• Ingen resultater fundet

Antonius og andre lege

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Antonius og andre lege"

Copied!
8
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Antonius og andre lege

Af Johs. Nørregaard Frandsen

Den førsteforårssol har kaldtsmåog halvstore

ungerudpå fortove ogpladser her i kvarteret.

Dererbolde, derhopperogspringer, derer en råben ogpalaver,mendenmestkarakteristiske lyd er klaskene fra skateboards, der lander på

flisernescementeftermereeller mindre kunst¬

færdige spring og vendinger. De forhåbnings¬

fulde skatere har bygget kunstfærdige ramper ogforhindringerafbrædderfraenbyggepladsi nærheden, nogle i flokken mestrer teknikken i

de fedespring,mensandreøverogøversigmed

indadvendt koncentration, for 'svendeprøven' i

det her lavsvæsenerdetgodespringogden rig¬

tige landing. Når deter lykkedes, har man ret¬

ten til sej mine, mensbrættet ligesom noncha-

lent samles op.

Deterde halvstoredrenge, der føreranpå de behjulede brædder, mens nogle mindre piger

serpå, indtil de dogsnartetablereretalternativt

fællesskab omkring en kridttegnet bane til at hoppe Paradis. Denstorekridtmodel med dels

kvadratiske felter, dels et større rundt hoved, hvorhoppeserien folder sig ud,erstortsetiden¬

tisk med den, vi tegnene og hoppede i som børn. Dengangvar det vist også pigerne, som først og fremmest hoppede Paradis, ligesom pigerne sjippede og med det lange sjippetov udførte lange,og under tiden dybt komplicere¬

de hoppeserier. Sjippetovet er her skam også

endnu,en»svinger« i hver endeogerder linet

optil akrobatikforviderekomne-ogfor de, der

gernevilværeviderekomne.

Det handler alt sammen om at beherske og

udfoldesig,og omatskabe meninggennem reg¬

ler ogritualer. Den berømte hollandske histori¬

ker,Johan Huizinga (1872-1945), beskrev i sin

endnumereberømtebogom det legendemen¬

neske, Homo Ludensfra1938,legensom enfriog

selvvalgt aktivitet, der kun har sig selvsom for¬

mål,ogaltsåderforerudenet nytte-eller brugs¬

perspektiv uden for sig selv. Legen er på den

mådeenheltsærlig aktivitetsform, sigerHuizinga,

der sætter sine egne grænseri tid og rum, og

somfinder stedatsige udenfordet »normale

liv« med dets krav til nytteogformål.Leglader sig derfor ikke beskrive i sædvanlige rationelle kategorier, rummer sitegetsprog og sine egne værdier, ligesom den danner sin egenlivssfære.

Detbetyderogså atlegen altid konstruerer sine

egne reglerogsine egne rammer,ja, faktisker det vel legens vigtigste egenskab, at den netop altid handleromsineegne rammer ogregler.

Jeg kan høre ungerne derude. De er hele

tiden i gangmedatbygge banerogregler, afgør undervejs hvordan Paradis skal springes, hvor¬

dan skateboard'et skal behandles, hvordanbol¬

den skal modtages, når den vender tilbage fra

muren forattælle i detkomplicerede regnskab

som opstår, når den snart skal gribes efter tre klap i hænderne og snart gribes efter andre

ritualer. Deleger,altså lever de.

Drengegilderoghierarkier

Deterhyggeligtathøresåmangebørnforsam¬

lede,somderherovrepå pladsen i midten afet villakvarter i Odense. De sidderaltså ikke alle

(2)

Jacob,JensogJakob på skateboard pätorvetiHolsted april 2009. Foto: Vagn Pedersen.

klinede tilencomputer-eller TV-skærm. Næ, de leger såmænd stort set ligeså meget som vi

andre, der voksede op i 1950'ernes landbokul¬

tur.Og nogle aflegeneeraltså desamme,andre

ernye,skateboardet til eksempel. Jeg vilnuidet følgende ikke dvælesåmegetved det, derer ens,

men snarereved sider afenlegekultur dengang,

dermåskenetophørtedentid til.

