejsende cirkus blandt lutter fremmede, gav de to småpiger et chock, der mærkede dem for livet. Der var også to drenge som plejebørn hos familien Bergman: Jens Madsen fra Århus, der kun huskes ved navnet, og Richard Heinrich Olsen, født1871. Richardvarhalvbrortil ElviraJensen fradetsvenske

Cirkus Madigan og blev kaldt Oscar Bergman.2 Da han slog sig løs fra Cirkus Bergman, kaldte han sig for Oscar Madigan. Navneforvirringen er total.

I septembermåned 1888 besøgte Cirkus Bergman stationsbyenArup på Fyn. I anmeldelsen siges der bl. a.:

Selskabet, der om Vinteren har fast Ophold i Slagelse, fortjener tilfulde sit gode Omdømme; særlig børfremhævesde vel dresserede Hunde, der virkelig lavede fortrinlige Hundekunster; endvidere vandt Trapezkunstneren, Hr.

Schwartz, Skoleryttersken, Frk. Bergman, ogfremforalle Skolerytteren, Hr.

Petersen, fortjentBifald.

Broderparten afdet livlige Bifald tilfaldt dog den lille 5-aarige Alvilda Bergman, der redbeundringsværdigtsikkertpaasin sorte Ganger, dernæsten kan betragtes som en Miniaturudgave af Hesteslægten.12

December 1888 havde Claus Bergman slået sit teltop på markedspladsen i Hillerød. Det var enkold omgang foralle parter, selv om teltetuden tvivl har været lunet lidt op med kulbækkener. Lige efter årsskiftet drog Cirkus Bergman til Fredensborg, hvorbekvemmelighederne straks varendel bedre.Claus Bergman lokkede meddenne beskrivelse:

Obs. At byggeen Cirkus er ingen billig Bekostning, og da ingen tjenligPlads findes, harjeg foretrukket StoreKros Sal, sommeget godtkan indrettes til en Cirkus vedat opbygge en Barriere ogfylde den med Jord, saa at Forestillingerne kunneblive lige godt udførte, og tilligemaa dertagesHensyntil, atPublikum sidder behageligere og lunt og godt, da Lokaletbliveropvarmet.13

Midt i april 1889 nåede Cirkus Bergman til København. Her håndhævede myndighederne nidkært nogle særligebestemmelser:

AfHensyn til et Par priviligerede Teaterdirektører er detKjøbenhavnerne forbudt at more sig ved Beriderforestillinger i de to Tredjedele af Aaret, der kaldes Sæsonen. Det turde imidlertid være tvivlsomt,om Teaterdirektørerne har anden Glædeafdette Forbud end at drille Publikum. Forbudet mod Cirkus er nemlig kun en halv Forholdsregel. Det burde, hvis det skulde batte, suppleres med enLov om, atalle Kjøbenhavnerne skulde gaa saa og saamange Gangei Teatret.

For Teaterdirektørerne maa det ialfald være ydmygende at se, at ikke saa snart slaaren lille fattig Cirkussig ned saa nærKjøbenhavn, som Politiet af Hensyn til Teatrene finderdet forsvarligt,førKjøbenhavnerne i tætte Skarer kiler derud, trodsende den lange Afstand, ligegyldige for Regn ogSlud, opløste

Vejeog Etablissementets primitiveIndretning.

Ude ved Stjærnekroen, midt paa Amager Land, er Cirkus Bergmanns Nomadeteltrejst. Med16gode Heste, med enhalv SnesMænd ogKvinder, med

37

flere Børn ogen Hund er Hr. Bergmann kommen dragende, og i de sludfulde Foraarsaftener tænder hanet Par spruttendeGasfakler ude idet Ælte, hvor hans

Teltligger, til Tegn paa, at nu begynder Forestillingen.

