For en sikkerheds skyld
Et bachelorprojekt om kvinders oplevelse af sundhedsanbefalinger og screeningstilbud i
graviditeten.
14. modul December 2015 Bachelorprojekt i Jordemoderkundskab Udarbejdet af:
Catrine Lindgren Christoffersen og Leonie Charlotte Starkgraff Vejleder:
Marianne Axelsen og Signe Marcussen Jordemoderuddannelsen Proffessionshøjskolen Metropol Samlet antal anslag: 93177
”Dette projekteksemplar er ikke rettet eller kommenteret af Jordemoderuddannelsen,
”I henhold til Bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede videregående uddannelsen nr. 714 af 27/06/2012 bekræfter undertegnede med min underskrift, at opgaven er udfærdiget uden uretmæssig hjælp, jf. §17, stk 6.”
Resumé: Projektet er et litteraturstudie, der belyser gravide kvinders oplevelse af, at blive præsenteret for sundhedsanbefalinger og screeningstilbud i
jordemoderkonsultationen, hvordan dette påvirker deres opfattelse af egen risiko, samt hvilken rolle jordemoderen har i dette. Der benyttes tre kvalitative studier, hvis resultater analyseres vha. de følgende teoretiske begreber: governmentality,
empowerment, risikodiskurs og ekspertsystemer. I analysen finder vi eksempler på, hvordan styringsmekanismer i samfundet påvirker både kommunikationen om risiko mellem jordemoder og gravid, og gravides oplevelse af at blive præsenteret for
sundhedsanbefalinger og screeningstilbud. Vi kommer frem til, at der er adskillelige faktorer, der har indflydelse på kvinders subjektive oplevelse, og at jordemoderen er en af disse. Vi konkluderer, at jordemoderen kan være årsag til, at den gravide føler sig dømt, men har også evnen til at mægtiggøre hende.
Indholdsfortegnelse
1.0 Problemstilling
12.0 Problemformulering
53.0 Metode
53.1 Projektets videnskabsteoretiske overvejelser 6
3.2 Vore forforståelser 7 3.3 Søgestrategi 8
3.4 Analysestrategi 9
3.5 Præsentation og begrundelse af empiri 10
3.5.1 At være gravid kvinders oplevelse af tilbud, valg og krav 10
3.5.2 Tensions around risks in pregnancy: A typology of women's 11 experience of surveillance medicine 3.5.3 Protective steering: a grounded theory study of the processes by 11 which midwives facilitate informed choices during pregnancy 3.6 Præsentation af teori 12 3.6.1 Governmentality 12 3.6.2 Empowerment 13 3.6.3 Risikodiskurs 13 3.6.4 Ekspertsystemet 14
4.0 Analyse
15 4.1 Validering af empiri 15 4.1.1 At være gravid kvinders oplevelse af tilbud, valg og krav 15 4.1.2 Tensions around risks in pregnancy: A typology of women's 15 experience of surveillance medicine4.1.3 Protective steering: a grounded theory study of the processes by which 16 midwives facilitate informed choices during pregnancy
4.2 Analyse af empirien 16 4.2.1 Oplevelse af sundhedsanbefalinger og screeningstilbud 16
4.2.2 Oplevelse af normalitet 22
4.2.3 At have tillid til eller at tvivle på systemet 28 4.2.4 Jordemoderens rolle i mødet mellem læg og lærd 32
5.0 Diskussion
365.1 Diskussion af analysens resultater 36
5.1.1 Kommunikation om risiko 36
5.1.2 Det informerede valg 38
5.2 Metodekritik 40
6.0 Konklusion
416.1 Besvarelse af problemformulering 41
6.2 Perspektivering 42
7.0 Litteraturliste
43Bilag 13
471.0 Problemstilling
“Risk fits comfortably within the biomedical model of childbirth with its 'only normal in retrospect' mindset” (Walsh 2012: 61).
Med dette udsagn beskriver Denis Walsh, at ideen om risiko passer godt ind i det biomedicinske perspektiv af fødselshjælpen, hvor graviditet og fødsel ofte kun
italesættes som 'normal' retrospektivt. Risikobegrebet fyldere mere og mere i både de gravide kvinders og sundhedsprofessionelles tænkning. Vi oplever i praksis, at
graviditeten ofte mødes med den indstilling, at alt kunne gå galt, og
sundhedsanbefalinger og screeningsprogrammer agerer som uundværlige hjælpere til at opspore og minimere risici. Gravide kvinder skal i tiltagende grad forholde sig til disse tilbud. Dette kan skabe etiske dilemmaer samt samvittighedskonflikter hos den enkelte kvinde. At være gravid i det moderne samfund rummer derfor adskillige udfordringer.
Den moderne vestlige verden beskrives af mange samfundsforskere som et risikosamfund, hvori borgerne på lige fod er udsat for risici som konsekvens af den teknologiske udvikling. Beck (1997: 9) henviser her for eksempel til atomkraften som en konstant trussel. At leve i et risikosamfund har til følge, at alle borgere i højere og højere grad beskæftiger sig med risici i hverdagen (Giddens 1991: 115). Borgeren i risikosamfundet karakteriseres som individualiseret. Dette betyder bl.a. en
ansvarliggørelse af individet, som er forpligtet til at skabe sin egen tilværelse og dermed også dagligt skal vurdere egne risici (Sundhedsstyrelsen 2005: 8).
Moderniteten er karakteriseret af, at samfundets udviklingsproces er blevet refleksiv (Bauman 2000: 28). Individet tilegner sig derfor konstant ny viden vedrørende sine risici i livet, hvilket gør, at det skal reflektere og revurdere sin viden (Giddens 1991:
5). Dette hjælpes i høj grad på vej gennem ekspertviden. Refleksiviteten i moderniteten underminerer altså visheden om at noget er sandt, selv i det
naturvidenskabelig felt (ibid: 21). Det påvirker, at vi i stigende grad taler om selve 'håndtering' af risici (Beck 1997: 28). Beck siger, at denne viden om risici skaber en bevidsthed og bestemmer vores væren (ibid: 33). Dvs. det at være bevidst om risici kan
politisk plan kan man iagttage, at viden og bevidstheden om risici påvirker
samfundets behov for at regulere individets adfærd. I Danmark er Sundhedsstyrelsen (SST) et eksempel på en institution, som har til opgave at udgive
sundhedsanbefalinger og tilbyde screeningsmetoder til borgerne. Sundhedsvæsenet har ansvar for at beskytte sig selv imod klage og retsager om fejlagtig behandling.
Her vurderes obstetrikken som ekstremt sårbar pga. det store erstatningskrav, hvis afdelinger bliver fundet ansvarlig for permanente fødselsskader. Obstetrikken er derfor et særlig mål for strategier for at håndtere risici (Walsh 2006: 91). Screening er et eksempel på en af disse strategier, som indirekte kan beskytte sundhedsvæsenet for klagesager, idet screeningen opsporer potentielt farlige tilstande hos patienten, der muligvis kunne have udløst en klagesag. Denne mentalitet har konsekvenser for, hvordan sundhedsprofessionelle arbejder. Dette ses tydeligt i begrebet 'defensiv medicin'. Et eksempel på dette er, at mange læger, bl.a. obstetrikere, bruger ultralyd uden indikation, fordi de er bange for klagesager og har en forventning om, at
teknologien kan eliminere alle risici og resultere i et perfekt perinatale resultat (Jordan & Murphy 2009: 195).
”'Det er bedre at forebygge end at helbrede'. Det er en af de talemåder, der er gået ind i sproget som en selvfølgelig sandhed” (Det Etiske Råd 1999: 14).
Dette citat beskriver baggrundstanken for screeningsmetoder. Ifølge SST's 'Anbefalinger vedrørende Nationale Screeningsprogrammer' har screening til formål at identificere personer, hvis risiko for at have eller udvikle en bestemt tilstand er så stor, at der bør tilbydes forebyggende undersøgelse eller behandling
(Sundhedsstyrelsen 2014: 7). Screeningsprogrammer har dog også en
samfundsøkonomisk fordel, idet at omkostningerne ved et screeningsprogram skal være mindre end omkostningerne ved at behandle den pågældende sygdom (ibid: 24).
