• Ingen resultater fundet

BARONIET GAUNØS M A L E R I S A M L I N G

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "BARONIET GAUNØS M A L E R I S A M L I N G"

Copied!
236
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

F O i O G r t A F l S A M L I l M Q

BARONIET GAUNØS

M A L E R I S A M L I N G

(2)
(3)

OVER

TO HUNDREDE

A F

B A R O N I E T G A U N Ø S

MALERIER

A F

ÆLDRE MALERE

SAMT OVER DETS

PORTRÆTSAMLING

i«..-

K J Ø B E N H A V N 1 9 1 4

VILH. TRYDES B O G H A N D E L

G R Æ B E S B O G T R Y K K E R I

(4)
(5)

MALERIER A F Æ L D R E

KUNSTNERE

(6)

Maalene e r opgivne i Centimeter, Højdemaalet førft.

T . h. og t. v. betyder til højre og til venftre for Befkueren.

Brb. er Bryftbillede; Legemsft. er Legemsftørrelfe.

(7)

F

OTTO T H O T T f i g v e d s i n D ø d 1785 d e n ftørfte Bil- ledfamling, der nogenfinde i Danmark har været Enkelt­

mands Eje. Hans Arving Holger Reedtz-Thott fik dog kun Størfteparten af Portræterne — derimellem alle Fa- miljeportræter — o g de Malerier, der tjente Herrefæ- derne Gaunø og Lindersvold til Udfmykning, medens den Del af Samlingerne, fom Palæet paa Kongens Ny­

torv havde hufet, folgtes ifølge den afdødes Beftemmelfe ved en d . 24. April 1787 paabegyndt Auktion. Henved

1000 Oljemalerier og omtr. 200 Billeder i Vandfarve og Paftel folgtes her fammen med en betydelig Samling af Kobberftik og Tegninger.

Efter Katalogets Angivelfer var der Tegninger af om­

trent alle navnkundige Kunftnere, deriblandt forholdsvis mange af italienfke Meftre fra det 15de Aarhundrede, og blandt Malerierne adfkillige værdifulde Originaler og fine hollandfke Kabinetsftykker. En formentlig Rembrandt, Kriftus, der efter Opftandelfen vifer fig for Marie Mag­

dalene, folgtes for 100 Rd., Adriaen van der Werfis Magdalene for 320 Rd. For 3 Rd. I Mark erhvervede den kgl. Malerifamling Jan Moftarts interesfante Kopi efter Jan van Eycks Portræt af Jacoba af Bayern.

Blandt de til Gaunø paa Auktionen købte Billeder var det ftore nederlandfke — eller nederrhinfke — Fløjalter.

Det kortede kun 20 Rd. 1 Mark.

(8)

og Gaunø forblevne Malerier foretoges 1785 med Bi- ftand af Maleren C. A . Lorentzen. Af de 125 Billeder paa Lindersvold overførtes fenere nogle til Gaunø, me­

dens Størfteparten gik til Grunde ved Branden 1808.

Da Grev Otto Thott 1737 kom i Befiddelfe af Gaunø, fynes der paa hele Gaarden kun at have været 10 Ma­

lerier, Regiftreringen 1785 opfører 2166. Var end — frafet Portræterne — Flertallet af disfe Billeder kun Kopier eller Dekorationsarbejder, fandtes der dog og- faa her adfkillige gode Originaler. Regiftreringens faa Navnebeftemmelfer er ikke uden Værd, da de i en­

kelte Tilfælde fynes givne paa Grundlag af fenere for- fvundne Signaturer. Maleren Rasmus Holm, der 93 Aar gammel døde paa Gaunø i 1874 og fra omtrent 1845 havde været Samlingens Konfervator, var nemlig en altfor haardhændet Reftaurator, der renfede Billederne vel fkaanfelsløft o g ofte nødfagedes til a t tilføje dem uheldige Opmalinger. Naturligvis er Regiftreringens Navnebeftemmelfer dog ikke altid paalidelige; hvor Billederne har kunnet identificeres, er i efterfølgende Fortegnelfe deres kuriøfe Vædiangivelfer opførte.

Gaunøs nuværende Befidder har ønfket de Oplys­

ninger, der lod fig indfamle om Portræterne, be­

varede i et trykt Katalog, hvis Udarbejdelfe er over­

draget Magifter Otto Andrup. En trykt Fortegnelfe over de Billeder, der frafet den egentlige Portrætfam- ling, mentes at have ftørft kunftnerifk Værd eller kul- turhiftorifk Interesfe, er allerede i 1876 forfattet af Pro- fesfor Julius Lange. Skøndt han utvivlfomt har gjort fit Arbejde faa godt, fom det var ham muligt, o g i

(9)

der burde fremdrages, er ogfaa en Revifion faavel af det af ham foretagne Udvalg fom af hans Navnebe ftemmelfer med Rette anfet for ønfkelig. Hans Kata­

log fremkom paa en Tid, da Kendfkabet til mange af de i Samlingen repræfenterede Kunftnere var ringere end nu. De utallige fmaa Spørgsmaal, den i fig felv vanfkelige Opgave ftillede, var desuden ofteft Spørgs­

maal, der laa udenfor hans Studiefelt og egentlige In- teresfeffære. A t nogle af dem allerede ved eller under Kunftforeningens Udftilling af ældre Billeder i Okt. 1891 har faaet rigtigere Befvarelfer, erkendtes under et Be- føg paa Gaunø i Sommeren 1900 af den hollandfke Billedkender Dr. Hofftede de Groot, der da tilføjede enkelte værdifulde Billedbeftemmelfer. Og er end frem­

deles Befvarelfen af mange Spørgsmaal noget ufikker, mange Gaader endnu uløfte, turde i hvert Fald nær­

værende Fortegnelfe være paalideligere og ulige rigere paa rent faktifke Oplysninger end fin Forgænger. Ka- talogiferingen efter Navne og Skoler er valgt fom den naturligfte, felv om den i Tvivlstilfælde har følelige Ulemper. Efter god Skik for Katalogarbejder af denne Art er ogfaa i dette vedføjet nogle biografifke Data og kritifke Bemærkninger famt Gengivelfer efter Kunftner- fignaturer.

Da de i Langes Katalog under Nr. 48, 60, 109, 110 og 114 opførte Portræter gengiver kendte Perfo­

ner, har de faaet Plads i Fortegnelfen over Portræt- famlingen. Enkelte af Lange medtagne Billeder af"

meget underordnet Værd er udeladte; til Gengæld er Fortegnelfen forøget med et lille Antal kunftnerifk vær-

(10)

difulde Billeder — deriblandt Samlingens allerftørfte Skat, det fra Palæet fremdragne mefterlige Arbejde af Rubens, — og et ftørre Antal af Billeder, fom uden at være færligt fremragende Kunftværker, ved deres authentifke Signaturer eller af andre Grunde har kunft- hiftorifk Interesfe. Begrænsningen af Udvalget nedefter er unægtelig ret tilfældigt. Der er medtaget adfkillige Billeder af Malere, der kun for danfk Kunfthiftorie har nogen Betydning.

Unægteligt gik Grev Otto Thotts Samlerflid ikke udelukkende ud paa at erhverve det udføgte; Gaunø- Samlingen omfatter højft ulige Værdier, men den har tilftrækkeligt mange af de gode til, at vi i Danmark er forpligtede til Taknemmelighed baade mod den, der i fin Tid har fkabt den, og den, der nu drager Omforg for dens Bevaring og — faavidt muligt — dens rette Værdfættelfe.

K A R L M A D S E N .

(11)

JACOB D'AGAR. F. i Paris 1642, d. i København 1715. Fra 1684 eller 85 i Danmark, hvor han blev førfte Hofmaler.

1 En ung Dame med blottet Overkrop vender Hovedet mod højre og holder med

højre Haand om et blaat /-yC / ?

Draperi. Halv Figur, Le- f t - t * gemft. 71.65. Betegnet :

2 E n ung Pige med blottet Bryft holder i venftre Haand en blomfterklædt Stav. Halv Figur, Legemft. 80.

63.

Formentlig et Arbeide fra d'Agars første og bed­

ste T i d .

G. v. A . Ukendt flamfk Maler. 18de Aarh.s Begyndelfe.

3 Hertugerne af Brabants Slot paa Cau-

denberg i Briisfel. Paa Pladfen ^ T foran Slottet Ryttere og Fod- ^ gængere. 93. 122. Bet:

1785 30 R d . Langes Katalog, Nr. 38. Aarstallet 1623 paa Bygningen foran Slotskapellet betegner Byg­

ningens Tilblivelfesaar, ikke Billedets.

(12)

4 Slotsbranden 1731 i Briisfel. Paa Pladfen foran det bræn­

dende Slot er mange Mennefker famlede ved et Springvand. 93. 122.

1785 30 R d . Lange Nr. 6. Efter e n formentlig urigtig Opgivelfe fremftiller Billedet en Epifode af Briisfels Bombardement i 1695.

ADRIAENBACKER. F . i A m f t e r d a m 1635 e l l e r 3 6 , d . i f a m m e By 1669. Broderføn o g rimeligvis Elev af Jacob Adriaenz Backer.

5 Herreportræt. Halv Figur. Legemft. I en fort Atlafkes Slobrok læner han sig til e t Rækværk o g holder et Blad Papir i højre Haand. I Baggrundsland- fkabet t . h. Udfigt mod en By. 73. 63.

