Rigtige venner
- om
polterabend
ogritualiserede drillerier
Af Else Marie Kofod
En polterabend er en gave, som den vordende gom eller brud får af
sine venner. Det er ikke en helt almindelig gave, fordi gaven ofte be¬
stårafforskellige former for ritualiserede drillerier, der dog hartil for¬
målatvise,atden vordende gom/brud hører medietvennefællesskab,
og at vennerne gerne vil bruge både penge, tid og kræfter på at vise
dette overfor omverdenen.
Lege og løjer har som ritualiserede drillerier i tidens løb været an¬
vendt i mange samfund til at udstille grænser og normer. For at en sådan form for kommunikation skallykkes, er detvigtigt, at de impli¬
cerede parter ved, hvor langt man kan gå, ligesom alle skal have en klar fornemmelse af degældende regler. De grænser, der bliver trukket
op igennem drillerierne, kan tydeliggøre sociale relationer og dermed
være med tilat bekræfte ogafgrænse fællesskaber.Det kræver dog, at der er publikum på, enten i det offentlige rum, eller når man er sam¬
menmed andre blandt andet til fester.
I 1800-tallets bondesamfund var formålet med drillerier i nogle til¬
fælde at markere en overskridelse af landsbyfællesskabets regler og i
værstefaldatudelukke den eller depersoner,dervargenstand for dril¬
lerierne. I mindre sociale grupper i byerne, fx de forskellige netværk
som borgerskabets unge sønner indgik i, kollegianere eller nutidens
vennekredse kan man støde på drillerier, der ligner dem, der var al¬
mindeligei bondesamfundet, menhvor målet ivirkelighedenvar og er det stik modsatte. Her drejer det sig ikke om at straffe »ofret,« men
om at bekræfte dets sociale tilhørsforhold.
Drillerierne foregår ofte under festlige former, ved at der laves sjov med »ofrets« svagheder eller, når derertale om en overgang ilivet, fx
at hænge sider af den nyetilværelse ud eller gøre grinmed den gamle.
»Ofret« bliver centrum for hele gruppens opmærksomhed, og publi¬
kum bliver vidne til, hvordan som regel vennerne iscenesætter disse
mere eller mindre kærlige drillerier, og dermed også at der netop er tale om et vennefællesskab og omvenskabsritualer (1).
Der er tale om såkaldte tilladte drillerier (2), der defineres som en relation imellemenkeltpersoner ellergrupper,hvor denenepartiover-
ensstemmelse med skik og brug har lov til, og i nogle tilfælde forven¬
tes at drille eller lave grin med den anden part, som til gengæld for¬
ventes ikke at lade sig krænke af drilleriet (3). Der er med andre ord
taleom enaccepteretform for respektløshed(4). Selvommangeafnu¬
tidens unge frygter, hvad de vil blive udsat for på deres polterabend,
til deres 30-års fødselsdag, eller hvad der bliver lavet af sjov i deres hjemi forbindelse med brylluppet, så erdetværre, hvis der ikkebliver gjort noget,eller der blivergjort for lidt ud af det. Fordettyderjopå,
at man ikke har nogen rigtige venner, som har følt sig forpligtet og
gjort sig umage med at findepåløjerne, og somhar væretvillige til at
bruge ofte mange penge påarrangementet.
Denslags ritualiseret drilleri, derherertaleom, kommer ofte til ud¬
tryk som en »practical joke«. Her spiller overraskelsen en stor rolle,
og derfor er der ofte indbygget en acceleration i practical-joke-lig¬
nende drillerier, fordi joken falder til jorden, hvis det ikke lykkes at
narre offeret. Det er en genre, der fordrer megen fornyelse og megen
variationfor atsikre dens overlevelseog succes. Detnytterikkeatlave
det samme om og omigen, hvis joken skal lykkes.
I forhold til de sociale relationer er det også vigtigt at være op¬
mærksom pådeintentioner,der ligger bagudførelsen af joken.De kan spænde fra sjovtil direkteondskabsfuldhed (5). Hvorpå skalaenman befinder sig, eller hvor langtman kangå, er én af de markører, der er
med til atkarakterisereet fællesskab. Generelt er deren skarp grænse
imellem fx at ødelægge og lave et kaotisk rod. Så længe manmed sin
egen eller andres arbejdskraft kan bringe tingene i orden, opfattes det
normalt ikke somværende gåetover stregen.
Polterabend i 1800-tallet
I 1800-tallet havde borgerskabets unge mændgennem deres opvækst
og under deres uddannelse og begyndende karriereliv som regel fået
skabtsig etnetværk afvenner.De relativt få, der på det tidspunktgen¬
nemførte en akademisk uddannelse, tilhørte næstenalle borgerskabet,
ogde unges omgangskreds var derfor stort set den samme somforæl¬
drenes, blotengenerationyngre. Netværket kompådenne måde til at række ud over flere generationer, hvorved det yderligere blev styr¬
ket (6). Følelsen afsamhørighed blev også understøttet af nogle af de indvielsesritualer, der hørte med fx ved optagelsen på universitetet og
indflytningen pånogle af kollegierne (7).