Det er tydeligt beskrevet, at screening kan medføre unødig bekymring og
sygeliggørelse af ellers raske personer (ibid: 20). Screening indebærer også tilfælde af hhv. falsk positive svar og falsk negative svar, og derfor en risiko for
overdiagnostisering og overbehandling (ibid: 15).
Det er paradoksalt, at de forebyggende instanser, der har til formål at skabe
sikkerhed og tryghed, er med til at skabe en forvrænget forståelse af egen risiko (Hvas et al 2009: 28). De fleste sundhedsprofessionelle kender til
hverdagsscreeningsprocedurer, der ofte skaber unødig utryghed hos patienten. Her kan som eksempel nævnes blodtrykket, der bliver målt fejlagtigt højt, fordi kvinden var for sent på den og skulle løbe for at nå sin tid hos jordemoderen. Eller urinstixen, der viser glukosuri pga. den juice hun fik til morgenmaden. Her kan den erfarene sundhedsprofessionelle hurtigt forklare kvinden, at det højst sandsynligt er et falsk positivt resultat, men det kan ikke udelukkes, at situationen har nået at skabe en usikkerhed hos den gravide. Her er der tale om en såkaldt iatrogen effekt af almindelige screeningsprocedure, der er til for at opspore sygdomstegn hos ellers raske kvinder. En iatrogen effekt indebærer, at en behandling resulterer i sygdom eller skader hos patienten (Hvas et al 2009: 27).
En anden måde, hvorpå sundhedsvæsenet sikrer sig imod klage og retsager, er ved lovgivning. F.eks. står der i 'Vejledningen om Jordemødres Virksomhedsområde', at ”information til og samtykke fra den fødende skal journalføres” (Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 2001: stk.7). Ved at notere, at man har fået et informeret samtykke, fritager sundhedspersonalet sig selv fra ansvar og patienten har
efterfølgende svært ved at påstå, at hun ikke har fået den behandling hun ønskede.
Et studie af Denis Walsh fra 2004 tyder på, at kvinders beslutningsproces er intuitiv og påvirkes af følelser og instinkter. Det er altså ikke umiddelbart logiske, rationelle faktorer, der er afgørende (Walsh 2006: 96). Dette er interessant, fordi der i vores sundhedssystem lægges meget stor vægt på, at patienter ifølge Sundhedsloven skal tilbydes en fyldestgørende information, for at kunne træffe et informeret valg (Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 2010: §15). Vi oplever dog, at
sundhedspersonalet ofte italesætter et 'informeret samtykke' frem for et 'informeret valg'. I begrebet 'informeret valg' ligger, at patienten har et valg at træffe, altså kan de sige 'nej tak' til en behandling. Derimod ligger der i begrebet 'informeret samtykke' en forventning om, at patienten siger 'ja tak' til den tilbudte behandling. Vi mener altså, at retorikken omkring beslutningstagen i et patientforløb kan påvirke patientens oplevelse af autonomi.
Også jordemoderens virksomhedsområde er mål for risikohåndtering. F.eks. er jordemoderens møde med den gravide kvinde præget af risikoopsporing. Dette beskrives således i 'Vejledningen om Jordemødres Virksomhedsområde':
“Jordemoderen kan i forbindelse med de forebyggende helbredsundersøgelser foretage behovsundersøgelser under svangerskab og undersøgelser med henblik på at diagnosticere svangerskab med øget risiko. Jordemoderen kan rådgive den svangre og dennes familie om graviditet, fødsel og barselsperiode, herunder give oplysning om øvrige tilbud om forebyggende foranstaltninger i svangerskabet og i den første tid efter fødslen” (Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 2001: stk. 2.1).
Dette tydeliggøres i SST's 'Anbefalinger for svangreomsorgen' (2013). Her i beskrives bl.a. dagsorden for mødet mellem jordemoder og gravid, f.eks. at jordemoderen i den første konsultation ”udarbejder en individuel forløbsplan for sundhedsfremmende og forebyggende tilbud til den gravide” (ibid: 48). Det tilbud den gravide får, er afhængigt af det risikoniveau hun bliver inddelt i (ibid: 27). Derudover har vi i egen praksis erfaret, at der i det første møde med den gravide bliver brugt meget tid på at
gennemgå et spørgeskema om den gravides anamnese og livsstil, som hun har udfyldt på forhånd (se bilag 1). Dette er en screeningsmetode til at vurdere den gravide
kvindes risikoniveau. Denne form for risikoopsporing understøtter holdningen om at en patient med risikofaktorer opfattes af sundhedsvæsenet som en ”endnu ikke syg patient” (Walsh 2006: 92).
“There is no such thing as “no risk” in pregnancy, but it is ultimately the women's responsibility to insure she has done all that she can to minimize risk” (Lupton 1999: 66).
Når sundhedsvæsenet beskæftiger sig med risikoopsporing i så høj grad, tyder det på, at man vil prøve at eliminere alle risici, hvilket er umuligt, da en en risikofri tilstand ikke eksisterer (Walsh 2006: 92). Dette understøtter vores forforståelse om, at gravide kvinder kan opleve et pres fra omverdenen til at opføre sig på en speciel måde og samtidig opleve deres egne risici uproportionelt højt til virkeligheden.
Der findes ikke mange studier, der undersøger, hvordan gravide kvinder opfatter almindelige screeningstilbud. I de eksisterende studier er det hovedsageligt
fosterdiagnostik, der fokuseres på. Andre screeningstilbud, som f.eks. det før nævnte spørgeskema, tages åbenbart som en selvfølge af både sundhedspersonalet og den gravide. Det er som om, at der ikke er noget valg, men at det 'bare er noget man gør'.
Generelt kan risikokommunikation være problematisk, da kvantitative studier tyder på, at der er en forskel mellem hvordan patienter og sundhedsprofessionelle opfatter risici (Lee, Ayers & Holden 2013: 404). Også Mary Douglas understreger, at
risikoforskningen har afdækket, at offentligheden ikke betragter risiko på samme måde, som eksperterne gør (Douglas 1997: 183).
Vi er interesseret i at undersøge, hvordan kvinder oplever mødet med sundhedsvæsenet i graviditeten, hvordan det er at være gravid i det moderne samfund, der åbenbart anskuer gravide kvinder som værende i en konstant risikotilstand og hvad det betyder for dem at blive screenet og vejledt i sundhedsanbefalinger.
2.0 Problemformulering
På baggrund af dette har vi valgt følgende problemformulering:
Hvordan oplever den gravide kvinde at blive præsenteret for sundhedsanbefalinger og screeningstilbud i jordemoderkonsultationen og hvordan påvirker dette hendes
opfattelse af egen risiko? Hvilken betydningen har jordemoderen for dette?
3.0 Metode
I det følgende vil vi beskrive opgavens metode. Dette indebærer som det første skridt, at vi vil positionere os videnskabsteoretisk og gøre rede for vores forforståelser.
Derefter vil vi beskrive den anvendte søgestrategi samt gøre rede for vores analysestrategi, heriblandt hvordan vi vil bruge den valgte teori i analysen.
Efterfølgende vil vi præsentere vores empiri og begrunde valget af denne. Slutteligt vil vi kort fremlægge den valgte teori.
3.1 Videnskabsteoretiske overvejelser
Idet at vores problemformulering fokuserer på subjektive oplevelser af gravide kvinder, lægger denne op til en forstående tilgang som metoden i vores opgave.
Ontologisk set befinder vi os i det humanvidenskabelige felt, der forudsætter, at der findes subjektive sandheder, og fortolker den menneskelige del af virkeligheden
(Langergaard, Rasmussen & Sørensen 2006). Ontologien handler nemlig om læren om det værende (ibid: 75). Epistemologien beskæftiger sig derimod med betingelserne for menneskelig erkendelse og beskriver, hvordan man kan opnå viden om virkeligheden, dvs. hvordan man erkender (ibid: 76). Epistemologisk set er opgavens tilgang
fænomenologisk samt hermeneutisk.