Ved de såkaldte drengegilder, altså fødsels- dagsgilder, hjemme i Grimstrup, legede vi altid

»røvere og politi«, ja, jeg husker detsom selve dagens højdepunkt derhjemme, måske fordi legen rummede visse magtfulde ritualer, hvor nogle hierarkierblev bekræftede. En gruppeaf drenge blev valgt eller lod sig vælge til politi,

mensrestenvarrøvere.Vi aftalteen tidsramme og de, der ikke var indfanget, havde i næste runderetten tilatblivepoliti.Påden måde blev

de stærkestedrenge, demestbetydningsfulde-

og her kunne fødselsdagsdrengen selv få lov at

være med i dagens anledning - efterhånden udpeget tilatværepoliti.Restenvar røvere,der

fiken tid til atforsvinde ud ihaven,ind i enaf de utallige udhuse eller hvor denukunne dan¬

ne røverkuler. Det var som regel forbudt at gemme sig på høloftet, for det ville være helt umuligtatfinde vedkommende her. Sågik jag¬

ten! En efterenblev deformastelige fundet, for

det var forbundet med særlig ære for røverne, hvis de kunne snige sigbagompolitiet ogbefri

de stakkels tilfangetagne. Fængslet kunnevære

etsymbolsk indelukke, for eksempelet tomtfag

i laden, hvor man havde besluttetat dette var altså hundehullet. Ingen passerede naturligvis

deimaginære mure, med mindreenbefrier alt¬

så kom ude fra.

(3)

Men var der den mere groteske udgave,

som vistaltid udviklede sig i løbetaf eftermid¬

dagen nårdetvar de stærkeste, der havde tileg¬

netsigpolitiværdigheden. De tilfangetagne blev

ikkelængere indespærret i det imaginære »luft¬

fængsel«, menderimod tvungettilatkravle ned

i en af de relativt dybe kartoffelkældre, der

befandtsigpårække i laden,og somkunnemør¬

kelægges med sække for glughullerne. Her blev

flere stakkels røvere kulet ned, og så kom det

ondskabsfulde drama! Stigen blev trukket op, sækkene trukket for ogén eller anden af demere

magtfulde drenge råbte: Dererrotter ikældre¬

ne!Jegernødt tilatindrømme det hermangeår

senere! Dervar et par drenge, der hylede som stukne grise af rædsel, for op kunne de ikke

komme før dennådigemagtforbarmede sigog stakstigen ned igen. Dervaraltsåundertidenen

dreng ellerto,hvis bukser ikkevarganske tørre eftersådanenturned i detmiddelalderlige fan¬

gehul.

Efter den stroppetur var der vist kakao og saftevand.Måske havde minmor enanelseom, hvornår hun skullegribe ind i denhårdhænde¬

de bekræftelse af hierarkiet blandt drengene.

Efter kakaodrikken gik vi på den nære græs¬

mark, hvor vibyggedeetparmålaf fars spidsede hegnspæle,også gik der EFB mod B 1913 eller

Danmark mod Sverige i den. Eller endnumere avanceret: Brasilien mod Tjekkoslovakiet, men det må have været efter FodboldVM i Chile i 1962,ogdetpasserjoogsåfint meddet faktum

atpå dettidspunktvarTV-apparaternesåsmåt begyndtatpible frem histogher. Fodboldholdene

blevsateftersammehierarkiske plansompoliti

ogrøver-legen. Ham der havde fødselsdag blev

denenevælger,enaf de toneangivende drenge

blev den anden. Så blev man valgt, benhårdt

blev de klumpede eller pjevsede valgt sidst!

Eventuelt fordelt lidt i bundter, - og så kunne kampen begynde.

Legesommennesketid

Drengegilderne satte altid dette benhårde hie¬

rarki,formentlig delsfordi detvaret rentdren¬

geforetagende, dels fordi aldersforskellen ikke

var stor og det derfor skulle demonstreres,

hvem der havde magten ogæren. Almindelige

forårs- og sommeraftener legede vi lidt mere lokalt, davardetnabolagetssmåflokke af børn,

derforsamledes, og hervar det hierarkiske og hierarkiserende langt mindre en del af legen, formentligfordi derhervarbådepigerogdren¬

ge,søskendeforhold,sombeskyttede desmå,og meget større aldersspredning, derbetød athie¬

rarkierne ikke behøvede blive bekræftet gen¬

nem kampompladserne.