Blandt disse unge og blandt unge der uddannede sig indenfor mili¬
tæretvardetalmindeligtatholde polterabend i slutningenaf 1800-tal¬
let. De unge mænd havde imodsætning til pigerne haft mulighed for
31
at dyrke selskabslivet uden for hjemmet, ogdet var den tilværelse, de
nu skulle tage afsked med. Festen, der både kunne holdes hjemme el¬
lerpårestaurant,var enfest, hvor der blev drukketmeget. Dervarkun
mænd fra vennekredsen til stede. Der blev sungetog holdt mange ta¬
ler, dergik ud på at fortælle om de udskejelser, denunge mandhavde foretaget i sit liv (8).
Festen var hemmelig og stærk tabubelagt især for det modsatte
køn (9), hvad derformodentlig erårsagen til de sparsomme oplysnin¬
ger, dererblevet videregivet. Den har virkeligværetfor de indviedeog harformodentliggivetenhøj grad affællesskabsfølelse. Entysk polter¬
abendvise optræder i et af musikforlaget Wilhelm Hansens visehef¬
ter (10) fra omkring århundredeskiftet, hvilket kunne tyde på,atvisen
enten var ved atvære almindelig eller harværet efterspurgt.
Den vordendegom er formodentlig blevet udsatfor forskellige for¬
mer fordrillerier, ikke forat irettesætte ham, men for atfremhæve de
fælles oplevelser og dermed tilhørsforholdet til gruppen. Ganske vist
skulle han tage afsked med sin ungkarletilværelse, men ikke medven¬
nerne som sådan, for efterhånden som de blev gift, ville de jo i mange tilfælde fortsat høre med til hans omgangskreds.
Det var de færreste piger, der på samme måde somde unge mænd,
var endel afet fællesskab uden forhjemmet, bortset fra de emancipe¬
rede kvinder og en lille gruppe, der tilhørte kunstnerkredsene. Disse
kvinder kunne ogsåholde polterabend, hvor de klædte sig i ud iman¬
deklæder ogholdt fest for hinanden medsange, talerogsketcher (11).
Hererder i megettydelig grad tale om en bevidst markeringafenhelt speciel klike.
En lejlighedssang fra 1899,som er tryktpå Fyn i forbindelse meden Polteraften den27. marts påAalykkegaard (12), viser, atder erblevet
holdtenpolterabendentenfor pigenalene eller forparretifællesskab.
Deterinteressant,atordet delvisteroversattil dansk, hvad der kunne tyde på, at betegnelsen kan have været udbredt, selvom den ikke har
overlevet tilnutiden, hvor deter dentyske betegnelse, der benyttes. Af
indholdetfremgår det,atvisenerhenvendt til den vordende brud,som
skal giftes dagen efter. Forfatteren er én af hendesvenner. Sandsynlig¬
vishar detværetenpolterabend, dererblevet holdtihjemmet ilighed
med følgende eksempel, som er fra 1880'erne og foregår i Sønderjyl¬
land: Som barnvarjegmed til »Polterabend« hos naboens.Jegvarud¬
pyntet i tarlatan som ballernes dronning og med cotillonsløjfer og
tøjblomster og fremsagde et digt om det bal, hvor »de to« sås første
gang, oghvor hans balkortvarovertegnetmed rosenknopper (hunvar meget yndig) (13). En sikkerhedsnål var gået igennem huden på den
eneskulder, så gladvarjeg, da detvaroverstået. Flere børn varmed,
en dreng i malerkittel med lang pensel, allusion til brudgommen, en lillepigesomsvøbelsesbarn med hilsen fra kommende slcegter(14). Ja,
i forrige århundredevar man glad for lidt. Vi børn var tit klædt ud i tablaux, schetches, ordsprogsleg. Detlærteviaf, og, hvorvi dogmo¬
rede os (15). Her laves der også sjov med hentydninger til både den gamle og den nye tilværelse, men i en noget anden udformning, end den, hvor der kunvarmænd tilstede.
I Tyskland hørte det ogsåmed til enpolterabend, atdeltagerne ka¬
stede potteskår på de unges hjem for at jagepoltergeisterne ud, deraf også navnet. Bagefter samledes man og fik et glas vin, en sammen¬
komst, hvor der i lighed med den sønderjyske, blev fremsagt forskel¬
lige typer af humoristiske vers. Den første del af forløbet ser ikke ud
til atvære blevetpraktisereti Danmark (16).
Polterabend i 1900-talllet
Fra slutningen af 1800-tallet begyndtemange unge fra landet atflytte sig mere i forhold til deres arbejde, hvorved det tætte sammenhold,
som ungdomslavet havde skabt i landsbyerne, efterhånden forsvandt.
De komud attjene andre steder, skiftede jævnligt arbejdsplads, komi læreellerfikenanden form for uddannelse. Devenskaber, manfikop¬
bygget, bestod derfor ofte afunge mennesker,man havde mødt deste¬
der, man arbejdede. Desuden fik efterskoler, højskoler og gymnastik¬
foreninger en stor betydningi forhold til det at skabe venskaber, men mange gange blev kontakten kun holdt ved lige igennembrevveksling.
Detvar ikke muligt påsamme måde somfor de unge, dertog en læn¬
gerevarende uddannelse, og som derfor boede det samme sted i en
årrække, at skabe en større samlet vennekreds, hvor de enkelte med¬
lemmer indbyrdes kendte hinanden.
