Dansk Folkemindesamling Aarsberetning 1916-18

Del "Dansk Folkemindesamling Aarsberetning 1916-18"

udvalget er Sekretæren cand. mag. G unnar Knudsen, og Dr. pliil.

V. B røndal, og siden K ontorets O prettelse h a r følgende M edarbej­

dere h julp et til i det daglige Arbejde : stud. mag. Svend Aakjær, stud. mag. S. K. Amtoft, stud. mag. E rn st F ran dsen, stud. mag.

Knud Jensen og stud. mag. Peter Jensen. O berstløjtnant F.

Bennike h a r besørget Afskrivningen af G eneralstabens Materiale.

Stednavneudvalget vil sætte Pris paa at faa tilsendt Artikler og Avisudklip om Stednavne fra ældre og nyere Tid, og alle O plysninger, som giver Bidrag til Forstaaelsen af Stednavne, især af de yngre Navne, hvis O prindelse til Dels erindres endnu,

m odtages med Tak.

DANSK FOLKEMINDESAMLING.

A a r s b e r e t n i n g 1 9 1 6 — 1 8 .

D ansk Folkem indesam ling ledes for Tiden af to A rkivarer, Cand. mag. Grim er Nielsen og Mag. art. H ans Ellekilde. Denne sidste overtog den Stilling, der var bleven ledig ved M agister T hom as Bangs Overgang til Rigsarkivet 1. F e b ru a r 1917. — E t stort T ab for F olkem indesam lingen v ar Professor Axel Olriks Dod <1. 17. F eb ru ar 1917. Det var ham , der i 1904 gav Stødet til Sam lingens O prettelse, og siden da v ar dens Leder;

h a n h a r grundlagt dens O rdningssystem og ved sin ansporende Kraft bragt et overm aade betydeligt F o lk em indem ateriale til Veje.

Ved A abningen af hans T estam ente viste det sig, at h an havde betæ nkt den Sam ling, som h an havde offret saa meget af sit Arbejde og sine T an k er, m ed rundelige Gaver. H an h a r testa­

m enteret D ansk F olkem indesam ling 1) sin vid enskabelige Bog­

sam ling, ca. 2000 Bind. 2) Forfatterretten til sine videnskab e­

lige Arbejder, baade udgivne og uudgivne. 3) sine efterladte H aandskrifter og Optegnelser. Desuden sk æ nkede han sin E jen­

dom »Gammelbo« ved Søllerød Sø og H ovedparten a f sin F o r­

m ue til det Svend Grundtvigske Legat paa Betingelse af, at

»Gammelbo« i 40 Aar efter han s Død paa lempelige V ilkaar skulde anvendes som Bolig for en ved D ansk F olkem indesam ­ ling arbejdende V idenskabsm and. Efter den Tid kunde E jen ­ dom m en sælges, og Salgssum m en lægges til Legatet til F rem m e af d ansk F olk em ind efo rsk nin g . — Axel O lriks efterladte M anu­

sk rip ter bliver af H ans E llekilde tilrettelagt til Udgivelse de førstkom m ende Aar. De vigtigste af disse desværre u fu ld e n d te M anusk ripter er: 1) »Nordens Gudeverden« og m indre m ytolo­

giske A fhandlinger, 2) » D anm arks H eltedigtning«, 3— 7de Bind, af 3die og 4de Bind, »H arald H ildetand« og »Hagbard« er der fyldigt M ateriale, af 5te (Jyske Sagnkonger), 6te (D anm ark s F o lkestam m er) og 7de Bind (Frem m ed H eltedigtning i D anm ark) er der kun B ru d sty k k er og U d k ast; 3) »D anm arks L itte ra tu r­

historie i O ldtid og M iddelalder« sam t F o relæ sninger over F o lk evisern e (sæ rlig Trylle- og Æ ventyrviser), 4) »Nogle G ru n d ­ sæ tninger for S ag n fo rsk n in g « ; 5) A fhandlinger om Egils Saga, H addings Saga og an d re F o rn ald arsag aer m. m. — E t af de m est fuldstæ ndige af A. O lriks M anuskripter, h an s T o lkn ing af G uldhornenes F igurer, h a r D ansk F o lkem indesam ling overladt cand. mag. G u n n ar K nudsen til Udgivelse i »D anske Studier« 1918.

— Den G rundtvig-O lrikske Udgave af »D anm arks gamle F o lk e ­ viser«, vil blive fortsat af H. Griiner Nielsen.