Igennem fænomenologien forsøger man at skabe ny viden ved at forstå en anden persons oplevelse og bevidsthed og derved dennes bevidsthedsfænomen (Birkler 2007:
103). Om denne erkendelsesvinkel siger Edmund Husserl, at den „undersøger den måde, hvorpå bevidstheden viser sig som relation til noget” (ibid: 104). Desuden kan dette forstås som en konstant forbindelse mellem den der oplever og det der opleves.
Husserl beskriver yderligere begrebet 'livsverden', som er vores umiddelbare og ureflekterede oplevelse af verden (Langergaard, Rasmussen & Sørensen 2006: 124).
Han kritiserer naturvidenskaben for at være fjernt fra menneskelig virkelighed og med denne tilgang vil han skabe et alternativ (Gustavson 2001: 69). Han hævder dermed, at al erkendelse starter i vores daglige liv (ibid).
Hermeneutikken er læren om forståelse, om hvad den er og med hvilken metode man bedst opnår forståelse (Birkler 2007: 95). Denne lære tager udgangspunkt i egne forforståelser med hvilke mennesker fortolker verdenen. Dette betegnes også som menneskers forståelseshorisont (ibid: 98). Et af de centrale nøgleord i hermeneutikken er 'den hermeneutiske cirkel'. Jacob Birkler forklarer dette ved at ”det, jeg forstår kan jeg kun forstå på baggrund af det, jeg allerede forstår” (ibid: 98). Altså findes der en cirkularitet i den måde vi forstår verdenen på. Vores helhedsforståelse kan vi kun forstå i kraft af vores delforståelse og omvendt.
Når man forsker med en fænomenologisk tilgang, er der et sæt regler, man kan følge for at undgå, at fordomme og teoretiske forforståelser står i vejen for, at man kan
erfare frit (Jacobsen et al. 1999: 162). Ifølge Ernesto Spinelli findes der tre regler (ibid). 'Parentesreglen' handler om, at forskeren kortvarigt sætter parentes om alt det, hun mener, hun ved om det, hun undersøger. Dvs., at hun forsøger at tilsidesætte hendes forhåndsopfattelser og fordomme (ibid). 'Beskrivelsesreglen' opfordrer til, at forskeren i indsamlingsfasen skal beskrive, i stedet for at forklare sin empiri. Denne forholdsregel vil sikre et større og mere upåvirket datamateriale som senere vil blive fortolket (ibid: 163). Derudover beskriver han med 'ligeværdighedsreglen', at disse data (f.eks. iagttagelser, samtaler og erfaringer) alle har lige meget betydning for forståelsen af fænomenet. Derfor må forskeren ikke tilegne noget materiale mere værdi end andet i sin indsamlingsfase (ibid). Vores metode i denne opgave er
fænomenologiskhermeneutisk, fordi vi vil forsøge at undersøge vores empiri med det formål at forstå kvindernes livsverden, uden at egne erfaringer kommer til at påvirke denne forståelse.
Hensigten med en fænomenologiskhermeneutisk erkendelsesvinkel er at belyse og forstå den menneskelige erfaring. Ofte gøres det gennem kvalitativ metode (Birkler 2007: 108). Dette reflekteres også i vores valg af empiri.
3.2 Vore forforståelser
I det følgende vil vi argumentere for hvorfor det er relevant at tydeliggøre egne forforståelser og efterfølgende vil vi redegøre for disse.
Kirsti Malterud forklarer, at når man laver kvalitativ forskning er det vigtigt at identificere og dokumentere egne forforståelser (Malterud 2001: 484). Dette
indebærer, at man skal være refleksiv igennem hele processen. Derved kan man opnå, at ens forforståelser har minimal påvirkning på fortolkningen af undersøgelsens resultater. I kvalitativ metode kan forskerens baggrund og position influere på, hvordan man undersøger noget (Malterud 2001: 483). Dette er også af betydning for vores arbejde med dette kvalitative litteraturstudie. Vi gør derfor brug af
'Parentesreglen', idet vi vil læse empirien, mens vi forsøger at tilsidesætte vores forforståelser. For at være transparente vil vi i det følgende redegøre for vores forforståelser. Vi er desuden bevidste om, at vi forsker i eget felt og derfor må vi se
kritisk på vores egen opfattelse af problemstillingen.
Baseret på vores erfaringer fra praksis har vi et indtryk af, at mange gravide føler sig overvældet af mængden af regler og anbefalinger, der dikterer, hvordan de burde opføre sig. De kan derfor nemt føle sig utilstrækkelige eller uansvarlige, hvis de ikke følger alle disse regler. Vores oplevelse er, at det er svært at tale med gravide kvinder om deres risici, da det kan være udfordrende for dem at forstå de begreber og tal vi bruger i risikokommunikation samt fordi at vi oplever, at kvinder bliver bange og usikre, når de skal forholde sig til egen risiko. Vi mener, at det kan få dem til at føle sig sygeliggjort og at dette fratager deres autonomi i beslutningstagen samt deres selvbestemmelse over egen krop. Vi oplever desuden, at jordemødre lægger stor vægt på SST's sundhedsanbefalinger, og at det bliver normen, at det optimale er at følge disse. Dette er problematisk ift. vores antagelse om, at mange gravide kvinder føler sig overvældet af mængden af regler de skal følge. Derfor tror vi, at der med stor
sandsynlighed findes udfordringer i jordemoderkonsultationen mht. at kommunikere om risiko. Disse erfaringer og holdninger er baggrund for, at vi finder det interessant at udforske dette emne grundigere.
3.3 Beskrivelse og begrundelse af søgestrategi
Det er vigtigt for litteraturstudiets kvalitet at lave en grundig litteratursøgning, derfor vil vi i det følgende beskrive vores (Aveyard 2014: 74). Vi har lavet en
systematisk søgning i databaser vi vurderer relevante baseret på tidligere erfaringer.
En systematisk søgning indebærer at udvælge aktuelle søgeord, som man grundigt søger i relevante databaser, hvor studierne er blevet peerreviewed. Vore søgeord og resultater ses i bilag 2. Af de brugte databaser indeholder databasen PubMed
overvejende naturvidenskabelige artikler. Derimod beskæftiger databaserne Psyc Info og Psyc Articles sig i højere grad med den humanvidenskabelige forskning. CINAHL, som omfatter studier på sygeplejeområdet, indeholder en blanding af naturog
humanvidenskabelig forskning. Web of Science er en citationssøgemaskine, som også rummer forskellig former for forskning. Vi har valgt, at bruge databaser, der dækker begge former for forskning for at sikre os et bredt indblik i problemfeltet, samt fordi
det hurtigt bliver klart for os, at der kun findes meget begrænset forskning på området. Vi finder imidlertid mere forskning om, hvordan højrisiko kvinder oplever deres risici. Her kan metasyntesen A metasynthesis of risk perception in women with high risk pregnancy nævnes (Lee, Ayers & Holden 2013). Blandt andet her finder vi, vha. kædesøgning, en del af det materiale der bruges som baggrundsviden i opgaven.
I vores søgning ekskluderer vi en del studier, da deres titler tydeliggør, at de ikke er relevante for vores projekt. Med de resterende studier læser vi deres resuméer og vurderer dem i forhold til vores inklusionskriterier. Disse kriterier er, at studiet skal være på dansk, svensk, norsk eller engelsk, da dette er de sprog vi forstår. Derudover skal studiet komme fra et land vurderet sammenligneligt med Danmark. Det skal være en kvalitativ undersøgelse, der beskæftiger sig med kvinders opfattelse af risiko, eller kvinders oplevelse af jordemoderkonsultationen, sundhedsanbefalinger og
screeningstilbud. Vi fravælger flere studier, fordi de kun omhandler højrisiko gravides opfattelse af deres særlige risiko, f.eks. truende for tidlig fødsel. Vi
ekskluderer desuden et studie fra Singapore, da vi ikke vurderer, at svangreomsorgen er sammenligneligt med danske forhold. Yderligere fravælger vi et studie, der handler om jordemoderens kommunikation og præsentation af en ny screeningsmetode for depression til alle gravide i konsultationen.
Vi har udvalgt følgende empiri: At være gravid – kvinders oplevelse af tilbud, valg og krav (Niklasson 2014), Tensions around risks in pregnancy: A typology of women's experiences of surveillance medicine (Hammer & BurtonJeangros 2013) og Protective steering: a grounded theory study of the processes by which midwives facilitate
informed choices during pregnancy (Levy 2006).