Noget lignende var tilfældet for mange unge i byerne. Selvom den
enkelte kunne havetætterelationer til kollegaer eller unge, de mødtei andre sammenhænge, kendte de forskellige venner og bekendte som regel ikke hinanden. De fleste boede enten hjemme eller på et lejet værelse, hvor de ikke kunne invitere til sammenkomster eller fest. Det
varnæstenudelukkende i deøverste samfundslag,at forældrene lagde
hus til arrangementer, hvor de unge kunne mødes i festligt lag.
Hvis den vordendegom overhovedet holdt en polterabend, foregik
det derforsom regel på den måde, athansammen meden ven ellerto
mødtes for at drikke øl på værtshus, sådan som her i 1951: Aftenen før brylluppetvarminmand, somskik ogbruger,ude påsin egen bol¬
gade. Han var sammen medsin ven
Åge,
oghvad de bedrev, kanjeg33
ikke berette om. Men dagen eftervar de beggeparat til bryllup kl. 5
omeftermiddagen ... minmands ven var hans forlover(17).
Når polterabenden op igennem 1900-tallet kun slog igennem hos
unge, der tog en længevarende uddannelse, hænger det formodentlig
sammenmed, at de fleste andre unge netop ikke var en del afen fast¬
tømret vennekreds. At holde polterabend sammen med kollegieven-
nerne var helt i forlængelse af nogle af de øvrige ritualer, der prakti¬
seredespå især de gamle kollegier langtop i 1900-tallet (18). Derkan
således trækkesen mere eller mindre ubrudt linie fra denetværk, som
borgerskabets unge i 1800-tallet var en del af, til 1900-tallets unge
akademikere.PåStudentergården iKøbenhavn, hvor der boedeen del lægestuderende i 1940'erne, fortælles der historier om, hvordan det
kunne gå forsig tilen polterabend.
Én
af dem beskriver,hvordanman drak en ungmand beruset oglagde gips omkring det ene ben, såledesathanmødte op til brylluppet medtroenpå, at benetvar brækket. En
anden gang drak man den vordende gomberuset og sendte hammed Bornholmerfærgen (19).
Et ungtakademikerpar, der boedeienkollegielejlighediKøbenhavn
og hver isærvar i gangmed et studium, da de i 1965 blev gift, holdt begge polterabendpåkollegiet (20). Fra 1971 erder eteksempelfra et
vestjysk kollegium, som den vordende brud her fortæller om: Vores polterabend holdt vi hver for sig, for mit vedkommende med venin¬
derne og masser af rødvin - den med tyren - og for min forlovedes
vedkommende med vennerne og masser af bajere. Det bedste var, at jeg var i centrum hele aftenen, det værste var en pokkers hovedpine dagen efter. Det var min første deltagelse i en polterabend, så jeg
havdeingenforventninger i denretning (21).
Hvisman anvenderugebladenesom enblanding af »en temperatur¬
måler« og en igangsætter (22), begynder det at tage afsked med ven¬
nerne atbrede sigogså udenfor akademikernes rækker islutningen af 1950'erne, måske fordi vennegrupper så småt begynder at spille en rolle forandre unge. I 1957 bringer ugebladetAlt forDamerneet for¬
slag til månedens selskab,somde kalderfor Ungkarlens afsked:enrig¬
tig mandekomsammen ... her har damer ingen adgang ... brudgom¬
mens kærlige moder må denneganggiveafkald på atsidde for bord¬
enden men forblive ikøkkenet (23).
Desuden visergruppetilhørsforhold sig i 1960'ernepå en lidt anden
måde. Det er her, det begynder at blive mere almindeligt, når brude¬
parret forlader kirken, at fx kolleger, sportskammerater eller studie¬
kammerater uden for kirkedøren danner espalier med rekvisitter, der
erkarakteristiske for gruppen, uansetom derer taleomsabler, gryde-
skeer, ketsjere, årer eller potter. Samhørigheden understreges yderli¬
gere ved, atde ofte eriført den uniform, de bærer på deres arbejde el¬
ler som erkarakteristisk for den sportsgren, de dyrker.
Polterabendfra slutningen af 1970'erne
En ungkvinde fraRødovre fortæller,atda hun skullegiftesi 1978,var det vist ikke »inn« med polterabend (24). En væsentlig grund hertil hængerformodentligsammenmed det,som enandenkvindepegerpå, nemlig at deti hendes omgangskreds [i 1970'erne] varmestalminde¬
ligtat bosammen, altså papirløst (25). Nårman ikke blev gift, skulle
derjo heller ikke holdesen polterabend. Da det samtidig var de unge
uddannelsessøgende, der førte an i forhold til at eksperimentere med samlivsformer, og da det stadigvæk fortrinsvis var i forbindelse med uddannelser, at unge havde mulighed for at blive en del af et fælles¬
skab, var der simpelthen ikke på det tidspunkt basis for vennearran-
gerede polterabends.