1785 som et Værk af A . Backer takseret til 20 R d . Lange Nr. 28. Rimeligvis købt p a a Auktion efter Kunftkammerforvalter Morell, Marts 1773, Kat. Nr.

277. H o f f t e d e d e Groot har — fikkert med Urette

— ment Billedet malt af Bartholomeus van der H e l d og angivet Byen i Baggrunden for a t være H a a g . Efter Kirkens ejendommelige Form e r det fnarere Utrecht.

JACOB ADRLAENSZ BACKER. F . i H a r l i n g e n 1608, d . i A m - fterdam i 6 5 i . O m t r . 1632 Elev af Rembrandt i Amfterdam.

hvor han var bofat og hans Hovedværker endnu findes.

6 E n Hyrde med Vedbendkrans om Hove­

det o g en Fløjte i Haanden. Brb.

i Legemsft. Træ. 52. 41. Bet.:

1785 10 R d . Lange Nr. 62. »Bil­

kunst« S. 309 som Abr. Bioemart? Maaske malt fom Portræt. P a a lignende Vis er f. Eks. den berømte hollandfke Digter Joost Vondel bleven fremftillet.

7 Dameportræt. Knæbillede, Legemsft. E n ældre Dame, fiddende i fort, pelsværksbræmmet Dragt i en Læneftol. 107. 76.

(13)

1785 60 R d . Lange Nr. 97. I »Billedkunft« S. 307 tilfkrevet Jordaens. E t karakteriftifk og fremragende Værk af Jacob Backer, hvis (forhen B. van der Helft tilfkrevne) Dameportræt i Darmftadt, der antages at fremftille et Medlem af Familjen Coppet, det i Stil­

ling, Dragt og Anfigtstræk ligner f a a nøje, at Bil­

lederne fynes fremftille to Søftre og være malte fom Modftykker, hvis d e d a ikke begge fremftiller fam- m e Perfon.

JACOPO BASSANO, fe u n d e r T i n t o r e t t o .

PLETER VAN BLOEMEN. F . i A n t w e r p e n 1651, d . i f a m m e By 1720.

8 Ryttere udenfor Beværtningstelte. Enrød-

klædt Officer er ftaaet af Heften. P * 1 / . B e t :

9 Modftykke til Nr. 8. Udenfor et Telt, hvor en Rytter rider ind, ftaar t o Hefte ved en Krybbe. 3 7 . 4 5 , 5 . B e t . :

1785 20 R d . Stykket.

PETER BOEL. F . i A n t w e r p e n 1622, d . i Paris 1674. D y g ­ tig Efterfølger af Jan Fyt.

I o | E t Køkkenbord med Fuglevildt, Hummer, en Skaal med Druer, Porcellæn m. m. Foran paa Bordet næbbes et Par Duer. 83. 119. (Utydeligt beteg­

net?)

1785 60 R d . Lange Nr.94. Den utvivlfomt rigtige Beftemmelfe af Maleren lkyldes Hofftede d e Groot.

LEONHARD BRAMER. F . i D e l f t 1595, d . i f a m m e B y 1674. I bibelfke Fremftilllinger fulgte han en lignende Ret­

ning fom Rembrandt.

I I Herodes'Gæftebud. Bødlen overrækker knælende Sa­

(14)

lome Fadet med Johannes den Døbers Hoved.

Mange Figurer i fpredt Gruppering. T , * . 78. .07. ^

1785 fom »et originalt

Stykke af Rembrandt« 200 R d . Lange Nr. 102; »Bil­

ledkunst« S. 311.

HENDRICH TER BRUGGHEN? F . i U t r e c h t 1587, d . i f a m ­ m e By 1629. I Italien paavirket fra Caravaggio.

12 Peters Fornægtelfe. Tjeneftepigen angiver for Vagten Apoftlen fom en af dem, der fulgte Kriftus. I Bag­

grunden t . h. føres Kriftus bort. 131. 176.

Lange Nr. 81. Malt af en fra Honthorft og Ca­

ravaggio paavirket Utrechter-Kunftner, maaske af Lange rigtigt henført til ter Brugghen, hvis Billede i KunftmufeetifærBaggrundsfigurerne bringer i Erin­

dring.

FREDERIK WILHELM BOHME. L e v e d e ved d e t 18de A a r - h.s Begyndelfe i København, hvor han foruden Jagtftyk- ker, Landfkaber og Mariner malte dygtige Nature-morte- Billeder.

13 Landfkab med en Ruin t. v. I Forgrunden malker en Hyrdepige en Ged; i

Baggrunden er Udfigt ,v / Hk " / over en By ved en Sø til J V * ° ^l n c blaa Klipper. 100. 150.

-/ctit //o5

Bet.:

14 Modftykke til Nr. 13. Øde Landfkab mellem Klipper;

en Træbro fører over en rivende Strøm.

1785 12 R d . Stykket.

CANALETTOERNES SKOLE. A n t o n i o d a Canale, V e n e d i g , 1697—1768, o g hans Lærling Bernardo Belotto, f. i Ve­

(15)

nedig 1720, d. i Warfchau 1780, der begge fik Tilnavnet Canaletto og udmærkede fig ved fmukke Byprofpekter, havde talrige Elever og Efterfølgere.

15—16 T o Havnebilleder med Ruiner og Bygninger i an­

tik Stil. 62. 95.

1785 20 R d . Stykket. Lange Nr. 17—18.

17—20 Fire Profpekter af Venedig. — Parti udenfor Ar- fenalet. — Markedspladfen. — Canale grande. — Canale grande, t . h. Fondaco de'Turchi. 63. 97.

1785 20 Rd. Stykket. Lange Nr. 19—22.

JACQUES DE CLAEUW. I 6 4 2 i D o r d r e c h t , 1646 i H a a g , h v o r han 1649 blev gift med en Datter af Maleren van Goyen.

21 E t Frokoftbord. E n Rømer, en væltet Sølvpokal, Vin­

druer og Vinløv, en Saltbøsfe, F a d e med en Fifkeret, Oliven, Ferfkener m. m. T r æ . 58. 82.

Utydeligt b e t . :

Lange Nr. 59 fom Boolema. Billedet flutter fig til Arbejder af Pieter Claesz og H e d a ; en næften ud­

flettet Signatur fynes at være J . d e C.s, og Ejen­

dommeligheder i Billedets Behandling har det fæl­

les med de af hans Arbejder, hvis Stil mere nærmer fig de Heems.

JOHANNES COELENBIER. F . i Kortriik o m t r . 1600, d. i Haarlemf efter 1677. Efterligner af van Goyen.

22 Gammel Borg ved Bredden af en Flod med Fifker- baade paa det bevægede Vand. 49. 72. Utydeligt bet.: J . Coelen Bier.

BENOIT COFFRE. F . o g uddannet i F r a n k r i g , d . 1722 i København, hvor han havde virket i mange Aar.

23—28 Seks Apoftle. Brb. Legemsft. D e er dels frem-

(16)

ftillede med deres fædvanlige Attributer, fom f.

Eks. Simon med fin Sav, dels i al Almindelighed fremftillede fom fromme Mænd, faaledes f. Eks.

Philippus, der med foldede Hænder betragter e t Krufifiks. 80,5 60,5. Lærredernes Bagfider har Apoftlenes Navne og Betegnelfen B. Coffre pinxit

1 7 1 6 .

1785 8 R d . Stykket. Foruden R e f t e n af Apoftel- ferien findes paa Gaunø ikke faa Billeder af Coffre, deriblandt e t P a r ftore Malerier med Løver og Pan­

tere, hvor Løverne er frit kopierede efter Rubens.

DAVID COLYNS. F . i A m f t e r d a m ? 1582, d . e f t e r 1651.

291 Aktæon overrafker Diana og hendes Nymfer i Badet.

JOHAN HERMAN CONING. B o f a t i K ø b e n h a v n , d . e f t e r 1735. Søn af den fra Holland indkaldte Jacob Coning.

30—31 T o Profpekter fra Norge. — Fæftning paa en Klip­

pe. — Kyftby. 29,5. 45.

LAURENS CRAEN. M e d l e m af L u k a s - G i l d e t i M i d d e l b u r g 1655—64. 1642 tilbød han Hoffet i Haag fin Tjenefte.

32 Levninger af Forfrifkninger. Øfters og Sild paa en Sølv­

tallerken, Vindruer, Blommer og Nødder, en Rø­

mer og et Spidsglas paa et Bord med grønt Tæp- T r æ . 43. 59. Bet.:

99. 131 Bet.:

Bet.:

1785 2 R d . Stykket.

/ T o V N

' C. JKL !)V

aiji/ptifnj*

(17)

1785 100 R d . Aarstallet læfes af Hoiftede d e Groot fom 1663 og det tilfyneladende 5 Tal opfattes fom Ornament, d a 1635 er en paafaldende tidlig Da­

tering for et Billede af L. C.

CRANACHS VÆRKSTED. L u c a s C r a n a c h d e n ældre, f. i Kronach 1472, d. i Weimar 1553, grundlagde fom Kur- fyrflen af Sachfens Hofmaler i Wittenberg et Værkfted for Billeder af alle Arter.