Ved Axel O lriks Død er den Svend G rundtvigske Afdeling i D ansk F olkem indesam ling bleven forøget med en Del af Svend Grundtvigs efterladte videnskabelige M anuskripter, særlig vedrø­

rende N ordens »heroiske« Digtning, E d dafortolkning og dansk Sprog og L itteratu rh isto rie. Disse P ap irer v ar overgaaet i P ro ­ fessor O lriks Eje i 1910 efter G rundtvigs Svoger, A rkivsekretæ r Jørgen Blochs Død.

F ra Dr. H. F. Feilberg i Askov h a r Sam lingen fra Tid til anden m odtaget store Bogsendinger fra h an s righoldige Bibliotek, der ogsaa er testam en teret til F olkem indesam lingen. Ogsaa Frederik Knudsen h a r sendt os nye O ptegnelser fra Meddelere ru n d t om i L andet vedrørende folkelig Idræ t. T ak ket være Professor O lriks In itiativ og velvillig U nderstøttelse fra C arlsbergfonden h a r Sam lingen endvidere k u n n e t m odtage en Forøgelse af sjæl-

den Art, nemlig A ktskriftsræ kker af P rovst Jonas Jonasons utrykte Sam linger, vedrørende islandsk Folketro og Folkeskik.

I Decem ber 1915 havde Sam lingen truffet den O verens­

kom st m ed Foreningen til Folkedansens Fremme, al hele dennes H aandskriftsm ateriale af D ansebeskrivelser og Dansem elodier skulde indgaa i D ansk Folkem indesam ling, m od at det holdtes som en sluttet Række, hvortil Foreningen forbeholdt sig Udgiver­

retten. Ved Hjælp af U nderstøttelse fra det R aben-Levetzauske.

Fond og fra Folkem indesam lingen h a r Folkedansforeningen i 1916 og 1917 ku n n et begynde nye Indsam lingsrejser, hvorved Lolland, Falster, F anø, Læsø, Endelave og store Dele af J y l­

land og F yn er bleven nøje gennem søgte. En Del af Stoffet fra disse sidste Indsam lingsrejser er ud ny ttet af Griiner Nielsen i h an s Rog »Langdans og Polskdans« (1917). Ogsaa D anse­

m elodim aterialet er blevet betydeligt forøget, idet m ange (for­

anlediget a f O praab gennem Aviserne) h a r ud laan t Foreningen Spillem andsbøger lil Afskrivning. F or egen Regning h a r Folke­

m indesam lingen afkøbt M usiker J. C. Nielsen i Ribe hans store A fskriftssam ling (flere tusind Num re) af gamle Dansem elodier.

Folkem indesam lingens Rilledsam ling h a r ligesom i tidligere Aar m odtaget Forøgelse af Folkelivsbilleder fra D ubletter i Kgl.

Biblioteks Kort og Billedafdeling. F ra Bogholder H. M. Søren­

sen i Maribo h a r F olkem indesam lingen m odtaget 50 sm u k t u d ­ førte Fotografier af gamle lolland falsterske Bygninger, fotogra­

ferede af ham i Sam raad m ed M usæet i M aribo. Magister T.

Bang h a r fotograferet Helligkilder m. m. i Ty og Salling. H.

G runer Nielsen h a r fotograferet i Ods H erred (efter A nvisning af L aurids Jen sen , Lederen af Musæet i Stenstrup) sam t paa Læsø. — En stor Del af Sam lingens Billedstof h a r været frem ­ lagt i den a f Sam lingen og F oreningen »D anm arks Folkem inder«

i Fæ llesskab arrangerede Udstilling i Kgl. B iblioteks Forhal.

V edrørende Arkivarernes Indsamlingsrejser kan bemærkes,, at Griiner Nielsen i 1916 b a r afsluttet sine Undersøgelser ved­

rørende F olkeskikke i de fanøske Skipperbyer S ønderha og Nordby. I 1917 h a r h a n indsam let paa Læsø og i en enkelt Egn af Lolland. — Med U nderstøttelse af Garlsbergfondet h a r

M agister T hom as Bang k u n n e t fortsætte sine Undersøgelsesrejser, særligt vedrørende H elligkilder sam t Stene og Træer, hvortil der k n y tte r sig Sagn og Tro. I Som m eren 1916 h a r han be­

rejst Vestty, Salling og Mors. Tillige h a r h an gennem gaaet try k t og u try k t topografisk L itteratu r vedrørende ovennæ vnte /E m ner. H an h a r udgivet B eskrivelser over N ordfyns • og over Sallings hellige Kilder (i lokalhistoriske Tidsskrifter). — Hans Ellekilde h a r i Vinteren og F o ra are t 1916 dels alene, dels sam ­ m en m ed F o rfatter T h o rk ild G ravlund indsam let F olkem inder i Iiornbæ kegnen i N ordsjæ lland, en Egn der trods Køben- havniseringen endnu i høj Grad er Gemmested for folkelig F o r­

