Bonden i hovedet
JoachimJunges
etnografi
om1700-tallets danske almue
AfNiels Jul Nielsen
Fugtighedenerundertidensaastor, atLoftet drypper... Men
atden udvendige Luft ikke skal trække ind, da lader hanom¬
hyggelig alle Vinduer nagle ogkline ... LigesomBonden er
indtagenafalt det, somtrodser afStyrke,saa erhanogi Hen¬
seende tilFarverneetBarn i sinSmag;han elsker derfor alt det,somgiøretstærkt indtrykpaaSandserne ...Er han riig da finder han snart en eller anden omvandrende Apelles, der
overmaler ham Vægge og Dørre ogHylder ogKister ogalt
medde meestcontrasterende Farver.
Hver har vi vor mening om,hvordan ethjem skal lugte, hvor frisk luften
skalvære,hvormegetpladsmanskal have, hvorrentogryddeligtmanskal
bo. Ovenståendeertydeligvis ikke formuleret af den bonde, der har levet i
stuerne. Det erskrevet af én der ikke har følt sig hjemme- dererklamt,
møblerneerforgrove, farverne for skrappe.
Forfatteren erJoachim Junge -præst i Bloustrød sogn i Nordsjælland.
Udsagnene stammer fra en bog han udgav i 1798: »Den nordsiellandske
Landalmues Characteer, Skikke, Meeninger og Sprog« (1). Bogen er et eneståendevidnesbyrdometmøde mellemforskellige kulturer. Dengiver,
overnæsten trehundrede sider, etfængslende indbliki, hvorsværtdetvar forenøvrighedsperson medenakademisk baggrundatforstå almuens leve¬
vis.Jungeserhosbønderneenanden mådeatopføre sig på, enandenver¬
den -han beskriver dem næsten som enanden slags mennesker. Joachim Jungeselv var søn afen glarmesterogblev født i Odense 1760. Efter stu¬
dentereksamen tog han til København og blev i 1786 cand.theol. Hans københavnskeomgangskredsvardetakademiske borgerskab, hvor hanvar
en anset skribent. En tilsyneladende lovende akademisk løbebane blev imidlertid afbrudt, da han i 1791 besatte præsteembedet i Bloustrød sogn med anneksetLillerød. Herblev hantil sindød i 1823.
Enmeget stordelaf den videnogforskning vi harom,hvordan»folket«
eller såkaldt»almindelige mennesker« levede, tænkteogopførte sig, indtil
dette århundrede, bygger faktisk påudsagn fra personer, der selv levedei
helt andre sammenhænge, typisk i en borgerlig-akademisk kultur. Det er
vigtigt atgøre sig klart,atenbogsomJoachim Junges vidner lige såmeget
om hans egen kultur, som om de bønder, den explicit omhandler. I det følgende vil jeg derfor lægge hovedvægten på, hvad der egentligerforegået
inde iJungeshoved, førendhan harsatpennentilpapiret. Determedan¬
dre ord ikke såmegetbondekulturen i sig selv,men densperceptionjeg vil læggevægtpå:Hvad harenøvrighedspersonsomJungeføltogopfattet ved
sit møde med bønderne? Hvordanerbøndernes fremmedartede livsmåde blevet»oversat«tilforståelige sammenhænge i hans hoved? Hvilke forhold ligger udenfor hans synsfelt? Kort sagt: Hvordan er en så vigtig kilde til
bondekultur i 1700-talletegentlig blevet skabt?
Junges boger enaf demegethyppigt brugte referenceromalmuen. Bogen
ergenudgivettregange: 1 1824,1844ogi 1915. Kulturhistorikere betragter
ogbruger almindeligvis bogen somkildeskrift-som en samling af udsagn
ombondelivforknaptohundrede årsiden,50-100 årførklassikereafbl.a.
H.F. Feilberg ogE. Tang Kristensen. Et udtryk herforerden hidtil sidste udgivelse fra 1915.Ved dennelejlighed forsynede udgiverenHansEllekilde, folkemindeforskerogmangeårig arkivarpå DanskFolkemindesamling, bo¬
gen meden fyldig indholdsfortegnelse (iJunges egen udgavevarderingen
form for inddeling i afsnit). Ellekildes registrering af indholdet var et nærliggende initiativ til atforøge brugsværdien af bogen indenfor den her¬
skende historikertradition-opdelt i diverse underdisciplinersom dragt-, bygnings-, religionshistorie, senere også barndoms-, mentalitetshistorie
osv.Deforskellige specialforskere kunnegennemEllekildes indholdsforteg¬
nelse hurtigtopsøge en 1700-talspræsts oplysningerom bonden på netop deresfelt. Dererikkenødvendigvisnoget forkert iensådan anvendelseaf bogen,sålængeman ersig bevidst,atdefærreste udsagn uproblematisk kan
hives ud afbogens sammenhængogtagesfor pålydende. Deterbl.a. derfor jeg i det følgende, fremforatfocusere på bønderne, vil kaste lys på denper¬
son, derharformidlet sine indtryk tilos.
Skal mantrænge ind i Junges perception afbønderne, hans »konstruk¬
tion« afbondekulturen,erdet nødvendigtatgøretoting: For det første skal
man have kendskab til de »redskaber« (begreber f.eks.) han har haft til rådighed i udvælgelsenogfortolkningen af det han har observeret-medan¬
dre ord hansforudsætninger for, på etnologisk vis, at giveetbillede afen ham fremmed kultur. For det andet måmandrage deessentielle aspekteri bogen ud.Umiddelbarterbogennemligetvirvar af oplysninger på forskel¬
lige niveauerogmedforskellig relevans. Men bag den fuldstændige mangel påydre systematikerderen implicit logik,en underliggende struktur, der
binder defragmenterede oplysningersammen.
rod
ii®ÉÄi
MÄ
.iettin^e•^r/r'ÅXOAmi
.Yf\-
'Å(ov{roc£
9«n~
Jfovrftri
IlfiifS
mmm isSSiÄi»
I..uclseröd
■AVA
& fyAefmtji
fOrdrl ,,*Ö<J-
st'/I
>cA
^/r.Ar/A-(c*r,
OMJ~e.