Inde fra Teltet lyder Musiken, en spinkel, skrattende Musik, der vækker Minder om landlige Ballerog Grundlovsfester. Der er fem Musikanter, hvoraf Klownerne kalder den eneforKapelmester, femtravle Kunstnere, der ufortrø­ dent oguafladeligt gnider løs paa Violinerne, kunengang imellem afbrydende Spillet for at tagesig en opmuntrende Slurk af Bajeren.

Mens Publikum samler sig og vises tilRettepaa de vippende Bræddebænke af Selskabets to Primadonnaer - hales Lysekronen tilvejrs og surres fast med forsvarligeTove. Og vedIndgangen til Staldenstaar Direktøren, i Kjole og hvid

Vest, med vikset Overskægog med lang Pisk i Haanden, og tæller hvormange Kronesbilletter, dersidder paa første Plads. Inde mellemStaapladsernefindes Buffeten, en tohjulet Trækvogn med Appelsiner og Teaterkonfekt, men fremfor alt med Bajere. Hveranden Tilskuer sidder med sinBajeriHaanden.

En Klokke ringerogForestillingen begynder.14

Resten afsæsonen 1889 og en del af 1890 allierede Claus Bergman sigmed kunstberiderJacques Steckel.De kaldteforretningenCirkus Bergman & Steckel.

Rejsen foregikpr. jernbane,ogdadelagdeud,bestod personalet af36personer; i stalden var der 22 heste.

Under besøget i Svendborg fra den 12. til den 21. juli 1889 deltog Cirkus Bergman & Steckel ufrivilligt i etdrama omkring en linedanserinde, Elvira Jensen, fra detsvenske Cirkus Madigan.15 Hun var kommet tilbyen i begyndelsenafjuli og boede på hotel sammen med sinven,en svensk løjtnant,Sixten Sparre, da Cirkus Bergman & Steckel ankom.

Elviravarstukket af frasinmor,der var giftmed direktørenfor CirkusMadigan, oghun vidste naturligvis at hendes halvbror, OscarBergman, var kommet til byen.

For at undgå at møde ham, stak hun og Sixten Sparre over Svendborgsund til Tåsinge, hvor man nogle dage senere fandt det unge pari en skov. Begge dødeaf skudsårihovedet. Cirkus Bergman & Steckel forlod Svendborg den 22. juli, ogde første reportager om dramaet påTåsinge stod i de lokale aviser dagen efter,den 23. juli. Men da varcirkus som sagt rejst videre.16

Tåsinge-dramaet fik den kontante virkninghos Cirkus Bergman, at den 10-årige plejedatter, Anna Schauer, fik navneforandring tilElvira Bergman på plakaten.

Den 4.november 1890gavCirkusBergmanpå markedspladsen i Vejle enStor Gala- og Benefice-Forestilling for SødskendeneElvira og Alvilda Bergman.

ElviraudførtehestepantomimenBlomsterpigentilHestog søsterens program var:

Efter endt Voltigeridt fremføres Ponnyhingsten Adam i Frihed af den lille

Plakat for Cirkus Bergman,

KLT1^! Tirsdag den 4. November Kl 7$’

Stor (»nla-

og Benefice-Forestillin»

for Sodskendene Elvira og Alvilda Bergmau.

Tildels nyt og* udsøgt Program,

hvoraf fremhæves:

For første Gang:

Stor academisk Trambolin over flere Heste,

udføres af Herrepersonalet.

Blomsterpigen til Hest,

af Elvira Bergman.

Jeu de barre,

rides af Fru Schwartz, Frøken Hilda og Hr. Dassie.

Efter endt Voltigeridt fremføres Ponnyhingsten „Adam i Frihed af deu lille Øaarige Alvilda.

1ste Qng:

hf, Paf, Puf af Clownerna.

Med en venlig Hilsen indbydes til talrigt Besøg at

Elvira og Alvilda,

Og hvis jeg falder af, kommer jeg mk op igjen.

Men var der ingen Cirkus, saa blev jeg her hos Dig, Men hele Byens Publikum, det vente nu paa mig, Og derfor vil jeg op

Paa Hesten i Galop!

Hop hop, hop hop, kom Alle i Galop.

Alvilda.