Dette mønster ændrede sig fra slutningen af 1970'erne. Nu er det
ikke længere først og fremmest forbeholdt unge, der tager en længe¬
varendeuddannelse, at opbyggeenkreds afvenner, derkender hinan¬
den indbyrdes. Også unge, der tager en kortere uddannelse, får nu
dennemulighed, blandt andet fordi de mere praktisk prægede uddan¬
nelser efterhånden får indlagt stadigt længerevarende skoleforløb.
Disse unge er derfor ikke i samme grad somtidligere isolerede på de¬
res arbejdspladser,menfår mulighed for atopbygge forskellige former
for fællesskabermed andre ungepåskolerne.Deternetop pådet tids¬
punkt, altså i slutningen af 1970'erne, de vennearrangerede polter¬
abends begynder at dukke op i det offentlige rum. Disse arrangemen¬
ter, som jo er anledninger til at demonstrere tilhørsforhold, er i be¬
gyndelsenisærudbredt hos ungemed kortere uddannelser, altsånetop deunge, hvor detatvære endel afenfælles vennekreds blivermere og
mereudbredt.
Dererfleregrunde til,atenpolterabend bliveretvenskabsritual.
Én
afdemer, at arrangementet bliver betragtet som enslags gavefraven¬
nerne, som det vordende brudepar håber på at få (26). Af samme
grund forventes det også, at vennerne betaler alle de udgifter, der er
forbundet med de forskellige arrangementer. Hvis de ikke gør det, er det, som det fremgår af følgende uddrag afet læserbrev fra ugebladet
UdeogHjemme,enfiasko for polten:Enmorfortæller heromsindat¬
ters oplevelser fraenpolterabend, hvor bruden pludselig skulle betale
forsinpartaf måltidet.Detendte med, atbrevskriverens datter betalte
for hende, og derefter togde sammen hjem, hvor veninden brød helt
35
sammen. Hendespolterabend endtesom etmareridt ...såsørgfor helt
klare aftaler, skriver moderen, så man kan undgå et sådant nederlag påenglad aften (27). Det,der skete her, var,atbruden såatsigeskulle
betale sin egen gave, hvad der var et brud på de uskrevne regleri for¬
bindelse med gavegivning og et tydeligttegn på, at relationerne imel¬
lem giver ogmodtager ikke fungerede som de skulle.
Selvom »polten« (28)eller »ofret« især indtil slutningenaf1990'erne
næsten altid blev udsatfor flere ubehagelige oplevelser iløbet af deres polterabend, er der tale om tilladte drillerier, som denvordende gom eller brud forventer, vennerne vil iværksætte. For endnu værre end at skulle udståstrabadserneer detsom tidligerenævnt, atder ikkebliver
arrangeretenpolterabend, fordermed demonstreres det,atmaningen rigtigevennerhar.Detoplevedeen ungkvindeibegyndelsenaf1990'erne,
hvorhun var flyttetfra Københavntil
Århus:
Mig blev der ikke holdtnogen polterabendfor.Jeghavde ingen veninder i
Århus,
som kunneplanlæggesådantnoget, ogFranz'søstrekunne kunholde den endag,
hvorjeg varinde ogspilleamatørteater. Så det blev derikkenogetud af. Jeg var meget skuffet og meget misundelig, da gutterne hentede
Franz.Jeg ventede ogventede, men ingen kom eftermig. Dette lyder
en anelse selvmedlidende, men jeg tror faktisk også det var en af de
værstedage imitliv på dettidspunkt (29).
Da beretninger og fotografier fra polterabenden ofte indgår i un¬
derholdning under selve brylluppet, bliver venskabsrelationerne yder¬
ligere udstillet.Derforerdetikke underligt,atsåmange pardirektegi¬
ver udtryk for, at de håber, de bliver hentet (30).
Med til deflestepolterabends hører ogsåforskellige formerforstyr¬
keprøver, hvor der afprøves grænser. Det er især de unge mænd, der
udsættes for grænseoverskridendeoplevelser, som kanvære altfra ra¬
pelle fra en bro, bjergbestigning, bungyjump, at gennemgå en bilvask
stående indelukketietDSB-stålbur eller andre mereellermindre stra¬
badserende hændelser. At finde ud af hvor meget alkohol, den unge
mand kan tåle, hører også med til prøven. Pigernes styrkeprøver kan dog ogsåvære grænseoverskridende, men de er normaltikke så fysisk
belastende, det kan fx være en ridetime, en lektion i at køre på mo¬
torcykel, en svømmelektion o.l.
I forbindelse med en polterabend er der ofte ikke kun tale om, at ofret udfordres i forhold tilsineegnegrænser, menogsågrænsernefor,
hvor langt et venskab rækker. For i nogle tilfælde kan arrangementet
være afen sådan karakter, at venskabet i værste fald ophører. I alle
former for fællesskab - store som små -er der grænser, som den en¬
kelte skal forholde sig til. Sociologen Dominique Bouchet mener, at
flere ogflere i dag åbenbart helst skal kunne mærkegrænserne påde¬
reskrop, fordi de ikke kan mærke grænsernepåandre måder. Somek¬
sempelnævnerhan dem,somdyrker ekstremesportsgrene, og somud¬
taler, at det er først, når de sætter deres liv på spil, at de rigtig kan mærke, at de lever (31).