Detsamme gjaldtved de fantastiske stunder,

hvor alle onkler ogtanteroghalvonkleroghalv¬

tantermed deresbørnvartilPåske- eller Pinse¬

eller baresøndagsfrokost. Detvartider! Så blev

hele det omfattendegårdanlægtil énstorpara¬

disisk legescene. Her er lutter gode minder i

minsjæl,ogjegsynesdeter enhelt rigtig pointe,

når forfatteren Arthur Krasilnikoff i sin roman, Som landetligger, fra 1983,etsted kalder barn¬

dommen for »mennesketiden«. Deter som den

tyske filosof og forfatter, Friedrich Schiller (1759-1805) siger det i sin bog, Mennesketsæste¬

tiskeopdragelse, fra1795:

... for nu [...] at sigedet ganske kort, men¬

nesketleger kun, når det i ordets fulde betyd¬

ninger menneske,og kunnårdet leger, er det

helt ogfuldt menneske [...]. denne sætningvil,

det lover jeg Dem, bære hele den æstetiske

kunstsbygningogden endnu vanskeligerelivs-

kunst med.

Det var ikke mindst i romantikkens tid og blandt de romantiske digtere og tænkere, at legen blev taget alvorlig som en aktivitet, der

dannede ogudviklede påsineheltegnepræmis¬

ser. Herhjemme skrevenvis H.C. Andersen sig

som bekendt nogle få år senere direkte ind i

(4)

ANTONIUS OG ANDRE I.F.GE

Legende børn på Christianhavnbs Vold. Malerica. 1886 afPeter Hansen. Fåborg Museum.

verdenslitteraturen med sinsærlige eventyrgen¬

re,der harlegenogden barndommelige fantasi

som sin forudsætning. Det er i romantikken

barnetsleg bliver modelfor det kunstneriskeog det skabende.Detharvinydtgodtaf-ogbørvi nyde godt af-stadig her ved indgang til det 21.

århundrede.

Men nu må vi strakstilbage til etgårdanlæg

og dets lege i 1950'erneog 60'ernes Danmark,

hvorlegen da heldigvis havde godekårogfik lov

tilatafbryde det ellersretsåomfattende arbej¬

de, børnpålandet dengangvarforpligtede til.

Legeometgårdanlæg

Vi kunne måske kalde demfloklege, disse fælles- lege, hvor allekunnespilleenrolle,også selvom disse roller sikkert ikkevarligeglorværdige.Enaf

de bedstelegevarAntonius. Detvar enleg medret komplicerede regler, faktisk, og med mange

muligheder for snyd, men det indgik jo netop i

den »sociale kontrakt«atdetgjordemanikke.

Legen udspillede sig såat sige tværs over et hus. Et hold befandt sig på hver side. Bolden

skulle nu kastes over huset, og holdet på den

anden side skulleforsøge at gribe bolden. Når

(5)

man kastede fra for eksempel østsiden, skulle

derråbes »Antonius«! Der skulle helst kastes så hårdt og så langt, at det modsatte hold ikke

kunne gribe, for når et hold havde grebet tre gange,fik deretten tilatlist sig rundtomhuset

ogoverraske det modsatte hold vedatråbe. Stå!

Hervardervirkeligt grundlagforsnyd, for hvem

kunnevide om holdet havdegrebettre gange?

Derfor blev dersomregel placeret spioner rundt

om, og sikke diskussioner der kunne udspille sig! Nå,tilbage tilsagenuden snyd!Nårdervar råbt »Stå!« måtte allefrysepå den plads, denu

varpå. Det angribende hold havdenu retten til

tre spring + en spytklats længde, herfra måtte

manforsøgeatrammeén fraholdet,somsåblev

overførttil dette hold.

