En dansk sanglegstradition
Beskrivelse
af
etindsamlingsprojekt
Af
IngerSmedegaard
Baggrund for indsamlingsarbejdet
Den sanglegstradition, jeg her vil beskrive, ervelkendt afmange -og
dog erden såtæt vedat gå i glemmebogen,at mankan forundres.
Ogforundret-detvar,hvadjeg blev, da jeg i 1985 villeet »smut«fra Fyn hjem til Vestjylland foratopsøgekammerater og vennerfra min tidlige ungdomog sammenmed dem»lige« genopfriske de sanglege, vi
havdelegeti KFUM-ogKFUK-sammenhæng. I demellemliggende 20
år havdejeg ikke skænket sanglegene mangetanker, menhavdefattet fornyet interesse for dem, fordi jeg i Tommerup Folkemusiklaug be¬
skæftigede mig med traditionel dans og sang, og vi her også indimel¬
lem legede et par sanglege. Men der manglede noget, når vi legede i Lauget, syntesjeg; ikkeat dervarden store forskel påsange oglege-
dervarenddasammenfald-menlegemåden varanderledes. Jegsav¬
nede detliv,denglødogbegejstring,somjeg kendtefra tidligere. Og så
var det,jeg fik den tankeat hente »mine«sanglege fra Vestjylland til Fyn.
Men sanglegene blev slet slet ikke leget mere! Hvad der for migvar
»igår«viste sigatværehistorie. Erindringenombådesange oglegevar der-formange,viste det sig-men mangedetaljervarallerede uklare,
og den opdagelse var optaktentil det indsamlingsprojekt, jeg nu står
midt i.
Indsamlingen
I de forløbne år harjeg med jævne mellemrum brugt ferier og week¬
enderpå atopsøgemeddelere ogfå dem til at synge og fortælle. Des¬
uden harjeg i samarbejde med meddelere arrangeret sanglegsaftener
forpå den mådeatgenopfriskesange oglegeogogsåforommuligtat genopleve den glødogbegejstring,somi min erindring altid kendeteg-
Udflugt med KFUMogKFUK1941.
Enflokungemennesker på udflugt med KFUMogKFUKholder hvil
igræsset.Måskeerdette endemåletfor udflugten, ogden lillegruppevil lege sanglegeentid-eller måskefortsætter deforatmødes medeneller flere tilsvarende grupper og lege med dem et andet sted. (Privatfoto
1941).
nedearrangementernetidligere.Etparaf disse (nye)arrangementerer
optagetpå video. Jeg har også via lokale aviseroglokalradio efterlyst
ogfået fotografierogoplysninger.
I interviewsituationer har jeg som udgangspunkt brugt følgende spørgeskema:
Vil duprøve at fortællesåmeget, du kanhuske fra en sanglegsaften.
Hvorlegede I?
Hvornårlegede I?
Hvemlegede?
Hvilken aldersgruppe?
Hvilke forberedelsergjordeI?
Kan du huske nogenafde sange, I sang- oghvad I legedetil?
Varderenbestemt rækkefølge?
Vardernogenbestemte, der arrangerede en aften?
Legeholdetfra Tommerup Højskole 1939.
Imodsætningtildenfolkeligetraditionvarder påhøjskolernetaleom
decideret indlæring afen række sanglege, som blev brugt til opvisning vedfestlige lejligheder, årsmøder, afslutningo.1.
Derertydeligforskelpå opvisningslegenesomsesherogdenfolkelige legemåde, somillustreresfx. på »Tyv,jatyv«-billedet (side 96), omend derselvfølgeligharværet afsmitning begge veje. (Privatfoto 1939).
Varder nogen bestemte, dersangfor?
Kom dernye sange til, ellervar det de samme hvergang?
Ved du, hvormange år tilbage, derer blevet leget sanglege?
Hvornårca. legede du sidst?
Hvorfor holdt duop?