33 Herkules mellem de lydifke Piger. E n af Omfales Ter­

ner ftaar med en Haandten ved Heltens Side, en anden pynter ham med Kvindelin o g har erftattet hans Kølle med en usfel Kæp. Træ. 2 5 . 3 4 .

Lange Nr. 92. Slige formentlig moralfke Advar- fler mod Vellyftens fordærvelige Følger er ofte malte af Cranach og hans Medhjælpere. Hovedfiguren for- vanfket ved Overmaling.

PLETER VAN DER CROOS. F . i A l k m a a r o m t r . 1610, for­

menes d. 1677 paa Øen Tabago.

34 Skibe udenfor en hollandfk Kyft. Træ.

56.87,5. Bet.: K R 0 0 l / >

HENDERICK DITTMARS. F . i H a m b o r g ? d . 1677 i K ø b e n ­ havn, hvor han i mange Aar var bofat.

35 E n Mand i præfteligt Skrud (Ypperftepræften Aron?).

Knæbillede. Legemsft. 105. 86.

Lange Nr. 31 fom et Arbejde af Karel van Man­

der, fuldført af en ringere H a a n d . Det fkyldes dog helt igennem famme Kunftner og Behandlingen min­

der mere om D. Hovedet har paafaldende Portræt- karakter.

DUCLENS. Ukendt — fagtens franfk — Kunftner fra Tiden ved Aar 1700.

36 Diana bader fine Fødder ved en Fontæne; i Baggrun­

(18)

den Aktæon o g Nymfer. 70. 50. Paa Bagfiden bet.: Duclens fecit.

Maniereret, men flot og dygtigt malt.

ALLART VAN EVERDINGEN. F . i A l k m a a r 1 6 2 1 , d . i A m -

fterdam 1675. Mange Aar bofat i Harlem. Flertallet af hans Billeder gengiver Indtryk fra et Ophold i nordifk Fjeldnatur.

37 E t Vandfald mellem Klipper. Lave Bjælkehufe ved Bredden af Elven under tætte Skove. 60. 55.

1785 20 R d . Lange, Nr. 74. Smukt Brudftykke af et ftørre Maleri.

JACOPO FABRIS. F . i V e n e d i g 1689, d ø d i K ø b e n h a v n 1761.

Theatermaler i Hamborg, Berlin og Danmark, hver han til­

lige malte gode Dekorationsbilleder, bl. a. til Havefalen paa Fredensborg.

38 Kampanilen ved Markuspladfen i Venedig. 120. 82.

FRANSK, I 8de Aarh.s Begyndelfe. (Lånerets Retning.) 39 Badende Kvinder og Børn i Søen udenfor e t Slot. E t

Selfkab har taget Plads paa en Brink, længere til­

bage fes en flor, kuppeldækket Bygning foran Bjerge. 47. 71,5.

40 Modftykke til Nr. 39. Damer f piller Kegler foran en Mur.

JAN JOSEPHSZ VAN GOYEN. F . i L e i d e n 1596, d . i H a a g 1656. E n af det hollandfke Landfkabsmaleris Grundlæg­

gere og ftørfte Meftre.

41 Ved en hollandfk Flod eller Kanal. Paa Bredden t. h.

holderen Vogn med Rejfende

udenfor Værtshufet »Svanen«. v c " V * Træ. 37. 59. Bet.:

(19)

Lange Nr. 61. »Billedkunft« S. 312—313. For­

trinligt og velbevaret Billede f r a Malerens b edf te T i d . BARENT GRAAT. F . 1628 i A m f t e r d a m , d . i f a m m e B y

1709.

42 Kortfpillende Italienere udenfor ftore

Ruiner. Træ. 47. 58. Bet. (i en J5 Cr tCf af Figurernes Skofaaler):

Lange Nr. 120. Barent Graats Ungdomsværker, til hvilket Billedet hører, tilfkreves tidligere med Urette C. A. Begeijn.

JACOB VAN DER GRACHT. F . i H a a g 1593, d . i f a m m e B y 1647.

43 Den vantro Thomas underføger Saaret i Krifti Side.

T.h.Evangeliften Johan- .

nes og to andre Apoftle. \yf\) C\T aC n t . Knæbilleder i Legemsft.

i n . 150,5. Bet.:

1785 200 Rdl.

E F T E R L I G N E R AF GUERCINO ?

44 En ung Pige, fremftillet fom Mufe med Laurbærkrans om Hovedet. Halv Figur, Legemsft. 81. 64.

Lange N r . 55. Efterligning af bolognefifk Kunft fra det 17de Aarh. Om Guercino (1591 —1666), med hvem Lange har fat Maleriet i Forbindelfe, har væ­

ret Forbilledet, er dog tvivlfomt. »Billedkunft« S.

299—300 fom Francesco Furini?

CORNELIS NORBERTUS GIJSBRECHTS. Maler f r a A n t w e r ­ pen, der omtr. 1670 blev Hofmaler i København.

45 — 46 T o paa illuforifk Virkning beregnede Fremftillin- ger af »Kamfodere«, hvor der ved Kamme er ind­

fat Papirer, en Almanak for 1671 o g Breve. E t er adresferet til Monf. Jacob Riies, Infpecteur for

(20)

de fattiges Væfzen, Kiøbenhavn, et andet til Monf.

Gysbrechts Kontrefeyer von Ihr. Kongl. May. van Denne . . . Træ. 69,5 24.

1785 1 Rd. Stykket.

JAN FRANSZ HALS? 1 6 4 0 i D e l f t , f e n e r e b o f a t i H a r l e m . Søn og Elev af Frans Hals, der næft Rembrandt var Hol­

lands ypperfte Kunftner og Lærer for mange Malere, der­

iblandt 6 af fine Sønner.

47 Dameportræt. Knæbillede. En rundkindet, midaldren­

de Hollænderinde ftdder paa en rød Stol. Venftre Haand ved Bryftet, højre over en Salmebog paa et Bord. Træ. 39. 29.

1785 10 R d . Lange, Nr. 104. Det udmærkede Billede, der i Opfattelfe og Behandling minder paa­

faldende om Frans Hals' mefterlige Portræter, er ri­

meligvis et ualmindelig vellykket Arbejde af e n af hans Sønner, efter Hofftede d e Groots Mening fna- r e f t af J a n (Johannes) Hals.

CORNELIS CORNELISZ VAN HARLEM. F . i H a r l e m 1562, d. i famme By 1638. Den dygtigfte af de hollandfke »Aka­

demikere« før Gennembruddet af den nationale Kunft.

48 Mars, Venus og Amor. Knæbilleder, Legemsft. Klædt fom Landsknægt fidder Krigsguden foran den halvt paa Lejet hvilende Venus og holder hendes ene Haand i fin. Amor figter med fin Pil mod hen­

des Hjerte. 101. 134. Betegnet med Malerens Monogram og 1604.

Tilbagekøbt paa Grev O t t o T h o t t s Auktion 1787, Nr. 114 for 12 R d . 1 Mark.

49 Antik Heros. Knæbillede, Legemsft. Blottet Overkrop, en Lanfe i venftre

Haand, højre i Si­

den. 88. 69,5.

Bet.:

(21)

50 Modftykke til Nr. 49. Antik Kvindefkikkelfe. Højre H a a n d u n d e r B r y f t e t . B e t e g n e t f o m f o r e g a a e n d e .

1785 100 R d . Stykket. Lange N r . 107 og 108.

GEERT CORNELISZ VAN HARLEM? I S l u t n i n g e n a f d e t 16de Aarh. havde han efter fit eget Sigende portræteret næften alle fornemme danfke Adelsmænd. 1593 forbedredes hans Indkomfter af Kongen, 1605 var han død.

51 Dødens Triumf. Rigt pyntet fidder Synden med Evas Æ b l e i højre Haand og en Skødehund i venftre, bag hende ftaar Døden med fin L e og højre Fod paa en Kifte. Over dem Dødsfynderne og Døden, der med Dæmoner til Forfpand kører frem fra et Ildfvælg. I Landfkabet t. v. fes Peftens og Sultens Rædfler. Latinfke

Paafkrifter forkla- , . n c . , rer Allegorierne. C i f

Træ. 9 7 . 9 5 . Bet:

Billedets Signatur, fom er forvanfket i d e n urig­

tige Tro, a t d e t fkyldtes Cornelis v. H . , synes tale for, at det er malt af Geert v . H . Fremftillingen a f Petrarcas 6 »Trionfi« var i italienfk Kunst udviklet i e n fra Kilden afvigende Former o g fik af Neder­

lændere i det 16de Aarh. n y e Tildigtninger.

WILLEM CLAESZ HEDA. F . i H a r l e m 1594? d . i f a m m e By efter 1673. Han og Pieter Claesz var de førfte o g yp­

perfte Fremftillere af den Art Emner, nedennævnte Billede vifer.

521 Et Frokoftbord. En væltet Sølvfkaal, Tallerkner med Nødder, en Citron og Skinke, foran et Ølglas, en halvfyldt Rømer og en Sennepskrukke. Træ.

6 0 . 8 7 .

Lange Nr. 98 fom Boolema. Kompofition o g Be­

(22)

handling ftemmer nøje overens med Hedas Billede i Dresden og andre af hans b ed ft e Arbejder.

E f t e r f ø l g e r af JAN DAVIDSZ DE HEEM. F . i U t r e c h t 1606, d. i Antwerpen 1684 eller 85. Lærer for mange flamfke Blomfter- og Frugtmalere.

