Hinsides videnskaben om det konkrete
A ntropologiske reflektioner over »stam m er«, »stater« og andre metaforer.
A f Kirsten Hastrup
* N ed en ståen d e er en ganske let redigeret udgave a f et foredrag holdt på S ostrup K loster, maj 1984, i for
bindelse m ed et sym posium over em net » F ra stam m e til stat«. Sym posiet v a r finansieret a f S tatens H u m anistiske Forskningsråd indenfor hvis regie d et næ vnte em ne h a r sta tu s a f prio riterin g so m råd e. P ro
je k te t ledes a f m u seu m sd irek tø r P eder M o rten sen og h a r adresse p å M oesgård.
I m it indlæ g havde je g valgt a t koncentrere mig om nogle generelle overvejelser over begrebsbrug, sn arere end at d iskutere forskellige etnografiske definitioner a f diverse sam fundstyper. Disse vil kunne findes i Etnografisk Grundbog (H a stru p og O vesen, 1980). H v ad a n g å r de antropologiske begrebers a n vendelse i arkæ ologien, specielt i forbindelse m ed diskussionen a f overgangen fra stam m e til s ta t i D a n m ark, henvises til Jø rg e n Jen se n s elegante og b an eb ry d en d e arb ejd e i D ansk Socialhistorie bd. I: Oldtidens Samfund. Tiden indtil år 800 (Jensen 1979).
D er ligger naturligvis indtil flere pointer bag ovenstående titel. De m est um iddelbare sigter tilsyneladende m od arkæ ologernes virke og kan tolkes som en opfordring til at søge om bag de m aterielle objekter for at finde og kort
lægge de sociale og kulturelle sam m enhæ nge, som objekterne en gang v ar en del af. D enne um iddelbare pointe er im idlertid ganske u n d ero rd n et andre; n år alt kom m er til alt er det ikke m in opgave, endsige indenfor m it kom petenceom råde, a t bidrage direkte til hverken den sociale eller den kognitive arkæ ologi.1 Je g sigter derfor nok så m eget til antropologien og ønsker at fastslå, at allerede n å r vi taler om
»stam m er« og »stater« eller på anden vis ka
tegoriserer sociale form er, så er vi hinsides det konkrete.
D et gæ lder den videnskabelige tanke som helhed, at den bevæger sig på et a n d et plan end de konkrete fæ nom ener eller forhold. I den henseende er den videnskabelige tanke fu n d am en talt anderledes end »den vilde tanke«, som hø rer de folk til, der udgør »de andre« i forhold til vores civilisation. B landt disse folk, som vi ofte h a r kaldt prim itive, u d gør m yter og riter en »videnskab om det kon
krete«, derved at de fastholder en erkendelse ved hjælp a f de forhåndenvæ rende begreber
(Lévi-Strauss 1962: 25). D en videnskabelige tanke, derim od, lader sig ikke nøje m ed de forhåndenvæ rende kategorier til en fasthol
den a f urgam m el erkendelse, den skaber sine egne kategorier for at opnå ny indsigt. Såle
des får vi i stedet for en totem istisk klassifika
tion, d er ved hjælp a f n atu ren s egne kate
gorier opdeler m ennesker i sæler, ørne og bjørne, en videnskabelig klassifikation, der deler verden op i »klaner«, »stam m er« og
»stater«, f.eks. H erm ed er vi som sagt for længst hinsides videnskaben om det konkrete - i m ere end én forstand.
D ér er der m ulighed for ny indsigt, m ulig
hed for at begribe verdens m angfoldighed ved hjælp a f generaliserede kategorier. D er er im idlertid også en m ulighed for at noget a f m angfoldigheden g år ta b t i processen. En a f g rundene hertil er at de videnskabelige kate
gorier er tilbøjelige til at fa selvstæ ndigt liv.
En »stam m e« defineres på baggrund a f en konkret form, hvorefter den genfindes andre steder; en »stat« karakteriseres, og den o p står overalt. På den m åde far de videnskabelige begreber, der n å r alt kom m er til alt ikke er a n d et end m etaforer for virkeligheden, efter
hånden m agt over vores fantasi.
H ensigten her er at diskutere m etaforernes
K irsten H a stru p , f. 1948, forskningsprofessor.
1. »Social arkæologi« henviser til »the reco n stru ctio n o f p a st social system s an d relations« (R enfrew 1982: 10), m ens »kognitiv arkæologi« henviser til »an archaeology o f m ind« (ib id .: 2), eller en rekon
stru k tio n a f m enneskers bevidsthed om det sociale system , dvs. deres kulturelle betydningssystem .
m agt gennem en til tid er noget forenklet frem stilling a f nogle erkendelsesm æssige for
hold vedrørende former, kulturer og tider. Ad den vej kan vi m åske igen næ rm e os »det kon
krete« - om end fra en an d en k an t end den vilde tanke.
Form er
D et er karakteristisk for de videnskaber, der beskæftiger sig m ed m enneskers »spor«, at de først og frem m est h a r formerne som deres u d gangspunkt. A rkæ ologerne h a r m aterielle objekter og an d re relikter. H istorikere h a r di
plom er, tra k ta te r og love, der også i hoved
sagen er form elle ram m e r om kring det le
vende liv. A ntropologer h ar, trods det at de h a r stu d eret det levende liv, b eh an d let dette som om det v ar et »spor« - a f vores egen for
historie — og h ar i vid udstræ kning klassifi
ceret sam fund efter deres organisationsform -
»stam m e« eller »stat«. Form en er det om rids, k ulturen efterlader og in d p re n te r på forske
rens pande.