Udløbere
Ibegyndelsenkoncentreredejeg mig i minindsamlingheltomVestjyl¬
land, men blev snart opmærksom på, at traditionen kendes mange
forskelligesteder ilandet,ogdetvarnærliggendeogsåatgøreoptegnel¬
serpå Fyn, dels fordijegbor her, men ogsåfordi det varmeget almin¬
deligt, at ungevestjyder fra det indre missionske miljø toget højsko¬
leopholdpåTommerup HøjskolepåFyn,ogforendels vedkommende betød det, at de fandt en kæreste her og blev boende. Tommerup
Højskole havde altså funktion som en art udvekslingscentral for dels
skolens egen, dels denudefrakommende sanglegstradition, og herun¬
dermåske især den vestjyske, daenstordel af skolens elever kom fra Vestjylland. Da detvaralmindeligt, atskolens elever blevinviteret til ungdomsarrangementer udenfor skolen eller selv arrangeredeoginvi¬
teredeungemenneskerudefra (skolen havde karleholdomvinterenog
pigehold om sommeren), vil den fynske sanglegstradition også være repræsenteret. Det ligger som en spændende opgave forude at sam¬
menligne disse forskellige traditionerogundersøge, hvilken indflydel¬
se de harhaftpå hinanden.
Jegerogså blevet opmærksom på,atder harværetensanglegstradi¬
tion blandtungemenneskerfra grundtvigianske kredse. Hervarhold¬
ningen til danseinstruktionogdansi det heletagetenanden, så legene
harsandsynligvis haftenanden karakter-afhængigaf, hvorstortskel¬
let harværetgrupperne imellem.
Denforeliggende artikel erimidlertid enbeskrivelse af sanglegstra- ditionen,somjeg selv kender denfra Vestjyllandogharfået den uddy¬
bendebeskrevet afvestjyder.
Meddelere
Meddeleretil det konkreteprojekt har det ikkeværetvanskeligtatfin¬
de. Det varsomat starteitoppenogskære vandrette stykkerafen py¬
ramideformet kage: Hver meddeler kan henvise til mange nye. Det vanskelige ligger iatbegrænseogindkredse oplysningerne. Meddeler¬
nehar dettilfælles,atdeerbosiddende i Vestjylland,ogfor faktisk alle gælder, at de har deltaget i sanglegsarrangementeri deres ungdom og
måskelængere. Aldersmæssigter derstorspredning; fra 40 til 90 år.
Jeg selver født 1950 i den lille landsby Lønborg i Vestjylland, lidt
vestfor Tarmogsydfor Ringkøbing. Min familie hari fleregeneratio¬
nerhafttilknytning til eller berøringsflade med IndreMission, hvilket dengang påmin hjemegn indebar,atmanikke dansedeogikke drak al¬
kohol.Framin konfirmationogetparårfrem deltog jeg i ungdomsar¬
rangementer i KFUM- og KFUK-regi, og detvarder,jeg stiftede be¬
kendtskab med densanglegstradition,som nu nærmereskal beskrives.
Rammerne
for sanglegene
Manmåforestillesiget stort grøntområde- enpark,foden afenhøj,
ensøbred,enpræstegårdshave-etsted, hvor detgennem mangeår har
væretskik, atmansamledesmangemennesker,sådererennaturlig el¬
ler menneskeskabt talerstologpladstil,atmankanfærdes frit mellem
hinanden ogogsåsidde retgodt etsted ogf.eks. spise sin mad.
Dereringen eller højstenenkelt salgsbod, hvormankankøbe sigen is. Græsseterslåetogflageterhejst, hvis derer enflagstang,menellers
er der ikke gjort de store forberedelser til, at stedet om kort tid skal
danne rammen om enstorflok mennerskersglade udfoldelser.
Menneskene
Demennesker, deromlidt vilmødes, erikkeenfastsammensatgrup¬
pe, mendogerderenforventningom,hvem der kommer,oghvem der
ikke kommer. Man ved lidtomdet fra de andreår,for anledningen til,
atman mødes, erårligt tilbagevendende.
Stederne
Stedet kan være Dejbjerg Præstegård, Blåkilde Ungdomsskole, Gød- strupSø,Ejer Bavnehøj, Nørholm, Ryhave-såvidt muligt altid under
åbenhimmel;måske kunnemanaftegnestederne påetkort medca.40
kilometerscykelafstand i de områder, hvor Indre Mission og KFUM
ogKFUKgjorde sig mest gældende.