JatvrocC
fitotw.jAoffe
Sindelagsetikken
ogdet etnologiske projekt
Med »DennordsiellandskeLandalmuesCharacteer, Skikke, Meeningerog
Sprog« ville Junge giveetbillede afbondenslivsverden i sin helhed. Han ville ikke blot beskrive bondekulturensydre fremtræden (»... Skikke, Mee¬
ningerog Sprog«), hansøgte samtidig atforstå sammenhængen til etbag¬
vedliggende kompleks af normer, holdninger og livssyn (»Characteer«).
»Karakter« er i mine øjne bogens nøglebegreb. Når Junge viste denne så
storinteresse har det sammenhæng med hansplacering i samtidens debat påisærdetreligiøse ogfilosofiske område.
Ianden halvdelaf 1700-tallet varderitoneangivende kredse almindelig enighedom,atfremskridtvardet overordnedeformål med menneskelivet- mendervarheftig stridom,hvad fremskridtkonkretindebar. Som mange andre lagde Junge afstand til en »ren« rationalisme. Han indtog et kan¬
tianskstandpunkt, der både gjordeopmedogtilpassede sig fornuftsfiloso-
fien: Verdenerikke blot overladt til menneskets fornuftsbestemtehandlen,
ogGudblotenoprindelig skaber-Guderetideelt moralskogfornuftsmæs¬
sigtbillede, hvorefter mennesket skalleve. Detindebærer,atmennesket al¬
tid skal vurderes efter denovervejelse, der ligger bag dets handlinger (her¬
overfor ville rationalisterne blot vurdere virkningen - den ydre fremtræ¬
den).Deterpå dennebaggrundatJunge har såstoreninteresse isindelaget
- det somhan kalder »Characteeren«.
Jungesøgersåledestil stadighed de overvejelserogmotiver, der ligger bag
bøndernes handlinger. Han er simpelthen interesseret i at forstå almuen
som en kulturelstørrelse,enetnologaf sin tid. Som det hedder på bogens
treførste linjer: »Man læsertit nok, hvorledes Bonden bør være; herseer man derimod hvorledes han er eller i det mindste forekommer mig at
være«.
Dererintetbemærkelsesværdigt iatJungesomembedsmandskriverom bondestanden. Hansbogerblotetblandtmangeskrifteromalmuenfraen
ivrigt diskuterende øvrighed i slutningen af 1700-tallet. I oplysningstidens fremskridtsdebat var også almuen blevet bragt på bane - dels udgjorde
BloustrødSogn.KortfraSogneprotokolca.1820. Stortsetsomfra midtenaf
1790erne. Bloustrødsogn, idetdaværende Hørsholm amt, varkendetegnet
ved et bakket ogskovfyldt terræn med en mager agerjord. Dette krongods
havdei1759-61dannet rammen om landetstidligstereformer med bønder¬
godsetsovergangtilarvefæste eller selvejerskab. Idefølgendeparårtierblev jorderne udskiftet isognetsfire landsbyer-Bloustrød1773, Ludserød1787,
Kettinge1787ogSelsmark 1780 (omskiftet 1799). Præstegården ligger syd¬
ligstiBloustrød by. (Matrikelarkivet.)
bønder den eneste producerende stand (og skulle brødføde de andre stænder), delskunne almuen fungere somdet medium igennemhvilket de borgerlige skribenter (under indskrænkninger i ytringsfriheden) kunne til¬
kendegive deresegeninteresse i borgerlige frihedsrettigheder. Almuedebat¬
tenangik forenkletsagt,hvordanmankunne skabeenudviklingfraet »tra- ditionalistisk« drevetlandbrug udennogenårligproduktionsforøgelsetilet
»moderne« landbrug med en stadig akkumulation - mange så en parallel modsætning mellemen»traditionalistisk« bondeog en»moderne«.
Jungevarogsåinteresseret i denne modsætning,menhanville vise,atde ændringersomtiden fordrede i bondesamfundet ville støde på langtstørre hindringer end man umiddelbart forventede. Han havde blikfor, og ville give samtidenenerkendelseaf,hvorgrundlæggendeforandringer der skulle til, hvis almuen somkulturelstørrelse skulleomformes -enerkendelse af
hvorlangt almuekulturenvarfra samtidens idealerom en»moderne« bon¬
destand.
Forudsætninger
somkulturforsker
Hvilke forudsætninger havde Junge så for at gennemføre sit etnologiske projekt?
Førstogfremmestvardernaturligvis »feltstudierne«gennemdentid han
havdeværetiBloustrød. Sompræsthavde hanmangekontaktertilmenne¬
skeneisognet.Handøbte, konfirmerede, viedeogbegravede dem,prædike¬
de for dem hveruge og varderesformyndersomden lokaleøvrighedsper¬
son.Han kunnei Bloustrød observeredagligdags hændelser i landsbygaden, pågårdeneogudenfor kroen-somhelhed har hanhaft gode muligheder for
at lære folkatkendeogfå indblik i deforskellige familier.
Detervelkendtatundersøgelseraf kulturelle forholderafhængige af de metoder,synsvinklerogbegreber, der benyttes-bevidst eller ubevidst. En præst som Joachim Junge har selvfølgelig også haft sine »redskaber«. Et
nærmerekendskabtilJungesbegrebs-og normverdener enaf nøglerne tilen forståelse af hansbog. Herfindermandet metodiske værktøjsomhan har benyttet sig af i sin kulturforskning (2).
Grundlæggende i Junges begrebsverden ertvedelingen af mennesket ien
sanselig delogienfornuftsdel-mednuanceforskelleengenerel delafvest¬
lig filosofi siden antikken. For Junge bliver denne dualisme helt fundamen¬
tal somforklaringsinstrument. Sanseverdenen kendetegnes ved tilbøjelig¬
hed, affekt, følelser, umiddelbarhed, instinkt. Det er legemets og kødets verden,sommennesket hartilfællesmed dyrene-det udvortes menneske.