I en vis forstand er etnografer dog privili
gerede i forhold til arkæologer, n å r det gælder om at træ nge om bag frem træ delsesform erne.
Vi h a r nem lig adg an g til m enneskenes egne udsagn om deres virkelighed, og h ar derm ed en m ulighed for a t kom m e tæ ttere på den p å gæ ldende kulturs forestillingsverden. G en
nem etnografiske undersøgelser er det på den m åde til overflod blevet dokum enteret, at til
syneladende ens form er ofte tillægges meget forskellige b etydninger i forskellige kulturelle universer, og om vendt at forskellige form er kan have sam m e betydning. D er er kort sagt ikke nogen direkte og enkel sam m enhæ ng m ellem form og indhold i m enneskesam fun
det. D ette er for nylig blevet fastslået også in denfor den arkæologiske videnskab a f Ian H o d d e r (1982).
På den an d en side skal m an dog ikke være blind for a t selv form er kan indeholde subtile inform ationer a f betydningsm æ ssig eller se
m antisk art. D et gæ lder også arkæologens m ateriale, at det videregiver oplysninger a f ikke-m ateriel art, som C olin Renfrew for ny
lig h a r frem ført det m ed m egen force (1982).
F orm er er kort sagt repræ sentationer, der ru m m er et flertydigt betydningsindhold. Føl
gende exem pel, der er lån t fra en nyere bog om sem antisk antropologi (Boon 1982), vil understrege dette forhold:
M ed u d g angspunkt i de enklest tænkelige form er, en linie og en cirkel, vil je g vise hvor
d an en sam m ensæ tning a f de to kan kom m u
nikere helt forskellige ting, nem lig en slikke
pind ( Cp), en yo-yo ((J)), en ske ( O ) , en h å rd t am p u teret edderkop ( Q ) , eller flere andre, anderledes am p u tered e edderkopper ( Q , ( j , - ) (ibid.: 117).
T ingene kom pliceres yderligere, n å r vi tæ nker på, at én kulturs slikkepind (Q ) kan være en anden kulturs ballon (Q ); eller endnu m ere subtilt, at én kulturs slikkepind ( Q ) er en anden kulturs om vendte yo-yo((p), fordi de konventioner, d er bestem m er rep ræ sentationsform erne er nogle ganske andre.
Form er, og h eru n d er også redskaber og an d re m aterielle objekter, er således kulturelt me
ningsløse så længe de betragtes uafhæ ngigt a f lokale, sam tidige, betydningsrelationer og re
præ sentationskonventioner (ibid.: 118).
S am m ensæ tningen a f en linie og en cirkel, eller for den sags skyld a f et skaft og et økse
hoved, behøver ikke engang at blive genkendt som noget som helst i enhver kultur. Form er kan således ikke alene bære forskellige be
tydninger, de kan også repræ sentere en ikke- betydning, eller et »fravær«, en negativitet.
D et kan d er være gru n d til at huske på, n å r vi finder sære form er fra læ ngst svundne eller m eget fjerne kulturer; m åske er deres ækviva
lenter a f enten form m æssig eller funktionel a rt ganske fravæ rende i vores kultur. O g m å
ske er »fraværet« ligeså signifikant som til
stedevæ relsen i den anden sam m enhæ ng.
N år vi klassificerer form er, så er det i høj grad på b aggrund a f en identifikation a f forskelle og ligheder. T ing, der ligner hin an d en , a n bringes i én kategori, d er anses for forskellig fra an d re kategorier efter det benyttede kri
terium . Således adskilles pile, spyd og sværd fra hin an d en , ligesom stam m er, høvdinge- døm m er og stater.
F orm er bestem m es ved deres substans, el
ler ved de elem enter, d er in d g år i dem . En
økse defineres ved sit hoved og sit skaft, en stam m e ved sine klaner og sit territo riu m .2 Skafter er ikke lige lange, klaner er ikke ens.
O g dog g ru p p ere r vi form erne sam m en, fordi de som generelle substanssystem er er ens.
N år form erne æ ndrer k a rak ter kan de næ rm e sig an d re substanssystem er i vores begrebs
verden: kastepilene »næ rm er sig« spyd, stam m erne »næ rm er sig« høvdingedøm m er. På et tidspunkt, eller på et givet sted, siger vi at de er »blevet til« det andet. D et er de ifølge vores repræ sentationssystem er, i hvert fald.
Skiftet fra et substanssystem til et andet, el
ler fra en form til en an den, kalder vi en tra n s
form ation. T ransform ationer finder sted i to dim ensioner, den tidslige og den rum lige.3
En serie transform ationer kan se såd an her ud:
Spørgsm ålet er hvor længe, vi kan blive ved m ed at tale om den sam m e form. H vor træ k
kes græ nsen mellem form erne, og i hvilken forstand kan de siges at være tran sfo rm atio ner a f hinanden.
H er kan form kriteriet suppleres m ed et funktionskriterium , der dog ikke kom m er m e
get længere i retning a f den k ulturelt m e
ningsfulde bestem m else end form en selv.