53—56 Fire Frugtklynger, der oprindeligt har dannet Hjør­

nerne af famme Maleri. 44. 38.

De to hos Lange Nr. 90—91. Rimeligvis malte af e n flamfk Elev af d e Heem. Billedets oprindelige Udfeende fremgaar f. Eks. af den kgl. Malerifamlings Billeder af Joris van Soon o g Coofemans-, i mange flamfke Billeder af denne Art blev e n Fremftilling af Madonna eller en Helgen af en anden Maler indfat i Midten.

E f t e r MAERTEN VAN HEEMSKERCK. F . i H e e m s k e r c k 1498, d. i Harlem 1574. Maniereret Efterligner af Italie­

nerne.

57 Krigen fidder med »Humilitas« paa en af Raferiet fty- ret Vogn. Tvedragt gaar ved Heflene, Vognen følges af Elendighed, Gudsbefpottelfe og Sult. 65.

79,5-

58 Modftykke til Nr. 57: Freden fidder paa fin Vogn med Overflødighed ved fin Side; Kærlighed holder Tømmen, Sandheden fidder nøgen paa den ene Hest. Samdrægtighed og Retfærd følger Vognen.

De to Billeder, d e r kun har Interesfe ved d e af latinfke Paafkrifter forklarede fnurrige Allegorier, gengiver to af M. v. H.s 1564 i Stik udgivne Fremftil- linger af »Livets Omfkiftelfer« (Th. Kerrichs Fort.

over Kobberftik efter M. v. H . S. 84 og 85.) Ligefom i Forbilledet f t aa r »Humilitas« i Stedet for »Inopiac.

THOMAS HEEREMANS. 1664 i L u k a s Gildet i H a r l e m , d . efter 1689. Rimeligvis Elev af Klaes Molenaer.

(23)

59 Vinterdag paa Kanalen udenfor en hollandfk By med middelalderlige Fæftningsmure. Slædekørfel o g Skøjteløbere t. h. paa Ifen. Træ. 61. 5. 845. Bet:

HM ANS 1666.

BARTHOLMEUS VAN DER HELST. F . i H a r l e m 1613, d . i Amfterdam 1670. Berømt fom Portrætmaler, færligt for de figurrige Gruppebilleder i Amfterdams Rijksmufeum.

vertalelfesforføget. E n ung Pige fidder med blottet Overkrop ved Toilettet og lytter tvivlraadig til den friftende Tale, fom fremføres af en gammel tand­

løs Kælling. Halve Figurer i Legemsft. Træ. 76.

102.

1785 fom et Billede af »B. v. d . H . « 30 R d . Det har d a rimeligvis haft en faadan, ved en fenere Rens­

ning udflettet Signatur. P a a Kunftf. Udst. 1891 — og fenere af Hofftede d e Groot — henført til Caesar van Everdingen, hvem flige Billeder af van der Helft jævnligt tilflcrives (jfr. Kunftmufeets Aarsfkrift, I, S.

149—151.) Den gamle Kone minder paafaldende om den tilfvarende Figur p a a Aert d e Gelders Billede i Prag af Vertumnus, der har omfkabt sig til en gam­

mel Kone for at overtale Pomona til Kærlighed (Ovids Forvandlinger, 14de Sang).

GERARD HOECKGEEST (eller HOUCKGEEST)? F . i H a a g ? omtr. 1600, d., rimeligvis i Delft, efter 1655.

61 Det Indre af Nieuwe Kerk i Delft. T . h. fes Hendrick de Keyfers Gravmonument over Wilhelm den Taufe af Oranien. 110. 100.

1785 16 R d . Samme Billedmotiv er ofte frern- ftillet af hollandfke Arkitekturmalere, ifær af G. H . , men Billedet fynes dog i dets Behandling noget af­

vigende fra Flertallet af hans Arbejder.

HOLLANDSK? 17de A a r h .

62 Ukendt Emne. Nær et Alter ftaar ved Siden af en Ol-

2 *

(24)

ding en Dronning, der modtager en Kriger. Ryt­

tere o g Soldater i Baggrunden; t . v. en Borg.

Hovedfigurerne i Legemsft. 208. 240.

Det er m a a f k e næppe ufandfynligt, at Billedet fremftiller et Emne af d a n f k Sagnhiftorie (Dronning Hærmdrude, der efter Amlets Drab kærligt mod­

tager hans Banemand Viglet???) og oprindeligt h a r hørt til den af Chriftian IV beftilte Udfmykning af Kronborg, ligefom 4 Billeder p a a Skoklofter, der­

iblandt Claes Moeijarts Fremftilling af Harald Hilde­

tands Baalfærd, og 9 i Olof Granbergs »Trésors d ' a r t en Suéde«, I, S. 102—3, opførte Billeder af Gerard Honthorft.

63 Arkadisk Hyrdefcene. En Faun frembærer en Kurv med Frugter for to Hyrder og to Hyrdinder. Den ene Hyrde griber i Kurven og vender fig mod en fmilende Hyrdinde, der fidder tilbagelænet med en Fløjte i venftre Haand og højre hævet. Halve Figurer i Legemft. 114. 177, 5.

Behandlingen minder noget om Utrechter Maleren J a n Bijlert. Hovederne har e n paafaldende Portræt­

karakter.

MELCHIOR D'HONDECOETER. F . i U t r e c h t 1636, d . i A m . fterdam 1695. Fremragende Specialift i Fremftillingen af Fjerkræ.

6 4 E n Svanegaas, (den øftafiatifke Anser cygnoides,) om­

given af Æ n d e r med deres Ællinger, Høns o g andre — tildels tropilke — Fugle. T . v. et Land­

fkab. 149. 191.

1785 100 R d . Enkeltheder genfindes paa andre af Malerens Arbejder, saaledes f. Eks. den befynder- lige Skeand t. h. p a a det under Navnet »La plume flottante« bekendte Billede i Amfterdam.

65 Hønfegaard. T o Haner og fem Høns, t. h. en Kalkun.

(25)

Udsigt t . h. mod Sletter, fra hvilke en Due kom­

mer flyvende. 168.214,5.

1785 100 R d . Ligefom Nr. 64 hører de til d e lidt flygtigt behandlede Billeder fra Malerens fenere T i d ; mange af dem var oprindeligt beftemte for Felter i Amfterdams Patricierhuse.

M E L C H I O R D ' H O N D E C O E T E R ?

66 En død Agerhøne, ophængt paa en hvid Væg. Træ.

Lange Nr. 36 a . Billedet har flor Lighed med M.

d ' H . s nu ret fjældne Ungdomsarbejder, f. Eks. et Maleri i Stockholm; dog har J . v. der Bilt o. a . malt Billeder af famme Art.

ABRAHAM D A N I E L Z H O N D I U S ( D E H O U T ) . F . i R o t t e r d a m

omtr. 1625, d. i London 1695? Maler og Kobberftikker, ifær fkattet for fine Fremftillinger af Dyr.

67 En Fyrfte modtager Skat. Omgiven af fine Mænd fid- der han udenfor fit Palads paa en Trone o g ud- ftrækker Scepteret mod en knælende Skare, der har medført Koftbarheder o g Penge. T . v. en By med en Obelifk foran et Tempel. 68. 92. Bet:

1785 30 R d . Billedet fkal m a a f k e fremftille Jofef og hans Brødre.

GERARD VAN HONTHORST. F . i U t r e c h t 1 5 9 0 , d . i l a m m e By 1656. I Italien paavirket af Caravaggio. 1639 forplig­

tede han fig til for 37000 Gylden a t levere ChriftianIV 23 Billeder, af hvilke en Del nu findes i Sverig; dog harRidder- lalen paa Kronborg bevaret hans fmukke Loftsdekorationer.

68 Den hellige Cecilie. Belyft af en brændende Kærte 55, 5- 4 i , 5-

(26)

fpiller hun paa Orgel. En Engel med udbredte Vinger lytter betagen dertil, en anden holder en Bog. Knæbilleder i Legemsft.

L. 96. 121, 5. 1785 60 Rd. Smukt Eksemplar paa den Art Billeder der fkaffede Maleren Tilnavnet

»Gherardo della notte«.

69 Kvinde, der læner fig frem over en Baluftrade. Halv Figur, Legemsft. 102. 80, 5.

Rimeligvis Brudftykke af et Loftsbillede.

70 Koncert. En letklædt Dame i gul Kjole ftdder t . h.

med en Luth, en anden i blaa- og gulftribet Dragt t . v. med en Mandolin. Mellem dem synger t o Damer en Duet; over disfe fvæver to Genier, den ene med en Laurbærgren, den anden med en Krans. Hovedfigurerne Knæbilleder i Legemsft.

139- 164, 5-

1785 30 R d . Gentagelle af eller — fnareft — Elevkopi efter det 1624 daterede Billede i Louvre, dog med enkelte Ændringer.

71 Venus (eller Amfitrite) kører hen over Havet, fulgt af Nereider, Tritoner og Genier. I venftre Haand holder hun e t Spejl; over hende fvæver 3 Genier med Blomfter. 7 Figurer i Legemsft. 217. 240.

1785 nævnes »Venus paa Havet, et ftort Stykke, men meget befkadiget« 5 Rd. Maafke malt fom Loftsbillede. (Værkftedsarbej de ?)

