• Ingen resultater fundet

Vejledning til at bestemme tilfældige tal i Nspire, Maple og Geogebra TI-Nspire-CAS:

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Vejledning til at bestemme tilfældige tal i Nspire, Maple og Geogebra TI-Nspire-CAS:"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 9, Sandsynlighedsregning og statistik, afsnit 2

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Vejledning til at bestemme tilfældige tal i Nspire, Maple og Geogebra

TI-Nspire-CAS:

Du kan frembringe tilfældige tal på mange måder i programmet. Kommandoen er altid noget med: rand, som står for ”random”, der betyder ”tilfældig”.

Gå ind i ”Bibliotek”, og gå til kommandoer, der begynder med R – og find så alle rand-kommandoerne:

rand(10) Leverer 10 tilfældige tal mellem 0 og 1.

randint(25,748,15) Leverer 15 tilfældige tal mellem 25 og 748.

randsamp(hele_tal,8,0) Udvælger 8 tilfældige tal fra den nævnte liste – med tilbagelægning randsamp(hele_tal,8,1) Udvælger 8 tilfældige tal fra den nævnte liste – uden tilbagelægning Kommandoerne fungerer både i Noter og i Regneark.

I regnearket kan man simulere terningekast, møntkast osv. For eksempel som vist nedenfor, hvor du så skal trykke ctrl+r, mens du står i regnearket, så opdateres regnearket, og du får et nyt kast!

(2)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 9, Sandsynlighedsregning og statistik, afsnit 2

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Maple:

a) Start med at taste rand i det interval af heltal, som du ønsker.

b) Herefter kan vi kaste tilfældigt en række gange.

(3)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 9, Sandsynlighedsregning og statistik, afsnit 2

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Geogebra:

a) Start med at skrive =TilfældigMellem(1,1000) i regnearket.

b) Vi kan nu trække i cellemarkering og få en række tilfældige kast.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

værktøjskassen vælges: Geometri > Punkter og linjer > Punkt på, og derefter klikker du på de relevante linjestykker. Skriv nu den rigtige y-koordinat i hvert af de tre

Du kan altid tegne en given vektor som en stedvektor – der jo har samme koordinater, som det punkt vektoren er stedvektor for – og derefter parallelforskyde den (langs en

Bemærk: Hvis du vil regne videre med vektorens længde (fx i Noter), så kan du lagre den, som her fx i l_va ved at højreklikke og vælge ”Lagre”, og så skrive navnet i den boks,

Afsæt radius til cirklen – vælg i værktøjskassen: Geometri > Punkter og linjer > Linjestykke, og afsæt linjestykket fra centrum og ud til cirkelperiferien.. Bestem radius

Benyt kommandoen: dotp(. ) til at bestemme skalarproduktet.. a) Vi taster de to vektorer ind i math mode. b) Vi skal bruge

punktet – denne vektor er netop projektionsvektoren, og vektoren koordinater kan aflæses direkte af punktet, fordi projektionsvektorens udgangspunkt er (0,0), og den er derfor

Gå over i Diagrammer og statistik, og sæt variablen sum_øjne på førsteaksen, så får du et stolpediagram (pindediagram), der viser fordelingen af de 1000 kast. Trykker du nu

TI-Nspire: Du kan hente en fil her.. Geogebra: Du kan hente en