F unktionen er blot form ens brug i erobringen a f n atu ren , og herm ed ses substanssystem et som udtryk for et a d ap tiv t system. R edskaber bliver et a f m enneskets extra-som atiske m id ler til at underlæ gge sig jo rd en ; staten bliver et m iddel til at in troducere den neolitiske re
volution.4
A d ap tatio n , eller »tilpasning«, er her be
grebet, d er forbinder sam fundet som form- el
ler substanssystem m ed n atu ren eller om gi
velserne (inklusive de sociale om givelser).
R ent bortset fra at det er m in personlige over
bevisning, at »tilpasning« er en a f de absolut fattigste m etaforer for historien, som a n tro p o logien h a r fostret, så ru m m er det ligesom funktionsbegrebet en akut fare for cirkelslut
ninger (jfr. H a stru p 1983: 50).5 Å rsagen til en bestem t forms tilstedeværelse gøres til ét med dens funktion, virkningen er tilpasningen, der igen er årsag til form en, osv.
For at spræ nge os vej ud a f denne cirkel, skal vi se lidt næ rm ere p å kulturer.
K u ltu rer
K u ltu rb eg re b et er naturligvis m eget b ru g t i både arkæologi og antropologi, m en dets im plikationer er langt fra udtøm te i dialogen im ellem disse videnskaber. »K u ltu rer« i a r
kæologien er vel oftest og m est præ cist bru g t som en betegnelse på visse o m råd er eller pe
rioder indenfor hvilke en vis, m ere eller m in
dre konstant, sam m enhæ ng mellem visse m a
terielle objekter v ar at finde. Som for nylig diskuteret a f Ia n H o d d er h ar dette k u ltu rb e
greb ikke nogen direkte og i hvert fald ikke nogen entydig relation til den levende kon
tekst (1982).
Det antropologiske k u lturbegreb er d er
im od vokset ud a f den levende kontekst. D et er ikke blevet entydigt a f den gru n d , m en ikke m indst i lyset a f de senere årtiers udvikling indenfor den lingvistisk inspirerede sem an ti
ske (sem iotiske eller sym bolske) antropologi, er det dog nu m uligt at indkredse det på en m åde, der i og for sig allerede er im plicit i H odders kritik a f det arkæologiske k u ltu rb e
greb.
2. Se appendix 1.
3. Se appendix 2.
4. Med »extra-somatisk« menes noget ikke-legemeligt, dvs. noget der ikke er givet af menneskets natur.
Dette kulturbegreb stammer fra Leslie White, og har været benyttet i antropologien såvel som i arkæo
logien (White 1949). Jvf. også Wittfogels opfattelse af den »hydrauliske civilisation«.
5. Se ogsåFriedman(1979) og Friedman og Rowlands (1977) for en (indirekte) kritik af det funktionalisti
ske tilpasningsbegreb.
I m odsæ tning til sociale system er, der som såd an er rene form ssystem er eller, som vi h ar set det, substanssystem er, er k u ltu rer betyd
nings sy stemer, eller relationssystem er. B etyd
ning o p står nem lig ikke i elem enterne m en i relationen mellem dem . For arkæologen er det et tilbagevendende problem at kortlægge de m aterielle »kulturers« forhold til sam tidige betydningssystem er. For den sags skyld også til »folk«, d er som vi ved kun vanskeligt lader sig objektivt bestem m e.6
Det gæ lder også i antropologien, a t der ikke altid er sam m enfald m ellem et socialt systems græ nser og kulturens fronter. H e rre r og sla
ver, der objektivt in d g år i sam m e sociale sy
stem , kan udm æ rket repræ sentere hver sit kulturelle betydningssystem ; og/eller definere sig som adskilte etniske g ru p p er (»folk«).
O m v en d t kan én og sam m e kultur, altså her set som ét betydningssystem , godt tænkes at rum m e flere distinkte fo rm e r/
Hvis vi skal flytte analysens tyngdepunkt fra funktion til betydning, og derm ed åbne for nogle m ere nuancerede billeder a f virkelig
heden end dem form erne giver os, så m å vi først diskutere hvad en k u ltu r er, og hvordan k u ltu rer griber ind i h in an d en i henseende til fortolkning, og i hvilken forstand de er sam m enlignelige.
A fgørende for erkendelsen a f »kulturer« er det at indse, at de ikke alene er identificerbare udefra og derm ed objektivt komparable. De er også im plicit komparative. D et betyder at en k u ltu r kun kan m aterialisere sig i forhold til og i k o n trast til en anden k u ltu r (Boon 1982:
ix). Vi træ kker græ nserne om kring k ulturer på basis a f forskelle. K u ltu re r er derfor ikke substanssystem er, m en forskelssystem er. Vi ser kun k ulturen som sådan i de forskelle, der findes m ellem den og an d re kulturer. D et be
tyder, a t k u ltu rer altid så at sige gennem - træ nger hin an d en , i det øjeblik de konstitu
eres (ib id .: x). I antropologisk praksis betyder dette, at etnografens egen k u ltu r altid gen-
nem træ nger den »anden« kultur, der stu d e res. D ette er m ere end et altfor san d t p ostulat om subjektivitet; det er nem lig også et udsagn om det forhold, at for etnografen kom m er den frem m ede k u ltu r til at repræ sentere hvad hendes egen k u ltu r ikke er. D et er forskellene, d er springer i øjnene, forskellene, der regi
streres. Som det er blevet sagt i m ere ge
nerelle vendinger a f Bateson, det er forskel
lene der kom m er m ed på kortet (1972: 451—
52). At kortlægge — form er, k u ltu rer eller a n det - er at indskrive forskelle i den viden
skabelige orden, forskelle som i sidste instans er u dtryk for abstrakte relationer mellem visse elem enter.
