• Ingen resultater fundet

Danish University Colleges Digitale didaktiske designprocesser, når undervisere integrerer læringsteknologi - hvorfor og hvordan Buus, Lillian

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Danish University Colleges Digitale didaktiske designprocesser, når undervisere integrerer læringsteknologi - hvorfor og hvordan Buus, Lillian"

Copied!
29
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Danish University Colleges

Digitale didaktiske designprocesser, når undervisere integrerer læringsteknologi - hvorfor og hvordan

Buus, Lillian

Publication date:

2019

Document Version

Tidlig version også kaldet pre-print Link to publication

Citation for pulished version (APA):

Buus, L. (2019). Digitale didaktiske designprocesser, når undervisere integrerer læringsteknologi - hvorfor og hvordan. Paper præsenteret ved Voksenpædagogisk Forum

, Kolding, Danmark.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights.

• Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research.

• You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain • You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Download policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

Download date: 08. Oct. 2022

(2)

Digitale didaktiske designprocesser

- når undervisere integrerer læringsteknologi – hvorfor og hvordan?

Præsentation på Voksenpædagogisk forum 25. april 2019

(3)

Lillian Buus (libu@via.dk)

• Specialkonsulent ved Enheden for Læringsdesign, VIA

• Pædagogisk IT designer

• Konstitueret centerleder og programkoordinator ved forskningscenter VIA Læring og IT – Digital Didaktisk Design programmet

• Fokus på digitalt didaktisk design, læringsdesign og pædagogisk udvikling af uddannelser samt projekter indenfor Læring og IT

• Baggrund:

• Cand. Mag. i Humanistisk Datalogi og Kommunikation ved Aalborg Universitet

• Ph.d. indenfor ”Læringspotentialerne og udfordringerne ved inddragelse af web 2.0 (sociale medier, IKT) i undervisningen

• Tidligere ansat på AAU som forskningsassistent og e-læringskonsulent (e- læringssamarbejdet og IT Services

Hvem er jeg?

(4)

3

Program for workshoppen

Introducere forståelsen af læringsdesign og udgangspunktet Perspektiver på integration – hvorfor?

En tilgang til læringsdesign – hvordan?

En lille øvelse Hvis vi når det:

Spørgsmål til jer

Eksempler på designs

(5)

Design for Læring

‘We cannot design learning we can only design for learning’,

(Dirckinck-Holmfeld & Jones, 2009, p. 277 ; Goodyear & Dimitriadis, 2013)

‘It is only the person that is learning, who can learn’, and that the teacher cannot determine what is learned: teachers are not able to design a

person’s learning.

(Goodyear & Dimitriadis, 2013)

(6)

5

Kriterierne for et godt digital didaktisk design

(Dohn og Hansen, 2016)

Digital didaktisk

design Logisk og hensigtsmæssig

struktur for hvordan

informationerne sættes op

medieniveauet

Didaktisk brug af digitale medier (både didaktisk-tænkte-it-

ressourcer og ikke-didaktisk- tænkte-it-ressourcer); forskellige

medier forskellig didaktisk brug;

anvendelsesniveauet

(7)

Understøttelse af underviserne

(Buus, 2015)

(8)

Opmærksomhedspunkter

Vigtig med understøttelse af underviseren

• Pædagogisk / didaktiske læringsaktiviteter i en digital kontekst

• Kendskabet til teknologi og de tekniske muligheder

Erkendelsen af tidsperspektivet

•Design af digital understøttet undervisning tager tid – ofte mere tid end forventet…

•Store hold - hvilken læringsaktivitet?

Læringsdesign workshop

• Udfordres på de pædagogiske og didaktiske overvejelser som er vigtige at gennemtænke, når der skal foregå ‘re-design’ af

undervisning

(9)

Perspektiv på integration

- Når der snakkes integration af teknologi i VIA

(10)

9

Online læring

(11)

Fra indhold til design

• Skabe en forståelse af forskellen mellem indholds elementer og en designmæssig tænkning

• Skabe en mere helhedsorienteret

didaktisk tænkning omkring integration af

teknologi i undervisningen

(12)

1

2

3

Læringsaktiviteter: Begreber og handlinger (taksonomi)

4

(13)

Overvejelser

Overvej den

pædagogiske tilgang til

læringsaktiviteten Er du klar til at afgive kontrol og lade deltagerne tage over?

Kan du skifte mellem lærer-, facilitator-, ekspert

og

moderatorrollen?

Vær bevidst om, at dialog og diskussioner i

læringsaktiviteter kræver din opmærksomhed

(omfang af stilladsering) Skab balance mellem

den autoritative og den deltagende rolle Overvej din rolle

Har du sikret dig balance mellem

læringsmål, læringsaktiviteter og vurderingsformater?