Anledningerne
Anledningen kan være grundlovsdag ellersankthansaften - menogså valdemarsdag, enudflugt eller andre festdage kan bruges.
Og det,manmødesom,det,somgårigen fra denenelejlighed til den anden, om man fejrer grundloven, flaget ellernoget andet, er at lege sanglege.
Adgangskortet
Mangeforbinder sanglege med børn-ogdetgjordemanogså dengang,
men de sanglege, derer tale om her, erdecideret for voksne. Ikke at børn ikke kunne eller måtte være med, men devar det sjældent. Ad¬
gangskortetvarkonfirmationen, og eftersom denne i Vestjylland den¬
gangalmindeligvis fandt sted i april eller maj måned, sås der mange
nykonfirmerede, forventningsfulde unge mennesker i andendagstøj
ved sankthans-og grundlovsfesterne.
Arrangementet
Etarrangementstartersomregelomeftermiddagen med foredrag eller
møde afen art, afhængigt afarrangementets størrelse. Det kan være
det pågældende sogns præst, en højskolemand eller måske en mis-
Grundlovsdag 1944, Nørholm ved Varde.
Legene erstartet op mens der endnu erbørn, forældrene når ligeat
væremeden stund- dogeringen af børnene med i kredsen.
Detserudsom omkredsen netopharafsluttetenlegog nuventerpå nyt initiativfraenforsanger.
Derskulleenkraftigsangstemmetilatsyngeforsamlingenop, ogjeg vilaltidhuskebruset, nårforslaget blev godkendt vedatalle stemtei.
Derimod harjeg ingen erindring om, at det har været tungt at lege i
timevis idet blødegræs. (Privatfoto 1944).
sionær, der indleder. Alle generationerermednu, sanglegene erførst
omaftenen, ogder kan væreflere hundrede forsamlet.
Efter foredraget sidder de voksne rundt om på tæpper og drikker medbragtkaffe,mensbørneneløberoglegerogdeungestårismåklyn¬
ger ogsnakker eller går ture i det omliggende terræn. Eftermiddagen
afsluttes med gudstjeneste i dennærmeste kirke eller andagt i det fri,
og de voksne og børnene trækker sig efterhånden tilbage - nogle få
unge parmed småbørn harsværtvedatgive afkald påsamværetmed
ungefra nabosogneneogsanglegene,somde selv deltogi, før de stifte¬
de familieogfik småbørn ogbliver endnulidt, indtil ogsådemåtage hjem, fordi de småikke vilmere.
Sanglegei VostrupForsamlingshus 1986.
»Tyv,jatyv, det skal duvære.«Bemærk spilletmellem detre.Detvar ikke ualmindeligt, at »tyvene« viste deres kunnen ved at klappe ret
hårdhændetud, hvis ikke»offeret« nåedeat smutteforinden.
Defleste af deltagernepå dette ogdefølgende trefotografiererfra Lønborg-Vostrup-egnen i Vestjyllandoghar deltaget istørre sanglegs-
arrangementer i bl.a. DejbjergPræstegård ogpå Blåkilde Ungdoms¬
skole. En delerjævnaldrendeogkender hinandenfra barnsben. (Foto:
IngerSmedegaard, 1986).
De ungebliver tilbage, forventningsfuldeoglidt kåde ved tankenom sommeraftenensglade leg. Fra de enkelte hjemsogne kender alle hin¬
anden, nogle har mødt hinanden ved lignende lejligheder ellererbe¬
kendte via familierelationer, menkonfirmanderneernye oghos dem
er forventningerne nok allerstørst. Efterhånden samles alle på den
mestplane del af områdetog er nuklartil atlege.