Forståelsen a f an d re k u ltu rer vokser såle
des frem a f etnografens oplevelse a f m odsæ t
ning og a f videnskabelig ab strak tio n a f for
skellen mellem »os« og »dem«. R esu ltatet er en krydskulturel diskurs m ed to objekter: »os selv« og »de andre«. På gru n d a f kulturernes indbyggede kom parative k arak te r kan de to objekter ikke rigtig adskilles. Effekten a f den antropologiske erkendelsesproces er im idler
tid ikke den sam m e for hhv. den »frem m ede«
og den »kendte« kultur. D en antropologiske praksis m edfører nem lig at »explicit exotiske ku ltu rer forekom m er im plicit kendte, mens explicit kendte folk kom m er til at frem stå im plicit exotiske« (Boon 1982: 9). Dvs. at de frem m ede i deres anderledeshed hjæ lper os til at forstå vores egen kulturs m angel på selv
følgelighed.
K o rt sagt, enhver k u ltu r er extrem, inklusive vor egen, også hvad a n g år dens ratio n alitet og com m on-sense. D et er som extrem , a t en
hver k u ltu r kom m er til live som kultur, im pli
cit kom parativ i sin kontrast til an d re kul
turer. For at blive distinkt m å kulturen over
drive sig selv. A ntropologien cem enterer overdrivelsen. N år vi skriver om an d re kul
turer, så reagerer vi som k ulturerne selv, vi overdriver forskellene. D et er kun gennem en frem hævelse a f forskellene, at den frem m ede
6. For a t kunne tale om et folk, eller en etnisk id en titet, m å d en n e id en titet være en del a f folkets selvfor
ståelse, og a f deres afgræ nsning fra an d re »folk« ud fra visse kulturelle (subjektive) kriterier. Se A rd e
ner (1974, 1975) og H a s tru p (1982).
7. E t exem pel på d et førstnæ vnte forhold udgøres a f T u areg er (herrer) og B ellaer (slaver) i S a h a ra (Nico- laisen 1963); m ens K ach in i B u rm a er et velkendt exem pel på det sidste (L each 1954).
k u ltu r træ der tydeligt frem som noget sæ r
egent, noget anderledes (se H a stru p 1984b).
N år jeg fx. skriver om islæ ndingene, som er det folk jeg senest h ar beskæftiget mig m ed, så skriver je g (som antropolog) ikke m eget om problem erne m ed for fa b ø rnehavepladser i Reykjavik, eller den m anglende anerkendelse a f kvindernes indsats i lan d b ru g et, som kom m er til udtryk i den m angelfulde lovgivning om barselsdagpenge. D et er jo ikke på disse o m råder, at islæ ndingenes kultur m anifesterer sig som noget særligt. O g det er altid det sæ r
lige, der gør et betydningsrum til k u ltu r - også i folks egne øjne. Så det je g skriver om, det er det særlige historiesyn, det specielle forhold til litteratu ren , bøndernes »overtro«
og fiskernes magi.
I forbindelse m ed studiet a f fortidige k ulturer er denne problem atik ikke m indre relevant.
D en er m åske sværere at h åndtere, m en det fritager os ikke for at undersøge i hvilket om fang vores egen k u ltu r gennem træ nger den fortidige. D et er klart, a t vi kun kan om fatte de tidligere sam fund i vore begreber, og alene derved træ nger vores k u ltu r ind på den nu tavse fortid. Vores historie forlænges bagud ved hjælp a f videnskabelige begreber; erfarin
ger h en tet i det levende liv udstræ kkes til det forgangne. D erfor er det bydende nødvendigt ikke at fortræ nge dele a f erfaringen, h eru n d er vor indsigt i kulturernes kontrastive tendens.
D et ligger fx. i vores stam m e-begreb, at det im plicit er i k o n trast til et stats-begreb. Såle
des at vi, n år vi h a r sagt »stam m e«, allerede også h a r sagt »ikke-stat«. S tam m eorganisa- tionsform en er fravæ rende hos os i dag, den er en im plicit negativitet i vores statsform .
M en hvorfor lade fantasien binde a f kate
gorier, d er næ ppe u d tø m m er virkeligheden.
Forskellige form er kan trives side om side, og i fællesskab udgøre én kultur. Som hos K a- chin i B urm a, beskrevet a f Leach (1954), hvor kultu ren ru m m er tre sociale form er, en
»dem okratisk« egalitæ r form, en » aristo k ra
tisk« hierarkisk form (begge »stam m e«-for- m er) og en statsform . K u ltu ren spiller i disse form er, p en d u lerer i mellem dem . Form erne ru m m er selv m ulighederne for tran sfo rm a
tion.
I m it eget arbejde m ed den islandske fristat (930-1262/64) v ar jeg direkte konfronteret m ed problem et om at definere sam fundet.