SådanvarAntonius hosos.Etdrama der ikke lader de amerikanske TV-serier om endeløse trakasserier i retssalenemeget efter. Men hvor¬

forråbte vi igrunden Antonius? Svareteratjeg

ikke ved det. En søgningpå Google giver ikke

mange svar, menleder minopmærksomhed hen påetsvarfra Biblioteksvagten. Hernævnesfor¬

skellige muligheder,somjeg gernevil citereog kommentere. Det kanvære atlegenharfåetsit

navnefter detoldgræske stanton, der betyder »I

skal blivestående!«, måskehedderlegen faktisk stadigsådan nogle stederilandet.Detersåledes sandsynligt at Antonius er en forvanskning af

stanton. Det kan også være at en af de ret

mange forhistoriske Antonius'er har lagt navn til legen, der er flere romerske kejsere og des¬

udenhelgeneroghelligemændattageaf.

I Biblioteksvagtensfinesvartil noglespørge¬

reskildres foreksempel denne Antonius,ogden

historie viljegaltsåcitereomfattende af, for den

ergod: »Der er tale om Den hellige Antonius,

fødtår250 iEgypten,død 105år gammel. Han

voksede op i en velhavende familie, men for¬

ærede alle sine ejendele bortogvandrede ud i

ørkenen forathengive sig til fasteogbodsøvel-

ANTONIUS O C. ANDRE LEC.E

ser.Hanstilhængerevarnavnlig svinehyrder,og

man serham derfor afbildet med detegyptiske

korssom hyrdestavoget svin liggende for fød¬

derne. Han kunnegive gode råd om, hvordan

man undgik bl.a. svinepest, og blev under

pestenshærgen i Europa iMiddelalderen svine¬

hyrdernes skytshelgen. MenAntonius kunneog kan stadig mere end det, for kalder man

ham,hjælper han folk medatgenfinde tabteog forsvundneting. (Netstedet Biblioteksvagten).«

følger et par skønne skildringer af Den hellige Antonius' hjælpsomhed som tingfinder

samtenbeskrivelse af detkalkmaleri, der Findes af ham i Århus Domkirkes nordlige sideskib.

Den derværende kirketjener, Niels Majlund Nielsen, refereres dernæst for denne smukke historie, somhar hanfået overleveret afen 80- årig østrigsk dame, der har besøgt domkirken,

og somhar fortalt Majlundom entildragelse fra Alperne, hvor hunhavde plukket bær:

Dahun havdefyldtsinkurv, stillede hun den

frasig foratslentre lidt rundtpå stedetogglæde sigovervegetationenogudsigten nedoverdalen.

Menda hun komtilbage, kunne hun ikke huske,

hvor hun havde stilletkurven, der stod skjult i lyngen.Heldigvisvidste hunråd, thi hun kendte

sagnetomden hellige mandoghansunderfulde

evne tilatvise, hvorskjulte tinggemte sig. Den østrigske sygeplejerske råbte Antonius! og i

samme sekund kunne hunse,hvor kurven med bærrene stod. [...] der er en betingelse for, at Antonius yder hjælp: Man må ikke misbruge

hansnavn, ej heller ulejlige ham i tideogutide,

oghusk: Manmå ikkesenogetandet menneske

iøjnene,nårmanråber Antonius.

Ja, så kan manjo bide spids påstanton, der betyderBlivstående!ogDen hellige Antonius, der

altså kan Findeting,oghvisman navn mankan råbe, men udenatseetandetmenneske iøjne¬

ne. Detforrygende er at min barndoms leg jo

sagtenskan have disse kildereller andre.

(6)

ANTONIUS OG ANDRE LEGE

Salt, tik, ståtrold,dåsegemmeogkrongemme

Blandt delange, lyse sommeraftners legevaren

lang række, der havde indfangningen af den

anden som sit mål. Drengene, i hvert fald de

halvstore drenge, havde altid forbistret travlt

med at ville indfange lige præcist bestemte piger, der måske sådanvarbegyndtatbule lidt

ud hist og her under sommerkjolen og især

oppeibrystregionen. Legengavanledning tilat berøre det eller denforbudte, bare medetstrejf,

uh! detvarnok tilfrydeligværenresten af den

uge, menogså til en gysen overdet, der endnu

ikkevarmuligt, men somvividsteventedesom

en mulig salighed derude foran os et sted.