tæ llekunst og F olketro a f gam m eldags Præg. Dette Stof er del­

vis benyttet i H ans Ellekildes A fhandling om den Stranding der ligger til Grund for Jo h . Ew alds Fiskerne (Frederiksborg Amts hist. Samf. Aarsb. 1916) og i noget højere Grad i T h o r­

kild G ravlunds Bog D ansk Bygd (1917): Afsnittene »Østen E s­

rom« og »Vesten Esrom «. Da H. Ellekilde paa Grund af Mili­

tærtjeneste h a r været hin dret i at foretage Indsam linger i 1917, h a r Thorkild Granlund rejst i han s Sted og h a r navnlig fra Vendsyssel, Lolland og Skovboegnen ved Køge hjem bragt el godt M ateriale isæ r vedrørende Bylav og Sam fæ rdsskik.

Ved O praab i Provinsaviser, ved Udgivelse og Uddeling af et nyt »Spørgehefte«, ved Udgivelse af »Breve fra en dansk Folkem indesam ler« (den vestjyske Læ rer P. Kr. M adssens Breve til Svend Grundtvig) og ved om fattende K orrespondance h a r F olkem indesam lingen søgt at skaffe sig nye Medarbejdere. Det vil føre for vidt her at næ vne Navne eller næ rm ere karakterisere de enkelte Bidrag ; vi p aatæ nker ved en anden Lejlighed al give en sam m enhæ ngende Udsigt over den nyeste F o lk em in d e­

indsam lings H istorie. Men trods m ange væ rdifulde Bidrag, ikke m indst i den allersidste Tid, er der endnu »langt frem«, inden F olkem indesam lingen h a r naaet sit M aal, at finde en Meddeler i hver eneste Sogn. F o r al naa dette Maal behøver Dansk F olk em ind esam ling i ganske særlig Grad de historiske Sam funds Bistand og Støtte. Det vilde være af stor Betydning, om de histo riske Sam fund vilde optage og'saa Indsam lingen af Folke-

m inder (indenfor deres Amt) paa deres Program som et af de Arbejdsfelter, der ikke m aatte forsøm m es. Dansk F olkem inde­

sam ling vilde sætte Pris paa at træffe lignende O verenskom st om Sam arbejde med andre af L an dets historiske Foreninger, som vi allerede h a r med Højby Sogns historiske F orening i O dsherred. Foreningen deponerer sine Optegnelser som sluttet Række i D ansk F olkem indesam ling; den m odtager til Gengæld m askinskreven Kopi. U dgiverretten tilhører alene den historiske Forening. Et saad an l A rrangem ent er ikke blot til Gavn for Dansk Folkem indesam ling, det vil ogsaa være til Gavn for det historiske S a m fu n d ; det vilde derigennem faa et Stof, som g a n ­ ske særligt vilde interessere folkelige Læsere, og derved bidrage til at brede den historiske Interesse og den historiske Forstaaelse ud i saa vide Kredse som m uligt.

Sam lingens O rdnings- og K atalogiseringsarbejder er fortsat som sædvanlig. Dette Arbejde er delt saaledes m ellem A rkiva­

rerne, at H. Grim er Nielsen varetager alt vedrørende Viser, Folkem elodier, Danse, Rim, Remser, Leg, Idræt, Gaader og O rdsprog, desuden Billedsam lingen og Fonogram sam lingen. H.

Ellekilde varetager det øvrige: /Eventyr, Sagn, Tro, Folkeskik m. m. Fuldstæ ndig registreret er nu sam tlige V iseopskrifter hørende til G ruppen »D anm arks gi. Folkeviser«; endvidere er Registreringen a f E. Tang K ristensens Æ ventyrsam linger (2600 Num re) bragt til Afslutning. En Registrering af samtlige danske Sagn, ordnet efter Sogne, er paabegyndt. Axel Olrilcs Bogsam ­

ling er bleven katalogiseret.

Evald Tang Kristensens 50-aars Jubilæ um som Indsam ler d.

28. Dec. 1917 fejredes a f F olkem indesam lingen, ved at A rkiva­

rerne overrakte Ju b ila re n i h an s Hjem i Vejle en Skaal med Insk riptio n , ogsaa for at u d try k k e Takn'em m elighed overfor den Forstaaelse og T jenstvillighed Evald Tang K ristensen altid h a r vist Folkem indesam lingen ved til Stadighed at u dlaane den store Ræ kkerbe af sine M anuskripter.

K øbenhavn, d. 20. M arts.

Hans Ellekilde. H. Grimer Nielsen.

A rkivarer.