3.4 Analysestrategi
Med henblik på at besvare vores problemformulering vil vores analyse bestå af to dele. I den første del vil vi vurdere kvaliteten af vores tre studier vha. Malteruds metode til validering af kvalitativ forskning (Malterud 2001: 485). Efterfølgende vil vi lave en tematisk analyse af empiriens resultater.
Malteruds metode lægger vægt på relevans, validitet samt refleksivitet som vigtige
forhold i kvalitativ forskning. Hun belyser ydermere udfordringerne ved refleksivitet, overførlighed og af forskerverdenen anerkendte antagelser om fortolkning, der findes i kvalitative studier (ibid: 483). Hun fremhæver dog, at de færreste studier vil leve op til alle kriterier, da der i tidsskrifter ofte findes begrænsninger i ordantal (ibid: 487). Med udgangspunkt i disse aspekter vil vi lave en kritisk gennemgang af vores empiri.
I den anden del af analysen vil vi præsentere vores tematiske analyse af empirien. Vi har ved gennemlæsning af empiriens resultater identificeret fire centrale temaer vi finder essentielle ift. vores problemformulering. Ifølge Helen Aveyard (2014: 146) er navngivning af de identificerede temaer i en tematisk analyse provisorisk og kan udvikle sig, mens man undersøger studiers resultater. Dette oplever vi også, men ender med følgende temaer: Oplevelse af sundhedsanbefalinger og screeningstilbud, Gravides oplevelse af normalitet, At have tillid til eller at tvivle på systemet og Jordemoderens rolle i mødet mellem læg og lærd.
Disse fire temaer vil vi analysere vha. forskellige teoretiske begreber. Disse begreber, governmentality, empowerment, risikodiskurs samt ekspertsystemer, har vi valgt at benytte, fordi de egner sig til at belyse, hvilken betydning svangreomsorgen kan have for kvinden i et samfundsperspektiv og dermed forklare hendes oplevelse af denne. Vi har ikke valgt at tage udgangspunkt i en enkelt teoretiker, men gør brug af forskellige kilder for at opnå en bredere forståelse af begrebernes kompleksitet. Vi vil derudover opsummere efter hvert tema mhp. At skabe overskuelighed i opgaven.
3.5 Præsentation og begrundelse for valg af empiri
I det følgende vil vi præsentere vores udvalgte empiri og begrunde på hvilken baggrund vi har valgt disse. Vi vil beskrive vores empiri mhp. at følge
'beskrivelsesreglen' som påpeger, at man i første omgang ikke skal forklare sin empiri, da man så vil opnå et større upåvirket datamateriale.
3.5.1 At være gravid kvinders oplevelse af tilbud, valg og krav
Denne Ph.d.afhandling af Grit Niklasson (2014) er en kvalitativ undersøgelse af, hvordan kvinder oplever at være gravid i Danmark i dag. Der er foretaget
ustrukturerede observationer af læge og jordemoderkonsultationer og scanninger.
Derudover er der gennemført 20 semistrukturerede interviews med gravide kvinder. I det hele er der inkluderet 70 forskellige kvinder.
Vi har valgt kun at benytte os af to af studiets analyse kapitler pga. vores projekts begrænsede omfang: Kapitel 6Den risikable graviditet samt Kapitel 7Når det
normale bliver det gode: normalitet, normativitet og graviditet. Efter gennemlæsning af studiet har vi vurderet, at disse kapitler er mest relevante i forhold til vores problemformulering. Vi har valgt at inkludere Ph.d.afhandlingen, fordi den belyser, hvordan de aktuelle forhold i den danske svangreomsorg opfattes af gravide kvinder.
Studiets resultater vil blive behandlet i analysen.
3.5.2 Tensions around risk in pregnancy: A typology of women's experience of survaeillance medicine
Dette er et kvalitativt studie af Raphaël P. Hammer og Claudine Burton
Jeangros (2013) baseret på 47 semistrukturerede interviews af gravide kvinder udført i Schweiz mellem 2008 og 2009. Studiet undersøger lavrisiko gravide kvinders
oplevelse af ”surveillance medicine” under graviditeten. Det identificerer fire forskellige typer af tilgange til dette. Disse tilgange kategoriseres som: ”endorsing surveillance medicine”, ”coping with risks”, ”striving for certainty” og ”questioning surveillance medicine”.
Dette studie er relevant for vores opgave, fordi den undersøger gravides oplevelse af sundhedsanbefalinger og screeningsmetoder. Desuden er det et nyligt udgivet studie.
En gældende forskel ved den danske og schweiziske svangreomsorg er, at de fleste schweiziske kvinder ses af en læge i graviditeten. Ellers er svangreomsorgen opbygget meget ens, og vi mener derfor, at studiet er sammenligneligt med danske forhold.
Studiets yderligere resultater vil blive behandlet i analysen.
3.5.3 Protective steering: a grounded theory study of the processes by which midwives facilitate informed choices during pregnancy
Studiet af Valerie Levy (2006) blev udgivet i 1999, genudgivet i 2006 og blev
udført i Storbritannien. I studiet bliver konsultationssamtaler mellem 12 gravide kvinder og jordemødre observeret og optaget, og efterfølgende udføres uddybende interviews med jordemoderen. Et centralt tema fundet er ”protective steering”. Dette indebærer, at jordemødrene er interesseret i at beskytte de gravide så vel som dem selv, når de skulle vejlede i beslutningstagen.
Vi har udvalgt dette studie, pga. dets sammenlignelighed med danske forhold i jordemoderkonsultationen. Vores forståelse er, at danske og engelske jordemødre arbejder under lignende forhold, fordi jordemoderuddannelsen og sundhedsvæsenets omsorgsmodel ligner hinanden. Studiet er relevant, fordi det belyser den del af problemformuleringen, der omhandler jordemoderens rolle i risikokommunikation.
Studiets yderligere resultater præsenteres i analysen.
3.6 Præsentation og begrundelse for valg af teori
Vi vælger at gøre brug af følgende teoretiske begreber til at analysere den valgte empiri. I det følgende afsnit vil vi lave en kort præsentation af begreberne. De uddybes grundigere i forbindelse med at vi anvender dem i analysen.
3.6.1 Governmentality
Ifølge Mitchell Dean (2006: 29) bliver begrebet først beskrevet af Michel Foucault i 1978 og beskæftiger sig med magt, styring og autoritet i samfundet (ibid: 41).
Foucault bruger udtrykket 'conduct of conduct' til at beskrive styring og dette er essensen i governmentalitytanken. 'Conduct' har flere betydninger: at føre, dirigere eller guide. 'Conduct' kan imidlertid også hentyde til menneskers handlinger og adfærd (ibid: 43). Man kan derfor oversætte udtrykket til 'dirigering af adfærd'.
'Conduct' bruges også som udtryk for selvledende adfærd eller selvregulering.
Selvregulering kan forstås som metoder, hvormed individet forsøger at ændre egen adfærd f.eks. slankekur. Disse udtryk forudsætter, at der findes et sæt normer for, hvad der er korrekt eller ønsket opførsel som individet bør stræbe efter (ibid: 43).
Derfor er styring et hvert forsøg på at forme aspekter af vores adfærd ud fra et bestemt normsæt.
Dean beskriver styring som at den ”udføres af en mangfoldighed af autoriteter og organer, benytter sig af en mangfoldighed af teknikker og vidensformer og søger at forme vores adfærd ved at operere gennem vores ønsker, interesser og
overbevisninger” (Dean 2006: 44). Han siger desuden, at styring praktiseres med skiftende, men specifikke mål og har relativt uforudsigelige konsekvenser.