Følger man denne tankegang, er det i forbindelse med en polter¬
abend venskaberne, der skal prøves af: når et venskab kan holde til
bådeydmygelsen og strabadserne, er der virkelig tale om et godtven¬
skab (32). Selvom det ikkeermed livetsom indsats,spillesderpåang¬
sten, sådan som detfremgår af følgende udsagn fra en ungmand, der
har væretmed til at arrangere flere polterabends for sine venner: Det
som erværst, er angstenfor, hvad derskal foregå, og deter sjovtfor
osatgøredem lidt bange. Detmodsvares afetandet udsagnfraenung
mand, som selv har været igennem forløbet: Man tænker på alle de
værste ting, som dine venner højst sandsynligt vilgøre ved dig (33).
Nogettyderpå, atdet errigtigt,atder skal ekstreme oplevelsertil, for
at manrigtigkan »mærke« venskabet, eller for at mankan få define¬
retgrænsernefor, hvor langt det rækker. Efter angsten følger lettelsen
over, atvennerne viste sig at være rigtigevenner, fordi de-trods alt-
kendtegrænsen.
Når venskaber sættes over styr, er det som regel ikke på grund af strabadserne, men fordi iscenesættelsen af fx kidnapningen er så vir¬
kelighedsnær,atden virker truendepåofret. Ofret kan typisk ikke helt gennemskue, om det er vennerne, der stårbag, eller derer tale om en ægtekidnapning. Detsidste kan forstærkes ved, atmanladergommen få det indtryk, athan er blevet forvekslet med enanden person (34).
Via medierne kommer sådanne historier i omløb og er yderligere
med til at forstærke angsten for, hvad man kan blive udsat for, og at det i værste fald kan medføre mén for resten af livet eller ligefrem
dødsfald (35). Der erderfor skabtgrobund for båderygterogvandre¬
historier (36).
Fælles oplevelser er vigtige for at holde sammen på en vennekreds.
Denmåde enpolterabend foregik på i 1980'erne ognogle stederogså
i 1990'ernevarpræget af,atden vordendegomellerbrudvar »ofret«,
mens venner og forbipasserende var tilskuere. Til gengæld blev rol¬
lerne byttet om, når etandet medlem afgruppen skulle giftes. I løbet
af en årrække vil de af gruppens medlemmer, der blev gift, alle blive
udsat for at skulle være offer, hvorved der kom balance i forholdet.
Det var især i denne periode, at arrangementerne helst skulle overgå hinanden, også på grund afen slags tak-for-sidst mekanisme.
Iløbet af1990'ernekanmaniagttagenogle ændringstendenser,som
blandt andet medfører, at der i flere tilfælde lægges afstand til de
ekstremearrangementer,somheriettilfælde fra Hvidovre, hvoretpar blevgift i 1995: Da viblev giftvardetmegetmoderneatholde polter¬
abends, og vi var begge blevet megetskuffede, hvis der ikke blev ar¬
rangeret noget. Det har været meget oppe i tiden at polterabends
skullevære vilde og til tider ydmygende for »polten«. Hvilket har re¬
sulteretiat restauratører ogde mennesker, dertilfældigvis kom forbi,
harforsøgtatundgå selskabet. Detteertilsyneladende vedatvende ...
voresvarprægetaf hyggeog varme(37). Ellersagtmed andre ord: det
bedste er, at ikkenoget erdet værste (38), som en ungkvinde formu¬
lerede det i forbindelse med sit bryllup i 1996.
En anden tendens er, at arrangementet i højere grad bliver gjort til
en fælles oplevelse, som alle deltager i, uanset om det er noget beha¬
geligt eller det modsatte. Detfølgende eksempel, som foregik imidten
af1990'erne, ereteksempelpåden nyetendens. Efteretbesøg hos en
massør bliver den vordende brud bragt til en venindes forældres hus.
Efterenlækkermiddag blev hun iførtnatskjorte, rottehalerogfregner
ogtænkte, -
Åh,
nej, nu skaljegnok op ibyenog gøres tilgrin,på lo¬kalt diskotek ellerlignende.Men heldigvisvarde andre også klædtom inde i stuen, som var omdannet til slumberparty, med madrasser på gulvet. Dr. Franck lægenoveller, slik en masse ogDirty Dancingpå vi¬
deo. Der blev taget billeder i løbet af aftenen, som mine veninder så
lavede tilensød lille bog med tekst til, somjegfik ibryllupsgave (39).
De grænseoverskridendearrangementererdog ikke heltforsvundet,
menogså for disses vedkommende kanman se tegnpå ændringer, idet
alle deltager på lige fod. Ifølge Peter Silfvander, der somdirektør for
firmaet »Intertainment« tilbyder assistance til blandt andet polter¬
abendarrangementer, erdet ibegyndelsen af det21. århundrede især i København,atalle deltagerneienpolterabend involveres aktivt,mens det iJylland stadigvæk er almindeligt, at fx gommen er ofret og ven¬
nerneindtager tilskuerrollen (40).
Terapeuten Carl-Mar Møller arrangerer hvert år omkring 100 pol¬
terabends. Her klædes alle mere eller mindre af, ognår den vordende
gom eller brud har været udsat for strabadser, får de lejlighed til at gøre gengæld. Møller, der også afholder lignende arrangementer for virksomheder, arbejder bevidst med at skabe sammenhold igennem
fælles oplevelser, og det er oplevelser af den type, man skal kunne
mærkepå sin krop (41).