Overvej

læringsaktivitetens rolle

Planlæg ikke en aktivitet, hvis du ikke

har tid til den

Overvejelser fra et underviser perspektiv

(14)

En tilgang til læringsdesign

- En kollaborativ design workshop

(15)

1. eller 2. linje i overskriften ved at markere fonten

Udgangspunkt: Collaborative e-Learning Design metode (CoED) - et metodisk rammeværktøj udviklet med input fra forskningsområderne:

• System udvikling – fordi vi designer (for) informations- og kommunikations teknologi

• Kollaborativ læring – fordi vi designer for læring og lærer I design processen

• Facilitering af kreative processer – fordi målet er at skabe nytænkning og re-didaktisering af undervisningspraksis

Inspiration

(16)

1. eller 2. linje i overskriften ved at markere fonten

Overvejelser

Udvikling og integration af digitale læringsaktiviteter tager tid.

Det er i sig selv en læringsproces.

Som underviser definerer du rammen, fremskridtene og læringsaktiviteterne.

Husk: Vær meget eksplicit om, hvad du forventer, deltagerne skal med læringsaktiviteten

Design og udvikling

• Se det igennem fra en deltagers perspektiv

• Tænk det igennem pædagogisk og teknologisk

• Tænk over, hvor og på hvilken måde du kan synliggøre fremdrift i læringen

Forberedelse og produktion

• Skriv storyboards til produktion

• Beskriv læringsmålene for alle typer læringsaktiviteter

• Udnyt mulighederne (podcasts, videoer, tekster, grafik , interaktioner m.m.)

Integrering og anvendelse

• Skab rammer for deltagernes brug af de digitale læringsaktiviteter

• Fastlæg din rolle som moderator og facilitator

• Kortlæg teknologiske udfordringer

(17)

1. eller 2. linje i overskriften ved at markere fonten

Sådan gør vi

(18)

1. eller 2. linje i overskriften ved at markere fonten

Inspirations kilde: (original tekst)

the Collaborative E-learning Design method (CoED), (Georgsen & Nyvang, 2007) Tilgangen udvidet og yderlig beskrevet i:

Scaffolding Teachers Integrate Social Media Into a Problem-Based Learning Approach? (Buus, 2012)

Outputs - læringsdesigns

(19)

Forberedelse - digitalt

(20)

19

Øvelse – del 1

• Sæt jer sammen i grupper af 2-3 personer

• Diskuter ud fra de udleverede metodiske og pædagogiske værdikort, hvilke 5 pædagogiske værdier du/I finder mest værdifulde i forhold til didaktisk udvikling af

undervisningen og argumenter hvorfor

I får 10 min. til at finde frem til de 5 vigtigste pædagogiske

værdier

(21)

Øvelse - del 2

• Gruppen går nu sammen med en anden gruppe

• begge grupper medbringer sine 5 pædagogiske værdier.

• De to grupper skal nu blive enige om 3 grundlæggende værdier ud fra de 10 samlede værdikort begge grupper har bragt med – og

argumentere hvorfor.

I får 10 min til at finde frem til de 3 grundlæggende værdier i gruppen

Afslutningsvis fremlægges gruppen 3 værdikort og argumenter hvorfor

(22)

Den videre proces - læringsdesign

25. april 2019 21

• Aktiviteter

• Ressourcer

• Infrastruktur

(23)

Den videre proces - selvhjælp

(24)

Spørgsmål

(25)

Diskussions spørgsmål

Hvordan understøttes integration af teknologi i din organisation?

Hvordan ser du den rolle som underviseren

har og får, når der integreres teknologi i en

undervisningspraksis?

(26)

Eksempler

- Designs der er blevet operationaliseret

(27)

Undervisningsdag 2

Se oplæg om ”Kultur, familie og opdragelse” v. Henrik Kokborg

og

Se oplæg om ”Traumer og traume reaktioner” samt ”Dialog om traumer” v. Tina Ammundsen og

Laila Jacobsen Adgang til

læringsplatform og Introduktions-

materiale

Udfylde profil med personlig

og faglig information

samt læringsmål Orientere sig i

de øvrige deltageres

profiler Modtaget mail

med information,

samt brugernavn og

kode

Velkomst, præsentation og kort introduktion til forløbet

Gennemse introduktions-

materiale og orientere sig på læringsplatform

Undervisningsdag 1 Online del 1 og 2 – fordelt over 3 uger Før fremmøde

Introduktion til øvelserne med

”Koordinering og brobygning”

Introduktion og oplæg om

”Den dialogiske tilgang”

Introduktion og oplæg om

”Kulturbegreber og kulturforståelse i mødet med

flygtninge”

og

”Sundhedssystemer og sundhedsopfattelser”

Dannelse af grupper

Øvelser og forberedelse til synkron aktivitet:

”Traumer – beskrivelse og refleksion over egne erfaringer”

”Samarbejde med flygtningefamilier”

[Note: øvelsen ”Samarbejde med flygtningefamilier” skal afleveres senest kl 12 på dagen for den fælles synkrone aktivitet]

Se oplæg om ”Mindmapping metode” v. Bodil Burian

og

Se oplæg om ”Samarbejde med tolken”

Øvelser og forberedelse til synkron aktivitet:

”Mindmapping og samarbejde med tolken

[Note: øvelsen skal afleveres senest 2 dage før den fælles synkrone aktivitet]

2 timers synkron aktivitet: Fælles refleksion og gruppe refleksion i

Refleksionsrum.

Øvelse og forberedelse til den sidste undervisningsdag:

At træne og koble det du har lært til daglig praksis

2 timers synkron aktivitet: Fælles refleksion og gruppe refleksion i

Refleksionsrum.

Opsamling på forløbet siden første undervisningsdag Øvelse med rollespil:

Træning af mindmapping metoden,

refleksionsøvelser og plenum refleksioner

Opsamling på ”Koordinering og brobygning” -

”Sundhedsplejersken som brobygger/koordinator”

Øvelse:

”Relatere brobygning og koordinering til praksis”

Øvelse:

”Brug af Sundheds- systemer”

Øvelser som forberedelse frem til sidste undervisningsdag (”Koordinering og brobygning”):

Kortlægning af indsatser og tilbud

Kortlægning inter-professionel kommunikation og samarbejde

Opsamling og afslutning på kompetenceudviklings-

forløbet Øvelse:

Opsamling på egne læringsmål samt sparring og dialog i plenum

Formulering af handlingsplan

Kompetenceforløbets opbygning

(28)

Sådan ser det ud i Moodle (læringsplatform)

(29)

Referencer

Buus, L. (2012). Scaffolding Teachers Integrate Social Media Into a Problem-Based Learning Approach?

Electronic Journal of e-Learning Volume 10 Issue 1 2012, Vol. 10, 2012(Issue 1), 13–22.

Buus, L. (2015). The learning potentials and challenges when integrating Web 2.0 in a problem-based learning approach (Aalborg University). Hentet fra

http://vbn.aau.dk/ws/files/229504270/PHD_Lillian_Buus_E_pdf.pdf

• Conole, G. (2007). Describing learning activities -Tools and resources to guide practice. I H. Beetham & R.

Sharpe, Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing and Delivering E-learning (s. 81–91). New York : London: Routledge.

• Dimitriadis, Y., & Goodyear, P. (2013). Forward-oriented design for learning: illustrating the approach.

Research in Learning Technology; Vol 21 (2013). Hentet fra

http://www.researchinlearningtechnology.net/index.php/rlt/article/view/20290

Dohn, N. B., & Hansen, J. J. (Red.). (2016). Didaktik, design og digitalisering. Samfundslitteratur.

Georgsen, M., & Nyvang, T. (2007). Collaborative e-Learning Design Method (CoED) (Nr. 12; s. 25). E- Learning Lab: Aalborg University.

• Jones, C., & Dirckinck-Holmfeld, L. (2009). Analysing Networked Learning Practices. I L. Dirckinck-

Holmfeld, C. Jones, & B. Lindström (Red.), Analysing Networked Learning Practices in Higher Education and Continuing Professional Development. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I kompetenceområdet digital design og designprocesser er der i høj grad gjort brug af den samme designmodel. I den integrerede faglighed viser tallene, at 92 % af forløbene

Men det afholder heldigvis ikke kompetente forskere i at undersøge og arbejde med begrebet, og den seneste, som giver sit bud, er Knud Illeris, der stiller spørgsmålene:

Det vil derfor typisk være hensigtsmæssigt at anvende en læseguide når der er tale om tekster der er særligt svære, og/eller som indholdsmæssigt er centrale for faget, og hvor

 Bør kunne bruges ”alle” steder eller være

Andreas spiller 9 hurtige slag på trommen, startende forte, så mezzoforte, og de to sidste slag er pianissimo med skiftevis venstre og højre hånd, imens han kigger på nogle af de

Jeg er godt klar over at kompetenceudvikling ikke er gratis, men vi bliver simpelthen nødt til at investere i denne faglighed hvis det skal blive en succes, og mon ikke det lønner

- Hvis man som person bliver anmodet om at indtræde i et nyt eller eksisterende netværk, er det vigtigt at sikre sig, at ”forhandlingen” af den psykologiske kontrakt sker på

Dette betyder, at digitale didaktiske lære- midler (fx digitale fagportaler eller digitale grammatikmaterialer), som anvendes meget i danskundervisningen, ikke har en tilsvaren-