3.6.2 Empowerment
Ifølge Carl Kähler beskriver Albert Bandura, at individet rummer en medfødt motivation til at kontrollere dets omgivelser og at opnå denne kontrol udløser en indre tilfredsstillelse (Kähler 2012: 24). Man kan støtte hinanden til at opnå kontrol over de ting, der har betydning for vores liv vha. empowerment. Empowerment er derfor at hjælpe andre til at træffe valg eller ændre adfærd, altså selvudvikling, der er af betydning for vedkommendes livsglæde. I opgaven vil vi desuden bl.a. benytte den danske oversættelse mægtiggørelse. Bandura fremhæver, at det centrale element i empowerment er individets tro på egen personlig kompetence, altså troen på evnen at kunne mestre omverdenens og egne krav (Kähler 2012: 18). Dette kan betegnes som individets selfefficacy. Således kan empowerment fortsås som andre menneskers værktøj til at styrke individets selfefficacy. Derudover beskrives det af andre forfattere, at resultatet af empowerment er en myndiggørelse af individer f.eks. af patienter, der skal tage ansvar for egen sundhed (Olesen 2010; Vallgårda 2005).
Således bliver sundhedspersonalet, som faciliterer empowerment, indirekte frigjort for ansvar (Salmon & Hall 2004: 55).
Ifølge Dean er empowerment en politisk tilgang under governmentality, der som
udgangspunkt har til formål at myndiggøre ofrene for social ulighed (Dean 2006: 123).
3.6.3 Risikodiskurs
Ifølge Anthony Giddens kan moderniteten betegnes som en risikokultur, hvor risikokonceptet er fundamentalt, for hvordan både lægfolk og specialister organiserer den sociale verden (Giddens 1991: 3). Det betyder ikke, at der findes flere risici
nutildags, men derimod at det gennem modernitetens refleksivitet bliver tematiseret
mere og derfor har risikooplevelsen ændret sig. Folk er mere bevidste om risici. Mange mennesker kender til risici og er bevidste om ekspertisens begrænsninger, idet at risikoopsporing ikke fjerner den egentlige risiko, men blot øger vores mulighed for at håndtere denne (Giddens 1994: 109). Ifølge Giddens prøver mennesker, f.eks. at kontrollere fremtiden vha. risikovurderinger. I disse vurderinger bliver fremtiden refleksivt organiseret i nutiden, hvilket Giddens kalder for en kolonisering af
fremtiden (Giddens 1991: 29, 111). Men samtidig siger han også, at risikoberegningen aldrig er helt fuldkommen og dette gør, at en risikobevidsthed er tilstede, når de fleste individer handler (ibid: 112).
Deborah Lupton har forsket i, hvordan gravide kvinder oplever egen risiko (Lupton 1999: 61). Hun fremhæver, at risikodiskursen kan ses som en mekanisme til at 'normalisere' og 'disciplinere' borgerne/gravide og gøre dem til „docile and productive bodies“ (ibid: 61). Normalisering baserer på at indsamle data, der viser den statistiske norm. Dette muliggør sammenligning af individer og fastslår, om individet passer ind i normen. Folk bliver i normaliseringsprocessen opmuntret til at antage en adfærd, der fører dem tættere på den statistiske norm (ibid). Risikodiskursen udgør her en del af strategien til at normalisere befolkningen vha. selvregulering.
3.6.4 Ekspertsystemer
Giddens beskriver, at udlejringsprocessen er en af de centrale elementer af modernitetens dynamiske karakter. I udlejringsprocessen bliver sociale relationer løftet ud af den lokale sammenhæng og gendannes uafhængig af tid og rum (Giddens 1991: 18). Ekspertsystemer er en type af udlejringsmekanismer som samlet kaldes abstrakte systemer. Ekspertsystemer er systemer af teknisk art eller faglig ekspertise, der strukturerer store dele af de materielle og sociale omgivelser (Giddens 1994: 31).
De sætter parentes om tid og rum, idet de benytter sig af former for teknologisk viden, der anses som valide uafhængig af den, der anvender den (Giddens 1991: 18).
Endvidere er viden ikke længere lokal, fordi ekspertviden og generel information er let tilgængelig (ibid: 30). Ekspertsystemer er afhængige af tillid fra lægfolk, der ikke besidder viden. Denne tillid gives ofte ubevidst (ibid: 19) og er en væsentlig del af
moderne institutioner. Her menes ikke nødvendigvis tillid til det individ, der
repræsenterer systemet, men tillid til selve systemet (Giddens 1994: 30). Den moderne ekspertise er generelt fokuseret på at skabe kontinuerlig indre forbedring eller højnet effektivitet bl.a. gennem risikovurderinger, som dog kun er midlertidig gyldige, idet at individet konstant tilegner sig ny viden om risiko (Giddens 1991: 3132).
4.0 Analyse
Med henblik på at vurdere validiteten af vores valgte empiri vil vi i det følgende analysere studierne vha. Malteruds artikel Qualitative research: standards,
challenges, and guidelines (2001). Denne indeholder et set retningslinjer, der forholder sig til alle relevante forhold til vurdering af kvalitativ forskning. Vi vil i det følgende fremhæve de væsentligste forhold i hvert studie. I bilag 3a, 3b og 3c kan ses et udfyldt skema fra hvert studie. Efterfølgende vil vi analysere empiriens resultater vha. af de førnævnte begreber.
4.1 Validering af empiri
4.1.1 At være gravid – kvinders oplevelser af valg, krav og tilbud
Dette er en Ph.d.afhandling på over 200 sider. På grund af dette omfattende omfang har vi ikke haft mulighed for at nærlæse hvert enkelte afsnit. Vi forholder os derfor til indledningen, metodeafsnit, de udvalgte analysekapitler samt til den
konkluderende diskussion.
Studiet lever op til alle Malteruds krav for kvalitativ forskning, hvilket indikerer en høj kvalitet (se bilag 3a).
4.1.2 Tensions around risks in pregnancy: A typology of women's experiences of surveillance medicine
Forfatterne af dette studie fremhæver, at studiet har begrænsninger idet, at resultaterne må ses i den kontekst det indgår i, altså den Schweiziske svangreomsorg,
og vil være vanskelig at overføre til lande, hvor svangreomsorgen er mindre
medikaliseret (Hammer & BurtonJeangros 2013: 62). Det er en styrke, at de forholder sig til egne begrænsninger, men vi mener dog stadig, at det er relevant for os at
benytte os af dette studie, da den danske svangreomsorg i stigende grad bliver centraliseret og medikaliseret (Region Nordjylland 2009: 2).
Vi vurderer, at studiet har et stærkt design idet, at det lever op til langt de fleste krav til kvalitative studier (se bilag 3b).
4.1.3 Protective steering: a grounded theory study of the processes by which midwives facilitate informed choices during pregnancy
Vha. Malteruds retningslinier for kvalitativ forskning vurderer vi, at også dette studie opfylder de fleste kriterier (se bilag 3c). I dette studie præsenteres læseren dog ikke for forskerens forforståelser og refleksioner om emnet. Dette må ses som en svaghed ved studiets præsentation. Et andet kritikpunkt for studiet er, at der hverken er en diskussion af analysens resultater eller kritik af egen forskningsmetode.
Studiets styrke er præsentationen af analysens fund, der beskrives grundigt og illustrativt (Levy 2006). På trods af de nævnte mangler, vælger vi at inkludere dette studie, da vi erfarer, at det er et meget anerkendt studie, der tilmed er blevet
genudgivet.
4.2 Analyse af empiri
I det følgende vil vi mhp. at besvare vores problemformulering analysere vores empiri vha. den valgte teori. Vi vil forsøge at benytte os af 'ligeværdighedsreglen' og tillægge alle studierne lige værdi.
4.2.1 Oplevelse af sundhedsanbefalinger og screeningstilbud
I denne del af analysen vil vi beskæftige os med det i empirien identificerede tema omhandlende kvindernes oplevelser af screeningstilbud og
sundhedsanbefalinger. Vi har i empirien observeret en tilgang hos både gravide og sundhedspersonale, hvor man bruger teknologi defensivt, altså 'for en sikkerheds
skyld'. Begrebet defensiv medicin beskriver en afvigelse fra fornuftig praksis, der hovedsageligt begrundes i at undgå klage og retssager (Studdert et al. 2005: 2609).
