IT IT - - St St ø ø ttet adf ttet adf æ æ rdstr rdstr æ æ ning ning
Gerda Jensen, sprogkonsulent Gerda Jensen, sprogkonsulent
PPR Odense Kommune PPR Odense Kommune Helle Kj
Helle Kjæærhus Nrhus Nøørgaard, funktionslederrgaard, funktionsleder Faaborg Midtfyn Kommune
Faaborg Midtfyn Kommune
Traditionelt syn p
Traditionelt syn p å å adf adf æ æ rd rd
AdfæAdfærdsproblemer er en naturlig del af det at have rdsproblemer er en naturlig del af det at have indlæindlæringsvanskelighederringsvanskeligheder
Personen er problemet Personen er problemet
AdfAdfærden er problemetærden er problemet
Gældende frem til begyndelsen af 1990'erne
Stephen von Tetzchner – International ISAAC- konference i Odense 2002
Intelligens og adf
Intelligens og adf æ æ rd rd
Der er en sammenhDer er en sammenhæængng
En meget stor procentdel har manglende En meget stor procentdel har manglende kommunikativ kompetence
kommunikativ kompetence
Det betyder, at vi skal tDet betyder, at vi skal tæænke anderledes.nke anderledes.
Kræver en større IQ end vi tillægger eleverne Kræver overblik og forståelse af årsag/virkning Kræver evne til at strukturere
Kræver evne til at sætte sig ind i andres opfattelsesevne
Rasmus Rasmus
Rasmus kan normalt ikke finde ud af noget som helst Rasmus kan normalt ikke finde ud af noget som helst –– hvilket hvilket han ogs
han ogsåå ofte fofte fåår at vider at vide
Rasmus skal påRasmus skal på udflugt til Kertemindeudflugt til Kerteminde
Nu kan Rasmus godt finde ud af en masseNu kan Rasmus godt finde ud af en masse
Han kan overskue turenHan kan overskue turen
Han ved, han ikke kan lide denHan ved, han ikke kan lide den
Han ved, at han kan slippe, hvis han bider en voksenHan ved, at han kan slippe, hvis han bider en voksen
Er der tale om, at Rasmus er adfEr der tale om, at Rasmus er adfæærdsvanskeligrdsvanskelig
Eller er det os, der aflEller er det os, der aflææser Rasmus forkert?ser Rasmus forkert?
Jesper Jesper
Jesper skal spiseJesper skal spise
Jesper fåJesper får sit glas og en madpakker sit glas og en madpakke
LLææreren hreren hæælder vand i glassetlder vand i glasset
Jesper drikker vandetJesper drikker vandet
Dette gentager sig tre gangeDette gentager sig tre gange
Nu smider Jesper sin madpakke pNu smider Jesper sin madpakke påå gulvetgulvet
LLææreren bliver meget meget rasendereren bliver meget meget rasende
Hvad signalerer Jesper?Hvad signalerer Jesper?
Barnet har adfærden - vi har problemet
Challenging behaviour - en adfærd, der udfordrer omgivelserne.
Barnet har adfærden - vi har problemet
Fokus bliver flyttet hen til, hvordan vi kan indrette omgivelserne, således at vi undgår adfærden.
Fokus bliver flyttet hen til den enkeltes kompetencer og potentialer.
Fokus bliver rettet mod den enkeltes kommunikative formåen.
Fokus bliver rettet mod pædagogik.
Fokus bliver rettet mod den enkeltes hele livssituation.
Hvad forstår barnet?
Bloom og Lahey
Grundlaget
Grundlaget for vores arbejde for vores arbejde
Kommunikativ kompetence
Kognitiv udvikling
Litterær indlæring
Socialisering (sproglig interaktion
med andre)
Adfærd
Kommunikationskanaler Kommunikationskanaler
Talesprog Talesprog –– ikke stationikke stationæærtrt
Tegn Tegn –– ikke stationikke stationæærtrt
Visuelle symboler Visuelle symboler –– stationstationæærtrt
Skrevne ord Skrevne ord -- stationstationæærtrt
Tanker omkring indretning m.m.
Tanker omkring indretning m.m.
Udsender lokalerne for meget Udsender lokalerne for meget ””ststøøjj””??
