• Ingen resultater fundet

Vejledning til at bestemme længder i Nspire, Maple og Geogebra

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Vejledning til at bestemme længder i Nspire, Maple og Geogebra"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 6, Vektorer og trigonometri, afsnit 4

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Vejledning til at bestemme længder i Nspire, Maple og Geogebra

TI-Nspire-CAS

Beregning i Noter:

1. Skriv vektoren ind i en matboks, og navngiv den som i opgaven.

2. Benyt kommandoen: norm(..) til at bestemme vektoren længde.

Bemærk: Når man skal regne videre med en vektors længde, så er det nemmest, hvis du laver en definition af længden, fx kan du kalde længden af vektor a for la .

Konstruktion og måling i Grafer:

1. Plot et punkt med de koordinater, som vektoren har.

2. Tegn en stedvektor til punktet, som så er en repræsentant for vektoren.

3. Mål længden af vektoren – vælg i værktøjskassen: Geometri > Måling >længde, og klik på vektoren.

Bemærk: Hvis du vil regne videre med vektorens længde (fx i Noter), så kan du lagre den, som her fx i l_va ved at højreklikke og vælge ”Lagre”, og så skrive navnet i den boks, der dukker op. Når du så skriver l_va i Noter, så får du vektorens længde.

(2)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 6, Vektorer og trigonometri, afsnit 4

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Maple:

a) Start med at få vist paletten Accents.

b) Vi vil indtaste vektoren 𝑎⃗ =[3 5]

c) Vi kan bestemme længden med kommandoen len.

d) Vi kan tegne en repræsentant for 𝑎⃗ =[3

5] ud fra origo.

(3)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 6, Vektorer og trigonometri, afsnit 4

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Geogebra

a) Vi vil indtaste vektoren 𝑎⃗ = [3

5] i inputlinjen. Husk at bruge små bogstaver. I inputlinjen indtastes a=(3,5).

b) Geogebra tegner automatisk en repræsentant ud fra origo.

c) Vi kan bestemme længden med kommandoen Længde(…) i inputlinjen.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Du kan altid tegne en given vektor som en stedvektor – der jo har samme koordinater, som det punkt vektoren er stedvektor for – og derefter parallelforskyde den (langs en

Afsæt radius til cirklen – vælg i værktøjskassen: Geometri > Punkter og linjer > Linjestykke, og afsæt linjestykket fra centrum og ud til cirkelperiferien.. Bestem radius

Benyt kommandoen: dotp(. ) til at bestemme skalarproduktet.. a) Vi taster de to vektorer ind i math mode. b) Vi skal bruge

punktet – denne vektor er netop projektionsvektoren, og vektoren koordinater kan aflæses direkte af punktet, fordi projektionsvektorens udgangspunkt er (0,0), og den er derfor

randsamp(hele_tal,8,0) Udvælger 8 tilfældige tal fra den nævnte liste – med tilbagelægning randsamp(hele_tal,8,1) Udvælger 8 tilfældige tal fra den nævnte liste –

Gå over i Diagrammer og statistik, og sæt variablen sum_øjne på førsteaksen, så får du et stolpediagram (pindediagram), der viser fordelingen af de 1000 kast. Trykker du nu

Læg mærke til, at vi kan skrive en x-værdi, der ligger tæt på den løsning, som vi ønsker at bestemme. Hvis vi ønsker, at Geogebra regner eksakt, så

Vi skriver kun det mest nødvendige, (og udelader punktet i første iomgang) og ser på resultatet, om vi skal anvende nogle af de mange options .... Selv om pilene angiver