Fornuftsverdenen erden deradskiller mennesket fra dyrene, detegentligt menneskelige, sjælen,ånden; deterden, der kangøremennesketuafhængig
Gud
O
teleologi/fornuft/moral/ånd
Dyr mekanik/instinkt/sanser/kød
IllustrationafJunges begrebsverden.Hvismennesket aleneladersigstyreaf
sinetilbøjeligheder, lever det, somdyret, udelukkende i sanseverdenen. Den
størst mulige fornuft skal til stadighed tilstræbes. Ingen kan imidlertid leve fuldstændigt uafhængigt afsinesanser-kun Guderalene moral.
afnaturen- det indre menneske. Mennesket er, i Junges øjne, i enstadig kamp mellem, på deneneside, efterstræbelsen afstørstmulig moral,ogpå
den anden sidelysterog tilbøjeligheder.
Nårman skal karakterisere Jungesballast som kulturforskerer det helt uomgængeligt at inddrage hans kendskab til den tradition, der allerede i
1700-tallet eksisterede som »etnografisk« genre. Genremæssigt gik denne
litteratur fra rene rejsebeskrivelser til mere gennemgribende værker om
»fremmede«. Et eksempel på detsidste, somJunge flittigt henviser til, er den romerske historieskriver Tacitus«Germania, dergiveretbillede, ikke
blot afgermanernessæderogskikke, menogsåaf deres livsmåde i bredere
forstand-dereslivssyn,deresnormer,medandreord detsomJungekalder
»Characteer«.Afsamme arter Herodotsbeskrivelse afdet erobrede Scy- thien, som Junge allerede stiftede bekendtskab med på universitetet. I
værkersomdisse fandtJungeetbillede,en idealtype,på »udyrkede« kultu¬
rer(befolket af»raa«mennesker)uberørteaf den civiliserede verden.Kort sagt: Hvadgermanerne varfor Tacitusogscythernefor Herodot-det blev
debloustrødske bønderforJunge.
Denneidealtype føjer sig gnidningsløst til hans normative begreber. I den
»udyrkede« kultur samles alle kendetegnene fra sanseverdenen- det»raa Menneske«erhelt styretaf sine sanser ogtilbøjeligheder. Hanersindbille¬
detpå menneskehedens begyndelse, mensJunge selvoghansligestillede-
der til stadighed tilstræber uafhængigheden af sanseverdenen - repræ¬
sentererudviklingens foreløbige kulmination.
Disse begreber, der peger på, hvad mennesket er, og hvordan det bør handle, harvirketstrukturerende påJungesfremstilling -de har bestemt,
hvilke forhold han harfremdragetoglagtvægtpå. Imodsætning til de fleste samtidige, mere prosaiske, almuebeskrivelser, har Junge øjnene åbne for
kvalitative ellerprincipielle forskelle i sindelaget-betydningsindholdet-
bagengiven handling. Og hans globalt orienterede kulturkendskabgørdet
lettere for hamatse en principielforskellighed mellem bondens kulturog hansegen.
Men hvordan serdet så ud -det billede, sompræstengiver af sinesog¬
nebørn?
»... kun
Begyndere
iAgerdyrkningen«
Joachim Junges helt overordnede konklusion på bondens livsmåde lyder
sådan: »... denHirscholmer Bonde lever ... næstenidennaturlige Stand«
(s. 274).
Junge giver et billede afen levevis som den udfolder sig umiddelbart
udenfor hansegethjem. En livsmåde vidt forskellig fra hansegen,milevidt
fra hans idealerom,hvordan mennesket bør leve. For Jungeerdenne opda¬
gelse ikke uforståelig - det eralarmerendeog til tider skræmmende, men det kanforklares.Nøglebegrebeterdet»raaMenneske«, denvilde, den pri¬
mitive, som stort set alle udsagn dermøntes påbønderne føjer sig ind i.
Dette vil fremgå af det følgende, hvor jeg har uddraget, hvad jeg opfatter
somdet essentielle iJunges billede, opfattelseogforståelse af bondekultu¬
ren.
Denlandøkonomiskesituation levnesikkemegetpladsi bogen,men den
bør omtales, idet det primært er landøkonomien, der er på reformtidens dagsorden i slutningen af 1700-tallet. Deterherigennem Junge indskriver sig i samtidens almuedebat.
Generelt stårdet, i følge Junge, elendigt til med landbruget i Bloustrød,
deterineffektivtpåallefronter-»...Bønderne...erendnukun Begyndere
iAgerdyrkningen«.Påtrodsaf udskiftningenerder»... heleByersMarker,
derikke ere indhegnede, end ikke fraskilte fra detilgrændsedeByers Lod¬
der«(s. 99). Bonden»...forsømmer eialiene selvatplante levendeGierder,
men han fordærver [vedtyveri] dem endog for andre...«(s. 118). Husflid,
der kunne holde bondens udgifter til håndværkere og markedsvarerpået lavtniveau, ligger ligeledes langt fra det ønskelige.
Jungesbeskrivelseogkritik af det landøkonomiske »stade«erdetmindst oplysende i hans bog. Han selv er ikke landbrugskyndig, og på dette felt
tåler han ikke sammenligning med tidens andre landøkonomisk interes¬
seredepræsterog godsejere. Imidlertiderdet fremstillingen af bøndernes produktive virke,der dannerafsæt forhanslangt mere interessante forsøg
Bloustrød kirke og præstegård - tagetfra syd, bagsiden, før 1897, hvor præstegården nedbrændte.Kontrastenmellem den lokale øvrighedspersonog
menigheden manifesteredesigikke kunisindet. Selvepræstegårdenvar vur¬
deret tilfemgangesåmegetsombøndernes gårde,ogdetvarBloustrødsene¬
steejendom med plankeværk omkring.Ogsåindbosidentilkendegav iøjnefal¬
dendeforskelle-præstegårdens inventar varafen helt anden standardog karakter. JoachimJungesstuerindeholdt eksempelvispyntegenstandesom potpourrikrukkerogfuglebure; hans spisestelvarværdifuldtogrigtdifferen¬
tieret. Altsammen karakteristiskevidnesbyrdom enborgerlig, urban kultur (7). (Allerød lokalhistoriske arkiv).
på at beskrive bøndernes karakter og den levevis, som har fascineret
ham.