Udsender personalet for meget Udsender personalet for meget ”st”støøj”j”??
Kan bKan bøørnene forstrnene forståå mit sprogmit sprog
Har de forskellige aktiviteter fast synlig placering?Har de forskellige aktiviteter fast synlig placering?
Har bHar bøørnene forskellige ansvarsomrrnene forskellige ansvarsområåder?der?
Hvordan kan bHvordan kan bøørnegruppen organiseres i rnegruppen organiseres i ffæællesaktiviteter?llesaktiviteter?
Hvad med bHvad med bøørn, der i perioder skalrn, der i perioder skal skskæærmes meget?rmes meget?
Hvad bruger man til visualisering.
Hvad bruger man til visualisering.
Fotos Fotos –– problematik vedr. detteproblematik vedr. dette
PCSPCS
RebusRebus
PCS PCS
Rebus
Rebus
Visuelle strategier Visuelle strategier
Strukturering af hverdagen via dagsskemaer for hele Strukturering af hverdagen via dagsskemaer for hele dagen.
dagen.
Visualisering af forlVisualisering af forløøb.b.
Visualisering af hvem et barn skal vVisualisering af hvem et barn skal væære sammen med.re sammen med.
Visualisering af en rVisualisering af en ræække emner i hverdagen. kke emner i hverdagen.
Visualisering af legesituationer Visualisering af legesituationer –– herunder herunder problematikken omkring
problematikken omkring ””fri leg.fri leg.””
Visualisering af ture ud af huset, samvVisualisering af ture ud af huset, samvæær med andre r med andre grupper i institutionen.
grupper i institutionen.
Struktur Struktur
Enkeltbrikker til visualisering af Enkeltbrikker til visualisering af øønsket adfnsket adfæærd.rd.
Enkeltbrikker til visualisering af uEnkeltbrikker til visualisering af uøønsket nsket adfadfæærd.rd.
Strategiark.Strategiark.
AdfAdfæærdsarkrdsark
Contingency Boards Contingency Boards –– konsekvens tavlerkonsekvens tavler
Social StoriesSocial Stories
Barnets ambitioner Barnets ambitioner
Fokus pFokus påå llææring ring –– ogsogsåå gennem leggennem leg
SuccesoplevelserSuccesoplevelser
SelvtillidSelvtillid
De voksne skal finde ud af, hvordan jeg lDe voksne skal finde ud af, hvordan jeg læærer og rer og udvikler mig
udvikler mig
Det skal vDet skal væære spre spæændendendende
Jeg har krav pJeg har krav påå at kunne forstat kunne forståå tingenetingene
Jeg skal fJeg skal føøle mig dygtigere dag for dagle mig dygtigere dag for dag
Jeg skal ikke vJeg skal ikke væære forvirretre forvirret
Social Tr
Social Tr æ æ ning ning
Nogle bøNogle børn kommer altid i rn kommer altid i vanskeligheder
vanskeligheder
Nogle bøNogle børn forstrn forstår ikke år ikke regler
regler
Nogle bNogle bøørn lider altid rn lider altid nederlag
nederlag
Se ud, som du kan lide at Se ud, som du kan lide at vvæære sammen med bre sammen med bøørnene.rnene.
Hav positive forventningerHav positive forventninger
SSøørg for at brg for at bøørn altid kan rn altid kan overskue regler
overskue regler
Brug belBrug beløønningssystemer nningssystemer (forst
(forstæærkere)rkere)
Arbejd med forArbejd med foræældreneldrene
Husk alle forHusk alle forældre vil deres ældre vil deres bbøørns bedsterns bedste
Eksempel p
Eksempel p å å tr tr æ æ ningssystem ningssystem
Forventet adfForventet adfæærdrd
ForstForstæærkere her og nurkere her og nu
ForstForstæærkere ved opsamling af pointrkere ved opsamling af point
Privilegier som mistesPrivilegier som mistes
Eksempel p
Eksempel p å å et s et s å å dant dant
Et eksempel
Et eksempel
Social Stories Social Stories
Øge den sociale forståelse ved hjælp af visuelle hjælpemidler
Social Stories Social Stories
Små korte historier
Beskriver problematiske situationer for barnet i dagligdagen.