Denne tilgang kan tilføje til standardbehandlingen f.eks. en ekstra behandling uden medicinsk indikation, eller den kan erstatte standardbehandlingen f.eks. ved at henvise patienten til en anden behandler. Tilgangen kan også forringe
standardbehandlingen f.eks. ved at nægte patienter behandling. Defensiv medicin kan påvirke behandlingen for den enkelte patient, men også være med til at ændre
generelle behandlinger og helt udelukke andre (ibid). Vi ser i det følgende, at det ikke kun er teknologi f.eks. ultralyd, men også sundhedsanbefalinger og andre
screeningsmetoder, som sundhedspersonalet bruger som styringsmetoder til at føle sig mere sikre og fralægge sig ansvar.
Sundhedsanbefalinger
Flere steder i Niklassons studie fremhæves det, at nogle kvinder bliver forvirrede over, at sundhedsanbefalinger ændrer sig over tid. Desuden oplever nogle kvinder i undersøgelsen, at nogle sundhedsprofessionelle ikke er enige i de officielle
anbefalinger fra SST (Niklasson 2014: 172). Dette gør, at anbefalingerne mister troværdighed og kvinderne er usikre på, i hvor høj grad de skal stole på disse anbefalinger (ibid: 171). Flere kvinder rapporterer, at have modtaget modstridende oplysninger, f.eks. hos jordemoder og læge (Niklasson 2014: 171). Også i Hammer &
BurtonJeangros' undersøgelse (2013: 59) oplever kvinder, at modstridende
oplysninger fra forskellige kilder (f.eks. medier, venner eller sundhedspersonale) øger deres følelse af bekymring. Denne manglende kongruens skaber stor forvirring og bekymring hos de kvinder, der har et stort ønske om at efterleve anbefalingerne korrekt. I tilfælde, hvor kvinderne er i tvivl om, hvordan de skal tolke anbefalinger eller råd fra sundhedspersonalet, rapporterer flere kvinder, at de adopterer en
restriktiv fortolkning af anbefalingerne (Niklasson 2014: 172). Det kan derfor se ud til, at kvinderne er overforsigtige, når det kommer til levevis under graviditeten. Vi anser i denne sammenhæng sundhedsanbefalinger og screeningstilbud som værende en del af det Dean kalder styringsformens techne, altså det tekniske redskab, hvormed der
forsøges at styre borgeren i en bestemt retning (Dean 2006). Styringsteknologien, i dette tilfælde SST's 'Anbefalinger for Svangreomsorgen' (2013), kan bruges til at skabe organisationens, altså SST's, autoritet. SST dirigerer således kvindernes adfærd vha. disse techne. Desuden lader det til, at kvinderne prioriterer at følge
anbefalingerne uproportionelt højt i forhold til den reelle risiko, der findes ved ikke at følge dem. Dette tyder på, at de gravide er meget lydhøre over for disse
styringsformer, idet at de vha. selvregulering forsøger at følge disse meget nøjagtigt.
Sundhedsanbefalingerne kan teoretisk set vælges til eller fra, da disse 'kun' er
anbefalinger og tilbud. Det, at de gravide prioriterer at følge dem så højt, kan tyde på, at 'conduct of conduct' er allestedsnærværende og dominerende i samfundet.
Derudover kan de skiftende sundhedsanbefalinger ses som en konsekvens af
modernitetens refleksivitet. Som Giddens siger, er risikovurderingsmetoder ofte kun gyldige, indtil de skal revurderes igen, eftersom man har tilegnet sig ny viden
(Giddens 1991: 32). Dette er også en indikation for, at sundhedspersonale nutildags konstant skal holde sig opdateret på nyeste viden. Ifølge 'Vejledningen om
jordemødres virksomhedsområde' skal jordemoderen f.eks. ”gøre sig fortrolig med ny viden af betydning for erhvervsudøvelse” (Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 2001: stk.4). Men som det ses i empirien tolker sundhedspersonalet anbefalinger forskelligt og kan være uenige med hinanden. Dette kan skyldes, at ekspertsystemer er åbne til revision og mangler en endelig autoritet, som er vejvisende (Giddens 1991:
141). Sundhedspersonalet bestemmer derfor i nogen grad selv, hvordan de vil rådgive.
Det kliniske skøn vil altid være en subjektiv vurdering, og man kan antage, at nogle sundhedsprofessionelle vil benytte dette mere end andre. Det kliniske skøn defineres af David Sackett som at være ”den individuelle kliniske ekspertise, der indbærer dygtighed og vurdering som klinikeren har opnået igennem erfaring og praksis i klinikken” (Sackett 1997: 3). Således påvirker det kliniske skøn, hvordan de vil rådgive den enkelte patient inden for vejledningerne.
Niklasson finder i sit studie at nogle kvinder rapporterer, at de får dårlig samvittighed og skyldfølelse, når de bliver konfronteret med sundhedsanbefalinger, som f.eks. 0
rygning (Niklasson 2014: 179). Hun påpeger desuden, at nogle af disse kvinder selv
beskriver, at dette er acceptabelt, da det hjælper dem til at skære ned på forbruget (ibid: 174). Det tyder på, at den gravide oplever en stærk følelse af ansvar for hendes egen sundhed samt barnets velbefindende. Der en stigende fokus i sundhedsvæsenet på myndiggørelse af patienterne. F.eks. igennem empowerment bliver patienterne ansvarliggjort for egen sundhedsadfærd (Vallgårda 2005: 25). Gravide skal således selv tage ansvar for at stoppe med at ryge. Empowerment kan her forstås som en opfordring af sundhedspersonalet til den gravide om at ændre adfærd. Dette gøres konkret igennem italesættelse af sundhedsanbefalingerne, som er styringens techne.
Den motiverende samtale, som jordemoderen ofte benytter sig af, opererer også som et styringsredskab, der indirekte formidler til den gravide, hvad målet med samtalen er (Vallgårda 2005: 28). Samtalen er karakteriseret af, at det skal være kvinden selv, der får motivationen til f.eks. rygestop, dvs. at den gravide udvikler et ønske om at stoppe rygning. Derved foregår der en selvregulering som er nøglen til empowerment. Den gravide opnår således en handlekompetence og måske en tro på, at hun kan magte at stoppe med rygningen. Dette eksempel illustrerer således, at styringens mål kan opnås, idet nogle kvinder rent faktisk ændrer adfærd.
Risikovurdering som screeningstilbud
Risikovurderingen, som består af nakkefoldsscanningen, en blodprøve samt moderens alder, vil vi i det følgende betegne som NFscanning. Denne form for fosterdiagnostik er både i Danmark og Schweiz en del af svangreomsorgens
rutinescreeningstilbud (Hammer & BurtonJeangros 2013: 57; Sundhedsstyrelsen 2010). Selvom NFscanningen finder sted før første jordemoderkonsultation, vil vi behandle denne her, fordi det er demonstrativt eksempel på den risikodiskurs de gravide skal forholde sig til igennem hele graviditeten.
I vores empiri fremgår det, at gravide kvinder har forskellige baggrunde og tanker om at tage imod tilbudet. I Hammer & BurtonJeangros' undersøgelse gøres rede for disse vha. de forskellige grupper, der identificeres (Hammer & BurtonJeangros 2013: 58).
F.eks. mener kvinderne fra ”endorsing surveillance medicine”, at NFscanningen er en måde at bekræfte, at alt er i orden med fosteret. En anden gruppe kvinder, ”coping
with risk”, bliver foruroliget af NFscanningen og oplever stress ved at skulle undergå screeninger (ibid: 5859). Kvinder fra ”striving for certainty”gruppen værdsætter NF
scanningen og ønsker at forstå, hvordan risikoudregningen foregår. Dog vælger nogle af disse kvinder umiddelbart amnioncentese (en mulighed i Schweiz), idet de ikke stoler på NFscanningens validitet, og risikerer derved en spontan abort (ibid: 59). I gruppen ”questioning surveillance medicine” kritiserer kvinderne screeninger, men accepterer alligevel tilbudet (ibid: 6061). Også i Niklassons studie diskuteres gravides holdninger ift. NFscanningen (Niklasson 2014). Hun finder, at kvinderne generelt er glade for de muligheder teknologien giver dem, men samtidig rapporterer, at de ville være roligere og mere trygge, hvis tilbudet ikke fandtes. Kvinder fra Færøerne derimod er lettede over, at de ikke har tilbudet, fordi de så ikke skal forholde sig til det (ibid: 213). En anden observation hun gør er, at mange kvinder tillægger
scanningerne noget andet end tilbudets baggrund tilsigter. Scanningerne får f.eks. til formål, at styrke tilknytningen mellem foster og forældre, samt at de får et billede af fosteret de kan vise frem til omverdenen. Derved kan det diagnosticerende formål blive glemt, fordi NFscanningen bliver set som en ”hyggescanning” (ibid: 215).