Opstarten
Dereringen leder eller instruktørogingen, der bestemmer det videre
forløb. Ogingen instrumental musikledsagelse. Spontant, måske efter indbyrdes aftale, begynderetparstykkeratsynge»Tyv,jatyv,detskal
duvære«.Oftest bliver denbrugtsomopstart, mendet kanogsåvære f.eks. »Syv raskeflickorien ring«. Allefalder i, samtidigmedat man
mere eller mindre tilfældigt går sammen to og to - inklination fore¬
kommer ikke-og følger efter forsangerne, indtil der dannesenkreds
afpar. Er man uden mage, har man i legen lov til at »klappe« en af
samme køn ud, dvs. klappe vedkommende på ryggen forat overtage pladsen, så man derved »stjæler« hans eller hendes »lille ven«, som sangen siger.Nu hørerdettilfældigeop; manklapper ud, såman kan komme tilatgåsammenmed den,manharetgodtøje til, eller det kan tænkes, at mannetop forhindreretpar, der kæresterlidt, i atgå sam¬
men.
Tyv, ja tyv
Tyv,jatyv det skal du være, for dustjal min lille ven.
Menjeg har det håb tilbage
atjeg får migenigen.
/: Åh ja,en igen, :/
dettrorjeg.
I^'1 JIJ j-3 IJ~3
.nu"?
pJeg tror, du gårogsover ogikkepasserpå, minven.
Jegtror, du gårog sover og ikkepasserpå.
/:Ak, nej. Ak, nej. Jegsoverej :/
Jeg soverej, men våger
og tænker kun pådig.
Dajeg rejste fra min kone, glemtejeg min paraply.
Denhar kostetatten kroner,
ogdenvar sågodsom ny.
/:
Åh,
ja, god som ny, :/god som ny.
Sangen synges mange gange, ogalleermed. Detersjældent,at nogen
kigger på først på aftenen, og legen er så enkel, at nybegyndere kan
være med udenstore problemer. Og stemningen stiger.
Forsangere
Sangen bæres afen mere ellermindre selvbestaltet forsanger. Om en forsangervargod bestemtes af, om han ellerhun havdeen kraftig og bæredygtig sangstemme - og kunne huske sangene udenad. Enkelte
steder havde man enfast forsanger, som ikke legede med- dererek¬
semplerpåenpræstefrue,somikke anså detforrigtigt, athun deltog-
og en voksen, gift mand, der mente, han var for gammel til at være med. Forbeggegælder,atde havdegodesangstemmeroghuskede godt
- og desforuden stod begge de pågældende ungdomsgrupper uden en bæredygtig forsanger blandt »deres egne«, hvilket ikke måforveksles
med,at deunge herikke sangmed. Mestalmindeligt vardetimidler¬
tid, at et sogn elleren ungdomsgruppe kunne stille med flere, måske
mange, dygtige sangere, ogdet harselvsagtgivetprestige i gruppenat
være enaf dem. Og når såungdomsgrupperne fra deforskelligesogne mødtestilstørre arrangementersomf.eks. engrundlovsfest, kanman forestille sig, hvilken spænding derharliggetom førerrollen.
Sangdyster
Eftersom deringenfast rækkefølgeeri legene,erdetoptil forsangerne
atfindepå dennæste;udensang,ingen leg. I hjemsognene ved de min¬
dre arrangementerkan sangerne klare sig med etblik til hinanden og på den måde spontant »lægge programmet«, men her, hvor derer så
mangeflere deltagere-og sangere-kan derblive taleom renesangdy¬
ster. Det erikke afgjort, at sangeren med den kraftigste og mest gen¬
nemtrængende stemme vinder; den næstbedste kan have flere sog¬
nefæller med-ellervære merecharmerende! Et ikkeuvæsenligt aktiv
kombineret med engodsangstemme.
»Trefremogto tilbage«
Tyv,jatyv«fortsætter, så længe,manhar lyst; påettidspunkt, bestemt
afforsangerneogudennogenegentligovergang,dannermanstorkreds
ogbegynderatlegeenkædeleg, der kaldes»trefremogtotilbage«,»to fremogtretilbage«, »fire fremogtretilbage« eller»trefremogfire til¬
bage«. Bedermanfolk, der tidligere har deltageti legene,omatpræci¬
sereforløbet, erdetsomregelvanskeligt, for dereruenighed, også in¬
den for samme gruppe. Hovedsagen er, at man hele tiden skifter
partneri legenogfår hilst på alle medensvingom.Afsangetillegener dermangfoldige; manbrugertidenspopulærmelodierogkendtesange
fra sangbogenogskoletiden -detgørikkesånøje, hvordan legog sang
passer sammen-mangler derentakt,skyndermansiglidtog erderfor
mange,så kanman ossenokfå det tilatpasse;fårsangenende, begyn¬
dermanbareforfra.Sangogleg gåropienhøjere enhed, hvorskiftevis
sangen oglegenervigtigst.