Trods sit navn, der opstod i D an m ark i be
gyndelsen a f sidste årh u n d red e, v ar det jo ikke en stat. D et v ar en periode, som rum m ede skiftende opfattelser a f virkeligheden og a f sam fundet. D et v ar en »tilstand« med flere m uligheder, en »kultur« m ed en tvetydig so
cial organisation. J e g h ar skrevet i detaljer om dette i anden sam m enhæ ng og skal her bare sige, at fristaten hele tiden rum m ede den dobbelte m ulighed a f både en egalitæ r og en hierarkisk organisationsform (se H a stru p 1985). De to form er realiseredes i forskellige historiske sam m enhæ nge og i varierende grad, og havde parallelle udtryk i en lang række sociale og kosmologiske dom æ ner.8 N o
get forenklet kan det siges, at islændingene indadtil definerede sig som et i princippet ega- litæ rt slæ gtskabssam fund, m ens de udadtil i stadig stigende grad kom til at udnytte de hi
erarkiske tendenser. Så m ens fristaten op rin delig v ar o pstået som en konsekvens a f land- nam sfolkets uvilje m od at lade sig indrullere i det norske kongerige, og deres ønske om at forblive »frie«, så kunne hverken friheden el
ler ligheden i læ ngden ham le op m ed histo
rien udenfor Island.
D et v ar ikke m indst Islands placering i en større historie, der spillede ind. G anske vist blev den islandske kultur tydeligere og tydeli
gere m arkeret som et au to n o m t betydnings
om råde, m en som samfund blev fristatens selv
stæ ndighed m ere og m ere u n d ergravet.9 U den for Island, i det nu kristnede nordiske om råde, havde nem lig sam fundsbegrebet u n dergået en radikal æ ndring i den periode, som fristaten om fattede. F ra at være være ét med loven, blev sam fundet efterhånden defineret 8. For specifikke diskussioner af hhv. det demografiske, det slægtskabsmæssige og det kosmologiske do
mæne, se Hastrup (1979, 1981a, 1981b).
9. Den stadig tydeligere markering af den islandske kultur har jeg behandlet i (1982), mens forholdet mel
lem denne og jflm/««^udviklingen er emnet for (1984a).
som et kongerige (H a stru p 1984b). M an kan m åske sige det p å den m åde, at den islandske fristat fra sta rte n ru m m ede nogle (stru k tu relle) transform ationsm uligheder, m en deres realisation og retning bestem tes i høj grad a f en historie, d er udspilledes uden for Island.
På sam m e m åde som k u ltu rer væver sig ind i h inanden, i det øjeblik de definerer sig selv, griber også flere historier - a f forskellige orde
ner — ind i hinanden.
T ider
D ette leder frem til det tredie diskussionsfelt, je g ønsker at tage op her, og som drejer sig om tider. Ikke bare tiden som en dim ension i hvilken den m enneskelige historie udspiller sig, m en netop tider, d er som en slags »rum « definerer deres egen hsitorie.
D et er ikke kun vores form begreber, der træ nger ind på de andres virkelighed, gennem vores opfattelse a f tingenes sam m enhæ ng.
A ndre typer a f begreber er også med til at forme vores bevidsthed om de andre, og et a f de m est m agtfulde er vores tidsbegreb. Vores ku ltu r er baseret på en ganske bestem t op
fattelse a f tiden som en lineær, ubønhørlig, succession a f m om enter. I denne tid afløser den ene sam fundsform den anden, k u ltu rer udvikles og æ ndres, organ isatio n sp rin cip p er diffunderer, m ennesker v an d rer, osv. T iden er kort sagt en dim ension, en m ålestok.
D ette tidsbegreb er forholdsvis nyt. U den at det naturligvis er m uligt at angive en p ræ cis dato for dets indførelse på aren aen kan m an dog nok sige, at det stam m er fra O p lysningstiden. I kølvandet på opdagelsen a f de »vilde«, d er a f nogle blev regnet for ædle, opstod spiren til det evolutionistiske p a ra digm e. De vilde sås som rep ræ sen tan te r for vores egen fortid; dvs. for a t forstå deres an- derledeshed placerede den vestlige k u ltu r de an d re i »en an d en tid « .10 K o n tra sten til det m iddelalderlige verdensbillede v ar klar. G a n ske vist havde kirken, som jo v ar en ganske m agtfuld faktor i form uleringen a f m iddelal
derens relevante kategorier, opdelt verden i kristne og hedninge, m en hedningene v ar ikke 10. Se R yan (1981), og F ab ian (1983).
placeret i en anden tid. T id og ru m v ar ikke så adskilte, som de er nu, og hedningene (som v ar den tids »andre«) v ar i en vis forstand al
lerede forudbestem t til frelse (F abian 1983:
26). T iden eller tid sru m m et v ar en inklusiv kategori.