CAREL VAN HULLEGARDEN. Hollandfk, 17de A a r h . s Midte. Livsforhold ukendte.

72 Køkkenbord. En Kurv med Artifkokker, Afparges, Melon, en Gren med Ribs og en fkudt Hare. For­

an Kurven Grønærter. T r æ 55, 5. 86. Bet.:

cl . v a n w l l c ^ a - r d e n • fet

1785 30 Rd. Lange Nr. 100.

(27)

ADOLF HØVISCH. L e v e d e i K ø b e n h a v n , h v o r h a n 1732 blev gift. Rimeligvis Elev af Krock.

73 Bakkus finder paa Nakfos den /r . flumrende Ariadne. Irispe- •

ger mod Genierne med I Z f Ariadnes Stjernekrans.

6 7 . 4 9 . S. B e t : 1785 2 Rd.

ISAAC ISAACSZ. F . i A m f t e r d a m 1594, d . i f a m m e B y 1648 Søn o g Elev af Chriftian IV's Hofmaler Pieter Ifaacsz, vi­

dere uddannet i Antwerpen.

74 Faetons Fald. Liget af Solgudens Søn, fom Zeus har nedftyrtet i Eridanos' Bølger, omgives af Nerei- der og Tritoner; Amfitrite kommer kørende paa fin Vogn. 13 Figurer i Legemsft. 194. 287.

Skøndt Billedet i Farveholdningen afviger fra andre Billeder af 1.1., synes Behandlingen i nogle af Hovederne at angive det fom et Værk af ham.

JACOB JORDAENS. F . i A n t w e r p e n 1593, d . i f a m m e B y 1678. Paavirket af Rubens, men ikke hans Elev. E n af den flamfke Malerkunfts ftørfte Meftre under dens Blom- ftringstid i det 17de Aarh.s Begyndelfe.

75 , Den hellige Familje. Det gullokkede Kriftusbarn ftaar paa Maries Skød, over dem rækker en i en rød Mesfekaabe klædt Engel en Vindrueklafe frem.

T . h. Joakim og Anna. I Baggrunden t. v. læfer Jofef i fin Bibel foran en Baluftrade, i Forgrunden ftaar paa en Stenvafe en Kurv med Frugter, en Papegøje fidder paa dens Rand. Med Undtagelfe af Barnet og Jofef er Perfonerne halve Figurer i Legemsft. 95. 119,5.

1785 fom Rubens 150 R d . Lange Nr. 43 fom Jordaens. I »Billedkunft« S. 307 fom Jordaens? Be­

(28)

handlingen og d e ftærke Farver med d e fværtede Skygger og klare Reflekter er karakteriftifke for Jor­

dans tidligfte Værker; Billedet er rimeligvis malt omtrent famtidigt med det 1618 daterede Billede i Stockholm. Frugterne og Papegøjen er malte af Snijders.

7 6 M e r k u r l æ r e r A m o r a t filke. H a v n y m f e r r æ k k e r Fifle o p m o d d e n K l i p p e f p i d s , h v o r d e h a r t a g e t Plads.

F i g u r e r i L e g e m s f t . 160. 185.

Brudftykke (øverfte Hjørne til venftre) af et ftort Maleri, der fandtes p a a Københavns gamle Slot.

»Ved Slottets Nedbrydelfe 1732 blev Maleriet fam- menrullet, og det hed fig, a t man vilde anbringe det paa det ny Slot, men m a n forglemte det. Mange Aar efter fandtes det liggende p a a et Loft over Stenhug­

ger Karlebyes Værkfted paa Marmorpladfen. Det var imidlertid faa befkadiget, at kun enkelte Stum­

per kunde reddes.« (Anmærkning til Auktionskata­

loget 1865 over C.I.ThomfensSamling ved Nr.15, der var et andet Brudftykke — nederfte Hjørne til højre

— af famme Maleri). I Grev Schønborn-Buchheims Samling i Wien er et Billede, der har d e famme Enkeltheder fom d e bevarede Fragmenter af Billedet fra Københavns Slot og derfor m a a antages omtrent a t vife dette Billedes oprindelige Kompofition. Det fynes at have været et — m a a f k e med Elevhjælp malet — Billede fra Jordaens fenere Aar, omtr. 1650.

Fifkene er rimeligvis malt af Snijders, i Wiener Bil­

ledet formenes de, dog næppe med Rette, at være malte af Jacobus van Es.

E f t e r JACOB JORDAENS.

7 7 K r i f t u s t a g e s til F a n g e i G e t h f e m a n e . F r a v e n f t r e myl- r e r V a g t e n f r e m f o r a t g r i b e K r i f t u s , h v e m J u d a s n æ r m e r f i g f o r a t k y s f e . P e t e r løfter Kni ve n m o d Malkus, d e r i F o r g r u n d e n ligger v æ l t e t p a a J o r ­ d e n . T . h . e t P a r af Difciplene. O p t r i n e t b e l y f e s af F a k l e r o g L y g t e r . F i g u r e r i L e g e m f t . 228. 249.

(29)

1785 60 Rd. Lange Nr. 43 fom et fremragende, men ufuldført Originalværk af Jordaens. Ligeledes i

»Billedkunft« S. 306—7. I Houbrakens Groote Schouburgh, 1719, I , S. 158, fremhæves »Natbilledet med Peter, der afhugger Øret paa Malkus«, fom Vid­

nesbyrd om J.s Mefterfkab i hans bedfte T i d . Blandt d e af Juriaen Ovens efterladte Billeder takferes 1691

»Der Verrath Chrifti gantz Grosz mit viele bildem von Jaques Jordans« til 240 Mark, »Eine Copie von Verrath Chrifti nach Jaques Jordans« til 150 Mark.

(Kunftchronik 1896—97, Nr. 30). Kopien, derfikkert fkyldtes Ovens og fenere tilhørte hans 1733 i Ditmar- f k e n afdøde yngfte Søn, er vel utvivlfomt Maleriet paa Gaunø. E n Skitfe til Billedet findes (fra 1899) paa Kunftmufeet i København.

THOMAS DE KEYSER? F . i A m f t e r d a m 1 596 eller 9 7 , d . i f a m m e B y 1667. E n af H o l l a n d s y p p e r f t e Po rt ræt mal er e, S ø n af Billedhuggeren o g A r k i t e k t e n H e n d r i c k d e K . o g felv m o d Slutningen af fit L i v b e f k æ f t i g e t m e d B y g g e a r ­ b e j d e r .

7 8 M a n d s p o r t r æ t . B r b . i L e g e m s f t . af e n rø d ki n de t M a n d m e d g r a a n e n d e S k æ g , f o r t D r a g t o g Møllekrave, indfattet i e n p a a Billedet malt oval S t e n r a m m e i d e n t y p i f k e h o l l a n d f k e Barokftil. 70. 57.

Tidligere urigtigt angivet for at fremftille Meur- fius. Skøndt en Reftaurering har forvafket Billedet og forfladiget Behandlingen, er Øjnenes Liv endnu mærkeligt. Malt omtr. 1625 og noget beflægtet med de K . s Mandsportræt i Kasfel; Stenrammens Orna­

mentik har famme Karakter fom p a a d e K.s af Suij- derhoef ftukne Portrættegning af Faderen.

WOUTER KNYFF. F . i W e z e l f ø r 1620, d . eft e r 1679, ri­

meligvis i H a r l e m .

7 9 F l o d l a n d f k a b . T . h . e t V a r e f k u r m e d e n K r a n , S k i b e o g B a a d e p a a V a n d e t , o ve r T r æ e r n e i B a g g r u n ­ d e n e t Kirkefpir. T r æ . 99. 55.

(30)

Lange Nr. 63 fom van Goyen; fenere antaget for en ødelagt Salomon v. Ruysdael, men vel utvivlfomt W. K.

Beflægtet m e d A r b e j d e r af WLLLEM GLLLESZ KOOL. 1638 bofat i Haarlem, hvor han døde 1666.

80 Marked i en Landsby med Udfalg af Brændevin og Vafler. I Baggrunden har Folk famlet fig om en Charlatan. 55. 84.

Lange Nr. 82. Beftemmelfen fkyldes Hofftede d e Groot.

HENDRICK KROCK. F . i F l e n s b o r g 1671, d . i K ø b e n h a v n 1738. I Italien Elev af Carlo Maratta og efter fin Hjem- komft produktiv Hofmaler.

81 Pan og Syrinks. Den forfulgte Nymfe ftyrter fig i Flo­

den Ladon, hvortreVand- nymfer modtager hende.

T . v. Flodguden med fin Urne. 90,5. 120. Bet.:

82 Dido paa Baalet. (Æneidens fjerde Sang). Iris fvæver ned for at afklippe en Lok af hendes Hoved. 157.

123. Bet.: H. Krock f.

83 Mucius Scævola brænder fin egen Haand for at vife Kong Porfenna og hans Krigere Romernes Ringe­

agt for Smerte. 73. 100.

T7^S 30 R d . Lange Nr. 8.

84 Den kananæifke Kvinde bønfalder Kriftus om Helbre- delfe for fin Datter. Apoftlene følger ham, mange Folk omgiver dem. I Baggrunden en antik By.

73- 100.

1785 30 Rd. Lange Nr. 14.

| _ j K r o c k f

172Z.

