• Ingen resultater fundet

J. S. Møller: Moder og Barn

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "J. S. Møller: Moder og Barn"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

199

for statsstyrelsens og literaturens drøftelser, og føres til en san­

dere fortolkning af deres vidnesbyrd.

Bogen, hvis mange værdifulde resultater ikke lader sig ud- tømme i en kort anmeldelse, har ikke mindst interesse for lokal­

historikere, som i dens dybtgaaende undersøgelser foruden nyt­

tige vink kan hente gode impulser for deres arbejde.

./. O. Bro Jørgensen.

M o d e r og B a rn .

./. S. Møller: M o d e r og B a r n i d a n s k F o l k e o v e r l e v e - r i n g. Danmarks Folkeminder Nr. 48. Munksgaard.

Tidligere kredslæge i Kalundborg J. S. Møller har som nr. 48 i »Danmarks folkeminder «s skrifter udgivet et stort værk på over 600 sider, hvori han har søgt at fremlægge hele det uhyre store danske overleveringsstof, utrykt som trykt, der knytter sig til svangerskab og barselfærd. Hvad han fortæller, spænder fra tids­

punktet for kvindens befrugtning til og med barnets dåb og barsel­

gildet samt moderens »kirkegang«. Hvor stort et arbejde, der ligger bagved, er let at se, selv om, som forf. siger, emnets stør­

relse, rækkevidde og vanskelighed først under indsamlingen af stoffet tilfulde gik op for ham.

Der kunde dog sikkert ikke findes nogen bedre til at behandle dette emne. Forfatteren har tidligere i den i samme skriftrække udgivne prægtige bog om »Folkedragter i Nordvestsjælland« og i særdeleshed i det betydningsfulde værk om »Fester og højtider«

vist, hvor samvittighedsfuldt, grundigt og åndfuldt han kan skrive om et folkemindeemne, og netop over for spørgsmålet, hvad tro og sædvane der knytter sig til barnefødsel og alt, hvad der hænger sammen dermed, har han fra sin mangeårige læge­

gerning ganske særlige forkundskaber og forståelse; han har haft betingelserne for at knytte den boglige viden til de enkelte per­

sonlige oplevelser og har derudfra skabt et værk, der vil blive stående som en mærkepæl i dansk folkelivsskildring ved siden af H. F. Feilbergs »Jul« og det aller bedste, vi ellers kan nævne på dette område.

Emnet »Moder og barn« er vel i og for sig for omfattende for en enkelt mand. Side efter side vil den kyndige læser kunne stadfæste og undertiden supplere. F. eks. kunde der straks om benævnelser på svangerskab anføres et så malende udtryk som:

Skørterne har sagt farvel til træskoene«. — Det er rigtigt, at navnet »fostermoder« stadigt bruges i Nordslesvig, det bruges

(2)

200

endda udelukkende af den indfødte befolkning i den største del af landsdelen, ikke blot i enkelte sogne. — En gammel jorde­

moder i Vestslesvig gav endnu for 30 år siden efter fødslens fuld­

endelse barselkonen en kop mælk med afføring af en mus i:

hun vilde aldrig fortælle mig hvorfor. — Med hensyn til at klippe for tungebånd kunde nævnes, at Bossels lærebog, som forf. jo også kender, pålægger jordemoderen at »eftersee, om Barnet har Tungebaand, som hun da med den liden Sax klipper«. — Også de små born i Flensborg fiskes op af en kilde, Grønnekilden på Havretorv (Ohrt: Udvalgte sønderjydske folkesagn).

Opnævnelse af bedsteforældre var tidligere en selvfølge i Søn­

derjylland; hvor nøje skikken fulgtes, kan jeg illustrere ved, at der i min fødeby i løbet af det sidste halve hundrede år har levet mindst 5 brødrepar med samme fornavn, arvet fra bedsteforæl­

drene. Så kunde man skelne ved at tage et andet fornavn eller morfaderens efternavn med (Niels og Niels Peter, Peter og Peter Vilhelm, Hans Hansen og Hans Jessen Hansen etc.). Det er først i de aller seneste år, at denne opnævnelsesskik har kunnet brydes.

Det hjemmedøbte barn blev i Arrild sogn »fremstillet for me­

nigheden«, og præsten bad fra prædikestolen for kirkegangs­

konen.

En god bog opfordrer til at arbejde videre med emnet. Det får man i boj grad lyst til, medens man læser kredslæge Mollers bog. Man undres og glædes over, livor vidt den spænder, hvor meget han ved. hvor store værdier han har frelst ved dette lige så lærde som velskrevne værk, hvor stærkt han kan lade lyset falde over vort folks sæd og tro indtil vore dage. Det er en bog.

der er værd at sige tak for og vende tilbage til.

H. Lnusten-Thom scn.

D a n s k V æ v e k u n st.

Margrethe Ilalcl: De B o l s t r e b l a a — . Nyt Nordisk Forlag, Ar­

nold Busck, 1940.

I Indledningen til sin Bog om Sengetøjets Historie skriver M ar­

grethe Hald: » . . . . et Musæumsarbejde . . . . har et dobbelt For- maal; det ene at bevare, det andet at formidle«; . . . . »det. som bæres døende ind, skal bæres levende ud«.

Det har vel altid været saadan, men Mulighederne for det for­

midlende Arbejde har været smaa. For os Lægfolk er National- musæet i Løbet af de faa Aar siden Indflytningen i de ny Loka­

ler fra en Kuriositet for Kendere blevet vores alles Eje og Stolt-

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Den ikke-ekspressive, men likevel eksplisitte kroppsliggjøringspraksisen som anvendes i Breiviks Erklärung, er kjent fra ulike reenactment-formater (jf. Denne praksisen

Det blir undervist i terminologi, særlig i Finland og Sverige, men også i Danmark, Norge, Grønland og Sápmi, enten i form av et selvstendig kurs eller som en del av et større

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Når støtten til præsidenten falder under 50 procent, får mange politiske alliere- de, ikke mindst i Kongressen, travlt med at lægge en vis afstand til ham og udvise selvstændig

Møller fandt altså, at forskellige sygelige former for opførsel har været medvirkende årsag til, at man har troet på hekse, da man ikke havde en lægevidenskabelig forklaring på

Folk med interesse i lokalområdet vil også kunne hente mange interessante oplysninger i bogen, hvilket ikke mindst skyldes de mange gengivelser fra især tingbøgerne, der er

Der viser sig at være mere Lighed mellem Mandsdragterne, der alle saavel Røsnæsdraglerne som Dragterne fra det øvrige Nordvestsjælland hovedsagelig er paavirket

Der er ikke rig- tigt nogle navne, der ser bekendte ud – hel- ler ikke, selvom der står “ægte granit” eller..