Andre ogmindre piger kunnesådansetstille sig lige foran fangeren, hanvarforblændet i sin jagt

efter hin ene,deryndigsomen rådyrdåsprang

lige uden for hans fingres rækkevidde, men

vidtjeg huskersålod hun sig dog fange! Koket

og pigeligt med netop den frydefulde strejf af

detunævneligesomresultat.

Dervar forskellige varianter af fangelegene,

som altså ofte rummede et berøringsmoment.

Der var nogetvi kaldte »salt« eller på vestjysk:

»sålt«, hvor detgik udpåatfangeogprikkeden

anden med en finger, eventuelt endda at tage

om hende,var det hendes eller hans tur.

Måske refererede navnet »salt« til den vestjyske talemåde,atman kunnefange fugle vedatstrø saltpå deres hale. Måske refererer det endda til

Detgamle Testamentes dramatiske historie om

Lot og hans familie, der flygter fra det bræn¬

dendeSodoma,oghvor hustruen forvandles til

ensaltstøtte, fordi hun vendersigskønt Vorherre

har forbudt det. I »salt« skalmanjoogsåstivne.

Legen »tik«varvist den samme, ogmåske et

merealmindeligtnavnfor densammefange-og- berøre-jeg.I hvertfaldkan menFinde beskrivel¬

seraf tik hos densønderjyskepræst,forfatterog folklorist H.F. Feilberg (1831-1921). I Ordbog

overdetdanskeSprog hedder det under »tik«at

deterhelle i tagfatellernavnetenslags tag¬

fat, hvormanråber »tik« nårmanslårenanden.

Netoptikvarhosos enleg, hvormankunneslå

detudkårnejagtoffer i numsen-elleraltsågri¬

be fat i andre interessante dele afkroppen, hvor

der-omjegsåmåsige-ellersvarhelle.

Ståtroldvar merekompleksognogetmeden bold, der lammede den, der blev ramt, og

måtte man fryse i netop den stilling, man var

ramt. Dervardernæstnogle indviklede befriel-

sesmønstre, fornår den, der havde fikseret én selv, blev slået til ståtrold, så var man selv fri igen. Nogetfornogeti dette troldespil.

Vi legede også »dåsegemme«, »krongemme«

og»vinkeleg«, der lignede hinanden lidt, idet de

alle havde en fanger, der efter at have talt til

hundrede kunne gå påjagt. Når han eller hun

havdeset etoffer, måtte han tilbage til sit sted,

der for eksempel var tegnet i gruset, og råbe:

»En-to-tre-for-Laura!«Se,såvarLauraforpligtet

tilatlunte ind ikredsen, hvor hunnu varfange.

I dåsegemme stod der en dåse midt i cirklen.

Kunnemannå frem til den ogsparke den ud,så

måtte fangeren først have fat i dåsen før han

kunneråbe én ind ikredsen,også gjaldt detom

atvære væk oghelt forsvundet i læbæltet igen.

Krongemme lignede, men havde nogle højst

indviklede ritualer, hvorman etstedpå muren skulle råbe nogle trylleformularer for at befri fangerne.Endeligvarder vinkeleg, der ligeledes

rummedereglerom synlighedoverfor usynlig¬

hed, befrieroverfortilfangetaget, ogher spille¬

de vinkeritualeraltsåensærlig rolle.

Hjørnekikkert

Densidste af delege,jegher sidderoggenople¬

ver til klaskene fra destore ungerskateboards,

er »hjørnekikkert«. Hervar voresgård med tre

store sammenbyggede længer og flere rimeligt

store, fritliggende bygninger i øvrigt, retveleg¬

net. Legen var som de øvrige en flokleg, der

(7)

ANTONIUS OG ANDRE LEGE

Legende børnpå Enghave Plads. Malerica. 1907 afPeter Hansen. Statens Museum for Kunst.

krævede mangedeltagere.En»varden«oghan

skulle luske rundt ogafsløre,nårde øvrige slap

deres helle, som var hjørnerne på bygningen.

Detgjaldtomatkommehele bygningskomplek¬

set rundt,man måtte på et tidspunkt vove

forsøget og sprinte afsted fra sit sikre hjørne.