Eksempler:
Hvorfor skal jeg i seng
Hvordan undgår jeg at blive hysterisk ved tandlægen Hvordan er det at tabe i spil - uden at blive sur
Hvordan klarer jeg frikvarteret
Hj Hj æ æ lper b lper b å å de barnet og den de barnet og den voksne
voksne
Hjælper forældre og personale til
at forstå barnets synspunkt.
Giver barnet information om, hvad der sker i en
specifik situation, og hvorfor.
Adf Adf æ æ rdsark rdsark
Et ark der udleveres i selve situationen.Et ark der udleveres i selve situationen.
Et ark der indeholder bEt ark der indeholder bååde det positive og de det positive og negative.
negative.
Et ark der gerne mEt ark der gerne måå slutte med en belslutte med en beløønning.nning.
Et ark der er visuelt.Et ark der er visuelt.
Mind
Mind Reading Reading
TrTrææner hvorfor man agerer pner hvorfor man agerer påå bestemte mbestemte mååder i der i bestemte situationer
bestemte situationer
TrTrææner aflner aflææsning af andresning af andre
TrTrææner forstner forstååelse af hvorfor andre gelse af hvorfor andre gøør, hvad de r, hvad de ggøørr
TrTrææner forstner forstååelse af overfelse af overføørte betydningerrte betydninger
Bruger visualiserede systemerBruger visualiserede systemer
Arbejder med fArbejder med føølelserlelser
Programmer til
Programmer til fortr fortr æ æ ning ning
SequencesSequences –– sekventiel tsekventiel tæænkningnkning
Kommuniker: Gennem valg Kommuniker: Gennem valg –– sekvensdelensekvensdelen
ChooseItChooseIt MakerMaker –– Hvad sker fHvad sker føørst, hvem er rst, hvem er sur, glad, ked af det m.m.
sur, glad, ked af det m.m.
SwitchITSwitchIT MakerMaker –– fotoserier af udflugter, fotoserier af udflugter, besbesøøg, koloni m.m.g, koloni m.m.
Power Point Power Point –– do.do.
Litteratur Litteratur
Michael L. BloomquistMichael L. Bloomquist: Styrk dit urolige barn: Styrk dit urolige barn
Patricia HowlinPatricia Howlin m.fl.: Teachingm.fl.: Teaching ChildrenChildren withwith AutismAutism to Mind Readto Mind Read
Stephen von TetzchnerStephen von Tetzchner: : UtfordrendeUtfordrende atferdatferd
Gerda Jensen: BGerda Jensen: Bøørn med eksekutiv vanskeligheder HIT 1/2002 rn med eksekutiv vanskeligheder HIT 1/2002
Eric Danielsen: Eric Danielsen: VygotskyVygotsky –– psykologiens Mozartpsykologiens Mozart
Gray CarolGray Carol: The Original : The Original ““Social Story”Social Story” Book.Book.
Marianne Henriksen: Vi opføMarianne Henriksen: Vi opfører os ikke tilfrer os ikke tilfæældigt via Datchldigt via Datch 7/947/94
Social StoriesSocial Stories: : VidenscenterVidenscenter for Autisme for Autisme -- Autismebladet 1/97.Autismebladet 1/97.
Gerda Jensen & Trygve Andersen: Gerda Jensen & Trygve Andersen: BoardmakerBoardmaker som redningsplanke HIT som redningsplanke HIT 4/97.
4/97.
Linda A. HodgdonLinda A. Hodgdon: Visual : Visual StrategiesStrategies for Improvingfor Improving CommunicationCommunication
Steen Larsen m.fSteen Larsen m.f. : B. : Bøørns Liv og Lrns Liv og Lææsning sning
ElkhononElkhonon Goldberg: Hjernens DirigentGoldberg: Hjernens Dirigent
Glenn DomanGlenn Doman: : HowHow to Teachto Teach youryour Baby to ReadBaby to Read
V V æ æ rkt rkt ø ø jsprogrammer jsprogrammer
BoardmakerBoardmaker
Kommuniker: PKommuniker: Påå tryktryk
Kommuniker: SymbolskrivningKommuniker: Symbolskrivning
ClickerClicker 55
SwitchItSwitchIt MakerMaker