• Ingen resultater fundet

Vejledning til at simulere terningkast mv. i Nspire, Maple og Geogebra

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Vejledning til at simulere terningkast mv. i Nspire, Maple og Geogebra"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 9, Sandsynlighedsregning og statistik, afsnit 2

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Vejledning til at simulere terningkast mv. i Nspire, Maple og Geogebra

TI-Nspire-CAS:

1. Opret en side med to kolonner eller to rækker – øverst: Lister og regneark, og nederst: Diagrammer og statistik.

2. I regnearket lader du nu den første kolonne være den liste, som svarer til de 6 forskellige terningekast.

Navngiv kolonnen: øjental.

3. Næste kolonne skal være den første terning, terning1, og tredje kolonne den anden terning, terning2.

4. Du kan nu på tilfældig måde kaste terningerne det antal gange du ønsker – på en gang, fx 1000 kast – med kommandoen: randsamp (øjental,1000) .

5. Den næste kolonne kalder du sum_øjne, og der udregner du nu summen af de to øjental, der vises samtidigt, med kommandoen: sum(terning1+terning2).

6. Gå over i Diagrammer og statistik, og sæt variablen sum_øjne på førsteaksen, så får du et stolpediagram (pindediagram), der viser fordelingen af de 1000 kast.

7. Trykker du nu ctrl+r, så får du nye tusind terningekast med hver af de to terninger, og derfor også en genberegnet sum af øjentallene i hver af de 1000 dobbeltkast – og samtidigt opdateres

stolpediagrammet.

(2)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 9, Sandsynlighedsregning og statistik, afsnit 2

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Maple:

a) Start med at kaste to terninger.

b) Herefter kan vi lave en liste med 1000 kast af de to terninger, hvor vi tæller summen af de viste øjne.

c) Vi kan tegne et pindediagram.

d) Hvis vi genberegner dokumentet, så får vi en ny stikprøve.

(3)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 9, Sandsynlighedsregning og statistik, afsnit 2

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

Geogebra:

a) Start med at skrive =TilfældigMellem(1,6)+TilfældigMellem(1,6) i regnearket.

b) Vi kan nu trække i cellemarkering og få en 1000 tilfældige kast.

c) Vi kan nu lave et pindediagram over fordelingen.

(4)

Hvad er matematik? 1

ISBN 9788770668279

website: link fra kapitel 9, Sandsynlighedsregning og statistik, afsnit 2

© 2017 L&R Uddannelse A/S • Vognmagergade 11 • DK-1148 • København K • Tlf: 43503030 • Email: info@lru.dk

d) Hvis vi genberegner regnearket med CRTL R, så får vi en ny fordeling.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Bestem spredning og standardafvigelse med en selvstændig beregning med kommandoerne stDevSamp og stDevPop, når du har skrevet data for din variabel ind i en liste (svarende til brug

Gå op i værktøjskassen, og vælg: Grafindtastning/Rediger > Relation.. Skriv

Del siden op i to lodret med to applikationer i den højre kolonne, så du kan skrive teksten i opgaven til venstre og have regneark og plot til højre. Tilføj ”Lister og

Du kan altid tegne en given vektor som en stedvektor – der jo har samme koordinater, som det punkt vektoren er stedvektor for – og derefter parallelforskyde den (langs en

Bemærk: Hvis du vil regne videre med vektorens længde (fx i Noter), så kan du lagre den, som her fx i l_va ved at højreklikke og vælge ”Lagre”, og så skrive navnet i den boks,

Afsæt radius til cirklen – vælg i værktøjskassen: Geometri > Punkter og linjer > Linjestykke, og afsæt linjestykket fra centrum og ud til cirkelperiferien.. Bestem radius

Bemærk 1: ’Lodret streg’ kan vælges fra tastaturet – til højre ovenfor å, eller fra ”Tegn”/symbolpaltten. Bemærk 2: Hvis det var i en vilkårlig trekant, så kan vinklerne

Benyt kommandoen: dotp(. ) til at bestemme skalarproduktet.. a) Vi taster de to vektorer ind i math mode. b) Vi skal bruge