Yderligere problematiserer Niklasson, at kvinderne ikke modtager en grundig
information om screeningen. Mange kvinder får derfor ikke mulighed for at afgive et reelt informeret samtykke (ibid: 158, 216). Denne information skal tilbydes ved første lægebesøg (Sundhedsstyrelsen 2013: 45). Men ifølge Niklasson antager sygeplejersken eller lægen ofte, at kvinderne gerne vil screenes uden at spørge ind til det.
Som vi lige har redegjort for, viser vores empiri gentagende gange, at kvinder oplever tilbud om NFscanning forskelligt. Lupton fremhæver, at der er forskel i jordemødres og gravide kvinders risikoopfattelser (Lupton 1999: 76). Hun siger, at gravide kvinders risikoforståelse tager udgangspunkt i deres følelser og deres livsverden. Hos
eksperter, her jordemødre, er det derimod deres biomedicinske uddannelse, der dominerer deres risikoforståelse (ibid). Det er således de mange forskellige
livsverdener som præger kvinderne i empirien. Derfor oplever nogle kvinder tilbudet om fosterdiagnostik positivt, andre forholder sig ikke til det og nogle er skeptiske over for tilbudet. Men selv om de er kritiske over for screening, tager langt de fleste gravide imod tilbudet, da de sandsynligvis ikke oplever, at de har et reelt valg. Man kunne
også forestille sig, at mange kvinder ikke tør at sige 'nej tak', da der i retorikken omkring det, ligger en forventning om at alle tager imod tilbudet. Det, at tage en beslutning, f.eks. ift. NFscanning, er en af de karakteristika, der definerer et autonomt, selvregulerende individ, som er idealet i governmentalitydiskursen (Lupton 1999: 61). Dette tyder på, at der hersker en effektiv styring af befolkningen, idet at næsten alle tage imod tilbudet. Vi ser dette som et muligt eksempel på 'conduct of conduct'. Som Dean påpeger, anses mennesket på den ene side således som et frit, autonomt individ, der er i stand til at regulere aspekter af egen adfærd (Dean 2006:
4546). Samtidig skaber samfundet dog strukturer, der skal søge at påvirke i hvilken retning individet regulerer sin adfærd, og på denne måde giver styring friheden form (ibid: 48). Tilbudet om NFscanning kan således identificeres som en af disse
strukturer. Yderligere kan NFscanning ses som en mekanisme i biopolitik som også er en styringsdimension (ibid: 169170). Biopolitik omhandler de processer, der optimerer individers liv samt en regulering af biologiske processer (ibid: 172). I det biopolitiske område bliver befolkningen inddelt i undergrupper, der er med til at reducere eller øge befolkningens generelle velfærd (ibid: 170). På denne måde er bl.a.
handicappede blevet identificeret som en gruppe, der skal forsøges at elimineres (ibid).
Dette ser vi som korresponderende med SST's beslutning om at tilbyde en prænatal screening til alle gravide, hvilket har den konsekvens, at der i sidste ende bliver født færre og færre børn med Downs syndrom (Ekelund et al 2008).
Opsummering
Empirien viser, at de fleste kvinder synes, at det er forholdsvist uproblematisk at følge SST's anbefalinger og at screeningstilbud ikke nødvendigvis opfattes som noget negativt, men at det dog fylder meget i deres bevidsthed (Hammer & BurtonJeangros 2013: 60; Niklassson 2014: 183). Styringens mål med sundhedsfremme er således opnået vha. techne, sundhedsanbefalinger og screeningstilbud, som gør at de gravide beskæftiger sig i højere grad med deres sundhed. Gennem empowerment bliver de ansvarliggjort til selv at træffe valg i et felt, der blevet struktureret af staten (Dean 2006: 49). Vi ser desuden eksperterne og de gravide som værende udfordret i at agere i
en refleksiv modernitet pga. sundhedsanbefalingernes relativitet. Idet vores analyse har en fænomenologisk tilgang finder vi, at fordi kvinderne har forskellige livsverdner, findes der også mange forskellige opfattelser af risiko, især ift. NFscanning.
4.2.2 Oplevelse af normalitet
Det følgende analysetema omhandler normers betydning for den gravides oplevelse af svangreomsorgen. ”Det kan vi godt lide herinde” er et eksempel på, hvordan en jordemoder i Niklassons studie italesætter over for en kvinde, hvad der i svangreomsorgen forventes af hende (Niklasson 2014: 173). Samme jordemoder bruger desuden udtrykket ”det kan vi jo ikke ret godt lide” om en adfærd hos den gravide, der anses som uansvarlig (ibid). Også i de andre to studier ser vi en tendens til, at der mellem jordemoderen og den gravide italesættes, hvad der er normen og hvilken opførsel, der anses som 'normal' blandt gravide (Hammer & BurtonJeangros 2013;
Levy 2006). Ifølge George Canguilhem betyder ordet 'normal' almindeligvis en type, der forekommer som flertallet, eller noget, der konstituerer et gennemsnit eller en standard af målbar egenskab (Canguilhem 1991: 125). Normer er en form for ideal som først bliver synlige eller anerkendte som normer, når de bliver brudt (ibid: 209).
Det forhold, at alt bliver evalueret i relationen til normer, kaldes for normativitet (ibid: 126). I det følgende analyseafsnit vil vi belyse, hvordan disse normer kommer til udtryk i svangreomsorgen og hvordan dette kan ses ift. governmentality.
At være kritiske overfor det normale
Niklasson finder i sit studie, at kvinder ikke altid lever op til normen, når hun er ærlig over for sin jordemoder mht. levevis. F.eks. oplever en kvinde at blive henvist til alkoholambulatoriet, da hun fortæller jordemoderen, at hun drikker en smule alkohol under graviditeten (Niklasson 2014: 204). Hun lever dermed ikke op til normen om den gravide, der fortæller jordemoderen, at hun ikke har noget forbrug af alkohol som det lyder i anbefalingerne. Samme undersøgelse viser, at flere kvinder lyver om
alkoholforbrug til deres læge og jordemoder (ibid: 194). Disse resultater viser, at kvinderne er bevidste om, hvad der forventes af dem, og at hvis de ikke lever op til
dette, så falder de uden for normen.
Hammer & BurtonJeangros' studie viser, at kvinderne i gruppen ”questioning surveillance medicine” er kritiske over for nødvendigheden af standardproceduren, men stadig tager imod disse tilbud (Hammer & BurtonJeangros 2013: 60).
Standardproceduren kan her anses som normen. Disse kvinder bryder ikke aktivt normen, da de kun er skeptiske, dog tyder resultatet på, at de er bevidste om, hvad normen er. Også i studiet af Niklasson er der kvinder, der sætter spørgsmålstegn ved den måde sundhedspersoner bruger begrebet 'normalt' synonymt med 'det gode' (Niklasson 2014: 187). Disse kvinder ønsker tilsyneladende ikke at falde uden for normen, selv om de ikke er enige med den. Vigtigheden af at blive anset som værende normal, kan derfor ses som en del af den måde, hvormed governmentality styrer borgerne. Således kan italesættelse af normer anses som styringens techne, idet den statistiske norm bliver udregnet og italesat som det normale. Falder man ud fra normen, bliver man opfordret til at tilrette sig, så man rykker nærmere
gennemsnittet. Også Lupton ser normalisering som det centrale aspekt af Foucaults biopolitik (Lupton 1999: 61). Et eksempel på, hvordan svangreomsorgen kan være normgivende, er den måde hvorpå oplysningsskemaet (se bilag 1), der udleveres inden første jordemoderkonsultation, er konstrueret (Niklasson 2014: 225). Alle kvinder i Niklassons empiri reagerer negativt på at modtage dette skema. De mener, at oplysningerne er for personlige samt at de har svært ved at sætte sig selv i kasser (ibid). Niklasson beskriver, at der derfor kan opstå en afstand i mødet mellem den gravide og jordemoderen. Dette kan skabe en mistillid til ekspertsystemet i mødet mellem læg og lærd, hvilket Giddens kalder adgangsporten. Abstrakte systemers adgangsporte er et mødested, hvor almindelige mennesker træder i kontakt med eksperter f.eks. læge eller jordemoder (Giddens 1994: 7576). Adgangsporte er
ekspertsystemers sårbare punkter, hvor tillid opbygges eller opretholdes (ibid: 79). Det er et sted, hvor der kan opstå spænding mellem lægpersonens skepsis og professionel ekspertise, idet adgangsportene minder lægfolk om, at det er fejlbare mennesker, der styrer systemet og som bærer deres tillid (ibid: 81). Den tillid mennesker har til ekspertsystemer er afhængig af den etablerede ekspertises troværdighed og er ikke
afhængig af et konkret møde mellem individet og repræsentanten (ibid: 76). Et eksempel på en repræsentant er jordemoderen i konsultationen, hvilket er kvindens adgangsport til dette ekspertsystem.