Der findes således i slutningen af 1990'erneto forskellige slags pol¬
terabends, nemlig den type, hvor ofrets svagheder udstilles og udfor¬
dres. Herer der brug for offentlighedens opmærksomhed, fordi deter
den, der skal bevidne vennernes »tilladte drillerier« og dermedatofret
hører tili gruppen.Den andentypeskaber førstogfremmestenfølelse
af fællesskab igennem selve oplevelsen, hvorfor offentlighedens op¬
mærksomhed ikkenødvendigvis er påkrævet.
Når ritualiserede drillerier i forbindelse medmarkeringer af fælles¬
skaber ide sidste årtieraf 1900-talleterforøget iantal ogstyrke, kan
det hænge sammen med, at især de yngre generationer gerne vil have bekræftet, at de hører til i et fællesskab. Selvom alle bliver født ind i
en bestemt familie, er det ikke nødvendigvis dens identitet, man øn¬
sker. Derfor skalder konstant arbejdes med de sociale relationerifor¬
hold til dem,man gerne vil identificere sig med.
Måske er man oven ikøbet medlem af flere fællesskaber, hvad der
ikke gør tilværelsen enklere. Fælles oplevelser skaber sammenhold, de
bliver en del af den fælles historie. Heri ligger også, at oplevelserne
ikke skal ligne alle de andres oplevelser, for derved skiller man sig jo
ikke ud. I den forbindelsespiller detogså enrolle, atmankan afgræn¬
se sig negativt overforgrupper, hvistyper af oplevelser, man ikke bry¬
der sig om. Det såkaldte »oplevelsessamfund« (42) slår derfor meget tydeligt igennem i forbindelse med de markeringer, der ritualiseres i
form af drillerier i de sidste årtier af 1900-tallet.
1 Hylland 1995,2000og2004. Dennorskefolklorist Ole Marius Hylland har kaldt den form for ritualiseret drilleri for venskabsritualer. 2 Radcliffe-Brown1940. Detantropo¬
logiske begreb »joking relationships«. Se også Parkin 1993. 3 Minoversættelse afcitat fra Radcliffe-Brown 1940:195. Citatet i originalversion: »What is meant by the term
»joking relationship« is a relation between twopersons inwhich oneis bycustomper-
mitted, and insomeinstancesrequired,to teaseormake funofthe other,who inturnis requiredtotakenooffence.« 4 Begrebet »permitted disrespect«er enviderudvikling af
»joking relationsship«. Deterhumorforskeren Jerry Palmer: (1994:14),der har opfundet
dettebegreb. 5 Richard S.Tallman (1974) har forsøgtatkategorisereforskellige former
forpractical jokes, ud fra hvilke relationer de bygger på,omderertaleom gruppeellerin¬
divid, omselveudfaldet lykkes,og omhvorvidt intentionerne bag udførelsen afjokener for sjov eller deter direkte ondskabsfuldt ment. 6 Hobsbawm 1983:293f. 7 Hen¬
ningsen 1960. 8 Simonsen 1994; Åström 1989. 9 Åström 1991. 10 Wilhelm
HansenEditionno.478. 50Folkeviser.Arrangerede afA. Eggers.Til Forfatteren,Dr.med.
HansKaarsberg. Wilhelm Hansen, Musik-Forlag. 11 Simonsen 1994. 12 DFS uregi-
streret. 13 1Tyskland harman kunnet købe samlinger med forskelligevers oghumori¬
stiske indlægtil brug for polterabender, somf.eks. 161 humoristische undernste Polter- abend-Vorträge fiirjunge Damen und Mädchen, Herausgegeben von J.H.Albers. Erfurt [u.å.]. 14 Sådansomder herhentydes til de kommende børn i ægteskabet,ertypisk for denmåde, den tabubelagteseksualitet blev omtalt på. En yndet polterabendgave i Tyskland
varenlegetøjsstork medendukkesomrytter,derpåryggenhavdeenkurv medsmåbørn,
ensåkaldt »StorchenreiteralsKinderbringer«. I Danmark, hvor dissepolterabendtraditio¬
nerikkeerslåetan,blev dukker, der forestiller babyer,istedetfor brugt i forbindelse med deløjer,maniløbet af 1900-tallet begyndteatforanstalte i brudeparretsnyehjemog spe-
Noter
cielti sengen. 15 NEU 32345. Beretningen giversamtidigetindtryk af, hvordan såvel
depopulære ordsprogslege ogtableauerne blevanvendt.Islutningen af 1800-tallet hørte
tableauerne tilenyndetogfashionabel form for underholdning i det borgerlige selskabsliv, blandt andetfordi de blev dyrket både hoshoffet ogi diplomatiets kredse. Rung 1935, bd.V:105-106. 16 Feilberg omtalerenvariantaf denne skiksom entysk bryllupsskik,
hvorman »Nattenførbryllupsdagenanstrengtesigforatgøredenmestmulige spektakel
ibrudefolkenes tilkommendehjem. Vinduerne blevtættillukkede, alle åbningerstængede, kungadedøren blev stående på vidt gab. Såbegyndtemanfratagetaf, stænkede medvand
af brøndeniallekroge,manfo'r dundrendeoglarmende omkring,manslog vildtomsig medstokke, bandedeogskældte,som manevnede, ogfortsatte ovenfra den vildefartbe¬
standignedadgennemalle værelser, tilmannåede kælderen,også medså megenspekta¬
kel, der kunde skaffes tilveje, ud ad gadedøren. Detvar,hvadman kaldte »Polterabend«.