I oplysningstiden æ ndrer verdensbilledet sig i m ere end en forstand. I stedet for hed
ninge, der endnu ikke er frelste, ses de vilde nu som b a rb arer, d er endnu ikke er m odne til civilisation. T iden bliver eksklusiv, og de a n dre placeres udenfor. I en tid, d er også læses som civilisationens fortid. På den m åde lag
des g runden til evolutionism en som en for
ståelsesram m e om sam fundsudviklingen. I forhold til det før-m oderne verdensbillede som v a r præ get a f en tids-/rum opfattelse m arkeret ved inkorporation v ar det senere bil
lede præ get a f afstand:
D et evolutionistiske parad ig m e h a r hæ rget antropologien i et årh u n d red e. O g n å r je g siger
»hærget«, så er det naturligvis fordi je g m e
ner, det i alt for høj grad h a r b u n d et vores fantasi, og indirekte fastholdt »de vilde« som de primitive, de endnu ikke civiliserede. M an kan hævde, at det er et antropologisk problem at genetablere sam tidigheden og forståelsen a f de andres anderledeshed som det, det er, nem lig en forskel i den rum lige dim ension, og ikke en afstand i den tidslige dim ension. N år det forekom m er mig relevant at frem drage i denne sam m enhæ ng også, så er det for at gøre opm æ rksom på, at sam fundsform er, som i det evolutionistiske perspektiv - og i den lineære tidsopfattelse — er h in an d en udelukkende, i virkeligheden godt kan være sam tidige.
D et, je g m ener, er, at stam m er ikke nød
vendigvis m å udvikle sig til stater; i stedet for at se disse form er som perler på en evolutio
nistisk snor, hvor det arkæologiske spørgsm ål så bliver at finde tid sp u n k tet for overgangen fra én form til den anden, så kan det være vig
tigt at tænke på dem som sam tidige a lte rn a ti
ver i historiens brogede m angfoldighed. D et kan være altern ativ er, som tillader én k ultur at bruge forskellige strategier for overlevelse.
En centraliseret m agtudøvelse kan måske m obiliseres i visse sam m enhæ nge, m ens en decentral stam m eorganisation styrer det d ag lige liv. D et kan også være altern ativ er, der knytter sig til forskellige gru p p er, etniske eller andre, som lever side om side i landskabet.
Som først Pierre C lastres og siden en m agt
fuld underskov a f civilisationskritikere h a r gjort opm æ rksom på, så kan stam m eform en endog ses som en bevidst m odstand m od sta ten (C lastres 1977).
D et der kendetegner en sta t er jo , at m ag
ten er centraliseret og opretholdes gennem anvendelsen a f legitim eret fysisk voldsanven
delse. I stam m esam fundet hviler m agten på konsensus, og selv der hvor d er er en form for politisk lederskab, som i høvdingedøm m er, vil selve em bedet ofte dem onstrere høvdin
gens m agtesløshed." D er er således tale om et ganske rad ik alt brud mellem stam m e og stat,
og langt fra nogen glidende overgang. O g slet ikke nogen nødvendig udvikling.
A t se stam m esam fundets form som en m odstandsform m od staten, er at åbne for en anden erkendelse a f sam tidighed og opposi
tion m ellem »stam m e« og »stat«. D et essenti
elt kronologiske spørgsm ål, om d ateringen a f overgangen fr a stam m e til stat, m å udvides m ed en diskussion a f det sem antiske felt, der ligger mellem stam m e og stat.
M åske er den vigtigste forudsæ tning h er
for, at m an gør op m ed den im plicitte evolu
tionistiske verdensanskuelse, og vender til
bage til »historien« som alt a n d et end en uni- lineær udviklingsproces, også n å r det gælder forhistorien. Vi m å lære at se på »tiden« med nye øjne, for at give kulturerne plads til deres egne tider, deres egne tem poraliteter, deres egne historiciteter (B raudel 1980: 49; H a stru p 1984b).
D et er jo ikke kun tiden, der er historiens m edium , m en også kulturen. Im ellem disse to akser o p står der hele tiden nogle »tidsrum «, som vi alt efter faglig tilbøjelighed kalder epo
ker, sam fund eller andet. Vi iklæder tid sru m m ene nogle m etaforer, d er enten fokuserer på deres kronologiske udstræ kning, eller på de
res organisationelle form. Som m e tider gør vi begge dele og taler fx. om jern ald eren s stam m esam fund. M en såd an n e begreber indfan
ger ikke a f sig selv tidsrum m ets sem antiske indhold eller dets betydning for de m enne
sker, der i m ere end én forstand definerede ti
den og kulturen. De stod i skæ ringspunktet mellem disse akser, og det v ar derfra de orga
niserede deres sam fund og skabte deres histo
rie.
H istorier
Vi begyndte m ed nogle bem æ rkninger om den vilde versus den videnskabelige tanke, og vi skal her i afslutningen vende tilbage til for
holdet mellem dem . Som jeg h ar søgt at a rg u m entere for, så h a r de videnskabelige kate
gorier en indbygget tendens til at bem ægtige 11. Denne magtesløshed er i øvrigt fint beskrevet af Tacitus for de germanske høvdingers vedkommende:
de kan intet gøre uden folkets opbakning (Bruun og Lund, red. 1974: 47).
sig vores fantasi, og derm ed til a t gennem træ nge vores opfattelse a f de an d re k u ltu rer på en m åde, der i nogen grad m å siges at gøre vold på virkeligheden. O m ikke nødvendigvis med det resu ltat, at vores opfattelse a f former ganske forvrænges, så dog m ed bl.a. den kon
sekvens, a t vor forståelse a f kulturer og vor op levelse a f tider fortrænges - og det netop fordi vi så ensidigt h ar fokuseret på former.