Allerede ved modtagelse af det førnævnte skema oplever kvinderne, at de bliver kategoriseret ift. deres adfærd og sygdomshistorie. Således bliver mistilliden skabt inden mødet med jordemoderen. Ydermere kan man se dette oplysningsskema som en måde, hvormed sundhedsvæsenet opsporer risici. Dette skema er afgørende for,
hvilken risikogruppe den gravide sættes i, og dermed hvilket tilbud hun modtager (Sundhedsstyrelsen 2013: 27).
Kommunikation af det normale
Niklasson finder i sit studie, at sundhedspersonalets italesættelse af den gravide krop har stor betydning for hendes oplevelse af graviditeten (Niklasson 2014: 197).
F.eks. beskriver en kvinde, at hendes oplevelse af de smerter hun mærker fra sit bækken ændrer sig. Hos sin læge er hun blevet henvist til en fysioterapeut, fordi lægen mener, at hun har bækkenløsning. Dette bekymrer den gravide kvinde meget, men da en fysioterapeuten fortæller hende, at hun ikke har bækkenløsning, men normale graviditetsgener, oplever hun sine smerter anderledes (ibid).
Den gravide krop kan italesættes på mange måder bl.a. som værende 'normal', 'syg', i 'lavrisiko' eller 'højrisiko'. Her kunne man antage, at denne læge kommunikere en anskuelse af den gravide krop som værende i konstant risiko for potentiel sygdom og i behov for ekspertbehandling, f.eks. fysioterapeuten. Niklasson påpeger yderligere i sit studie, at der hersker en tilgang, hvormed man anskuer graviditeten som patologisk til det modsatte er bevist (ibid: 183). Modsatrettet italesættes graviditetsgener ofte som 'normale' og noget den gravide må acceptere selv om det ikke korresponderer med det hun selv oplever. Det kan derfor muligvis påvirke hende negativt at blive mødt af en jordemoder, der fortæller hende, at det hun oplever er helt normalt. Niklassons studie viser derudover, at langt de fleste gravide ønsker at passe ind i det
biomedicinske normalområde, hvor risici er lave (Niklasson 2014: 199). Dette tyder igen på, at italesættelse af det normale bruges som en styringsmetode. Også det, at tilbudet om NFscanning er den statistiske normalitet, idet langt de fleste kvinder
bliver scannet, bliver derfor styrende for de gravides valg, fordi de underbevidst ønsker at leve op til normen og ofte ikke sætter spørgsmålstegn herved.
Ønsket om at være normal
Kvinderne i gruppen ”endorsing surveillance medicine” insisterer på at føre så normalt et liv som muligt og at graviditeten ikke skal være grund til alvorlige ændringer. De følger dog sundhedsanbefalinger vedrørende kost, alkohol og tobak uden undren. For disse kvinder er risiko ikke allestedsnærværende, men en abstrakt mulighed (Hammer & BurtonJeangros 2013: 58). Også i Niklassons studie italesætter flere kvinder, at de gerne vil fortsætte deres liv som normalt under graviditeten og ikke blot ”være en beholder for et barn” (Niklasson 2014: 177). Lupton pointerer desuden, at eftersom man fokuserer mere på fosterets trivsel, er kvinder blevet reduceret til ”the maternal environment”, altså det 'miljø' fosteret vokser i (Lupton 1999: 62). I disse eksempler italesætter kvinderne selv et behov for at følge en form for normalitet under graviditeten. Graviditeten er kendetegnet ved at være en tid med mange forandringer og forventninger for den gravide og hendes partner. At definere sin egen norm bliver derfor afgørende for kvinderne for at håndtere dette pres fra omverden. Niklassons studie viser også, at den gravides sociale kontekst er afgørende for hendes opfattelse af risiko og for hvad hun anser som normal og acceptabel opførsel under graviditeten. Kommer en kvinde f.eks. fra en familie, hvori mange er rygere, har dette betydning for, hvor høj hun vurderer risikoen ved at ryge under graviditeten (Niklasson 2014). Kvinder interpreterer også risikoadfærd afhængigt af, hvilke de selv udsætter sig for. Kvinden, der selv er ryger, opfatter således risikoen ved at drikke alkohol under graviditeten som meget højere end den risiko, der findes ved at ryge og omvendt (ibid: 217). Niklasson finder yderligere, at kvinder, der har personlige
erfaringer med mennesker med handicap, er mere tilbøjelige til at acceptere en risiko for, at deres eget foster bliver født med handicap (ibid: 208). Desuden ses det, at kvindens uddannelsesniveau har indflydelse på, hvor imødekommende hun er, når hun bliver præsenteret for sundhedsanbefalinger. Kvinder med et lavere
uddannelsesniveau bliver således hurtigere såret, når de bliver præsenteret for
anbefalinger om at ændre adfærd (Niklasson 2014: 219). Samtidig er de, der er højt uddannede mere imødekommende for at modtage disse anbefalinger, sandsynligvis fordi deres adfærd allerede passer bedre ind i den eksisterende norm. Også SST's rapport omkring risikokommunikation finder frem til, at økonomisk velstillede og højere uddannede mennesker ”har mere overskud til at gå aktivt ind i at vurdere og inddrage information om sundhedsrisiko i deres beslutninger” (Sundhedsstyrelsen 2005: 13).
Som disse eksempler tydeliggør findes der ikke en gennemsnitlig gravid. Der hersker forskellige normer i alle familier, og disse har indflydelse på, hvordan vi handler og agerer. Derfor er det kompliceret, at bruge normalisering som et redskab til at dirigere dele af befolkningen. Det er uundgåeligt, at nogle vil føle sig utilstrækkelige og
uegnede i deres moderskab, fordi disse kvinder bliver mindet om, at de ikke lever op til samfundets forventninger. Idealet i governmentalitytanken er det selvregulerende, autonome individ (Lupton 1999: 61). Der findes således også en version af den ideale selvregulerende gravide, som er målet for bl.a. normaliseringsstrategien. Når den gravide sammenlignes med dette uopnåelige ideal, vil det måske føles overvældende at blive udsat for denne normaliseringsstrategi i form af screeningstilbud og
sundhedsanbefalinger.
Jordemoderens kommunikation af normer
I studiet af Niklasson er det tydeligt, at jordemødrene ikke formår at præsentere objektive fund, uden at deres egen holdning skinner igennem (Niklasson 2014). Især når det gælder livsstil, har jordemødrene svært ved at fremstå neutrale (ibid: 194).
Flere af kvinderne fortæller, at de tydeligt mærker hvad jordemoderen synes hun skal vælge. På denne måde er sundhedsvæsenet med til at kommunikere normer om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert (ibid: 194). Det er således ikke den gravides omgangskreds, der konfronterer hende med normer om, hvordan hun skal føre sin livsstil, men udelukkende sundhedspersonalet (ibid: 219). Denne norm bliver en del af den måde, hvorpå sundhedsvæsenet, igennem jordemoderen, styrer borgeren til at selvregulere og ændre adfærd så denne bliver som ønsket. Jordemoderen som aktør i