Legen er som nævnt en kædeleg; afhængig af skikken på den pågældendeegnløbermanto, treellerfire led frem i kæden,og»frem«
vil for damernesige medsolsogfor herrerne modsols. Manstartermed højre hånd. Med den sidstepartnerdrejerman enhelomgang; denne partner, den sidste på »fremvejen«, er også den første på »tilbage¬
vejen«, hvormanløberetled flere eller færre end frem; tilsidst svinger
manrundt med denpartner, manstårudfor, indtilsangen ertil ende.
På denne måde skifter man partnerheletiden, og i princippeterdet underordnet, hvormange ledmankæderfremogtilbage,mendet har indvirkningpå,hvor langtidmanfår tilatsvinge rundt med hinanden
til slut.
Trin og
fatning
Der bruges ingen indstuderede dansetrin i legene og ingen egentlig dansefatning; manløber,gåreller hopper rundti takt til sangen,fatter
omhinandensoverarmeeller skuldreogsvinger rundt med front mod,
menlidt forskudt forhinanden, fortsat med løbe- eller måske hoppe-
trin.
Sangetil denne legvar dermange af. Her nogle eksempler:
Ole sad påen knoldog sang.
Tingelingelater.
Enjæger gik atjage.
Herlig en sommernat.
Det varpåCapri.
Denglade vandrer.
Der erlys i lygten.
Legen kan varelænge, fantasi, hukommelse, sanglystogudholdenhed spiller ind-pauser ersjældne, hvis deerder. Menindimellem synger mansange,dererforbundet medenbestemt leg,mendogstadig leges i
storkreds,ogdisse skal der her gives etpar eksempler på.
Kredslege med
egen sang Derbrænderen ildujft'M'IJ
h j»l; j,j. Mi.jl
Tagmig vedhänd,svingdu mig om, jeg vil sä ger-nedan - se.s/
/: Derbrænder enild, den brænder for dig,
den brænderi tusind flammer. :/
/:Tagmig ved hånd, sving du migom,
jeg vil sågernedanse. :/
Hønsefødderog gulerødder oghalsenafen svane
den, derkysser pigerne, han harenhæsligvane.
Du erfødt iEngeland,ogjeg erfødt i Skåne
vil du være min lillemand, såvil jegværedin kone.
På de to første linjer marcherer man parvis fremad, modsols, med løftet lillefingerfatning og tilbage igen på gentagelsen. Nu gør man,
somsangensiger: giver hinanden først højre hånd oggårenhalvom¬
gang omhinanden (bytter plads)og såvenstrehåndog detsammepå gentagelsen. Parrene står nu klar og »vil så gerne danse«. På de to første linjer i »Hønsefødder« klapper man en gang i egne hænderog løber i armkrog henholdsvismedsols (første linje) ogmodsols(anden linje). Og på de sidste fire linjer svingermanrundt med hinandenmed vanlig fatningogløbetrin, først medsols,så modsateller førstmedsols,
såbaglæns.
Nurankervi ryggen
J=130 (Frisk IlbettmRo)
Nu ran - ker vi ryg - gen og syn - geren sang,
det l«M
1 j"3IV J
[ ter pi lo - de
r J ij n IJ =*=
n, når ve - jen er lang.
iM |,|
Vi l» ler os un ge, vi tø ler os fri;
Ril.
J ] t« (kralttulctt)
Nuranker vi ryggen og synger en sang, det letter påfoden, når vejen erlang.
Vi følerosunge, vi føleros fri;
vortbryst må ha' luft, derfor stemmervi i.
Hvad der bor i et folk,
/: Harsangentil tolk. :/
Detland, som vort hjertemedfryd kalder sit;
hvis bakkerogslettergørudsynetfrit;
hvis skønhedos kvæger,som duggen etblad;
hvis mindergørbåde sørgmodig og glad.
