• Ingen resultater fundet

Uldall, Kai: Billeder af dansk folkekunst

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Uldall, Kai: Billeder af dansk folkekunst"

Copied!
1
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

124 Anmeldelser

Dansk folkekunst

K A I U L D A L L : B I L L E D E R A F D A N S K F O L K E K U N S T . T h a n in g & A p ­ p e ls F o r la g , K ø b e n h a v n , 1 9 7 1 , 1 2 7 s., ill. 4 9 ,7 5 k r., in d b . 5 9 ,7 5 kr.

K a i U ldall har tidligere skrevet om dansk folkekunst. I 1945 kom i Thaning &

Appels lille serie: »Gammel dansk Folkekunst. En Oversigt«. 1963 blev den fulgt op af bogen: »Dansk Folkekunst. Billeder med indledende tekst«, og nu har vi altså fået: Billeder af dansk folkekunst, også den med en indledende tekst, hvor forfatteren siger mange væsentlige ting om begrebet folkekunst. Bl. a. når han påpeger, at »særpræg og selvstændighed finder man ofte i folkekunsten.

Sådant kan også brede sig til at blive noget typisk, men til en ny stilart fører det ikke«, hvor han advarer mod at betragte folkekunsten som en selvstændig stil (jfr. betegnelsen: almuestil).

Folkekunsten påvirkes af de enkelte stilarter, bl. a. holder påvirkningen fra renæssancestilen sig meget længe, men det spændende ved folkekunsten er netop de forskellige egnes modtagelighed for påvirkninger og mekanikken i formid­

lingen. Det er ikke noget, der kan forklares isoleret, men må ses i sammen­

hæng med økonomiske, sociale og samfærdselsmæssige forhold, som man - som forf. siger - endnu ikke har overblik over.

I al sin kortfattethed (teksten fylder 17 af de 127 sider) giver betragtnin­

gerne over folkekunstens væsen og baggrund, forholdet mellem håndværk, husindustri og husflid og motiver og stilarter en lang række opslag til ønske­

lige og nødvendige undersøgelser, bl. a. for at efterprøve, om de antagelser eller domme, som hidtil er fremsat om emnet, holder stik. Sådanne undersøgel­

ser må nødvendigvis strækkes videre i tid og rum, end her har kunnet ske. Fo r­

fatteren viser selv ved konfronteringen mellem en karvesnitsornamenteret vand­

øse fra folkevandringstidsfundet i den fynske Viemose og et mangletræ i samme udsmykningsteknik fra 1822 den lange linje i dekorationen.

Mens teksten således giver en knap, men stofmættet indføring i emnet, supple­

ret med en litteraturoversigt, der synes at have fået alt væsentligt dansk materi­

ale med (dog undrer det lidt, hvorfor f. eks. V. E. Clausen: Det folkelige danske træsnit . . . ikke er kommet med), så forekommer udsigten over landegrænserne lidt tilfældigt. Det er helt i sin orden, at tyske værker som Sauermanns, Schlees og Kamphausens nævnes, men hvorfor ikke lige så godt Sigfrid Svenssons arbej­

der over skånsk folkekunst.

Tyngdepunktet i bogen er de mere end 200 sort-hvide billeder, der gengiver betydeligt flere genstande, og de 7 farvegengivelser. A lle billederne er godt trykt og gennemgående ikke for små i gengivelsen, så de virkelig kan bruges til studiebrug, og farveplancherne er meget vellykkede. Hovedparten af billederne kendes fra tidligere værker, men det er prisværdigt, at så mange nye er kom­

met med. Billedteksterne giver kort og koncist de oplysninger, man har brug for.

H o lg e r R a s m u s s e n

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Ark med to billeder Arket med billeder lægges frem foran prøvedeltager, og eksaminator siger: "Her er der to billeder, der viser nogle situationer, som handler om emnet 'at bo

Disse værker, i hvilke “den visuelle opstilling af tekst, billeder og symboler går sammen og skaber en tilsigtet effekt,” beskrives som “intermedial” poesi, og mange af værkerne

Man skal ikke undre sig over, at Grundtvig undertiden adspurgt heller ikke selv forstod sine billeder, sådan som en anekdote fortæller, at han havde det med v.. 4 i Har

Hørlyng opstiller en håndfuld gode designprincip- per: Pointer skal samles i overbliksform, tekst og billeder skal have en passende størrelse, teksten skal kunne læses,

— 10 —.. uudslukkeligt brændende Had til alt hvad der virker som banalt Godtkøbskram, der nervøst søger mod de store, kraftige og pragtfulde, men fremfor alt

De mest almindelige former for taktile billeder er fremstillet i svulmepapir eller plast.. I dette hæfte fortæller vi kort om de forskellige typer og om, hvor og hvordan man

• at opbygge nationale digitale systemer inden for områderne tekst, noder, billeder (fotografier) til pligtaflevering, anden erhvervelse, produktion, markedsføring, salg og bevaring

Effekten af Jeannette Ehlers, Nanna Debois Buhl og La Vaughn Belles enga- gement har været mærkbar i de forskel- lige udstillinger, der er åbnet i Danmark i forbindelse med