Selvom vi i det daglige lever og ån d er for den videnskabelige tanke og arb ejd er på dens perfektion, så tro r je g det er vigtigt at vi lader den lære a f den vilde tanke. H erm ed kan vi kom m e næ rm ere på det konkrete igen. »Det konkrete« er jo i virkelighedens m enneskelige liv, og dette livs betydning - i bred forstand - m å genetableres i de videnskabelige begreber, hvis vi skal un d g å at reducere livet til ren tekst, eller i sidste instans til blot og bar g e n re .12
Som den vilde tanke opererer m ed de n a turlige kategorier og lader den forhåndenvæ rende artsrigdom udtrykke distinktionerne i det kulturelle univers, således bør også den videnskabelige tanke u d n y tte den forh ån d en væ rende rigdom på historier til at indtæ nke nye forskelle i den videnskabelige orden.
M ens begreberne »stam m e« og »stat« glim rende kan bruges til at opsum m ere visse ge
nerelle k arakteristika ved konkrete o rg an isa
tionsform er, så er d er m åske an d re forskelle, i an d re dim ensioner, d er falder igennem m a
skerne i det net, som videnskaben h a r sp u n det m ed sine form -m etaforer. H istorien er ikke kun en formsag.
D en er heller ikke udtryk for en serie tra n s
form ationer, d er ubønhørligt afløser h in a n den efter en im plicit evolutionistisk logik.
»Stam m er« og »stater« er således ikke n ø d vendige og h in an d en udelukkende trin på en
evolutionistisk stige. Vi m å i stedet se på h i
storien som en d iskontinuert serie a f delvist overlappende betydningsrum , indenfor hvilke flere form er godt kan tænkes at være sam ti
digt til sted e.13 D en islandske fristat er et godt exem pel her. M an kan sige a t de islandske landnam sm æ nd forsøgte at undfly udviklin
gen i det stadig m ere centralistiske og stats- lignende N orge, og således historisk fik rollen som N ordens første civilisationskritikere. I tre og et halvt å rh u n d red e lykkedes det dem at definere deres virkelighed i græ nselandet m el
lem to sam fundsbegreber, som m an m ed lidt god vilje ville kunne beskrive som hen h o ld s
vis et stam m e- og et statsbegreb. Så kunne de ikke længere holde skansen og blev inkor
porerede i det norske rige. M en derfra og så til at slutte, at fordi noget skete, så v ar det uundgåeligt, er d er langt - selvom det er en slutning, der logisk forbinder sig m ed histo
rievidenskabens post eventum k a ra k te r.14 O g at slutte videre endnu, og sige at statsform en er et nødvendigt - højeste — trin i en forudbe
stem t evolution a f sam fundet, er der alt for langt. S taten, som vi kender den, er opstået som et historisk tilfældigt resu ltat a f en hel m asse faktorer, hvad bl.a. den arkæologiske forskning i je rn a ld e r og m iddelalder dem o n strerer. U dviklingen behøver ikke a t have væ
ret glidende og ensrettet; den kan være fore
gået i spring og være gået frem og tilbage.
D en kan ovenikøbet have væ ret genstand for m enneskers bevidste reflektion og påvirkning;
m åske var der allerede i je rn a ld e ren m enne
sker som foretrak at fastholde den vilde tanke og den m ed stam m eorganisationsform en for
b u n d n e solidaritet.
D et kan naturligvis kun blive spekulation;
vi vil aldrig fa at vide hvad den tids m enne
sker tænkte. M en vi kan bruge vor egen vi-
12. M ed »genre« henvises h er til de m ere eller m in d re sta n d a rd ise re d e »litteræ re« konventioner, d er også rå d e r i d et videnskabelige univers, og som i visse perio d er b in d er de faglige udtryk. Se M arcu s an d C u sm an (1982), og A rd en er (1984).
13. D iskontinuiteten o p stå r bl.a. derved, a t det er i m enneskers begrebsm æ ssige m agt a t ind- og ud- definere sig selv a f visse m ere eller m in d re o m fattende o rd en er. » T raditioner« kan udstræ kkes bagud, og således skabe historisk k o n tin u itet indenfor »tid sru m « , d er m åske ikke objektivt (eller p å an d en m åde) kan siges a t udgøre k lart afgræ nsede felter eller »perioder« i historien (se H o b sb aw n 1983).
D enne opfattelse a f historien er således sem antisk, i den fo rstan d a t den tag er højde for folks egen o p fattelse a f deres historie.
14. Se fx. Leff (1969: 26).
denskabelige indsigt i kulturers og tiders m angfoldighed til at vælge vore m etaforer m ed om hu, og ikke lade os forlede til at tro, at begreber som stam m e og stat udtøm m er m u lighederne. D er ligger en hel del betydning gem t hinsides disse konkrete former.
L itteraturhenvisninger
A rdener, E dw in, 1974. »Social anthropology and p opulation«. I: H . B. P arry , red. Population and its Problems. O xford 1974: C laren d o n Press.
- , 1975. » L anguage, ethnicity an d p opulation«. I:
J . H . M . B eattie an d R. G. L ie n h a rd t, red. Stu
dies en Social Anthropology. Essays in Memory o f E.
E . Evans-Pritchard. O xford 1975: C laren d o n . - , 1984, »Social anthro p o lo g y a n d the decline of
m odernism «. P a p e r presented to the ASA M ali- now ski C en ten n ial C onference on »R ationality a n d R ationales«. L ondon april 1984. (U n d e r udgivelse.).