Den holdtjegmegetaf, dels fordijeg-ialube¬

skedenhed - kunne løbe hurtigt, dels fordijeg

kendte nogle snydetricks ved faktisk at kravle

gennem en lem ind i laden,så jeg kunne snyde mig fra denmegetlangepassage,dervaretsted på ladens nordside. Men det må aldrig røbesat jeg snød!

Forselvom legener en fri aktivitet,derikke

har en kendt slutning, som det hedder hos

CarstenJessenogHenrik HautopLundiarbejds¬

papiret »En definition af leg« fra Center for Playware 2008,så må man ikke foranlediges til

attro, atleg ikke rummerregler ogkonventio¬

ner.Faktiskerlegens grundforudsætningatder

etableresregler. Detmorsomme eratdissereg¬

ler ofte forandrersiggennem enkonkret leg, ja,

ofteerforandringenafdem selve kernen i lege¬

aktiviteten,ligesom deteri denne stadigeregu¬

lering aflegens præmisseratdets fællesskab tri¬

ves og gror. Mendet eraltså reglerne ogregel¬

sætningen, der giver rammerne for det enkelte

individs legi en given situation. Sådan er det,

(8)

ANTONIUS OG ANDRE LEGE

som det også hedder hos Jessen og Hautop Lund,ogsåi spil. Spiloglege erredskaber, der

harsig selvsomformål.

De ungeskatere herudeervanvittigt dygtige,

når de danser, stepper, stopper og springer, så

der dannes flottefigurer med kroppenogkrop¬

pensfartsommedium. Alle disse udendørs lege, floklegene især,byggerpå bevægelse, kraft,kon¬

kurrence, risikooglatent fare. Dersatsesogprio¬

riteres i legen, hvor den rationelle virkelighed

lavesom tilenlegende tilstand. Oglegeralvor.

Den har og den har haft i tusindvis af udtryk, udtrykkene er forskellige fra et liv på landet i

1950'erne til modernebørnibyerne.Vorevilkår

og vorefysiske rum erforskellige, vorekilder til indlæring er også helt forskellige, for dengang

lærte viprimært af de andre, lidt ældre børn. Nu

spiller børnehaveroginstitutionerenstørre rol¬

le, selvfølgelig sammen med internet, TV, spil¬

maskiner ogcomputer.Klart nok! Detbliver det

hverkenfattigere eller rigere af,bare anderledes.

Legerstadig leg. Leger stadigen helt original

og basal aktivitet, som mennesker har udfoldet

til alle tider. Den er skabende, ligesom kunst,

æstetik ogopfindsomhed. At legeeratleve,men

atleveerogsåatlege.

Johs. Nørregaard Frandsen, Lindealle' 17, 5230

Odense M. Født1950.

Institutleder ved Institut for Litteratur, kultur og Medier, Syddansk Universitet.

Har skrevetenlang rækkeapiandlingeritidsskrifter, årbøgerm.v.Har endvidere udgivetflere bøgeroger en megetbenyttetforedragsholder.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

3 Denne artikel giver inspiration til at udvikle en legende pædagogisk kultur i dagtilbud, hvor de voksne øver sig i at lege ved at lege og udforske deres legepraksis, så alle børn

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

For at sikre, at alle har nogen at lege med, at børnene tager hensyn til hinanden, og at de lærer at lege med flere forskellige børn, kan det være hensigtsmæssigt, at lærere

ordet kunne i gamle dage også betyde andet. Det. kunne betyde: bevæge sig. »Er ilden stoor

Kirkeby-stenen (DR 220) - taler efter Nils-Gustaf Stahres mening for, at »Kuml« på Virring-stenen betyder runer. opkastede jeg en høj ... 8) Efter Sveriges Runinskrifter bd.

Medarbeiderundersøkelsen viser at nesten alle med fravær utover 16 dager er i kontakt med lege eller annen behandler, og at andelen som tar kontakt med sin lege eller behandler ved

Når medarbejdere og afsonere som et led i det socialpædagogiske arbejde på Kriminalforsorgens pensioner tager en snak, synes det langt hen ad vejen at være afsonerne, der

Når "Time out" så holder fotografiet af væren frem, og vi ser, at det forestiller ikke-væren, er det ikke ensbetydende med at teksten har blotlagt litteraturens