• Ingen resultater fundet

Billeder af Christian Falster

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Billeder af Christian Falster"

Copied!
5
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Billeder af Christian Falster.

Af cand. mag. C. FrankzChristensen, København.

Af Christian Falster

(1690—1752)

findes paa Univer*

sitetsbiblioteket i København et Maleri, der afbilder ham

som en Mand med »et friskt

Ansigt med

bløde Træk

og

et Par meget levende brune Øjne *); han er her udstaffes

ret med en rødbrun

Kappe,

der ligger over højre

Skulder,

hvidt stift Halsbind og bærer

efter Tidens Mode

Allonge*

paryk. Dette

Billedes

ydre

Historie er ganske

ukendt,

ligesom man heller ikke ved,

hvem der har været Mester for det.

Overhovedet er den første Halvdel af det 18. Aars hundrede en dunkel Epoke i den

danske Malerkunsts

Historie; men hvis man skal gætte, hvem der kan

have

malet Billedet, maa man snarest tænke paa den tyske

Portrætmaler Johann Salomon (du) Wahl (1689—1765),

der havde vundet sig et Navn ved sine talrige Portrætter

A) Vilh. Andersen: Tider og Typer. Erasmus. II. 7,

(2)

BILLEDER AF CHRISTIAN FALSTER 261

baade af fyrstelige og

fornemme

Personer i

Tyskland,

da han i 1719 blev indkaldt til Danmark, hvor han 1730

blev »kgl. Hofskildrer« og senere

Kunstkammerforval*

ter. Han nød stort Ry for sine Portrætter, og mange

af dem som Falsters her er gengivne i

Stik; dog

siger en

sagkyndig,

at

han

var

»bekendt

mere ved sine

Portrætters Mængde end ved deres Skønhed.«

Kend*

test af Wahls Billeder er Maleriet af Historikeren Hans Gram (Frederiksborgmusæet) og Selvportrættet

(Stas

tens Musæum for Kunst); navnlig det sidstnævntes Mas

lemaade minder om Falsterbilledets. Fælles for dem alle

er den mørke Farveskala, han bruger; de dybe Toner er

mere Wahls end nogen af de andre samtidige Maleres.

Udelukket er det dog ikke, at Billedet kan skyldes

en stedlig Kunstners Pensel, enten fra Ribe By

eller

Omegnen. I de Tider

dyrkedes

Portrætkunsten jo

sten som et Haandværk.

Med Sikkerhed tør man derimod gaa ud fra, at Male

riet er blevet til her i Landet, da Falster aldrig nogen

sinde kom uden for Rigets Grænser. En

Gennemgang

af Falsters latinske Brevsamling, der findes paa Univer

sitetsbiblioteket (e don. var. 4°, Nr.

2),

kunde maaske opklare Sagen og bringe

Malerens

Navn for Lyset; men

indtil videre faar det altsaa staa hen.

Størst Sandsynlighed er der imidlertid for, at Wahl

er Maleren. Billedet viser Falster som en midaldrende

Mand han er nu Ribe Katedralskoles navnkundige

Rektor —, og da Wahl netop har malet de fleste af

sine Portrætter i 1730'erne, vilde det passe meget godt

med Formodningen om, at han har været Mester for det.

Maleriet selv, der er ret medtaget af Tiden, især i Yderkanterne, og som muligvis har været frisket op

senere, bærer ikke Signatur af nogen

Art, heller

ikke

under Rammen.

Fra Ribe Amt 7. 5

(3)

262 C. FRANK.CRISTENSEN

Efter dette samtidige Maleri stak J. G. Schleuen i

1763 sit Kobberstik i Folio; det er fixet lidt op i Ko*

stymet og ved Omtegningen,

der jo maa ske omvendt paa

Kobberpladen, da Billedet

skal trykkes som Stik, er en*

kelte af Originalens Ejen*

dommeligheder udviskede og

gjort mere

almindelige.

Stikket er signeret: »J. G.

Schleuen sculpsit Haffniæ

1763«, men giver desværre in*

gen

Oplysninger

om, hvem

der har malet Originalen,

hvorefter det er gjort, rime«

ligvis fordi man allerede da kun 11 Aar efter Fal*

sters Død ikke mere kendte Malerens Navn.

I 1820'erne sysselsatte Direktionen for den kgl. Por*

trætsamling paa

Frederiksborg

Lektor i Matematik ved

Kunstakademiet Hans Hansen (1769:—1828) Fader til

den kendte Maler C. C. Constantin Hansen med

bl. a. at udføre Kopier efter Malerier af Landets afdøde

Stormænd. Han var en anset og søgt Portrætmaler,

men var efter 1816 blevet sat i Skygge af

Eckersberg

og havde nu i sine senere Aar sin væsentligste Fortjene*

ste ved at kopiere og male Portrætter til den frederiks*

borgske

Samling. Et af hans kendteste Originalmalerier

er det sirligt og smagfuldt udførte Portræt af Biskop

Fr. Munter fra 1818, der endnu findes paa Frederiks*

borgmusæet.