Kammerater, et ord:
/: Det land er vormor. :/
Vi rankervorryg, og vi føleros fri;
den saga, vor mor, er dogikke forbi.
Dintunge, den leverogtryllervortsind;
ditherlige Dannebrog vifter for vind.
Stemmer i, alle mand:
/: Hurra forvort land :/
Nu rankervi ryggen.
Vending med krydsfatning på ryggenpå »Viføler os unge« i sang¬
legen »Nu ranker vi ryggen«. Nærmerebeskrevet i teksten. Om man er
femten eller fyrre skal deret vist»taw«tilatforetage denne vending i hurtigttempo. (Foto:IngerSmedegaard, 1986).
Mensdetoførstelinjersynges,løbermanfremad parvis medsols med krydsfatningpåryggen;herefter venderman,stadig med krydsfatning,
ogløber modsattevej.På»hvad der bor«giverparrenehinanden højre
hånd og løfter hænderne, og det samme med venstre på »i et folk«.
»Har sangentiltolk« syngestogange, og hersvinges rundt med løbe¬
trin, medsols ogmodsols. Legengentages i de følgende vers.
En sangleg som »Skære havre« (»Ja, mit navn, deter Klavs«) kan puttes ind flere steder. I den veksles mellem march fremad og kæde,
hvor detereventuelleløsgængere tilladtatbrydeind i kædenog»finde sigen mage«.
Lege med
egen sangi mindre fast kreds
Disseoglignende lege leges forentid indimellem kædelegen, dererbe¬
skrevetovenfor,mensnartsmuldrer kredsen hist ogher,ogderbliver
Kom, komfrimodig her.
Herleges»Kom, kom frimodig her«somikkeernævntiteksten, men hørertil»kredslege medegen sang«.
Fotografiet viserpassagen: »Fordu har sikkert narretmig, menjeg
skal nok huskedig«menudtrykker samtidig denintensitet,somjegme¬
ner er særegenfor den her beskrevne sanglegstradition. (Foto: Inger Smedegaard, 1986).
uro i kredsen. Manhar sethinanden ud - detvarer længe, førman i
denstorekredsigen når til den,mangodt vil haveetekstraklemaf, så noglefinderpåatskille sig ud i mindre kredse,og demestutålmodige leger møllevinge allerede nu, selvom det ikke er velset af dem, der forsøger at bevare det store fællesskab. Møllevinge leges af kun fire
par.
Idenstorekredsleges dernufortrinsvis lege, der kræverenmindre
bundet kreds, og hvormuligheden for at vælge partner er større. Ek¬
sempler herpå er:
»Jeggik migrundt i ringen«.
»Guttengåri skoven«.
»Kom,kom fagre ungersvend«.
Jeggikmigrundt i ringen
r>dIdldl milblikpå hen de og hen-do vil )eg ha.
/: Jeggik mig rundt i ringen
og titted' mig omkring. :/
Da faldtmit blikpå hende,
og hendevil jeg ha', ha', ha'.
Da faldt mig blik på hende,
og hendevil jeg ha'.
/: Hun rakte mig sin højre hånd,
sinvenstre straks derpå :/
Viknytted', vi knytted'
fortrolighedens bånd, bånd, bånd.
Viknytted', vi knytted' fortrolighedens bånd.
/: Debånd, som her blev knyttet,
slet ingen løse kan :/
Nej, ingen, nej ingen,
kan løse dissebånd, bånd, bånd.
Nej, ingen, nej ingen,
kan løse disse bånd.
Variation til sidstevers:
/:De bånd, somher blev knyttet,
slet ingen løse kan. :/
Kun svigermorog præsten kan løse dissebånd, bånd, bånd.
Kun svigermorog præsten kanløse disse bånd.
- og nogle steder synges som afslutning på sangen: Fortrolighedens
bånd.
Herdannerpigernekreds,menskarlene gårrundti ringenogudsersig
enaf dem.Det skalvelpassemed,athan harfundetenvedslutningen
afførste vers, men kommerden udkårne før, stopper han alligevel-
hvis han kommer først! I andetvers gørparret, som der står; på »Vi knytted« og verset ud laverparret krydsede savebevægelser i takt til
sangen. March fremad på denæste tolinjer.