(31)

85 Allegori over Sentenfen: Med Tiden kommer Dyden til fin Løn. Saturn fører Minerva til Olympen, hvor hun modtages af Apollo og Juno, medens Fama udbafunerer hendes gode Gerninger, og de fkønne Kunfter, lejrede paa Trinene til Ærens Trappe, bereder fig til at forkynde hendes Pris.

Ladheden og Lafterne fover eller flygter. 55. 84.

1785 20 R d . Lange Nr. 99 giver den her anførte Forklaring.

86 Mars og Venus fremtræder i Olympen for Gudernes Forfamling, hvor Jupiter, Minerva og Juno troner i Midten over Skyer. Skitfe til et Loftsbillede.

SO,5- 138.

GERARD VAN LAIRESSE? F . i L i é g e 1641, d . i A m f t e r d a m 1711. Hovedrepræfentanten for den i Holland ved det 17.

Aarh.s Slutning fejrende akademifke Retning.

87 Jupiter og Semele. Omgivet af Genier hviler hun t. h.

paa Lejet; paa Ørnen og med fin Tordenkile kom­

mer fra venftre Jupiter, fom hun taabeligt har øn- fket at fe i hans Guddomsglans. 48. 62.

En anden Maler af famme Retning har i d e t o af Lange fom Nr. 87—88 opførte Billeder behandlet Hiftorien om Jupiter og Semele.

JAN LOOTEN. F . i A m f t e r d a m 1618, d . i England? 1681.

Mange af hans nu ret fjældne Landfkaber fandtes tidligere paa Frederiksborg.

88 Landfkab i en Bjergegn.

R T T ° i&N-Looi'

paa Vejen, der ilyn- V—

ger fig mod Mellem- grunden. 114. 182. J 0 Bet.:

Lange Nr. 12.

(32)

89\ Skovlandfkab. I Mellemgrunden er Bønder forfamlede til Feft. 68.

8l

-

Bet

-

:

\CU

Lange Nr. 115. 1

CARL JOHANN LOTH, k a l d e t CARLOTTO? F . i Miinchen 1632, d. i Venedig 1698.

9 0 Fløjtefpillende Satyr. Knæbillede i Legemsft. 123.101.

Lange Nr. 95 fom Rubens' Skole. Formindfket for at danne Modftykke til efterfølgende

91 Bakkus Knæbillede i Legemsft. I højre Haand hol­

der han en flad Pokal, med venftre rækker han en Satyr et Glas Rhinfkvin. T . v. for ham Satyrens Ged. 123. 101.

1785 fom »Jordan«. 40 R d . Lange Nr. 95. (Med

»Jordan« er m a a f k e ikke ment Jordaens, men Luca Giordano. D o g vel paavirket af Rubens' »Bakkus«

i St. Petersborg.)

JOHAN EDVARD MANDELBERG. F . i Sv eri g 1731, d . 1786 i København, hvor han fra 1763 var Profesfor ved Akade­

miet.

92—93 T o Billeder af Rytterfægtninger. 37.46,5.

1785 50 R d . Stykket.

KAREL VAN MANDER (DEN YNGSTE). F . i Delft o m t r . 16x3, d. 1670 i København, hvortil han allerede kom 1623 o g hvor han efter Studierejfer i Udlandet virkede fom kongelig Hofmaler.

94—97 Fire Brudftykker af Loftsbilleder. Figurer i Le­

gemsft. — E n tilbagelænet Kvinde ftøttes af en Tyrk. Bag dem 3 Fig. 113. 125. — Uddeling af Penge til Børn, 8 Fig. 114. 142. — Præfter ved en Globus, 7 Fig. 114. 142. — E n Tyrk, der løf­

ter fin Kommandoftav, ledfaget af t o Krigere og fem Tjenere. 141,5. 111,5.

(33)

I Stil o g Behandling n æ r f t a a e n d e d e Loftsbilleder af K . v . M., af hvilke 5 er indfatte i Chriftian VII's P a l æ , Amalienborg, og e t f j e t t e tilhører National­

galleriet i Kriftiania. D e fire Fragmenter synes a t have Motiver fra en Digtning, d e r foregaar i Øfter- land.

98— 101 De fire Elementer. Halve Figurer i Legemsft. — Luften. E n Jæger med Bøsfe og Fuglevildt. — Vandet. En gammel Fifker helder Vand paa Kar­

ret med Fifk. — Jorden. En Gartner med Spade og en Kurv med Rødder og Frugter. — Ilden.

En Yngling tænder fin Fakkel ved en Glød. Halve Figurer, Legemsft. Træ. 84. 58.

1785 40 R d . Stykket. Lange N r . 77—80 som G . H o n t h o r f t ? »Billedkunft« S. 309. D e n djærve o g flotte Behandling tyder p a a K . v. M.s tidligere T i d . 102 E n langfkægget Olding. Brb. Legemsft. Træ. 41. 31.

Studiet fynes malt omtrent famtidigt m e d Kunft- mufeets 1639 daterede Billeder af »Synet« o g »Hø- relfen«.

E f t e r KAREL VAN MANDER (DEN YNGSTE) .

103 Dreng, der tømmer et Ølkrus. Fremftiller »Smagen«

i en Billedrække af »De 5 Sanser«. 68. 60.

1785 fom K . v. Mander. 6 R d . L a n g e Nr. 117.

Originalen var p a a Raadhus-Udftillingen 1901, Nr.

1213.

JACOB MARRELL. F . (i U t r e c h t ? ) 1 6 1 4 , d . 1681 i F r a n k ­ furt a. M.

104 ; En Glasvale med Blomfter. I JcucC. r r e/ f e n S t e n n i f c h e e r m e l l e m .fectt. J\nno mange forfkelligartede Sa- j ( T y . / ger anbragt et Kranie over ^ Bøger, et Firben og en Mus. ^ 92. 80. Paa et Brev bet.: £ « > f L

* ffa-rtco/ovirh.-

1785. 20 R d . ^ 7

(34)

M. MATTHIESEN. Mathieu Matheusfen var 1613 Elev af Martin Pepin i Antwerpen og døde i Malines 1677. Da hans Værker er ukendte, er det ufikkert, om efternævnte dygtige Billede fkyldes ham (eller maafke et Medlem af Malerfamilien Matthiefen fra Hufum).

105 E t Køkkenbord med Fuglevildt, Frugter, Grøntfager o. s. f. 119.

Lange Nr. 4.

E f t e r FRANCESCO MARIA MAZZOLA, k a l d e t PARMIGIANINO.

F . i Parma 1505, d. i Cafalmaggiore 1540. Uddannet un­

der Paavirkning af Correggio.

106 Amor tildanner fin Bue. Nederft et Par kaade Amo­

riner ; den ene har prikket den anden med en af Amors Pile. Figurer i Legemsft. 134. 70.

1785 30 R d . Lange Nr. 51. Nederlandfk Kopi efter Billedet i Wien. (Gamle Kopier i Dresden o.

fl. St.)

CLAES (NICOLAES) MOEIJART. F . i A m f t e r d a m ? 1592 el­

ler 93, d. i famme By 1655. I fine tidligere bibelfke Bille­

der en af Rembrandts mærkeligfte Forgængere, fom Hi- ftoriemaler befkæftiget af Chriftian IV. (Jfr. Noten til Nr.

101. Bet.:

1785 20 R d .

62.)

107 Manoahs Offer. Englen aabenbarer fig for Samfons Forældre (Dommernes Bog 13. Kap.). I Baggrunden fes ved Byporten mægtige Ruiner. 102.

135. Bet.:

Lange Nr. 1 fom Rembrandts Skole.

Billedet hører til Malerens mærkeligfte.

(35)

KLAES MOLENAER. F . 1651 i Lukas-Gildet i H a r l e m , d . i famme By 1676? Broder til Genremaleren Jan Mienfe M.

108 Ved en hollandfk Flod. E n Rejfevogn holder uden­

for en Kro; en Baad

lægger til ved Bred- r , , . _

d e f t h . 8 0 ,s. 6 0 J < - Æ t r c n a M J Bet.:

109 Modftykke til Nr. ioj. Ruiner paa Flodbredden t. v . ;

Fifkere i Baade ved Ky- ~

ften. Bet.: . J T y ^0/e n a L e / iJ 1785 30 Rd. Stykket. ^ v S 70 Lange Nr. 49—50.

110 Lyftighed i en hollandfk Landsby. Bønder danfer, drikker og fynger udenfor Hufe o g Telte. Træ.

59. 84. Bet.: K . Molenaer.

1785 40 R d . Lange Nr. 83.

PAULUS MOREELSE. F . i U t r e c h t 1571, d . i f a m m e B y 1638. Elev af Miereveld i Delft.

111 Portræt af en ung Dame i elegant, fort Dragt med Møllekrave, Kniplingshue og

Kniplingsmanfchetter. Halv "ÆL • )<5 Figur, Legemsft. Oval Ind­

fatning. Træ. 70. 50. Bet.: ^ Kindens Form forvanfket

vedReftaurering. SammeStil har Portræter af Miere­

veld, Ravefteyn, Nicolaes Elias o. a. Dog viftnok Moreelfe.

FREDERIK DE MOUCHERON. F . i E m d e n 1633, d. i A m f t e r ­ dam 1686. Rejfte flere Aar i Syden.