Efter Schleuens Stik fra 1763 malede Hansen om#

kring 1824 et Portræt af Falster (Nr. 448 i den gamle

Samling),

som ved Slotsbranden i 1859 blev reddet (Nr.

219), men pudsigt nok forvekslet med Billedet af Tøger

Pn*.

(4)

BILLEDER AF CHRISTIAN FALSTER 263

Reenberg, under hvis Navn det

gik, indtil

det

efter

Slottets

Genopførelse

i 1890 atter

kom

paa

Frederiks*

borg, hvor

det nu er

forvist til

et

af Musæets Kontors

rum, da det kun er en Kopi af en Kopi.

Det samtidige Originalmaleris

karakteristiske J?alster

med det friske, levende og interessante Ansigt og det

skælmske Blink i Øjenkrogene, som vi kender fra hans Discurser, er med Schleuens Stik som Mellemled i Hans

sens Gengivelse blevet til en sat Bedsteborger fra Rah*

bektiden,

uhyre lidt

spændende; Typen er

helt

udvan*

. det.

Dette Billede gentog

Hansen

til

Ribe

Katedralskole

i 1826, da Rektor Thorup i Anledning af den forestaa*

ende Hundredaarsfest for Sko«

lebygningens Indvielse (13.

Januar 1827) havde ønsket

Falsters og Thuras Billeder ophængte paa

Skolen.2)

Efter ovenstaaende Redegøs

relse for de existerende kendte Billeder af Chr. Falster er det derfor kun med Forbehold, at

man i Tillægget til Riber

Siifts Adresse*Avis' Nr. 5 for

16. Januar 1827 kan læse de

begejstrede Ord, hvormed

Bladet omtaler

»begge Hædersmændene (:>: Falsters

og

Thuras)

Portraiter, malede af en udmærket

Kunstner

efter tvende kun med Møie opdagede

Originaler; Ud*

førelsen af Arbeidet blev overdraget Hr. Lector ved

Kunstacademiet Hansen, og fra

hans

heldige, øvede Pen*

sel smykkedes Skolen med 2

udmærkede,

skjønne, Originalerne særdeles lige, Malerier. Omvundne med

2) se ovenfor

5*

(5)

264 C. FRANKsCRISTENSEN

Krandse af Grønt og

Evighedsblomster,

og

ophængte

paa begge Sider af

Catbedret

i Skolens

Examenssahl,

bidroge disse uendelig meget til at

forhøie Mindefesten.«

Hansens Falsterbillede er iøvrigt som alle hans Pors

trætter udført med megen Omhu og Sirlighed og ud*

mærker sig især ved stor Farvefriskhed.

Selv om altsaa dette smukke og vel bevarede Billede

i Ribe Kathedralskoles Festsal kommer til kort, hvad Portrætlighed med Originalmaleriet angaar, saa gør det dog sin Nytte ved at minde

Efterslægten

om den Mand,

der i levende Live allerede før han blev Rektor

hædredes med saa smukke Ord som disse:

.. Hand er Riber Skoles Ære,

Hves Ungdom gaar med Frukt og

Fryyd hos ham til

lære,

Og er et Ærbarheds og Dyders Exemplar,

Dend Sag for alde Mand er kundbar nok og klar.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

[r]

— 10 —.. uudslukkeligt brændende Had til alt hvad der virker som banalt Godtkøbskram, der nervøst søger mod de store, kraftige og pragtfulde, men fremfor alt

De mest almindelige former for taktile billeder er fremstillet i svulmepapir eller plast.. I dette hæfte fortæller vi kort om de forskellige typer og om, hvor og hvordan man

Men hvad med alle de mindre virksomheder med en presset hverdag - er de lige så fokuserede på, at bæredygtighed er noget de skal forholde sig til, eller er det blot en gang blød,

Disse fremtidsbilleder viser, hvordan et Danmark uden affald ikke blot bliver mere bæredygtigt, men dertil skaber helt nye og attraktive mulig- heder for os alle..

Mange af husets brugere har på deres egne profiler postet billeder fra biblioteket. Typisk er disse billeder tagget med #detkongeligebibliotek og viser billeder af

Anne Ring Petersens afhandling, Storbyens billeder, er perceptionen af storbyen, som den reflekteres af kunsten, og omvendt storbyen som forståelsesnøgle for moderne kunst..

Man skal ikke undre sig over, at Grundtvig undertiden adspurgt heller ikke selv forstod sine billeder, sådan som en anekdote fortæller, at han havde det med v.. 4 i Har