Legemets
fylde
-forsømte sjæle
Afgørende og altoverskyggende i Junges opfattelse af bønderne er deres mangel på perspektiv-enslags mental bremsefor enhver form for fremad-
skuenogrationalitet. Bondensåndeligeevnerrækker,ifølge Junge,simpelt¬
hen ikke til at kunne skyde et umiddelbart behov til side til fordel for et langsigtet mål. Bondenerheltstyretaf sine tilbøjeligheder.
I Junges øjneerden ringe åndsvirksomhedmuligvis uundgåelig: »maa- ske var han [bonden] heller ikke tient med denne Aandens alt for store Vext;thi Erfaringsynesatvise,atligesom deneneDeelaf Menneskettager
til i Styrke, saa tager den anden til i Svaghed, men han behøver mere et stærkt Legeme end en stærk Aand« (s. 960- Sjælelivets ringe kår eraltså
snævertforbundet med bondens veludvikledelegeme.
Den skæve vægtning mellem åndogkropargumentererJunge for påen meget konkret facon. Han serdet simpelthensom etspørgsmålom, hvad
derindtagespådetoområder.Enmegetanselig del af bogen består således
afredegørelserfor bøndernes legemlige fyldelyst-af både fastogflydende
kost. Denflydende -brændevin- fjerner endog den smule åndelige virk¬
somhed, der måtteværetilstede »... Fylderiet ... berøver Mennesket det,
somegentlig giør det til Menneske« (s. 90). De ifolkemindeforskningen så højt besungne »gilder« opfattes af Jungenærmestsometdækkefor fylderiet
- »foratopfylde denne uskyldige Fordring [Tyldelysten] harmanher ved¬
tagetutallige GilderogSammenkomster« (s. 69f).
Den udtaltemangel påevnetil forsagelse afumiddelbare tilbøjeligheder
erogså stærktfremtrædende, når det gælder almuens indtagelseaf fast føde.
Junge bliver aldrig træt af, på også dette område, at nævne bøndernes manglendeevne til atholde måde. Den legemlige fylde, som i Jungesver¬
den skal begrænses til det mindst mulige, har en helt anden status hos bønderne, »... han giør sin Bug til enlille Afgud« (s. 127) - en del af den åndelige side ersimpelthen blevet forvist til legemet.
På dennebaggrunderdetnæppeoverraskendeatbøndernesreligiøse liv
lader meget tilbage at ønske. Hvor læren skulle afstedkomme, at menne¬
skets»...Sielgandske igiennemtrænges af Lysets Straaler...«(s. 216),erdet nogethelt andet der sker når den konfronteres med almuen, »Bonden, som ikke harmegenTid atanvendepaaLæsning, viloggierne beholde det han
eenganghar lært,ja endog Udtrykkene, for i paakommende Tilfældeatkun¬
nemeddele sine Brødredet, da hansaafaaerNavnafenYellærdMand...«
(s. 140). Hererikke rigtig taleom nogen indre opbygning af sjælen. Deter
den håndgribelige udenadslære, dererkatalysatoren i almuens læretrang-
ikkeentilskyndelse tilatopbyggeenindre (»god«) karakter. Junge lader sig
ikke dupereafdenydre præstation -han interesserer sigfor sindelaget og kannemtse atbetydningsindholdet helt ændres i bondens mund.
Med andre ord-legemetfyldespåbekostning af sjælen, bønderneerhelt
isansernesvold. Ifølge Junge.
Fra vegeteren
til vildskab
Det var - mente oplysningsmændene - nårbønderne havde fri fra deres nødvendige (legemlige) arbejdsopgaver,atderessjæl skulle udvikles. Men, ifølge Junge, levner bøndernes primitivitet simpelthen ikke plads tilen ro¬
ligkundskabsforøgelse: »Aands-Svækkelse hindrerham [Bonden] daofte,
især i hansmange FrietimeromVinteren, atværevirksom til hans Fordeel
...Uvirksomheder enHoved-Ingredients i den siellandske Bondes Charac-
teer... dettevaretalmindeligt Characteer-Træk hos alle udyrkede Folk...«
(s. 97, 78). Ogprimitivitetengørdem helt udisciplinerede: »Detvarimmer
Tilfældet hos detudyrkede Menneske,atdetikke kan vandrepaaden gyld¬
neMiddelvei, detsøgerstedse Extremer« (s. 175)-desvinger fraren vege- terentil entilstand afvildskab, fra »Uvirksomhed« til de»sanselige Drif¬
ters vilde Udbrud« (s. 107). Der er f.eks. blandt bønderne »tusende Katzbalgereien [slagsmål]« og »den brede Kongevej er ... en bestandig Løbebane,ogVertshusene de Carceres, hvorframanideligserBønderneat fareud, formedgloende Hjulatjageforbi hinanden« (s. 152).
I Junges øjne gørden åndelige fattigdom ikke blot bønderne til dårlige
landmænd-det ersimpelthen ethelt ukontrollabelt folkefærd.
Deterkunetmegetbegrænsetindtryk, der hér kan gives af Junges farve¬
rige og stærkt sanselige (paradoksalt nok) billede af den nordsjællandske
bonde. Detprimære eratslåfastatbøndernelevemådepånæstenethvert punkt-nårdefortolkesogbeskrives afJunge-erheltstyretafnærmestin¬
stinktive tilbøjeligheder; tilsammen tegner det et billede af»raa Menne¬
sker«.