Det,som manvilleopnå,var,atalle onde ånder, dervolder tvedragtogfortræd, skulle jages udafhuset,såbrudefolkeneifredoggod forståelse kunne leve inden døre«.(H.F.Feilberg:
Jul. Bd.2. København 1904,s. 226). Ibetragtning af, hvor årvågenFeilbergvariforhold
tilnyetraditioner, kanman medtemmeligstorsikkerhedantage, atpolterabend ikke har
været udbredt blandt bondebefolkningen, for så ville han have nævnt det. 17 NEU
28888. 18 På isærnogle af de ældste kollegier i Københavnpraktiseredes forskellige
former foroptagelsesritualer. I det heletagetvar oger manher delvist stadigvækmeget tra¬
ditionsbevidstiforhold tilforskellige festtyperogmåden deafholdespå. Mensmanborpå kollegiet, kanmanfå tildelt forskellige hverv, der indebæreratmanf.eks. til festerne skal
kunne holde bestemtetaler o.l.Pådenmådeerritualerne almentdannende.Degamle kol¬
legierhar desuden ligesom nogle af de kostskoler, Hobsbawm (1983:293ff.) hentydertil,
ensærlig betydningiforhold til dannelsen af sociale netværk, derholder langt udoverkol¬
legietiden. Detharværet meget almindeligtatsønnernekom tilatbopådesammekolle¬
gier som fædrene, hvorved netværket kom til at strække sig over flere generationer.
19 Kofod 1998. 20 NEU 281/96. 21 NEU 340/96. 22 Om mediernes rollesom
traditionsspredere, se Kofod 2005:443f. 23 Ugebladet Alt for Damerne 1957, 5.
24 Detsamme giverogså andreudtryk fori 1970'erne, f.eks.NEU 359/96. 25 NEU
357/96. 26 Dagbladet Politiken 15.4.2000. 27 Ugebladet UdeogHjemme30(årstal mangler), indsendt til DFS af Anders Enevig i begyndelsen af 1990'erne. 28 NEU
372/96. 29 NEU 380/96. 30 NEU 372/96. 31 Bouchet 1999. 32 Hylland
2004. 33 Kofod 2000. 34 DagbladetPolitiken 15.4.2000 bragte f.eks. denne beskri¬
velse, hvor plottetvar,atden vordendegomhavde fået besked på,athanskulle mødes med
sinevenner,fordi deville holdepolterabendfor ham. Lige i nærheden af mødestedet bliver hanbrutalt hevet indienbil afnoglerockerlignende mænd, der hele tiden råberetandet
navnindihovedetpåham.Detsidste han ser,førenhætte bliver trukket nedoverhove¬
detpåham,er vennernesundrende ansigter,som omdeikkekanforstå, hvorfor han sid¬
der indeien bil,nårhan har enaftale med dem.Han udsættes foretubehageligt forhør, hvorhensigtener,atdetskal gåop for ham,atrockernetror, haner enanden,somskyl¬
der demnoglepenge.Han loveratsælge både husoghjemogdeefterladerhambagbun¬
detienskov, våd afurin ibukserne, hvor han ligger nogle timer, indenvennernekommer
oggiver sigtil kende. De har kunnet følge hele sceneriet igennemetfjernsyn.Dennehisto¬
riefortællerikke nogetom,hvorvidt han slog hånden af sinevenner. Detvar,hvadstunt¬
mandenLasseSpangOlsen gjorde. Han stod frem ienfjernsynsudsendelse, hvor han for¬
talte,atkidnapningen påsammemåde også virkede så virkelig,athan blev i tvivlom,hvor¬
vidtkidnappernevarhansvennereller ej. Hannægtede sidenhenathavenoget atgøremed
devenner,der havde deltaget.Jegdeltog selv i udsendelsenoghavde derfor lejlighed tilat snakkemed ham efteroptagelsen. 35 Død efter Polterabend. Artikel i Dagbladet Poli¬
tiken24.09.01,hvordetganske vist ikkevar gommen,der døde,menénaf deltageren. Det
varetuheld, der skyldtes kådhed,menoverskriften bekræfter deværstefordomme,oglæ¬
serentrorautomatisk,atdetergommen,dererdød. 36 Klintberg 1988:134. 37 NEU
372/96. 38 NEU 246/96. 39 NEU 59/97. 40 Dagbladet Politiken 15.4.2000.
41 Dagbladet Ekstra Bladet. 19.10.2000. Carl-Mar Møller holder omkring 100 polter-
abendarrangementer om året. Kun en femtedel af arrangementerne holdes for kvinder.