112 Bjærglandfkab med et Kiofter i Mellemgrunden un­

(36)

der Klipperne. T . h.

famtaler en Mand med . . P / et ved Vejen hvilende X o M f f t c r O H / - Par. 92. 114. Bet.:

Lange Nr. 105.

NEDERLANDSK (eller NEDERRHINSK) o m t r . 1520.

113 i Alterbillede med to Fløje (Triptykon). Hovedbilledet vifer Englens Bebudelfe til Jomfru Marie; foroven fvæver Duen i en Glorie med Engle; fra det flife- belagte Rum er Udfigt til en By med Springvand paa Torvet og et Skib nær Bolværket ved Floden.

Paa Fløjenes indre Sider fes t. v. Apoftlen Mat­

thias bag den knælende Donator, t. h. Katarina af Aleksandrien bag Donatorens Huftru, der har en hermelinsbræmmet Purpurkaabe og et hvidt fpidft Hovedtøj.

Paa Fløjenes Yderfider er t. v. Kriftoforus med Kriftusbarnet, t. h. Antonius (eller Ægidius). Træ.

Midtbilledet 122. 88. Fløjene 122. 36.

Tilbagekøbt paa Aukt. efter Grev OttoThott 1787, Nr. 637 fom L. Cranach for 20 Rd. 1 M. Lange Nr.

45. »Billedkunft« S. 300—301. Det anfelige Alter­

værk, der, trods den rigeAnvendelfe af Renæsfance- Ornamentik, i fin Stil flutter fig til Traditionerne i nederlandfk Malerkunft fra det 15. Aarh., er enten fremftaaet i Nederlandene eller i de til disfe nært grænfende Egne af Tyfkland, paa Beftilling af meget fornemme Perfoner.

Af Donatorens to Vaabenfkjolde vifer det ene 3 hvide Stjerner i en rød Skraabjælke paa blaa Grund, det andet 3 grønne Krifttorn-Blade i en hvid Skraa­

bjælke paa rød Grund. Af Fruens har det ene 3 røde og hvide ftiliferede Blomfter paa fort Grund, det an­

det paa Guldgrund en ftaaende hvid Bjørn. Paa Fløj­

enes Yderfider er ved Kriftoforus atter Vaabnet med

(37)

d e hvide Stjerner i Skraabjælken, ved Antonius et Vaabenfkjold med t o gyldne Vinger paa mørk Grund.

(Venteligt vil der fenere kunne vindes Oplysninger om Alterværkets Portrætfigurer; færlige Forhold har hindret en Henvendelfe til en belgifk Specialift paa dette Omraade.)

E f t e r NEDERLANDSK MALERKUNST f r a d e t 16. A a r h . 114 Krifti Hudflettelfe. Bødlen fvinger Svøben mod den

til en Søjle bundne Kriftus, fom forhaanes af Sol­

daterne i Overværelfe af en Neger og en anden Perfon. 70. 56,5.

115 Nedtagelfen af Korfet. Liget ftøttes af Jofef af Ari- mathea og Nikodemus; foran fes Marie og Johan­

nes. 70. 56,5.

D e to Billeder, hvis Baggrunde delvis er forgyldte, er ret flygtigt behandlede Kopier fra en fen T i d (18.

Aarh.s Begyndelfe?) efter Originaler fra en Serie Fremftillinger af Pasfionshiftorien, malte af en fra Hieronymus Bofch paavirket nederlandfk Kunftner.

NEDERLANDSK? 17. A a r h . s Begyndelfe.

116 Portræt af en ung Prins. Hel Figur. Legemsft. Rigt klædt ftaar han ved Siden af en ftor Mørfer o g holder en Luntebøsfe, idet han med højre Haand hilfer med fin ftore, fjerprydede Hat. 170. 110.

1 i7jSideftykke til Nr. 116. En anden ung Prins af famme Slægt ftaar med Ruftning over fin fine Dragt ved en Kanon; højre Haand holder om etLanfefkaft, med venftre tager han Hatten af Hovedet.

1785 10 R d . Stykket. Lange Nr. 40 og 41 fom rimeligvis f p a n f k e Billeder af habsburgfke Prinfer, Nr. 116 maafke den fenere Kong Filip IV. I »Billed­

kunft« S. 312 har Lange — med et urigtigt Udgangs­

punkt — henført Billederne til Maleren Martin Pe-

(38)

pijn (1575 —1643). Skønt der i Spanien maltes ftil- beflægtede Portræter, tyder Behandlingen viftnok fnarere paa en nederlandfk Kunftner, maafke paa Grund af den blege Farveholdning og andre Ejen­

dommeligheder p a a en af d e mange »peintre å la de- trempe«, hvis Hovedopgave var at fremftille »Patro­

ners fom Forbilleder til Gobeliner. Hidtil har ingen af Hypotheferne om, hvem d e fremftillede kunde være, vift fig paalidelige; det fikrefte Holdepunkt er d e hvide heraldifke Rofer paa d e n blegrøde Fane i Nr. 116.

NEDERLANDSK. 17de A a r h .

118 Nøgen Kvinde med Amor ved fin Side. Tøflerne ftaar t . v. foran hendes Seng, hun fynes endnu betæn­

kelig ved at føje Kærlighedsguden. Hele Figurer, Legemsft. 180. 136.

1785 fom Venus og Cupido af van Dyck. 300 R d . Behandlingen af Hovedfiguren minder noget om lige- artede Arbejder af Jacob van Loo, Amorfiguren der­

imod om Juriaen Ovens.

JO ANNES VAN NOORDT. A m f t e r d a m , 17. A a r h . E f t e r r e t ­ ningen om Maleren (eller Malerne) af dette Navn er fam­

lede i Oud Holland 1892, S. 210, hvor nedennævnte to Bil­

leder omtales; andre J. v. N. tilfkrevne Billeder nævnes i Onze Kunft 1911.

119 Landfkab med Ege i en bakket Egn. Staffagen vifer den ulydige Profets Lig liggende paa Vejen ved Løven, der havde dræbt ham, og Æslet, der hav­

de baaret ham; »Løven havde ikke ædt af Lege­

met o g ikke fønderbrudt Afenet«. (Førfte Kon­

gernes Bog, 13de Kap.) 115. 154. Bet.:

\ar\ V- Moort / 1 C f f

(39)

Lange, Nr. 85 og »Billedkunft« S. 316—17. De­

korativt behandlet, men ikke — fom Lange antog — ufuldført, fagtens malt fom »Schorfteenftuk« til De­

koration for Feltet over en Kamin og aabenbart af famme Kunftner, fom har malt Billedet i Grev Molt­

kes Samling og 1644 ° g 45 raderet to Landfkaber ef­

ter P . d e Laer og Lastman.

120 Marie med Kriftusbarnet. Foran et ftortTræ i et øde Aftenlandfkab

124. Bet.:

1785 40 R d . Lange, Nr. 112, »Billedkunft« S. 305.

Om Landfkabs- og Figurmaleren J. v. N . er famme Perfon er næppe helt fikkert. Billedet vifer ftærk Paavirkning fra flamfk Kunft og Rubens' Stil.

NORDITALIENSK. 14de A a r h . s Slutning.

121 Pieta. Kriftus fom den lidende Forfoner fremvifer fagtmodig fine Vunder. Halv Figur. Tempera- Maleri paa Guldgrund; i de øverfte Hjørner t o Medaljoner med de græfke Begyndelfesbogfta- ver af Navnet Jefus Chriftus, paa Bagfiden i en Medaljon I H S (o: Jefus Hominum Salvator). Træ.

49- 30,5-

1785. »Et Stykke, fom foreftiller Chriftus af Alb.

Diihrer var for fin Æ l d e men ey for Konften værd 4 Rd.« Lange, Nr. 44. »Billedkunft« S. 300 fom tyfk.

Rimeligvis florentinfk.

ADRIANUS VAN OOLEN. S i k k e r t identifk m e d d e n i H o u - brakens Schouburgh III S. 320 fom en behændig Efterlig­

ner af Hondecoeters Hønfebilleder nævnte Jan van Alen, 3*

fidder hun paa Jorden og be­

reder fig til at give fin tykke Dreng Die. 88.

(40)

fra 1651 til fin Død i 1698 bofat i Amfterdam. Hidtil var af A . v. O. kun kendt ét Billede (i Bamberg).

122 Hanekamp. E n hvid Hane triumferer over fin Mod ftander; t. h. Udfigt mod et Slot. 99. 131. Bet.:

123 Modftykke til Nr. 122. En Hønfegaard. T . v.enPaa- fugl; t. h. Udfigt mod Landfkab og Sø; i en Dam en Pelikan. Bet. fom foregaaende.

1785 20 R d . Stykket.

JEAN BAPTISTE OUDRY. F . i Paris 1689, d . i Beauvais 1775. Den højt anfete Kunftner føgtes forgæves indkaldt til Danmark.

124 Forfra fet Løvehoved med aabent

Gab. Udækket Grund. 80. 64. Q y \ J

Bet.: /

1785 8 R d . Lange, Nr. 121.

JURIAEN OVENS. F . i T ø n n i n g 162 3, d . i F r e d e r i k f t a d 1678.

Omtrent 1642 Elev af Rembrandt, fenere i Stockholm, i Amfterdam og fra 1663 Hertugen af Holften-Gottorps Hof­

maler i Slesvig.

125 Faraos Datter finder den lille Mofes. En gammel Ko­

ne taler med Prinfesfen, hvis Slæb bæres af t o Terner; ved Siden af dem en rødklædtung Mand.