Som deterfremgåeterJungemildtsagtetnocentristisk.Jegerimidlertid
af den opfattelse at hansnormative begreber og»etnografiske« reference¬
ramme(den »primitive kultur«) giver ham mulighed forat tagedemange
afvigende træk alvorligt-han har parallellersomdet observerede kanfor¬
holdes til. De forholdogden adfærd hanserhos bønderne, somikkegiver mening i hansegenkultur, hverkenoversesellernegligeres. Hans observa¬
tionergøreseksplicitte fordi de kan indplaceres i denne forståelsesramme.
»Aarsagerne
erevel hævede,
menVirkningerne ikke«
Menhvorforadskiller bondekulturen sig så grundlæggende fra Junges egen?
Synes Junge daatbønderneerafenhelt anden naturend hamselv? Junge
gørikkemegetudafatredegøreforbaggrundenfor forskellighederne, men
enkelte stederskinneren forklaring igennem.
En del afskylden for bøndernes »raahed« lægges påunderordnelsesfor-
holdet fra fæstestrukturen - »Trældommens trykkende Aag ... har givet
hansSielenStivhed,somFrieheden, ledsaget af Viisdom, kun langsom vil
kunneblødgiøre. ..Aarsagerne [til Sielens Stivhed]erevel hævede[vedre¬
formerne 1759-61], men Virkningerne ikke...« (s. 63f). Hvordan kan det
imidlertidværeat bønderneikke, efter25 års»frihed«,hartaget et eneste skridt mod »modernitet«. Der måværekulturelleforhold(»Aarsager«), der
>■ Detdannede Menneske <
Maadelighed
FornuftensLov Blik indiFremtiden behovsfortrængning
dengyldne Middelvej\
00
Dydsudøvelseidet uendelige(modStambilledet, HellighedogSalighed)
> DetraaMenneske <
Fatalisme tankernastenintet umiddelbar behovstilfredsstillelse Vmaadelighed
Fraadsevorenhed Fylderi
søgerExtremer Dorskhed/opflammende Krafter Uvirksomhed/Drifters vilde Udbrud
dragerisarOmsorgforBarnetslegemlige Opdragelse ((tradering) detSelskab, hvori Bonden leveroghvorefter han dannersig(interaktion)
Bøndernesrepræsentation iJungesbegrebsverden. Illustration afJungesbe¬
greberombønderne (nederst)-setimodsætning tilbegreberneomham selv (øverst). De kursiverede betegnelsererJungesegne.
harligesåstor magt somtidligere fæsteforholdet, når karaktertrækkene til¬
syneladende vedligeholdes fuldstændig uforandrede.
Forklaringenersåvidt jeg kanse-Jungesigerdetingenstederdirekte-
bøndernesstadige påvirkning af hinanden. Man kunne kaldedetsocialise¬
ring-både vertikalt, vedtraderingenfra generation til generation, oghori¬
sontalt via bøndernes interaktion.
Gennemtraderingen udspiller sigenidelig overføring af de uheldige ka¬
raktertrækfra voksne til børn. Hermed kan det ikkeundgås, atkarakteren
bibeholdespå det »udyrkede« stade; blandt bønderneforegår, ifølge Junge,
enhvertillæring ienlukket kreds, »detraaeMenneske...synesnæstenintet
attænke. Gaaevi tilLandmanden, da ere hansretninger arvelige,Sønnen giørhvad han har seetafFaderen eller hvadman befaler ham« (s. 96).
Foralle devæsentlige kendetegn ved almuekarakteren har Junge udsagn
om,hvordan de overføres til denopvoksendegeneration:Børnenevænnes
»straxfra deresspædeste Aar« tilenalmindelig»Fraadsevorenhed« (s. 71),
mødrestillerspæde børns gråd vedat»heldeBrændevin iHalsenpaadem«
(s. 91), »Barnet bliver ... etevigtyggende Væsen« (s. 128)osv. - kort sagt drager bonden »især Omsorg for Barnets legemlige Opdragelse« (s. 248).
Som hos forældrenefyldes legemet på bekostning af sjælen. Mønstret går
uændretigen.
Herudover påvirkes bønderne til stadighed af hinanden, »denne Stand udgjørogdetmeestsammenkiededeSelskabafalle... altsynesatvære een Familie« (s. 105f). Mangfoldigheden af relationer bønderne imellem fast¬
låser deres karaktertræk. Somfølgende udsagn viser får denne bestandige
interaktion dermedogsåhovedansvaret fordemislykkede reformer: »Man
løsnede alle Baand for Hirschholms Bonden paa engang [ved reformerne 1759-61] og han lignede da det uforsøgte Barn ... Bøndernes Jorder vare ikkeudskiftede,ogselv bundnetil gamle Fordommeogbegavede medFri¬
hedtil selv stærkere atlænkesig til disse, maatte den enestedsefølge den
andenogdet blev ham umueligtatgiøreet enesteSkridt forud for denan¬
den ...«(s. 273).
Traderingen og interaktionen holder i følge Jungebønderne isoleret fra
alletænkeligeudefrakommende påvirkninger.
På dennebaggrundskalmanforstå,hvad derforJungebliver deneneste mulige løsningpåden stagneredesituation:Indhegning {s. 273). Delsnatur¬
ligvis i kraft afdenskonkrete effekt-atdenhindrerkreaturernesindhug i
sæden. Menilysetaf ovenståendeerdet oplagt,atderforJungevilvære en nok såvæsentlig sideeffekt-atbøndernegennemindhegning vil tilegne sig
en størregrad af individualistisk livsopfattelse, der kan trække dem ud af
denfortrædelige sfære, somderessociale liv udgør. Først da vil der skabes
etrum forindflydelse på bondekarakteren-fra andre end bondensegne.