B ateson, G regory, 1972. Steps to an Ecology o f M ind.
New York 1972: B allentine.
Boon, Ja m e s A., 1982. Other Tribes, Other Scribes.
Symbolic Anthropology in the Comparative Study o f Gultures, Histories, Religions and Texts. C am b rid g e 1982: C am b rid g e U niversity Press.
B raudel, F ern an d , 1980. On History (transl. by S a
ra h M atth ew s), C hicago 1980: C hicago U n iv e r
sity Press.
B ruun, Niels W . og A llan A. L u n d , red. 1974. Taci- tus Germania. A rhus 1974: W orm ianum . C lastres, Pierre, 1977. Society against the State. O x
ford 1977: Blackwell.
F ab ian , J o h a n n e s , 1983. Time and the Other. H ow Anthropology makes its Object. N ew York 1983: Co- lu m b ia Press.
F ried m an , J o n a th a n , 1979. »H egelian Ecology:
B etw een R ousseau an d the W orld Spirit«. I. P.
C. B u rn h a m an d Roy Ellen, red. Social and Ecolo- gical Systems. L ondon 1979: A cadem ic Press.
F ried m an , J . an d M . J . R ow lands, 1977. »N otes tow ards an epigenetic m odel o f the evolution of
»civilisation«. I: sam m e, red. The Evolution o f So
cial Systems, L ondon 1977: D uckw orth.
H a stru p , K irsten , 1979, »C lassification an d dem o- g rap h y in m edieval Iceland«. Ethnos 1979: 3—4.
- , 1981a. » K in sh ip in m edieval Iceland«. Folk 1981.
- , 1981b. »C osm ology an d society in m edieval Iceland«. Ethnologia Scandinavica 1981.
- , 1982. »E stab lish in g an ethnicity. T h e em er- gence o f the » Icelanders« in the E arly M iddle Ages«. I. D. Parkin, red. Semantic Anthropology, L ondon 1982: A cadem ic Press.
- , 1983. » K u ltu relle kategorier som n atu rlig e res
sourcer«. I: A nders H jo rt, red. Samhdlle och Eko- system - om tolkningsproblem i antropologi och arkæo
logi. Stockholm 1983: F orsk n in g sråd sn åm d en . - , 1984a, »D efining a society. T h e Icelandic Free-
state betw een tw o w orlds«. Scandinavian Studies.
- , 1984b. »A nthropology an d the E xaggeration of C u ltu re. A review article«. Ethnos (in press).
- , 1985. Culture and History in Medieval Iceland. An Anthropological Analysis o f Structure and Change.
O xford 1984: C laren d o n Press.
H a stru p , K irsten og J a n O vesen, 1980. Etnografisk Grundbog. K ø b en h av n 1980: G yldendal.
H o b sb aw n , Eric, 1983. » In tro d u ctio n : T h e inven
tion o f trad itio n « . I: E. H o b sb aw n and T. R a n ger, red. The Invention o f Tradition, C am b rid g e
1983: C am b rid g e U niversity Press.
H o d d er, Ia n , 1982. Symbols in Action. Ethnoarchaeolo- gical studies o f material culture. C am b rid g e 1982:
C am b rid g e U niversity Press.
Je n s e n , Jø rg e n , 1979. D ansk Socialhistorie, bd. I.
Oldtidens Samfund. Tiden indtil år 800. K ø b en h av n 1979: G yldendal.
Leach, E d m u n d , 1954. Political systems o f Highland Burma. L ondon 1954: Bell and Son.
Leff, G ordon, 1969. History and Social Theory. L o n don 1969: M erlin Press.
L évi-Strauss, C lau d e, 1962. La Pensée Sauvage, P a ris 1962: Plon. (D ansk oversæ ttelse v. H an s Pe
ter L und: Den Vilde Tanke, K ø b en h av n 1969:
G y ld en d al.).
M arcu s, G. E. an d D. C ushm an,1982. »E thno- g raphies as texts«. Annual review o f Anthropology, vol. 11, 1982.
N icolaisen, J o h a n n e s , 1963. Ecology and Culture o f the Pastoral Tuareg. K ø b en h av n 1963: N atio n al
m useet.
Renfrew , C olin, 1982. Towards an archaeology o f mind. In a u g u ra l lecture delivered before the U niversity o f C am b rid g e on 30 N ovem ber 1982.
C am b rid g e 1982: C am b rid g e U niversity Press.
R yan, M ichael T ., 1981. »A ssim ilating N ew W orlds in the Sixteenth an d Seventeenth C en- turies«. Comparative Studies in Society and History, vol. 23, no. 4, 1981.
W hite, Leslie A. 1949. The Science o f Culture. New York 1949: G rove Press.
W ittfogel, K a rl A. 1957. Oriental Despotism. New H aven 1957: Yale U niversity Press.
Kirsten Hastrup
A ppendix 1.
A n n e n d i x 2.Diagram 1. Sociale relationsniveauer i stammesamfundet.
Fra: Hastrup og Ovesen, Etnografisk Grundbog, Kø
benhavn 1980, side 167-68.
Transformationer i de rumlige dimensioner.
Diagram 2. Stammens segmenter og disses territorier.
Evolution: transformationer i den tidlige dimension.
Fra: Hastrup og Ovesen, Etnografisk Grundbog, Kø
benhavn 1980, side 102-3.