42Schulze 2000.Med»oplevelsessamfund«menerSchulzeetsamfund, hvor omdrejnings¬
punkteter en søgenefter oplevelserog enumiddelbar behovstilfredsstillelse. Detdrejersig ikkelængereommøjsommeligtatskabe betingelserne for,atmankan fåtilfredsstilletsine behov,menderimodomatvælge imellemen række af allerede eksisterende alternativer i form af socialerelationer, livsstil, forbrugosv., ogdet afgørende bliver i den forbindelse dis¬
ses»oplevelsesværdi«.Detbliver således ydre omstændigheder, derermed tilat sættedags¬
ordenen for denmåde, den indre tilfredsstillelse kanopnås på.
Litteraturliste
Bouchet, Dominique 1999: Myteogritual privatiseres. Kronikken iPolitiken. 6.6.1999.
Henningsen, Henning 1960:Behøvlingoghønsning. Indvielsesogoptagelsesskikkeihånd-
vcerkerlav. København.
Hobsbawm,Eric 1983:Introduction:Inventionof Traditions. 1-14 iHobsbawm,Ericand
TerenceRanger(eds.): The Invention of Tradition. Cambridge.
Hylland, OleMarius 1995: Vennskap & ydmykelse. Enanalyseavutdrikningslagetsom kultureltfenomen. Oslo. (Upubliceret hovedopgaveifolkloristikk,UniversitetetiOslo).
Hylland, OleMarius 2000:Vennskapetogydmykelsen. Utdrikningslagetsomritual. Nord Nytt 81,19-41.
Hylland, OleMarius 2005: Utdrikningslaget. Mellom vennskapetogekteskapet. 53-66 i Alver,BenteGullveigogAnnHelene Bolstad Skjelbred (red.): »Slipptradisjonene fri-de
ervåre!« Fest ogfellesskapiendring. Uppsala.
Klintberg, Bengtav. 1988 (1986): Rotten i pizzaen. 100 af hverdagens vandrehistorier.
Viby.
Kofod, ElseMarie 1996:Politikens bryllupsbog København.
Kofod, ElseMarie 1999 (1993):Politikens bogomskikogbrug. København.
Kofod, ElseMarie 2005:Ifølge traditionen? Hverdagogfest igennem 200 år.København.
(Upubliceret ph.d. afhandling).
Palmer, Jerry 1994: Taking Humour Seriously. London.
Parkin, Robert 1993: The Joking Relationship and Kinship. Charting a Theoretical Dependency. JASO XXIV, 1,251-263.
Radcliffe-Brown,A.R. 1940: OnJoking Relationsships. Africa XII, 3, 195-210.
Rung, Otto 1935. 45-120 i Clausen, Julius ogTorben Krogh (red.): Danmark i festog
glæde.I-VI.København.
Schulze, Gerhard2000 (1992): DieErlebnisgesellschaft.. Kultursoiologie der Gegenwart.
Frankfurt/Main.
Simonsen, Michéle [1994]: The Custom of »Polterabend« in Modem Denmark. Utrykt indlæg til AFS Meeting, St. John's, Newfoundland.
Tallman, RichardS. 1974: A GenericApproachtothePractical Joke. Southern Folklore Quarterly28,259-274.
Åström,Anna-Maria 1989: OnTurningtheWorld upside down-by Dressingup.Ethno- logiaFennica 17,29-41.
Åström, Anna-Maria och Ivar Nordlund (red.) 1991: Kring Tiden. Etnologiska och folkloristiskauppsatser. Vänskrift till Bo Lönnqvist 29.9.1991.Helsingfors.
Åström, Anna-Maria 1991: Et spel med tiden vid livets höjdpunkt. Tiden i aderton-
hundrataletspolterabend. 24-33 iÅström,Anna-MariaogIvarNordlund (red.): Kring Tiden.Etnologiskaoch folkloristiskauppsatser. Vänskrift tillBo Lönnqvist 29.9.1991.
Helsingfors.
Summary
Truefriends
- the stag/hen night and ritualized ragging
The Polterabendorstag/henpartyisa gift thegroom-or bride-to-be is given byhisorher
friends. It isnoordinarygift, because the gift often consists of various kinds of ritualized ragging which do, however, have the purpose of showing that the future groom/bride belongstoacollectivity of friends, and that the friendsarewillingto expendmoney,time andenergy onshowing thistothe surrounding world. Shared experiencesareimportant in keepingacircle of friendstogether.
Games and horseplay, like ritualized ragging, have been used inmany societiesdown through theagesto exhibit boundaries and norms. If this kind of communication is to succeed,it isimportantthat the parties involved knowhow fartheycan go,andeveryone hasto havea clear senseof the rules of the game. The boundaries that aremarked off through the raggingcanclarify social relations and this helpstoconfirm and demarcate collectivities.
The faet that ritualized ragging, as expressed for example through the Polterabend
events,increasedinextentandintensityoverthe lastfew decades of the twentiethcentury maybe relatedto adesireonthepartof theyoungergenerationto beconfirmed in their membershipofacollectivity. Althougheveryoneisborn intoaparticular family, that isnot necessarily the identityonewants toassume.And that is whyconstantwork is doneonthe social relations with thoseonewants toidentify with. Shared experiencescreatesolidarity, and become partofashared history.