Junges grundsyn, at hele menneskeheden oprindelig har været »rå« og
»udyrket«indebærer selvsagten kulturel relativisme-atydre omstændig¬
hedermå inddrages forat forklareatnogle, f. eks. Junge selv, har udviklet sig fra dette stade. At bønderne fortsat befinder sig ved udviklingens begyn¬
delsespunkt forklarer Junge explicit med den underordnede position fra fæstesystemet. Menetkvart århundrede medselveje/arvefæsteogudskifte¬
dejorder har somnævnt ingen udvikling afstedkommet. Bønderne søger med uændret hyppighed den umiddelbare behovstilfredsstillelse som det sociale miljø tilbyder; og gennem denne stadige vekselvirkning bønderne
imellem fastholdes »karakteren« pådet »udyrkede« stade. Junge kan kun
forstå og forklare bøndernes uændrede levevis og omgangsformer ved at anskue deres»indre«, deres »karakter«, som en nærmestselvstændigt vir¬
kende kraft, der ikke påvirkes af forandringer i de ydre omstændigheder.
Kulturrelativismen til trods må hanopfattebøndernenæstensom enanden slags mennesker. Ifølge den tyske historiker Urs Bitterli (1976:324)erdet typisk for oplysningstidens lærde,atengrundlæggende kulturelrelativisme
gårhånd i håndmedenfølelse afegenophøjethed i forhold til andre kultu¬
rer. Enfølelse, dersættergrænserfor, hvor langt indlevelsenogforståelsen
kan nå. Det fremmede forstås næsten altid som værende »tilbage« målt i
forhold til denegnekultur (3).
Bondemassen
Hidtil harjegpræsenteretJoachim Junges bogomdennordsjællandske al¬
muepå densegnepræmisser. Jeg har forsøgt atfremdrage dens indre logik
ogpræsentereJungesvigtigsteræssonnementerogpointer (4). Det har givet
et indtryk af, hvordan dannede borgere ofte opfattede det såkaldte »folk«.
Jungeerlangtfra aleneomatkarakterisere almuekulturensomprimitivog
dyrisk (5).
Jegvilnudistancere migmerefra hanssynsvinkelog prøveatvise nogle aspekter og sammenhænge, som hans begreber og perspektiv udelukker.
Detdrejer sig for detførsteomhans mulighederforatsedifferentiering in¬
terntblandt bønderne. For det andetom,hvordan hans almuebilledeegent¬
lig relaterer sig til de strukturelle omstændigheder, som bønderne levede
under.
Som detervist, forklarerJungesejheden ibønderneslivsmåde ved deres stadige påvirkning af hinanden. Han etablerer på denne måde et næsten selvopretholdende system uden mulighed for, at de »traditionalistiske«
bønderkan udviklesig tilen»moderne«bondeklasse. Junge kan godt snak¬
keom ve/s/a«6&forskelle mellem bønderne. Rigdom resulterer i irrationelt
»pynt«(jvf. det indledende citat), eller i,atdenrige bonde bliveren»klode¬
rundBrændeviins-Tomling«-velhavende bønder ændrerikke »karakter« i Jungesbeskrivelse.Jungesforklaringsramme udelukkerenkvalitativ diffe¬
rentiering mellem bønderne indenfor sognegrænsen - for overhovedet at kunne taleom en»moderne«almuekultur måJungenødvendigvis bryde ud
af detgeografiske rum, indenfor hvilket der interageres. Almuens »karak¬
ter«kannemlig godtseanderledesud når Junge venderblikket mod andre
landbosamfund enddet, han selverhavnet i. Ienkeltepassagerinddrager
han »den sædeligere Bonde på FriderichsborgAmt« (s. 175). Hermed me¬
nes bøndernefra Lillerød sogn, kirkeanneks til Bloustrød, i Frederiksborg
amt. Ifølge Junge adskilte bønderne sig i Lillerød kvalitativt fra bloustrød-
bønderne ved at være afen»moderne« observans. Det havde ifølge ham sammenhæng medgennemførelsen af udskiftningen i 1780erne, varetaget af denmeget rosteLille Landboecommission, hvor f.eks. der først blev ud¬
stedtskødepåejendommen, når den enkelte bonde havde hegnet sinemar¬
ker. Dervaren, efter tidens opfattelse,merepositiv udvikling igangi Lil¬
lerød,mendeterforsimpletatgørespørgsmålettiletenten-eller.Hvisman
følgerJunge,skulle bøndernei Lillerødpåkunca.10århaveudviklet sig fra
»primitive« (med den sejhed det indebærer i Junges øjne) til fremsynede
landøkonomer-de havdejo indtil da, ligesom bloustrødbønderne, levet i
»Trældom«. Det varutænkeligt medentilsvarende forvandling på så kort
tid for Junges»primitive« bloustrødbønder. Pointen er, atdersimpelthen
ikke gives logiskplads for»moderne« individer indenforBloustrød sogn, når»traditionalismen«netop forklares med bøndernes påvirkning af hin¬
anden. NårJunge ensidigt placerer »traditionalistiske« bønder hér, erdet
ennødvendig konsekvens af hans forklaringsramme. Jeg har selv forsøgtat sporeforskellige holdninger til landbruget blandt bønderne i Bloustrød. Jeg
kan ikke i denne sammenhæng kommefyldestgørende ind på de studier,
menvil blotnævne,atBloustrødogså dannederammen ombønder,dersat¬
sedelangsigtet på agerdyrkningen-eksempelvis præmieredes nogle bønder
aflandhusholdningsselskabet for forbedring af deres jorder, andre havde megetmoderneproduktionsudstyr osv. (6). Jungesegenforklaringsramme nødvendiggørengeografisk afgrænsning mellem deto»former for« bønder.
Mistolkninger
Et»sindelag«, en»karakter«, kan aldrigstå alene. Uanset hvordan et kul¬
turbillede serud må det kunne ses isammenhængmed de grundlæggende
strukturelle betingelser som den pågældende kultur er underlagt. Jeg vil
derfor kortknytteJoachim Junges beskrivelser antil begrebsbrugen i for¬
bindelse med bondeøkonomiensstruktureringsomden erudformetafden
amerikanskeantropolog EricWolf (1966:13-28).