Gutten gåriskoven
if
udr i'i-gennemjij
sko-venj ognii
så hjem i1
-M
genGuttengår i skoven,
tralalalalalala.
Søger sigen mage,
hvemmon han vil ha' ha'?
Og når han så finderen, springer han pålette ben,
ud igennem skoven
ogsåhjem igen.
Man stårparvis ikreds medfront modmidten,mensnogleguttergår inde ikredsenogsøger-på »ha?« hargutternefundet hversinmage og
springer sammen med hende tværs over kredsen og tilbage igen; de øvrige klapper i takt tilsangenimens. Pigenstiloversblevnepartnerer nygut,oglegenstarterforfra. Istedetforgutkansyngesglut,ogdeter såpigerne, der finder sigmager.
Isanglegen »Syv raskeflickor ienring« kan der også i stedet for flik¬
kor synges gossar, men det er et yndet drilleri fra pigerne at synge
»klodser«.
Førstedelienmøllevinge-karleneerinderst. Derer endelvariationeri legemåden for møllevinger;på ettidspunktså jegtre møllevinger lege påtreforskellige måder, mendesværreblev destoppetafen velmenende
»instruktør«,somforklarede den »rigtige« legemåde. -Legevariationer
- ogspecieltimøllevingerne- hartjentsammeformålsomsangdyster¬
ne, idenstorekreds, nemligatskabe prestige-for denenkelteiforhold
til deøvrige,fordenenkelte møllevingeiforholdtil de andre ellerforen samletgruppekarleogpigerfrasamme sogn iforhold til deltagernefra
andresogne. (Foto:IngerSmedegaard, 1986).
Møllevinger
Fra nu må de sangere, dertager slæbet, lægge sig i selen, for der kan opståengemytlig kappestridom,hvilken kreds, der skal førean,fordi
definder på hversin leg -ellerflere småkredse kan i fællesskab være interesseret iatoverdøveogvanskeliggøre legen ien»for tidlig« mølle¬
vinge.
Men dekommer,møllevingerne,somafslutning på aftenen.Parrene går sammenfireog fire- hvis man erheldig, havnerman i enmølle¬
vinge med den udkårne, selvsagt,menogsåmedflere godesangere,der
måskekender hinanden iforvejenogspilleroptil hinanden; det giver
et godt liv i møllevingen og god mulighed for at sætte sin egen sang
igennem.
Fællesskabet i den store kreds er nu veget for en mere intim stem¬
ning.Hvor derførvarhurtige partnerskift, legesnumed densammei
hele møllevingen. Der kan væreudskift, men disse sker så efter eget valg,ogikke,somi denstorekreds, hvormanganske enkeltskiftede til
dennæste i kredsen.
Møllevingerne leges til de samme sange som»tre frem«-kædelegen.
Førsterkarleneinderst,og manløbermodsols, så venderman,pigerne
kommerinderst,og manløber medsols; endelig løbermankædeogfår
til sidsten svingom med egenpartner.
Møllevingerneerafslutningen på aftenen-tegnpåopbrudfornogle,
der måskelidt skuffede måsedenudkårnelege medenanden,menfor
defleste afslutningen- ellernæsten da-på etgodtsamvær.
Og medenmeddelers ord vil jegsåafrunde beretningenomdevest¬
jyske sanglegearrangementer:
- »Når vicyklede derhen fulgtesvi jo ad i store flokke,men nårvi
kørtehjem,varvimerespredt,for der kunne jo nokvære en,der skulle
hilsesaf med. Det kunnevære, mancyklede hånd i hånd eller dervar
måskenogle, der kørteenomvej. Man kunne enddaværeheldigatbli¬
vefulgt hjem.«
Intensiteten i samværet- en teori
Nårjeg påstår, at sanglegene ikke bliver leget mere, er det ikke hele
sandheden. I denform,somher omtales: udeninstrumentalmusikled¬
sagelse og uden nogen egentlig forudgående planlægning erjeg ikke
stødtpå den levende tradition. Men i nogle sammenhænge, til familie¬
fester ogungdomsarrangementer bl.a., bliver de gamle sanglege leget
afvekslende med dans ietprogramlagtforløb. Jeghar ogsåoverværet
engrundlovsfest, hvor den selskabelige del udelukkende bestodafde
traditionelle sanglege, men med instruktør og klaverakkompagne¬
ment.I dette enkeltståendetilfældeoplevedejeg ikke den omtalte glød
ogintensitet i samværet.