107. 162.

1786 20 Rd. Lange, Nr. 37.

126 Ved Siden af en monteret Nautilus, en gylden Pokal og et Franfkbrød, er paa en hvid Dug henfat et kinefifk Fad med en kogt Hummer og en Sølv- tallerken med en af dens Klør. T . v. landfkabelig Baggrund. 101. 87.

(41)

JURIAEN O V E N S ?

127 EnglenesBeføghosAbraham(i.Mofebog,i8deKap.).

66. 75.

1785 fom J a n d e Gelder l o R d . Lange, Nr. 43 og

»Billedkunft« S. 309—10 fom A. d e Gelder.

BONAVENTURA PEETERS. F . i A n t w e r p e n 1614, d . i H o - boken 1652.

128 Klippekyft. Paa den oprørte Sø mellem andre Skibe t. v. et Par Orlogsmænd for fulde Sejl; t. h. paa Klipperne over Stranden, hvor Baade er trukne paa Land et Taarn og andre Rui •

ner. Skyet Uvejrsluft. 93. 129.

Bet.: ' /

1785 30 Rd.

JACOB PEETERS. I n d t r a a d t e 1672 i A n t w e r p e n s Lukas- Gilde, hvor han 1689 opføres fom Mefter.

129 Det Indre af Jefuiterkirken i Antwerpen, fet op imod Højaltret med Rubens' Billede af den hellige Igna- tiusaf Loyolas Mirakler. Mellem Arkadernefkim tes i Sidefkibene nogle af Ru­

bens 36 Loftsbilleder. Der­

iblandt Fremftillingen af Elias, ' A C 0 B BA L der paa Flammevognen føres P E E T F RS"

til Himlen. 86. 120. Bet.:

1785. 50 R d . Lange, Nr. 27. Det lamme Kirke­

interiør har Jacob P. malt i et Billede, der findes (el­

ler fandtes?) i Mufeet i Arras, og det er ofte fremftil- let af andre Malere, deriblandt mindft 6 Gange af Antonius Gueringh. Kirken, der indviedes 1621, brændte ved et Lynnedflag 1718, Pragten i det Indre førte efter en gammel Befkrivelfe »Tanken til d e himmelfke Boliger«. Rubens' Loftsbilleder gik til Grunde ved Branden, men hans Billede til Hoved­

(42)

altret reddedes og findes n u i Wien. J . P.s Billede er rimeligvis malt efter Branden (ligefom mange af Heinr. Hanfens Billeder af Frederiksborg er malte efter Slotsbranden 1859).

130 Det Indre af en Kirke, fet op imod Højaltret. Paa dette et Billede af Nadverens Indftiftelfe ?, i Side- (kibet t. h. et bifkoppeligt Gravmæle o g et ftort Billede af Transfigura­

tion. 86.120. O v e r e n <x> A N N O I 7 2 ! c > 0 Portal dateret:

1785 30 R d . Lange, Nr. 16. Billedet gengiver maa- f k e det Indre af St. Jacques i Antwerpen.

L . B. PEETERS. Rimeligvis en Broder eller Slægtning af Jacob Peeters.

131 K o l o n n a d e n udenfor e t Slot. I

Forgrunden nyder et Sel- C a O 1 fkab Forfrifkninger. 58,5. JL

83. Bet.:

132 Pladfen udenfor et Slot. T . v. for det ftore Trappe­

parti, paa hvis flisebelagte Terrasle Perfoner i Fantafidragter opholder fig, er Udfigt over Par­

ken. 87. 117.

Billedet fkyldes aabenbart famme H a a n d fom Nr. 131, ligefom d e to i Langes K a t . under Nr. 33 og 34 opførte Billeder, der allerede 1785 var tilfkrev- n e Fabris.

L . P. Maafke et Medlem af den ftore Antwerpener-Maler- flægt Peeters.

133 E t hollandfk Skib i Storm. Paa Klippen bag det et ftort Taarn i en gammel

Fæftning; paaKyften t.h.

en Vej under en Pergola.

128. 207. Bet.:

LP>(>c<f

(43)

Lignende Æ m n e r maltes af Jan Peeters d . ældre (f. 1624, d . efter 1677).

ADRIAEN VAN DER POEL. 1 6 5 8 — 6 2 i Lukas-Gildet i Lei­

den, hvor han 1676 blev Knejpevært.

134 Vinterdag paa Ifen udenfor en hollandfk By. Foran B redden er rejft et Telt,

t. h. fes en Vindmølle. ( DQ ([ ^ Træ. 34. I I I . Bet.: O

1785 3 R d . Et andet figneret Billede af ham paa Gaunø fremftiller e n Scene udenfor en Bondegaard.

FRANS POST. F . i L e i d e n o m t r . 1612, d . i H a r l e m 1680.

1 1637 ledfagede han Prins Johan Maurits af Nasfau paa dennes Rejfe til Brafilien.

135 Brafilianfk Landfkab. En

Flod t . v.; Negere paa f . p O S " } " .

iCsv

Vejen. 6 0 . 9 0 . Bet.:

1785 20 R d .

136 Brafilianfk Landfkab. I Forgrunden Negere med de­

res Kurve. Træ. 62.

87,5. Bet.:

f . POS T • /f

1785 12 Rd.

E f t e r NICOLAS POUSSIN? F . i N o r m a n d i e t 1594, d . i Pa­

ris 1665.

137 Krifti Indtog i Jerufalem. Tre Genier fvæver med et Kors i Luften. 97. 125. Falfk bet.: P 1629.

Lange Nr. 29. Blandt d e forholdsvis righoldige Ef­

terretninger om den udmærkede Kunftner findes in­

gen Oplysning om, at h a n nogenfinde har malt dette Motiv. Hans Stil fynes dog genkendelig gennem denne i det 18de Aarh. malte Kopi.

(44)

PIETER QUAST. F . i A m f t e r d a m 1606, d . i f a m m e B y 1647 • Malte fortrinsvis Genrebilleder med raat karikerede Figurer.

138—143 Seks Billeder med Fremftillinger afKrifti Lidel- feshiftorie. — Nadveren. — Kriftus i Gethfemane.

— Judaskysfet. — Peters Fornægtelfe. —Kriftus forPilatus. — Gangen til Golgatha. T r æ . 103. 73.

Gethfemane-

Billedet bet.: TVT

i785fomMaft. I H I W 5 T / ( f Æ J 10 Rd. Stykket.

GUIDO RENI. F . i Bologna 1575, d . i f a m m e B y 1642.

Sin Tids berømtefte italienfke Maler.

144 David med Goliaths Hoved og Sværd. Halv Figur.

Legemsft. 91. 73.

Lange, Nr. 46. H e r og i »Billedkunft« S. 298—99 m a a f k e med Rette angivet fom et Værk af G . R .

»Det noget fentimentale Udtryk i det indtagende Ynglinge-Anfigt, fom indfattes af fyldige, forte Lok­

ker, d e n kolde, følvagtige Farve, den kraftige male- r i f k e Virkning, fom felv, hvor den er flygtig (Krop­

pen og Hænderne) vidner om et overlegent Mefter- f k a b , ere betegnende Kendemærker p a a den navn­

kundige Maler fra Bologna«. Billedet hører dog i hvert Fald ikke til hans fremragende Arbejder.

G U I D O R E N I S R E T N I N G .

145 Gaiathea flygter over Havet af Frygt for Polyfemos Skinfyge. Skitfe. Papir, klæbet paa Lærred. 40.

52.

Lange, Nr. 53. Her og i »Billedkunft« S. 299 frem­

hævet fom et fortrinligt Værk af G . R . Skitfen fynes dog at flamme fra en fenere Tid, dens haarde og kol­

d e Farver minder paafaldende om Hendrik Krock, men dens frifke Behandling og fmukke Kompofition vifer dog en ham meget overlegen Kunftner.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Personalet måtte gerne hjælpe de unge med at udfylde skemaets forside, hvor de skulle svare på, hvornår de blev ind- og udskrevet, hvor mange gange de havde været indlagt

Jensen, Niels Martin: ‘Carl Nielsens Musik i ny skikkelse – en samlet udgave af hans værker’ [Carl Nielsen’s music in a new guise: a complete edition of his works], Espansiva

L æ n g d e m a a l e t , der tilmed er langt vanskeligere at tage nøjagtigt; som Kontrol for Udviklingen blive Vægtforholdene alene af den Grund langt vigtigere,

Tilhører Maleren Niels Skovgaard.. Neapolitansk Fiskerdreng siddende paa

Lokal-bestyrelsen består af Erik Sunde Rosbæk af Assens, Rasmus Johansen af Sandager, Anders Claudius Andersen af Ejby, Eivind Boe-Hansen af Assens, Anders Peter

Petersen, Elly Bruunshuus: ‘Carl Nielsen og Samfundet til Udgivelse af Dansk Musik 1899-1931’ [Carl Nielsen and The Society for Publishing Danish Music], Fund og forskning i

Hamburger derives such models of music perception not solely from Nielsen’s work, but also from contemporary (early twentieth-century) German music theory, particu- larly the work

lom flere stoler. Det er ingen ren fagbok, den er heller ingen ren selvbiografi, som roman er det heller tynne saker... Den vurderer tankegodset krim inalitetsforebyggingen bygger