For en bonde er der basale krav, der skal opfyldes for at livet som gårdbruger kan opretholdes. Jorden skal for det første give tilstrækkeligt
overskud tilvedligeholdelse af livet og sikre det følgende års gentagelseaf produktionen-af Wolf kaldetudskiftningsfonden. For det andet kræveren
»overlevelse«sombondebetalingaf afgifter af forskelligart-afgiftsfonden.
Udoveratsvarepåsådannematerielle fordringer skal bonden,somethvert
andetsocialtvæsenogså »overleve«kulturelt-dendel af bondensudgifter,
somdannergrundlaget foren nødvendig indgåelse i socialerelationer, be¬
nævnesden ceremoniellefond.
Bloustrødbønderne sikrerreproduktionenaf arbejdskraften, vedligehol¬
derproduktionsmidlerne, sikrer det følgende års udsæd (udskiftningsfon¬
den)ogbetaler deresafgifter (afgiftsfonden). Mensomvi harsetanserJun¬
ge dem mildt sagt ikke for at være økonomiserende. Baggrunden er
naturligvisatJunge,ligesom hans ligestillede, ønsker overskuddetfraland¬
brugsproduktionen udnyttet i enstadig værdimaximering-for Jungeførst
og fremmesten moralsk »maximering«, for de fleste andreenøkonomisk.
Til det formål skal bondenenten øgeproduktiviteten, jævnfør øvrighedens
mangeforslag til rationalisering af driften, eller mindske sitoghusholdets forbrug. Imidlertid bliver bøndernesoverskud,ifølge Junge, ikke udnyttet i
en langsigtet akkumulerendeproces; det brændesafved først givne lejlig¬
hed-påkroen, vedkortspil, vedafholdelse af gilder, ved indkøb af presti- gegivende »irrationelt« pyntosv. Denadfærd som forJunge ermestufor¬
ståeligog synesmestirrationelermed andre ord knyttettil de »ceremoniel¬
le«aktiviteter-demangesammenhænge hvor bønderneindgåriensocial, kollektiv, kontekst. Junges omverdenstolkning er individualistisk, og de
»utallige GilderogSammenkomster«, afspejler i hans øjne blot individuel (legemlig) behovstilfredsstillelse. Han viser lidt størreforståelse for kirkeli¬
gehandlingersom dåb,vielseogbegravelse; på denene side erkender han nødvendigheden og funktionen af dem som overgangsritualerfor den en¬
kelte familie, på den anden side er det udskejelserne (»Fraadseriet«,
»Umaadeligheden«, »Drukkenskaben«) som han tilegner mestplads. Det
eroplagtatdisse sammenkomster har haftenvigtigfunktion for bøndernes indgåelse i landsbyens sociale og kulturelle rum - men Junge kan ikke se det. Det skal desuden understreges,atJunge kun i egen selvforståelse står
alene somindivid overfor omverdenen. Han selv bruger ogsåmidler til at erhvervegenstande, derikkeerstrikt økonomisk rationelle, f.eks.fuglebure
ogetstandsmæssigt spisestel-også han identificerer sig indenforensocial
ogkulturel kategori, hvortil midlerne skal hentes i en»ceremoniel fond«.
Junges egen praksis danner også udgangspunkt for formidlingenog vur¬
deringen af bøndernes spisevaner. Han overser at bønderne, i markant modsætning til ham selv, er legems-arbejdere. Det erfaktisk en ret basal
form forreproduktionsomforegår ved bøndernes spisebord (og ifølge Jun¬
ge selv bliverbøndernegenereltikke overvægtige). Ikke desto mindre kan
hanikkeoplyseomspisningen udenatunderstrege overdådigheden (»ind¬
losses, som det vari Tøndesække« (s. 78), »enEen-Pundinger afSmørre¬
brød«(s.97),»altefterCølnskVægt« (s. 128) osv.).Ialletilfældeerdet»raa-
heden«, med alt hvad den indebærer,der kommeri fokus.
Endeligerderproduktionen. Forholdene harværetbetydeligmerekom¬
plekse end man får indtryk afgennemsamtidens modstillingafen»tradi-
tionalistisk« overforen »moderne« bonde. Almueskribenternebetragtede
bondensomagerdyrker-ligesom også skatterogafgifterstort setbaseredes påhartkornet.Menbloustrødbønderne skal ikkeblotanskuessomkornpro¬
ducenter.Adgangentil skovogtørvemosedannede grundlagfor økonomisk betydelige næringer - tørv, brænde og trækul gik i store mængder fra Nordsjælland til købstæderne. Junge nævnerenkelte stederdisse nærings¬
veje-han beskriver hvordan kul,tørv ogbrænde sælges (s. 80, 149), men hanbetragter demikkesomligeværdige med korndyrkningen. Iværstefald
erdeillegitime(hvad deivisse tilfældebogstaveligter),i bedste fald med¬
virkerdeblottilat landbruget-den»egentlige« produktion-forsømmes.
Imidlertid tyder mine analyser af det primære kildemateriale på, at det
nærmest eren betingelse forathøre til blandt sognets spidser,at skovens
ressourcerudnyttes i væsentlig grad,mens detsynes merebegrænset, hvad
der kan drives ud af de relativtringe jorder mellemskovstrækningerne.Det kan langtfra betragtessomirrationeltatbrugeendelaf gårdenhedensres¬
sourcerpåudnyttelseaf skoven. På denne baggrund kan bøndernes rejser til
købstaden naturligvis ikke blot betragtes som svireture; de har for nogle
været megetindbringende.
Junge harreti,at sognetikke vrimlede med mønsterbønderefter øvrighe¬
densidealer. Menmanskalvaresigfor ukritiskat overtagesamtidens kate¬
gorier til at vurdere med - langtidsperspektiv for den enkelte bonde var ikkenødvendigvis ensbetydende med satsningpåagerbrug.