Men i de efterhånden adskillige sanglegsarrangementer, jeg har
medvirket til afholdelse af, har gløden ogintensitetenværet der hver
gang, uansetom deltagerne har kendt sanglegene ellerej.
Jeg harenformodningom,atglødenogbegejstringen, opmærksom¬
heden ogintensiteten i samværet ikke ernoget specielt vestjysk eller religiøst fænomen,menhængersammenmednetopdetfaktum,atdel¬
tagerne selv synger musikken tillegen, dvs. der eringen anden bære¬
kraft eller stemning end den, man skaber i fællesskab med de andre deltagere.Man bærer selvansvaret.
Og såmenerjeg også, detspontantsammensatteprogramhar betyd¬
ning; det giver mulighed foratlege netop delege, derpassertilengi¬
ven stemning iengivengruppe-muligheden for den enkelte foratfå indflydelse påforløbet ertil stadighed åben.
Intensitetogglød kanjo ikke målesognedfældespåpapir,menfoto¬
grafierne, såvel de gamlesomdeny,taler deressprog:de gladeglimt i øjnene,demangeåbne, syngende munde,øjenkontaktenogdet leven¬
de ogopmærksomme spil mellem deltagerne.
Mankan så gisne om, hvorforensådan samværsform forsvinder -
ellerom dengørdet.
At de mange tilbud om ekspertopvisning og færdigpakket under¬
holdning virker passiviserendepåmangemennesker,erjeg ikke i tvivl
om, menlysten til at»ville selv«og»kunne selv«kan jegnæppe fore¬
stillemig erforsvundet.
Måskeligger der for nogleenmulighed i de gamle sanglege.
Summary
Danish song-game
tradition and
itssocial
contextIn my early youth I experienced traditional song-games, a lively activity in religious youth and adultgroupsin West Jutland until about 1965. The tradition is still alive, but without thesame»glow«as formerly. I describe these old song-games aspractised in
WestJutland, althoughduringmyresearch Ilearned,thattheywereknown elsewherein
Denmarktoo.
Itwasespeciallyyoungpeoplefrom religious circles, mostly the Home Mission, who playedthesong-games.Theystarted after theconfirmation and participation normally
ceasedaftermarriage-exceptforatfamily reunions.Thegames wereusually playedat youth festivals,at harvestfestivals, post-wedding partiesetc. andnational holidaysas ConstitutionDay andMidsummerDay-whenever,in faet,youngpeople gathered.
OnConstitutionDayand MidsummerEveitwas commonfor the youth from several parishestogatheron ahill, inaparkorvicarage gardenor someother largeareawitha suitable flatground. Noprevious planningwasinvolved and thegame wasleadbyagood singer withnoincidental music. Ifseveral goodsingerswerepresent,theycompetedor moregroups sprang up,eachwith theirownsinger. Nobody practised beforehand, and newlyconfirmed learned by watching and following the others.
Thegamesfall into differenttypes:circle-games, eithergameswith theirownparticu- larsongor gameswhich could be playedtodifferentsongs.Andgameswhere thecircle
wasbroken, in whichyouhad thepossibility for choosingyour ownpartner, notswinging
roundwiththenextpersoninthecircle irrespective ofwhetheryoufelt like itornot.The final part ofthe evening, when many had paired up, the game of »mill-vanes« was played,agameof fourcouples. Here thesingers really performedtoeach other, maleas wellasfemale.
Thetraditionhas notsurvivedasdescribed-and the»glow« andenthusiasm has, I feel,notsurvived either. However,-whenIhave arranged the oldgamesbasedonwell known songsandwithout planning,the oldintensity has occationally returned. Thepar¬
ticipantshave,inthesearrangements,thepossibility of influencing theprocessandare responsible for thesuccess.This is perhaps what makes the oldsong-games morelively
than thecontemporary,guidedandaccompaniedbymusicastheyare.