Afslutning
Junge blev slået af almuekulturens manglende ligheder med hans egen -
denne forskel møder i dag læseren mellem linjerne på hver eneste side i
hans bog. ForJunge vardet vigtigt at få bøndernes livsmåde til athænge
sammen, blive tilenforståelig helhed. Hervarbegrebetom det»raaMen¬
neske«afgørende,ogprimitivitetsbegrebetsattehami stand tilatsealmue¬
kulturen som en helhed. Det burde, med det billede han formidlede, stå
klartforenhver,atdet krævedemereendpjeceromdræningogstendiger,at få omstillet disse bøndertilatværedetnyeårhundredes landmænd. Junges sindelagsetikoghans globale kulturkendskab åbnede hansøjne foretandet
liv-etlivsompragmatiske oplysningsmænd fejlagtigt troede kunne ændres
vedændringer af praktisk (ydre)art.Detersåenandensagathans begreber
ogforklaringsrammeerblind overfor væsentlige sammenhænge. Somanty¬
det måJungesudsagnsættesind ienanden kontekst, hvor deindgår på lin¬
je med andre samtidige primære kilder.
DerermegetiJungesbeskrivelserogikke mindst fortolkninger, der skal tagesmedstoreforbehold. Men han har videregivetetfascinerende indblik
ienanden kultur. Ellerrettere-han har levneteftertidenetindtrykaf, hvor
fremmedartet almuekulturen kunneoplevesafenpersonfra øvrigheden,af
én der så det heleframeget storafstand. Deterresultatetaf den distance, jeg har ønsket atfremstille-selve Junges perception af bøndernes levevis.
Noget andeterså hvordan bondekulturen (eller -kulturmze)»egentlig« så
ud? Eller måske skullespørgsmålet lyde: Hvordan ser den udivorehove¬
der? Med de forudsætninger vinuhar.
Noter:
1 Allesidehenvisninger i artiklenerfra 1915-udgaven, dererforsynet medetfyldigtogoply¬
sendeforord afudgiverenHansEllekilde.Detindledende citaterfras.78og186. 2 Deter
primært iJungesandre publikationer(etudvalgermedtageti litteraturlisten),athanforholder sig til samtidens diskussioner,oghvor der kan hentesoplysningomhans begrebs-og normver¬
den. 3 11800-talleterdetlangtfra usædvanligt,atden voksendearbejderbefolkning i byerne forståspåsammemådeafdenskrivendeelite (seSchrumpf1993). 4 Det skal understreges,
atjeg har har rendyrket, hvad jeg opfattersom bogensimplicitte struktur, dens indre logik,
somkan binde defragmentariske udsagnsammen.Bogenhar ogsåpassager,hvor helt modsat¬
te synspunkter- f.eks. at bønderne har en langt bedretilværelse end Junge selv og hans standsfæller- skinnerigennem. Om baggrunden for sådanne modsætningerogdilemmaeri Junges bog,semit Cand.phil.-speciale: Bonden ihovedet-præstenJoachim Jungesforståelse af almuekulturen, 1992. 5 HistorikerenJerome Blum refererer flere lignende opfattelser fra 1700-talletseuropæiske almueskribenteroghistorikere (Blum 1978:45). 6 Med hensyntil de benyttede kilder henviser jeg til den inote4nævnteafhandling. 7 Kilder: LAS, Brandfor- sikringsarkivalier Hørsholm amt ca. 1790-1860 og Hørsholm birk, Auktionsdokumenter
Litteratur:
Bitterli, Urs: Die»Wilden« und die »Zivilisierten«. Miinchen 1976.
Blum, Jerome: The Endof the Old Order in Rural Europe. New Jersey 1978.
Chartier, Roger: Cultural History. Between Practices and Representation. Cambridge 1988.
Christensen, C.:HørsholmsHistorie. Kbh.1879.
Christiansen, Palle Ove: I godsets verden. Bindingerogbrydninger ietdansk godsområde 1750-1980.Kap. 4:Situationsanalyse. Godsetogbønderne.Manuskript.
Grandjean, P. B.:Slægtebogover enfamilie Junge. Kbh. 1913.
Hoppe,Maria-Therese:Hvemvarkulsvierne?I: FolkogKultur.Kbh. 1991.
Horstbøll, Henrik: »Nedsivningsteori«. Kultursammenstødogkulturhistorie. Kampen mod bondesamfundetshusholdningshorisont i DK i det 18. årh. I: Den Jyske Historikernr.26.
Århus1983.
Junge, Joachim: Den nordsjællandske Landalmues Karakter, Skikke, Meningerog Sprog.
Kbh. 1915. Medindledning af Hans Ellekilde.
Junge,Joachim: Nytaarsprædiken i Kantisk Smag. Kbh. 1806.
Junge,Joachim: Om SandselighedogIndbildningskraft. Kbh. 1806.
Junge,Joachim: Anmærkninger. I: Kjøbenhavns lærdeEfterretninger, 22. Kbh. 1807.
Junge,Joachim: Christendomslære med bestandigt Hensyn til den kantiske Philosophie. Kbh.
1808.
Nielsen, Helge: Folkebibliotekernes forgængere. Kbh. 1960.
Schrumpf, Ellen: Synet på industrielt barnearbejd-etoppgjør medelendighetshistorien, i Hi¬
storiskTidsskrift, bind 72,no.2., 1993.
Wolf, Eric R.: Bønder. En socialantropologisk oversigt over bondesamfundets udvikling.
København 1973.
Summary
Peasantportraits. An
ethnographic monograph
In 1798 the Danish minister Joachim Junge published his book »Character, Customs, Languageand Thinking of Danish Peasants in Northern Zealand«. The book providesa com-
prehensive picture of his parishioners, namely thepeasantsof Bloustrød Parish in Northern Zealand. The book isaunique testimonytoanencounterbetweentwo cultures. It givesa
1821-26.